Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Mar 3, 2010

Melayu perlu mulakan keturunan dengan gandum (2).

Oleh : AdukaTaruna

Apabila kita bicara tentang satu-satu topik, hendak berada dalam premis topik berkenaan. Jika keluar topik, maka anda masih mentah dalam kemampuan mengasing sesuatu itu mengikut tempatnya.

Bicara tentang gandum pembolehubah genetik hebat hendaklah berada dalam topik benar atau salah tajuk itu. Bukan masuk dalam tajuk banyak lagi pembolehubah yang lain. Kepada pembaca, skang gua turun ke level asas mengasingkan sesuatu itu mengikut tempatnya.

Katakan pihak A mendakwa cuaca panas dan kering sekarang adalah punca wabak penyakit. So, bila dihulurkan tajuk itu, maka benar atau salah tajuk itu hendaklah dibincangkan dalam tajuk itu. Bukannya, berhujah banyak lagi punca. Antara wabak terjadi sebab melayu malas mandi. Melayu malas mandi, makan cekedis, minum coke berada dalam tajuk makanan ringan adalah punca wabak penyakit. Buat tajuk lain, dan berhujah tentang benar salah satu2 tajuk berkenaan.

Tajuk nasi vs gandum.

Antara pembolehubah yang gua dakwa ialah gandum vs nasi. Gua tidak tulis pun itu pembolehubah muktamad dan total. Jepun pemakan nasi juga hebat. tetapi gua mendakwa ada beberapa pembolehubah sampingan yang berkaitan juga dengan 'gandum'.

Ketika Jepun cuba menjadi satu kuasa tamadun yang hebat, dasar pemerintah Jepun ketika itu menghantar para pelajar ke Barat, membeli kapal terbang Barat dan menbukanya, menggalakkan rakyat berkahwin campur dengan Barat bagi mendapatkan baka. Jepun tidak boleh menukar diet kepada gandum kerana pelbagai faktor. tetapi Jepun mendapatkan alternatif diet kepada gandum. Yakni makan makanan seperti ikan separa mentah.

Sehinggalah Jepun muncul sebagai bangsa hebat dan bertaraf penjajah. Dan hasil diet alternatif gandum itu, Jepun muncul sebagai kuasa sukan bola tampar. pemain yang tinggi2, lasak dan kuat.

Cina vs India.

Sehebat2 Cina dijajah oleh bangsa pemakan 'gandum alternatif' dan dijajah oleh bangsa pemakan gandum (British). China pemakan nasi dan India pemakan gandum pula kebanyakkan kita keliru dengan keadaan agihan kekayaan rakyat kedua-dua berkenaan.

India pemakan gandum lebih lama memiliki kuasa nuklear berbanding China. Cuma kita tenggelam keadaan tamadun mereka dengan kemiskinan dan kemunduran India berbanding China. Ini adalah faktor agihan kekayaan yang agak tidak adil.

India juga lebih lama hebat dalam bidang ICT berbanding China. Automatif India TATA lebih lama muncul berbanding China. Malah Taiwan sebelum ini jauh meninggalkan China dalam sektor industri teknologi berat.

Cuma apabila dibandingkan dengan pemakan nasi Melayu dengan pemakan nasi Cina, barulah kita berada di luar tajuk. Yakni pembolehubah yang lain pula. Seperti bencana alam, iklim, perjuangan dan kendiri hidup, pendidikan, etc.

"Jangan naik kenderaan orang yang tidak dikenali. Ianya boleh jadi satu penculikan."

"Bodohlah lu Aduka. Tak semestinya naik kenderaan orang yang tak dikenali semua kes culik. Banyak sebab lain. Skang ni orang culik main terjah jer."

15 comments:

abanghensem said...

apparaaa lu aduka.... lu tengok minah or mamat kacukan tak bijak pun..... natasha hudson... kacukan gak bro...... harap muka jer lawa.... kawin sekejap... laki dia puas tibai dia ( laki dia peggemar nasi yang tegar bro... bijak ambik kesempatan... hehehe ) then cerai..... kawin plak ( ngan penggemar nasi tegar gak bro... ) ... kena tibai lagi pastu cerai.... harta tak dapat pun..... mana cerdiknya bro.....

addy said...

nama pun dah dah bodo macam ko ler wahai andukaTaruna. MAKANAN,BANGSA,RAJA sendiri pun ko kutuk. lebih baik ko pergi dok Australia la.dari dok malayisa jadi sampah saje.

halimkembara said...

Aku tak tau la sebab apa lu tulis artekel ni nanti lu kasi la anak lu makan gandum banyak2,tapi kalau lu tak didik anak lu dengan baik walau apa dia makan pun dia tak akan jadi yang terbaik

halimkembara said...

Aku tak tau la sebab apa lu tulis artekel ni nanti lu kasi la anak lu makan gandum banyak2,tapi kalau lu tak didik anak lu dengan baik walau apa dia makan pun dia tak akan jadi yang terbaik

rakuban said...

@halimkembara

dlm cth mudah ayat lu mcm ni la,
ferrari klo racer nye xpndai drive,
kalah jugak dgn proton megavalve.

i2 yg AT ni ckp pembolehubah yg same.
ak pon xbrape stuju dgn AT,tp ak
mls nk pk n mls nk cr hujah.

@addy

ms zamn revolusi eropah dulu,
knp org bsusah2 pyah terangkn n lawan gereja,sdgkn diugut hkum bunuh..

tp AT ni xmmpu nk dok kt ostolia sbb 2r die xdok ostolia.xpon bini die xbg dok ostolia,sbb die nk tuka name jd john travolta.

saye said...

Cina vs India

India=Agihan kekayan yang tak rata: asal rakyatnya tak pandai, senag kena tipu ngan pemimpin walau makan roti.

Cina = walau di jajah jepun, barat? tapi berjaya membina jati diri yang kuat, tak terkesan ngan ideologi penjajah, jadi komunis terus he he. dia lama amal dasar tutup pintu pasal tu kita nampak macam lambat sket bab tech tapi sebenarnya hebat. kalau tak takkan jadi antara kuasa dunia walau makan nasi je. en google pun leh di hacknye.

satu lagi cina juga berjaya mengekalkan keaslian mereka. seluruh dunia ada china town. mereka boleh suvive kat mana sahaja tanpa perlu makan gandum. sampai mat saleh pun skarang makan nasi he he. so nak maju tak perlu adapt melulu. just tengok root masing2 dan chek apa yang kita terpesong pastu betulkan balik

Ninja-san said...

Betul bro ...

Kenyataan kau berkenaan topik ini disokong aku 100% kerana mendapat persetujuan sebulat suara oleh rakan-rakanku yang bekerja di bidang perubatan.

Makan gandum banyak membantu perkembangan minda , baka , saiz seseorang itu malah ianya lebih cerdik dari baka pemakan nasi.


Tipikal MELAYU dengan nasi sukar dibuang .. Sehari tak makan nasi , mereka rasa seperti nak mati , hidup hari tu tak sempurna sedangkan pemakan gandum hanya menyentuh nasi sebulan sekali sahaja.

Aku harap mereka tak faham topik ini masih diselubungi sikap 'taboo kepada nasi '


Sekali sekali pemakan nasi ni kena bertukar buah fikiran @ berdebat dengan pemakan gandum. Baru dorang dapat tahu kelebihan dan kekurangan nasi.


Sambung lagi bro sampai BAB 8 ..

Ninja-san said...
This comment has been removed by the author.
abanghensem said...

oiiii Ninja-san... wa sekarang pun dah kureng dah makan nasi.... kekadang sehjari tak sentuh sebijik pun nasi..... patut la sari dua ni wa rasa cam genius semacam jer.... hahahahahaha

zibnibrahim said...

palaotak lu memang geniusla at,gua memang setuju 100% teorilu.lu dah ada phd kebelum?.

a said...

-jika kita berbicara atau berbincang mahupun berbahas mengenai sesuatu topik telah menjadi kebiasaan seorang dua ahli bicara terkeluar topic perbincangan, ia umpama adat perbualan yang memberi manfaat kepada ahli perbincangan, kerana yg diutarakan itu berkaitan dengan topic dan punyai nilai ilmu yang bermanfaat kepada kite..bagi aku tak perlu dikatakan mereka mentah, kerana seseorang yg “masak”, memandang budak yg mentah itu juga punyai ilmu yg kite tiada.


-berbalik kepada topic ini, padngan aku memulakan keturunan melayu dengan makan makanan berasaskan gandum bukan cara untuk merubah bangsa melayu untuk menjadi bangsa yg disegani dan berjaya..aku percaya, jika diberi subsidi sekalipun untuk melayu mkan mkann berasaskan gandum, hasilnyer tidak seperti yang diingikan iaitu gagal..


-teori atau idea untuk menukarkan mkanan ruji melayu dri nasi ke gandum adlah idea yg bernas, tetapi cara nyer silap sama sekali..kandungan protein dlam gandum hanyalah tggi sedikit kandungan proteinnyer dri nasi, klu inginkan mkanan ruji yg tinggi protein, masyarakat melayu xperlu mkan masak lemak cli api dengan roti, atau dengan roti canai mahupun papadem, ..xperlu menebal muke depan mak sndri atau mak mertua mkan “gandum” bersama anak-anak..hehe..ckup la sekadar menukar diet mkanan totok melayu ini kepada mkanan yg seimbang dan kurangkan minyak atau kolestrol (melayu kuat mkan minyak),mumgkin melayu bleh mkan nsi yg berprotein tgi, nasi yg terbukti tgi protein adalah berasl dri beras perang (banyak lagi beras yang tinggi protein)..dan perlu adew mkanan tambahan untuk vitamin laen..tetapi hakikat sebenarnyer menjaga pemakanan sahaja tidak menjamin seseorang anak itu untuk berjaya menjadi bijak pandai, tetapi ia mestilah disertakan dengan didikan yang sempurna.


-At boleh aku tau kenapa jepun x tukarkan makanan ruji nyer dri nasi ke gandum??klu bley menulis 2 sertakan dri mane fakta yang ko tulis 2..pembaca laen pon nak tau dri mane fakta ko tue..kedekut btul..hehe..


-jepun bukannyer kurang cerdik mcam kite (melayu), mereka xperlu menukarkan mkanan ruji mereka..tetapi menambah baik apew yg kurang..



-jepun telah tukarkan mkanan ruji mereka??Sebenarnyer Jepun tidak menukarkan makanan ruji mereka sehingga kini makanan berasaskan nasi masih makanan ruji mereka.Fakta ditulis oleh budak jepun sendiri. Rice was introduced to Japan about 400 B.C. during the Jomon Period. It became a staple food as it still is today..jepun mkan nasi (sushi) sebelum mitshubishi, Toyota, Honda, ditubuhkan lagi..jepun telah mkan ikan mentah sejak beratus ratus thun dahulu, bukan mereka pandang ke barat dan tukar diet mkanan mereka..mereka sedar kepentingan protein 100 thun lalu dan mula mkan kacang soya, dan mkanan berasaskan kekacang, cube lihat sejarah sushi dan makanan ruji, bagi jepun..tidak hairan la I.q org jepun lebih tggi dri pemakan gandum yang laen,rajin2kan membaca article inggeris banyak maklumat yg akan kite trime, jganla jadi melayu totok..

Rujukan.
List of I.Q by country

penjejak awan said...

bab baka gua setuju ngn lu..cth : kalau mak bapak lu kulit hitam xkan anak keluar kulit kaler putih kn..da pelik tu..xkira la mak bapak lu bagi lu makan pe kan

Ninja-san said...

Apa perbezaan GANDUM DAN BERAS ?

Untuk memudahkan sedikit pemahaman asas adalah kandungan protein dan kabohidrat dalam bahan berkenaan.

Beras kekal sebagai beras sehinggalah ianya dimasak menjadi nasi . betul ? proses penghadaman tidak membantu setiap nasi yang dimakan untuk membawa semua zat protein dan kabohidrat ke tubuh manusia. Akhirya kita hanya kekal kenyang dan membuang apa yang tertinggal. Walaupun proses penghadaman tidak keluar semula berbentuk nasi. Stop !!

Gandum pula tidak dimasak sedemikian dan ditukar kepada nandum ?? betul ... Gandum ditukar kepada tepung dan sebagainya . Inilah sebenarnya yang memudahkan proses penghadaman manusia apabila kita makan gandum yang bertukar menjadi roti . Kandungan protein dalam gandum mudah di serap ke tubuh kita dengan muda apabila ianya telah di kisar dengan halus.


Teori Mudah dan pratikal !!!

Makan sepinggan nasi setiap petang selama sebulan berserta lauk kegemaran anda

atau

Makan roti canai 2 keping dgn kuah kegemaran anda selama sebulan.


Insyaallah hasilnya , berat badan anda akan lebih meningkat jika mengamalkan memakan roti daripada nasi setiap petang.

Tak percaya ? Anda boleh mencuba kerana aku dan cuba .. Peningkatan berat mendadak sebanyak 3kg-5kg dalam sebulan berbanding makan nasi diwaktu petang.

Kenapa petang ? sebab time ni bila kita makan , tidak mengeluarkan banyak tenaga ( andaian jika balik rumah rilek depan tv tanpa aktiviti luar : kebiasaannya ) , maka kabohidrat , protein dan lemak banyak terkumpul di badan.

So .. terbukti GANDUM membantu tumbesaran yang lebih cepat berbanding beras kerana rupabentuk asal yang bertukar kepada tepung.


Ada korang pernah cuba , beras tumbuk halus-halus buat kueh kodok petang-petang ? keh keh keh keh !!


Beras tidak di tukar kepada rupabentuk lain kecuali tepung beras untuk buat kueh , pernah korang buat roti ? hehehehehe

perunding said...

sekadar menambah..
jangan lari topik..
orang putih panggil ceterus peribus...

google lah nak tau lanjut..

Uda said...

aku tak setuju kalau pemakan gandum lebih cerdik dari pemakan beras..namun aku setuju kalau makan makaann berasaskan gandum mempengaruhi fizikal yang lebih tinggi dan rangka yang lebih besar berbanding pemakan makanan berasaskan beras iaitu nasi.