Skip to main content

Gua seekor ulama Melayu.

Oleh : AdukaTaruna

Nama gua Samad. Gua baka Melayu. Mak gua Melayu Felda. Abah gua Melayu kampung yang nyaris-nyaris hutan. Gua diperbuat di satu kawasan pinggir hutan bernama Loi Selatan. Sejak nenek moyang, Melayu2 kat kampung gua sering ditipu mengenai pembangunan. Pilih BN dapat pembangunan. Padahal Cina Bukit Bintang tak pernah undi BN, tapi pembangunan yang mereka dapat seribu tahun beza dari Melayu hutan tempat gua. Punyalah pukimak spesis gua nih. Bodoh teramat.

Abah gua ulama surau kampung. Mak gua suri rumah. Gua dididik atas silibus didikan tipikal Melayu. Sejak kecil, semangat inkuri gua dikembiri. Pantang gua nak explore lebih sket, abah gua akan kata :

"Ha.... ambil la momok..."

Mak gua plak kata:

"Jatuh kang!"

Barua punya abah gua. Ulama Melayu haram jadah.

Akhirnya gua menjadi apa yang abah gua nak. Anak yang taat dan lurus. Gua belajar dan belajar. Jangan sesekalo melawan. Ikut waqi semasa dan budaya turun-tenurun.

Akhirnya gua masuk asrama. Gua jumpa seorang budak. Jahat nak mampos. Selalu buli gua. Gua nak lawan, gua tak reti. Gua belajar 25 jam sehari, budak jahat tu gua tak tahu bila dia belajar. Tapi time result pekse, gua dengan dia sama tahap jer. Baru bab pelajaran tu. Blom bab sukan lagi. Tak biasa gua kalau main bola tak pakai kain pelikat sambil pakai serban. Gua takut abah gua marah.

Gua belajar dan belajar lagi. Akhirnya gua dapat masuk University Al-Azhar. Satu kilang melahirkan ulama sunni bodoh produk Hosni Mubarak. Semua kat situ akan jadi ulama. Musuh kami ialah Syiah dan Iran. US dan Israel adalah mudarat lebih kecil. Mo Man Tai.

Bila habes study, gua balik Malaysia. Nak cari kerja gila payah. Gua hidup untuk kerja. Lepas kerja kawin. Lepas kawin, dapat anak. Lepas dapat anak, gua mati atas katil. Itu ulama sunni. Itulah ulama Melayu. Pantang derhaka kepada ketuanan Melayu.

Gua semakin takut bila takda kerja. Takan ulama Melayu nak kerja pasar malam kot? Gila kotor la jubah gua. Lagi pun abah dan mak gua pasti tak mengaku anak. Nak tak nak, apply ulama JQAF. Tapi kena masuk UMNO. Ah... UMNO kan pembangunan. Wajib masuk UMNO.

Last sekali, syukur pada Allah, gua diserap masuk sebagai Ustaz. Gaji gua RM2000. Masalah nak kawin plak. Bukan rupa takda, tapi gua segan siot. Ah... tolak dulu lah. Gua nak rasa pakai Honda Civic. Gua buka mudah.com. Caner nak cari mudah.com ni aa? Gua pun dengar dari kengkawan jer nih.

Memula masuk google. Pastu taip mudah. Eh.. apsal masuk blog ISA nih? Ni citer apa pasal politik nih? Bodoh. Gila berpolitik sampai hancur semuanya. Apa nak jadi? Tak takut kena buang kerja ke? Nak bagi anak bini makan apa?

Dari Abu Hurairah Ra bermaksud : bla bla bla....

(bersambung ikut suka... gua nak balik Seremban. Mahkamah sms gua suh datang esok)

Comments

  1. ini crita baguss.. tipikal ulama melayu punya realiti kehidupan!!
    cuba aduka kembangkan isu ni... saya rasa ini adalah akar punca masalah ulama yg jarang sape2 sentuh selama nih!
    syabas bro..!!

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.