Skip to main content

Ulama Hadi belajar melalui maki-hamun.



Oleh : AdukaTaruna


Utusan putarbelitkan kenyataan Presiden PAS
KUALA LUMPUR, 19 Feb: Akhbar Umno, Utusan Malaysia telah mengambil kenyataan Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dalam konteks yang salah ketika menyiarkan berita bertajuk "Umno mula alami perubahan yang baik - Hadi" dalam keluarannya semalam, 18 Februari.Jelas ia semacam bertujuan untuk melagakan Abdul Hadi dengan para pemimpin PAS yang lain kononnya Abdul Hadi bersedia untuk bekerjasama dengan Umno termasuk dalam isu perkongsian kuasa dan kerajaan perpaduan.
Satu ketika dulu, Hadi mempamerkan kebodohannya memimpin gerakan satu jemaah politik. Dia melontarkan idea UG dan terus ke luar negara. Ego untuk menjawab segala kekeliruan yang datang seperti tsunami.

"Ahli PAS malas membaca." Katanya ego ketika terpaksa muncul menjelaskan UG sewaktu fasa pemilihan PAS lalu kerana beberapa orang kanannya tumbang. Mustapa Ali ada ketika itu yang gua percayai dialah watak utama program itu.

Hadi sebelum itu menipu dengan berkata pihak keadilan dan DAP sudah setuju dalam mesyuarat sebelum idea UG dilontarkan kepada umum. Ianya kemudiannya dinafikan oleh Syed Sosialis dan DAP. Dan Hadi terus ghaib dalam ego yang menggunung.

Para bloggers yang tidak pernah kenal diantara satu sama lain, ditakdirkan Allah bergabung dalam hal ini. Dan sehinggalah ke saat penulisan ini, blogger PAS Reform adalah satu gerakan yang agak besar berbanding gerakan secara sendiri untuk blog masing-masing sebelum itu. Bangkit menentang Hadi dalam tajuk kebodohan dalam memimpin parti politik untuk idea UG, bukan soal idea UG itu sendiri.

Sepatutnya Hadi pantas menjelaskan apa itu UG. Pantas menjelaskan apakah benar PKR dan DAP telah bersetuju. Malah idea UG sepatutnya tidak menjadi elemen amukan seandainya kerja bodoh berjumpa dalam gelap dengan UMNO itu berlaku. Lontarkan sahaja idea UG dalam keadaan PAS tidak dilihat khianat (jumpa gelap), dan pihak yang melontar (Hadi) sendiri duduk dan menjawab ideanya. Satu perbahasan intelek yang sihat!

Bayangkan Hadi adalah orang yang cerdik dan tidak ego. Tidak membenarkan perjumpaan gelap dengan UMNO bagi mendengar apakah tawaran UMNO sebelum pembentukan kerajaan. Sudah pasti tiada perpecahan dalam PAS berlaku seperti hari ini.

Atau,

Bayangkan Hadi orang bodoh tetapi tidak ego. Nasha ugut mahu saman cerita berjumpa dengan UMNO. Kemudian dikantoikan Paklah. Hadi bodoh kerana membenarkan idea perjumpaan gelap, tetapi tidak ego dengan memohon maaf kerana berselindung dan menjelaskan apakah sebab perjumpaan itu diadakan.

Sudah pasti tidak berlaku kejadian mengheret nas dan hadis selepas kantoi berjumpa dengan UMNO. Sudah pasti pengundi berlapang dada memaafkan dan memahami kerumitan yang berlaku.

Namun ego membunuh segalanya selepas bodoh memenggal segala rasa respek rakyat Malaysia kepada PAS. Status ulama atau kederdikan yang dituntut Islam untuk seni perang yang penting ini?

Hari ini Hadi dibentuk melalui kuasa maki rakyat.

Hari ini, berlaku lagi UG. Kenyataan Nik Aziz disambut Hadi. Jika Nik Aziz bicara soal rasuah atau apa sahaja, Hadi hanya membisu. Bergaduhlah Khalid dengan YB Zul sehingga cedera parah sekalipun, Hadi pasti diam. Tetapi biladibangkitkan soal UG, Hadi pantas pula menyambut. Hairan bukan.

Berlaku sekali lagi amukan rakyat. Bermula dengan Edyes, disambut Ali dan Tulang Besi, Hadi belajar. Terima kasih dan tahniah.

1. Hadi tidak lagi berani lari ke luar negara hasil kuasa rakyat.

2. Hadi tidak lagi berani ego tidak menjawab isu hasil kuasa rakyat.

3. Hadi menjawab penuh tentang isu dan tidak berani menjawab dengan bongkak seperti "Ahli PAS malas membaca." Semua ini melalui kuasa maki rakyat.

Rakyat harus duduk di atas parti politik.

Sebagai pemerhati bebas, gua menyeru kepada seluruh pembaca, bahawa, sudah sampai masanya kita duduk di atas parti politik. Kita gunakan kuasa demokrasi yang kita ada bagi membentuk dari sekecil budak sehingga kepada ulama besar yang bongkak.

Mereka yang memilih untuk duduk di dalam party politik juga harus kita alu2kan. Kerana tanpa pembinaan dan entiti parti politik, golongan yang memilih untuk duduk di atas mereka juga tidak wujud. Namun, mesej yang ingin gua sampaikan, ialah :

Entiti parti politik tetap wujud. Biarkan mereka. Dan kita pula sebagai golongan yang terbanyak harus bijak dengan duduk di atas mereka dan bentuk mereka ke arah apa yang kita inginkan. Kita harus masuk ke arah satu fasa pemikiran baru dan segar.

Tajdid.

Comments

  1. Kau menulis mcm lah dah pandai sgt dlm politik.

    Berapa tahun kau punya pengalaman dlm politik Msial ni?

    Sebahagian besar bloggers kat Msial ni hanya perasan je mcm kau ni.

    Yang menulis kerana terbelenggu dlm ketaksuban pemikiran sendiri.


    Tak pe lah ...kau pun masih mentah lagi dlm dunia politik dan kelicikan gerak saraf ni.

    Berdasarkan pengalaman, aku yakin dlm masa 20 tahun kau akan mula faham dan dpt belajar sikit2.

    ReplyDelete
  2. Asalamualaikum Bro..At...ko ni macam penganalisis politik pulak yer,asalnya mencaci Sultan yang telah mangkat nama ko terus meletup dengan isu-isu yang hangat sekarang Tuan Guru hadi pulak menjadi sasaran maki hamun ko..emm..habat hebat tapi tak pe lah jika itu dapat memuaskan hati ko teruskan lah jangan menoleh kebelakang lagi tapi ko harus ingat kadang-kadang kita boleh terkena ludah sendiri.

    ReplyDelete
  3. - penglibatan geng2 perpaduang yang tringin sgt nk brselimut ngan umno amat ketara smada dr sdut pndangan or dr sdur fzikal spt hasan ali, nasha, haron din, tantawi even hadi sndri..tp kelibat stopa ali sukar dikesan, hamba Allah ini amat bjak mngatur lngkah dgn brhati2 tnpa kite sume sedari, lbih2 lg pd ahli pas yg overdose pil wala' mhupun yg kebanyakan, malah penglibatan die hnyalah sekadar di belakang tabir..die yg mngawal maklumat dr smpai kpd akar umbi dgn mnguasai harakah yg umpama utusan bg ahli umno, dlm pmilihan pas die juga yg brkuasa dlm mngawal kiraan undi yg pnuh ngan curiga, mlah lpas pemilihan pas, die dpt menempatkn diri nye sbg S/U dan merangkap penapis yg brkuasa mngawal setiap aduan sblm dikemukakn kpd jkd, malah sume tau betapa baiknye hubungan die ngan mso siap support buat paper yg trang2 mnyokong ug (siasah) dan mmbelsah geng2 anti ug..

    -hebat,mmg hebat stopa ali..geng2 reform or blogger2 lain yg bncikan umno prlu lbih2 brhati dan mngawasi prgerakan stopa ali ini, kerja tgn die mmg halus , licik n belut..hadi tidak pnting dijatuhkan, sbb mnjatuhkan org yg bodoh adalah krja yg sia2 jika 'ketua underground' msih brkuasa..hadi dijtuhkan, prcayala slgan perpaduang ttp mnyalak sbb peranan stopa ali ini yg ptut dihentikan..hmba Allah ini umpama 'king' dlm catur, yg brupaya mngatur queen, horse, bishop, castle , pawn yg bangang dlm mngapai cita2 trsendri..

    -wa malas nk cakap byk, FAKAP UMNO,FAKAP PERPADUANG!!!HAHAHAHA

    ReplyDelete
  4. ADHAI ADUKE TERUNE AND THE GANG..

    KALIAN TAK MAHU KE ULAS ISU HJ HADI SELAR 50 MP AUSSIE TU..

    BEST PUNYA ULASAN TU..KASIK TENYEHLAH SIKIT..

    KEH KEH KEH..!!

    ReplyDelete
  5. -halimkembara, mayb lu baru folow blog AT nie..blog nie mmg konsisten dlm memaki hamun tndakan2 bodoh hadi dr dulu, bkn slepas 'kes besar' tue..

    -truskan membaca, dan slamat mengikuti tndakan2 bijak hadi dr sehari ke hari..hehehe..

    -wa rase hadi ptut jd ikan duyong lagi bagus, bole die slamatkn manusia yg lemas di lautan......

    ReplyDelete
  6. bagus..bagus..bravo aduka taruna...puak pemimpin PAS ni memang bodoh2..mana boleh pimpin negara...kalau nak dibandingkan dengan pemimpin UMNO memang macam langit dengan bumi...Bayangkan lah kalau presiden asyik buang masa tepi laut,layak jadi pemimpin ke tu..Kalau setakat nak tolong orang lemas anak aku yang umur 10 tahun pun boleh...Hadi tu tengok mukapun macam kurang cerdik kalau nak dibandingkan dengan pemimpin UMNO seperti DS Najib dan lain2.

    Bro AT,aku cukup berbangga dengan keberanian ko.ko lah satu-satunya orang yang berani menempelak pemimpin dan juak2 PAS yang bodoh dan bengap ini.Cuma pandai menipu dan gunakan ugama untuk kepentingan peribadi...ulamak kunun...ko patut londehkan nik ajis dan aljuburi serta juak2 mereka tu...ayoh AT kami akan sentiasa di belakang ko...

    wahai bloger2 pencinta negara aku mohon ko orang siarkan artikel2 bro AT ini...tolong...untuk kepentingan bangsa dan agama dari diliwat dan diperkosa ulamak2 PAS yang jadikan agama untuk kepentingan perut diorang..termasuk aljuburi...Bantulah bloger2 yang berani seperti aduka taruna,Edyes dan kawan2 diorang untuk kita musnahkan PAS dan ALjuburi...

    ALLAHUAKBAR!!!

    ReplyDelete
  7. eh sapa pulak sokong UMNO sini? hahaha...ketinggalan zaman lah lu (hu eva u r).. jangan prasan.

    tapi demi 'perpaduang' pasti ramai ahli PAS & penyokong kuat TGHH akan sambut dgn 'red carpet'. (naah, not the same carpet they swept all things under it)

    ReplyDelete
  8. ok ler tu....sekurang2nya Aduka Taruna n da gang da selak pekong kat dalam kain pelikat ulamak2 pas yang jadi pemimpin korang tu...political milage utk UMNO tu bro...

    Ahli2 UMNO sila buka n bace artikel AT n da gang....n war2 kan kepada kawan2 korang tentang kebusukan pekong pemimpin2 PAS yang AT n da gang hamburkan...Yang die dok maki2 tu biasela....nak dekat ngan puak2 pAS ni mesti kene pandai maki2 n carut2...sebab pemimpin diorang pun suke maki2 n carut2...hehehe...

    BRAVO....HIDUP UMNO!!!! HIDUP ADUKA TARUNA N DA GANG!!!!!!

    ReplyDelete
  9. amier

    lu UMNO ke..kat sini UMNO hina taraf kain buruk sampai tak worth it utk comment.

    Busuk sebilangan pemimpin PAS bila die nak bercampur gaul dgn UMNO.

    Tuh pasal kne maki

    ReplyDelete
  10. Ya, PAS Reform telah banyak mengajar Hadi. Terima kasih PAS Reform!

    1. Hadi tidak lagi berani lari ke luar negara hasil kuasa rakyat.

    2. Hadi tidak lagi berani ego tidak menjawab isu hasil kuasa rakyat.

    3. Hadi menjawab penuh tentang isu dan tidak berani menjawab dengan bongkak seperti "Ahli PAS malas membaca." Semua ini melalui kuasa maki rakyat.

    ReplyDelete
  11. bijak?joke of d day...haha..
    tlong la block komen(amier) mcm ni,ak bc blog
    ni sbb nk bc idea br.bukn nk dgr bnde bdoh.ak dh xsngup lg la nk
    bc kbodohan umno.tahun 1998 leh la.
    skang ni xsngup dh...tp klo AT nk
    wat bahan lwak,ak sokong r.tp jgn lbih2 sgt.nnt IQ jd rendah..

    ReplyDelete
  12. amier ni mano punyo pencacai la ko ni...political mileage amendanyo.

    Berapo ramai mentori dari umno yang bagi ucapan, alasan, penorangan dan penjolasan yang ado unsur-unsur bangang dan cubo membangangankan rakyat. Ni kau cuba nak bagitau konon eh pemimpin umno lagi bijak pandai.

    Kalo umno mempunyai political mileage...konapo semakin ghamai golongan profesional yang menyokong pembangkang?

    Kobar jola ko ni tongah buek promosi AT. Tak payah la nak tunjuk ko ni konon eh salah satu dari pengkritik politik....pantekk

    ReplyDelete
  13. amier

    "puak pemimpin PAS ni memang bodoh2..mana boleh pimpin negara...kalau nak dibandingkan dengan pemimpin UMNO memang macam langit dengan bumi."

    ko ni bebal ke ape? UMNO tu parti sampah yg pndai manipulate melayu taw x.
    aku stuju pemimpin PAS ade buat silap2 bangang tapi kalo nk bandingkan dgn pemimpin UMNO mcm langit dengan bumi. haha

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.