Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Oct 7, 2010

Husam lebih rendah dari keturunan Lee Kuan Yew. Melayu Kelantan perlu ubah makan gandum.

Oleh : AdukaTaruna

Berbeza dengan Melayu yang lain, gua tengok Melayu kelantan mempunyai keistimewaan tersendiri. Dan berbeza dengan melayu yang lain juga, Melayu Kelantan mempunyai keburukan tersendiri. Gua nak share pendapat gua dengan lu orang secara santailah kali nih. Setuju, setujulah... tak setuju, tak setujulah.

Dalam keadaan dianaktirikan oleh Melayu2 bangsat di pusat, Melayu Kelantan membangun dalam dalam kawalan pemimpin mereka secara berhati2. Biar kecil, tapi janji hak kita. Ini boleh dilihat pada dasar pemilikan tanah2 Melayu Kelantan yang dikawal.

Pemerhatian gua, tanah2 rizab yang berdekatan dengan jalan2 utama, tidak dibangunkan dengan pesat dan terancang. Di sepanjang jalan tersebut, memang rancak dengan kedai. Tetapi boleh dikatakan 'miskin' berbanding dengan pertumbuhan bangunan2 kedai di tanah tepi jalan di negeri2 ketuanan Melayu lain.

Sekali pandang secara kemampuan otak Melayu luar Kelantan, memang Kelantan daif, miskin dan sebagainya. Kami Melayu luar ada KLCC misalnya, ada deretan bangunan kedai canggih dan tersusun kemas misalnya. Tetapi, mereka tidak tahu sebenarnya semua yang indah itu bukan milik Melayu. Melayu luar hanya mampu menjadi Pak Guard, hanya mampu menatap keindahan hanya mampu berbangga dengan persekitaran.

Secara perumpamaannya, jika di jalan jenis A Kelantan ada 10 kedai 'buruk', 9 dari itu dimiliki oleh Melayu Kelantan dengan penjanaan ekonomi terkumpul RM9000 sehari. Berbanding dengan jalan jenis A negeri UMNO, dari 10 kedai 3 tingkat dan terancang, hanya 1 milik Melayu. Itu pun silap2 dimiliki oleh Melayu Kelantan. Penjanaan ekonomi per hari pula kita letakkan sebagai 10 x 3 x RM1000 = RM 30 000.

Dari RM 30 000 itu, Melayu Kelantan hanya mendapat RM 2500 kerana dari 29 premis, hanya 3 sahaja pekerja Melayu, kerana syarat utama bekerja adalah fasih Mandarin. Kita bandingkan dengan RM9000 yang dijana Melayu Kelantan sehari walaupun buruk dan miskin. Itulah Ketuanan Melayu namanya.

Di atas adalah serba sedikit kelebihan Melayu Kelantan dalam pemerhatian gua. Skang kita cerita bab keburukan plak. Kita ambil satu dulu. Ambil pun sebab nak kongsikan cadangan2 penyelesaian. Setuju, setujulah. Tak setuju, tak setujulah.

Melayu Kelantan pendek2.

Kat negeri Selatan, telah berevolusi mungkin 15 tahun, sarapan pagi mereka adalah kuih atau roti. Tak kiralah sandwich ke,  roti canai ke, pokoknya walau dibeli dari peniaga Kelantan juga, kandungan sarapan pagi Melayu Selatan adalah gandum.

Tapi kat Kelantan, lu jangan mimpi la nak jumpa gandum pepagi. Payah! Nasi berlauk bai. Bangun pagi jer nasi, tengah hari nasi. Malam jer bukan nasi. Tapi rice.

Kat tempat kerja gua, gua paling besar dan tinggi. Time main bola kat padang petang2, gua jugak paling besar dan tinggi. Kalau gua stopkan bola kat penjuru conner tu, dan halang guna tubuh gua, 2-3 orang Kelantan perlu bergabung untuk rampas dari gua. Cuma time larian gua kena ayam la, sebab kaki gua ada besi. Berat bai.

Itu pemerhatian gua. Lu boleh setuju dan lu tak boleh setuju. Persoalannya, kenapa saiz Melayu Kelantan kecik2, tapi lebih bijak dari Melayu Selatan? Ini bermakna terdapat satu pembolehubah lain. Jawapannya, mungkin asal-usul Melayu Kelantan adalah datang dari China atau Tibet. Berjajaran ke Thailand ke Selatan Thai dan terus ke Kelantan. Manakala Melayu Selatan berasal-usul dari India merentas ke Indonesia ke Tanah Melayu.Mari kita lihat.

Melayu Kelantan.

1. Melayu Kelantan kuno mempunyai pengaruh2 Budha.
2. Melayu Kelantan majoriti berkulit cerah.
3. Tak mudah berevolusi kepada gandum. (Cina kuno pemakan nasi terbesar.)

Melayu Selatan.

1. Melayu Selatan kuno mempunyai pengaruh2 Hindu.
2. Melayu Selatan majority gelap.
3. Mudah berevolusi kepada gandum. (Sebahagian India adalah pemakan gandum.)





Cuba lu tengok gambar tu. Gua percaya yang berhadapan dengan TGNA itu adalah keturunan Lee Kuan Yew. Dan gua percaya kepada kegeniusan Lee Kuan Yew termasuk dalam membina keturunannya sendiri.

Tolak Nik Aziz yang kecil. Kerana gua menganggap TGNA kecil tetapi bijak adalah satu kelebihan penguasaan peratus otak. Maybe otak TGNA kecil, tetapi persen penerokaannya besar. Tapi kita ambil Husam bai.

Husam dengan gua boleh dikatakan sama tinggi. Cuma Husam lebih gedabak la rangkanya. Dan pemerhatian gua secara majority dengan persekitaran gua, di Kelantan ini, untuk setakat ini, gua boleh dikatakan paling besar dan tinggi. Skang lu tengok perbandingan yang cuba gua kongsi. Maybe lu tak nampak lagi kenapa gua beriya2 mencadangkan Melayu Kelantan makan gandum.

1. Melayu Kelantan bijak secara asal-usul baka, tetapi kecil membuatkan masih ada lagi ruang2 untuk diubah secara optimum. Kalau motor tu, masih ada lagi yang perlu dimody bagi tujuan kelajuan dalam satu2 perlumbaan.

2. Melayu Selatan pula mungkin sudah tepu secara asal-usul baka, dan mungkin sudah tepu sebaik-sahaja selesai membesar dengan pembolehubah gandum pada 21 tahun. Yang tinggal ialah kaedah meningkatkan peratus penerokaan otak sahaja.

3. Ramai musuh dan rakan mengiktiraf Husam adalah cerdik. Jika benar, Husam ada 2 pembolehubah utama. Pertama asal-usul baka Kelantan. Kedua saiz tubuhnya lebih dari Melayu Kelantan lain. Tapi bila lihat gambar Husam berhadapan dengan keturunan Lee Kuan Yew, gua rasa tercabar.

Ini perlu diubah!
Ini perlu diubah!
Ini perlu diubah!


Kita perlu ambil semula Temasik!
Kita perlu miliki semula Temasik!

Kita perlu tebus semula Temasik dari kesialan dan kebangsatan Melayu Selatan UMNO. Sebab gua jahat dan penuh dendam, gua doakan pemimpin sial terdahulu diazab Allah.

Terdapat 2 cara mengambil semula Temasik. 1 cara yang gua rasa umum sudah tahu. Dan satu cara lagi ialah melalui dakwah. Melalui kembalinya majority rakyat Singapura termasuk Cina mereka kepada fitrah Islami. Dan gua percaya kegeniusan TGNA. Sebab itulah TGNA membuka laluan itu di Singapura setelah laluan2 yang terbina di Selatan Thai. Hanya manusia selepas TGNA sahaja yang perlu sambung.

Selatan Thai.

Selatan Thai adalah milik kita sebenarnya. Akibat bangsat2 yang berkuasa secara keturunan di zaman silam, kita kehilangan Pattani. Terdapat 2 cara juga untuk mengambilnya semula. Satu umum sudah tahu, dan satu lagi ialah melalui Islam.

Pengikat manusia.

Banyak pembolehubah yang mampu mengikat manusia. Bezanya ialah hakiki atau fana sahaja. Kekal dan tulen atau sementara sahaja. Kalau lu adalah manusia yang berkumpul dengan manusia lain, program PLKN misalnya, juga terdapat banyak pembolehubah yang mampu mengikat manusia menjadi 1.

1. Rokok. Dengan pembolehubah rokok, manusia menjadi 1. Tapi pembolehubah rokok adalah pembolehubah fana.

2. Kedaerahan. Kedaerahan juga adalah pembolehubah. Tetapi ianya fana dan mempunyai 1001 keburukan dan peluang2 manipulasi.

Berbalik kepada Selatan Thai tadi, dengan pengaruh, bantuan dan laluan2 politik, majority peniaga2 Selatan Tahi menggantung gambar TGNA, membaca politik Kelantan berbanding menggantung gambar Raja Thai dan percaya kepada politik Thai. Ini semua adalah hasil kegeniusan Melayu Kelantan dan kaedah pemilikan semula yang dirancang lama.

Bagaimana dengan Temasik oleh Melayu Johor? Jawapannya adalah pundek. Adakah muslim Temasik lebih mengharapkan politik Johor berbanding Singapura? Jawapannya adalah pundek juga.

Gua percaya, rombongan Kelantan ke Temasik bukan suka2. Bukan sekadar lawatan kemanusiaan semata. Ini bukan level Hadi Awang, bukan level Terengganu. Ini adalah amanah dan gerak orang cerdik kepada orang bodoh dan bangsat. Bodoh semata tidak sesukar mana. Bodoh berpakej bangsat inilah payahnya seumpama menarik cabang berduri dalam kapas yang basah, tanpa merosakkan kapas.

Melayu Kelantan perlu ubah makan gandum bagi memaksimakan potensi diri.
Melayu Kelantan perlu ubah makan gandum bagi memaksimakan potensi diri.
Melayu Kelantan perlu ubah makan gandum bagi memaksimakan potensi diri.


Wallahualam.

11 comments:

Restless said...

agak menarik.selamat "menjana" baka kelantan utk anda sendiri.

Restless said...

sultan kelantan patut bagi lu Dato Paduka Sri la bhai.hua3

rakyat said...

bhai at, lu punya otak memang level prg kelantan, sb tu wa tak kesah lu bantai hadi dgn pas level tganu yg IQ tinggi sikit je dari umno,lu cakap memang benar ada banyak kebijakan orang kelantan walaupun org kelantan gedebe (tu kene repair).

abanghensem said...

satu lagi ..... lu tengok kalau ore kelate goccoh.... dia orang sanggup bersatu nak lawan musuh.... ada yang kata ni sikap pengecut..... jaman sekarang orang tak tengok dah sapa berani sapa pengecut .... yang penting menang.... lawan satu lawan satu kalah buat apa ..... yang penting menang.... WWII dulu jepun kalah sebab lawan tentera bersekutu.... kalau lawan ngan US jer konfem dah pupus dah negara US tu....

Anok Kelate Jati said...

Demo kato orghe Kelate pendek raso mace tok betol jah..sebak kawe tidoklah tinggi cuma sekadar 5 kaki 8 inci. Walaupun kawe make nasi berlaku nga nasik kerabu, tapi suku dunio doh kawe jelajoh. Mengaji tok tinggi mano, tapi duo universiti doh kawe ngaji..orghe Kelate napok jah bodo, tapi bijok gu..

sam raspiut said...

jange puji sangat gu, kembae lubae idung puak nih.. harap baka demo lebih gen kelate bukae ssuku ssuku..

Nizam Mahmud said...

Bro,

Konsep cantik.

Pengiraan kena improve sikit. Tapi no wori, psal aku pun selalu wat salah. So kita tolong menolong membetulkan.

Aku cuma nak betulkan sikit jer
-------
Dari RM 30 000 itu, Melayu Kelantan hanya mendapat RM 2500 kerana dari 29 premis, hanya 3 sahaja pekerja Melayu, kerana syarat utama bekerja adalah fasih Mandarin. Kita bandingkan dengan RM9000 yang dijana Melayu Kelantan sehari walaupun buruk dan miskin.
--------

1. RM9000/sehari compare dengan RM30k/sehari tue untung atau jualan?

Nie kita bercakap psal bilangan orang Melayu yang dapat manfaat.

2. Kata la setiap kedai buruk ada seorang pembantu dan seorang tokei. Jadi penjanaan ekonomi 9 buah kedai buruk akan pergi pada 18 orang Melayu.

3. Kedai moden pulak. Satu kedai Melayu ada 3 orang pembantu kerja dgn dia. Keseluruhan 9 kedai bukan Melayu cuma ada 3 orang Melayu kerja dgn dia psal nak Bahasa Mandarin. Maka jumlah orang Melayu yang dapat manfaat adalah 3+3+1 (tokei kedai) = 7.

4. Peluang pekerjaan kedai buruk = 18, peluang pekerjaan kedai moden = 7. Tak sampai setengan pon.

Dari segi pendapat pulak.

5. Dari segi pendapatan, 3 Melayu sebagai pekerja boleh dapat RM2500/sehari? Takkan la purata gaji sehari seorang adalah RM833.33/sehari? Kalau kerja ikut gaji hari 6 hari seminggu, gaji seorang dah 26 hari X RM833.33 = RM21,658 sebulan???? Aku pun nak apply keje kat kedai moden. Tak yah la aku intai peluang pg middle east.

Kalau pembantu kedai, kata la gaji RM800 seorang. Kerja 6 hari seminggu. Jadi manfaat pada mereka cuma RM800/26=RM30.77/sehari.

Hakikatnya, kalau setakat jadi kuli (Nota: Bukan Tengku Razaleigh), tak kan sama sampai bila2 dgn Tokei.

6. 10 buah kedai moden dgn satu jer kedai Melayu. Semuanya menjana RM30k sehari maknanya kedai Melayu menjana RM3k sehari (purata). Berapa pulangan pada Melayu? RM3k (tokei kedai Melayu + 3 pekerja Melayu) + (3 pekerja Melayu di kedai bukan Melayu dgn gaji RM30.77/sehari) = RM3,000 + (3 X RM30.77) = RM3,000 + RM92.31 = RM3,092.31.

7.Kedai buruk beri RM9,000 pada Melayu. Kedai moden beri RM3,092.31 pada Melayu. Dari segi peluang pekerjaan, kedai buruk beri 18 peluang pekerjaan pada Melayu manakala kedai moden beri pekerjaan pada 7 orang Melayu. Average pendapatan Melayu sehari kalau dibandingkan RM9000/18 = RM500/sehari (kedai buruk). Kedai moden lak RM3,092.31/7=RM441.80.

Melayu malas yang mula fikir "owh, beza RM60 jer! tak banyak tue!", sila baca seterusnya.

7. Kalau lu nak, dan member2 yg suka baca blog lu nie dapat tangkap, leh bincang pulak purchasing power. Harga makanan kat Kelantan lagi murah, harga transport dgn sewa rumah pun aku rasa lagi murah. Jadi RM1 untuk di kawasan kedai moden tidak sama dengan RM1 di kedai buruk. Kalau harga minum kopi di kawasan kedai moden RM2 secawan. Tapi dekat kawasan kedai buruk RM2 boleh beli dua cawan kopi, maknanya dengan duit yg sama boleh belanja kawan lagi tue. Orang Melayu kerja kat kedai Moden tak kan mampu sewa rumah dekat2 dgn kedai dia kerja psal mahal. Jadi tinggal jauh2 & kos transport jadi mahal. Walaupun tinggal jauh tapi sewa masih lagi mahal.

Jadi dapat simpan sebulan, kata la Melayu di Kedai buruk adalah 20% dari pendapatan. Melayu di Kedai moden pulak cuma 10% dari pendapatan psal kos hidup mahal. Melayu Kedai buruk = 20% X RM500 = RM100. Melayu Kedai moden = 10% X RM441.80 = RM44.18.

Kena ada buat statistik orang Melayu ikut negeri simpan secara average berapa kat bank. Hehehe.

Hehehe. Dah jadi macam blog aku lak pulak. Tapi aku suka betul kalau nombor2 nie. Lu produce lagi banyak2 entri pakai nombor bro.

AdukaTaruna said...

Tq bro Nizam Mahmud.. gua wat artikel ni secara santai, sekali taip jer. So, memang baguslah lu semak.

Sebab gua berterima kasih kat lu, gua up semakan dan imbangan lu as N3.

p/s : lu mengira dalam bahasa apa bro? jujur jawab sket. just nak tahu maklumat.

Nizam Mahmud said...

p/s : lu mengira dalam bahasa apa bro? jujur jawab sket.
-----

Bro, bahasa apa lak nie? x paham

Aku rasa entri lu nie amat bermakna sekali psal berpuluh tahun dari zaman Mahathir, Melayu disajikan dgn imej, kalau berniaga mesti ada ofis cantik, kereta besar, rumah besar.

Dan disajikan dgn kemajuan = bangunan2 tinggi & canggih.

Lu tengok la cerita2 Melayu dlm tv.

Padahal kedai buruk tak semestinya pulangannya mesti kurang dari kedai besar dari segi pulangan pada Melayu dlm jumlah yg lebih besar.

Nizam Mahmud said...

Aku nak betulkan sikit:
Padahal kedai buruk tak semestinya pulangannya mesti kurang dari kedai besar dari segi pulangan pada Melayu dlm jumlah yg lebih besar.
------

Maksud aku ialah walaupun nampak kecik, tak canggih, tak semestinya tak mendatangkan manfaat yg lebih besar pada orang Melayu secara keseluruhan.

Dalam kata lain kalau tengok kat Kelantan, kalau tak banyak bangunan tinggi & gedung2 besar, tak bermakna orang nya tak berpendapatan tinggi secara purata.

abanghensem said...

kat kelantan orang bisness nak jimat kos abis dok jaga pejabat.... sebab tu la opis kecik pun jadi la.... buat bilik tepi umah pun jadi la.... terutamanya kontraktor kelas F... dia orang buat keje kat umah jer.... Home Office.... sebab tu la timbul isu ore klate pemalas.... yer la kul 9-10 pagi dok melangut kat kedai kopi lagi.... sebenarnya kita tak tau dia ni tokey ke hapa ke.... dah la pakaian selekeh jer.... camne orang nak pecaya tu tokey.... kat kelate tokey ke bos ke pakaian bukan jadi ukuran..... tak caya pegi la bank.... tengok orag yang bawak pitih banyak..... bagaimana cara dia orang dressing.....