Skip to main content

Hapuskan Bahasa Melayu yang bodoh ini (2).

Oleh : AdukaTaruna


Pendapat seterusnya mengatakan sistem yang ada sekarang ialah molek dan tidak menganggu. Itu pendapat pertama. Perlu gua ulang semula idealogi gua, berhijrah dari baik kepada lebih baik adalah perlu. Tukar istilah baik kepada molek; berhijrah dari perkara molek kepada lebih molek adalah sangat dituntut.

Sebagai contohnya, di zaman peluru berpandu adalah satu benda yang molek dan tidak menggangu dan sudah cukup dari keperluan. Dari peluru yang dilontarkan oleh meriam tanpa ketepatan yang jitu, bangsa hebat sentiaa mencari dan berhijrah kepada benda yang lebih baik. Maka, terhasillah peluru yang di bawa oleh roket dan ditetapkan koordinatnya oleh satelite atau laser bagi kawasan di luar capaian satelit.

Namun, sistem yang molek dan tidak mengganggu yang harus dikekalkan bukan falsafah bangsa cerdik. Mereka sentiasa dinamik. Sentiasa berhijrah. Peluru berpandu diupgrade kepada peluru berangkai apabila menghampiri sasaran. Capaiannya lebih meluas dari ketepatan yang menyempitkan.

Sistem yang molek dan tidak mengganggu harus dibiarkan adalah falsafah songsang dan tepu. Jika Samad selesa dan tidak terganggu dengan sistem jamban di luar dan terus ke sungai, maka, selagi dia berijtihad sistem itu adalah sistem molek dan tidak menganggu pada dirinya dan capaian masyarakatnya, maka, selagi itulah sistem itu WAJIB dikekalkan. Sebarang usaha menukar sistem adalah pandir dan berdosa.

Itu adalah hujah bagi hujah sistem Bahasa Melayu sebagai Bahasa Pengantar kepada teknologi khususnya adalah molek dan tidak menganggu.

Sistem ini memundurkan sebenarnya.

Ini pula adalah dakwaan gua. Kecuali pasaran kerja sektor kerajaan Malaysia yang menjamin Bahasa Melayu sebagai pembolehubahnya; pasaran kerja sektor global adalah bukti kegagalan sistem Bahasa Melayu sebagai Bahasa Pengantar.

Dari Micheal Yeoh untuk sektor perfileman, sehinggalah Jimmy untuk sektor tukang buat kasut, semuanya diisi oleh mereka yang bukan menggunakan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Pengantar peribadi diri. Sektor pembinaan, perkapalan, petrolium global untuk tajuk anak Malaysia, semua diisi oleh individu yang BUKAN menggunakan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Pengantar peribadi diri.

Sepanjang 60 Tahun atau mungkin beratus tahun sistem pendidikan Melayu yang menggunakan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Pengantar, kecuali bidang agama, dan sastera; tiada kegemilangan yang nyata yang boleh dibanggakan, yang boleh dijadikan hujah. Anda tidak boleh mendakwa Proton hasil Bahasa Melayu, anda tidak boleh mendakwa KLCC hasil Bahasa Melayu, anda tidak boleh mendakwa terowong Smart hasil Bahasa Melayu, malah anda tidak boleh mendakwa perundangan Malaysia sendiri akan merujuk Bahasa Melayu sebagai rujukan utama seandainya terjemahan bahasa lain mengalami kekeliruan.

Dibandingkan dengan Singapura yang terkenal dengan ekonominya, mereka mencapainya dalam keadaan Bahasa Pengantar adalah Inggeris. China, Jepun dan Korea pula mencapai kegemilangan dalam keadaan Bahasa pengantarnya adalah bahasa ibunda masing2. Tapi Bahasa melayu terlalu lemah dan stupid untuk turut menjadi dan bersaing seperti bahasa ibunda mereka.

Jika tiada kawalan kerajaan, Bahasa bodoh ini pupus di arus perdana dan hanya diguna di pasar2 bagi menyebut ikan dan bukannya fish. Anda beli salah satu produk yang ada di kedai runcit berdekatan anda. Selain Bahasa Melayu, yang sebenarnya sebutan sahaja Melayu, tetapi tulisannya pinjam tapi claim Melayu, terdapat 2 lagi bahasa. Yakni Inggeris dan Mandarin.

Beratus tahun bahasa bodoh yang dikatakan molek ini diutamakan, tapi ianya memajukan atau memundurkan? Tanya pada diri anda sendiri. Lihat kepada bukti2 yang ada sekarang. Manusia pengguna Bahasa Melayu yang menguasai produk makanan atau manusia pengguna Bahasa Inggeris walau ianya adalah Cina? Itu baru produk makanan.

Meraikan hujah lain2.

*sesuatu bhs itu penting dlm komunitinya sendiri. bhs melayu penting di tanah airnya sendiri. org kat pasar x mintak fish tp ikan.

Baguslah. Tapi setakat itulah kemampuan Bahasa melayu. Hanya diguna secara kebetulan ianya dipertuturkan. Tapi untuk membawa kepada kemajuan, gua mendakwa ianya adalah fakap. Setakat minta ikan di pasar kecil, boleh. Setakat melatah opocot, emak kau, boleh. Tapi untuk deal dengan pengimport ikan atau menjadi pengeksport ikan atau menguasai teknolgi terbaru peternakan ikan, ianya adalah fakap.

*bhs melayu byk beri sumbangan di alam nusantara. penerbitan berbahasa melayu kekal hingga kini dan berjasa beri pengetahuan pada penduduk rantau ini. xkan nak nafikan.
 Jasa terdahulu tidak bersifat kekal. Maradona berjasa dan terer tetapi kini tidak boleh bermain untuk negara. Unta dan kuda dahulu berjasa kepada 2/3 penaklukan Islam, tetapi, kini, realitinya tidak. Islam adalah mengikut peredaran zaman. Tidak jumud.

BN juga banyak berjasa, tetapi kini, kita perlu berhijrah keluar darinya. Falsafah mudah.

*bhs melayu adalah bhs golongan marhaen. golongan marhaen adalah golongan majoriti dlm ngra. so, jgn zalim.

Hujah ini tidak berada dalam tajuk. Bahasa Melayu hanya bertaraf komunikasi membeli ikan. Bukan untuk menjadi pengeluar ikan. Tak kiralah satu dunia sungguh pun yang bertutur Bahasa Melayu; tapi benda lemah tetap lemah.


Adakah majority di Malaysia suka berkaki ayam, maka, kerajaan perlu haramkan bersepatu dalam sektor kerajaan? Zalim itu ialah apabila TIDAK meletakkan sesuatu itu pada tempatnya.

*bhs melahirkan kreativiti sst bangsa melalui seni, sastera dan budaya.

kalau sastera memanglah. Dah sastera untuk bahasa A, memang lah perlu bahasa A. Ini hujah apa ni, bro? Takanlah perkembangan sastera Bahasa Tamil digunakan untuk melawan hujah Bahasa Inggeris adalah perlu untuk kemajuan teknologi? Apa bahasa Inggeris tiada sastera ke?


*bhs melayu penting utk dakwah islam di nusantara.
Setakat dakwah, itu sahaja lah. Bagus. Dakwah untuk orang eskimo, guna bahasa eskimo. Dakwah untuk orang Siam, guna bahasa Siam. Kalau dakwah guna Bahasa Inggeris, dari orang eskimo sampai orang Siam, kita boleh dakwah, boleh buat kitab dan diterjemah pula kepada bahasa picisan lainnya.

Tapi, untuk sistem pendidikan kerajaan, Bahasa Melayu buang dalam tong sampah. Digunakan untuk perlu sahaja. Time melatah contohnya. Opocot! Omak kau.


*bhs melayu lbh senang wpun lbh pjg. cth: buku bila dibaca bu + ku. lurus dibaca lu + rus. english kena baca terus. macam, book, straight. mana lbh senang ne + ga + ra atau country? gi + gi atau teeth?
Bahasa Melayu panjang dan lemah. Lu kena belajar kaitan suku kata dengan memori otak. Semakin panjang, semakin lemah. Manusia normal boleh ingat sehingga 7 suku. Katakan A B C D E F G. Masuk ke H, memori untuk A akan hilang bagi memberi laluan kepada H.


Kalau lu tahu kaedah Mokhdar, lu akan faham betapa pukimaknya Bahasa Melayu. Contoh lain ialah, pergerakan buah Chess. Tanpa melihat papan, lu hanya boleh ingat sebanyak 7 gerakan terdahulu buah sendiri. katakan paling last aku gerakan kudak ke petak C4. Lepas tu aku dah tak ingat dah.


Jadi, Bahasa Melayu adalah lemah. Semakin berjela, semakin mengarut, bukan semakin mudah. Tak faham lagi? Lu cari anak kecil. Anak kecil otaknya masih lemah. Lu suruh dia sebut Gigi, dia akan sebut Gi sahaja. Suruh sebut lurus, dia sebut rus sahaja. Satu suku kata.


Jadi, antara lurus dengan straight, mudah lagi straight. Antara negara, mudah lagi Country dan lebih mudah ry. Ah.. sudah... gua kena buat seminar la plak. Penat taip nih. Hua3...


kalau blog ni guna english, kebarangkalian utk dibaca mungkin 1 per bilion2. sbb terlalu byk blog english. sampai dah tepu.
Ini hujah ke sangka2an. Dah lari dah ni. Lebih banyak lagu dicipta dalam Bahasa Inggeris berbanding Melayu. Tapi skang ni, gua tanya lu, pasaran mana yang tepu? Pasaran lagu Inggeris bernilai berapa setahun? pasaran lagu melayu bernilai berapa setahun?


Adoi... tak larat nak follow hujah lu yang lain. Kalau ada lagi, gua jawab yang penting jer la bro. Apa pun tq kerana meraikan pesta idealogi. Ngeee...

Opocot!

Comments

  1. orait...
    mula2 aku agak panas ar dgn lu punya ideologi ni...
    tp, bagi aku yg pernah belajar kaedah mokhdar, bahasa melayu memang xleh bawak kemajuan pada otak...
    Aku dari tadika sampai darjah dua xlepas2 nak hapal sifir 1 sampai 12, tp mase darjah tiga, founder kaedah mokhdar tu dtg skola aku, n dalam mase 4bulan bukan saje sifir 1 sampai 12 aku hapal, tp sampai 99 pun aku bleh jawab tanpa tekan mesin kire...

    bahasa melayu membuat kan kita susah nak mengingat seperti nombor2, kata2 hikmah dan laen2...

    tp, bahasa ibunda adalah the best bahasa untuk seseorg itu memehami something yg baharu. contoh sains n math peringkat skola rendah, bace soalan bahasa melayu pun 2-3 bace baru faham ape yg soklan nak, ni kan pula dlm bahasa inggeris...

    aku rase, lu aduka pun pernah menjawab soklan math dlm bentuk subjektif mase darjah 5....

    ReplyDelete
  2. Yang bodoh tu otak kau bukannya sebab Bahasa Melayu.Kesian betul otak murahan macam kau ni menyalahkan benda lain disebabkan kebodohan otak sendiri.

    Esok dah pakai Bahasa Inggeris TAPI BODOH KEBANGANG JUGAK aku rasa lepas ni kau akan salahkan Nasi Dagang dengan Kuih Karipap pulak punca kebodohan kau.Waakakaka...

    Mulai hari ni kau type la blog kau dalam Bahasa Inggeris sebab Bahasa Melayu ni kan PUKIMAK SIAL BABI HANJING KEPALA SETAN LOW CLASS.

    Kalau kau post je blog kau dalam Bahasa Melayu memang aku akan start MAKI KAU KAW-KAW.BODOH!

    Tak pun kau pergi la kerja atau berhijrah dekat negara Lee Kwan Yew yang kau sanjung tu.Tengok berapa lama lu boleh tahan.Melayu KUTU macam lu confirm jadi SAMPAH.

    ReplyDelete
  3. proton WAJA di malaysia= proton STEEL di london...wakaka

    Perodua RUSA di malaysia= perodua DEER di london..wakaka

    bukan masalah bahasa bro... kalau kita buat barangan yg berkualiti, barangan yang dapat permintaan daripada pasaran luar.. letak nama melayu pon orang beli la..

    bila orang beli perodua rusa, orang tau "RUSA" adalah nama melayu dan nama bagi bahasa depa terpulang la pada masing-masing la.. apa makna rusa dalam bahasa mandarin? apa makna rusa dalam bahasa jepun?? apa makna rusa dalam bahasa perancis??

    apapun terpulang pada kita, sikap kita sendiri dalam penggunaan bahasa.. samada kita selesa dengan bahasa kita atau kita terasa hina dengan bahasa kita...

    kita nak paksa orang ubah sikap pon susah, orang nak paksa kita ubah sikap kita pon susah.. masing2 ada hujah... lastly=akhir sekali, terpulang pada setiap orang sendiri untuk menentukan mana baik, mana buruk untuk dirinya sendiri.. rujukan sudah ada, nak ikut tak mau ikut terpulang...

    wallahualam...

    ReplyDelete
  4. sains & math tak salah kalau nak di ENGLISH kan. Tapi bagi la budak2 tadika reti ENGLISH dulu. Jgn main try & error kat budak2 darjah 1 ja. Kena ada planning

    ReplyDelete
  5. *Ini hujah ke sangka2an. Dah lari dah ni. Lebih banyak lagu dicipta dalam Bahasa Inggeris berbanding Melayu. Tapi skang ni, gua tanya lu, pasaran mana yang tepu? Pasaran lagu Inggeris bernilai berapa setahun? pasaran lagu melayu bernilai berapa setahun?

    #bro, cuba lu sendiri buat lagu dlm bhs inggeris dan bersaing dlm pasarannya yg besar tu. agak2 boleh top x?

    atau lu buat novel/buku motivasi dll guna bhs inggeris, dan bersaing dlm pasaran bhs inggeris yg besar dan byk persaingan.

    jwpn sy, kebarangkalian lagu dan novel/buku bro utk didengar dan dibaca adalah sgt kecil. wpun oleh org msia sendiri. sbb org ada byk pilihan lagu dan buku dlm bhs inggeris.

    sy jwp yg ini sbb bro fikir lurus sgt. hihihi

    ReplyDelete
  6. hahahaha..... teruk la lu kena maki.... banyak lagi lu kena kaji.... bagi wa bahasa apa pun tak dak masalah.... jaman kesultanan melayu melaka dulu pun takde BI ..... melayu jadi kuasa besar gak bro.... apa?.... kalah ngan inggeris?..... tu bukan sebab bahasa... sebab orang melayu boddo..... tapi bahasa yang disalahkan untuk tutup kebodohan..... ingat kisah singapura dilanggar todak?....

    ReplyDelete
  7. bro..aku nak follow up sal e-novel ko tuh....kate 24hours?? ni dh bape kali daa..remind ko..bukak emel ko 28.10.2010.. check acc ko sekali.. 28.10.2010 ade x..

    ReplyDelete
  8. xbest la blog lu popular.evelyn pon dh xkomen sjak popular ni. komen mcm evelyn ad la nilai.
    ak rasa teori bagus nye BI bbnding melayu 2mmg btul. ak mmg stuju.cume psl suku kata 2.
    ko taw bahasa jerman pon ak rasa guna suku sbb sebutan dia mcm baku.
    contoh ada(BM)= have(BI)= haben(German).
    -cara baca "ha-ben", sebijik mcm baku.
    -tp negara jerman ni ngara paling inovatif n antara yg paling byk patent.
    -malyu ni sikap. sbb malayu duduk kg. mlayu mmg rajin tp xde disiplin.
    -mlayu rajin buat kebun,tp die xtntukn pukul brape pegi kebun, pukul brape blk.smua lebih kurang je psl masa.
    -ak bg cth,org buang bahasa die tp guna bhs ingeris tp still bodoh.
    - org kulit hitam kt US.diorg ni BI mmg bgus, siap leh influence budaya US, tp pencapaian scr kolektif(majoriti) sgt kecil.
    -klo individual mmg ada yg pndai2, tp scr kolektif org india immigrant kt US lg bijak, malah klo kolektif immigrant india scr kolektif lg bijak dr local.
    -bg aku mlayu ni klo gne bhs ingeris ximprove.
    -tp bagus klo blaja billingual.
    -malyu klo rajin,skolah 12tahun blaja dlm BM, 2tahun dlm bahasa jepun, boleh je dpt degree dr uni jepun.same jugak dgn dpt degree dr uni france,germany,n mcm2 bhasa.
    -klo ko trun kl, jom sembang panjang.
    -blog lu xmnarik lg la. teori lu bagus,tp byk sgt musibat.

    ReplyDelete
  9. Alamak dragon.. sorry la... nanti gua check. Ari tu ada mamat email gua (gua ingat lu la). Tiba2 jer tanya mana e novel.

    Sepatutnya bagitau dulu yang lu nak bank in ke, atau dah bank in ke. Pastu gua tanya butiran. Lepas tu senyap. Gua ingat memain. Apa2 pun gua siasat dan settle kes lu. Tq remind gua.

    ReplyDelete
  10. -dlm kes ak, ak mmg lg senang fhm bc BI dr BM klo bc engineering.
    -nk improve english utk org mlayu ni xsusah sbnrnye.
    -kt xpndai BI sbb kt blaja perkataan bukn ayat(sentence).
    -dr kecik kt blaja, apple, car,eyes,lizard, retard n dll la.
    -kt xfhm mcm mn nk guna prkataan 2utk bntuk ayat.
    -lg pon skolah blaja tulis je xblaja ckp,smpai bile2 pon susah.
    -ape yg pntingnye dgn bhs mlayu.identiti diri.
    -ape yg pntingnye dgn identiti ni, klo 1hari ko pegi england,ko ckp sama2 dgn org melayu,ko ckp english n ko xtaw psl BM, rasa loser ko taw x? ko myb xpenah rasa,tp mmg serius rasa loser.org putih pndang ko pon loser.
    -mcm org singapore, ad sesetengah angap diorg ni "wannabe" esp cina ckp english kt sana, kt internet rasa diri mcm org putih, konon org putih accept diorg ni sbg white.
    tp ini cina yg sparuh berpelajaran la.
    -ak pon angap BM ni x effisyen sgt, cume boleh gna utk komunikasi je la.
    -tp 1perkara yg bgus psl BM, peribahasa BM mmg bgus, mmg tepat utk terangkan satu2 perkara.
    -ak leh ckp lebih dr 2bahasa, so ak leh bndingkan bahasa2 ni la.

    ReplyDelete
  11. ahha rakuban, wa tak komen bkn sbb blog ni popular ke tak, tp sbb wa bz la, lgpun wa tgh malas membaca ni.bwahahahaha! Wa dah jadi tipikal melayu suka main facebook.g fesbuk aduka, sana wa rajin komen.ngeee...

    Psl bhs ni, wa cuma setuju atas dasar menjadikan bhs sbg platform utk meningkatkan daya sain melayu. Jgn mimpi la nak maju dr segi ekonomi, politik, sains, perubatan, teknologi, etc dgn menguasai bhs melayu. Bkn mustahil, tp tak bijak. Evolusi bhs melayu jika dibandin dgn bhs jepun, cina, korea, sgt lah terkebelakang. Nk cr buku ilmiah dlm bhs melayu??? Merangkak la. Nk harap DBP translet buku?? Satu buku chemical eng, nk translate mau setahun!! Dgn karenah birokrasi ala melayu lg.

    So, dlm tajuk hijrah dr tahap selesa ke tahap bombastik dlm topik kemajuan, modernisasi, urba isasi, sila hijrah dr bm ke english. Tu saje. Bkn menidakkan kepentingan bhs melayu, tp ikot topik la. Kalau ikot topik pon tak paham, pi main guli lg bagus dr gebang mcm org stupid.

    And having said that, wa ttp dgn prinsip menentang ppsmi. Atas tajuk kaedah ppsmi tu la. Tp mcm wa ckp dulu, wa tentang atas sbb sbb tertentu, bkn atas sbb perjuangan bahasa ala2 a samad said.

    ReplyDelete
  12. bhs german antara bhs yg mudah di faham. Dulu x silap wa, wa pernah bc, bhs inggeris ni bnyk di ambil dr german (ke wa dah terbalik ni)? Something to do with anglo saxon dedulu.

    ReplyDelete
  13. cth org stupid tak paham pengasingan topik ni adalah bukan calon. Lu bebal ke ape beb? Proton rusa ke kancil ke yg sebok2 nak translate ape jadah? Itu kan BRAND?? Lu paham ke branding?? Brand essence?? Tuh la, nak berdebat ke berhujjah ke biar kena pada perbandingan. Comparative reasoning? Paham? Perbandingan yg relatif?? Menyampah tul wa spesis melayu mcm ni. Bebal x sudah. Nak tunjuk pandai dgn buat 'snappy n witty' komen. Org spesis lu yg mudah terpengaruh dgn gebang standard kedai kopi bleh la lu kencing.

    Tak semua org yg ada wits bleh nampak bijak. Tak kena gaya, lu nampak lg stupid dr kak wah! Amik tu.

    ReplyDelete
  14. in case lu tak tau, proton wira yg di export ke luar negara, dinamakan proton pesona. Dulu la! Ader tak dia translet p proton warrior???? Lu agak2 la kalau nak buat perba dingan. Eeeee geramnye wa!

    ReplyDelete
  15. in case lu tak tau, proton wira yg di export ke luar negara, dinamakan proton pesona. Dulu la! Ader tak dia translet p proton warrior???? Lu agak2 la kalau nak buat perba dingan. Eeeee geramnye wa!

    ReplyDelete
  16. in case lu tak tau, proton wira yg di export ke luar negara, dinamakan proton pesona. Dulu la! Ader tak dia translet p proton warrior???? Lu agak2 la kalau nak buat perba dingan. Eeeee geramnye wa!

    ReplyDelete
  17. bhs arab pun pjg jugak. byk lg bhs yg pjg2. kita jer yg x tau.

    kalau nak maju kenalah bersabar. biarlah org dah berlari kita masih merangkak. tetap sampai juga.

    org2 yg pandai english ada byk kat msia. tp kalau mereka menulis selalunya dlm english. jadi macam mana nak byk buku rujukan dlm bm. mungkin sbb mereka x pandai bm kot.

    kenapa ada yg marah2? blog ni x demokrasi ker?

    sy rasa pendapat bro aduka blh diperdebatkan. org komen berdasarkan tajuk entri beliau jugak. hihi

    ReplyDelete
  18. wakaka... kan dah kena stupid.. kan dah kena bodoh, bebal... padan muka bukancalon...BODOH! wakakaka..amik lu!!

    bodoh sebab makan kepala ikan, makan semut banyak sangat la ni..

    ReplyDelete
  19. so sedara budiman, awk kata ramai ilmuwan msia pandai, tp mereka nulis dlm bi, jd sbb tu tak bnyk buku bm kan.. Kannnnn??!! Awk ckp mcm tu, meyakinkan lg sy bhw kat mesia kita sepatutnya berhijrah ke dlm bi, dlm topik utk meluaskan capaian maklumat dan meninkatkan daya sain di global, dan bukannya memberatkan tugas ilmuwan menulis meleret2 dlm bhs melayu!

    Bab sastera dan perjuangan sastera tu, biarlah. Itu topik spesifik. Takkan la nak suh a samad said p bersajak dlm bi plak kannnnn??!! Ngeee...

    Bukancalon, padan muka :p

    ReplyDelete
  20. so sedara budiman, awk kata ramai ilmuwan msia pandai, tp mereka nulis dlm bi, jd sbb tu tak bnyk buku bm kan.. Kannnnn??!! Awk ckp mcm tu, meyakinkan lg sy bhw kat mesia kita sepatutnya berhijrah ke dlm bi, dlm topik utk meluaskan capaian maklumat dan meninkatkan daya sain di global, dan bukannya memberatkan tugas ilmuwan menulis meleret2 dlm bhs melayu!

    Bab sastera dan perjuangan sastera tu, biarlah. Itu topik spesifik. Takkan la nak suh a samad said p bersajak dlm bi plak kannnnn??!! Ngeee...

    Bukancalon, padan muka :p

    ReplyDelete
  21. wakaka.. peduli apa muka wa padan @ xpadan...

    kita ni kalau ada ilmu yg bagus, bahasa apa pun tetap bagus...

    kita ni kalau ada produk yg bagus, jenama dalam bahasa apa pon tetap bagus..

    kita ni kalau mak bapak letak nama bagus2, nama arab, nama melayu pon, nama dalam bahasa apa sekalipun, kalau bagus, orang cakap bagus jugak...

    mak bapak letak kita nama baik2 sebab harap kita boleh jadi sebaik nama tu, tak kira la nama arab, nama iran, nama anglo amerika pon..wakaka

    kita lahirkan produk berkualiti, ilmu yg berkualiti, orang akan cakap produk kita, ilmu kita berkualiti jugak... nama nak "wira", produk tak sewira mana pon... bek letak nama proton taik kuda tapi kualiti lebih bagus dari taik kuda, orang cakap nama ja kurang baik, tapi kualiti, superb...wakakak

    bukan masalah bahasa, baca ja ilmu2 yg lu rasa lu nak baca.. buku bagus kuar dalam bahasa german, lu pandai bahasa german, lu bacalah...belajar sampai mati...

    buku bagus kuar dalam bahasa arab, lu pandai bahasa arab, lu bacalah.. xdak la otak lu sempit dengan buku2 bahasa inggeris ja...

    wa bodoh, serius stupid.. wa bukan peduli pon... lu komen dalam bahasa melayu pon wa bleh baca, lu komen dalam bahasa inggeris pon wa bleh baca, lu komen dalam bahasa arab pon wa bleh baca, lu komen dalam bahasa kesat pon wa bleh baaca...wakakaka

    ReplyDelete
  22. @evelyn,

    -english ni sbahgian dr germanistic language.
    -dr pemerhatian ak, bhasa sweeden pon ad similarity dgn grammar german.
    -oppinion ak, english ni simplified dr german.
    -bhs ingeris susah dr segi tense dbndingkn bhs jerman.bahasa german ni masih agak traditional, so die remain complex.
    -klo bace technical article dlm bhs jerman,mmg sgt2 complex bbnding english.
    -tp klo literature, i2 ak masih rs english susah, tp klo technical article. english is very easy n simple.

    ReplyDelete
  23. -psl ape yg ak xstuju dgn aduka, klo ad usaha utk buang BM scr total.
    -BM ni pnting dr segi identiti.
    -n ak totally sgt2 stuju klo tertiary education esp dlm bidang technical,economy n bnde2 yg mnjadikan fikiran kt lg maju ni dlm English.
    -klo msia nk wajibkn engineering dlm BM,mmg gua tentang la.

    -org msia nk pndai english,government ptt bg investment la. bg optional sp2 yg nk blaja spoken english dr native speaker.buat dlm group kecik,br la leh make sure boleh ajar btul2.

    p/s: jpun sbnrnye maju sbb politik, USA xnk jepun jd komunis.
    so diorg bukak market amerika.
    tp sbb diorg "kaizen" skrg diorg leh bdiri di kaki sndiri la

    ReplyDelete
  24. kenapa isu bhs inggeris diisukan sgt?

    cuba tengok ngra luar. thailand x kecoh pasal english. indonesia pun x kecoh. vietnam pun. dorang pun nak maju jugak. tp x jdkan english isu utama.

    kat kl bersepah melayu terer cakap omputeh. bkt bintang, bangsar, damansara. tp pencapaian dorang x lbh baik drp mek2 klate yg berniaga kat pasar ct khadijah. kaya mek2 tu lagi rasanya.

    apek jual srt khabar dan tilam cuma pandai cakap cina ngan melayu pasar je. tp konfim duit dia lbh byk drp korang. hihihi

    artis kita cakap omputeh hebat. tp lagu? alih2 lagu indon jugak yg popular.

    drama kita byk selit dialog omputeh. tp yg popular dan blh tembus pasaran luar kartun upin ipin.

    jd, sy rasa english tu xperlu terlalu diisukan. x payah lah nak englishkan semua.

    terima lah seadanya kalau org tu english dia biasa2 jer. x semestinya dia bodoh.

    belajar english yg macam sekarang pun dah cukup.

    ReplyDelete
  25. http://al-ahkam.net/home/index.php?option=com_content&view=article&id=6045:memelayukan-melayu&catid=69:artikel

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.