Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Oct 15, 2010

Apsal kete mudah terbakar kat Malaysia skang ni?

Oleh : AdukaTaruna

Gua tertarik dengan isu yang dibawa oleh Setan Besar Paroi Jaya, Edyesdotcom. Apsal skang ni, banyak kete kat malaysia ni, terbakar kalau eksiden?

Edyes ada bagi satu teori. RON95. Betul tak betul, gua tak tahu. Kena timbang dengan ahli. Evelyn as jurutera kimia petrol maybe boleh kencing kita sebanyak sedikit. Jurutera kete pun boleh masuk gak. Cuma pomen tak bertauliah macam C++ jer tak bleh. Gua boleh murka. Tauliah2 ni penting bai. Kalau tak, gua anggap lu berhadas besar. Kepala abah dia tuh.

Skang gua nak bagi teori gua plak. Teori tak tahu lagi ni fakta ke mitos semata. Haha. Gua ingatlah kan, antara sebab terbakar ialah bateri kete duk kat depan. Kat area hentaman dan renyukan. Bila wayar bateri tu sentuh body, mesti berlaku spark punya. Spark plak berpanjangan. Selagi engine hidup. Petrol plak meleleh. Tangkap lentok punya. So, 10 saat ke atas, pasti terbakar.

Maybe diburukkan lagi jika kita adalah pengguna RON95. Gua pun tak tau nate apo RON-RON nih. So, kalau lu agak2 teori gua betul, apa kata kita sama2 mody letak bateri kete kat belakang ke, dalam dashboard kete ke, atas bumbung ke. Tempat yang agak selamat dari hentaman depan la.

Ke guane?

9 comments:

Manjungmari said...

Bro..., kalau bateri punya pasall, tukar aja beteri jenis h/phone guna tu...yang kalis api..

AdukaTaruna said...

Kalis api ke kalis zambry?

rakuban said...

spark dkt bateri je ke? wiring amacam?

kepunden said...

Nak letak kat belakang lg dekat dgn tangki bro..
Tlg tnya Edyesdotcom bleh gune betri eberedy x?

Evelyn said...

spark kat mana2 pon boleh berlaku. cth: yg suka hentak2 kepala pam minyak kat tempat masuk minyak.

kebakaran berlaku sbb benda2 berikut ada pada masa yg sama.

1. fuel
2. spark
3. oxygen

bila eksiden, tiga benda ni jika bertemu serentak, kompom akan terbakar. so tricknya, isolation. mengasingkan.

cara paling mudah, tangki kereta kena kukuh la. haha. guna carbon reeinforced material. mcm rocket n space shuttel punya solid fuel tank. boleh withstand high temperature and high impact.

but of course, you have to pay more... :p

bg wa, ron 97 n ron 95 tak banyak beza pun. sbb asal ada spark, dont matter if its ron 95 ke ron 97. flash point dia beza dalam 0.5degree celcius. dalam keadaan kemalangan (spesifik pada high impact accident), kandungan benzene or toulene or iso butane dlm kes ni, boleh dikatakan negligible. of course, kalau lu tanya engineer lain, dia akan kata benda ni penting sbb engineer mmg poyo like that. ahaks :p

but, takdak spark pun boleh jugak terbakar. every hydrocarbon ada special characeristic, flash point etc.

AdukaTaruna said...

bahasa rojak. REJECT!

Evelyn said...

alah, leceh la nak spiking melayu full full ni. mau bedarah hidung wa nak trenslet flash point. titik menyala? high impact, persentuhan tinggi? hwakakakakakakaka

Evelyn said...

bateri letak kat belakang? nih lawak pagi ahad ke? wakakakakakakaa. dah tu kalau kene langgar dr belakang? ngeee...

nak setel bateri ni, kita kene reka portable bateri. ala2 kunci keta la. nak start keta baru cucuk bateri. seme pun pakai portasble. hanya switch on bateri stail lama jika anda lupa cas bateri lampu keta. ahaks.

Hanz Newman said...

Jenuh la kita nak mengusung bateri portable kereta ke sana ke mari, nampaknya, Elyn? Hehehe

AT, wa ingat spesifikasi keselamatan kereta kita rendah atau tak standard imported BMW, Merc, dll. Tambahan, kereta yg pasang kat M'sia lagi barai, hancus.

R&D kita pun tak kaji kot road accident effect/impact pada setiap hasil prototype design kereta kita. Janji kereta nampak cun, sudah, boleh jual kat rakyat macam AT. Padahal semua local manufacturer + vendors hanya nak 'low-cost' tapi optima untung.

Mana nak capai tahap negara maju jika minda yang bertanggungjawab buat kereta pun tak merdeka lagi, tahap 2nd class (3rd?) tak pikir & pentingkan keselamatan pembeli keretanya?