Skip to main content

Musa Hasan dah bunyi..... tapi berapa lama?



Sumber : http://singalautmetro.blogspot.com/

Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan, yang hanya tinggal seminggu untuk bersara akhinya membuka mulut meluahkan apa yang beliau lihat sebagai wujudnya tekanan dan campur tangan daripada pihak ketiga di dalam urusan polis selama ini, dengan menamakan Kementerian Dalam Negeri (KDN) sebagai antara pihak yang terlibat.

Tentulah pendedahan pegawai paling tinggi Polis DiRaja Malaysia (PDRM) ini mengejutkan semua pihak. Ia umpama sebutir bom yang dilemparkan secara terang-terang kepada menteri yang berkenaan iaitu, Datuk Seri Hishamudin Hussein. Cuma yang menjadi sedikit persoalan kenapa ia dilontarkan hanya selepas Musa telah pasti tidak lagi disambung kontrak perkhidmatannya.

Selama ini hanya cakap dengar sahaja diketahui tentang apa yang dikatakan campur tangan pihak ketiga dalam urusan PDRM. Malah pernah satu ketika hal serupa dibangkitkan media untuk mencari kesahihannya, namun Musa sendiri gagal berterus-terang mengenainya. Mungkin juga ia terpaksa dipendam demi menjaga esprit de corps jabatan ataupun Musa tidak boleh mengiyakannya secara jelas kerana masa dan keadaan yang tidak mengizinkan.

Namun kini segalanya telah tersuluh sebaik sahaja kontraknya tidak bersambung. Musa berkata, banyak arahan diberikan kepada pegawai polis tanpa diketahui oleh pegawai atasan PDRM sendiri (tentulah antaranya beliau) yang katanya sesetengah arahan itu jika dilaksanakan boleh mengganggu kelancaran sistem dan profesionalisme yang diamalkan oleh PDRM.

Malah beliau tidak bertapis mengakui bahawa KDN adalah antara pihak yang terlibat dalam campur tangan secara luar biasa memberi arahan itu ini, tanpa pengetahuannya. Dan sebagai kementerian yang menaungi PDRM, kata Musa tentulah keadaan itu telah meletakkan beliau di dalam keadaan yang serba salah kerana beliau harus mematuhi arahan kementerian yang menaungi jabatan diterajuinya. Yang dikhuatiri Musa ialah natijah apa yang diarahkan oleh KDN kepada pegawai bawahan tanpa pengetahuan pegawai atasan selama ini jika tidak betul, tentu akan menghasilkan keputusan yang tidak baik dan sekaligus mencemarkan imej PDRM.

"Macam-macam jenis orang yang mahu campur tangan. Orang dari kementerian (KDN) sendiri. Orang yang ada kepentingan mahu melakukan benda-benda tidak betul - semua mahu masuk campur," katanya, dipetik dalam laporan The Malaysian Insider.

Sama ada Hishamudin terfikir bahawa Musa akan mendedahkan mengenai kewujudan tangan ajaib ini dalam urusan PDRM ketika hari-hari terakhir perkhidmatan bukan persoalannya, Hakikatnya kini satu keburukan yang berlaku dalam PDRM tentang campur tangan KDN selama ini akhirnya terdedah dan terbongkar.

Jika benar apa dilontarkan Musa jelaslah KDN telah mengkhianati prinsip bebas dan profesional PDRM sekaligus mencemarkan kepercayaan masyarakat terhadap institusi penguatkuasaan undang-undang itu. Dan tidak salah jika masyarakat selama ini turut berasa goyah dan kurang yakin terhadap sesetengah tindakan dan keputusan yang dibuat oleh PDRM. Rupanya ada tangan ajaib yang telah menyelinap di dalam PDRM tanpa kita ketahui apa sebenar niat dan tujuannya.

Selain KDN, Musa turut menyatakan ada pihak lain juga gemar campur tangan dalam urusan polis termasuk cuba mempengaruhi melakukkan sesuatu yang PDRM fikir adalah tidak sesuai untuk dilaksanakan.
.
Catatan ini dipetik daripada laporan The Malaysian Insider

Comments

  1. gambar@imej itu yang cantikkk... boleh bagi 5 bintang!!

    ReplyDelete
  2. pun gua rembat gak dari blog mana ntah. Hua3...

    ReplyDelete
  3. adakah ini petanda Musa Hassan telah memperolehi kembali telur nya?atau pon dot dot dot..hurm hurm..

    ReplyDelete
  4. Bhai AT...

    Musa Hassan sedang membunuh dirinya sendiri... hahaha

    C++
    CipanTapirTenuk.Blogspot

    ReplyDelete
  5. wa doakan bakal bekas=ex?? ketua polis ni lebih mendapat hidayah Allah pada masa akan datang..

    dari sini pon dah nampak bunga2 hidayah tue...

    rakyat tunggu dan rakyat sedia memaafkan...

    wa xdak hal..wakakaka

    ReplyDelete
  6. Arnab Pak Din yang bernama Fluffy yang hilang tu, dihantar balik oleh pengambilnya dalam keadaan yang nazak.

    Malam tu sebelum mati Fluffy berbunyi dulu dengan suara yang nyaring sebelum kojol!

    ReplyDelete
  7. jalaluddin hasan wa bg 10 bintang huhuhu tabik sma lu

    ReplyDelete
  8. jalaluddin hasan wa bg 10 bintang huhuhu tabik sma lu

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.