Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Sep 24, 2010

Sumber  Idea: Ikut Suka Haku

Bodoh Melayu ni. Nak lantik pemimpin, bukan atas jenama PAS atau UMNO. Nak lantik pemimpin bukan atas label ulama atau professional. Bangang nak mampos baka Melayu nih.


Allah tunjuk satu format atau sunnah dalam nak pilih pemimpin. Rasul perlu lalui banyak gile kesusahan untuk membentuk kekuatan. Ada yang kena hanyut kat sungai time bayi, ada yang miskin gila babi, ada yang kena ugot bunuh. Macam2 la.


Tapi Melayu lantik pemimpin ikut jenama la, ikut sentimen zaman silam la, ikut kopiah tebal la. Bodoh serupa unta. Ke guane?


Kuat ke pemimpin Melayu ni?


Gua tanya lu orang kuat ke tak bai? Cuba lu kosong macam gua. Kerat janggut Edyes pun gua berani, lu dengan gua pun tak lepas punya.


Kalau pemimpin bangsa hebat, laluan dia nak diangkat rakyat punya gila dasyat. Ada yang pemain catur tergenius dunia (Russia). Dipenjarakan. Ada yang dikaitkan dengan penawanan kedutaan USA (Iran). Ada yang bekas agen risikan. Ada yang terbabit dalam revolusi.


Ini, pompan pun takut. Aduss bebal la... Ke guane?



Si mangkuk ayun ni... ntah macam mana boleh terlantik jadi TPM dan Menteri Pelajaran, ntah bangang mana yang mengundi mangkuk ayun nih pun gua tak tau.... dia mengaku dia takda "kekuatan" untuk mengambil tindakan terhadap Pengetua Sekolah yang rasis.


Lagi sekor mangkuk ayun bertingkat-tingkat yang ini, kalau dia ada kekuatan sudah semestinya dia akan bernikah secara halal. Tak perlulah dia naik turun mahkamah bayar denda RM1000 pasal bernikah cara Haram. Sebabnya bernikah cara Haram pasal takut kat bini tua...., itu pengecut dan bacul namanya. Dalam Parlimen melalak macam 9 ekor anjing suspek pembunuhan Sosilawati, rupa-rupanya Takut bini.... wakakakakaaa.... (Maknanya takda kekuatan nak bagitau bini nombor satu yang dia nak nikah satu lagi, bangang punya menteri)



Yang ini pun mungkin takda kekuatan juga (masih dalam kesamaran dan tiada pengakuan lagi), jika benar... tergolong dalam spesis Penakut Bini... kalau tidak buat apa nak nikah senyap2 di London, 2x5 bangang dengan kawan dia kat atas tu.... hahahaha....


Yang ini.... lu orang rasa ada kekuatan tak...???? ha..ha..ha..... pandai2 lu oranglah cari kekuatannya di mana...???
Persoalannya sekarang ini, perlukah orang2 atau mangkuk2 seperti di atas tu di lantik sebagai pemimpin. Soal penakut bini (Bacul dan Dayus... takda teloq untuk berterus terang) tu... kita letak tepi sajalah. Yang gua nak sentuh ialah... contoh dan tauladan dari seorang pemimpin kepada rakyatnya.

Macam ni la bodoh piang punya Melayu, memang patutla kena kencing dengan Singapore. Walla weiiiii....
Nak jawab soalan gua pun mengelak, pundek apa diangkat pemimpin? Tunggula, kalau Allah izinkan gua mempunyai kelengkapan. Paling minima pun tak per. Demi Allah, gua redah.

Ke guane?