Skip to main content

Kenyataan rasmi Tun AdukaTaruna dari White House


Oleh : AdukaTaruna

Pergh... bunyi tajuk dah gempak. Mesti muntah lu orang pun melambak2. Gua pun bebuat tak nampak la. Haha. Salam 1 Malaya serta salam Kamunting.

Weih.. korang.. skang ni gua baru nak biasakan hidup dengan jadual dan persekitaran hidup baru. So, secara fokus kepada topiknya, gua masih belum dapat 'sesuatu yang gua tak tahu nak bagi istilah' untuk berfikir dan menulis. Kira timming hidup la nih.

Macam dulu, gua dah biasa. Dalam jamban ada idea, tengoh korek hidung ada idea, baca berita ada idea. Macam2 lah... sebab gua dah biasa. Skang ni, masih tengah sesuaikan diri, gua hilang idea ma. Hua hua hua.... kena plak internet takdo, lagi la gua rasa satu kehilangan yang besar.

Isi 1.

Ntah kifarah mana ntah, gua deman beb. Terus terlentang kat rumah. Antara hikmahnya, dalam fasa keterlentangan itu, gua dapat satu idea. Dan gua kena bagitau lu orang supaya lu orang tak terkejut plak nantih.

1.1 Kita perlukan sistem, bukannya individu.

Nik Aziz atau Hadi hanya individu beb. Mampos ulama 2 ekor nih, habeslah kita... so, kita tak mahu jadi macam tu. Kita perlu ada sistem. Sistem yang melahirkan lebih banyak Nik Aziz dan Hadi. Malah semakin dipertingkatkan dari satu batch ke satu batch. Nik Aziz 1.0 diganti dengan lebih baik oleh Nik Aziz 2.0 sehinggalah seterusnya. Semua ini memerlukan sistem.

So, sebelum gua merapu berjela sangat, gua terus kecilkan fokus kepada blog gua. Hua hua hua... Blog gua ado 3 individu. AdukaTaruna, xenan dan ebelin. Belum mencapai taraf sistem lagi. Tujuannya, kalau terjadi apo2 hal kek den, mangkat contohnya, blog gua diharapkan kekal. Terpulanglah kepada yang 2 lagi untuk lakukan apa. Serahkan paswot kat adik gua ke, kat anak gua ke, etc. Tu pasal 3 pegang paswot blog den, sampai gua pun tanyo budak 2 ekor tu apo paswot baru den. Haha.

Jadi, setakat ini, AT, xenan dan ebelin adalah individu, manakala motif gua kongsi paswot adalah satu sistem yang gua reka.

1.2 Jemput penulis berlawanan dimensi.

So, gua ingat, selain dari dari ketidakmampuan gua nak update blog sehingga boleh menyebabkan lu orang buat projek langgar plak kat gua, gua nak jemput penulis-penulis yang berlawanan dimensi dari gua untuk bercakap di blog gua. Ha.... amacam lu orang?

Mereka2 ni belum dimaklumkan lagi, malah tak tahu sama ada berani atau bersetuju untuk terima, tapi gua terus jer publickan. Nanti gua jemputla lepas N3 ni publish. Tu pun kena g rumah Topeng. Sebab gua tak pandai cara2 jemput jadi penulis ni. Kang terjemput sebagai admin macam status xenan kang mampos. Hahaha.

Antara nama2 penulis yang berkemampuan menulis fikrah (bukan jenis blog kopipes), tetapi berlawanan dimensi dengan gua and the geng ialah :
  1. Herman Shamsudeen
  2. Anak Sengat
  3. Ali Zaidan, apo namo blog lu?
  4. Searchforheaven
  5. Siapa lagi ha?
  6. Dugong Darat
Herman pernah tulis kat blog BaganUtama beb. Selamba dia belasah penulis regular kat situ. Hahaha. So, gua ingat nak cipta sistem. Gua akan jemput Herman untuk menulis fikrahnya di blog gua sendiri. Gua jamin tak akan jadi bacul macam TKO, sampai delete, take over ID (yg ini paling melampau yang gua sungguh tak sangka) dan macam2 lagi. Gua tak ganggu langsung. Herman nak kutuk gua pun boleh. Kalau kutukan dia tu benar, gua terus jer akui gua salah dan cuba ubah kepada lebih baik masa akan datang. Insyaallah.

Semua ini adalah satu sistem yang gua impikan wujud di Malaysia. Tanah air kita yang tercinta. So, tak dapat secara Malaysia, gua try buat di dalam blog gua sendiri dulu lah. Di masa akan datang, gua ingat nak upgrade sistem kepada menjemput blogger UMNO pula. Maybe papa gomo ke Dr Novandri ke. Yang ada hujah ilmiah sket2, jadi la. Tahap Parpu Kari tak layak la...

"Aduka, YB Zul report polis pasal kalimah Allah oleh Khalid Samad. Komen sket. Dari dalam lokap gua tunggu."
Hujah lawan hujah la bhai.... lu cakap dengan YB Zul tu, AdukaTarauna cakap, hujah lawan hujah. Bukan hujah lawan suruh polis sumbat dalam lokap. Suruh YB Zul tu berdebat dengan Khalid Samad pasal isu Allah. Takan lowyer takut berdebat kot. Gua bukan pro Khalid Samad, pergi mampos sama dia. Tapi bab2 lokap ni, terasa gua beb. Nak berak siksa woooo... Wakakakaka..

Comments

  1. buat 1blog lain la...lu punye blog utk idea lu je la..wlau ad soklan ak yg ko xjwb or explen ms ak jd anon dulu,n nmpk ad kbodohn ko.n ad byk bnde yg ak xstuju tp ak suke bace blog ko..ak mls la nk bc kjahatan umno or kbodohan umno..

    ReplyDelete
  2. rakuban. bak email lu kejap. Gua nak jemput lu jadi penulis kat blog gua. Tulisan bebas. Asal jangan resepi dan cara2 mengubah bunga dah..

    ReplyDelete
  3. ak bukn ahli...ak pon xpndai mnulis.provoke pndai r.hahaha.lg pon mls nk share bodoh ak kt org lain.tp klo bleh lu buat la blog lain,tp update blog 2leh la tulis kt blog lu

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.