Skip to main content

Epibesdey Hanz Newman

Oleh : AdukaTaruna

Bai... lu tak perasan ke apsal sejak akhir2 ni blog gua dah tak ganas dah nih. Hua3... gua ingat N3 kali ni nak maki C++ pasal Rahimi Osman tu member sekelas dia. Tapi, tak jadi maki, gua nak buat N3 wish besdey member gua sekor nih.

Member gua nih selalu sapot gua. Tapi malangnya gua, dia selalu sapot gua dalam bahasa omputih. Ntah la... tak paham gua. Sama ada omputeh tak faham gua, atau gua yang tak paham penjajah2 nih.

Selamat ulang tahun ikut kalender Nasrani wahai sahabat gua. Anda telah dilahirkan ke dunia ini dengan satu tugas. /// <---- siap bagi signal buah ni beb. Lu jangan marah bro... gua menyamar sekali-sekala jemaah lu nih. Ngeeee....

Happy Besdey Hanz Newman.

Untuk meraikan hari bertuah member gua, dan atas saranan Kak Memot yang sunguh2 nak tempeleng gua lepas Subuh tadi, di sini, dengan ganas, garang dan gedebenya, gua tulis resepi sup ayam herba Cina untuk lu orang. Kah3..

Weih... jangan gelak lelebih weih. Sedap siot. Pes time gua makan bila akak gua eksperimen buat dulu. Gua jamin, setelah lu mencuba sup nate nih, kompom lu akan menjilat siku.

Cara2 buat sup ayam herba Cina.

1. Dapatkan sekor ayam bergantung kepada kapasiti perot masing2. Kalau ayam kampung lagi molek. Ayam golok, lu jangan cari pasal bai.

2. Pergi kedai sensei atau kedai ubat Cina. Cakap sama tokey tu ini macam :

"Tokey, kasi saya herba sup ayam untuk sekor ayam. Ginseng tak mau. Sebab rasa dia pelik sket."

(Kalau lu suka ginseng, lu belasah jer la.)

3. Pastu basuh ayam bersih2. Tapi jangan melampau sampai sabun ayam tu plak. Jangan berlebih2 macam ulama silam bai. Hampir2 kita tak mampu buat plak nanti. Wuduk suruh sapu kepala dan sapu kaki jer. Jangan berlebih2 syampu rambut dan kaki sampai lenjun. Anjing kalau jilat barang yang nak guna, samak la untuk kebersihan. Tapi jangan melampau2 sehingga kalau sentuh anjing kena samak plak. Lagi melampau kalau sentuh anjing adalah perbuatan dosa dan terkutuk.

4. Pastu ayam tu jangan potong2 ikut Melayu bai. Kang dah jadi sup ayam Melayu Felda Chini Pekan Pahang plak. Biar jer dia sekor tercongok kat dalam periuk tu. Anggap jer ayam tu bakal mandi sauna bersup.

5. Sampai situ jer gua tahu. Sebab yang ini jer tugas gua. Yang lain2, my sis tolong masakkan. Gua tolong ngap. Hua3...

Comments

  1. apa la lu.... orang sibuk galas beg nak ke galas .... lu galas resepi buat sup plak.....

    ReplyDelete
  2. Bhai AT...

    Gampang....

    Rahimi tue bukan sekelas dengan gua.. dier sekelas dengan Nasruddin Tantawi la... hahaha

    C++
    CipanTapirTenuk.Blogspot

    ReplyDelete
  3. si plas plas,lu bukan sekelas dengan Herman ke?keh3

    ReplyDelete
  4. Wallahualam la Katon.

    Tapi herba tu tumbuhan la. Kurma ada, kacang tanah ada. Pokok kemuncup jer yang takda.

    ReplyDelete
  5. Bhai Restless...

    Gua sekelas dengan Herman Tino la... ahahaha....

    C++
    CipanTapirTenuk.Blogspot

    ReplyDelete
  6. Hehehe ... terima kasih ler AT ooit... Ingat jugak AKHIRnya lu kat wa ... Moga kita semua dipanjang anu umur kita lagi diberkati illahi ... wokay?

    ;)

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.