Skip to main content

Gua jumpa bayi kat Kelantan. Kalau lah Utusan dan RTM tahu...

Oleh : AdukaTaruna

Gile susah gua skang nak apdet blog neh. Seb baik bro ISA tolong sket2. Bolan poso tak lamo laie bai. Apo persediaan kite neh? Pergh... mesti meremang segala bulu lu orang bila gua tanya camtuh. Hua3. Dabel stendet betul la lu orang. Kalau ulama tanya camtuh, lu orang tak jaki plak.

Bulan pose neh, gua ingat nak tulis secara Nik Abduh la. Tangan kanan taip, tangan kiri tak tau. Eh.. silap. Tangan kiri pegang tasbih. Tinggalkan segala jahat-mahat yang ada kat diri lu orang skang ni bai. Dengar sket nasihat Ostad Aduka neh.

Semalam gua jumpa bayi kat Kelantan nih. Gile ah manusia neh. Main buang2 macam kotak rokok plak. Tergamam dan panik kejap la gua. Gua pun sms memember gua. Topeng.. Manjung.. Uma.. ISA. Nak mintak pendapat. Nak hantar mana bayi neh.

Paling prihatin Topeng bai. Gua memang suspek habes Poyol Kelantan sekor nih. Dulu kes gua pun dia la antara sahabat jenis prihatin tahap gaban. Topeng terus kol gua.

"Weih.. lu jumpa bayi kucing ke manusia. Jangan memain beb."

"Bayi manusia la. Gua pun tak tau nak buat ape neh."

"Lu jumpa kat mana?"

"Kat kotak rokok."


"Babik lu. Aku harap cepat la ramadhan."

"Apsal pulak?"

"Sebab bulan pose la lu kena ikat bersama setan2 nirrojim."

"Fakap lu."

Lepas tu Manjung Mari plak kol gua. Hua3....

Comments

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Gambar Mahathir mula diturunkan.

Gambar Mahathir sebagai PM diturunkan bermula hari ini. Admin berharap gambar Muhyiddin sempat dinaikkan. Bukan apa. Penat nak layan drama politik. Ekonomi ke laut. Hutang bertambah. Aset terjual. Penyakit merebak. Perkauman membarah. https://t.co/oYE33fWwpW

Menteri Kesihatan dikritik rakam lagu raya saat negara dilanda wabak Covid 19.

Menteri Kesihatan yang baru, telah dikritik hebat dalam media sosial, angkara sibuk merakamkan lagu raya (untuk kegunaan populariti 2 bulan lagi), ketika negara Malaysia diisytihar wabak Corona Virus Covid 19. Bagaimana pun, ada pihak mendakwa, ianya adalah video 2 tahun lepas. Dan menjadi mangsa serangan politik. https://youtu.be/ttjNU60XdCw

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n