Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

May 9, 2010

Gua sangat kecewa. Tapi Melayu kekal bodoh.

Harakahdaily     
SEREMBAN, 8 Mei: Keluarga Mohd Azizi Azri Aziz, 17, remaja yang ditembak anggota polis pagi tadi melahirkan rasa sedih di atas kejadian tersebut kerana mangsa tidak bersalah dan tidak mempunyai sebarang rekod jenayah.

“Ana terima maklumat dari ibu bapa mangsa sewaktu menziarahi keluarga di Hospital Tuanku Jaafar, Seremban tadi,” kata Adun Paroi, Mohd Taufek Abd Ghani kepada Harakahdaily.

(Gambar: Sebahagian keluarga mangsa di Hospital Tuanku Jaafar, Seremban.)

Beliau berkata, keluarga mangsa memberitahu, Mohd Azizi Azri baru balik dari membantu kawannya yang berniaga di Pasar Malam Ampangan kira-kira jam 2 pagi.
Katanya, dia bersama-sama kawannya minum selepas bekerja di pasar malam.

Tambahnya, keadaan mangsa serius dan masih di dalam bilik bedah sejak jam 7 pagi tadi di mana usus besarnya cedera.

 “Keluarga merasa sedih atas kejadian yang berlaku kerana anak mereka tidak bersalah dan tiada rekod jenayah.

“Walaupun kisah Aminulrasyid baru berlaku tetapi kisah sedih ini terus berulang dan menimpa keluarga mereka,” katanya.

Sehubungan itu, beliau dan beberapa wakil Pakatan Rakyat negeri yang menziarahi keluarga mangsa berharap pihak polis mengambil serius kes tersebut dan sudah tiba masanya Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan mesti bertanggungjawab dan meletakkan jawatan.

Dalam kejadian yang berlaku sekitar jam 4 pagi tadi di Ampangan, mangsa yang tinggal di Taman Tasik Jaya, Paroi cedera parah di perut akibat ditembak seorang anggota polis.




Jika demokrasi sudah subur. 

Jika demokrasi sudah subur, maka media sudah seimbang.

Jika media sudah seimbang, golongan cuai akan menerima tekanan hebat sehingga mencecah budaya negara maju. Yakni meletak jawatan. Bila golongan cuai semakin ramai tewas akibat tekanan media seimbang, maka, kuranglah golongan cuai yang memegang amanah.

Bila kurang golongan cuai memegang amanah, maka tegaklah falsafah Islam. Yakni serahkan sesuatu itu kepada ahlinya. Maka, pemegang amanah negara kita hampir kesemuanya adlah ahli dan sentiasa berwaspada dengan kecuaian.

Malangnya kerajaan bangsat ciptaan British, UMNO; menyempitkan demokrasi. Media dikekang dari memberi maklumat terhadap bangsa. Terutama bangsa sebodoh (secara genetik) Melayu.

Ketika Majority Melayu kawasan bandar seperti Paroi, Seremban sudah celik dengan maklumat, demokrasi bangang UMNO diselamatkan oleh Melayu lain seperti Melayu Rembau, Kuala Pilah, Jelebu dan Felda2.

Akhirnya, mangsa budaya kerajaan dunia jakun seperti Malaysia tidak kenal siapa. Baik Melayu ceridk seperti kawasan bandar, mahupun Melayu bangang tak tahu apa2 kecuali AF dan URTV di Felda dan kawasan pendalaman.

Salah siapa? Mangsa kedua berlaku di tempat gua. Tempat Edyes juga. Gua kecewa dan sedih. Nak kata apa? Melayu kekal bodoh sebegitu. Kita juga bakal menjadi mangsa.


Fakap kepada Melayu Felda dan pendalaman.

8 comments:

blogenstarz said...

Betapa bodohnya bangsa melayu yang membiarkan ADUN PKR melanggar anak melayu sehingga mamposss,Tiada sekor pun yang tampil membela mereka.Tetapi jika yang terkena itu adalah sukusakat dia orang.... macam SEKAWAN BABI mengerumuni BANGKAI menjamu selera.....

kepunden said...

Awal2 gua nk ckp sori dulu, sbb komen gua ni pasti ade yg x pueh ati.
Gua penah lalui zaman konflik ngan polis dulu. Yola bawak moto xde lesen, roadtax jgn tanyer ler. Mmg ade masalah punyer.
Tapi gua x penah lari ble ade roadblock. Biase kene pegang dengan polis, penah kene kawat cam. Kene saman dah berape banyak dah. Gua x penah salahkan polis pon. Sbb gua yg salah.
Ape yang gua hairan, kenape kite nak lari dari polis klu kite x wat salah.
Dah polis suruh berenti, berenti la, wat pe nk lari.
Bagi gua, orang yang lari dari polis memang bersalah la.
LAgi satu, mak bapak, kenapa biorkan anak2 bawak jagaan kite merayau sampai pagi bute. Bile dah kene baru keluar macam2 kenyataan.
Mak bapak gua mmg pantang klu gua balik lewat lebih dari 12 mlm, tu syarat mak gua klu gua nk kluar malam.

kepunden said...

Gua doakan kemusnahan kepada PKR & DAP.
Dan gua arap Tuhan akan turunkan lebih petunjuk kepada pemimpin2 & Ahli2 PAS.
Gua juga nak tengok perubahan kepada UMNO.
Amin....

rakuban said...

knp nk susah2 nk ubah party.ubah party yg mmerintah sudah.selesai msalah...

rakuban said...

syukur la kene tembak perut,klo kne tmbak kpala mcm mn?pembangkang
ni xtaw bsyukur la...asik komplen je.

klo pembangkang ni pndai sgt,g la jadi polis sane

Nik Adib said...

aku penah lari drp polis masa kecik2 dulu. aku terpaksa naik motor (sbb ade motor kapcai jer kat umah aku tu pun ayah aku guna nak g menoreh) semata-mata utk g belaja math kat umah kawan aku. balik drp umah kawan aku, aku dikejar polis kerana dia tgk motor aku buruk, xde signal, xde lampu blakang (bapak aku dan mak aku org susah- keje menoreh jer). aku pun trpaksa la lari. kalau x lari kena saman. kalau kena saman sapa yg nak byr saman? bapak aku x berduit, mak aku x berduit. aku trpaksa naik motor sbb nak g belaja. mungkin senang korang kata "kalau x buat salah kenapa nak lari?" tp kalau kena saman aku dan keluarga x mampu nak bayar saman.

adakah aku yg bersalah? atau undang2 ciptaan manusia yg silap?

nasib baik masa tu polis x tembak aku. alhamdulillah dpt lagi aku idup hingga skang ni.

fikir-fikirkan lah.
tolong fikir-fikirkanlah untuk menyelesaikan masalah bukannya mencari salah.

Nik Adib said...

kalau lah undang2 ciptaan manusia betul sekalipun.

kalau ikutkan undang2, selagi penjenayah x membahayakan polis selagi tu la polis x bole tembak penjenayah.

adakah polis tu yg silap atau undang ciptaan manusia yg silap? nyawa manusia tiada nilai di dunia ni.

fikir-fikirkanlah...semata-mata utk selesaikan masalah.

Hanz_Azdi said...

focus bro, be spesific, please politics aside...mari kita tgk polis memang ada silap more or less silap jugdment..jadi kita kalau orang biasa pun mahu pembelaan keadilan. Macam KP S'ngor ngaku & mintak maap tu, kudos, camtulah kita mau...btw, salah kita (some) lari r/block, xda lesen, tu isu lain. Bila kantoi, denda sajalah, sewajarnya. Bukan tembak, sepak motor ..that's brutality atau keganasan..mungkin juga kesalahan guna kuasa polis.