Skip to main content

Zaid Ibrahim masuk PAS.

Oleh : AdukaTaruna

Ketika gua dalam lokap dulu, lokap Bukit Jalil, ada satu brother 77 depan lokap gua. Umor lebih kurang 40 dan badan memang sedap. Menurut member lokap, dia bekas jurulatih tinju. Asal Kampung Pandan. Tatoo naga dia dari bawah leher sampai pusat. Gedabak besar.

Sekali pandang, melalui pelbagai faktor, terutama hubungan dia dengan 'OKT pembantu warden', dia ada pengaruh. Pasal, semua barang dari tembakau, sampai ke 'buah' dalam tiub straw, akan melalui dia dulu. Brother tu rasmi, asing dan bahagi, then baru dia passing ke lokap2 lain.

Masa dia dalam keadaan high, mulut dia bising macam mak nenek. Membebel, bersyarah, berkutbah. Kena plak dia tahu kes gua dituduh hina Sultan Johor time dia high... ah.. mampos. Punya la lama dengar cerita dia tentang kisah Sultan Johor. Satu hari, budak 36 tatoo singa tanya sama gua.

"Lu pernah tengok buah tak?"

"Buah?" Gua hairan.

"Buah dada ada gambar singa pelik ada la gua tengok." Gua rujuk tatoo dia.

"Sial jer lu."

Then, dia tunjuk gua satu straw. Lebih kurang 1cm. Dalam straw tu dibakar kedua hujungnya. Kira warranty is invalid if seal is broken la. Ayat omputih yang selalu gua tengok kat hardware komputer.

"Berapa harga ni?"

"3."

"30 hengget ke 300?"

"3.. RM3."

"La... murah nyer."

"Tu harga kat luar."

Time gua belek2 straw tu la brother kat depan lokap gua tu nampak. Terus budak 36 tu kena tiaw. Dengan gua2 sekali kena kutbah.

"Lu... kalau dah jahat... jangan ajar orang jadi jahat.. lu ada faham?"

"Lu jangan petik gua camtu bro.. gua tunjuk jer.. gua tak ajar.."

"Weih... lu baru nak idop.. gua dah lama. Kalau member nak rasa, kepala butoh lu tak kasi. Lu jangan kencing gua."

Hambek.. kena kepala butoh skali.

"Lu Aduka... pot pet pot pet.. " Gua dah lupa apa dia tiaw gua.

"Lu jangan percaya orang 100%, Aduka... lu bagi 50% jer. Lagi 50 lu simpan." Yang ini gua ingat. Gua ingat dengan gaya lenggok cara dia cakap sekali. Gaya brother stim.

Apa kaitannya dengan Zaid Ibrahim masuk PAS?

Masa umpat-umpit kosong gua dengan member fesbuk, gua ditanya pendapat kalau Zaid Ibrahim masuk PAS.

"Masuklah... sesiapa sahaja boleh jadi ahli PAS.. tapi nak jadi calon kena lepas Majlis Syura bai..."

Pada gua, kalau Zaid Ibrahim memang Timbalan Presiden, untuk setakat hatinya pada hari ini, ianya seolah2 meletakkan wakil PAS Kelantan di dalam PKR dan di sebelah Wan Azizah. Pendapat gua lah.

Kalau Zaid masuk PAS pula, gua berharap, janganlah ditawarkan apa2 jawatan. Gua benci kalau somebody masuk ke dalam keluarga baru, terus ada jawatan. Benci gua. Macam tak boleh berjuang tanpa jawatan. Memang benar, tanpa jawatan, cakap tak akan laku oleh media utama. Tapi, kalau setakat cabaran itu pun gagal, untuk tajuk itu, gua letak tarafnya rendah berbanding gua dan rakan blogger.

Zaid memang bagus. Kalau banding dengan gua memang jauh sangat la. Tapi untuk banding dengan pimpinan lain, gua kata Zaid jauh. Kita tukar PKR itu kepada PAS. PAS pula parti baru wujud sejak 1998. Misalnya lah.

Sejak 1998 hingga 2008, sepuluh tahun pemimpin PAS terdahulu menderita. Di ISA, dibelasah. Yang mati ada, yang ghaib ada. Macam2. Lepas menang besar, dan kapal BN menunjukkan tanda karam, tiba2 Zaid tak setuju dengan ISA dan letak jawatan. Bagus. Gua ucap tahniah.

1. Kalau tiada kapal alternatif yang diperjuangkan oleh pejuang dulu, berani atau tidak Zaid melompat? Bersama2 dilambung ombak bagi membina kapal alternatif?

2. Lompat2, terus dapat masuk ke kabin kawalan. Lepas 2-3 bulan dapat masuk dalam kabin kawalan kapal, terus berjuang untuk pegang steering. Bagus. Itu hak anda. Tapi ada satu tajuk sisi yang menjengkelkan.

3. Perjuangan pegang steering mewujudkan aksi2 jijik dari orang lama. Memang ianya budaya salah dan pundek. Tapi pukimak apa, kalau tak tahan? Kalau takut dengan ombak, tak payah mandi laut la ngok.

Di luar tajuk aksi pundek demokrasi cara Azmin, kalau setakat demokrasi tahap Azmin pun dah tak tahan, tarik diri, tarik diri plak lepas ketinggalan, tak payah sembang nak pegang steering kapal alternatif. Lu lompat keluar dari kapal BN pun lepas tilam dah wujud. Benda dah senang. lepas tu cabaran tahap senang berbanding tahap BN pun dah nak mengadu sini-sana. Adusss.... pemimpin pundek.

Mat Sabu dan Husam pun kalah juga. Kalah dengan Nash. kalah dengan sistem kira undi yang tawakkal dan wala'. Tak pula Mat Sabu dan Husam jadi seperti Zaid. Pasal apa? Pasal mereka adalah pejuang dulu. Dah biasa kalah. Zaid plak bukan pejuang dulu. Someone yang lompat lepas tilam dah sedia, belon besar dah siap.

Jadi, merujuk kepada kata2 brother 77 yang perlu dipandang pada apa yang disampaikannya, bukan pada siapa yang menyampaikannya (kecuali dalam meriwayatkan hadis), kalau Zaid masuk PAS, jangan bagi 100%. Ada jawatan la, calon di Hulu Selangor la, Ketua itu la, ketua ini la.

Sunnah Allah itu menunjukkan, untuk pilih jadi pemimpin haruslah orang yang melalui ujian sukar dengan lulus. Nabi Isa takda bapak, Muhammad takda bapak, Firaun kena hanyut kat sungai.

Soalan gua ialah, andai kata, BN menang besar seperti biasa pada PRU12 lalu, berani atau tidak Zaid isytihar keluar UMNO kerana menentang ISA? Sekali gus rapat dengan PAS Kelantan?

Nak jatuh hukum kena ada dalil dan bukti. Bukan dengan kasyaf, atau huznuzon-muzon.

Comments

  1. Salam,

    komen anta kali dah nampak intellectual.

    www.nuruliman.com.my

    ReplyDelete
  2. Zaid oh zaid, kenapa lah lu buat prangai....

    gahhh!!!!

    ReplyDelete
  3. Salam.

    Sunnah Allah itu menunjukkan, untuk pilih jadi pemimpin haruslah orang yang melalui ujian sukar dengan lulus. Nabi Isa takda bapak, Muhammad takda bapak, Firaun kena hanyut kat sungai.

    Firaun ke Nabi Musa? (ke aku yang salah faham...)

    ReplyDelete
  4. Bro,
    Zaid patut masuk DAP.
    Tak kan nak suruh dia masuk PAS. Melayu dgn Melayu gerenti gaduh punya lah.
    Itu satu sebab. Ada lagi sebab lain psal apa dia sesuai masuk DAP.

    ReplyDelete
  5. Dia kena masuk DAP pasal mamat ni liberal nak mampos...

    Ingat time UMNO nak saman Pas pasal hudud, agak2 sapa punya keja? Cuba teka. Ka aku salah fakta? kakaka
    tak sesuai perjuangan Islam dia ni. Kecuali dia ni dah taubat. Tu dia ngan Allah, bukan kuasa kita nak menghukum kan kan kan...

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.