Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Mar 2, 2010

Melayu perlu mulakan keturunan dengan gandum.

Oleh : AdukaTaruna

Setiap ilmu yang dikitabkan berasal dari teori. Setelah dibuktikan secara sains mengikut kemampuan semasa, barulah teori itu disahkan. Kemudiannya, kemampuan sains yang berkembang boleh menjumpai penemuan baru dari teori asal ataupun membatalkan teori yang telah menjadi fakta itu.

Pembolehubah gandum vs padi.

Ini bukan bicara tajuk ekonomi setempat yang beriklim tanaman padi berbanding gandum, tetapi bicara tajuk keturunan yang hebat.

Dari keturunan suami-isteri kepada proses jimak dan alam kandungan, Melayu dan bangsa Asia membesar dengan padi. Padi yang menjadi nasi bolehlah kita katakan sebagai karbohidrat.

Dari keturunan suami-isteri kepada proses jimak dan alam kandungan, Barat, Russia, Parsi membesar dengan gandum. Gandum yang menjadi roti bolehlah kita katakan sebagai protein.

Jika kita ambil baka tanaman buah2an, baja adalah penentu hasil buah dan baka yang baik.

"Aduka. Setiap kejadian tuhan adalah sama. Menghina Melayu sama dengan menghina Allah."

Itu hujah bodoh tahap Melayu. Kita katakan baka mangga Siam A134 lebih baik dari baka mangga Mardi B1tidak jatuh hukum menghina kejadian Allah. Allah suruh kita ubah kalau nak Allah ubah.

Perbezaan manusia roti dengan manusia nasi.

Bangsa pemakan roti memiliki tubuh yang besar, manakala bangsa pemakan nasi bertubuh kecil.

Hampir kesemua penemu ilmu dan pencatat sejarah adalah dari kalangan bangsa pemakan roti berbanding pemakan nasi. Ibnu Sinar, Al Khawrizmi, Newton etc adalah pemakan roti.

"Bro.. wa nak bagi anak wa makan roti. Nak tengok teori lu betul ke tak?" sms member gua.

Makan roti atau nasi harus berada dalam tahap ruji. Kalau makan roti sekali sekala itu tidak termasuk dalam tahap ruji.

Nak dapatkan tahap ruji, perlu bina selera dan kerujian anak ke arah roti. Nak bina selera dan kerujian anak2 kepada roti harus bermula dari dalam kandungan. Si ibu harus memakan roti lebih banyak dari nasi. Si ibu perlu merujikan roti sebagai deria dan pembinaan awal kandungan.

Bagaimana pun tidaklah terlalu terlewat jika si anak diasuh memakan roti berbanding nasi apabila sudah lahir. Cuma kita bimbang penerimaan antara acuan yang dibina dengan bahan yang diberi mengejutkan dan menderitakan si bayi.

Sebuah cerita yang pernah tercatat dalam majalah Mastika kalau tak silap gua ialah seorang lelaki yang tidak boleh (alah) memakan nasi atau benda2 yang berasaskan beras. Dia hanya memakan roti / lempeng dan kuih2 yang berasaskan gandum.

Ketika diselidik wartawan tersebut, si ibu mengatakan, ketika dia hamil anak tersebut, dia alah kepada nasi dan bau2 dari nasi.

Dari cerita tersebut, gua ambil keputusan, bahawa anak2 harus dibina ruji mereka kepada roti sejak dalam kandungan. Disamping memakan makanan berasas lain juga.

Namun, untuk batch pertama keturunan, tidaklah boleh kita harapkan bangsa Melayu sama seperti bangsa pemakan roti, ianya mungkin berhasil pada batch ke 4 jika diet itu diamalkan dan diwasiatkan secara konsisten.

"Tulang Besi... lu punya badan macam Big Show tu, dulu lu makan nasi ke roti ke atau asal boleh dimakan semua sebat?"

 Tulang Besi vs Ostad Al Bakistani

15 comments:

abanghensem said...

hahahaha... citer pasal roti n gandum plak lu ni.... orang jepun makan nasik gak bro....

Wafi said...

ntah..cina bgsa pmbina tamadun dunia,cipta mcm2 teknologi yg barat kembgkn skrg..pun mkn nasi gak..

sudan said...

salam bro..

wa nak komen sketla pasal artikel lu ni.. 1st intro lu.. mmg tepat sekali proses sesuatu teori dikeluarkan.. tp statement lu mkn gandum bole pandai.. alamak, lemah sangatla.. main kat surface jer.. dari sudut ilmiahnye, bile nak keluarkan sesuatu statement tu.. at least buatla
1. rujukan sket (cari mane2 artikel yg ckp nasi melemahkan pemikiran dan gandum lebih bagus)..
2. pilih mane yg menyokong statement lu dan bagi sebabnya..
3. then br bagi pendapat..

tp.. statement gandum melahirkan generasi yg hebat.. wa sgt x setuju.. kalau lu rase nak cerdik, banyakkan bace Quran, solat sunat.. InsyaAllah.. cerdik dan hebat keturunan lu.. percayala.. xyah xperimen, dah terbukti..

halimkembara said...

Orang-orang yang makan gandum banyak ni ada jugak yang bangang bro..aku bukan nak puji diri aku ni aku makan nasi banyak ni pun boleh jugak buat kerja dan jangan ingat yang makan gandum tu rajin-rajin ko ni tulis lah artikal yang logik sikit broo.

jeme said...

aku ada email 1 article 'MENGAPA Orang Yahudi KAYA dan BIJAK?' psl baka Isreal. Kau baca je lah.

farid kemik said...

kite bincang pasal gandum ke @ baka???? confusesssss..... mmg diakui yahudi tu mmg bijak pandai orgnye.. tp bole ker dijadikan bench mark kalau percaya ape yg terkandung dalam Quran tp x terima Islam.. pada aku lagi haram jadah.. terus terang aku cakap, cube letakkan diri korg pd international level sket.. kalau awal2 ko dah rase baka sendiri x elok.. camne nak bersaing..

saye said...

gua kureng setuju. bukan faktor makanan ruji memberi kesan. (faktor halal-haram makanan tu mungkin ada kesan) contoh negara cina, kebanyakkanj rakyat lebih advance dari segi tamadun dan daya saing dari india walau diorang makan nasi dan orang india makan gandum.

faktor yang buat sesuatu kaum layu adalh faktor kesenangan, orang melayu dari dulu hidup rilek, negara takde bencana, kerja sawah pagi, petang rilek, menuai setahun skali (dulu la)masa lain rilek, bila jadi kerajaan dapat subsidi, ketuanan terjamin rilek lagi. tiada kegusaran.

kira sama la mcm orang arab sekarang, dah lama sangat senang, kaya. sekarang nak bela bangsa sendiri pun tak mampu

a said...

-mkan roti bukan jlan penyelesainnyer, jika kandungan protein tinggi diperlukan dlam bdan mkanla papadem coz kandungan protein nyer antara yg tertinggi dlam keluarga roti.haha

-aku percya, untuk merubah sesuatu tamadun perlu merubah cra pemikirannyer terlebih dahulu..

-pemikiran sesuatu manusia menjadi luas apabila, melalui proses pembelajaran, pengalaman, pergaulan, mencuba sesuatu yg bru, dan kegagalan etc.

-pndangan aku,faktor utama untuk sesuatu kaum atau tamadun itu maju ialah faktor populasi dan kemampuan berfikir secara logik, jika kita lihat pda thun 1900, populasi China mencecah 300 juta,Russia 132 juta,dan negara2 maju pada era ini memiliki populasi lbih pd populasi rakyat malaysia sekarang..itu pda thun 1900..kenapa faktor populasi berjaya mengubah tamadun??banyak udang banyak garam, byak org bnyak pemikiran, persaingan, peperangan, bnyak maslah yg timbul, dri situ idea akan timbul..etc.

-tidak hairanla mereka lebih kehadapan berbanding malaya(UK), pada ktika itu populasi sekitar semenajung 900k, dan sarawak 500k..

-faktor pemikiran logik dperlukan ketika itu juga untuk membangun sesuatu tamadun sekarang kte pgil i.q,..tdak hairanla india pada ketika itu populasi lebey kurang 200 juta ttapi tmdun itu masih kebelakang dri sekarang..kenapa??mungkin tahap pemikiran logikye kurang(i.q),ditambah pula faktor budaya, hingga sekarang india masih mengamalkan upacara membaling anak dri tempat yg tinggi dan membela tikus d kuil..can somebody tell me what benefits from this ritual??..

-malaysia atau melayu juga bleh kehadapan tanpa perlu menaikkan populasi, tetapi merubah cra berfikir, pergaulan, sahsiah dan akhlak, cmne cre tok berfikir?kte bukak tajuk laen.

**x perlu merujikan roti tersebut, bak kate abg hensem org jepun pown mkan nasi..hehe.

sumber:

World population 1900.

Table of protein in bread.

Table of protein in rice.

amxar said...

aduhai teruknyer,

kekadang statement lu nampak bingai... menjijikkan... kehebatan ketamadunan sesuatu bangsa bukan atas faktor makanan bai... tapi lu tengok laa sekeliling... bangsa Melayu nie terbukti PEMALAS!...

pi skolah... brapa kerat yg rajin n bijak pandai?... lagi ramai pemalas dan suka memonteng dari belajar... kecik2 lagi dah horny nak menggatal berkapel...

kelemahan bangsa Melayu sebab sistem pendidikan yg lemah dan serabai... sistem kasta... yg kaya masuk skolah private... yg biasa2 masuk skolah biasa... yg lebih baik sket masuk skolah asrama... dah tue asimilasi kurang... ada skolah cina india private... etc...

kalau sorang bijak masuk kelab bodoh bingai... lastly akan ikut jatuh bodoh bingai... itu masalah nyer... dah sistem pendidikan huru hara... itu yg jadikan org Melayu ketinggalan... corak pemikiran serabut... tak reti berfikir... main ikut folow je...

banyak lagi faktor melemahkan Melayu nie... pemakanan satu faktor lain... cina makan yg terbaik berkhasiat... melayu pi usha mana2... makan cikedees... makanan ringan... minum air gas... air manis nie melemahkan daya otak... itu sebab yahudi jual coke n pepsi kat hampir semua fast food... Fastfood makanan majoriti buatan modified genetical GMFood... campur air manis... haa jadilah bodo...

Nak pandai... ikut laa apa Rasulullah SAW biasa makan... biasa minum... nak anak bijak dan soleh... rajin2 bawak ke majlis ilmu... jaga kebajikan anak2... jaga pergaulan mereka... senang je...

bukan pasal makan nasik bangang... makan gandum bijak...

lu sendiri pun makan nasi... lu sendiri pun bangang gak?... malas mau ungkit... tapi bukan psal lu bingai lu kena kontroversi?...


p/s : aku rasa kalau lu dari kecik makan gandum lu tak de le besar2 nie jadi blogger murahan... hehee... kontroversi bangang... :D

zargus2702 said...

-wa tak dpt nk byangkan abghensem mkn roti ngan budu..cmner agaknye muke bumblebee mkn roti masak lomak cili api..wa pun x pasti bole knyang mkn lauk feveret wa, asam pedas n sambal belacan gaul ngan roti gardenia..arghh!!jiwa kacau beb!!

-wa x brape stuju ngan artikel nie brkaitan gandum n beras..tp wa stuju brkaitan pemakanan bole mmbntuk pemikiran n kebijaksanaan manusia..

-kalu x silap wa, kndungan gandum n beras, dua2 ade karbohidrat so fungsi kedua2 bahan mntah nie same la kot..disbbkan faktor geografi , mayb gandum x seswai ditanam di mlaysia brbanding beras..so nk xnk kite kt mlaysia nie kna la gak telan nasi..cume yg patut di tekankan ialah side dishes utk mngimbangi beras or gandum trsebut..

Ninja-san said...
This comment has been removed by the author.
Ninja-san said...

Bro AT ,

Dorang ni bukan boleh sebut sket bab-bab baka , keturunan ni ..sensitif sket walaupun hakikatnya setiap ahli keluarga Melayu tak semua berjaya masuk University , sesetengah tu masuk je tapi kantoi semester 4.

AT cerita bab Gandum ni rasanya nak mengubah BAKA sesetengah orang Melayu sebenarnya bukannya nak mengubah KETURUNAN orang melayu. Adakah dengan makan Gandum orang melayu akan bertukar keturunan. ( eh ...baka dgn keturunan tak sama ka? cth : aku keturunan Daeng Celak , aku Baka Daeng Celak ? ahhhhhh pening aku ) ..


Lihat sendiri keadaan orang di Malaysia sebagai contoh pemain bolasepak kat Malaysia ni. KENAPA pemain bolasepak dari UTARA kebanyakkan pendek-pendek , kecik petot berbanding dengan orang-orang di SELATAN spt JOHOR dan MELAKA . Faktor pemakanan yang diterapkan sejak kecik , orang utara nie sebut NASI adalah RUJI wajib setiap hari dari PAGI , TENGAHARI , PETANG dan MALAM .

Orang di negeri lain pun makan nasi juga tapi disulami dengan makan roti canai ( gandum ) , mee goreng ( gandum ) serta burger ( gandum ) setiap hari. Orang utara hanya bergantung kepada NASI sebagai sumber harian .


Kekadang itu , korang yang cerdik padai ni cuba la bawa diri ke 20 tahun yang lampau , Jangan nak melihat realiti yang terpampar kat depan mata aja . Pi tanya orang tua-tua yang berumur 50 tahun sekarang ni. Apakah makanan ruji mereka setiap hari ?? Adakah mereka akan jawab KFC , McD , Pizza Hut , Kenny Roger yang banyak bersumberkan gandum ?


Memang betul , pemakanan sahaja tidak cukup jika tidak dibimbing dengan asas didikan yang betul tapi apa yang kita MAKAN membantu perkembangan otak walaupun sebiji gandum berbanding sebiji beras.


Korang tengok NASI sebagai RUJI harian tetapi penduduk ASIA jauh ketinggalan dengan BARAT yang makan GANDUM disebabkan apa ? Itupun tidak semua orang Asia makan nasi sebagai RUJI , cuba tengok ASIA BARAT pun tak makan nasi, tengok fizikal mereka !!!


Janganlah nak komen lari dari asas topik yang mengaitkan benda lain.

Belajar 'kait' buah rambutan dengan galah panjang, jika buah tak luruh jugak . Jangan salahkan galah pendek , pokok tinggi , ranting liat , semut banyak , buah tak elok .

Diri sendiri tu sebenarnya yang tak pandai mengait buah !!! huhuhuhu ...


* sesiapa yang cakap Jepun pun makan nasi jugak perlu semak balik statment anda kerana golongan muda Jepun sekarang tidak lagi terikut-ikut budaya memakan sushi setiap hari. Jepun makan nasi , itu cerita 10 yang lalu .. pi tengok realiti sekarang kat sana , NASI adalah RUJI ataupun tidak ?

penjejak awan said...

3 benda ley mempengaruhi pembesaran manusia (gua belajar masa form5 dlu):

1.genetik
2.pemakanan
3.suasana sekeliling

1)pemakanan mmg boleh mempengaruhi pembesaran manusia tp makan nasi pun bukan nye makan nasi kosong.ada lauk jugak.ikan.ayam.udang.sotong..protein jgak kan =)

2)genetik KOMPEM adalah pemboleh ubah utama menentukan pembesaran manusia. cth : kembar seiras bila dewasa tidak akan ada jauh perbezaan dari segi saiz badan dan warna kulit walaupun hidup dengan pemakanan dan persekitaran yg lain(mengikut buku biologi gua dulu la kn).

3)kesimpulan genetik penentu utama tp pemakanan yg betul mampu mempengaruhi pembesaran ke tahap optimum.

qwerty said...

sekali lagi posting tahap bongok dari raja lawak 8 aka adukataruna.

teori tahpape+bangang.
indeed aku kecewa sungguh dengan tahap penaakulan "mantik" engkau dalam posting kali ni berbanding posting melayu bangang sebab genetik.

mungkin ko nih melayu tahap rendah diri xde identiti sampai semuanya nak pandang ke barat hatta makan gandum sekalipun.

ha nanti anak engkau bagi makan gandum jelah. mungkin boleh jadi angkasasawan.

n lebih pelik ramai jugak menyokong teori bangang nih.

n bangang jugaklah ada orang dalam ni yang cakap pemakanan tak menentukan apa-apa.

tengok jepun je cukuplah.

indeed jepun yg makan nasik tu pun sebenarnye dah jauh maju ke depan berbanding barat dalam sesetengah bidang esp robotik n IT.

banganglah orang dalam ni yang cakap barat lebih maju dari asia (makan nasik) dalam segenap cara semata2 sebab makan nasik.
indeed diet orang jepun kaya dengan ikan.

indeed nasi masih lagi makanan ruji jepun la bangang.

ape ke bangang teori picisan macam ni. instead of mengubah sikap, silalah makan gandum, nescaya akan jadi bijak pandai mcm orang barat.

BANGANG!

n pasal menghina ciptaan Allah tu aku dah jawab pon dalam posting ko yg pasal melayu bangang sebab genetik. tp tak sangka engkau nak jugak guna hujah bangang engko tu. maybe takde idea lain.

lepas ni teori bangang apa lagi?

tahap melayu bangang masa sekolah dulu spoon fed. inilah jadinye.

iZnZ said...

pergh,lagi satu cerita bodoh tahap keldai

aku rasa baik kau buang diri kau pergi mana2 negara

xlayak nak duduk MALAYSIA

xsanggup aku nak ngaku kat org luar bahwa kat MALAYSIA ni ada org mcm kau yang otak beku

xpun kau bunuh diri je,aku rasa xde negara yang sanggup nak amik kau pun

xpasal2 kaum dierg plak kene kondem

xD