Skip to main content

KEKUASAAN ALLAH S.W.T - Sungai dalam laut


Sumber : http://cikgufauzi.blogspot.com/
"Dan Dialah yang membiarkan dua laut mengalir (berdampingan) ; yang ini tawar lagi segar dan yang lain masin lagi pahit; dan Dia jadikan antara keduanya dinding dan batas yang menghalangi." (Q.S Al Furqan:53)

Jika Anda termasuk orang yang gemar menonton rancangan TV `Discovery' pasti
kenal Mr.Jacques Yves Costeau, ia seorang ahli oceanografer dan ahli selam terkemuka dari Perancis. Orang tua yang berambut putih ini sepanjang hidupnya menyelam ke perbagai dasar samudera di seantero dunia dan membuat filem dokumentari tentang keindahan alam dasar laut untuk ditonton di seluruh dunia.

Pada suatu hari ketika sedang melakukan eksplorasi di bawah laut, tiba-tiba ia menemui beberapa kumpulan mata air tawar-segar yang sangat sedap rasanya kerana tidak bercampur/tidak melebur dengan air laut yang masin di sekelilingnya, seolah-olah ada dinding atau membran yang membatasi keduanya.

Fenomena ganjil itu memeningkan Mr. Costeau dan mendorongnya untuk mencari penyebab terpisahnya air tawar dari air masin di tengah-tengah lautan. Ia mulai berfikir, jangan-jangan itu hanya halusinansi atau khalayan sewaktu menyelam. Waktu pun terus berlalu setelah kejadian tersebut, namun ia tak kunjung mendapatkan jawapan yang memuaskan tentang fenomena ganjil tersebut.

Sampai pada suatu hari ia bertemu dengan seorang profesor muslim, kemudian ia pun menceritakan fenomena ganjil itu. Profesor itu teringat pada ayat Al Quran tentang bertemunya dua lautan (surat Ar-Rahman ayat 19-20) yang sering diidentikkan dengan Terusan Suez. Ayat itu berbunyi "Marajal bahraini yaltaqiyaan, bainahumaa barzakhun laa yabghiyaan. ."Artinya: "Dia biarkan dua lautan bertemu, di antara keduanya ada batas yang tidak boleh ditembus." Kemudian dibacakan surat Al Furqan ayat 53 di atas.

Selain itu, dalam beberapa kitab tafsir, ayat tentang bertemunya dua lautan tapi tak bercampur airnya diertikan sebagai lokasi muara sungai, di mana terjadi pertemuan antara air tawar dari sungai dan air masin dari laut. Namun tafsir itu tidak menjelaskan ayat berikutnya dari surat Ar-Rahman ayat 22 yang berbunyi "Yakhruju minhuma lu'lu`u wal marjaan" ertinya "Keluar dari keduanya mutiara dan marjan." Padahal di muara sungai tidak
ditemukan mutiara.

Terpesonalah Mr. Costeau mendengar ayat-ayat Al Qur'an itu, melebihi kekagumannya melihat keajaiban pemandangan yang pernah dilihatnya di lautan yang dalam. Al Qur'an ini mustahil disusun oleh Muhammad yang hidup di abad ke tujuh, suatu zaman saat belum ada peralatan selam yang canggih untuk mencapai lokasi yang jauh terpencil di kedalaman samudera. Benar-benar suatu mukjizat, berita tentang fenomena ganjil 14 abad yang silam
akhirnya terbukti pada abad 20. Mr. Costeau pun berkata bahawa Al Qur'an memang sesungguhnya kitab suci yang berisi firman Allah, yang seluruh kandungannyamutlak benar. Dengan seketika dia pun memeluk Islam.

Allahu Akbar...! Mr. Costeau mendapat hidayah melalui fenomena teknologi kelautan. Maha Benar Allah yang Maha Agung. Shadaqallahu Al `Azhim.Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya hati manusia akan berkarat sebagaimana besi yang dikaratkan oleh air." Bila seorang bertanya, "Apakah caranya untuk menjadikan hati-hati ini bersih kembali?" Rasulullah s.a.w. bersabda, "Selalulah ingat mati dan membaca Al Quran."

Jika anda seorang penyelam, maka anda harus mengunjungi Cenote Angelita, Mexico. Disana ada sebuah gua. Jika anda menyelam sampai kedalaman 30 meter, airnya air segar (tawar), namun jika anda menyelam sampai kedalaman lebih dari 60 meter, airnya menjadi air asin, lalu anda dapat melihat sebuah "sungai" di dasarnya, lengkap dengan pohon dan daun daunan.









Comments

  1. Cousteau did not convert to Islam, and when he died he was buried in a Roman Catholic Christian funeral.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Jacques-Yves_Cousteau

    ReplyDelete
  2. ak br nk tegur psl bnde ni.muslim ni senang sgt pcaya klo org convert,sdgkn iman i2 milik Allah.
    tp still Ali zaidan quote dr wiki,wiki ni questionable

    ReplyDelete
  3. Salam..

    Sape2 pn mamat tu xpenting..

    Yang penting..
    ini lah salah satu bukti,
    kekuasaan ALLAH S.W.T...

    Tiada satu agama pun sampai kini,
    yang boleh menunjukkan kelebihan
    dan kebesarana TUHAN mereka,
    melainkan AGAMA YANG BENAR DAN SUCI iaitu ISLAM..

    Alhamdulillah..

    ReplyDelete
  4. cikgu fauzi ni geng masjid rusila .. engkau tak sedar ker?

    ReplyDelete
  5. Okeh...

    Mari gua tanya lu orang satu senario... hehehe...

    Katakanlah lu nie lahir dan hidup sebagai orang kapir.... satu hari tue.. lu dapat hidayah Allah S.W.T.... lu memeluk Islam sekitar pukul 12 pagi... lepas tue .. lu bawak kereta nak pi isi minyak...

    Kat stesen minyak tue... ader kereta terbabas dan langgar lu sampai mati... So... kalu ikut lu kira mati dalam iman... tapi takder saper pon tau ... sebab untuk sesapa pon memeluk Islam... tak perlu pon kena pi daftar kat mana-mana.. cukup dengan syahadah dan iman... yang lain tue cuma isu teknikal jer... Allah dan malaikat tak tanya pon kat lu kad pendaftaran Islam lu.... hahaha..

    So.. biler dah mati... takder sapa tau yang lu Islam... abis tue.. ahli keluarga lu kasi final memorial untuk lu ikut agama diorang.... err... ader jadi kudis ker...

    Contih la... kalu mayat lu kena bakar kerana keluarga lu beragama Hindu... itu cuma jasad jer bhai... aper kena mengena dengan Iman....

    Urusan hidayah dan iman tue hanya Allah S.W.T jer yang kira... macam kes Micheal Jackson la.. gua tak heran kalu dier kena kebumi secara Kristian... walaupun dier mungkin telah memeluk Islam... sebab yang diorang kebumikan tue cuma jasad... jasad tak penting... Allah akan kembalikan jasad yang lebih baik dari itu... jika Allah mahu...

    Ingat... Allah dan malaikat tak tanya dan cek pon surat pengesahan memeluk Islam .... tak perlu pon...

    Ada paham ka.... kalu tak paham lagie... buat malu jer jadi orang Islam... hahaha

    C++
    CipanTapirTenuk.Blogspot

    ReplyDelete
  6. Aku rasa dalam kes lina joy pun yg diorang semak2 nak bawak ke mahkamah tuh
    aku saje quote kes ni sebab konon2 banyak la melayu yg nak tolong dia

    yg aku tau berdasarkan pehaman cetek aku
    once kita da berniat dalam hati kita ni nak murtad disusuli dengan perbuatan
    maka jatuh la murtad ke atas kita
    tapi itu semua hak allah kita ni menilai dari luaran jer

    takder pun dalam Alquran @ kisah2 anbiya or para sahabat kata
    nak murtad kene dapatkan kebenaran mahkaman

    dan setahu aku
    darah orang murtad ni halal disisi Islam?

    kalau gua salah lu orang betulkan
    jangan nak condem jer

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Gambar Mahathir mula diturunkan.

Gambar Mahathir sebagai PM diturunkan bermula hari ini. Admin berharap gambar Muhyiddin sempat dinaikkan. Bukan apa. Penat nak layan drama politik. Ekonomi ke laut. Hutang bertambah. Aset terjual. Penyakit merebak. Perkauman membarah. https://t.co/oYE33fWwpW

Menteri Kesihatan dikritik rakam lagu raya saat negara dilanda wabak Covid 19.

Menteri Kesihatan yang baru, telah dikritik hebat dalam media sosial, angkara sibuk merakamkan lagu raya (untuk kegunaan populariti 2 bulan lagi), ketika negara Malaysia diisytihar wabak Corona Virus Covid 19. Bagaimana pun, ada pihak mendakwa, ianya adalah video 2 tahun lepas. Dan menjadi mangsa serangan politik. https://youtu.be/ttjNU60XdCw

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n