Skip to main content

Satu pejuang jantan dalam PAS sudah tubik! Yang lain?

Cadangan EGM PAS timbul semula
Mkini.


Cadangan Mursyidul Am PAS, Datuk Abdul Aziz Nik Mat sebelum ini supaya muktamar khas (EGM) PAS diadakan bagi menangani masalah yang berbangkit dalam parti, ditimbulkan semula oleh seorang pemimpin kanan PAS Pahang.

Timbalan pesuruhjaya PAS Pahang, Dr Hamzah Jaafar membuat gesaan tersebut kerana mendakwa jawatankuasa disiplin parti itu dilihat 'gagal' menangani masalah dalam parti itu.

Beliau merujuk kepada keputusan jawatankuasa itu terhadap dua PAS Selangor yang telah menimbulkan pelbagai reaksi yang berat sebelah terhadap kedua-dua pihak.

"Daripada sudut penghakiman sudah adil. Tetapi sebenarnya tidak betul. Walaupun kita kena akur pada keputusan jawatankuasa disiplin, ia mungkin tidak betul.

"Sebab itu ia perlu diselesaikan secara muafakat. Saya hendak petik (pakar perlembagaan) Dr Abdul Aziz Bari, mahkamah tidak selalu menyelesaikan masalah, begitu juga dengan jawatankuasa disiplin," katanya ketika dihubungi Malaysiakini semalam.

Dr Hamzah diminta mengulas lanjut mengenai tulisan di blognya, yang antaranya merakamkan kembali ketidakpuasan hati banyak pihak terhadap keputusan jawatankuasa yang dipengerusikan Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, yang juga pesuruhjaya PAS Pahang.

Pada 29 Januari lalu, ahli parlimen Shah Alam Khalid Samad dan Pesuruhjaya PAS Selangor Datuk Dr Hasan Ali didapati bersalah, masing-masing terhadap dua pertuduhan terhadap mereka.

Bagaimanapun, permulaan rasa tidak puas hati tercetus apabila Khalid digantung jawatan di pelbagai peringkat, manakala Dr Hasan pula hanya diberikan surat amaran.

Dr Hamzah menegaskan, beliau tidak mempertikaikan keputusan jawatankuasa tersebut atau cuba membela exco Pemuda Abdullah Karim - yang paling lantang membuat mengkritik - tetapi meminta kedua-dua pihak dihormati.

Katanya, kedua-dua pihak, sama ada yang menyokong atau menentang keputusan itu, dilihat berat sebelah menyatakan pandangan masing-masing terhadap kedua-dua pemimpin terbabit.

"Sebab itu saya cadangkan kita ambil jalan tengah ( dengan berbincang)," katanya.

"Eloklah kita kembali pada cadangan mursyidul am Datuk Nik Aziz Nik Mat supaya mengadakan EGM.

"Asalnya hendak selesaikan masalah kerajaan perpaduan, tetapi meleret pula, berkait-kait dengan Khalid pula," katanya.

Beliau berharap pemimpin parti itu di peringkat pusat dapat membincangkan cadangannya itu kerana pemimpin sepertinya hanya boleh memberikan komen semata-mata.

Pada 22 Oktober lalu, Nik Aziz mencadangkan PAS mengadakan EGM membincangkan isu "dua tiga kerat pemimpin bermasalah" dan isu kerajaan perpaduan.

Antara pemimpin yang dinamakannya, Dr Hasan, timbalan presiden Nasharuddin Mat Isa dan Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali.

Bagaimanapun, setelah dibincangkan dalam jawatankuasa pusat parti itu, cadangan tersebut digantikan dengan seminar politik yang turut melibatkan ahli akademik dan pengamat politik.

Sementara itu, Dr Hamzah juga mencadangkan supaya perlembagaan parti itu dipinda bagi membolehkan tokoh PAS yang tidak berada dalam organisasi parti mengetuai jawatankuasa disiplinnya.Perlembagaan PAS menetapkan, pengerusi jawatankuasa disiplin mestilah dipilih daripada kalangan pemimpin yang mempunyai jawatan dalam parti.

Bagaimanapun, anggota-anggota panelnya dibenarkan dilantik daripada kalangan bukan penjawat parti.

"Ambillah orang yang tidak ada kepentingan dalam parti. Kalau orang parti ini mungkin serba salah sikit kalau ahli jawatankuasnya sendiri buat salah.

"Keputusan (melantik Tuan Ibrahim) ini dari awal lagi sudah tidak kena. Harap pimpinan ambil berat," katanya.

Comments

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.