Skip to main content

Bahasa Terindah dari gua.

Oleh : AdukaTaruna

Memandangkan ramai plak komplen dengan bahasa gua, gua dengan rasa insapnya menukar bahasa gua kepada syair terindah bahasa Melayu lemah-gelamai, layu-layuan. (Khaihkk ptuih!)

Hari telah tua. Air sungai usah menerima pantulan sepah matahari sore yang merah pekat, juga warna kelam pangkal malam.

Di kala ufuk mentari lama meninggalkan cahaya kebeningan, menyusur gelap yang pantasnya lebih dari terang, hamba mengukirkan satu perkhabaran yang biasa kepada insan biasa. Hamba serong terawikh ini malam.

Ada pun di kesempatan waktu keserongan ini, hamba mengabarkan news kepada kalian yang terbabit, bahawasanya, pada tomorrow harinya, gua akan mengirimkan merpati kepada pembeli2 baju PAS Reform.

Betapa tidak rugi, bapa, kerana bagi berpindah daripadanya itu tiadalah menaruh beberapa keberatan dan kerugian lain daripada ditakuti khayal-khayal yang tidak berhakikat yang tidak bermakna, nate apo la.... berkias2, berlapis2. Patutla Melayu tu tak paham2.

"Janganlah cucu duduk di atas bantal, nanti pantatmu bisul berpintal-pintal.."

Sampai ke mampos cucu tu tak dapat apa fakta yang mahu disampaikan. Renti2kan la bai...

Esok, gua akan pos baju PAS Reform lu orang. Gua akan sms kepada lu orang sebaik sahaja baju tu di pos. Jadi, siapa tak dapat sms dari gua, harap info gua. Takut gua tertinggal nama. Sebab, baju ado lebih ni. Gua pun pening. Hua3... ari tu gua dah kira berdasarkan email. Skang ni terlebih plak. Elok lu lantik gua jadi Menteri Kewangan bai.. gua jamin, duit belanjawan negara pasti akan berlebih2.. betapa karamahnya gua.

Comments

  1. wakaka.. kepala hotak lu..

    lu jangan dok wat pelik la..

    usah dikenang perkara yang lalu,
    masa depan yang cerah perlu diukir agar anak2 cucu kita bangga dengan tokwan2 mereka..

    ke guane??

    wakakaka

    ReplyDelete
  2. kahkahkah....

    oiiii duka... lu buat bahaso kelate la gitu gak.... kahkahkah

    -nko raya kat mana bro klate ko n9.....

    ReplyDelete
  3. 1 n 2 hari raye gua kat seremban. Nak langgar rumah edyes.

    3 hari raya gua balik kelantan balik. Nik Aziz sebak kalau gua kat luar lemama.

    Ke guane buke calong?

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.