Skip to main content

Bahasa Inggeris itu penting, adik2...

Oleh : AdukaTaruna

Pertama sekali, gua tak pasti berapa pembaca gua yang masih sekolah. Yang gua pasti ramai juga dikalangan pelajar U. N3 kali ni gua fokus kepada pembaca gua yang masih sekolah, kot2 ada lah.

Kepada adik2, paling utama sekali bila adik2 baca tulisan bro, adik2 kena asingkan ikut mana betul, mana baik. Bab2 bro yang mencarut2 tu, jangan guna lah. Salah tetap salah. Tak pernah pun bro mempertahankan tindakan bro yang mencarut dari kecaman pembaca. Salah tetap salah lah.

Begitu juga, kalau bro keluarkan pendapat bro mengenai agama. Bro kritik mazhab. Adik2 lebih baik la ikut ahli. Yakni ustaz2 yang berhampiran. Dari ikut bro, lebih terjamin ikut ahli. Bro semayang Subuh pun susah nak full dalam seminggu.

Hari ini, bro ada baca luahan rakan bro pangkat akak. Dari TKO ke Fesbuk. Mengenai anaknya yang lemah BI. BI penting adik2. Ikut waqi semasa. Islam itu sesuai mengikut apa sahaja ketetapan alam. Sebab dari Allah untuk Allah. Allah sendiri yang cipta, dah tentu Allah buat yang terbaik tanpa lemah walau sebutir zarah. Kalau dulu Nabi suruh anak2 belajar memanah, kuda, berenang, zaman skang, gua percaya Nabi akan suruh anak2 belajar BI.

2005 bro menulis. Sekarang dah 2010. Lebih kurang 5 tahun. Bayangkan berapa banyak capaian pembaca bro kalau bro menulis dalam dwi bahasa untuk setiap artikel bro. Betapa ruginya kalau kita tidak mampu duduk dalam audien global.

Bro dulu ada sifat begini, dan atas pengalaman itulah, bro anggap ada sebahagian adik2 yang sedikit sebanyak sama dengan bro. Yakni sifat anti penjajah, atau racist. Kalau bahasa, kita sudah berasakan Bahasa Melayu lah yang terbagus sekali pernah dicipta di alam ini. Kalau seni mempertahankan diri, silatlah seni yang terbaik yang pernah dicipta di bumi ini. Sekaligus, kita menolak ilmu2 dunia luar tanpa kita sedari.

Itu adalah fahaman yang salah, adik2. Bahasa Melayu adalah bahasa yang lemah. Dengan izin Allah, ianya kebetulan dicipta oleh Bangsa Melayu. Mengikut Islam, sesuatu yang lebih baik dari sedia ada, perlu kita pelajari. Perlu kita berhijrah kepadanya. Hijrah.

Kalau kita ikut Islam, kita akan dinamik dan sentiasa berhijrah. Tidak terbelenggu oleh fahaman sempit. Tapi kalau ikut Melayu, maka, kita akan ikut spesis bodoh dan lemah dan sempit. Kalau kita rujuk assobiyyah sempit Jepun atau Korea, sekurang2nya mereka spesis yang berjaya bersaing dalam kesempitan fahaman tersebut.

Misalnya ilmu nuklear itu bermula dari Bahasa Inggeris, mereka turut mengkaji dan mencari ilmu tersebut dengan cara mereka sendiri, walau apa daya. Berapa ramai perisikan mereka yang terbunuh dalam mendapatkan maklumat mengenai nuklear itu? Korea dapatkan melalui paksi Russia. Dihalang USA, dan berlakulah perang. Akhirnya setiap penemuan dicatitkan dalam bahasa mereka.

Tapi Melayu? Melayu hanya belajar atas kertas. Bukannya 100% resepi nuklear yang didedahkan. Kemudian salin dalam Bahasa Melayu oleh Dewan Bahasa Dan Pustaka. Tidak melalui proses, realiti sebenar. Jadi, setelah itu semua, generasi kita belajar dari sumber yang 3rd party. Sumber2 selepas terjemahan dan teka2an dan sangka2an oleh Dewan Bahasa Dan Pustaka.

Bahasa Inggeris penting, adik2. Kita tidak perlu buang masa untuk belajar melalui sumber selepas lapisan Dewan Bahasa Dan Pustaka. Kalau ambil perumpamaan niaga, Melayu buang masa dan kos ambil barangan dari pengedar, manakala bangsa hebat dunia ambil barang melalui tempahan terus kepada pengilang. Sebab N3 untuk adik2, bro detailkan lagi.

Contohnya Milo. Kedai Kak Kiah dapatkan bekalan Milo dari pengedar. Kedai Family Store (taikun Cina) pula menempah sebanyak sejuta unit Milo dari pengilang. Kemudian diedarkan ke rangkaian cawangannya. Harga tempah dengan harga beli lain. Apatah lagi harga selepas pengedar.

Begitulah juga ilmu yang bukan dijumpai oleh spesis bodoh Melayu, tetapi dipaksa belajar kepada anak2 Melayu melalui terjemahan sangka2an, agak2an, teka2an oleh Dewan Bahasa Dan Pustaka. Berbelit2, dan berpusing2.

Spark Plug = 2 sebutan. Palam Pencucuh = 5 sebutan.
Aci sesendol, Aci engkol. Hah! Hambek. Betapa stupidnya Bahasa Melayu nih.

I love U = 3; saya cinta awak = 6. Tu dia.... mudah2an, suatu hari nanti, bahasa bodoh ini pupus supaya mukmin di Malaysia bersaing tanpa belenggu fahaman sempit.

Last sekali, bro seru kepada semua, supaya jangan jadi seperti bro. Jangan ulang kesilapan bro. Jimatkan masa adik2 semua. Belajar terus dari sumber sebenar. Kuasai Bahasa Inggeris. Kuasai semua ilmu yang dikuasai oleh Bahasa Inggeris. Dan ajarlah kepada anak2 kita kelak dengan Bahasa Inggeris juga. Tidak perlu rugi lapisan, rugi masa, rugi tenaga dengan terjemah dahulu dan paksa anak2 belajar dalam bahasa pusing2 dan pundek ini.

Islam meminta kita berhijrah kepada yang lebih baik. KAIZEN.

Wallahualam.

Comments

  1. gua tak setuju bro

    boleh aje bahasa melayu memudahkan pengajaran dalam menuntut ilmu

    bergantung kepada otak bro

    kalau spesis melayu yg lembab ni belajar dalam bahasa inggeris alamat fail lah selamanya...habislah kena tindaslah selamanya oleh ulama pas dan umno

    ReplyDelete
  2. Bro...

    Lu dah boleh upgrade dari ajar tadika kemas kepada tadika pasti...

    ReplyDelete
  3. kalo nak blaja bahasa melayu boleh gak bro....tapi bahasa melayu kelantan la....ringkas dan padat....

    ReplyDelete
  4. Binatang Biawak = 6; nate bewok = 4.

    wakakakaka. lu memang betul la bro...

    ReplyDelete
  5. wa respon entri lu pasal bahasa ni dalam blog wa...wakakak

    ReplyDelete
  6. macam mana kita nak berhubung ngan org melayu siam, melayu singapura, brunei dan indonesia kalau bkn guna bhs melayu? rugi lah kita takkan nak friend2 ngan omputeh yg x sudi ngan kita.

    ReplyDelete
  7. berader punya enteri sopisikated ler ...berbelit lidah nk puji enteri berader hehehe ...wa ingat bahse rock lg k kot hahah...cantas separuh takpon nogori lg pendek sukuu jer wukakakaka........

    ReplyDelete
  8. bro aduka. walaupun bro x suka bhs melayu, kita dgn modal bhs melayu blh berhubung dgn org2 selatan thai, singapura, brunei dan indonesia.
    kenapa bro anggap bhs melayu tak penting langsung? padahal saya berbual/chat dgn rakan2 indonesia, brunei, singapura sy dlm bhs melayu. tapi bkn guna gaya bhs bro dan rakan2 lah. sy guna bhs melayu moden. sy harap bro respon pertanyaan sy nih. sy blh bagi tau kepentingan bhs melayu kpd bro.

    ReplyDelete
  9. konsep hijrah lu mmg sama mcm gua.gua siap anggap sains dan teknologi itu ialah islam sepatutnya,bukan dua cabang yg berbeza.sebab ia sentiasa berkembang kpd yg lebih baik.gua ni anti sikit dgn org2 yg hafal quran,hafal hadis,hafal nama2 ulama tapi bab sains hancus.hafal bodoh je,lps tu bajet masuk syurga,lps tu jadi ustaz,perunding,area2 tu je la.macam mana islam nak maju.fikiran jadi sempit,jumud,ego,tegur sikit tak boleh,cakap dia je betul etc.padahal 3 asas zarah elektron,proton,neutron tu pun ada makna dia,kenapa Allah jadikan 3,bukan positif negatif sahaja,etc.

    tapi bab bahasa ni gua tak bape setuju sbb ikut pengalaman gua,gua jadi lembab waktu belaja dulu sbb blaja guna bahasa lain (slh satu bahasa kat eropah).sampai gua rasa syoknya kalau ilmu2 ni semua dlm bahasa melayu,mudah paham,cepat dapat,cepat sikit nak gi lebih jauh,nak buat kajian etc.negara2 europe ni semua diorang terjemah ke bahasa2 diorang.tapi sampai tahap PhD diorang terpaksa gak guna BI sbb byk sumber rujukan dlm BI.tapi apa2 hal pun yg penting ilmu tu sampai.jepun pun boleh maju guna bahasa sendiri sebab yakin pada kemampuan rakyatnya.dasar pdg ke timur che det tu gua stuju la jugak.

    ReplyDelete
  10. apa la lu..... belajar bahasa arab la semua ilmu dapat.... cendekiawan Islam dulu tak reti pun bahasa inggeris..... dia orang mula kaji ngan Al Quran jer.... richard the lion pun kecut ngan orang arab.... bukan sebab BI bro.... kita di malaysia jer nampak BI ni penting..... cuba pegi perpustakaan german, IRAN, Perancis, jepun boleh tak guna BI.... dia orang lagi advance.... BI kat ceruk dapur gak bro.... nak tengok citer hollywood, nak jadi cam Rambo, nak jadi hero dunia boley la balajar BI sebab memang dah tu ditanam dalam kepala otak kita....

    ReplyDelete
  11. alah bro hensem ni, nasib lu hensem, kalau tak... Bwaahahahaha!

    Bro, awat lu nak compare psl bhs arab plak. Tu fakta zaman bila?? Arab zaman kegemilangan nak compare dgn bhs melayu zaman bila plak?? Dulu para ilmuwan arab rajin translet ilmu greek, athens, smpi ke china. Tp bhs melayu??? Kalau nak banding secara terperinci, benda yg di translet zaman dulu, seciput je dr yg asa skrg. Ctg, buku canon of medicine. Cuba bro gk berapa tebal buku tu? Senang la nak translet dr bhs arab sbb zaman kegemilangan arab dulu, ilmu yg ditemui, adalah asas, dan berbentuk ringkas!


    Dulu, ilmuwan arab bekerja bukan mcm spesis melayu skrg. Nak translet ilmu skrg ke bhs melayu, wow, tak tercapai dek akal dowh. Nak ais berapa lama agaknya? Tak mustahil, tp tak bijak dan ak efisyen.

    Lu gebang pasal library, library yg lu sebut tu, evolusi bhs dia berbanding bhs melayu mcmana?? Agak2 la bro. Zaman melayu pakai keris, org putih dah bedil dgn meriam. Dr situ lu dah bleh tgk jurang teknologi.

    Ni gua nak tanya, kalau lu masuk perpustakaan malaysia plak, senag tak nak jumpa buku ilmiah psl sains n teknologi? Bkn apa, wa tanya sbb lu yg timbulkan psl library. Haha.

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.