Skip to main content

Barcelona VS Inter Milan

Oleh : AdukaTaruna

Gua sebenarnya lebih suka kedua team ni jumpa final. Dan gua anggap perlawanan ni adalah perlawanan final. Jose Mourinho pada gua genius bola sepak yang bongkak. Tak mengapa la dari Melayu kat FAM tu. Bongkak tapi bodoh. Sendiri paham sudah la kan..

Barcelona pada gua ibarat Russia yang memiliki senjata pemusnah serta komander perang yang bijak serta media yang kuat. Di mana media tersebut boleh mempengaruhi mental pemain Inter Milan sedikit sebanyak.

Inter Milan pula gua ibarat negara sederhana kuat yang kompom kalah kalau berperang dengan kuasa sebesar Russia. Tapi, kelebihan Inter ialah Jose. Satu genius yang bongkak.

Cerita Wenger.

Wenger bukan tahap Jose. Dia biasa2 jer. Superb kalau dibandingkan dengan mana2 jurulatih Melayu la. Tapi di kalangan nama2 gergasi, dia just standrad SIRIM. Pasal tu Wenger tak dapat cari kaedah nak sekat Messi. Nak baca blog gua, gua tak bagitau plak ari tu. Hua3....

1st match Barca dengan medianya mempromosi Messi dengan gila babas. Wenger terpengrauh dan suruh beberapa pemain fokus sekat Messi. Padahnya, Messi tak dapat score, tapi Ibrahim Ali yang selesa bergerak. Sumbat 2 gol tanpa dicabar.

2nd match, Wenger dalam dilemma. Nak biarkan Messi tak bleh, biarkan pun tak bleh. Last2 main macam tipikal Arsenal dalam EPL. Terus Messi sumbat 4 gol. Hambek ngko. 4-5 orang nak halang dari Messi try pun terkial2.

Kalau Jose plak.

Itu kalau Wenger. Orang tua Perancis yang standrad SIRIM. Tapi kali ni Jose beb. Kalau gua jadi Jose, cara nak settlekan masalah Messi ni ialah dengan mencari seorang pemain yang 100% membayangi Messi ketika dalam keadaan Barca pegang bola. Dan memisahkan diri dengan Messi ketika Inter pegang bola.

Orang yang paling sesuai membayangi Messi ialah pemain yang degil, laju dan liat macam Rooney. Pemain ni akan follow Messi sahaja ketika Barca pegang bola. Jangan ikut bola, tapi ikut Messi. Time Inter pegang bola semula, baru pemain ni pisah dan ikut bola. So, tak perlu susutkan kekuatan pasukan demi menjaga Messi sekor.

Pemain yang jaga Messi harus tidak terikat dengan posisi. Kerana Messi akan bertukar posisi atas arahan Pep Guardiola, seandainya dia berasakan Messi perlu berada di kedudukan yang lain pula. So, kena rombak line up la. Paling sesuai guna penyerang satu, dan 2 stopper (tengah). Satu attacking, satu defending. Yang defending tu yang membayangi Messi.

Kalau Pep plak.

Pep kena faham yang pemain dia kena naik bas. Langit eropah tak boleh dilalui oleh kapal terbang skang. Walau naik bas Sani Express pun, letih gak bhai. Sedangkan perlawanan kat Barca nanti kemungkinan besar Inter naik kapal terbang.

So, kalau gua jadi Pep, gua target seri jer la. So, kena langgar prinsip team Barca la. Yakni corak permainan serang kepada corak permainan berhati-hati. Kalau terjadi, game pasti membosankan. Kalau gua, pertamanya kencing dengan isytihar Messi kemungkinan tidak bermain. Injured. Then, 1 half gua pilih corak berhati-hati. Sentiasa pegang bola tapi tidak menyerang secara extreme. Gua guna penyerang satu dan gua simpan Messi untuk 1st half. Tengok dulu line up defend yang disediakan Jose ketika 1st half untuk menghadapi Messi.. 2nd half baru buat keputusan Messi harus diletakkan di hadapan sebelah mana.

Ramalan gua.

Kalau gol dari Inter, tolak penalty dan corner, gol Inter mesti berpunca dari serang balas. Kerana gua tak fikir Pep gadaikan prinsip permainan Barca. Kemaruk nak serang, mesti kena punyalah.

Kalau gol dari Barca, tolak penalty dan corner, gol Barca mesti berpunca dari try jarak jauh. Gua ramal, Messi diletak sebelah kanan atau kiri berbanding tengah ketika lawan Arsenal. Then, Messi akan cipta situasi bergelut dengan 2-3 pemain defend di sebelah kanan/kiri kawasan Inter. Then, bola dilintangkan di hadapan line defend sebelum dirembat oleh mana-mana pemain tengah.

Ramalan keseluruhan, seri 0-0.

Comments

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.