Skip to main content

Gua nak serahkan Rusila kepada Lee Kuan Yew.

AdukaTaruna di hadapan Masjid Rusila 11.30pm 1 Feb 2010.

Oleh : AdukaTaruna

Gua skang nak jadi baik bhai... baik tahap yang gua mampu la. Kire azam tahun baru Cina la nih. Ngee... Kot agak2 lu tengok gua terbabas, tolong2 la ingatkan gua. Kalau tak, kire lu saham la dosa gua. Ngeh3..

Ni gua nak story dengan lu orang tentang gua nih. Gua memang seorang yang berjiwa pemberontak. Dan memang gua memilih untuk berjuang dalam bentuk dan cara gua. Hak gua la kan..

1.

Gua bukan dari dunia Islamis bro.. Gua dok N9. Atok gua Penghulu kat N9. Kategori pendekar. Pendekar fahaman kebangsaan la kot. Pendekar Melayu ma. Ori punya Melayu. Bukan macam Parpu Kari la. India claim diri pejuang UMNO. Nama pon omputeh. Haha. Tengok gambar atok gua pun gua goyang. Lengkap tu pakaian bangsawan Melayu lama. Muka tu dia....

2.

So, apa yang gua nak story kat lu ialah latar belakang pendidikan gua ialah dalam rangka sekular. Dari situ lu sepatutnya dah tahu tahap baik gua. Kalau nak banding akhlak dengan jemaah Rusila dengan jemaah dunia gua, memang sah2 la tinggal jauh gua. Gua membesar dalm sistem pendidikan zaman Mahathir ma... Bab akhlak la. Bab cerdik, gua dengan muka tak malunya, claim diri sendiri jauh meninggalkan jemaah jujur tapi bodoh. Terpaksa tulis ma walau lu orang meluat baca. Sebab nak kasi paham.

Walaubagaimanapun, walau gua punya akhlak tahap camni.... alhamdulillah, ntah macamana gua berminat ke arah sistem Islam. Minat dan memilih mendapatkan cara sistem Islam dengan keadaan diri gua yang sebegini. Jahat? Ya kot. Tapi semoga sistem Islam dapat meminimakan kejahatan gua dan paling penting ialah membentuk generasi gua supaya lebih baik dari gua.

3.

Golongan yang ingin mendapatkan sistem Islam pula gua bahagikan kepada 2.
  • Golongan mencebur secara terus.
  • Golongan pendesak secara luar.
Golongan mencebur secara terus ialah golongan pemikir, ulama, aktivis yang berjuang dalam segala bentuk nyata. Senang kata, para pejuang PAS lah. Sama ada jenis bodoh, atau jenis cerdik atau jenis talam 8 muka. Mereka merasai segala bentuk ujian secara cash n carry oleh Allah. Siapa boleh carry, dia kekal. Siapa tak boleh carry, dah lompat dah. Berapa ramai jenis ulama yang masuk UMNO memilih sistem sekular?

Golongan pendesak secara luar adalah golongan yang mengetahui tahap kebolehan mereka untuk menerima ujian cash n carry dari Allah. Senang cerita macam gua. Memang gua akui dan sedari bahawa gua kalau diuji, kompom gagal punya lah.

Tapi tetap nak jugak sistem Islam. So, memekak dari luar je la. Hadir demo pun dok barisan belakang dengan uma sambil minum sirap limau. Gua tak sedia untuk sakit, tetapi hati sangat-sangat mahukan sistem Islam. Itu kategori jenis gualah.

4.

Tapi takdirnya berbeza. Apabila berhadapan dengan keperluan mendesak mahu menggulingkan Hadi, demi Islamic State, gua mula berpindah dari kategori 2 kepada kategori 1.

Pada mulanya, gua hanya ingin terjun dalam kategori 1 sebentar cuma. Gua tidak mahu dikenali. Gua terdesak mahu menggulingkan Hadi demi sistem Islam. Sebak beb sebenarnya nih. Gua just mahu bersemuka dengan Hadi, dan bila selesai, gua turun kembali kepada kategori 2. Kalau Allah kata Hadi benar gua terima. Kalau Allah kata gua benar, gua tetap mahu duduk dalam kategori 2. Itu kemampuan gua.

Berbeza takdirnya, kini gua seolah-olah tidak dapat lari dari kategori 1. Gua pun tak percaya gua boleh melalui hari2 sukar setakat ini. Setakat inilah.. semoga Allah berikan ketabahan gua untuk menamatkan episod yang mengheret gua ke kancah kategori 1 ini.

5.

Apa yang berlaku, membuatkan gua insaf dengan segala keganasan silam. Gua nekad untuk kaizen. Itu tajuk diri gua. Gua memerlukan lu orang sebagai batas2 gua supaya gua tidak kembali tergelincir.

Dalam tajuk keperluan menggulingkan Hadi pula, gua masih keliru. Keliru sama ada apa yang direncanakan Allah terhadap gua adalah satu signal supaya membiarkan Hadi sebegitu, atau satu bentuk persediaan mental gua untuk menggulingkan Hadi secara hujah. Fight hujah dengan hujah. Kini tanpa sedar, selepas peristiwa itu, gua memiliki satu kumpulan yang agak besar untuk berdepan dengan Hadi dan PAS Terengganu.

Setelah berfikir, gua menetapkan satu petanda aras untuk keperluan ini.

1. Hadi mereformasikan sistem kiraan undi perwakilan PAS.

2. Hadi mereformasikan kelayakan undi PAS. Dari perwakilan sahaja kepada satu peringkat akar umbi pun turut serta mempunyai hak untuk mengundi.

Gua memberi masa kepada Hadi sehingga sebulan sebelum kempen Piala Dunia. Jika tidak, mungkin itu tandanya kita adalah piak yang ditakdirkan Allah bagi menjatuhkan satu indvidu yang menghalang sistem Islam. Wallahualam. Kita serahkan kembali kepada Allah.

6.

Seandainya satu hari kelak, gua mendapati diri gua tidak layak untuk meneruskan Projek Langgar Hadi, atau Allah takdirkan sesuatu yang lain menghalang gua; namun kalian yang lain beranggapan Hadi tetap wajib digulingkan, silalah mencari pengganti kepada gua. Gua tetap mendoakan semoga dengan kejayaan menggulingkan Hadi, PAS semakin laju, non muslim semakin yakin dan seterusnya sistem Islam semakin berjaya diserap dan dicilok dalam wadah demokrasi unik Malaysia ini.

Setelah membaca luahan hati gua, apa pandangan lu orang tentang ini? Projek Langgar Hadi. Gua masih dalam fasa pencarian.

Comments

  1. dlm crita kau kli ni aku kategorikn
    org kpd 3 jenis..

    1. org yg mnntang org2 yg brada di phak yg bnar(Hj Hadi) psal dorg mmg xtau ape yg dorg buat 2 sbnarnye slah..
    2. org yg mnntang org2 yg bnar( rjuk no 1) sdgkn dorg tau dorg mmg slah dn xnk org lain btul kn slah dorg.
    3. org yg xtau samada dri mreka brada di phak yg bnar atupn sbaliknya..(org mcm ni,btter g jmpa hj hadi mtk nsihat)..

    ReplyDelete
  2. kini aku berusaha untuk terus flag blog ko ni.... > admin http://www.taufiksm.com

    ReplyDelete
  3. kini aku berusaha untuk terus flag/pangkah blog ko ni.... > admin http://www.taufiksm.com

    ReplyDelete
  4. Salam bro...
    Gua rasa lu patut teruskan project Langgar Hadi. Tp, bukan dgn niat nk jatuh kan Hadi, tapi kerana mencari kebenaran dan perubahan.
    Soal lu nk brubah bagi gua maybe ni hidayah dari Allah. Mcm lu, gua pon hasil didikan sekular, pon jugak pernah hanyut dengan slogan American Style. Dan yang penting bagi gua, kesedaran dari diri sendiri, selebihnya tentulah dari kengkawan.
    Bab lu nk duduk kat level mana? Pndapat gua lebih baik yang kedua. Sbb kt level ni, lu ade suara yg lebih iklas. Bukan suara2 pencacai yang selalu kite dgr & nmpak.
    So, perjuangan harus diteruskan. Matlamat perlu didahulukan.
    Cume dalam keadaan yang macam ni lu perlu susun semula perancangan.

    --adios--

    ReplyDelete
  5. bagi gua yang terjadi kat lu adalah sebagai pengajaran untuk lu lagi kuat dan bukan sebagai petanda projek langgar ni salah

    ReplyDelete
  6. Duka... pa pa hal pun kalau lu nak wat apa pun, tak yah lah sampai nak maki2 org. Buktinya, dalam kes ni lu kena tangkap sebab maki org. Tu je pesan gua, maybe ALLAH nak bagi petunjuk, dalam perjuangan lu, jangan sampai nak maki2 ulama2, depa pun manusia pernah buat salah, cuma salah depa dengan salah kita tak sama. Tak salah kita tegur depa, kalau depa tak nak dgr, tawakkal je lah. Allahuakbar

    ReplyDelete
  7. siyes...

    gua nak lu jatuhkan hadi supaya PAS bergerak dengan lebih kuat!!

    PAS sepatutnya mengasak habis-habisan terhadap UMNO keparat, tapi apa yang berlaku - UMNO masih lagi in control malah mengucar-kacirkan pakatan rakyat!

    aku yakin, sebab hadi terlalu lembab(mengalahkan paklah?) maka PAS tidak bergerak sebagai jaguh Islam sebenar!!

    ReplyDelete
  8. Salam...

    Klu boto nak berubah tu ok bona la..

    Yang den polik e, ekau ni orang melayu ko cino?? Cakap keturunan pendekar melayu lah, tapi bahaso Gua-Lu, Gua-Lu...
    Klu pendekar, mestilah guno bahaso Hamba-Tuan Hamba..

    Ekau tak payah la nak poyo bona bai.. Dopan Tuhan sok2 kok menyosa..

    Laie satu, jangan nak buek malu org N9 la woi...

    ReplyDelete
  9. gua setuju cara lu beb...bagi orang yang masih nak pakai baju yang sama,biarkan..dah berapa lama hadi pegang jawatan apa dia leh buat..tergadai trganu pd umno dee lee..tak guna simpan lagi hadi cari orang lain kalau dia betul2 bagus dia memang dapat trganu sampai bila2 tp pee jadi..
    tukar kulit lee bebb..

    ReplyDelete
  10. Buat Saudara Aduka...
    Saya merasai dan memahami jiwa muda seperti saudara,kerana saya juga berumur lebih kurang saudara,cuma saya dibesarkan dalam dunia yg berbeza,tapi itu bukan topiknya,jiwa saya juga suka memberontak,tapi masih boleh dikawal...
    Saya perhatikan saudara aduka tercari-cari ukuran dalam menentukan kebenaran,senang cerita beginilah.kenapa kita tidak kembali kepada pencipta kepada akal orang yang paling bijak???,Dia semestinya bijak dan berkuasa,memiliki kebenaran dan memilki segala kesempurnaan,memilki segala kebijaksanaan... itulah Allah,Dia telah sediakan pada kita ukuran/panduan kebenaran,2 je..quran dan hadis.Jika TGHH tepat dgn 2 ni,maka dia berada di jalan yg benar...
    Musibah/malapetaka yg menimpa seseorang byk penafsirannya,jika mu'min itu sbgai pengangkat darjatnya,jika orang itu jahat,itu sebagai balasan,jika org itu orang muslim yg buat ma'siat,itu adalah sbgai teguran dan peringatan...
    Hakikatnya kebenaran itu dari Allah...
    p/s : saya syorkan saudara tukar sikit suasana/pengaruh dunia harian saudara,itu mungkin sedikit membantu proses perubahan anda dalam mencari kebenaran.

    ReplyDelete
  11. hangat..nik ajis dan kelate ado hok nikmate royalte..

    http://abangtuah.blogspot.com/2010/02/penulis-mengaku-nik-ajis-memong-ado-hok.html

    ReplyDelete
  12. salam.perghh.sme komen bg smngt kt mangkuk ni.siap bgto keturunan pndekar..haha.bahasa dri gua lu.sah2 kwn guan eng..mcm bgs.kirenye ko ni penegak kebenaran la ye..haha..lupekn la niat ko tu..ape mslh korng sme dgn perpaduan islam..psl dlm harakah kate umno yg arah rboh gerai..allo brade..bdk bodoh pon tau spe bg arahan..kalo x state gov..pegi sn la br tau.aku duk png 8thn.berlmbk membe kt sn.ape mlsh ko n the geng dgn perpaduan ummah.mp islam majoriti bro.pas n umno blh ddk bncang sm2.n kalo Allah bg hidayah kt umno mn tau blh laksana sistem Islam dgn pertolngn n bimbingn pas.kalo pas dlm PR pon bkn blh laksana hukum Islam if mng PRU nnti.dgn jeff oii pon tkt.haha.aku cbr ko pas abs temph sbln sblm piala dunia ko brhjah la dgn hadi awang.kalo brani la.ckp blh la bro.pegi buat tgk.-salam-

    ReplyDelete
  13. Salam..,

    Nak Betulkan PAS??? Nak langgar Hadi?? Nak ...??

    Kau sodar x apa yg kau merapikkan? kau pun x terurus, jln kau pun x betul, mcm mana kau nak ubah satu Jamaah yg besar. Persediaan kau apa? Kalau niat yg betul2 baik x pe. Tapi kau pun x tentu arah.

    Cerita pasal nak langgar Hadi ni.., aku naik muak dah dengar. Pergilah berdialog dgn Hadi Awang kalau kau betul2 ikhlas, kau x puas hati dgn dia., maka kau kena ke sana la. x kan dia nak menghadap kau pulak. Jln trus., apa tunggu lagi, ..atau kau sememangnya penakut, sebab x ada hujah, maklumlah pemahaman Islam kau kan terlalu teruk.. Ngaji kat mana agaknya?

    Budak2 memang suka populariti (cari glamour). Tapi kalau kau suka main2.., acah2.., sampai bila pun x selesai.

    Satu lagi soalan.., kau dah sodar ko bolum?? Dah dapek iktibar atas segalo yg terjadi ko bolum? Sobabnyo aku tengok kau mcm x botul lagi la (mcm dulu- wayar putus)

    Wallahu'alam.

    ReplyDelete
  14. senget mamat ni.tgk gmba die.sah2 senget.otak die dh tentu la.pakej la ko ni..hina sultan yg dh meninggal,bahasa lu gua dgn Allah,hina istri nabi,nk hujah dgn hadi awang.aku rs mamat ni agen yahudi la.nk bg org islam sme otak senget cam die.hahaha...

    ReplyDelete
  15. Aduka Taruna nak langar TG Presiden???? umpama anjing menyalak bukit...

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.