Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Dec 9, 2010

Adakah Hadi menipu bila mendakwa UG hanya di zaman Paklah?

Selain Sej4heven, gua nak rakam jawapan pembaca dulu. Soalan hitam putihnya. Tanpa bunga dan tanpa taman.

Adakah Hadi menipu bila mengatakan UG hanya di zaman Paklah?

A. Ya. Hadi menipu.
B. Tidak. Hadi tidak menipu. Dia ulama dan mustahil menipu.

Selamat merakamkan jawapan anda dalam kapsul masa ini.

53 comments:

macamoranggila said...

wa pilih B ma....wa tak setuju dgn lu ...ok

AdukaTaruna said...

Good macamoranggila. Senang. Tak perlu bunga2. TQ kerana merakam jawapan anda dalam kapsul masa nih.

SearchForHeaven said...

hehe..
perangkap jawapan B tu..

wakaka..

dalam isu UG.. TGHA tak menipu..
tapi nak cakap.. ULAMA mustahil menipu.. itu tak sepatutnya letak dalam klause..

haha.. lu punya soalan.. bunga2 maa..

jawapan A.. takde bunga..
jawapan B.. dia ulama dan mustahil menipu..

soalan reject ni.. wakaka

wa nak jawab pilihan ketiga..

TIDAK.. TGHA tidak menipu dalam isu UG hanya di zaman pak lah..(( ikut tajuk maa)..

hehe..

Hanz Newman said...

A

sam raspiut said...

A

sam raspiut said...

memang hadi menipu... banyak rekod dia menipu sebelum ni!!

1. dia menipu tidak mengaku dia lah punca dan penyebab kpd isu kafir mengkafir di trengganu sehingga orang2 pas trg menduakan masjid, tak makan semelih umno, haram kawin anak umno dsbgnya..
tup tup bila dah perintah trg (kejap je) tak ngaku dan tak nak bertanggung jawab.
alih2 suruh tutup masjid2 pas dan cakap bulih semayang imamkan umno.. ooo
yang kafir tu bila belum dapat perintah.. dah bulih rasa perintah tgnu pakai kitab lain la pulak gitu??

2. kata kalau nak masuk surga berjuang la dgn pas...! ooo nak masuk surga dgn Pas je buleh dapat tiket.. banyak kou punya safaat!

3. bila sekor pemimpin tgnu rakan baik hadi kedarah duit zakat (takyah bagi nama lu check la)... hadi berbohong dan berdalih dan membela.. kata itu cuma kesilapan dan arahkan duit tu dipulangkan balik.. oooo++oooo
ooo kalau geng sendiri bulih kata silap dan bulih rewind balik gitu.. kalau orang lain baru bulih ikut kitab haram haram.. asobiyah tu..

4. hadi berbohong gagal menunaikan janji pilihanraya bila berjaya perintah trg.. termasuklah gagal mengengkang pemimpin2 trg membolot kekayaan negeri melalui proksi2..

Title ulama tidak bermakna hadi bebas dari melakukan kesilapan, dia tetap manusia biasa yg ada bernafsu, kelemahan dan kebodohan spt org lain jugak!
kecuali dia dan pengikutnya sama perasan ulama itu maksum atau ada imuniti yg okey buleh pa saja..

sam raspiut said...

pengikut wala' hadi semuanya fikir nak masuk surga misti kena jadi jemaah hadi.. bukan jemaah pas tapi jemaah hadi..
pusinglah ayat cammana pun.. kepentingan pas cuma bila tidak bertentang dgn hadi / geng tgnu.

usrah, tamrin, gaffarbaba?, tarbiyyah dsbgnya cuma untuk memilih dan membentuk gurka2 pemimpin2 pas trg... yg kepala mereka sudah dicuci bersih dan injapnya ditutup rapat rapat supaya tidak terima pemikiran lain selain dari hadi dan tok dalang pas trg yg betoi-betoi pegang tali..

jangan crita pasal akhlak dengan geng ni... mereka bulih jadi macam2 untuk bela hadi.. akhlak tolak tepi dulu.!

Hanz Newman said...

Sabar sedara, bawak bersabar sam siput, er, sam raspiut ..bawak mengucap. Jangan marah-marah/ emosi sangat. Jawab A atau B***, sudah!

He he he ..panas jugak hari ni.. tapi luar, hujan?

sam raspiut said...

gua kenal pas seawal usia persekolahan diahkir 70an melalui ceramah ceramah pas..
wa sangat kenai pas ketika itu, kerana kat tempat gua.. ceramah adalah acara mingguan sebijik macam konsert jom heboh masa tu..
wa kenal dan ikuti kebanyakan pemimpin pas tgnu pada masa walaupun depa tak kenai wa..
bakaq cik tu cikgu wa masa kat sek Berakan dulu! wa hapal sangat dengan baran dia dulu..
rusila jgn crita la.. tiap hari jumaat wa berkampung kat sana.. dulu laaa..
wa jangan cerita la pasai tiang letrik.. pokok kat rumah pemimpin umno pun gua tukar daun dia jadi poster pas, apa lagi kambing dan lembu biasa la wa cat hijau lantik jadi pembawa lambang pas.. itu dulu laa..

bila pas perintah Tgnu wa dah mula tak kenai pas.. rupa pemimpin tgnu dah berubah sakan.. betoi2 wa dah tak kenai.. rupa depa dah seakan-akan sangat dgn pemimpin umno!

wa bukan benci Pas, wa tak tentang pas, wa sampai mati sokong pas, tapi bukan pas hadi, wa tak suka dan tentang hadi dan kroninya..
sebab wa tak suka sbab wa kenaiii.. cuma cara wa kenai berbeza dari yg lu kenai...!!!

sam raspiut said...

dah jawab A..
cuma geram bro.. AT bukak daun, tapi dia wat dakk je.. kena libas la seskali..

Marhaen Kacak said...

gua tak suka pilihan jawapan B... so gua jawap A la..hahah

Ketuanan Melayu vs Ketuanan Rakyat : Rasiskah Kita vs Bersediakah Kita?

abanghensem said...

sabar-sabar..... kita bergumbira jer sambil berforum ni..... jangan la marra-marra....

-bro SFH..... wa tak nak komen banyak.... lu nilai sendiri la luahan penyokong akar umbi ni.... mungkin depa ni tak sehebat pemimpin PAS dalam bersiasah..... tapi orang camni banyak membantu pemimpin PAS menjadi pemerintah sebab harapan mereka cukup tinggi untuk merasai hidup dibawah kerajaan Islam yang sebenar.....

SearchForHeaven said...

hehehe..

wa no hal..
setiap orang emosi ada sebab..
tapi pemilihan dan sebagainya.. ada alasan masing2..

wa suka kembali kepada Quran dan hadis..

dalam Hadis tarmizi.. ada disebut..
Kemenangan ISLAM ditolong oleh dua golongan.. satu golongan Ikhlas dan satu golongan FASIQ/kafir yang bencikan kezaliman..

sejarah buktikan..

penunjuk jalan semasa hijrah Nabi SAW adalah seorang musyrikin mekah yang cintakan keadilan..

Kena akui.. PAS dapat sokongan pelbagai pihak..

tapi wa seronok dengar cerita Ulama sam raspiut..

1. ceramah sejak zaman 1970 an..
2. tukar daun pokok jadi bendera PAS
3. pengetua institut BERAKAN.. abu bakar chik..
4. Tukar kambing lembu jadi bendera PAS.. wakaka.. zalim ni.. betui ke orang PAS buat macam ni bang??

wakaka.. wa tengok point 4 tu.. wa dah tau jantan betina , hitam putih..

nak cerita ustaz abu bakar chik.. memang garang.. ortodok..
tapi cuba lu senaraikan penyelewengan?

Ulama sam raspiut dakwa je lebih..
hehe..
tahun 1970.. figure terengganu bukan TGHA maaa...

nak main fakta.. tapi olahan tak tepat..

kalau penyelewengan PAS..
bodohla kalau UMNO tak dakwa..
peluang UMNO nak jatuhkan PAS... ialah guna SPR.. apa yang lu dakwa tu tak berasas..
sama macam TGNA aziz laa..
orang tuduh2 macam2.. apesal tak dakwa..
sebab TGNA benar..

kerajaan PAS macam mentimun.. federal BN macam Durian..
sepatutnya kalau ada penyelewengan.. dah lama durian pi langgar.. apesal tak langgar?
jawapannya.. nak dakwa macam mana.. takde kes...
tapi ulama SAM RASPIUT boleh dakwa plak penyelewengan .. hehehe..

ikut logik maaa..

SearchForHeaven said...

Ulama SAM RASPIUT dakwa lagi..

1. TGHA mengkafirkan.. isu takfir..
-- lu faham tak isu ni??
-- ada hadis cakap.. sape kafirkan orang.. dia dulu yang masuk golongan itu..
-- dulu.. yang kuat kafirkan.. nakhaei ahmad, ghazali losong, nor idris.. tapi semua dah masuk UMNO..
-- TGHA ada masuk UMNO??

2. akhlak pengikut Hadi..
-- hehe.. lu setakat dakwa je..
-- bukti dari lu pun takde.. lu bukan kenalkan diri pun..


hehe... wa suke cara emosi lu ni.. sebab terserlah kelemahan bro..

orang usrah.. lu complain..
tamrin.. lu cakap gurkha..

wakaka..

lu join usrah pakai silibus mana ni??

meh wa cerita hakikat sebenar..

usrah PAS tak cukup naqib..
siapa yang join usrah.. kalau tak kenal ustaz yahya othman.. tak yah cerita laaa..

siapa yang sanggup usrah...
siapa yang sanggup tinggal anak bini..??

siapa berjuang tak perlu berkorban??

kita semua nak negara ISLAM..
tengoklah sirah NABI.. sejarah nabi saw..
perjuangan membentuk Negara ISLAM tak akan mudah..
kena berpandukan Quran dan Sunnah..

kalau ULAMA SAM RASPIUT di tempat benar..

dakwa lah dengan fakta yang jelas..
kalau setakat kata pengalaman lu.. semua orang boleh claim..

macam abang hensem.. wa tau jugak politik kelantan macam mana.. haha..
kalau ada pergeseran sket2.. itu perkara biasa laa..
kalau tak.. takkan PRU 2004 tak capai 2/3 kerusi..
tapi.. ada jemaah burukkan TGNA.. tidak sama sekali...
kami semua wala kepada semua pimpinan..

kalau takde wala..
macam PAS REFORM laa..
mana semua kepercayaan kepada AT??
takkan kerja ni tinggal AT yang buat?? wakaka..
mana nak langgar TGHA nyer??

atau: soalan:berapa persen tuan guru boleh jamin PAS tak join UMNO?? hehehe
jawapan: macam berniaga je.. wakaka

erkk... mana lagi 4 soalan..

mana backup2 sebelum ni..
kalau wala dan thiqah takde..
bagaimana jemaah nak ke hadapan..

itu contoh jemaah lu.. belum masuk dalam konteks jemaah PAS yang lebih besar..

wa.. mengindah dan bagi ada aktiviti kat blog ni je.. hehe..

nak cakap.. wa melalut.. memang dah melalut ni.. sebab wa layan orang melalut.. wakaka

Hanz Newman said...

Ya, betul tu Search my man, golongan ikhlas yang memenangkan perjuangan Islam tu hanya golongan ulamak PAS & pengikutnya wala & thiqah, bukan?

Golongan yang kufur, fasiq, sesat lagi menyesatkan tu tak boleh pakai pendapatan depa, bukan? Siapa lagi kalau bukan orang seperti AT, bukan?

AT, lu kena masukkan ikhlas dalam hati lu macam ulamak PAS Terengganu tu, siot! Baru kami golongan yang setakat tau baca surah al-ikhlas ni, akan wala & thiqah sama lu AT. Ada paham tak ni bhai? Lu jangan kasi malu gerakan subversif underground PAS reform la AT. Lu ketua mesti ikhlas bhai, jangan langgaq semacam saja ulamak besar seperti TGHA, Harun Taib, ABC, dll tu. Apa lu tak tau ka depa tu dijamin syurga lu tau tak AT? Lu tak takut ka kena pancung kepala atau dibaling batu oleh pengikut setia gerakan Islam tu?

Kalau lu tak paham juga konsep ikhlas lu berguru sama Search my man tu. Dia ikhlas lagi jauh. Selagi lu tak berubah jadi superhero, er, jadi manusia berguna iaitu golongan ikhlas seperti Search the 7 Heavens tu, lu lupakan saja la 'dakwaan penipuan, pengkhianatan,penyelewengan dll' terhadap TGHA & co. Tu fitnah terbesar abad ni, tau tak AT? UMNO pun tak gamak nak sentuh hal tu lu memandai pula? Depa tu 'perfect' dah, mirip Nabi, tau AT?

Ehem ehem..i rest my case, your Homour!

;)

abanghensem said...

bro SFH.... dari penerangan lu wa rasa ramai pemimpin PAS tak paham lagi kehendak penyokong.... depa tak pertikai lu usrah hari-hari pun ..... tamrin sampai muntah-muntah..... semua dah maklum aktiviti PAS.... yang tu wa rasa tak perlu dihebohkan..... ramai dah maklum dah.... ramai dah tau dah..... kawasan wa pun bukan jer aktiviti parti.... masjid pun buat kuliah maghrib tiap-tiap hari...... kecuali ari ahad malam isnin dan ari khamis malam jumaat.... kelas ari minggu.... kuliah mingguan....

betul bro... PAS kelantan pernah hampir kalah.... pergeseran?.... wa pun tak nafikan..... tapi kebijaksanaan kita nak tangani pegeseran tu penyokong dok tengok.... setiap isu kena pantas bertindak bro..... ni yang penyokong mahu....

satu contoh..... isu menantu TGNA..... lu tengok berapa lama kes ni bertahan?... tak lama..... sekarang kes ni dah ilang..... sebab apa..... sebab TGNA n PAS KELANTAN cepat bertindak..... sebelum kes ni menjejaskan PAS kelantan.... potong trus jer.... jangan bagi lama bersarang.... ni yang penyokong harapkan.... pemimpin yang cekap n pantas tangani dalam sesuatu isu sensitif..... bukan dk diam jer.....sampai musuh tergulung lidah dok main isu ni.....

SearchForHeaven said...

hehehe...
bro hanz newman..

jauh lu pegi tuu..
lu assume diri geng reform fasiq ke??

wa tarak cakap itu macam maa..
relax bro..
haha.. lu jangan pergi jauh sangat..

yang cakap dijamin syurga.. wa ada cakap ke??

hehe...

ini yang wa kelakar ni.. tau..
wa tak cakap apa-apa pasal siapa masuk syurga..

lu dakwa apa yang wa sokong.. semua masuk syurga..

Out of context bro...

kan wa dah cakap..
kalau seleweng... keluarkan bukti..
kalau takde bukti.. apa basis lu nak jaja cerita itu ini..

kalau SAM raspiut dakwa PAS ganu seleweng macam2.. Apesal tak bawa kes..
tak pernah wa dengar benda ni..
Orang UMNO tuduh ada laa.. tapi kalau tuduh.. apesal tak dakwa..
bersihkan perasuah2 dari muka bumi ini.. padahal SPRM bawah kuasa Federal..
kalau nak dakwa PAS.. bila2 masa boleh..

logik sket aaaa... tu pasal Wa pertikai dakwaan SAM RASPIUT..
tak logik..

macam kes Arif Fahmi..
apesal UMNO tak dakwa.. dah takde kes..setakat cakap2.. TGNA buat rasuah..
tapi pendakwaan Mana???

lagipun dalam Konteks AT ni..

dia dakwa tipu dalam isu UG.. bukan dakwa TGHA rasuah dan macam2..

Lu ni pergi jauh sangat.. wakaka..
kesian wa tengok lu ni..
sensitif sangat... wakaka

HEROICzero said...

senang cerita daripada depa dok nak united government neh, baik gua dok diam2 sokong Manchester United.

*Kita tunggu PRU13, ade puak2 nak kene di ajar neh.

SearchForHeaven said...

bro abanghensem.. semoga hensem sokmo.. hehe

bro..
memang ada pemimpin PAS tak faham kehendak masyarakat.. wa tak nafi tu

pertama: lu kena faham.. Pemimpin PAS kadang2 bukan ADUN atau MP...
--biasa yang rakyat dakwa tak faham ialah ADUN dan MP.. kena faham tu..
yang buat spoil.. ialah ADUN dan MP.

selain itu.. Apa yang PAS bawa ialah ISLAM..

wa nak tanya.. adakah semua faham ISLAM??
sebab itu, dalam bab Negara ISLAM.. yang kita bawa seruan ALLAH.. bukan memenuhi kehendak Manusia..
sebab itu akan ada persepsi macam2 dari rakyat..

Bro abanghensem..

PAS bukan sempurna pun..
tapi niat untuk ISLAM itu yang wa sokong..
walaupun dalam serba kekurangan..
masih ramai yang bangun membela ISLAM..

Apa yang Ulama PAS buat..
mereka kaji Dalil2 dulu.. baru buat..
untuk UG.. TGHA berpandukan dalil dulu.. baru lontarkan..
bukan lontar dulu.. baru cari alasan..

dalam isu tahaluf siyasi..
Ulama PAS telah berusah mengkaji ini sejak tahun 1960 lagi..

dalam isu national PAS..
macam isu UG ni laa..

biasa laa isu.. kadang2..lama nak tutup..
kadang2 cepat cover..
semua ada sumbang menyumbang ni dalam menutup isu macam ni..

WA CAKAP.. PAS memang tak sempurna sebab masih tak ramai memberi sumbangan..
yang ikhlas tak ramai..

hehe.. mudah je statement wa ni..

SearchForHeaven said...

hehe..
TGHA lontar UG bukan untuk gabung dengan UMNO pun..
yang ni lu orang tak faham..
walau berkali-kali dibagitahu..

tetap tuduh TGHA nak bergabung dengan UMNO..

isu pasal wa cakap dakwaan lu orang tak berasas.. hehe..

sape tak nak pangkah PAS.. silakan..
hehe..
sape yang nak pangkah PAS silakan..
hehe..

siapa yang nak ajar siapa2.. silakan..

cuma.. kena ingat.. urusan dunia ada timbangan di akhirat..

abanghensem said...

tu la wa cakap.... lu sibuk dok suruh dakwa la.... lu tak memahami kehendak penyokong.... bukan maksud nak dakwa si ariffahmi tu..... maksud wa lu kena tengok bagaimana PAS kelantan tangani isu ni sebelum perkara ni jadi besar..... ni yang wa nak lu kena faham.... kes menantu TGNA ni bukan sikit penyokong PAS marah.... setiap yang wa jumpa mesti meluahkan rasa kekecewaan.... ni penyokong setia... pemerhati... atas pagar tak tau la apa komen....

antara langkah drastik TGNA arahkan menantu beliau letak jawatan serta merta.... tak payah tunggu hingga mei 2010.... langkah drastik n cepat camni la penyokong nak tengok.... liabiliti jangan simpan lama-lama.... merosakkan....

ada la beberapa kes lagi yang wa peratikan bagaimana PAS KELANTAN hadapi.....

wa akui sekarang masih ada lagi isu yang berpanjangan.... blom selesai lagi.... tapi takde la kecoh sampai menggugat kerajaan negeri.....

abanghensem said...

ni wa suka lu .... lu mudah akui sesuatu kelemahan.... tak macam sesetengah ahli PAS..... dah la tak nak terima kenyataan ..... berlagak plak
(ahli camni pun merosakkan parti gak bro.... bukan pengkhianat jer).... orang cakap PAS pun tak sempurna.... tapi UMNO lagi tak sempurna..... pilih yang paling tidak memberi kerosakan..... bagi wa ni ayat memujuk jer..... sepatutnya kalau dah tau tak sempurna.... cuba baiki mana yang tak sempurna..... tapi sanggup ke PAS nak baiki kalau risikonya amat pahit nak diterima?..... tentu tidak kan.....

SearchForHeaven said...

hehe.. bro abanghensem..
wa faham apa lu bawa..
wa respek itu sama PAS kelantan maa..

wa faham.. rakyat mahu PAS yang sempurna.. hehe..

lu kena faham..
sebelum PAS. menang..
apa PAS cakap , ada yang balik ke muka sendiri.. Yang Pengundi dakwalaa..
tetapi PAS buat berdasarkan keperluan semasa..

1. Kronisme/nepotisme.. dulu PAS marahkan kronisme yang mengorupkan duit..

2. Bersekongkol dengan kafir.. dulu PAS marah bersekongkol dengan kafir dalam perkara Kesesatan..

3. Menyertai perayaan Agama lain.. Dulu PAS pernah cakap.. merayakan perayaan orang lain.. haram..

tetapi.. selepas PAS menang..
ada orang (ADUN/MP) yang kurang arif tentang agama tidak sensitif isu ini..

mereka rancang dulu.. tengok dalil kemudian..
inilah kes yang berlaku kepada beberapa MP2/adun PAS.. yang menimbulkan syak..
tapi.. musuh dalam selimut PAS tak hentam guna ni.. tapi hentam TGHA pasal strategi Politik..

Bro Abanghensem..
wa bukan siapa2 dalam PAS..
wa pun penyokong Biasa..

sebab tu.. wa dapat menulis dalam blog ni.. sebab wa ada masa..
kalau pejuang sepenuh masa.. tak sempat nyer tulis macam wa ni...

wa tak marah pendapat lu and the gang..
wa cuma nampak..
bila Lu orang pertikai.. lu hanya pertikai dari sudut strategi..
tapi tak tengok dalil di sebalik strategi itu..

isu UG.. ada sebab dilontarkan..
ada peristiwa sebelum peristiwa..

yang mensensasikan isu-isu..
blogger2.. sensasi isu2 tertentu..
tutup isu tertentu..

ini yang wa nak fahamkan..
wa tak tuduh orang fasiq atau apa..
tapi.. wa nak suruh orang kembali kepada dalil al-quran dan Sunnah..

kalau pakai Aqal sahaja.. macam mana nak kenal ALLAH..

SearchForHeaven said...

membaiki PAS... cara terbaik ialah dengan mengaqidahkan semua pimpinan dengan kefahaman ISLAM yang syumul..

memahami organisasi ISLAM..

bro abanghensem..
PAS sekarang sedang menuju ke arah itu..
sebab itu ada usrah dan macam2..

cuba perhatikan pimpinan yang bertaraf UStaz..
tak ramai kalangan mereka goyang kaki..
kalau nanti ada goyang kaki.. next PRU PAS akan reject..

ustaz2 semua.. ada juga kelemahan..
manusia bro..
ulama pun ada kelemahan..

cuma dalam tindakan organisasi..
ulama-ulama PAS kaji dahulu nas sebelum keluarkan Isu..
bukan Buat Dulu.. kemudian bagi dalil..

-- part ni yang orang awam kena faham

dalam hal kemasyarakatan.. memang PAS banyak perubahan..
tapi.. ini juga perlu faham..
yang kena tolong buat kerja..
kita semua.. bukan complain je..
kalau YB buat kerja taik.. tegur..
ustaz buat taik .. tegur..
tapi tegur dalam keadaan yang tak merugikan jemaah ISLAM..

abanghensem said...

hehehe.... aduka ..... wa guna platform lu ni bincang ngan SFH.... susah nak bincang pasal isu camni dalam TKO.... paham-paham jer la.... hehehe

bro SFH... wa pun sama gak.... wa bukan sapa-sapa... sebab tu wa tolak kalau ada nak wa dilantik jadi front line parti.... wa tak mampu lagi nak pikul tanggungjawab besar.... cakap semua senang.... tapi bila kuasa dah ditangan.... memacam boley jadi....

abanghensem said...

"kalau YB buat kerja taik.. tegur..
ustaz buat taik .. tegur..
tapi tegur dalam keadaan yang tak merugikan jemaah ISLAM.."

ayat lu ni wa tertarik.... wa rasa heran gak.... pemimpin PAS ni takde masa sangat ke.... takkan takde sorang pun yang bukak web cam TKO ker.... rasanya kalau kita ni jenis pemimpin yang bagus kita tak tunggu orang mengadu.... kita kena pro aktif..... alah bukak TKO jer bersepah komplen..... kan pemimpin PAS ni ramai ada blog.... sekarang pun fesbuk ada.... baca luahan rakyat.... wa tak maksudkan semua kena ambik tahu..... pandai-pandai la nak tapis mana yang munasabah.... sekarang semua melalui online.... aduan pengguna.... aduan kerosakan.... nak kumpul tandatangan protes kan biasanya PAS ada buat melalui web.... bagi wa takde alasan jaman sekarang ni luahan penyokong tak sampai kat pemimpin..... kecuali pemimpin tu sekadar baca jer....

abanghensem said...

bro SFH.... lu baca artikel ni....
sama ke ngan apa wa cakap dalam ni...

http://www.detikdaily.net/v5/modules.php?name=News&file=article&sid=10964&mode=&order=0&thold=0

sam raspiut said...

1
Kahkahkah gua gelak 3x dulu utk peel pencari surge..
Memang dah pesen lu org pengikut geng tgnu suka2 cop sapa tu ulama,
Suka2 macam title tu bapak lu org punya.. kahkahkah suka sangat main2 gelar title ni,
Sesetengah tu siap tambah al-maniri, al-iragi, al-tantawi, bagi gempak! Ulama pencari surga al-kambiri kahkahkah! Maaf bro gua tak seyakin lu nak cari surga dgn puak lu.. lu orang lain la senang jer jumpa surge dalam jubah hadi.. kahkahkah

Gua tak tau lu dah hidup belum diahkir 70an dan awal 80an dulu.. klu dah idup gua ingat lu baru pandai main berak dalam lampin waktu tu.
Jadi lu takkan tau detail isu kafir mengkafir time tu.. apa lagi nak rasa bahang politik eksrem pas tgn time tu. Takat lu dengar ceta pemimpin lu yg bikin isu tu, kira pengentahuan tahap bahlol la..

Lu mana paham yg hadi sebagai pemimpin muda time tu yg mulaka isu hokum, halal haram, kafir mengkafir, isu asobiyah, toghut dsbgnya dilm ceramah pas ditgn.. dibantu oleh bakar cik, harun taib dll yg numpang aura hadi, dan ditambah panasnya oleh mat sabu 2nd runner-up yg menjaja slogan kepimpinan bersama ulama. Lu patut tq sama mat sabu yg bagi platform iklan pada bos2 lu orang.

Bodoh la lu klu ingat hadi tuduh polan sipolan tu kafir.. hujah lu takat budak makan pisang bulih la.
Hadi yg memulakan isu, menaja, menunjukkan jalan kaedah hokum mengkafirkan orang time tu.. hadi tak tuduh dia Cuma baca hokum.. orang kampong yg berkobar2 semangat dgn AMANAT HADI yg menuduh.. hadi Cuma biar je ketaksuban pengikut, lagi taksub lagi bagus! Lu takkan faham sbb lu Cuma dengar ceta dongen bos lu.. lu tak alami. Lu Cuma makhluk hasil tarbiyyah silibus geng tganu..

Utk pengentahuan lu.. masjid kg gua dibesut adalah antara yg mula jadi 2, korban angkara amanat hadi. markaz pas dijadikan masjid haram, gua antara makmumnya. Siap masuk berita dan tv lagi.. imam dan siaknya siap kena jail lagi sbb ingkar arahan mahkamah tutup masjid haram.. ulama lu tak tau ke? Dia bos apasal tak arah tutup?? Sbb belum menang pRu..? kehkehkeh

Klu BENAR hadi tak salah.. pasai apa dia biar? Bukankah tugas dia sebagai pemimpin agama dan pas menjelaskan kekeliruan pengikut dan mengelak perpecahan? Ooo dia tak tahu…? Kahkahkah apa punya bangang lu punya ulama tak tahu isu.. apa lu orang duduk dalam gua ke?
Masalah ini berlaku diseluruh tgnu dan dlm tempoh cukup lama.. apasai biar? Sbb dia ulama tak kisah dan sbb memang ada manafaat bagi geng tganu diatas kefanatikan org tgnu.
Jadi sbb apa tunggu menang p/raya baru totop? Sbb lu nak jinakkan umno tgnu kerana lu punya bos tau pas menang atas ehsan undi protes geng umno tgnu… TENGOK lu geng ulama tgnu jual prinsip dan hokum demi politik… kahkahkah klu bukan ulama politik pembelit lu nak panggil apa? Siasah… kahkahkah sioot!
Apa da lu punya penunjuk jalan…

sam raspiut said...

2
Percaya atau tidak suka lu la.. tapi dari isu kafir mgkafir ni la bintang hadi dan boya-boya dklilingnya naik.
Tanpa isu ni hadi and de geng tak sampai manapun.. mungkin harun tayib dan bakar cik masih Cuma guru la ni… ia la klu takat ilmu dan pensijilan lu kena tabik kat wan mokhtar, produk al-azhar yg juga guru hadi. Jadi pasai apa lu tak selera angkat dia sebagai ulama? Sbb dia tak tamrin dgn geng lu… ?
Dr masyitah dari sijil ilmu jugak lebih tinggi dari bos2 lu.. tak ulama ke tu ikut pengredan lu? Kahkahkah

Kahkahkah.. Lu suka sangat ceta pasai hadis dan ceta sahabat bagi sedap harum lu punya bos.. klu dulu belum 1999 bulih la.. tp skang wa tak selera la.. kwehkwehkweh
Lain la klu ceta pasai hokum asobiyah gebg lu, atau hadith pasai ulama yg ngelat pilih baca hokum pusing keliling.. atau hadith yg membolehkan ulama berbohong kahkahkah

Lu SFH cakap wa ulama? kwahkwahkwah
Bodoh lu tahap baghal la, lu kena hormat title ulama tu.. lu suka gila kat wa pong jangan la senang2 bagi, kook buat lawak.. atau
Memang jenis pesen lu orang jadikan ugama barang boleh wat main2 ? camtu memeng lu dapat surga hadi beb… surge lawak hehe.

Wa ingat lu suka sangat dengar dongeng, mcm bro Pakngah cakap, lu hidup dan cerna maklumat Cuma dalam kitaran usrah dan tamrin lu saja.. lu telan bulat2 mcm ular sawa kahkahkah
Lu ta hazam pendapat umum kat luar, pengalaman depa, pahit getir depa jadi pengikut bawahan lu..
Lu puas? Dah rasa serba tau, hebat dan dah bulih jumpa surga? heheheh

Sori bro.. klu berani lu pegi kat jerteh, besut. Lu jumpa org sana atau lu Tanya mat jin kucing dijalan tandak, samada apa yg wa cakap betoi ka salah.. lu bagi tau pendapat lu pasai isu ni kat dia. Gua pasti lu akan dapat beberapa das pendapat sebagaimana cikgu Pa pernah dapat. Berani?? Kahkahkah

Sori bro.. gua terpaksa gelak banyak, tidak nanti lu cakap wa penuh emosi. Kwahkwehkwah!!

sam raspiut said...


tahun 1970.. figure terengganu bukan TGHA maaa...


bro SFH, lu baca betoi2 wa tulis apa. ahkhir 70an dan awal 80an maa.. lu mana masa tu.. dok tamrin ka? kahkahkah

lu kena belajar sejarah pas diluar usrah lu bro.. kena dapat 2nd opinion.

zaman hadi mumemang fanatik bro, orang darat, hulu.. pas org anggap parti kampung atau parti pak lebai..

wa akui memang org pas masa tu buduh, taksub dan mudah dipergunakan oleh pidato berapi oleh puak tganu.. kehkeh lu dah idup ke masa tu weh

dan klu nak tau rupa bos lu tidaklah sesegak sekarang.. serban dan jubah selebet semacam je.. almaklum le parti org kampung, pemimpin pun kampung aka jakun gak.. klu lu tengok gambar arkib lu akan dapati ayah cik lu hensem skit je dari samseng kg dusun klu lu banding dgn segak pas tgnu skrg la..
depa naik taraf beb lepas menang tganu kahkahkah..

wa tak tau lu idup zaman mana.. tapi wa rasa iq lu dah menurun akibat tarbiyyah lu.. lu tak kenai pas kg dulu2 yg sanggup berparang sbb pasang poster...

lu ingat pas waktu tu cerdek banyak mcm pas skrg bro kahkahkah
byk buduhnya dan taksubnya sama spt skrg..
cuma dulu depa sanggup berparang atau lu lupa kes memali.. siot!
skrg buduh kerana wala' menggila babi kahkahkah buduh jugak tu bro..

wa dulupun buduh.. tp smenjak 1999 wa tak buduh dah.. wa cuma sokong pas. hadi betoi wa sokong, tak betoi wa pangkah.. cuma hadi ni byk tak betoi bro.. kahkahkah sejarah tak menipu bro.. heheheh

SearchForHeaven said...

hehehe..

citer bro sam raspiut..
citer geng ustaz latiff.. pukul cik gu PA.. wa tau sket2 laa.. hehe

wa faham luahan Sam raspiut..
hehe..
takpe.. kalu itu yang lu pegang..
peganglaa.. cuma wa seru kepada kita semua..
nak pegang.. pegang benda yang selari dgn Quran dan Sunnah..

isu.. kahwin tak sah.. solat 2 masjid..
ada sebab berlaku..
Lu nak salahkan TGHA??
sebab apa??
sebab cakap benda benar??
politik suku.. agama suku.. sesat..
TGNA cakap benda sama..

tapi TGNA dan TGHA tak kafirkan sape2..
tapi menggariskan sempadan apa yang perlu diikut..

sama macam hukum babi..
makan babi haram..
makan anak babi haram..
makan anak antara perkahwinan babi dan rimau juga haram..

semua itu jelas..
hukum arak..
apa2 yang berkaitan arak semua haram..

begitu Juga hal2 berkaitan aqidah..
hal2 berkaitan Aqidah dua je.. benar atau sesat/ kafir atau muslim/
mukmin/munafiq

antara dua golongan ini.. ada sempadan2 dia..
ini yang Ulama2 gariskan..
Kenapa nak salahkan Ulama??

adakah manusia buat dulu... kemudian suruh ulama membenarkan apa Yang mereka buat??

macam datin rosmah.. buat IFF..
kemudian fathul bahri bela??


orang awam kena ikut Rasulullah untuk capai syurga..
orang awam kena ikut Ulama yang mewarisi kerja nabi untuk syurga..

Ulama kena cakap Benda Yang HAQ..
nak tau HAQ atau tidak..
Kembali kepada Dalil Quran dan Hadis..

sama macam Bro Siput dakwa laa..
kalau lu dakwa TGHA salah..
sandarkan pada dalil Quran dan Hadis dan ijmak ulama..

tak perlu emosi bro..
hehe..

SearchForHeaven said...

bro abanghensem..

kalau nak tuduh ada pimpinan PAS takde turun padang..
memang ada..
tapi.. TGHA ke?
pimpinan besar2 ke??
yang buat hal ialah pimpinan kecik2 ni..

PAS memang kurang..
sebab berjuang dalam PAS tak dapat apa2..
banyak yang kurang..

masalah sekarang...
bila pengundi complain..
penyokong PAS tak reti nak explain..
tak memahami organisasi..
memang.. kalau boleh..
kita mahu pimpinan pergi ke seluruh pelusuk negara!!

tetapi... berapa sangat Pimpinan yang mampu buat begitu??
kongkongan duit..
menjaga DUN..
menjaga parlimen..

orang yang duk kawasan pun takde masa..
ini yang jaga negeri dan Parlimen..

wa faham zukarnanin abidin tu cakap apa..
dia pun ada masalah peribadi dengan PAS perlis..
tapi tak semudah yang disangka nak berpolitik cara ISLAM ini..

tengok sirah Nabawiayah laa..

Wa suka kalau kita kembali tengok sunnah2 pejuang2 ISLAM..

mereka tempuh berbagai2 ranjau..

SUnnah berjuang ini akan terus berulang-dan berulang..

kalau dulu.. orang kafir khianat ISLAM..
nanti di zaman Kita.. akan ada orang kafir khianat ISLAM..

kalau dulu ada orang MUSLIM(munafiq) sendiri khianat akan ISLAM..

sekarang ini.. Puak MUSLIM juga ada khianat akan perjuangan ISLAM..

sempadan antara Batil dan HAQ ini ialah Quran dan SUnnah..

bukan antara Logik dan strategi..

logik dan strategi Benar bila selari dengan Quran dan Hadis

sam raspiut said...

Ulama SAM RASPIUT dakwa lagi..

1. TGHA mengkafirkan.. isu takfir..
-- lu faham tak isu ni??
-- ada hadis cakap.. sape kafirkan orang.. dia dulu yang masuk golongan itu..
-- dulu.. yang kuat kafirkan.. nakhaei ahmad, ghazali losong, nor idris.. tapi semua dah masuk UMNO..
-- TGHA ada masuk UMNO??


Bro SFH,
wa ingat lu cuma budak makan pisang dalam politik tgnu.. lu tak hazam dan tak alami..

lu pusing2 sna sini wat apa... camna lu nak jawab 4 solan AT lagu ni...

bos lu menipu.. aikk lu pun nak menipu gak.. main tuduh orang lain lak.. akaun lain2 bro.. kahkahkah
dah berak tengah jalan tak ngaku tu.. camna jadi ulama camni klu takut b/jawab?

baik lu balik kampung jumpa tokwan lu kot ada kaset2 ceramah hadi dan risalah Amanat Hadi.. lu dengar baik-baik..
nama-nama yg lu sebut tu cuma influence dari amanat bos lu.. bos tak salah maa.. orang yg keluar pas jerr salah...
taktik lama tu bro... hujah budak makan pisang..
camne isu Ustaz TEH.. lu hadzam jugak ka.. kahkahkah

dah la bro... lu kenai pas seruupa baca buku nak jawab exam SRP jugak maaa..
lu khatam ke tak modul usrah lu? kahkahkah bohong lu tak mancur tu bro.. kahkahkah

SearchForHeaven said...

hehe.. bro raspiut..

lu tulis kat atas typo error..
bukan sebut akhir.. diahkir..

wa konpius maa.. hehehe.. wakaka

kalau akhir 1970 an.. memang TGHA and the gang start..

TGHA balik tak silap tahun 1975..
kemudian join ABIM.. bersama-sama TG Fadhil Noor, abu bakar chik.. Anuar ibrahim dan ramai lagi..

masa isu banggol peradong..
TGHA dan TG Fadhil Noor.. sebelum malam tu.. ditangkap di balai Polis konon atas beberapa isu..

yang buat amanat Haji hadi tu.. seorang tukang jual kaset..
dia sendiri sekarang dah Masuk UMNO.. hehe..

adakah Fakta wa salah?? huhu

SearchForHeaven said...

hehe.. bro sam raspiut..

lu nak mainkan isu takfir ni ke??

ustaz teh kena pecat pasal takfir laa.. hehe

kalu lu faham lain.. wa nak buat macam mana..
lu nak salahkan TGHA.. salahkan laa..

cuma tengok fakta..

Kalau TGHA bersalah..

ada JAKIM keluar FATWA??
ada mufti keluar FATWA??

yang kaset amanat hadi tu..
yang si penjual kaset tu label amanat Hadi.. kemudian jual..

last2.. dia yang masuk UMNO.. sebab kafirkan orang dulu..

lu cakap wa IQ rendah sebab usrah.. wa peduli apa..
wa pun baru join usrah maa...

ma kije engineer..
mana ada masa join USRAH sebelum ni.. hehe

wa cakap bukan berdasarkan silibus usrah..
wa bercakap berdasarkan fakta..

fakta2 tentang PAS ni..
sebelum ni.. orang boleh rujuk Ustaz hassan syukri..
sekarang.. Ibnu hasyim banyak kumpul sejarah2 PAS..
rujuk2 lah pada dia..

wa bukan main cakap..

ibnu hasyim banyak temu ramah ramai2 pejuang2 PAS dahulu seperti Amaluddin Darus.. Dr Asri.. dan pejuang2 seangkatan dengannya..

isu berparang.. ini perkara biasa..
kalau tak.. takkan terjadi kes berdarah lubuk merbau..
kes terbaru.. di terenganu..
kes batu buruk..
kes di masjid batu enam..
waktu tu.. wa di terengganu maaa..

nak cerita berparang.
Ustaz Hassan syukri masa berdakwah di Kuala selangor tahun 1980.. orang jawa semua tunggu dengan parang..

tapi itulah halangan2 perjuangan..

SearchForHeaven said...

wa seronok tengok bro sam raspiut tulis..

hehe..

kita rakam dalam ni.. pembaca yang baca laa..

sape emosi.. sape IQ rendah.. sape putar belit..
pembaca yang tentukan..
bukan wa dan lu.. hehe..
lu boleh dakwa wa IQ lemah and macam2 laa..

macam AT kata laa..wa tak berhujah..
yang jadi hakim Bukan AT.. tapi pembaca... hehe..
kalau AT tak iktiraf.. wa peduli apa..
wa bukan nak pengitirafan..
wa nak pembaca juga lihat dari sudut lain.. hehehe..

and so on..
wa akan tetap macam ni.. hehe..
walaupun wa sorang je dalam ni yang reply apa lu orang cakap..

tapi.. mana yang lu betul..
lu betul laa.. wa tak nafi..
macam abanghensem cakap..
mana yang betul, betul laa..

tapi dalam bab tersirat..
di sana huraian berbeza..

bila berbeza,, kena ada satu sandaran yang kukuh..

Kita kat dunia ini.. tidak terlepas dari dosa dan pahala..
walaupun tulis sebutir perkataan..

seperti dalam surah Alzalzalah..

ini yang wa nak seru..

nak berbantah takde masalah..
tapi.. sebagai ISLAM..
sandaran utama rasul dan ALLAH..
dan Ulama yang mewarisi kerja2 rasul

saye said...

he he Gua pun nak joint gak la.
A

"A"

SearchForHeaven said...

hehe..

tajuk sebenar..
AT nak tau apa pendapat orang lain TGHA tipu ke tidak dalam ISU UG di zaman pak lah..
tapi.. wa dengan beberapa orang meleret ke lain..

wakaka..
wa memang suka melayan.. hehe

mungkin lepas ni.. AT bagi dia punya fakta kot..
wakaka...

wa ni.. pada pandangan AT tak berhujah pun.. wa hanya bunga2 je.. hehe

abanghensem said...

bro.... lu cakap zulkarnain abidin ada masalah ngan PAS PERLIS.... jadi apa yang wa paham.... kalau pemimpin PAS ada masalah nga parti baru la nak dedahkan perkara camtu.... baru nak sedar kelemahan parti.... maknanya semasa SELESA dalam parti perkara camni tak wujud.... atau semasa aktif dalam parti yang penting usrah, tamrin, musorat.... pasal penyokong akar umbi bukan masalah pemimpin PAS.... tu masalah penyokong kena tanggung....lu silap bro.....

kalu orang tanya wa sebagai pemimpin parti/rakyat mana lebih penting aktiviti parti ke atau khidmat masyarakat..... jawapan wa dahulukan khidmat masyarakat baru la aktiviti parti..... orang pilih kita bukan suruh kita sibuk aktiviti parti..... kalau nak sibuk pasal parti jangan jdi calon pilihanraya.... jadi AJK parti jer.... tak yah bertanding..... buat nyusahkan rakyat..... tu tak kira dosa pahla lagi.....

wa bukan hantam tgha.... wa hantam semua.... adun pun wa pernah sound.... ahli parlimen takde lagi kena sound kat wa.... sibuk sangat.... tak sempat wa nak hantam... tau-tau dah naik flight pegi kay el.... hehehe....

SearchForHeaven said...

bro abang hensem..
hehe.. baru balik solat.. wa terus buka ni.. terasa nak reply.. hehe

Bro..
Politik ISLAM ini syumul.. tapi tak mampu dilakukan oleh satu orang..
politik ISLAM kena jemaah..

Kalau semua kerja masyarakat Nak letak kat pimpinan Utama..
berat laa.. macam ni..
kita kerja cara jemaah..

Dalam kontek demokrasi..

1. pertama..
lu faham tak tugas ADUN dan MP..
-- tugas sebenar ADUN dan MP ialah legislator..
-- dia orang buat kerja masyarakat itu.. sebab uruf masyarakat mahu ADUN/MP tolong dia orang..
-- sebenarnya, tugas ADUN/MP ialah mendapatkan suara rakyat untuk dibahaskan dalam DUN/dewan rakyat..

ini nak kena ubah..

yang buat kerja masyarakat ini.. semua umat ISLAM.. semua yang dilantik menjadi daei2..

Kerja2 ADUN/MP ialah meluluskan bajet untuk dan undang2 unutk kebajikan rakyat..
Bukan buat kerja2 masyarakat...

Wa faham.. sentimen orang kampung.. bila jadi ADUN/MP.. dia ingat ADUN/MP ni ada kuasa penuh..

Tu pasal.. UMNO/BN berlaku rasuah, duit kopi.. sebab pemikiran pengundi macam ni lah.. ADUN/MP yang dipilih mula tak faham tugas!!

INILAH YANG PAS MAHU AJAR!!!

Yang Ustaz Zulkarnain pegi komplain Pimpinan macam tu.. takde guna.. walaupun kebenaran tetap ada.!!

Yang SEPATUTNYA Ke hadapan Tugas2 Masyarakat Ialah ahli2 PAS.. yang mendakwa mahukan Kemenangan Untuk ISLAM..

Dalam Demokrasi.. nombor pengundi Penting.. itu Fakta..

wa tau.. sebab demokrasi ini masih dalam sistem sekular..

PAS masuk sistem Demokrasi ini sebab ada kaedah Jihad yang dibenarkan dalam suasana sekarang iaitu.. Muwajahah Silmiah!!

Tapi dalam Perjuangan ISLAM..
Dakwah menyeru kepada Mengesakan ALLAH nombor satu..
Aqidah yang ISLAM bawa beserta syariat ALLAH yang amat Adil..

Betul!!.. nak menang secara logiknya.. kena Buat kebajikan kemasyarakatan..

Tapi.. PAS bukan sekadar nak menang.. PAS mahu ISLAM yang menang!!
Ini yang susah..
Nak ISLAM menang.. kena latih pejuaang macam Rasulullah Buat..
latih kader2 PAS dalam USrah dan sebagainya..

Ikut sejarah..
dalam perjanjian Aqabah Ke-2..
nabi lantik 12 naqib di kalangan AUs dan Khazraj supaya perkaderan bagi melahirkan kakitangan kerajaan ISLAM madinah selepas Hijrah akan memudahkan Syiar ISLAM..

kalau Nabi SAW tak tarbiyah..
macam mana nak satukan kabilah Aus dan Khazraj yang berpecah??

Itulah Kaedah PAS guna pakai sekarang..

Memang.. kalau ikut pengundi..PAS kena ikut kata pengundi..
TAPI dalam ISLAM.. kita Mahu orang ikut ISLAM.. Bukan ISLAM ikut pengundi...

INI YANG KITA PANGGIL AQIDAH PERJUANGAN ISLAM!!

ALLHUAKBAR!!

Hanz Newman said...

yawn!!!

please!
who's next?

sam raspiut said...

Bro SFH…
Objektif hujah lu mantap… tugas lu bela hadi, lu komited wa salute!
Pokoknya isu AT yg bawa.. wa imbau sejarah nak test samada soalan AT ada asas atau tidak.
Wa tau lu tau isu UG ini adalah pengentahuan umum, jadi lu takan pilih A atau B, menutup satu pembohongan dgn pembohongan. Lu akan pilih C.. kahkahkah
Lu akan pilih jawapan yg ada tamsil tapi, jika, kalau, sebab dsbg… kesimpulannya buat atas dasar hikmah! Iaitu modal popular golongan lu… tapi persoalannya mengapa berbohong? Perbuatan berhikmahtak perlu perisai bohong.. dgn hikmah lu langgar saja, kebal beb.

Lu lupa Isu yg AT angkat Cuma umpama tudung nyiru yg menutup bangkai yg lebih besar!

Hadi jadi ikon radikal pas hamper 20 tawun.. pas menang dan kemudian kalah.. post morten pas trg percaya ada hantu undi, syirik bro.. kehkeh wa percaya!
Tapi bro.. pas tgnu tak penah kalah, sbb depa sebenarnya tak pernah menang. Yg menang tawun 1999 adalah umno melawan wn Mokhtar dan umno anwar melawan Mahathir..
pas Cuma menang sorak bro.. dgn kata lain proksi protes umno!

Cikgu Pa, pakar strategi aka cikgu politik hadi amat paham hal ini.. tersangat paham!
Dgn isu kafir, masjid, janji tanah dan sbgnya yg tidak melibat duit royalty… aisehh rakyat pas tgnu mungkin fanatic bro, tp sifir kedai kopi depa advance bro.. cik gu pa paham pas tgnu tersangat tipis nak menang PRU… tapi
cikgu pa juga faham dari rakan2 niaga umno beliau (aiseh .. lu lupa ka pasai balak tgnu.. lu ceta mai berapa ekor pak lebai pas tgnu tu pembalak? Abeh tu cikgu pa and da geng lempar kat mane balak-balak tu.. kat pembalak british Colombia koot.. kahkahkah) cikgu pa belajar haraki kuasa dalam pas juga ada potensi ekonomi seperti mana menang DUN dan MP dlm PRU! Ini lah sipir cikgu pa dan hadi dalam mulakan langkah awal berdating ngan Paklah! Jgn malu bro.. ini open secret bro!

Jadi cuba lu ceck selera depa nak menang PRU13 di tgnu.. tak masuk sipir hadi kahkahkah

Tapi, Mengapa berbohong? HIKMAH lu sbg ulama yg selalu jumpa nabi cukup mancur bukan?
Jadi Apasai takut sampai bebohong!?

sam raspiut said...

BRo SFH,
hadi dan pimpinan pas adalah realiti artis dipentas politik!
wa dan banyak lagi kat lua ni adalah juri.. kahkahkah
pimpinan pas sepatutnya yg buktikan depa adalah pemimpin yg reliable menggagalas amanah rakyat.. jawab segala isu yg jadi tumpuan rakyat
kalau tak sanggup balik dok umah diam diam.. main ngan cucu dan elakkan diri jadi punca perbalahan pendapat dalam masyarakat.. seeloknya!

Bro SFH.. lu buleh hadzam hikmah berbohong yg bos lu bagi..
tapi ini pula apa yg pas diluar kelompok lu hadzam, lu lupa dulu ceta tersurat perjuangan lu.. lu lihat apa yg tersirat.

++20 tawun pejuang laser dgn amanat hadi ++ 10 tawun sebagai ulama yg bersifat ‘kawan tapi mesra na na na’… (+ -) 30 tawun lu org jaja penentangan jatuh umno, tawan umno dsbg..
Setelah lu dapati dalam PR lu orang macam jakun masuk kampong, title ulama versi trg tak bawa golongan lu kemana2 dlm kelompok majmuk yg lebih profesional.. hadi dan dirty dozennya tau masa sudah tiba utk tukar bahtera.. lu bulih anggap ini dongeng bro.. kehkehkeh

30 tawun benci dan lawan umno.. tiba2 lu nak bagi tau nak berdamai, rujuk, telan segala hujah hokum dan amanat lu?? Bohong dulu la bebb sampai hikmah turunn.. kahkahkah lu baca la hikmah lu tapi ini lah realitinya labu..kahkahkah

Ikut timbangan Hadi, assobiyah melayu harus. Sbb melayu tu islam, islam berkualiti itu melayu, mamak bukan kehkehkeh. Dia sandar pada logic dan hikmah sabda nabi ‘Quraish itu lebih baik sbg pemimpin’ (nak detail lu check la interview hadi dgn Malaysia kini) jadi pada hadi umno itu baik.. paklah baik!
Timbangan golongan lu juga sokong kafir Dap adalah sokong Fasiq, jadi apa saja kerja dap adalah kerja fasiq.. masaalahnya dap takreti apa itu fasiq, depa tak belajar dan tak diajar..
Maka ikut timbangan hadi juga.. pada bila2 masa bulih terima umno dan kebaikan umno.. Cuma kebaikan umno diiringi dgn judi, arak, maksiat dan lain2 kerja fasiq.. mungkin inilah pada golongan hadi fasiq yg baik kehkeh.. wa tak tau, wa bukan ulama tapi lu ulama.. hikmah lu. Kehkehkeh

Setelah 30 tawun perjuangan golongan lu hadi yg penuh macho, dgn tempias liur beribu gelen gugur di pentas ceramah.. lu sonang2 nak cuci dgn dua tiga kali jumpa paklah dalam gelap?? Jadi Lu berbohong atas dasar hikmah mudarat kecil elak mudarat besar…? kahkahkah labu labu..

bro wa cou.. maaf gua cuma kutuk pendapat pena lu.. bukan diri lu yg berbin kan bapa lu..

SearchForHeaven said...

hahaha..
wa cakap tak tipu..
ape pasal nak hazam bende tipu.. wakaka..

yang cakap tipu.. lu and AT..
wakaka..

CUba tanya TGNA.. TGHA tipu tak??
cuba tanya DS Anwar Ibrahim.. TGHA tipu tak??

Cuba tanya Kit Siang.. TGHA tipu tak??
dalam bab UG ni..

lu tulis panjang2 pun bende sama..
takde dalil..

haha..

tu wa cakap kelakor!!

pada pandangan Lu.. TGHA nak berpadu dengan UMNO..

fakta yang 100% silap!!!
cuba buktikan TGHA nak berpadu dengan UMNO!!
buktikan..
buktikan!!
Buktikan!!
BUktikan!!
Buktikan!!

Bukan hanya dakwa je..
atau.. berapa persen PAS tak akan bergabung dengan UMNO??
wakakaka...
Buktikan!!
BUktikan!!

abanghensem said...

PAS masuk sistem Demokrasi ini sebab ada kaedah Jihad yang dibenarkan dalam suasana sekarang iaitu.. Muwajahah Silmiah!!

bro.... ayat lu ni masih diperdebatkan lagi..... tak semua ulama dunia setuju ngan demokrasi.... salah satu yang wa jadi musykil..... HILANG WA PERTARUHAN... kot mana ISLAMNYA SISTEM DEMOKRASI NI.... sorry la wa tak sehebat lu guna bahasa arab.... ada ulama tetap dengan sistem khalifah... panjang nak citer.... tang ni wa malas nak bincang....

bro... sorry la wa cakap.... hujah-hujah camni la selalu ahli PAS guna bila nak tegakkan hujah..... dengan wa takpe la wa paham.... tapi cuba lu citer kat orang kampung..... bro.... simpan hujah ilmiah camni bila debat ngan orang yang sepatutnya....

pasal tugas ADUN/MP.... bro.... apasal bila tiba bab bantu rakyat kena skema.... kena ikut maksud sebenar ADUN/MP..... bag wa ni alasan nak nafikan kelemahan..... parti lawan boley buat keje tak ikut maksud sebenar ADUN/MP.... kita bagi banyak alasan..... camne nak menangkan ISLAM bro kalau kita lemah.... ( BIAR KITA KALAH ASAL ISLAM MENANG.... sampai hari ni wa masih tak paham kot mana ISLAM boleh menang kalau kita kalah manjang....) setakat ilmu tanpa amal hancor gak bro....

Tugas ADUN/MP..... laaaa..... apa guna parti kalau tak bantu ADUN/MP..... baik jadi calon bebas la kalau camtu.... wa tak nafi la kekadang rakyat ni ada gak yang melampau.... mintak yang bukan-bukan..... tapi kalau lepas pilihanraya trus jer tak nampak muka..... buat alasan sibuk ngan aktiviti parti manjang..... buka parti jer buruk..... ISLAM pun dipandang hina bro.... camne ISLAM nak menang kalau selalu dpandang hina bro....

SearchForHeaven said...

Bro..
kita tak setuju dengan demokrasi..
tapi terpaksa guna ini melalui kaedah muwajahah silmiah..

dalam satu kaedah feqh:
-jika tidak sempurna perkara wajib kerana suatu perkara, maka suatu perkara itu Wajib--

sebab itu.. sekarang Ikhwan Muslimin juga masuk pilihanraya..

memang.. Sistem ISLAM sistem Khalifah..

TETAPi.. hendak mencapai sistem Khalifah.. kena bermula dengan memasuki aliran Utama..

Inilah yang dikatakan FEQH Jihad..

Perbandingan Juga dengan kaedah NAbi Muhammad SAW..
Semasa Dihalau dari taif.. dan CUba pulang ke Mekah.. nabi SAW menggunakan Sistem kafir Quraisy iaitu himayah( perlindungan kabilah2 besar)..

Betul.. ada Ulama tetap nak guna sistem Khalifah!!
TETAPI macam mana nak tegakkan sistem Khalifah tersebut..
Yang ini lah kita perlu kembali kepada realiti semasa.. feqh Waqi'..


Berbalik cerita orang kampung..!!
ada cara dia..
1. pertama kita dapatkan argument.. kemudian selit dakwah..

Bro.. ISLAM datang dengan mukjizat Ilmu..
ISLAM datang membawa dari Gelap kepada Cahaya..
ISLAM datang membawa benar daripada Sesat..

wa ..asal orang kampung maa.. daerah Hulu lagi.. hehe

Cerita Orang Kampung..

Zaman Nabi dan Sahabat..
Mereka dakwah kepada orang Arab Badwi..
lagi kasar dan tak terpelaran..
Tapi kenapa mereka boleh dilembutkan??
Cara nabi.. Nabi berdakwah dengan mula membacakan Ayat Quran..
Pernah datang orang arab Badwi ke masjid Nabi.. lalu kencing berdiri dalam masjid Nabi..

nak menggambarkan betapa tak tamadunnya orang Badwi dulu..

bandingkan dengan Masyarakat Kampung kita.. ada sampai tahap itu??

Hujah orang kampung standard maa..
dah dapat solat.. dah ada masjid.. nak ISLAM camana mana lagi??
hehe..

Bro..

wa berjuang dengan PAS bukan atas dasar politik..
tapi atas dasar Aqidah ISLAM..
PAS menyediakan wadah berjuang secara syumul..

jihad secara praktikal.. dakwah secara praktikal..

cabaran dakwah ditolak.. itu sunnah Perjuangan..

Kalau nak simpan Hujah Ilmiah..
sampai bila laa orang kampung akan tak ilmiah!!

kita berjuang bukan untuk diri kita sahaja..
tapi untuk generasi akan datang..
sekarang.. ramai yang tak ilmiah..
akan datang?? insyaAllah..

SearchForHeaven said...

pasal argumen ADUN/MP..

bro.. wa tak nafi perlu kerja kemasyarakatan..

Lu kena faham..
Tugas pejuang ISLAM ialah memahamkan ISLAM kepada Masyarakat..
Bukan Masyarakat Ajar pejuang tentang ISLAM..

haha..

iktikad PAS.. politik itu sebahagian dari ISLAM.. bukan perkara yang asing dari ISLAM..

kalau perjuangan PAS tak untungkan ISLAM..

quote lu"'
pasal tugas ADUN/MP.... bro.... apasal bila tiba bab bantu rakyat kena skema.... kena ikut maksud sebenar ADUN/MP..... bag wa ni alasan nak nafikan kelemahan..... parti lawan boley buat keje tak ikut maksud sebenar ADUN/MP.... kita bagi banyak alasan..... camne nak menangkan ISLAM bro kalau kita lemah.... ( BIAR KITA KALAH ASAL ISLAM MENANG.... sampai hari ni wa masih tak paham kot mana ISLAM boleh menang kalau kita kalah manjang....) setakat ilmu tanpa amal hancor gak bro....""

bro.. takkan UMNO guna kaedah kotor..
kita nak ikut kaedah UMNO??
abis tu.. mana prinsip ISLAM kita??

kita tuduh.. UMNO guna agensi kerajaan untuk tujuan politik..
tapi kita guna sama..
-- mana nilai Perjuangan Kita??

sebab itu.. Politik ISLAM ialah politik Berdalilkan Quran dan Sunnah..
bukan Akal dan logik semata-mata..

statement.. biar kita Kalah asal ISLAM menang.. lu tak faham??

wa bagi contoh..

Kenapa Perang Uhud , ALLAH biarkan MUslimin Kalah??

Kenapa perang Hunain, ALLAH biarkan Muslimin kalah??

Selepas Perang Uhud.. perang Ahzab..
selepas pelajari dari kesilapan.. dalam Perang Ahzab.. habis tentera musrikin hilang pengaruh..

dalam perang Hunain.. umat ISLAM sombong dengan bilangan yang ramai..
maka ALLAH beri peringatan...

Itu maksud Biar kita Kalah , asal ISLAM menang..

mungkin sekarang Kita kalah dulu.. tapi kekalahan kita menjadi tapak Untuk kemenangan ISLAM akan datang supaya dapat mengambil iktibar bagaimana MUSUH akan terus menyerang kita!!

TGHA buat statement macam tu.. supaya ISLAM menang dengan Prinsip ISLAM!!
bukan Menang dengan dengan bertolak ansur dengan Hukum ISLAM!!

mafhum hadis nabi:: ""mukmin yang baik ialah yang keras terhadap Kuffar dan berlembut dengan Mukmin yang lain""

nanti wa sambung sket..

SearchForHeaven said...

mengapa UG ditawarkan pada zaman Pak lah..

sebab Pemimpin PAS dah lama kenal Dato Najib..
tengok.. bila najib naik je,,
terus hire APCO..

UG ditawarkan untuk membolehkan keseimbangan Politik ISLAM dan non ISLAM..
kalau 16 september jadi!!!

lu tau apa jadi pada parlimen MALAYSIA??

huhu... wa lontarkan supaya kita berfikir..

PAS bukan setakat berjuang Politik untuk kesenangan Dunia..
tapi mengajak untuk kebahagian akhirat dengan mengambil penuh perundangan ISLAM..

Nak perundangan ISLAM.. kena berjuang dengan syarat ISLAM..

sebab itu yang ALLAH janjikan..
ALLAH tak akan memungkiri janji..

Cuba bro bacab surah Al-anfal, al -Hud..

di sana ALLAH janjikan kemengang kepada orang yang tekun dengan prinsip ISLAM walaupun sedikit..

dalam surah Al-baqarah( tak silap)..

ALLAH bagi amaran kepada nabi.. kalau ikut kemahuan Manusia.. memang mereka akan mengheret kamu ke pintu kesesatan!!!

SO!! inilah dalil kenapa Kita kena bawa ISLAM.. bukan ISLAM kena ikut pengundi..

pada zahir dan logik.. memang orang kampung ramai tak faham!!

tapi ALLAH tak janji kemenangan dengan bilangan yang tak faham!!

ALLAH janji kemenangan bila syarat ISLAM dipenuhi..

ALLAHUAKBAR!!

ISLAM yang diikut.. Pengundi mengikut ISLAM!!

abanghensem said...

hehehe... bro.... pasal demokrasi kita dihalalkan join atas alasan n sebab tertentu....

tapi bab tugas ADUN/MP kita bagi alasan pihak lawan guna tektik kotor..... jadi kita tak ikut cara lawan...... came on bro.... nampak tak alasan yang kita cipta untuk kita? wa tak pernah mintak ADUN/MP buat perkara haram or salah...... buat keje sebagai pemimpin rakyat.....biar rakyat nampak kita buat keje..... biar rakyat tau kita ni keje untuk dia.... bukan ghaib manjang... bukak pusat khidmat tapi nak jumpa seminggu sekali pun susah.... tapi bila dekat pilihan raya boley plak meniti titi kecik pegi jelajah kampung.... sanggup plak melawat rakyat sampai lewat malam..... alah lu belek sirah la..... camne umar abdul aziz memerintah.... saindina omar memerintah.... rasulullah SAW sendiri memerintah..... huzaifah memerintah.... lu lebih arif dari wa dalam hal ni... lu jangan kata plak jaman dulu tu lain..... bagi wa memerntah ni asas dia sama jer.... bagi wa sekarnag lagi mudah memerinah.... picit butang jer nak tau masalah rakyat..... tunggu pegi bagi bantuan jer....

satu lagi wa peratikan..... setiap kali berlaku sesuatu perkara dalam PAS pasti ada yang samakan dengan sirah rasulullah SAW..... walaupun bagi wa persamaan tu tak relevan sama sekali..... bagi wa ni cuma nak bagi penyedap bahawa semua yang parti buat ni adalah betul walaupun nampak salah.... jadi tak perlu muhasabah diri....

bro..... alasan camni dah lapuk dah bro..... orang dah muak dengar alasan untuk mempertahankan apa yang kita gagal buat..... bagi wa kalau kita kalah dalam pilihanraya penyokong tak kecewa sebab kita kalah.... penyokong kecewa sebab kita tak nak mengaku kelemahan..... bila kita kalah kita cakap JAMAN RASULULLAH PUN CAMNI GAK..... RASULULLAH PUN PERNAH KALAH..... tapi bila pihak lawan kalah ..... kita lupa nak samakan keemnangan kita ngan sirah...... kita cakap kita dah kuat.... rakyat dah sedar ......

"dalam perang Hunain.. umat ISLAM sombong dengan bilangan yang ramai..
maka ALLAH beri peringatan..."

apa kata lu kalau kekalahan di teganu wa boleh relatekan ngan ayat lu ni..... lu boley terima ke.... kalau lu boley terima maknanya betul la selama ni ada yang marah kat PAS teganu..... ada yang kata PAS teganu sombong.... tapi sampai hari ni tindakan nak ubah tak dibuat.... lu setuju tak...

sebenarnya pasal UG ni wa malas nak campo...... bagi wa takde beza UG dan 16sept..... dua-dua tak bleh pakai..... dua-dua nak cepat memerintah..... bila kena kat perak kita tau lak melenting.... pastikan PAS menang banyak kerusi dulu..... biar keadaan selesa.... lu cakap kita nak kemenangan dengan prinsip islam..... dengan UG ni boley ke jadi camtu.... sama la bro..... kalau tak mana jadi kes cam memali..... sepatutnya PAS tak perlu gabung ngan PKR n DAP kalau betul-betul nak pertahankan pegangan tu..... takde alasan nak tahaluf siyasi ke.... tu sekadar alasan..... berjuang atas platform PAS jer.... bubarkan kelab PAS..... ingat kita berjuang atas peinsip ISLAM.... bukan untuk kemenangan....

sam raspiut said...

Bro hensem,
wa sokong lu.. sedari awal Pas perlu sendiri, no umno, no dap, no pkr!

Klu pas memperjuangkan islam diatas platform demokrasi.. mereka tak perlu bersiasah utk menang politik.
pemimpin patut yakin kemenangan islam datang dalam banyak cara selain dari menang PRU melalui undi..

misalnya penerimaan atau kefahaman islam dikalangan orang bukan islam dan dikalangan orang islam.. meningkatnya pengamalan budaya hidup islam, dan banyak lagi.. parti dan penyertaan dalam pru hanyalah vehicle dakwah!

masalahnya, kerja kepartian adalah bersifat siasah, kehalusan dan kebijaksanaan diri pemimpin yg boleh sentiasa di pertikai kewajaran. misalnya UG..
kelebihan pemimpin Pas, mereka rasa ada authority menggunakan Quran dan hadith yg difikir sesuai utk membenarkan perbuatan mereka..
dan, didalam waktu yg sama umat islam yg menentang mereka mempunyai hujah dan dalil Quran dan Hadith yg sama utk menentang!
perbezaan diantara yg benar atau tidak cuma terletak pada, siapa ada jubah/serban dan siapa tiada, siapa didalam kitaran pimpinan dan siapa diluar kepimpinan..
mereka merasa layak membuat keputusan bagi umat islam diatas rasa kehebatan ilmu dan iman mereka.. mereka minta ditaati!

Cth.. skrg bg yg menentang DAP, mereka menggunakan ayat2 yg sesuai spt fasiq dsbgnya bg menghujah kewajaran.. bg yg setuju kehadiran Dap akan menghujah dgn peranan Salman al-farisi sebagai arkitek perang Khandak! begitulah seterusnya..
Tetapi tindakan dan siasah pemimpin selalu berubah.. sekali maju dan sekali mundur, dan kemudian maju kdpn lagi, yg kemudiannya mengakibat dalil dan hujah selalu berubah.. yg menghilangkan kredibility pemimpin dimata rakyat!
sedang pada rakyat, hujah, nas dan dalil bagi cita-cita dan keinginan menegak pemerintahan dan pentadbiran islam adalah perkara kedua! yg pertama adalah kebenaran, akhlak, tindakan dan pengamalan nilai2 yg ada pada pemimpin agama itu sendiri.
pada mereka menegakkan islam bukan sekadar menang P/raya.

bro hensem, wa gak tak suka asalnya DAP, tapi bila Pas suka wa terpaksa suka, tapi bila wa mula faham kewajarannya, pemimpin yg sama mula kata tak suka!
wa mahu ikut pas ka, mau ikut pemimpin pas. siapa Pas? parti ka pemimpin?
bila ikut pemimpin tak suka dap, nanti orang cakap islam agama yg ajar manusia jadi lidah biawak, talam dua muka, mmfitnah, membelot, khianat dan sebagainya.

cnthnya sewaktu kita berjanji setia dan taat pada pakatan, kita pegi jumpa lawan bincang utk membelot!


UG ditawarkan untuk membolehkan keseimbangan Politik ISLAM dan non ISLAM..
kalau 16 september jadi!!!


kita ni sedang mengganut ugama islam yg mana ni?

minta Brohensem ulas!

SearchForHeaven said...

bro abanghensem..
wa tak defend sape2 pemimpin PAS yang buat Salah..
Yang saje busy2 tak buat kije..

Bro.. lu terang panjang berjela tu.. wa faham..

Dalam PAS ada masalah jugak..
bukan takde masalah..

tetapi menolak hujak dengan perbandingan sirah Nabi dan sebagainya adalah tidak tepat!!

Kita sebagai ISLAM.. harus berpegang kepada ontoh teladan Umat2 ISLAM terdahulu yang benar aqidahnnya..

Wa tak bagi alasan apa yang kita gagal Buat..

BRO.. sebagai umat ISLAM.. setiap perkara berlaku kena ambil pengiktibaran..

Kita menang .. cabaran amat kuat..
Kita Kalah.. ada pengajaran jugak..

Bro.. yang dulu.. kata PAS terengganu Sombong.. bukan semua pimpinan!!
meh wa citer..
yang sombong.. yang jadi JSR.. yang jadi pekerja khimmat masyarakat..
dan beberapa kerat ADUN..
pekerja PARTI yang tak melambangkan akhlak PARTI..
yang menolak membantu orang walaupun dia UMNO..

Budaya pendekatan berhemah tak dilakukan..

Tapi ini bukan kerja ADUN.. tapi kerja orang bawah ADUN/MP..

TERENGGANU Kalah adalah sebab tindakan penyokong yang berkasi lebih dari pimpinan..
bila mana mereka dilantik jadi ektua kampung dan sebagainya.. mereka tak berhemah, malah berlaku dendam mendendam dengan UMNO/BN..

INI yang sebenarnya.. yang blogger dakwa dan geng2 lu dakwa kata PAS sombong tu.. bukan kebanyakan aksi pimpinan..
Yang mana Pimpinan Yang sombong.. pada PRU2008.. kebanyakan mereka tak dicalonkan!!

sama jugak macam Kelantan 2008.. berapa banyak calon yang 2004 tidak dicalonkan??

Yang wa tak suka..
bila Geng2 lu dakwa pimpinan yang siang malam bekerja untuk PAS..
yang hanya mencari kelemahan Pimpinan2 tertentu...

Bro.. wa dah cakap awal2..
kerja kemasyarakatan memang perlu!!!
wa tak nafi benda tu..

Kita bukan hidup dalam DUNIA yang sempurna..
DUnia sempurna kat SYurga je..

Tapi perjuangan Buat masa sekarang ni..
dalam demokrasi atau apa pun..
Harus bersandarkan Dalil Quran dan sunnah..

Kalau lu orang enggan berbalik kepada dalil Quran dan Sunnah..
Mana perjuangan ISLAMnya??

rakyat.. rakyat.. rakyat..!!

kita berjuang untuk aqidah rakyat dan kebajikan rakyat!!
bukan semata-mata kebajikan rakyat!!

Memang dalam PAS.. ramai jugak tahi..
tapi nak tahu tahi ke sebaliknya.. Quran dan Sunnahlah hujahnya??

Lu tuduh TGHA boroi ke.. bodoh ke.. tak ikut suasana ke?
lu dah kaji semua aspek ke??

wa tak nak buka aib pimpinan..
sebab itu bukan kije wa..
kije wa tolong kemenangan ISLAM..
Wa tulis kat sini..
sebab penulisan AT macam memburukkan kerja2 orang yang nak perjuangkan ISLAM..
Memburukkan TGHA dalam keadaan yang tak tentu arah!!

abanghensem said...

bro SFH.... jenis wa .... wa tak suka komplen kalau wa tak tengok n rasai sendiri.... lu jangan silap paham.... wa tak tuduh PAS teganu sombong ke keras ke..... wa cuma sebut berdasarkan citer yang wa dengar.... citer lu pasal JSR.... AHLI BAWAHAN buat hal wa dah tau lama dah..... tapi ada gak citer yang pertikai pihak atasan.... dua dua wa dengar n wa nilai..... wa tak suka dengar citer satu pihak.... (sebab tu la kalau wa ada baca satu-satu isu dalam TKO kalau wa tak pasti btol ke tak wa takkan komen lagi pasal isu tu..... lebih baik wa berdiam diri).... cuma wa tertanya-tanya apasal kepimpinan PAS teganu biarkan kes-kes camni membarah..... sibuk sangat ke pemimpin atasan sampai anak buah buat taik dibiarkan camtu jer.... ni yang jadi persoalan..... apasal kes camni kepimpinan tak guna sirah sebagai panduan ( lu jangan salah paham katakan wa tak suka guna sirah sebagai panduan... wa cuma mintak jangan guna secara terpilih)

bro.... lebih 20 tahun PAS jadi kerajaan dikelantan...... terus terang wa cakap makin lama wa nampak PAS KELANTAN pun main celaru.... cuma masih ditahap tak kronik lagi..... setiap kali PRU tak pernah wa nampak PAS KELANTAN overcofident..... ni pemerhatian peringkat bawahan la.....

apa yang wa nampak ketara dalam PAS kelantan ni kalau ada liabiliti dalam parti.... parti cepat-cepat bertindak.... ingat kes 3 abdul?.... kes ariffahmi?( kes ni wa sendiri tunggu tindakan TGNA.... kalau beliau masih lagi dok tatang menantu beliau tu sokongan wa kat TGNA mungkin terhakis).... kes pemuda PAS bawak lari anak orang?.... kes ADUN MELOR?.... maknanya PAS kelantan tak lari dari isu sama jer ngan PAS negeri lain... tapi penyokong tengok macamana parti bertindak.....

bro..... perjuangan ISLAM ni ada banyak cara..... bagi wa kita tak bleh kata kita jer berjuang ikut kaedah ISLAM .... kita jer berjuang demi AQIDAH..... orang lain tak.... sebab tu la wujud banyak jamaah.... sebab tu la ada sesetengah pihak mahu mencari titik persamaan dalam perjuangan..... tak silap wa JIM pernah buat perbincangan ngan PAS bagi mencari titik persamaan tu.....

isu-isu setempat cam kawan kita cakap tu..... cam isu solat 2 masjid... elok penilaian dibuat kita sendiri turun padang.... kita nak mintak bukti bertulis susah bro..... sebab ni peristiwa yang berlaku depan mata.... bukan ada dokumen atas kertas..... cuba pegi kekawasan yang dikatakan berlaku.... tanya orang kampung..... kalau betul berlaku apa tindakan kita..... ikut saluran yang betul.... ikut prosedur yang jamaah gariskan.... kalau betul JSR yang buat takkan kita nak tengok jer..... bertindak la.....

abanghensem said...

bro sam raspiut....

seperti wa cakap la .... wa sebenarnya malas nak komen pasal UG n 16 september ni... sebab banyak wa dengar citer yang entah btol entah tidak.... dalam forum, web, blog...... susah wa nak pastikan yang mana yang betul... tapi wa stuju la ngan lu..... kita jangan guna ALQURAN N HADITH bila kita rasa kita betul ( walaupun dimata penyokong dah keliru dah.... sekejap boleh sekejap tak boleh)....

bro sam.... penyokong cam lu ramai sebenarnya..... tapi PAS bagi wa bertuah.... kebanyakan penyokong camni susah nak ubah undi..... kalau mereka kecewa ngan parti mereka tetap undi demi calon..... mereka tetap berkerja untuk parti walaupun berhabis (abang biras wa salah seorang..... sanggup kantung kering demi parti... kekadang kesian wa tengok....) demi calon....

kalau belek sirah bgi wa perjuangan terbalik plak..... dulu pemimpin berhabis untuk rakyat.... tapi sekarang rakyat sanggup berhabis untuk pemimpin......

pasal DAP + PAS..... sama la wa pun dulu kureng suka gak PAS bergabung ngan DAP.... tapi sebagai strategi politik ( tak nak bertembung dalam pilihan raya....)..... dan di atas alasan tahaluf siyasi..... wa bersangka baik bagi sokongan kat parti.... tapi timbul isu UG wa jadi keliru skit..... malas wa nak ulas panjang....