Skip to main content

Islamic State : Mari kongsi fahaman masing2.

Oleh : AdukaTaruna

Skang meh kita share kefahaman masing2 dalam 'misi mustahil' Islamic State. Setuju, setujulah. Tak setuju, tak setujulah. Maki2 hanya dalam blog. Kat luar kita friend. Walau gua musuh dengan Parpu Kari, tapi kalau kat luar, dia nak belanja gua Mekdi, selamba jer gua telan. Ngeee....

Asalkan kat luar tu dia tak pukul curi gua macam brother botak misai tanglung yang gua percayai fahaman UMNO tu dah. Kalau Allah izinkan peristiwa bertumbuk 1 by 1, kita tengoklah sapa tumbang, sapa tegak. Haha. Panas jer hati gua. Dah la Man U menang semalam. Tapi gua puas hati sebab Rooney sepak penalty ala2 Bekam. Maybe dia ternampak Bekam dengan stail rambut belah tengah budak sekolah zaman 90an kot.

[1.]

1 perkara yang gua suka dengan PAS ialah sistem syuranya. Gua adalah orang yang percaya kepada sistem. Bukan kepada individu. Compare dengan PKR, penentunya ialah individu. Tiada sistem. Katakan individu Anwar adalah bagus, tapi sistem yang pundek macam itu tidak menjamin masa selepas berakhirnya individu bagus tersebut.

Skang gua nak kongsi lu satu fahaman yang mustahil lu dapat dari mana-mana ulama Melayu. Gua jamin. Ada pendapat mengatakan pemimpin yang hebat tidak lahir dari sistem, tetapi lahir dari dunia yang bergolak. Muhammad saw, Musa as, Salahuddin Ayubi, Mahatma Gandhi, antara pemimpin yang lahir dari dunia bergolak. C++ jer lahir dari katil yang bergolak.

Yes. Gua setuju. Tetapi, jika manusia hebat itu tidak menegakkan sistem sebagai persediaan jaminan keadilan, jaminan kestabilan, manusia itu tidak hebat. Lahirnya Muhammad sawdalam dunia bergolak. Dan dia bangunkan satu sistem yang menjamin kemakmuran, keadilan selepas ketiadaannya. Sehinggalah sistem itu musnah, dan dunia kembali bergolak lagi.

Itu bab sistem. Sistem Ketua Umum PKR, gua tolak dan terajang jauh dalam longkang. Itu idealogi gua yang gua kongsi. Seuju, setujulah. Tak setuju, tak setujulah.

[2.]

Tetapi, fahaman gua mendapati, PAS tidak lebih dari itu. Selain dari sistem syura sebagai penentu, termasuk boleh membatalkan dasar Presiden, PAS gua anggap sekumpulan spesis bodoh yang mendakwa faham agama. Faham Muhammad saw. Tapi sebenarnya tidak dan dalam kekeliruan walau penghafal gread 4.0 pointer. Pendapat gua.

Al Quran, Hadis dan Sirah dicatit dalam keadaan perjuangan nabi yang A. Tetapi PAS pula mengambil Al Quran, Hadis dan Sirah dalam keadaan perjuangan PAS yang B. Lintang pukang. Tidak sama. Spesis ulama bodoh yang tidak tahu pembolehubah.

Perjuangan nabi tidak mengharapkan undi. Hasil pensel manusia. Perjuangan PAS pula mengharapkan undi. Hasil pensel manusia. Quran dan hadis dicatat dalam pembolehubah yang berlainan sama sekali dengan pembolehubah yang dipilih PAS.

Adalah IQ tahap pundek apabila membandingkan peristiwa peperangan senjata Nabi dengan peristiwa peperangan undi ciptaan kafir. Perjuangan nabi tidak membabitkan golongan bodoh yang majoriti. Orang bodoh hanya akan mengikut arus. Jika Muhammad saw berjaya dia akan sesuaikan diri. Jika Muhammad saw tidak berjaya juga dia akan sesuaikan diri. Golongan bodoh adalah pengikut adat terbiasa. Berbeza dengan perjuangan yang dipilih PAS. PAS mengharapkan 26 juta undi.

"Lu tak percaya Islam ke Aduka. Nabi dulu berperang sikit lawan banyak pun, nabi boleh menang. Lu tak percaya Allah ke? Gua belajar engineering jugak aduka.. tapi gua percaya pada sunnah nabi."

"Fakap apa berhujah begini? Lu engineering pun, spesis lu Melayu. Kemampuan lu berfikir terbatas dalam saiz otak per peratus teroka. Nabi berperang dalam method apa? PAS berperang dalam method apa?"

Al Quran dan hadis tercatit dalam situasi pembinaan Islam melalui banglo. Kita gunakan istilah formula yang tercatat. PAS pula ambil formula tersebut untuk pembinaan Islam melalui kek coklat. Then dakwa orang yang tolak formula itu sebagai kafir. Ijtihad ulama Melayu kalau betul 2 pahala. Kalau salah 1 pahala. Haram jadah punya ulama Melayu.

Nate bewok gapo kalau bina Islam melalui kek coklat guna rumus dan formula bancuh simen? Engineer dan ulama kepala lutut dia.

"Baiklah jemaah Rusila sekelian. Skang ni mari kita kukuhkan kek coklat kita. Kita ambil formula yang ditinggalkan nabi. Siapa tak ambil, kafir! Mula2... ambil 2 skop simen. Kemudian 1 kereta sorong pasir bertapis. Kemudian 5 baldi air. Then gaul secukup rasa. Pastu.... tadaaaaaaaaaa....... jadilah kek coklat."

"Horey! Kami kagum.. kami kagum. Kami wala'... kami wala'. Engkaulah Tok Guru kami... Engkau lah pemimpin kami. Ampunkan kami penunggu Rusila... ampunkan kami penunggu Rusila..." Sorak jemaah Rusila dan ahli PAS 1 Malaysia.

Pundek! Lu suruh jemaah Rusila berbaris sekor2, diketuai Hadi Awang. Then nganga mulut masing2. Dan telan air ludah gua untuk penerang hati.

[3]

Apakah pilihan yang gua ada?

Nabi suruh umat dia lari masuk dalam hutan, dan gigit kayu sampai mati jika tidak jumpa jalan mempertahankan jalan nabi. Tapi gua tidak mampu begitu.

Yang gua mampu ialah MENUMPANG keadaan yang ada di Malaysia. Yakni PAS. Misi rumit dan panjang sama dengan gua. Tetapi berbeza kefahaman asas yang kini dikongsikan bersama. Setuju, setujulah. Tak setuju, tak setujulah.

Gua mendakwa situasinya begini :

1. Gua menumpang secara luar PAS dalam misi sama dengan PAS, dan dalam keadaan memahami pembolehubah.

2. Ahli PAS berada dalam PAS, dalam misi yang sama tetapi tidak tahu apa pun melainkan sangka-sangkaan ulama hafal ,tulis dan dapat ijazah mereka.

Ah.... memang bangsat lah mereka yang membuat kek menggunakan rumus dan formula membuat bangunan.

[4]

Skang, mari kita kongsikan pendapat masing-masing mengenai KEPERLUAN WAJIB menawarkan produk yang lebih baik dari Anwar, oleh PAS.

Jika sesuatu itu diberikan kepada bukan ahlinya, bukan meritnya, tunggulah kehancuran.

1. Kejayaan yang disusun Ustaz Fadhil dirobohkan Hadi Awang pada kemuncak pada 2004. Dokumen Negara Islam yang diumumkan tanpa memahami pembolehubah perjuangan, penghinaan ubat tamat tempoh, terkuburnya Barisan Alternatif, kelambatan dalam mendapat jalan demokrasi bersih, penghinaan ubat tamat tempoh, adalah sejarah yang terakam dalam takdir.

2. Terengganu sepenggal.

3. Kehinaan yang terakam dalam tamaknya memegang amanah.

Amanah yang dipikul tanpa merit, maka itu akan menjadi kehinaan.

Skang ni, bab kita bercakap soal persaingan sihat antara idealogi dalam Barisan Rakyat. Adakah anda tidak berasa terhina apabila PAS terpaksa meminjam kehebatan Anwar? Terpaksa mengakui untuk duduk di bawah Anwar jika memenangi PRU?

Dari mana datangnya kehinaan ini apabila parti memperjuangkan Islam terpaksa tunduk kepada idealogi ciptaan Anwar? Soalan gua sekali lagi :

1. Adakah anda tidak berasa ini semua satu kehinaan?
2. Dari mana datangnya kehinaan ini?

Apabila satu2 amanah itu diberikan kepada orang yang lemah, maka inilah dia janji Allah. Kehinaan. Satu kehinaan yang terpaksa ditelan. Siapa bakal PM? Tiada siapa yang memandang Presiden PAS. Siapa TPM selepas Anwar? Tiada siapa yang memandang Presiden PAS! Shame on you. Betul tak betul gua spiping ni?

[5]

La ni plak, bab ke 5 ni, kita kongsi perSMSan gua engan rakan gua. Ahli PAS berdaftar. Hak dia memilih tetap hak dia memilih. Tetapi, kita berkongsi soal hujah. Mencarut2 stendet gua. Tapi kat luar makan Nasi Kak Wok sama2...

Member gua memilih Mat Sabu as Presiden. Tapi gua bantah.

Kita perlu letakkan Presiden PAS yang boleh menenggelamkan Anwar. Itu sepatutnya. Kita bercakap soal persaingan sihat antara idealogi komponen Barisan Rakyat. Jika tidak mampu, cukup layak menggantikan Anwar jika terjadi apa2 berlaku.

Persoalannya, siapakah yang mentakrif kelayakan itu? Kita kembali kepada pemboleh ubah banglo atau kek coklat. Lu perlukan undi 26 juta. Bukan undi 1 juta ahli PAS. Terpaksa buat nota kaki, angka itu gua ambil secara kesemua yang berdaftar as rakyat Malaysia dan berdaftar as ahli PAS. Tak mengambil kira kelayakan mengundi. PAS bukan berjuang setulen nabi.

"Aduka, gua jemaah Rusila. Walau ahli PAS 1 juta, lu tak percaya ke sirah nabi dulu? Tentera Islam kecil berjaya menewaskan tentera musuh yang besar. Tak percaya sirah nabi kafir, Aduka! Lu kena lokap adalah hukum karma!"

Khahk ptuih! Dasar bengap tak boleh diajar. Presiden PAS yang ditawarkan kepada 26 juta rakyat Malaysia harus :

1. Pandai Berbahasa Inggeris atau lebih baik lebih banyak bahasa.
2. Berpengalaman memerintah dan mempunyai rekod.
3. Dipercayai dalam menguruskan dan menjana ekonomi.
4. Mempunyai hubungan antarabangsa yang baik.

Pendapat gua, Mat Sabu tidak layak. Berani demo, pandai ceramah hanya cukup meyakinkan 1 juta ahli PAS. Jika 25 juta rakyat Malaysia yang lain masih memilih Anwar, baik gua kekalkan Hadi. Kita bercakap soal pentingnya persaingan antara idealogi dalam komponen BR! Sebab apa? Sebab kita berjuang dalam wadah undi majority... bukan setulen nabi atau hampir kepadanya seperti Hamas dan Hizbullah.

"Tak percaya sirah nabi, kafir Aduka! Perang Badar tentera Islam lebih kecil. Tetapi Allah tunjukkan kecil boleh menewaskan tentera besar."

Kepala butoh lu!

"Aduka.. apa hujah lu dalam membuktikan Hadi menipu apabila mendakwa UG hanya di zaman Paklah?"

Gua rakam dulu ijtihad lu. Gua nak berdepan sendiri dengan Hadi, walau 10 tahun lagi. Gua nak pulas kepala dia dengan tangan gua sendiri dalam penipuan tersebut. Gua harap Edyes dan rakan PAS Reform tidak membocorkan dahulu hujah tersebut.

Comments

  1. bro AT. lu duk kelate brapo lamo? kalu lu doh kenal semo2 feil perangai n nafsu nafsi yb2 pas kelate, agok2 brapo ore hok betul2 layok jd pemimpin Islamic State?

    ReplyDelete
  2. Bro AT,

    lu punya N3 kali ni wa rasa bagi konpius itu hadi punya pencari2 sorga la..
    kalo dulu depa sesat dgn amanat, ok.
    pastu konpius dengan dokumen ubat gegat tamat tempoh.. ok.
    pastu sesat dalam kotak 3UG.. aikk skang sesat dalam banglo kek cawan lu plak??
    aiseyy Man.. bagi bola tanggung la skali skali..

    pada puak ni Islamic state tu makna.. negara Hadi ulama melayu terakhir perintah.. dah tu jerr..
    pusat pemerintahan lak Rusila.. tempat bersidang..
    ataih tangga rumah hadi.. dah cukup, noktah. dah bulih jumpa sorga dah..

    ReplyDelete
  3. Shekh!!!!

    Salasilah demokrasi dari mana asalnya???
    Bukankah dari pemimpin Bangsa Yahudi?
    Orang Yahudi ????
    Otak Yahudi????
    Penyokong Yahudi ???
    Kalau nak guna alat yahudi misti faham mentaliti Yahudi???
    Implement sanad yahudi

    ReplyDelete
  4. wa ulas fakta tak tepat..

    DAP pull out dari barisan Alternatif pada 2001 bukan sebab Hudud Terengganu..

    tapi setelah berlaku satu rundingan"

    1. DAP Mohon PAS gugurkan perjuangan ISLAM jika mahu Barisan Alternatif kekal..
    2. Hukum Hudud diperkenalkan Di terengganu selepas PAS tidak bersetuju dengan Permintaan DAP..

    Masa perbincangan Ini.. TG Fadhil Noor masih ada lagi..

    SEKARANG.. ADUKATARUNA fitnah, TGHA penyebab berlakunya perpecahan Barisan Alternatif..

    Sekarang.. wa nampak.. lu main isu2 asummption yang lapuk.. hehehe..

    fakta tak ada.. ;u tak faham bro..
    lu ingat politik ini ikut kapla otak lu je.. wakaka..

    ReplyDelete
  5. menolak perbandingan dengan sirah nabi..
    ini adalah ajakan SESAT..

    memang dulu Jihad Pedang..
    sekarang Guna Undi..

    tapi ada satu Kuasa yang tak Boleh Dibuang iaitu ALLAH!!!

    haha.. lu ni macam beriman dengan sistem demokrasi plak!!
    kalau sistem demokrasi ciptaan kafir ni.. kita tak boleh guna kaedah dari perbandingan sirah!!

    perghh... DR falsafah mana bagi idea cam ni..

    bandingkan Sistem Dulu..

    Sistem Pedang..
    -- umat ISLAM sedikit Jugak..

    Sistem undi
    -- Umat ISLAM yang mahukan ISLAMIC state sedikit..

    kalau dulu.. dalam sistem pedang.. ISLAM tidak boleh ditolak ansur..
    Maka.. dalam Sistem Undi.. ISLAM tidak boleh ditolak ansur jugak..!!

    lu bagi contoh formula kek coklat/simen??

    wakaka.. lu buat lawak bleh laa..

    lu punyan hujah tak kena pada realiti..

    tu laa.. jangan Bodo sombong..

    orang ajak refer sejarah..
    dia sombong.. cakap tak sama langsung.

    haha..

    lu cakap BESAR tak habis2..
    dalam 10 tahun lagi??

    play safe nampak.. hehehe...

    walaupun wa sorang je skang layan lu..

    semua boleh tengok bentuk hujah masing2..
    lu and geng2 lu..
    wa.. sorang2...

    Bro.. tulisan pasal mahkamah akhirat tu..
    baik lu refer kat Ulama yang lu percaya laa.. tanya kat ramai orang..

    JANGAN BODOH SOMOBONG..

    ALLAH dah tujukkan balasan pada orang2 sombong..
    firaun, namrud, qarun, hamman, kaum ad, tsamud.. semuanya ALLAH laknat..

    Lu ni.. masih diberi kesempatan untuk diberi peringatan..

    Kalau Lu Sedar.. kembalilah..!!

    Lu rebel ni pun.. hanya isu politik..
    yang lu sendiri tak mahir dengan dalil2 dari Quran dan Sunnah..

    Jangan pandai!!!

    AHLI kitab.. semua pandai2.. tapi ALLAH laknat juga.. sebab tutup kebenaran..

    ALLAHUAKBAR!!!

    ReplyDelete
  6. SFH

    Tu pasal gua optimis dgn teori gua tentang Melayu. Walau lu engineer.

    Perang Pedang tak memerlukan pembabitan orang bodoh. Orang bodoh hanya menurut keadaan.

    Perang Undi memerlukan orang bodoh. Orang bodoh berkuasa menggunakan pensel.

    Orang bodoh paling ramai dalam hiraki masyarakat. Sistem alam.

    Lu nampak tak pembolehubah tu? Asbab itu? Lu Melayu ma...

    Perang undi sikit lawan banyak
    Perang pedang pun sikit lawan banyak.

    Aduss... kejadah apa yang lu lawan hujah gua nih?

    Perang pedang, sorang boleh memerangkap 10 orang. Golongan bodoh terbanyak hanya tunggu nasib mereka di rumah. Mereka tidak terlibat. Siapa pun menang, mereka kekal menjadi bodoh.

    Perang undi?

    "Perang undi sikit lawan banyak
    Perang pedang pun sikit lawan banyak."

    Gua tak pernah anggap lu berhujah. Hadi tegak atas kebodohan pengikut. Bukan tegak atas kecerdikan pengikut.

    Doakan terdekat ini, bergantung pada PRU, Allah berikan gua kemampuan peralatan dan keangan untuk berdepan dengan Hadi.

    Gua tak pandang lu. Gua pandang asbab. Yakni Hadi. Gugur Hadi, pengikut bodoh Hadi hanya mengikut keadaan sahaja.

    ReplyDelete
  7. Sorang je yang aku nampak boleh mengatasi Anwar. Nizar Jamaludin. Kalau dia jadi presiden PAS semua setel! (Pengetahuan agama dia kompom lebih dari ustaz yang 10 tahun duduk Al-azhar)

    ReplyDelete
  8. sistem Undi..

    sebab lu tolak perkaitan sejarah.. lu tolak Hujah sejarah..

    demokrasi sekarang.. system sekular/kafir..

    perbandingan Sejarah..
    Zaman nabi muhammad SAW.. sistem himayah/perlindungan Kabilah.. system kafir yang Nabi SAW ambil untuk kepentingan ISLAM..

    DALAM SEJARAH!!!
    TIDAK Pernah Sistem Kafir Memenangkan Umat ISLAM!!

    1. Sistem Kafir di Mekah tak memenangkan Nabi SAW. (himayah dan perlindungan keluarga)
    2. parti refah turki.. selepas menang.. dicabut balik..
    3. Sudan.. selepas parti ISLAM menang.. tentera ambil alih..
    4. Algeria.. Selepas Parti ISLAM menang.. tentera Ambil Alih..
    5. Palestine.. selepas Hamas Menang.. Negara lain tak iktiraf!!

    TETAPI KENAPA KIta masih berjuang dalam sistem Kafir/sekular??

    1. Kekuatan ISLAM belum kuat.
    2. Peribadi Umat ISLAM belum cukup mampu menahan serangan, tentangan, penyeksaan Puak sekular jika kemenangan secara Senjata digerakkan..
    3. Kita join dalam sistem Demokrasi kerana kaedah Muwajahah Silmiah.. supaya Umat ISLAM yang lemah dapat disedarkan melalui gerakan-gerakan tanpa peperangan.. diambil perbandingan kaedah Nabi SAW ketika di Mekah (sebelum Hijrah)

    Secara DASAR.. memang PAS join demokrasi untuk Menang!! tetapi PAS sedar kemenangan ini amat mahal.. sebab itu PAS bertahalauf, supaya pengundi yang tidak pro-agama (islamphobia)memahami tentang ISLAM dan peluang akan datang lebih luas.. sama ada dalam sistem demokrasi atau sebaliknya!!

    --- lu tau ape..sebab terlalu mengagungkan otak sendiri lupa nak kaji pendapat orang lain dan persekitaran dunia dan sebagainya..

    -------------

    wa ajak lu refer sejarah dan dalil Quran dan sunnah..
    supaya lu orang aware benda ni..

    tapi lu orang katak bawah tenmpurung..
    tau rebel je..
    tapi tak mengkaji keadaan semasa dunia.. ISLAMophobia dan sebagainya..
    Lu hanya memandang dari sudut strategi menang demokrasi di Malaysia..
    -------------------

    Itulah perbezaan pemikiran ulama dan profesional..
    profesinaol lebih memikir kepada hasil sekarang tanpa kaedah2 feqh..

    Ulama2 memikir untuk terus menjaga agama pemeluk2 nYA..

    Memang lu tak nampak wa berhujah..
    sebab lu hanya pakai akal sahaja..
    Takut untuk mengaitkan dengan Dalil quran, sunnah , sirah dan realiti umat ISLAM semasa..

    TARGET LU.. hanya TGHA..
    lu dah dibutakan dengan target lu.. tanpa memikirkan faktor2 lain..

    hehe..
    lu nampak orang lain Bodo..
    tapi.. ALLAH dah tunjukkan sebaliknya!!

    lu bleh cakap besar.. tapi tak sedar.. cakap2 lu dah memalukan diri sendiri.. cuma tak bleh nak mengaku je.. hehe..

    wa mungkin engineer melayu.. genetik melayu bodoh ikut teori lu..
    tapi.. lu harus Ingat.. Teori lu takde bukti..
    ..
    sibuk sangat keluarkan teori sendiri..
    lupa nak menelaah aqidah dan ilmu agama.. boleh membawa sesat bro..

    ReplyDelete
  9. hehe..
    cadangan the sniper tu..

    wa.. tak nnafi IR Nizar ada pendidikan agama..
    namun dalam kaedah feqh.. beliau lemah lagi..
    wa malas nak ulas beberapa keputusan tentang perbuatannya terhadap pandangan orang terhadap pendirian ISLAM PAS..

    dan wa sendiri Yakin.. IR Nizar tau di mana duduknya Kedudukan beliau..

    -----

    pendapat orang awam dengan ulama memang berbeza..

    Ulama kenal orang melalui quran dan hadis..
    orang Awam pilih pemimpin melalui pengaruh tanpa melihat kesan kepada Agama!!

    ReplyDelete
  10. parti refah kalah..
    parti AKP menang..

    so AKP lu sokong ke tak bro.SFH? so apa lu punye pandangan pd AKP
    meh citer...

    tak pernah system kafir menangkan umat islam?
    abis yg refah menang..
    yg hamas menang tu... kira mcm ne bro?

    bukan ke ia dah menang dlm ruang demokrasi.
    lepas tu bungkus..
    atas sebab tertentu...
    bg wa..
    sobabnya..
    tiada persiapan jauh kehadapan.
    jgn ingat dah menang ruang demokrasi leh raya sakan.
    termasuklah PAS...

    bila PAS Tgganu menang,
    royalti ditarik balik..
    atas sobab2
    Pastu PAS Tgganu bungkus.

    so jgn ingat nanti PAS perintah Msia tak ada tekanan luar... klu rakyat msia iman & taqwa tahap gaban Z, wa tak risau..
    wa risau PAS kene guling je lepas tu... so langkap kene betul..
    kene cermat... kene bersiap dan pikir jauh kehadapan...

    atas sobab pe usaha nabi ke taif tak menjadi..
    atas sobab pe usaha nabi ke madinah berjaya..
    apa usaha yg dilakukan oleh nabi ke madinah..tiada dilakukan di taif?

    so PAS kene usaha lobih,
    klu rasa presd la ni
    x leh cari makan utk myakinkan rakyat Msia..
    kita try bubuh presd lain lak..
    tu salah 1 contoh laaa...



    ppdt ulamak dgn ulamak pon lain2 bro.
    maka pasti lah pdt org awam dgn ulamak lain.

    tp bukan bermakna tiada langsung pdpt org awam dgn ulamak yg sama dan selari.

    org awam memilih pemimpin mcm ne bro? 26juta org awam msia ni pilih pimpinan mcm ne bro?
    agak2 presd lu tu org awam msia leh pilih jadi PM ke bro?
    klu 26juta org awam msia jenis mcm lu, iman tahap gaban.. memang Presd parti PAS sonang2 je menang.
    wa tarak masalah sapa pon jadi presd PAS klu 26juta rakyat msia ni..iman tahap gaban Z.
    tp masalahnya.. dari 26juta.. 1-2juta pon dah kira cukup bagus iman gaban Z.. yg 25juta lg sama2lah kita pikirkan.

    sobab pe ada cadangan bubuh presd lain? atas sobab pe si anwar lak jadi maskot PR.... wa lebih suka maskot dari PAS... klu anwar kene terajang masuk jel. lu org agak2 nk bubuh sapa?

    jawatan bg wa alat je.
    klu bubuh org lain
    leh mbuat masyarakat pbagai myakni PAS...
    wa sanggup korbankan presd PAS
    pd yg lain, demi utk PAS menang dlm mcilok agamaNYA dlm system bernegara.
    apa ada pd jawatan,
    klu ia tiada berguna mbuatkan masyarakat myakin pd PAS.

    pikir jawatan
    lebih dari pikir kemenangan Islam.
    rela kalah jawatan
    demi utk memenangkan PAS agar dpt mcilok agamaNYA dlm system bernegara. Baru mantap gitu... ^_^

    ReplyDelete
  11. Bro AT.. kahkahkah..

    wa ingat nti lu kena join SFH la.. gi perang undi. tercucuk pensil syahid bro..

    Sistem Pedang..
    -- umat ISLAM sedikit Jugak..

    Sistem undi
    -- Umat ISLAM yang mahukan ISLAMIC state sedikit..


    ayo bro.. kalu tau islam skit jer nak undi, baik lu balik umah jer bro.. main guli ngan hj. hadi lagi baguih.. kahkahkah..

    camni bro..

    1jota undi dari rusila + undi bro + undi SFH lawan 1o juta undi bukan melayu + bukan Pas.. bila nak menang bro.. kakakah

    satu pensel lu tumpaskan 10 pensel pengikut samy, wokeh passs

    satu pensel SFH tumpaskan 100 pensel ciina DAP.. wokey Passs

    Pensel hadi 2batang, dia power sebab ulama... 1000 orang MCA tumbang... ayyaaak manyak kuat hadi bro..

    pahtu menang la islamic state ni bro?... kahkahkah koh.. ayo maaa..

    ReplyDelete
  12. mungkin agak sukar utk menerima
    pandangan
    menukar Presd PAS adalah sebahagian dari strategi yg boleh diguna pakai
    bg PAS mdpt tmpt pd masyarakat msia yg pbagai.

    sammy vellu kluar agak2 sobab pe?
    klu dia lwn dlm pemilihan,
    agak2 dia kalah ke menang lg?
    dia kluar pastu najib kasi jawatan lak tu... analisi lu org mcm pasai sammy ni.

    ReplyDelete
  13. fuh.dasat arh pengkajian korang².saspek arh.AT,lu pon patut² nya kena OPEN sket lagi,maybe lu tak cukup rentak lagi,lu pon bercakap atas kapasiti lu bukan AHLI PARTI,sesetengah komen sini dtg dari AHLI PARTI yg paham "banyak" pasal ORGANISASI yg dia org ikut dan sokong."banyak"yg gua rasa lu tak tau pasal PAS..huhu..walaupon gua sokong REFORM lu tu,tp sesetengah idea lu ada gak gua tkleh terima.adat la bhai.haha

    ReplyDelete
  14. alhamdulillah ..... wa dok di negeri yang satu-satunya islamic state ...... sebabnya PAS masih lagi memerintah....... kalau PAS kalah PRU13 nanti komfem selama ni pemerintahan TGNA tidak mengikut sirah dan perjuangan rasulullah... wa cakap ni berdasarkan hujah-hujah lu orang la..... sapa berani nafi.....

    ReplyDelete
  15. herm..

    nampaknya lu orang sendiri gagal memahami apa yang wa suruh kaitkan dengan dengan Sejarah..

    Hujah lu orang.. berkisar tentang demokrasi, nak menang demokrasi, mengubah persepsi pengundi.. mengubah teraju PAS demi persepsi Non Muslim..

    Kenapa wa suruh kaitakn dengan sejarah!!

    perjuangan PAS ialah perjuangan Aqidah..
    perjuangan Nabi SAW ialah perjuangan Aqidah..

    tak kira dalam sistem apa sekalipun tetap dalam perjuangan Aqidah!!

    walaupun PAS dalam sistem Undi..
    PAS mahu tonjolkan Perjuangan Aqidah ISLAM itu sendiri..

    Dan Perjuangan Aqidah.. ikut SEJARAH memang tak boleh bertolak ansur bila melibatkan compromise nilai2 ISLAM..
    PAS membawa ISLAM untuk diikuti..
    Bukan PAS mengikut ISLAM pengundi.

    Bila ikut ISLAM pengundi.. itu yang beberapa pemimpin PAS boleh buat banner HAPPY deepavali/christmas dan upacara lilin..
    tak refer dalil2 dari Quran dan Hadis!!

    dalam kita bertahaluf..
    kena ingat Juga ayat Quran""

    sesungguhnya Yahudi dan Nasara tetap tak akan redha kepadamu sehingga kamu mengikuti jalan Mereka""

    hermmm... dah paham ikut tu.. nak wat camana..

    wa takde kuasa nak halang kedegilan lu orang..
    wa hanya tulis nak buka mata sape yang mahu buka mata..

    berpolitik degan Dalil dari quran dan sunnah dan ijmak..

    ReplyDelete
  16. bro abanghensem..

    lu tak faham tulisan wa ke.. atau buat2 tak faham!!

    apesal plak kalu kelantan Kalah.. kerajaan sebelumnya tak ISLAMIC??..

    TGNA tak ikut sirah??
    tunjukkan mana hujah wa yang kata kerajaan PAS kelantan tak ikut sirah??

    hehehe... lu nak main2.. agak2 laa..

    wa suruh kembali kepada sirah dan sejarah perjuangan ISLAM..
    supaya Lihat bagaimana Pejuang ISLAM dahulu berjuanga menghadapi orang2 munafik.. orang kafir.. musuh2 yang pelbagai!!

    dan lihat juga sejarah demokrasi ISLAM..
    perjuangan Demokrasi ISLAM.. biasanya berkahir dengan ISLAM ditikam dari belakang!!

    sebab itu.. wa bawa contoh.. parti refah.. sudan.. algeria.. hamas dan sebagainya..
    walaupun mereka menang dalam demokrasi.. tetap ditikam dari belakang oleh sistem Kafir/sekular..

    Sebab itu.. dalam Kaedah Malaysia Hari ini..
    PAS menyertai PRU.. di samping mahu menang secara undi..
    PAS mahu menyediakan ruang untuk berdakwah melalui Politik!!

    kalau lu orang nak asingkan Dakwah dan Politik.. perghhhhhhhh..
    mana value PAS..??

    lu orang beria2 nak tukar nakhoda PAS konon dah hilang stim..
    tapi orang2 Cina lain.. India yang wa jumpa salute dengan TGHA..
    itu tak berapa penting..
    Tok2 Guru.. ustaz2 menyokong TGHA..

    kenapa perlu sokongan2 ustaz2/tok guru2??

    kerana kebiasaannya.. orang yang berilmu akan lebih beriman..
    orang yang beriman.. perjuangannya mendapat rahmat dari ALLAH..

    sebab itu dari awal wa cakap..

    ALLAH tak janji kemenangan bila sokongan banyak atau Umat ISLAM banyak!!
    ALLAH janjikan kemenangan Bila pejuang2 yang memperjuangkan ISLAM benar2 beriman dan Takut Kepada ALLAH!!!

    Lu berani nafi statement atas INI???

    ReplyDelete
  17. bro samraspiut...

    lu wat contoh apa tuu?? wakakaka..

    lu betul laa... wa setuju..

    itu kalau kuasa di Tangan manusia..

    -------------------

    tetapi KAEDAH sekarang..
    PEJUANG ISLAM.. hanya percaya dalam keadaan perjuangan apa sekalipun..
    pedang ke.. pensel ke.. bila cukup syarat keimanan dan ketaqwaan..
    ALLAH janji beri kemenangan!!!

    Bleh tunjukkan wa di mana ayat2 Quran dan Sunnah,, yang ALLAH dan rasulnya berjanji akan beri kemenangan jika ikut persepsi orang awam dan Pengundi???

    ReplyDelete
  18. gua sokong sgt hadi dicabut & diganti dgn presiden yg lebih proaktif.gua impikan presiden yg :

    - dpt satukan semua pertubuhan2 islam dibawah satu matlamat
    - tidak ceramah setiap minggu di satu tempat sahaja,tapi diseluruh malaysia
    - mampu mengislamkan lebih ramai pengundi bukan islam termasuk org asli atau setidaknya menggerakkan setiap ahli secara aktif dan ada target ke arah mengislamkan non muslim malaysia
    - arrgggghhh dahla ketua agama islam langsung tak mainkan peranan,presiden pas pulak tak cekap,lemah,slow,tak progresif...gua tak phm kenapa masih ada yg pertahankan hadi awang sebagai presiden (bukan sbg ulama).byk lagi strategi yg ada utk tegakkan sistem islam ni tapi dgn strategi cabut presiden lemah ni,semua strategi lain boleh digerakkan dgn lancar.

    kalau situasi ni berterusan,gua igt mati nik aziz,hancurlah pas sebab pelapis2 yg berpotensi kena tunggu turn

    ReplyDelete
  19. 26juta bro.SFH
    bukan 100 org or seribu org.
    lu try survey ciri pimpinan yg mereka mau kan?
    lu letak Nizar vs Hadi pd rakyat msia 26juta ni.
    sapakah pilihan mereka?

    wa tiada masalah, klu lu letak hadi pd 26juta rakyat msia iman dan ilmu tahap gaban mcm lu.Hadi sonang je boleh menang. tp lu letak hadi pd 26juta iman ala chipmore.

    ia mcm calon pilihanraya bro..
    awat calon pilihanraya PAS semua iman paling tinggi gaban dlm daerah tu ke?

    ReplyDelete
  20. wa nak ulas pun tak kenal sangat TGHA ni..... tapi bagi wa elok TGNA bersara sebagai mursyidul am..... ganti ngan TGHA..... presiden lantik orang lain..... kalau lu orang melalak lagi lepas tu tak taw nak cakap la wa...... hehehehe

    ReplyDelete
  21. bro.SFH

    lu try survey Hadi vs Nizar dlm kontek PAS.
    lu agak2 sapa pilihan mereka?

    then lu try survey Hadi vs Nizar dlm kontek Msia.
    lu agak2 sapa pilihan mereka?

    lu rasa sama ke jawapan lu
    atau berlainan.


    bg wa
    jawatan presd ni alat je,
    klu menukarkan presd
    leh mebuat rakyat msia yakin PAS.
    maka wa sanggup korbankan Hadi
    agar PAS diyakni oleh rakyat Msia.

    adakah dgn bertukarnya hadi dari presd maka halatuju perjuangan PAS akan jadi halatuju perjuangan UMNO?

    ReplyDelete
  22. "Bleh tunjukkan wa di mana ayat2 Quran dan Sunnah,, yang ALLAH dan rasulnya berjanji akan beri kemenangan jika ikut persepsi orang awam dan Pengundi???"

    ntahlaa..
    wa masih belum jumpe dlm quran dan sunnah bckp pasai pengundi/demokrasi ni.


    sunnatullah bro,
    kemenangan undi akan jatuh pd mereka yg byk undi nya.
    mana mungkin undi ciput
    dpt kemenangan undi.

    kemenangan undi lak,
    bgantung bermcm2 unsur.
    salah 1 dari nya
    perspesi masyarakat pd parti or kepimpinan tersebut.

    lu lak,
    mcm nak menolak dan menafikan prespesi org awam dan pgundi yg akan mberi kemenangan undi pd mana2 pihak atas alasan ia tidak dinyatakan dlm quran dan sunnah...maka prespesi org awam lu tolak mentah2 atas sobab takada dlm quran dan sunnah yg jelas dan nyata.

    bg lu
    jawatan hadi bukan pembolehubah yg leh dikorbankan.
    bg wa,
    jawatan hadi adalah pembolehubah yg leh dikorbankan sesuai dgn tuntutan dan suasana semasa.

    rasanye tu je pbezaan kita.

    ReplyDelete
  23. bro contact information..
    lu amik sekerat je ayat wa..

    --lu tak ambik yang wa CAKAP"

    ALLAH Janjikan kemenangan kepada orang yang beriman dan bertaqwa kepadanya Walaupun sedikit!!

    wa tak tolak mentah2 persepsi orang awam..
    Wa banyak ambik dari persepsi ISLAM !!!

    persepsi awam memang perlu dilihat..
    tapi kalau persepsi itu tidak megambarkan mahu kepada ISLAM secara menyeluruh..
    tak perlu Ikut..

    FIRMAN ALLAH kepada Nabi SAW""

    jika kamu banyak mengikut Zonn (ppersepsi) orang ramai.. nescaya mereka akan menyesatkan kamu""

    tengok ayat ALLAH ini..
    ALLAH kata kalau terlalu ikut persepsi orang ramai.. bleh sesat..
    tapi bukan semua,, sebab itu dalam Quran sebut kalau ikut banyak!!

    maknanya.. ada sebahagian persepsi/ beberapa pandangan dari berjuta orang boleh diterima..

    sebab itu wa menyeru kita semua rujuk ayat ALLAH.. supaya faham apa siasah ISLAM yang sebenarnya..

    tapi bila wa bawa dalil..
    semua cakap..ini undi laa.. persepsi itu ini..

    padahal semua itu ada dalil berpandukan quran, sunnah dan ijmak..

    ReplyDelete
  24. lu cerita sunnatulloh..
    sunatulloh ada dua..
    1. hukum alam yang kebiasaannya yang tak keluar dari kebiasaan.
    2. hukum alam yang ALLAH perintahkan..

    1.. hukum alam yang tak biasa keluar dari kebiasaan.. proses kelahiran, proses elektrik, dan proses2 sains yang lain..

    2. hukum alam yang ALLAH perintahkan.. perjuangan..
    -- berapa banyak ayat ALLAH, nyatakan golongan sedikit mengalahkan yang banyak.. (ALLAH tak kata hanya melalui pedang sahaja)
    - Hukum Alam perjuangan ISLAM.. ALLAH janjikan kemenangan bila pejuang2 dan Penyokong2nya betul bertaqwa kepada ALLAH..

    contoh..

    1. tentera salahuddin al-ayyubi..
    -- tentera yang soleh dan taat..
    2. tentera Muhammad al-fateh..
    -- tentera yang taat dan patuh..

    kenapa di zaman pemerintahan sebelumnya masih belum dapat menawan konstantinople dan palestine..

    cuba lihat ketika zaman Umar..
    semasa perang di iraq..
    perang berlarutan lama tanpa siapa yang menang..
    kemudian mereka mengadu kepada saidina Umar..

    apa kata Umar:: kamu telah meninggalkan sunnah rasul.. bersugi dan solat malam..

    kemudian tentera muslimin Menang!!!

    begitu juga dengan zaman sekarang..
    Kenapa ISLAM masih belum menang??

    cuba kaitkan syarat2 kemenangan ALLAH bagi pada zaman dahulu dengan zaman sekarang..

    InsyaALLAH kita akan dapat jawapannya!!

    itu kalau mahu kaji laa...

    kalau setakat kaji genetik melayu..
    sampai bila tak jumpe solutiion..
    genteik melayu bukan ada dalam kitab pun..

    ReplyDelete
  25. "--lu tak ambik yang wa CAKAP"

    ALLAH Janjikan kemenangan kepada orang yang beriman dan bertaqwa kepadanya Walaupun sedikit!!"

    bro.SFH
    org beriman & bertaqwa ckit je dlm msia ni.
    lu pakai undi utk tentukan kemenangan memang x akan menang org yg ckit.
    sobabnya,
    sunntullahnya
    undi yg terbyk yg menentukan kemenangan undi ni.
    melainkan lu buat system kemenangan undi base pd undi sedkit.
    maka org ciput undi leh monang.

    "Allah bg kan kemenangan pd org beriman dan bertaqwa walaupon ckit."
    mungkin wa leh terima dlm kontek kemenangan akhirat.

    kemenangan dunio pakai undi,
    wa tarak pakai pandangan lu.



    "FIRMAN ALLAH kepada Nabi SAW""

    jika kamu banyak mengikut Zonn (ppersepsi) orang ramai.. nescaya mereka akan menyesatkan kamu"" "

    perspesi org thadap haji meyukarkan PAS utk diterima or diyakini.
    maka tukar hadi adalah 1 usaha utk PAS diterima dan diyakini.

    so leh jatuh sesat ke wa tukar hadi pd yg lain?

    ReplyDelete
  26. "2. hukum alam yang ALLAH perintahkan.. perjuangan..
    -- berapa banyak ayat ALLAH, nyatakan golongan sedikit mengalahkan yang banyak.. (ALLAH tak kata hanya melalui pedang sahaja)
    - Hukum Alam perjuangan ISLAM.. ALLAH janjikan kemenangan bila pejuang2 dan Penyokong2nya betul bertaqwa kepada ALLAH.."

    golongan yg skit leh kalah golongan byk.. wa x nafikan
    tp kene guna pale otak yg Allah berikan..bukan main tangkap muat.

    contoh..
    PAS golongan yg skit
    UMNO golongan yg byk.
    so mcm ne golongan yg skit nak menentang golong yg byk dlm kaedah mengundi yg menentukan kemenangan satu2 pihak.

    klu hadi dikorbankan
    memungkinkan PAS golongan skit menang menentang golongan byk.
    apa masalahnya...
    hadi dikambing itam kan...
    lu nak hadi menang ke lu nak PAS menang? lu nak dua2 menang.

    yg pasti..
    hadi jadi presd dan timb PAS selama 20thn
    PAS belum menikmati kemenangan dlm system undi ni.
    mungkin hadi belum kuat iman nya..
    tu sal PAS tarak menang2..
    boleh pakai ke hujah tu?

    ReplyDelete
  27. adoilaaa...hehehe..

    lu nak tukar hadi tukarlaa..
    wa tak cakap sesat..

    Lu faham tak ayat yang wa bagi kat atas.. kalu lu nak sedap lagi..
    lu refer tafsir surah al-Hujarat..

    ayat kat atas tu suruh berhati-hati pada persepsi..
    persepsi hendaklah diselarikan dengan dalil quran, sunnah dan ijmak..

    lu pakai dalil Hukum sunnatullah..
    itu lu nak kuatkan dalil lu laa..

    tapi wa sudah datangkan dengan dalil dari quran dan sunnah serta ijmak..

    so..
    dalam konteks demokrasi.. memang nak menang kena undi banyak..
    sekarnag ni..
    PAS bukan nak menang dengan tergesa-gesa..
    PAS mahu yang undi ISLAM itu.. nanti faham akan ISLAM.. dan peranan pejuang ISLAM..

    lu nak tukar- tukarlaa..
    itu kalu berjaya..

    wa dah cabar dari dulu lagi..
    nak tukar-tukarlaa..

    tapi kalau lu orang kempen cara tak islamic nak tukar..
    lu nak tukar camana!!
    persepsi orang kat atas geng lu pu.. dah turun..

    hehe,..

    macam kisah..
    berapa persen PAS akan bersatu dengan UMNO..?? wakaka..
    ini bukan berniaga..persen2 ni..

    wakaka... tengok.. jawapan orang logik dengan perjuangan..

    ingat perjuangan ni bisnes ke?? wakaka..

    orang dah lama lalui liku2 perjuangan.. tiba2 tuduh nak berpadu dengan UMNO..

    kalau dah kat luar tuu.. tak yah komen lebih2 laa..
    lu orang tak faham maksud tersirat di sebalik strategi..

    itu yang wa cakap dulu..
    politik ini.. juga adalah proses tawar menawar!!

    ReplyDelete
  28. bro..

    cuba kaji balik kontek Pembolehubah yang ALLAH janjikan dalam ayat2 Quran..

    Janjikan kemenagnan jika Kamu bertaqwa dan bertawakal kepada ALLAH walaupun sedikit!!

    wa suruh refer sejarah..lu tak nak..

    dalam sejarah ada khalifah yang alim dan wara' tapi masih tak menang?
    kenapa?
    tentera2nya tak cukup beriman..
    seperti pembukaan konstantinople sebelum muhammad al-fateh..

    sebelum itu ada sultan yang memimpin untuk kempen menakluk onstatinople.. tetapi gagal kerana ada tentera yang makan rasuah dan gagal mempertahankan iman bila memperoleh kemenangan..

    bro..

    perjuangan PAS ialah perjuangan Akidah.. bukan setakat kebajikan semata-mata..

    hermmmmm...

    kalo setakat itu jer laa..
    lu ulang alik.. sesetengah ayat wa tanpa tengok ayat yang lain.. ermm..
    memang setakat tu jer laa pemahaman lu orang...

    ReplyDelete
  29. 20thn hadi jadi pemimpinan beso PAS
    tp Allah tidak memenangkan PAS
    dlm kontek PRU.
    adakah sobab hadi lemah iman nya
    taqwa kureng?


    bg wa,
    hadi bukan manusia pilihan Allah
    utk menangkan PAS dlm kontek PRU ni.^_^
    sobab
    bg wa...
    kemenangan golongan ckit bukan sekadar iman & taqwa yg mantap tahap gaban Z...tp sunnatullah harus diberi perhatian dlm system undi ni.

    ReplyDelete
  30. bab dalil ni bro..
    mcm2 tafsiran leh dibuat
    tu sal kita punye perbezaan mcm2 pandangan
    dlm persoalan fekah..


    la ni
    kita punye pbezaan dlm jawatan presd.
    dari sudut masing2.
    wa tiada masalah utk bubuh hadi as presd PAS dlm suasana majoriti msia punye pemikiran mcm lu.

    tp suasana semasa dan tuntutan semasa majoriti msia bukan pemikiran mcm lu maka hadi wa kambeng itam kan demi utk masyrakat pbagai yakin pd PAS.^_^
    wa utamakan PAS monang
    dari utamakan hadi monang...^_^

    ReplyDelete
  31. "PAS bukan nak menang dengan tergesa-gesa..
    PAS mahu yang undi ISLAM itu.. nanti faham akan ISLAM.. dan peranan pejuang ISLAM..

    lu nak tukar- tukarlaa..
    itu kalu berjaya..

    wa dah cabar dari dulu lagi..
    nak tukar-tukarlaa.."


    bro.SFH
    PAS nak undi Islam tu paham Islam?
    undi ni bukan jaminan pengundi paham ke tak islam tu. org hindu,buddha yg undi PAS tu.. agak2 paham islam ke tu?
    atau lebih pd sentimen dan perspesi mereka thadapa PAS or parti2 yg lain.


    bab kepimpinan ni bro.
    tiada kepimpinan yg menongkat langit... lu ingat
    PAS mustahil dpt presd dari golongan lain ke?^_^
    klu dulu golongan lain jadi presd..
    kemudian golongan digelar ulamak jadi presd.. apakah ia kekal begitu? bg wa.. pasti akan ada golongan lain mgambil alih jawatan presd tu...



    ni adalah usaha2 utk tukarkan hadi krn risau/takut ahli2 taksub melampau pd hadi yg leh mjelaskan akidah..
    seperti mana khalifah umar gugurkan khalid alwalid dari pglima perang...ok ke?haha ^_^

    ReplyDelete
  32. "wa suruh refer sejarah..lu tak nak..

    dalam sejarah ada khalifah yang alim dan wara' tapi masih tak menang?
    kenapa?
    tentera2nya tak cukup beriman..
    seperti pembukaan konstantinople sebelum muhammad al-fateh..

    sebelum itu ada sultan yang memimpin untuk kempen menakluk onstatinople.. tetapi gagal kerana ada tentera yang makan rasuah dan gagal mempertahankan iman bila memperoleh kemenangan.."


    PAS kelantan tawan 20thn
    PAS tgganu tawan 4thn

    boleh wa kata.
    PAS tgganu iman hampeh..
    taqwa kureng...

    ReplyDelete
  33. tapi gua ttp sokong HADI ditukar dan tidak lagi menjadi Presiden.sbb gua tau menyokong untuk menukar HADI ditukar adalah tidak berdosa.

    ReplyDelete
  34. sori rrr... wa bukan jamaah tapi Parlimen dgn DUN tempat wa PAS. Dua2 wa undi.

    Berkaitan ayat 'Orang Beriman'. Salah satu rukun Iman ialah beriman kepada AlQuran. Problemnya Barat telah mengkaji AlQuran sehingga mereka mamcapai kemajuan teknologi yang tinggi.

    masalahnya, orang Islam yang paling beriman tak mampu mengkaji sebagaimana Barat mengkaji Al-Quran.

    Adakah kita (Orang Islam yang paling beriman) cuma mengambil sebahagian sahaja ilmu yang ada dalam Al-Quran? (Adakah level orang paling beriman kita hanya separuh?)

    Tolong wa huraikan problem ni. Wa siyes.

    ReplyDelete
  35. bro sniper..
    mengapa orang ISLAM ketinggalan dari segi teknologi..

    jawapannya amat Mudah..
    Orang beriman tidak mempunyai sistem yang diwarisi Nabi Muhammad SAW..

    lihat ketika..
    Warisan Nabi dipelihara..
    Syariat ALLAH ditinggikan..
    Umat ISLAM menjadi pusat perkembangan Ilmu..

    kufah.. basrah.. dan andalusia adalah contoh pusat Ilmu umat ISLAM di zaman kegemilangannya!!

    Sekarang.. ini..
    orang Beriman tidak dilantik.. menjadi ketua negara!!
    Macam mana nak menguruskan Urusan Dunia mengikut Al-Quran!!
    Jadi Urusan yang dijaga hanyalah perkara2 aqidah yang tak melibatkan kekuasaan..
    Orang Beriman tidak diangkat oleh manusia,..
    tetapi manusia lebih suka mengangkat orang yang memberi faedah dunia kepada mereka..

    ORANG beriman mengambil semua ilmu al-quran..
    Namun ilmu2 dunia terpaksa diketepikan untuk menyeru kepada umat manusia supaya kembali kepada Aqidah yang benar!!

    lihat di zaman umaiyah, abasiayah dan uthmaniyah..
    walaupun pada suatu ketika fahaman muktazilah mengambil tempat..
    Tetapi Mereka tetap beriman kepada ALLAH.. cuma cara mereka tersesat..
    mereka tetap mengambil perundagan Quran dan Sunnah..
    yang mana Quran dan Sunnah menyuburkan Manusia supaya berilmu..
    maka lahirlah tokoh2 akademik seperti..
    ibnu sina, khawarizmi.. ibnu khaldun, alfarabi, al-jabbar, dan sebagainya..

    ReplyDelete
  36. jawab lagi.... jawab lagi..... hujah-hujah camni la wa nak dengar..... takde orang kacau....

    ReplyDelete
  37. " <bro..

    perjuangan PAS ialah perjuangan Akidah.. bukan setakat kebajikan semata-mata.. "


    Bro.SFH
    lu rasa bdk2 dlm blog AT ni ada nafi tak yg perjuangan PAS ni perjuangan akidah?


    wa pon tarak nafikan.


    sirah
    mbicarakan dgn kkuatan akhlak baginda mgerakkan ati org2 kembali pd fitrah agamaNYA.

    kebajikan adalah 1 dari cara2 utk mgerakan ati org2 kembali pd fitrah agamaNYA.

    seperti mana yg wa katakan,
    suasana dan tuntutan semasa perlu diberi perhatian oleh golongan yg ingin mgerakan ati2 manusia kembali pd agamaNYA...

    sirah ada mbicarakan,
    sorg yg ingin mjadi islam bertanya pd rasulNYA, bolehkah ia mcuri dan lain2... baginda mjwb BOLEH, tp jgn berbohong.


    maka apa sgt lah jawatan utk dikorbankan.
    klu jawatan hadi dikorbankan
    boleh mgerakan ati manusia kembali pd agamaNYA,
    wa sanggup korbankan hadi.
    demi utk mgerakan ati manusia kembali pd agamaNYA.


    hadi gak contoh yg kene korban...^,^

    saboo je lah hadi ^,^


    kesimpulan wa,
    tidak masalah utk korbankan hadi
    andaikata tuntutan dan suasana semasa memerlukan nya demi kebaikan dan kemenangan PAS dlm memenangi masyarakat Msia yg pbagai.

    ReplyDelete
  38. huhu..
    bro..

    lu nak jatuhkan TGHA.. silakan..
    nak turunkan.. silakan..
    Tapi Lu kena ingat..
    PAS terbina atas dasar2 ISLAM dan kepimpinan Ulama..

    Kepimpinan Ulama didokong oleh ulama dan orang2 yang cintakan Jemaah yang dipimpin oleh orang yang faqeh kepada ISLAM!!

    Hujah lu orang..nak jatuhkan TGHA atas sebab persepsi lu orang..
    persepsi orang lain??
    persepsi pengundi??
    siapa pengundi??

    kalau pengundi semua ISLAM dan faqeh pada ilmu ISLAM..
    silakan tukar Pimpinan kepada siapa yang anda mahukan!!

    lu survey laa fikiran ustaz2 yang faham akan perjuangan ISLAM!!
    kenapa mereka pertahankan Kepimpinan Ulama..
    sebabnya.. dari zaman Nabi SAW.. semua pimpinan ISLAM yang dilantik ialah yang faqeh dalam ISLAM..
    pemimpin yang membawa ISLAM maju ialah Pimpinan Yang Betul2 faham akan ISLAM..

    1. khalifah arrasyidin.
    2. Umar abdul Aziz..
    3. harun arrasyid
    4. Muhammad al-fateh
    5. Salahuddin al-ayyubi
    6. Toriq bin ziyad

    dan bila khalifah yang dilantik tidak bertaraf ulama.. tengoklah kesannya..

    1. yazid bin muawiyah
    2. hujjaj yusuf al-saqafi
    3. dan lain-lain..

    ReplyDelete
  39. kalau Aqidah didahulukan..
    pimpinan yang dilantik yang
    1. membawa aqidah yang kemas
    2. Tidak terpengaruh dengan orang yang kita bekerjasama seperti dalam surah al-kafirun..
    -- untuk kamu agama kamu, untuk aku agama aku..

    bila profesional yang dilantik pimpinan..
    sekarang ni ada beberapa isu aqidah yang dipermainkan oleh UMNO..
    1. isu lilin mengiringi kematian orang kafir
    2 Isu kalimah ALLAH yang diulas tidak mengikut ijmak ulama'
    3. Isu bersalaman dengan perempuan (bukan aqidah.. tapi ini bab hukum yang uruf/dikenali di Malaysia)

    sebab itu..
    dalam siasah ini.. mintak sahabat2 sekalian bukan hanya pakai LOGIK AKAL.
    sila lihat Panduan QURAN Dan Sunnah yang dikumpulkan oleh ULAMA dalam FEQH Siasah syariiah dan sebagainya..

    Kita kata kita BERIMAN kepada ALLAH, RASUL dan KITABNYA.. maka seharusnya kita kembali kepada DALIL-DALIL darinya!!

    mengapa kita kata tak saman dengan situasi sekarang??
    adakah ALLAH tutunkan AL-Quran tak lengkap??
    maka demokrasi lain.. dulu lain??
    maka kristian sekarang lain.. dulu lain??
    maka yahudi sekarang lain.. dulu lain??
    maka taghut sekarang lain.. dulu lain??

    Kenapa ALLAH kita suruh berhati-hati dengan Non MUSLIM setiap masa??

    Undi yang plebagai itu? undi siapa??

    So.. kalau nak menang.. bukan kita ikut persepsi mereka..
    Kita bawa mereka SUPAYA IKUT PERSEPSI KITA..
    Persepsi Quran dan Hadis!!

    sebab itu.. PAS bawa Politik Dakwah!!
    Dinisbahkan kepada Perjuangan Rasulullah SAW ketika di Madinah..
    Nabi saw tak ikut persepsi yahudi..
    Tetapi NABI SAW menyuruh Yahudi mengikut persepsi Quran, rasul dan ALLAH!!

    ALLAHUAKBAR

    ReplyDelete
  40. <"Hujah lu orang..nak jatuhkan TGHA atas sebab persepsi lu orang..
    persepsi orang lain??
    persepsi pengundi??
    siapa pengundi??">


    bro.SFH

    perspesi wa,
    wa tak kisah hadi jadi presd PAS seumur idup bro.

    tp persepsi 25juta bro.
    pengundi brapa juta ustaz bro?
    1juta ada ke?

    tu sal wa suruh lu survey,
    Hadi vs Nizar dlm kontek PAS
    dan
    hadi vs Nizar dlm kontek Msia.

    lu try wat survey ni.
    dptkan persepsi rakyat Msia.

    apa agak2 nya.

    mcm wa ckp bro,
    presd di angkat dlm pemilihan.
    lu ingat golongan yg dikata ulamak
    akan menongkat langit dlm kepimpinan ke bro?
    tiada golongan kekal dlm kepimpinan bro.
    pasti bersilih ganti.
    dulu PAS kepimpinan pe?
    skarang kepimpinan pe..
    future mcm ne lak?
    adakah ia kekal sampai kiamat?
    bg wa
    pasti bersilih ganti bro.

    cume wa leh setuju dgn lu
    dlm jawatan MA.

    utk jawatan presd
    wa terbukak utk meletakan mana2 golongan,
    yg ponting bijaksana dan bergeliga main system yg ada direaliti ni.


    bg wa,
    klu jawatan presd as alat
    yg lebih mbuat masyakat msia
    menyakni PAS.
    maka wa korbankan sapa2 yg dok jawatan tu.
    yg ponting, PAS dimenangkan dlm system undi ni.



    < " kalau pengundi semua ISLAM dan faqeh pada ilmu ISLAM..
    silakan tukar Pimpinan kepada siapa yang anda mahukan!! " >


    bg wa
    klu pengundi semua ISLAM dan faqeh pd ilmu ISLAM.

    wa tiada hal lu bubuh HADI
    sobab sesuai dgn tuntutan dan suasana semasa.

    tp klu pengundi yg ada dlm realiti Msia ni. bg wa,
    kene sesuai dgn tuntutan dan suasana semasa agar mereka leh diyakin dgn PAS.

    bg tu
    adalah helah/strategi utk menarik minat mereka agar leh menyakini PAS.


    sebab apa jawatan Presd kita kambeng itam kan?
    suasana dan tuntutan semasa memperlihatan.. pengundi melihat org no.1 dlm mana-mana parti.

    klu UMNO dulu dgn Pak lah nya..
    sekarang Najib..
    MIC dulu dgn samy nye..
    la ni... sapa? lupa laaa.
    apa jadi pada mereka?
    pengundi kureng memberi sokongan pd mereka...kesan nya?
    bungkus...

    maka PAS?
    ada ambil pengajaran dari sunnatullah ni ke?
    atau masih dok pikir jawatan mesti pd golongan tertentu.
    PAS kalah tak pe
    janji jawatan golongan ana punye.

    adalah tu halatuju PAS dlm memegang jawatan? mementingkan golongan tertentu pegang jawatan lebih dari kepentingan PAS utk menang?

    ReplyDelete
  41. persepsi 25 juta penduduk tu siapa??

    kan wa dah cakap..
    nak bawa 25 juta pengundi kepada persepsi ISLAM.
    bukan ISLAM /PAS kena ikut persepsi 25 juta penduduk..

    25 juta ke.. 50 juta ke.. semua itu di bawah kuasa ALLAH SWT..
    kalau ALLAH nak dia orang pangkah PAS.. pangkah laa..

    tu pasal.. takira medan Pedang atau pensil..

    Unsur kemenangan yang dijanjikan ALLAH ialah taqwa dan percaya pada janji ALLAH..
    kalau pegang pada 25 juta pebgundi..
    You percaya janji 25 juta pengundi daripada janji ALLAH??

    Quran diturunkan utk sesuai setiap zaman dan keadaaan.. pedang atau pensil..

    memang pendekatan PAS perlu ikut keadaan.. tapi bukan hal2 prinsip dan dasar!!

    antara sunatullah dengan JANJI ALLAH mana yang kebih kuat???

    memang kepimpinan Ulama tak menongkat langit..
    Tapi bila kepimpinan Ulama runtuh..
    lu tengoklaa kesan kepada sejarah ISLAM..
    bila Ulama tidak diangkat menjadi pemimpin.
    Rakyat mula terpesong..

    wa tak nak menjadi rakyat yang terpesong...

    ReplyDelete
  42. < "kan wa dah cakap..
    nak bawa 25 juta pengundi kepada persepsi ISLAM.
    bukan ISLAM /PAS kena ikut persepsi 25 juta penduduk..

    25 juta ke.. 50 juta ke.. semua itu di bawah kuasa ALLAH SWT..
    kalau ALLAH nak dia orang pangkah PAS.. pangkah laa.. " >


    bro.SFH,
    25juta dah punye perspesi ISLAM yg baik,
    lu x payah main system undi ni.
    lu boleh buat system khalifah dah
    lu dah boleh mansuhkan system ni.
    tp wa tak tahu lak,
    kot lu nak pakai lg system sobab ikut quran dan sunnah yg telah lu keluarkan pjg berjela dalil-dalil utk tegak system demokrasi ni. ^,^


    bro.SFH
    sunnatullah bro..
    kono ada asobob bro.
    25 juta...50juta...100juta,
    kono ada asobab barulah Allah izinkan atau tidak izinkan.
    klu usaha tarak ada...
    25juta menyampah kat HAdi.
    mana mungkin PAS monang.

    nape PAS menang dikelantan
    kalah diTgganu,
    pasti ada asobabnya.
    sunnatullah bro,
    jgn dibuang langsung.




    < " memang pendekatan PAS perlu ikut keadaan.. tapi bukan hal2 prinsip dan dasar!! " >

    tukar hadi,
    tidak melanggar prinsip atau dasar PAS bro.
    tp memungkinkan PAS mendpt tmpt di ati masyarakat pbagai. ^_^



    < "antara sunatullah dengan JANJI ALLAH mana yang kebih kuat??? ">

    bg wa,
    dua2 keno ada bro.
    jgn dibuang terus sunatullah
    hanya sekadar ambil janji.
    krn kita idup di dunia dan akhirat.
    idup di dunio ni,
    sunatullah jgn dibuang terus.




    < "memang kepimpinan Ulama tak menongkat langit..
    Tapi bila kepimpinan Ulama runtuh..
    lu tengoklaa kesan kepada sejarah ISLAM..
    bila Ulama tidak diangkat menjadi pemimpin.
    Rakyat mula terpesong.. ">


    bro.SFH
    lu buang campak je lah MA dlm majlis syura tu.
    atau mansuhkan majlis syura tu.

    bg wa,
    selagi majlis syura merupakan bdn yg tertinggi.
    wa tak nampak kepimpinan ulamak akan runtuh seperti mana lu katakan tu.


    nape wa kata golongan lain pasti silih berganti dlm jawatan presd tu?
    lu pikirkan la yea...sunatullah dan janji Allah ^,^


    seperti mana wa nyatakan sebelum ni
    bg wa,
    presd hanya sebagai pglima perang je,
    bior sesuai dgn tuntutan semasa
    agar leh monang perang.


    wa sanggup korban HADI
    demi utk PAS menang dlm mcilok agamaNYA dlm system bernegara.

    PAS vs HADI,
    wa utamakan PAS dahulu.

    jgn risau,
    lepas menang perang
    HADI jadi PM yeaa.. ^,^
    tp utk jd penglima perang wa kureng skit atas sobab tuntutan dan suasana semasa yg ada.

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.