Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Nov 12, 2010

Hapuskan Bahasa Melayu yang bodoh ini.

Oleh : AdukaTaruna

Gua cerita maut jer nih. Pada hal, selain Bahasa Melayu dan Bahasa N9, mana pandai gua. Bahasa Inggeris atau Cina pun, yang gua pandai ialah mencarut. Tapi, apa pun, itulah dia idealogi gua, yang gua sampaikan secara demokrasi. Setuju, setujulah. Tak setuju, tak setujulah. Jangan bimbang. Sementara gua belum dapat sijil ulama ni, lu orang takan masuk neraka tahap Abdullah Bin Ubai kalau lu orang tentang gua.

Bahasa Melayu adalah bahasa perpaduan.

Orang berhujah Bahasa Melayu adalah bahasa perpaduan. Cina dan India dan Iban, jika mahu berkomunikasi berlainan bangsa, mereka menggunakan Bahasa Melayu. Baguslah. takda masalah. Tapi, setakat itulah. Tidak lebih.

Malah, apabila seandainya kesemua Melayu bersetuju dengan idealogi gua, sekaligus menguasai Bahasa Inggeris, pergi mampos sama Bahasa Melayu sebagai bahasa perpaduan. Ianya akan tenggelam dan bertukar kepada Bahasa Inggeris. Audien lebih luas. Apa hukumnya meninggalkan Bahasa Melayu untuk berhijrah kepada lebih baik? Kafir?

Melayu Singapura jatuh hukum kafir ke apabila meninggalkan Bahasa Melayu kepada Bahasa Inggeris dalam perpaduan mereka dengan bangsa lain? Adakah Cina Singapura hilang darah dan baka Cinanya apabila tidak lagi berkomunikasi dalam Bahasa Cina? Adakah tahap iman dan takwa Melayu boleh pudar dengan penghijrahan bahasa?

Lu rebus Cina dalam neraka seribu tahun pun dia kekal Cina ma... Kebetulan Allah dijadikan dia begitu. Kristian ke dia, Islam ke dia. Dia kekal Cina. Lu suruh Melayu minum seribu telaga syurga pun, tak hilang baka Melayunya bai. Pokoknya ialah kaizen kepada yang lebih baik dari sedia ada. HIJRAH.

Bahasa Perhubungan dengan Melayu lain.

Baguslah. Tiada masalah. Lu bercakap lah Bahasa Melayu Kelantan sekali pun. Tapi pokoknya, dalam sistem pendidikan rasmi dasar kerajaan, ialah, pergi jahanam sama Bahasa Melayu. Kita hijrah kepada Bahasa Inggeris. Setakat nak berhubung dengan Melayu lain, omputih yang tak pandai Bahasa Melayu pun boleh jajah Melayu. Masalah perhubungan dengan Melayu lain, selain dari Bahasa Melayu masalah kecil tahap semut bro.

Kalau pandai Bahasa Melayu, cakap la guna Bahasa Melayu. Walau dalam sistem pendidikan Bahasa Melayu tiada lagi.

Kalau tak pandai macam penjajah, upah lah penterjemah. Sampai boleh jajah dan tipu Sultan2 Melayu secara kacang cap tangan. Mudah sangat.

Kalau yang bisu tak pandai cakap Melayu, nak berhubung dengan Melayu yang juga pekak. Gunalah bahasa isyarat. Kalau Melayu tu plak tak belajar bahasa isyarat, tunjukkan isyarat fuck.. automatik dia faham.

Apa pun, atas tajuk ini, ianya tidak menumbangkan pendapat gua bahawa, Melayu perlu berhijrah kepada yang lebih baik dalam soal bahasa. Tidak menumbangkan, malah mencalarkan walau sedikit pun tidak. Namun, ini adalah demokrasi. Setuju, setuju lah. Tak setuju, tak setuju lah. Kita jangan ikut pundek Melayu UMNO. Jika mereka tidak setuju, maka kita akan ke penjara.

Macam mana nak faham kalau ajar ilmu kepada anak Melayu dalam Bahasa Inggeris.

Bukannya tukar terus berdebab sebegitu bro.... Katakan gua PM. Gua isytihar, 10 tahun akan datang, Bahasa Pengantar akan menggunakan Bahasa Inggeris bermula dari Tingkatan 1. Jadi, ibu bapa diminta bersedia menukar bahasa pengantar kepada Bahasa Inggeris di rumah. Bahasa Melayu simpan dalam tong sampah. Guna bila perlu sahaja.

Untuk pelan 10 tahun akan datang itu, kita mulakan dengan Sekolah Rendah ada satu aliran Bahasa Inggeris sepenuhnya di setiap daerah. Jadi, ianya pilihan kepada ibu bapa yang mahu dan bersetuju pada dasar kerajaan. Mana2 yang tak ready hantar ke sekolah semi Inggeris.

Semi Inggeris bermaksud Bahasa Pengantar ialah Bahasa Melayu, tetapi simbol, istilah, nama dan sebagainya menggunakan Bahasa Inggeris. Takda dah istilah berjela macam celaka seperti ‘sama dengan (=)’, ‘lebih kecil dari (<)’ dan macam2 lagi lah. Macam neraka dah bila belajar mate dalam Bahasa Pundek Melayu.

“Hidop bahasa Melayu. Kami tentang PPSMI!”

Pada hal dia tak sedar yang abjad yang kononnya Bahasa Melayu tu bukannya Melayu tapi Rome. Nombor2, angka2, simbol2 semuanya bukan Bahasa Melayu, tapi claim Bahasa Melayu. Anti Inggeris. Anti PPSMI. Macam sial jer bodoh tak sedar diri orang Melayu nih.

Mana2 ibu bapa yang membebel gak, sebagai PM tanpa Rosmah, gua akan sediakan satu sekolah fully Melayu. Serba layu. Lu hantar la anak2 lu kat situ.

“Murid2... sila baca ini.”

99x99=

Sem-Bi-Lan Pu-luh sem-bi-lan da-rap Sem-Bi-Lan Pu-luh sem-bi-lan sa-ma de-ngan sem-bi-lan ri-bu.. ah... mampos lah. Kami nak jadi Mat Rempit dengan Mat Dadah lagi senang.”

“Peng-a-mir-an? Ke-ba-rang-ka-li-an? Pun-ca ku-a-sa du-a? Ah... jadi bohsia lagi senang. At least dapat masuk University Hamil Melaka.”

7 comments:

Taliban said...

ok gua setuju dlm ilmu sains,teknologi,math ni disebabkan takde pelopor ilmuan dari kalangan orang melayu maka terpaksalah pinjam term2 org putih yg merepek.so baik guna BI terus,ajar dari kecik.lainla kalau ada dr (yg bukan palsu),prof ke cipta ilmu baru guna bahasa melayu je,dan dipakai diseluruh dunia.barulah bole nak angkat BM ke taraf yg lebih tinggi.

ReentryCapsule said...

► Kau cakap TAIK apa ni.Blog ni kau tulis dalam bahasa apa?.Kalau menyampah sangat dengan bahasa Melayu tulis la blog kau ni dalam bahasa TAMIL URDU ULU atau BANJAR MASIN RUSIA PERANAKAN JAWA TENGAH JOGYAKARTA.

► Kalau dah belajar Bahasa Inggeris apsal kau nak masukkan Bahasa Melayu dalam LOBANG JAMBAN PULAK.DWI bahasa kan bagus.Belajar bahasa Melayu n dalam masa yang sama belajar English.

► Kepala hotak kau yang BEBAL LEMBAM tak pandai cakap Inggeris lepas tu suka-suka bulu telor kerinting hitam kau nak Bahasa Melayu ni MAMPOS.Tengok aku rilek je boleh cakap Melayu,Inggeris dan Tamil.Kalapurengge appak chillek Aduka Taruna Kalaripundek paria Poodaa Chitt...ChaiiiTT..!!!

► Keluar la dari KEPOMPONG LOBANG JAMBAN kau.Lepas ni aku nak kau takbir(تَكْبِير) macam ni.

Takbir....!!Allah is Great!!

Takbir....!!Allah is Great!!


► Aku sekarang tengah belajar Bahasa Kelantan PEKAT.Sene ambo nak lebong Mat Kelate menate baboon nih oohhhh..ChaiiTT.!!!

Terima Kaseyy....!!!!Ada aku kesahh!!

Marhaen Kacak said...

biarla aduka nak cakap melayu ka apa.... suka hati dia la blog dia..ape yg korang terkinja2 tu...hahahah... macam la lu orang tak biasa dengan aduka ni....hahahahah


Dato' Najib Buta Sejarah

Restless said...

membuang sesuatu yg dah sedia molek dan tidak menggangu apa pon adalah perbuatan dan ideologi pandir,biar bertambah cerdik takpe,belajar lah bahasa lain sebagai tambahan,mempundek-kan bahasa melayu tak semesti nya bangsa melayu jadi superb kalau otak lemau.kelemahan bangsa bukan disebabkan bahasa.apakah org arab yg menggunakan bahasa arab tu superb sangat dia org dizaman sekarang ni?penambahbaikkan ok,nk buang terus pandir.hua3

budiman said...

*sesuatu bhs itu penting dlm komunitinya sendiri. bhs melayu penting di tanah airnya sendiri. org kat pasar x mintak fish tp ikan.

*bhs melayu byk beri sumbangan di alam nusantara. penerbitan berbahasa melayu kekal hingga kini dan berjasa beri pengetahuan pada penduduk rantau ini. xkan nak nafikan.

*bhs melayu adalah bhs golongan marhaen. golongan marhaen adalah golongan majoriti dlm ngra. so, jgn zalim.

*bhs melahirkan kreativiti sst bangsa melalui seni, sastera dan budaya.

*fhmn yg salah tentang english di ngra ini. rakyat di ngra asing belajar english utk hasilkan skil komuniti. di ngra kita belajar english semata2 utk skil individu. rakyat asing buat terjemahan utk yg x mampu. tp x di ngra kita.

*bhs melayu penting utk dakwah islam di nusantara.

*bhs melayu lbh senang wpun lbh pjg. cth: buku bila dibaca bu + ku. lurus dibaca lu + rus. english kena baca terus. macam, book, straight. mana lbh senang ne + ga + ra atau country? gi + gi atau teeth?

kalau blog ni guna english, kebarangkalian utk dibaca mungkin 1 per bilion2. sbb terlalu byk blog english. sampai dah tepu.

apa masalah bhs melayu guna abjad latin? bkn persoalan pun kan?

bhs itu satu anugerah, ia perlu dihargai. xkan kita nak jadi penomad bhs?

walau apa pun hujah pefanatik english, kenyataannya bhs melayu yg berperanan dlm memberi pengetahuan kpd masyarakat rantau ini. dlm bidang agama, motivasi, masakan, seni dll. buktinya semua bhn bacaan berbahasa melayu dr dulu hingga kini. nak nafikan?

fungsi bhs utk digunakan. ia satu keperluan dan hak asasi. tuhan jadikan org melayu berbhs melayu. kecuali kalau org melayu duduk di kwsn yg org x guna bhs melayu. maka dia kena guna bhs setempat.

itu pendapat sy. sy hrp bro belajar menghargai apa yg kita punya. itu bknnya asobiyah. nak belajar bhs apa pun belajar jerlah.
sy doakan bro menjadi seorg yg menghargai diri, masyarakat dan persekitaran bro.

kepunden said...

Awat dok kalut nk menentang penggunaan bahasa penjajah utk sains & mate?
Tu yg kita pakat kena jawab...
Bagi aku org hulu kola nerang ni, yg sekolah pondok, lebih senang blajaq dlm bahasa penjajah..
Bukan luma pon?

Takbir....!!Allah is Great!!

Takbir....!!Allah is Great!!

Apa salahnya, Allah bukan se stupic lu..

Mengangkat bahase bagi gua adalah salah...
Mengagungkan bangse lagi salah..

Yang betul..
BAIK JADI TAULADAN
BURUK JADI SEMPADAN

awat la bingai sgt...?

Evelyn said...

hurm.. Bhs ni mudahnya bergantung pd keselesaan pengguna. Tp ingat, ini cuma keselesaan tahap individu. Yg aduka dok gebang ni adalah hijrah dr tahap selesa kpd tahap bombastik, a.k.a keperluan menguasai global dan kemampuan utk bersaing.

Tak payah la berckp pasal 'kena hormat kena sayang bahasa kerana bhs melayu blablabla'. Ini hujah zaman p ramlee. Kalau ckp bhs inggeris, jasa bhs melayu terdahulu takkan padam pun bro. Ini serupa dgn propaganda umno bn yg di brainwash pd makcik felda. Kalau tak undi umno bn, maknanya makcik tak kenang budi. Ek elleh, kalau ada benda yg baru dan menjamin progresif rakyat dan meningkatkan daya saing, amik je la.

Woah damn berserabut otak gua nak susun ayat bhs melayu ni. Tp kalau spiking, tuan punya blog plak terkial-kial. Kahkahkah!