Skip to main content

Jom Vigil Dan Demo Depan Balai Polis Shah Alam.

Gua baca versi akhbar, gua baca repot polis kawan mangsa tembakan dan gua dah baca penjelasan media Khalid Samad. Sebelum ini gua dah jelaskan disini, ada yang tuduh gua macam2... peduli apa gua dengan tuduhan lu orang semua, kita di anugerahkan akal untuk berfikir dan tidak menjatuhkan hukuman kepada seseorang itu sebelum terbukti bersalah, mahupun membuat sebarang spekulasi tanpa mendapat fakta yang sebenar.

Setakat dengar dari sebelah pihak, lepas tu buat tuduhan membabi buta.... apa punya sengal, dan tu pulak taksub sokongan simpati membabi buta jugak.... mentaliti melayu felda....

Dalam kes tembak mati seorang pelajar berumur 15 tahun, berdasarkan penjelasan Khalid Samad dan laporan polis kawannya, gua letakkan kesalahan pada budak tersebut dan bukan keluarganya. Jika dia tidak curi keluar rumah dan curi pandu kereta kakaknya perkara ini tidak akan terjadi. Dan dialah punca kejadian yang tidak diingini ini berlaku.

Lumrah budak2 yang sedang membesar. Suka sesuatu yang mencabar tanpa berfikir panjang kesan baik dan buruknya, terutama sekali berada diluar rumah diwaktu tengah malam tanpa pengetahuan ibubapa. Harap redha sajalah.... anggaplah sebagai pengajaran kepada semua ibubapa.


Dan hikmah di sebalik kejadian pula, untuk memaklumkan kepada kita bahawa kebanyakkan Polis di Malaysia ini adalah yang terbangang dalam dunia. Mendedahkan kelemahan dan kecuaian pasukan Polis yang di war-warkan cekap... cisss... cekap kepala bapak diorang. Yang pasti nak kena maki hamun ialah kepada Kumpulan Polis Celaka yang menembak secara membabi buta, kenapa gua kata tembak membabi buta.

Pertama: kerana mereka cukup terlatih untuk mengendalikan senjata api, dan wajib faham SOP sewaktu berhadapan dengan situasi yang dianggap sebagai ancaman dan merbahaya.

Kedua: jika tembakan amaran dan seperti dinyatakan menembak tayar kereta kenapa boleh tersasar kepada pemandu. Pasal tu gua katakan Polis yang menembak mati budak tu adalah manusia keparat yang bodoh lagi bangang.

Ketiga: apabila kawan mangsa keluar dari kereta mengapa harus pula di pelupuh beramai2, sedangkan beliau tidak melawan.

Keempat:  dalam situasi dekat dengan kawan mangsa, apakah kumpulan Polis Babi tersebut tidak dapat membezakan yang di hadapan mereka itu adalah budak atau orang dewasa... bukankah tolol namanya tu.

Kelima: Lu orang cari sendiri kesalahan2 tindakan Polis2 Baghal dan haramjadah celaka tu...

Dalam isu jumpa parang, apa yang boleh gua katakan semuanya hanya rekaan untuk menutup kesalahan tindakan bodoh mereka. Itu memang kerja polis dan mereka memang handal dalam perkara menutup dan mencipta bukti.

Walaupun ada inisiatif dari Ahli Parlimen Khalid Samad dan Kera..jaan Negeri Selangor dengan menyediakan bantuan guaman terhadap keluarga mangsa bagi menuntut keadilan di atas kecuaian pihak Polis. Gua ucapkan syabas atas keprihatinan tersebut tetapi belum mencukupi dari segi desakan politik untuk membersihkan Pasukan Polis yang berlagak macam RAJA ini. Apatah lagi banyak perkara kotor yang umum tahu berkaitan dengan Jabatan Kepolisan ini. Macam celaka.....

Dan masih belum mencukupi juga untuk mengiktiraf dan menilai NYAWA seorang anak melayu di mata masyarakat dan bangsa...!!!! Seolah-olah NYAWA bangsa melayu berada di tangga ketiga dalam kategori bangsa terbesar di Malaysia ini selepas Bangsa Cina dan Bangsa India.

Dimanakah...NGO Melayu...? Di manakah Perkasa...? Mana dia reformis aka penyokong tegar Pakatan Rakyat...? Yang melalak kononnya perjuangkan hak rakyat....? sebelum itu mari kita mengimbau kisah ini;

Kematian Kugan: Perghhhh.... berbondong2 tak kira melayu dan cina, india sudah pasti... mengiringi jenazah ke tanah perkuburan... siap dengan sepanduk dan pelbagai.... macam sial jer... gua tengok sokongan simpati yang diberikan...

Teoh Beng Hock: Berbondong2 bervigil.... cina, india... lantak pi kat diorang... yang melayu pun turut serta bervigil... sampai perkara yang haram pun di halalkan... termasuklah pimpinan parti pun terlibat sama... macam haramjadah gua tengok muka masing2. Tak cukup dengan itu... berkonvoi lagi ke Melaka untuk upacara pengebumian. Lagi celaka... punya perangai melayu2 yang mengaku Islam nih....

Kes Norizan Salleh: Setakat tuntutan nak saman dan blaaaa...blaaaa...bla.... belum tentu bila boleh selesai...

Kes Aminulrashid: Setakat tuntutan dan desakan siasatan yang telus... lepas ni.. sudah pasti akan diambil tindakan saman terhadap Polis dan Kera...jaan Malaysia... lepas tu bla..bla...bla.... tunggu lah sepuluh tahun dua puluh tahun untuk selesai kes... macam gampang jer....

Woiiii.... kepada parti2 politik dalam Pakatan Rakyat, khususnya kepada Menteri Besar Selangor.... kenapa lu orang tak himpunkan semua penyokong parti lu orang untuk berdemo mendesak Polis mengambil tindakan segera dan telus seperti yang lu orang lakukan kepada Kugan dan Teoh Beng Hock....

Lu orang semua lagi satu haramjadah keparat.... apakah nyawa india dan cina lebih mulia dari nyawa seorang anak melayu....? Kalau cina dan india mati... lu orang yang paling kehadapan... kalau anak melayu mati... setakat bergegar dalam media saja... kenapa tak turun ke jalanan dan nyatakan protes lu orang dalam isu ini...

Apa yang gua perhatikan dari penulisan blog2 umno... adakalanya masuk akal juga, iaitu pemimpin2 pakatan rakyat ni lebih memuliakan bangsa/kaum lain dari bangsa/kaum sendiri... jadi boneka cina dan india... memang patut pun diorang cakap macam tu...

Kepada penyokong2 Pakatan Rakyat.... cuba renungkan kembali betul atau tidak..., kalau anak melayu yang mati.... lu orang semua setakat melalak serta komen dalam blog dan media cyber jer.., kalau india dan cina yang mati... lu orang sanggup beli lilin dan bunga ros... untuk turun di jalanan... kononnya untuk menuntut keadilan, agaknya kalau adat diorang minta letakkan spender sorang sehelai pun, lu orang sanggup londehkan.

Cisss... macam cibai... jer..., lu orang dengan umno/ubn.. 2x5 jer.., ada ke... sesiapa yang berani organise VIGIL... untuk Allahyarham Aminur Rahshid...?

Gua tak suruh yang beragama Islam buat perkara tu..., tapi gua cabar Pemimpin DAP dan Pemimpin PKR yang bukan beragama Islam menyatakan tuntutan keadilan buat pihak keluarga Allahyarham bagi melambangkan semangat Pakatan Rakyat.

Mungkin Anwar Brahim atau Khalid Brahim boleh lontarkan idea ni pada Lim Kit Siang Malam.... buktikan bahawa Pakatan Rakyat tidak mengira kaum dalam menegakkan keadilan.... janganlah kerana kematian cina dan india... boleh organise itu ini... bila kena pada kematian melayu... lunyaiii... hancai.... he..he..he... ada berani ka...?  Seolah2 nyawa melayu tiada nilai pada pandangan cina dan india....

Bodoh punya Melayu... macam melukut tepi gantang pula.... (Nyawa Melayu No Value)

Comments

  1. aku setuju dengan ko .. setuju sangat,,, so pemimpin pakatan rakyat tak sedar lagi ke..??

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. ko tak mampos lagi aduka? hahaha!

    Bila kadar jenayah naik, hentam polis kata diorg tak buat kerja, harap gaji je naik. Bila polis dah buat kerja ada pulak yang pertikai tindakan polis. Ini kes yang isolate tapi still anggota-anggota berkenaan akan dievaluate dan dihadapkan ke mahkamah polis. Kenapa isolate?

    Jangan dimainkan sentimen 'bayangkan adik atau abang sendiri yg ditembak'. Itu tidak adil. kalau nak mainkan sentimen sebegitu, lagi bagus kalau dibayangkan feeling orang yang kenan samun oleh budak itu.

    Kalau abang atau adik korang penyamun, dah lama korang caci maki hamun dia sampai putus persaudaraan pun ada yang sanggup.

    Bayangkan pulak polis kena tembak mati masa berbalas tembak dengan pejenayah, polis yang mati tu tinggalkan seorang balu suri rumah sepenuh masa dengan 5 orang anak yang masih bersekolah. Polis hanya menjalankan tugas pun nak dipersalahkan. Kes samun ada yang pernah kena rogol kena bunuh tak marah plak kat penyamun tu tapi bila penyamun kena bunuh duk marah polis plak. Orang melayu ni berpolitik dasar mata lebam ke?

    Polis tembak mati pelajar selepas kejar-mengejar

    Oleh NORHAYATI YAHAYA

    norhayati.yahaya@kosmo.com.my

    SHAH ALAM - Seorang remaja lelaki disyaki penyamun mati ditembak selepas kereta dipandu suspek itu didakwa cuba merempuh anggota polis peronda di Jalan 11/2G, Seksyen 11 di sini semalam.

    Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar berkata, dalam kejadian pada pukul 2 pagi itu, dua kereta peronda polis bersama empat anggota dikatakan bertembung dengan kereta jenis Proton Iswara Aeroback dinaiki dua lelaki yang berada dalam keadaan mencurigakan di Jalan Tarian 11/2 di sini.

    "Anggota polis meminta pemandu kereta itu berhenti namun kereta itu dipecut laju menyebabkan polis melepaskan tembakan ke arah tayar kereta tersebut.

    "Kereta itu kemudian terbabas di bahu jalan di Jalan Makyong," kata beliau di sini semalam.

    Menurut Khalid, seorang daripada lelaki itu dapat keluar dari kereta dan melarikan diri menyebabkan dua anggota polis mengejar lelaki itu.

    Dua lagi anggota polis yang cuba memeriksa keadaan kereta itu terkejut apabila mendapati kereta tersebut mengundur dan cuba melanggar polis.

    "Salah seorang anggota polis yang cuba mempertahankan diri telah melepaskan tembakan mengenai pemandunya.

    "Pemandu kereta itu, Aminulrashid Amzah, 15, mati terkena tembakan," kata beliau


    Apa yang budak ni buat pukul 2 pagi tak tidur-tidur lagi sedangkan esok hari sekolah? Umur 15 bawak kereta? Hehehe tak payah cakap soal lesen. Lari sebab takut polis tanya pasai lesen? yang pandai sangat larikan diri dari polis tu kenapa? Biarlah polis periksa kereta tu.kalo tak salah nak takut buat apa kan? Rasanya artikel neh dah membuktikan polis memang "ikut buku".

    Kes ni masih dalam siasatan, jadi sementara tu MC memihak kepada pihak polis dulu. Kalau tak sanggup kena tembak, jangan jadi penyamun. Senang je..

    ReplyDelete
  4. Gua sokong lu bhai...

    C++
    CipanTapirTenuk.Blogspot

    ReplyDelete
  5. Jom ari jumaat turun jalan

    http://tukartiub.blogspot.com/2010/04/jujmaat-esok-berkumpul-ke-suhakam.html

    ReplyDelete
  6. buat kerje n buat kerje dgn cekap
    adlh 2bnde bbeza.

    ak hrap adala org komen,soh aku jadi polis

    ReplyDelete
  7. minta..
    atas rasa prihatin,kemanusiaan dan kewarasan rakyat Malaysia, MINTA jangan isu ini dipolitikkan..
    jangan ada komen2 yg tidak berprikemanusiaan. Hormati arwah dan kesihanilah keluarganya..
    berilah pandangan yg membina..
    atau pandangan yg masuk akal.. kalau lu benar-benar manusia..
    kecuali lu Melayu bangan klon khinzir.. Lu boleh Meraban dgn kesedihan dan kesusahan orang!
    jaga akal bebb..

    ReplyDelete
  8. takziah pada si mati..

    tahniah pada anggota polis kerana mempertahankan diri dari di lenyek kereta kakak si mati..

    salam bangang kepada penjaga si mati kerana membenarkan anak yang tidak berlesen keluar rumah pukul 2 pagi dan tidak tahu anaknyer pandai membawa kereta...

    peace..peace kacang peace..

    ReplyDelete
  9. Media Cyber lu patutnya gi mampus dulu b4 AT...Lu patutnya kena tembak dgn polis, bukan budak Aminulrashid tu.

    kes tu terang-2 menunjukkan ada anggota polis sudah salah tembak orang atas faktor curiga. Rasionalkah polis bila syak mana-mana suspek dia boleh buat suatu tindakan yg drastik lagi membahayakan orang lain seperti tembak mati? Patutlah orang cam lu sokong ISA.

    Nak menangkan polis pun biarlah bertempat. Polis yang salah perlu dihukum sewajarnya.

    btw..demo + vigil? no way.

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Gambar Mahathir mula diturunkan.

Gambar Mahathir sebagai PM diturunkan bermula hari ini. Admin berharap gambar Muhyiddin sempat dinaikkan. Bukan apa. Penat nak layan drama politik. Ekonomi ke laut. Hutang bertambah. Aset terjual. Penyakit merebak. Perkauman membarah. https://t.co/oYE33fWwpW

Menteri Kesihatan dikritik rakam lagu raya saat negara dilanda wabak Covid 19.

Menteri Kesihatan yang baru, telah dikritik hebat dalam media sosial, angkara sibuk merakamkan lagu raya (untuk kegunaan populariti 2 bulan lagi), ketika negara Malaysia diisytihar wabak Corona Virus Covid 19. Bagaimana pun, ada pihak mendakwa, ianya adalah video 2 tahun lepas. Dan menjadi mangsa serangan politik. https://youtu.be/ttjNU60XdCw

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n