Skip to main content

PAS tidak lawan batang tubuh Ku Li - TGNA

KOTA BHARU 6 Okt. – Pas tidak akan memberi kemenangan percuma kepada Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah sekiranya beliau dipilih menjadi calon Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Galas, 4 November ini.

Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat (gambar) berkata, parti itu sebaliknya akan tetap memberi tentangan kepada Ketua UMNO Bahagian Gua Musang itu meskipun beliau dilihat menyokong kerajaan negeri dalam tuntutan royalti minyak.

Katanya, Pas bukannya melawan Tengku Razaleigh atas sifat peribadi tetapi kerana fikrah atau pegangan parti yang didokongnya.

“Tidak boleh jadi (beri kemenangan percuma), kita lawan parti, bukan lawan separuh-separuh. Kita lawan dasar dia, dasar agama dan politik mesti diselaraskan. UMNO ini Melayu, kalau UMNO berbangsa Arab pun kita akan lawan juga.

“Kita akan lawan, kita lawan UMNO ini bukan (kerana) lawan batang tubuh, (kita) lawan fikrahnya, lawan teori dia (yang memegang konsep) agama lain dan politik lain.

“Ini bahaya, agama bukannya begitu. Agama (Islam bergantung sepenuhnya kepada) al-Quran, tidak boleh kurang satu juzuk atau satu huruf. Jadi bagaimana mahu pisahkan agama daripada politik (kerana) bila dipisahkan, maka tidak adalah agama itu sendiri.

“Agama ini maknanya peraturan hidup. Peraturan hidup macam mana kalau kita hidup cara kita, tidak hidup cara al-Quran,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri Majlis Sambutan Hari Raya Markas 8 Briged, Pengkalan Chepa di sini hari ini.

Turut hadir Panglima Markas 8 Briged, Brigadier Jeneral Abdul Rahim Abdul Mutalib dan Pengarah Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP), Makhtar Mustaffa.

Nik Abdul Aziz turut mengulangi kenyataannya sebelum ini bahawa bukan taraf Tengku Razaleigh untuk dipilih sebagai calon pada pilihan raya kecil tersebut kerana semasa menjadi Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri dahulu, beliau juga tidak pernah meletakkan dirinya sebagai calon di DUN.

“Ku Li sendiri tidak letak diri dia sebagai calon negeri semasa jadi pengerusi perhubungan UMNO negeri, beliau lebih layak jadi calon negeri (kerana jadi pengerusi badan perhubungan) tapi beliau tidak buat, beliau pun barangkali tidak mahu.

“Kalau beliau mahu, mana orang boleh sekat sebab beliau pengerusi perhubungan, sebab itu saya kata, memang bukan taraf Ku Li,” katanya.

Mengulas mengenai tarikh penamaan calon dan hari pengundian yang telah ditetapkan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Nik Abdul Aziz berkata, Pas sudah bersedia dan mempunyai senarai calon berkelayakan yang panjang untuk dipilih.

“Calon memang ada dan sekarang ini makin ramai orang layak jadi calon, kerana kita telah tunjukkan yang Pas di Kelantan telah berjaya menarik minat orang Cina dan India, sehinggakan mereka sudah ada Kelab Penyokong Pas,” katanya.

Beliau yang juga Pesuruhjaya Pas negeri yakin orang bukan Melayu akan menyokong Pas dalam pilihan raya tersebut kerana mereka sudah tidak ‘fobia’ kepada Islam.

Katanya, sikap ‘Islamophobia’ tidak ada di negeri ini kerana perjuangan parti itu telah berjaya membawa banyak perubahan kepada pemikiran orang bukan Melayu di sini.

Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar dalam kenyataannya hari ini mengumumkan tarikh penamaan calon Pilihan Raya Kecil DUN Galas pada 26 Oktober, manakala hari pengundian ialah 4 November.

Comments

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.