Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Jan 27, 2010

Rais: AdukaTaruna Perlu Mohon Maaf Dihadapan Hakim dan Keluarga Diraja

Dipetik dari GreenBoc: http://greenboc.blogspot.com/2010/01/aduka-taruna-perlu-mohon-maaf-di-depan.html


Penulis blog Aduka Taruna yang didakwa menghina Almarhum Sultan Johor Sultan Iskandar ibni Almarhum Sultan Ismail, perlu membuat permohonan maaf secara formal di hadapan Hakim Mahkamah yang akan membicarakan kesnya kelak.


Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim berkata blogger itu juga boleh memohon maaf secara formal kepada keluarga Diraja Johor sendiri.


"Jika seseorang itu ingin memohon maaf mereka boleh buat secara formal di mahkamah yang merupakan satu faktor mitigasi di mahkamah. Memohon maaf kepada keluarga diraja pula soal di luar undang-undang, (dan) terserahlah kepada budi bicara pihak diraja berkenaan sama ada menerima atau tidak. Tetapi lunas undang-undang tetap harus berjalan," katanya pada satu sidang akhbar di sini Rabu.

Penulis blog berusia 29 tahun itu dilaporkan telah menyerah diri di Ibu Pejabat Polis Daerah Kota Baharu, pada Isnin lepas dan direman selama empat hari untuk pihak polis menjalankan siasatan.
Dia kemudian menyiarkan permohonan maaf secara terbuka kepada seluruh rakyat Malaysia terhadap keterlanjuran dirinya dalam blog itu dan menarik balik artikel yang dipersoalkan itu.


Rais sebelum ini berkata Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) akan menyiasat dan mengambil tindakan undang-undang mengikut Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 yang membawa hukuman denda maksimum RM50,000 atau penjara setahun atau kedua-duanya sekali.


"Di bawah Seksyen 233, seseorang yang menghantar mesej ataupun seseorang yang menggunakan bahasa, menggertak atau menggunakan kelucahan atau menyakitkan hati ataupun sabit dengan perlakuan yang boleh dikaitkan dengan hasutan, kesemuanya ini boleh dikemukakan oleh pihak yang mendakwa supaya kes tersebut dibawa terus ke mahkamah," katanya.Beliau berkata sejumlah 352 kes telah disiasat oleh SKMM sepanjang tahun lepas dan dari angka tersebut 13 pertuduhan telah dibawa ke mahkamah, sama ada kerana kesalahan mengikut Seksyen 232 atau Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.


"Kes-kes yang dikompaun ialah 38 dan jumlah denda atau kompaun yang diterima ialah RM460,000, manakala kes yang masih dalam siasatan ialah 174 dan kes yang memerlukan siasatan lanjut atas arahan timbalan pendakwa raya ialah 36," katanya.


Sejumlah 88 kes pula telah ditutup oleh pendakwa raya atas sebab-sebab tertentu, sama ada tidak cukup bukti ataupun atas budi bicara jabatan berkenaan, katanya.
"Ini termasuklah kes-kes di mana mereka yang telah terbabit mungkin telah memohon maaf ataupun dalam kes-kes tertentu pula didapati bahawa barang-barang yang disiasat itu tidak dapat menimbulkan pembuktian yang jelas.


"Jadi kesemua ini menunjukkan bahawa bidang bagi seseorang itu memohon maaf secara formal memang ada dan digalakkan tetapi itu hanya boleh dibuat semasa mitigasi hadapan dengan hakim atau pihak yang menghakimkan kes-kes tersebut dan juga sekiranya diterima oleh pihak-pihak tertentu seperti kes blogger yang melibatkan pihak diraja kita di Johor," katanya.

Rais berkata SKMM telah diarah untuk bertindak tegas dalam menangani perkara itu selain menjalankan siasatan secara adil dan objektif.

-- BERNAMA


Ulasan GB



Inilah yang GB tekankan di dalam tulisan-tulisan yang lalu. Sepatutnya sebelum melapor dan menyerah diri ke Balai Polis, AT berusaha ke Istana Johor untuk mengadap Tunku Ibrahim Ismail Sultan Iskandar, Sultan Johor yang baru ditabalkan memohon maaf.


Seandai ia telah dilakukan terlebih awal, dan Sultan perkenan mengampunkan, maka terdiamlah semua para penjerit di alam siber atau di atas bumi meminta AT disiasat dan ditangkap.


AT memilih ke Kota Bharu. Kerana dua faktor, faktor isteri dan faktor rakan. Mungkin yang memburukkan keadaan pada masa itu, Pemuda PAS Johor sendiri meminta beliau ditangkap dan disiasat, bukan untuk membantu mententeramkan keadaan.

98 comments:

DaKMuO said...

Salam..

Gua x setuju dgn cara MINTA MAAF.. Kes selesai..

Andai la kan.. gua buat 1 kes BUNUH ORANG... Contohnya.. Gua BUNUH mamat AT ni, pastu gua salai.. buat SUP.. then gua JUAL kat PASAR MALAM, ckp ni SUP DAGING KERBAU..

Lepas dah settle gua buat camtu.. tiba2 kantoi lak.. de orang tau.. tu daging mamat AT dan gua yg bunuh..

Dengan slumber.. gua jumpa BINI mamat AT ni, then mak bapak mamat AT ni untuk MINTA MAAF.. dengan kisah tak kisah la diorang maafkan ke x.. yg gua tau.. gua dah minta maaf..

Its mean this case settle???

Boleh ke dgn minta maaf je.. kira kesalahan gua bunuh mamat AT tu dah selesai dan gua dah tak bersalah serta pihak berkuasa xperlu amek apa2 tindakan dan hukuman terhadap gua??

Kalo jawapannya YA..

Sila lepaskan dan bebaskan kesemua banduan di seluruh dunia.. Mereka dan minta maaf dan merayu2 masa nk masuk lokap.. kira settle laa..



Citer panas..
Berita panas..
Artikel panas..

Post Giler > http://dakmuo.frenzyfm.my

pengutuk said...

bengap betol dak dakmuo... ni bukan kes bunoh..

DaKMuO said...

pengutuk <<<

ko lagik bengong.. kan aku tulis ctu andaikan.. ko xreti baca ke?

So.. kalo kes cam mamat AT ni boleh dikira settle tepi dgn MINTA MAAF.. pasni.. gua ada 1 lagik andaian..

Andai kata MINTA MAAF boleh settle kes spt ini.. Boleh x pasni.. gua jumpa sorang2 pembesar negara.. sultan2.. datok2.. menteri2.. pastu gua maki depan2.. lagik puas kot? maki puas2.. depan2.. pengakhirnya.. gua SALAM TANGAN DIA SIAP CIUM TANGAN.. then gua MINTA MAAF.. siap gua sediakan PAPAN besar2 tulis.. "GUA MINTA MAAF".. then gua bleh blah la kan? Gua xsalah...

Citer panas..
Berita panas..
Artikel panas..

Post Giler > http://dakmuo.frenzyfm.my

CgLyn said...

Hishamudin cakap kat TV3 tadi akan tetap kenakan tindakan terhadap Aduka Taruna. Tak reda2 ke kemarahan orang Johor? Dia bukan maksud menghina. Dia cuma nak cakap, segerakan pengebumian, tak payah tunggu PM balik dari luar negara. Bg kami yang mengikuti blognya, maklum sangat maksud dia yang sebenar. Masalahnya sekarang ada sekumpulan blogger yang berpakat membesar2kan kes ini walaupun permintaan maaf secara terbuka telah dibuat manakala posting berkenaan telah dipadamkan. Dan PAS Johor yang tak tahu bende satu tu nak tunjuk hero mengkecohkan keadaan.

camarputih said...

salamm.sy rs GB kn faham,AT xde kn mngna dgn PAS,mlh mgmbil pndktn utk menhuru harakn PAS ats alsn yg pelbgai.so, rsnyer bnr tindakn DPPJ tu..dan AT sendr ngaku yg dia xde kn mgne ngn PAS..tndkn yg d bt olh DPPJ utk mngelkkn slps ni berulg perkr kutuk n keji d luar kwln lg..so utk AT ia sa2 pengjrn seumr idup..jg pngjrn yg bsr bt slrh blogger spy bl mnulis, jgn ckp bsr sgt!
ALLAH melihat sglnyer!!

DaKMuO said...

Salam..

CgLyn < lu ni.. bagus ek.. Okies.. Gua sebagai rakyat johor.. kali ni xmakan la kata2 kosong.. Kitorang rakyat johor yg terasa hinaan tu dan berasa sangat marah nak tunggu nmpk depan mata.. HUKUMAN ITU DIJATUHKAN.. skang BICARA pun blom lagik.. so.. kitorang berhak marah lagik.. hahaha.. lagik satu la kan CgLyn.. pe kata kalo gua lak buat ayat cam mamat AT buat tu.. khas utk BAPAK KO?? amacam? Lu terasa hina x? Gua ckp bapak lu camtu? xpon.. Atok lu ke.. cun gak kan?

Citer panas..
Berita panas..
Artikel panas..

Post Giler > http://dakmuo.frenzyfm.my

nizam said...

CgLyn..!

Satu jer nak tanya? Pernah belajar akhlak?

Nabi dah ajar sesiap bab akhlak nie..

Kalau takder akhlak, memang kemana pergi pun masalah..

Anonymous said...

pesanan/cabaran aku kpd pembela AT ...lepas ni ditakdirkan ada kaum keluarga/kawan2 korg yg meninggal dunia...jgn guna istilah 'meninggal dunia' atau 'kembali ke rahmatullah'...korang gunakanlah perkataan 'MAMPOS' tu ok?
contoh ayat mcm ni... ' bapak lu mampos sakit apa?

Anonymous said...

Dakmuo.."IT MEANS"..NOT "itS mean"..seriously..get yr grammar straight man..don't turn yourself into a laughing stalk..

kepunden said...

Kui2.. AKLAK.....
Sudah ler..
Hampir 90% yg wat komen sejak hal nih x der aklak pon..
Lu rewiew balik komen2 tuh..
Lu nk ckp pasal aklak gi PASTI...
wakakakaka...

DaKMuO said...

Salam..

alamak AnonyingMOUSE ni.. jadik cikgu bahse inggeris lak kat cni untuk aku..

Mekasih yep cik AnonyingMOUSE.. gua tersalah type tertambah 1 huruf "s" je pun dia nampak.. orang len salah eja.. ayat terabur dia xprasan lak.. keh keh keh..

Lagik sekali.. Mekasih cik AnoyingMouse..

Citer panas..
Berita panas..
Artikel panas..

Post Giler > http://dakmuo.frenzyfm.my

Adif Firdaus said...

kalau semua dah penat dok baca komen nii.. apakat kita pekena jus jambu segar:
Klik dibawa ni:
=> Resepi Jus Jambu

sham said...

jatuhkan sje hukuman.
sebat 10kali penjara 3bln.
lpas 2 suruh jmpe trus dgn sultan johor mtk ampun..
dan ble dah d ampun kan taubatla btol2..
x yah nak bblog2 nie lg
juz jd org biase
hidup aman..

ibnu marzuki al firdaus said...

"AT ada kah kamu melayu? bukan.."

buat apa jadi meLAYU, doh?

patutlah lembap nak mampos!

wakaka...


*p.s. 1) aku keturunan menyegar.
2) depa kata kita tak boleh hidup tanpa sultan. habis melaka & sarawak tuh apa kes? indon pun boleh survive! dasar bangang otak masih pakai keris untk bertahan, keldai untuk bergerak & burung merpati untuk berhubung BERBANDING pistol, kereta & HP...

Anonymous said...

hahaha..question is did u really accidentally TERsalah type or its just you trying to cover up yr TERsangatla obvious x reti grammar..anyway..what's the point of gossiping in this blog anyway?..funny how malays express their dissatisfaction of sumthing..RATIONALIZE in a civilized way la..no wonder we're falling apart..tanda nk kiamat da banyak da..masjid al-aqsa tu tunggu masa nk runtuh..y bother sibuk mcari dosa lagi?..just a reminder to myself and all the muslims out there..what's done is done..we learn from our mistakes..the more you make an issue out of every single small solvable thing,the more it bcomes a bigger unsolvable issue..then till when will it actually stop?..brothers of islam..be a man..be a khalifah on earth..not a sinner..

Anonymous said...

biar buta huruf... jgn buta akhlak.... tapi takpe... aku tgk blog ni pun dah tak mcm dulu lagi... dah byk memuji dr meng'condemn' org sana sini... mcm pelik pulak ... tapi bagusla kalau berterusan... puji rais... puji polis... aku harap benda ni jgn bersifat sementara jek.... kadang manusia mmg camtu... ade sesetgh tu bila nak mintak jasa baik seseorang tu dia kipas lebih2... bila dah tak pakai paham2 je la....

strannix said...

Hukuman kpd org yang mencaci/memaki/menghamun dalam Islam: sekiranya didengari oleh khalayak ramai atau antara dimaki dan yang memaki sahaja. ialah memohon ampun dan maaf sahaja samada di khalayak atau kepada org yg dimaki sahaja. abis cerita. Hujah utk merpertahankan diri di court. Dalam konteks budaya melayu perkataan mampos selalu digunakan kepada kematian untuk bangsa selain melayu (blh panggil beribu saksi melayu) seperti cina mampos, india mampos dsb. So apa masalahnya ia digunakan untuk bangsa melayu kerana yang mati semuanya manusia. Ianya bukan sesuatu perkataan yang hina sebab bangsa melayu menggunakannya kpd bangsa lain.

CgLyn said...

DakMuo, cuba kau beritau ambe. Apa yang dia hina Sultan Johor?

Anonymous said...

owh ya...yr the only one who wrote a lil bit of english here..i said..grammar..not spelling or tatabahasa..plus..not a big issue anyway..see how u make a small issue into a big one?..

Anonymous said...

owh ya...yr the only one who wrote a lil bit of english here..i said..grammar..not spelling or tatabahasa..plus..not a big issue anyway..see how u make a small issue into a big one?..

sham said...

skrg masih kat lokap.mestila puji..kang klau caci lain plak jdnye.hehe

Anonymous said...

Inilah Masalahnya kalau hidup tak berpaksikan islam...Melayu Melayu...bila ntah ada dalam Quran Melayu Boleh Masuk Syurga.....Melayu Melayu..Malu Aku Jadi Melayu...Apa Masalah Yang Timbul,Berfikir Ikut Akal Yang Dangkal Dan Hati Yang Mati,Inilah Jadinya.....

Anonymous said...

betul tu strannix...sebab itulah aku cabar/pesan geng2 AT dlm ni gunakan perkataan 'mampos'tu khususnya untuk keluarga mereka sendiri...tak hina kan? kata nak reform...inilah permulaannya... amacam? ada berani? sendiri jawablah...

kepunden said...

CgLyn....
Lu x yh dok lyn dakmuo tu..
Nk tumpang glemer jer tu..
--Boleh pegi mampos--
Gua setuju sgt ngan hujjah strannix tu.. Mmmg keple hotak lu kurang bingai dari otak gua..
He he..

CgLyn said...

DakMUo, ambe ikuti penulisan AT, sebab itu ambe faham maksud dia. Gaya penulisan asalnya bukan macam tu tetapi ala Aduka Taruna Semerah padi. Ber "hambe" dan "tuan hambe". Adalah satu insiden yang menyebabkan dia mengubah bahasa penulisan dia. Ada orang baru baca entri dah terjeluak dan terus melenting2. Ada orang yang terus membaca sampai habis dan ambil isi untuk difikirkan.

Sebenarnya, AT guna bahasa kesat dalam penulisan di blog ini sahaja. Klu dia berjumpa dengan TG Hadi Awang, nescaya dia akan salam sambil cium tangan orang tua tu.

DaKMuO said...

Salam..

Astaga.. ada lagik Cik AnoyingMouse ni.. Ye la cik AnoyingMouse.. mekasih ajo gua bahse inggeris.. leh bg contact number x? gua mmg sengal alam ckp bahse inggeris.. leh la lu ngajo gua smpai pandai.. Gua xpandai ckp bahse2 inggeris ni..

Lagik 1.. kawan2 Aduka Tarak Guna.. opppss.. MINTA MAAF.. kepada kawan2 Aduka Taruna.. sila "DISABLE" (agak2 btol xejaan aku kali ni) untuk ANONYMOUS comment.. Sape nk komen.. sila LOGIN dan guna nama or nickname sbnr.. Mekacih..

Citer Panas..
Berita Hangat..
Artikel Menarik..

Post Giler > http://dakmuo.frenzyfm.my

Anonymous said...

Dakmuo,Aku Nengok Hang Ni Memang Geng-Geng Gengster Muar Tak?Gengster Cap Ayam Jer Ni Lebih.....Habuk Tarak...Orang Kutuk Sultan Johor,Bukan Kutuk Ngko,Apa Sultan Johor Tu Bagi Gaji Kat Ngko Ker Sowh Menyalak Si AT ni Lebih?????Hidupkan Syiar Agama...Jangan Jadi Macam Kaum-Kaum Terhina Dulu-Dulu...Marah Jangan Ada Sifat Perkauman...Melayu Boleh Lah Ngko Sound-Sound,Menyalak-Nyalak,Lina Joy Apa Kes,Kenapa Ko Tak Gi Bom Je Rumah Dia???Dari Islam Nak Kuar gi Join Agama Lain Tu wei....Ni Takat Hina Sultan(Bukan Hina Pun Sebenarnya Bagi Yang Paham Maksud Sebenar AT),Dah Kecoh Macam Dunia Nak Kiamat...Wei Sedare,Dunia Dah Nak Kiamat,Siapkan Amalan Mu,Japgi Daulah Khilafah Dah Nak Naik...Ganti Semangat-Semangat Perkauman,Takder Dah Sultan-Sultan Ni..Yang Ada Hanyalah Syiar Terpancar Keseluruh Pelusuk Bumi...InsyaAllah....(Aku Bukan Penyokong AT,Harap Maklum...)

sham said...

x pyah tnye..mmg x brani pnye..dan die org sndri sedar pgunaan bhasa mcm tu mmg tak ptut..

CgLyn said...

DakMuo, sebelum ambe terlupa, dah report belum kat blogger guttermalaysia yang hina sultan johor tu. Sonyap yo? Namewee yang hina lagu negaraku tu dah kena buang negeri blom?

kepunden said...

betul tu strannix...sebab itulah aku cabar/pesan geng2 AT dlm ni gunakan perkataan 'mampos'tu khususnya untuk keluarga mereka sendiri...tak hina kan? kata nak reform...inilah permulaannya... amacam? ada berani? sendiri jawablah...

............................................

Ni sekor lagi yang binagi nak "mampos"..
X paham2, spesis genetik melayu fakap...

Gua reda lu nk gune "Mampos" kat gua bile gua dah mampos...
Sbb lu pon akan "mampos" gak..

Wakakakakakakaka...


zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Anonymous said...

hipokrit!!! belakang org korang kutuk2... depan mata korang cium tgn ek?

Anonymous said...

Mayat yahudi pun Rasulullah hormat inikan pula raja kita melayu Islam.

Inilah padahnya bila mengaji tak abis.Ramai lagi yang jenis ni sbb tu ramai pemimpin Pas x ziarah Raja-Raja Melayu.

DaKMuO said...

Salam..

Adess.. CgLyn ni.. backup beso tol.. Kalo gua POST balik ayat pe dia POST aritu.. sah2 gua lak kena serah diri pasni.. khakhakha...

Ok la.. kalo lu ckp camtu.. lu bkn kenal gua kan? lu xtau gua sape.. lu xtau cara penulisan gua. so.. gua nk buat ayat best.. KHAS UNTUK LU SORANG CgLyn..

"CgLyn.. mak ko dah mampos.. mak ko dah mampos buat la cara mampos.. bapak ko bila nak mampos.. nak tunggu Janda Berhias goda bapak ko baru nak mampos ke? Bodoh punya CgLyn, budak spesis stupid"

Hahaha.. ayat gua dan susun atur lebih kurang cam ayat mamat AT.. lu jangan marah haa.. khas utk lu sorang je CgLyn.. Special Gift.. amek2.. terima2.. terimalah dgn penuh terbuka dan ikhlas di hati mu..

Oooopppsss... gua Minta Maaf.. settle kes....


Citer Panas..
Berita Hangat..
Artikel Menarik..

Post Giler > http://dakmuo.frenzyfm.my

pengutuk said...

dakmuo tu sama je mcm aduka.. nak fames dengan dok prmote blog hampas dier..


sudah la.. biar undang2 yang tentukan, seperti dalam majoriti undian poll blog ni..

CgLyn said...

Susah ambe nak terangkan kpd kau, Sham. Kau tak kan faham. Sudah sekian lama kami cuba memahamkan mereka tapi masih tak mau faham2. Balik2 soal bahasa kesat itu jugak yang ditimbulkan. Kebenaran isinya tak pernah mau mereka fikirkan. Ambe harap sangat dia dibebaskan segera dan kembali berblog. Ambe harap dia tak serik dengan ujian ini. Mmg pejuang akan sentiasa diuji. Semoga Allah beri kekuatan kepada dia semasa di dalam lokap tu. Ezam dan Lokman pernah kena dan telah mengubah pendirian seperti yang diinginkan pihak itu. Harap selepas ini Aduka x berubah 360 darjah.

CgLyn said...

Ha ha ha...DakMuo, ambe dah biasa kena maki macam tu kat budak2 UMNO. Maki kosong. Stakat maki cam tu ambe gelak je. x jadi kudis gatal nya.

Anonymous said...

ni la masalahnye bila org dah suka... kentut pun dia kate wangi... esok kalau mak bapak diorang meninggal pastu si AT ni dtg guna perkataam 'mampos' tu kat korang baru korang tau rasanya... tapi aku taktau nak kate la kalau korang tak rasa ape2 bila perkataan 'mampos' tu tak menyentuh sensitiviti korang bila digunakan kat ahli2 keluarga sendiri yang baru meninggal dunia... kalau sampai tahap camtu la aku rasa jgnkan AT kate 'mampos'... AT suruh korang makan taik pun korang ikut agaknye....

DaKMuO said...

Salam..

Tiap kali gua tekan je "PUBLISH YOUR COMMENT" ada plak komen lain yg gua kena jawab.. khakhakha.. gua suka... gua suka PUBLISITI KOS SEDERHANA MURAH ni..

Kepada AnoyingMOUSE kedua yg dok marah aku ckp aku Gangster Muar la pe jadah tu.. meh ko cni meh.. (sambil gua tarik lubang idong lu ngan cangkul)..

Masa kes2 lain tu bro.. gua ada je bro.. TAPI gua xup to date la plak kes2 camtu.. sbb gua xtau lak ada mana2 blog posting pasal kes2 tu sume.. kalo de.. InsyaALLAH gua pun ada kot.. sbb.. MARKET tu utk gua sbg seorang blogger.. ngeh ngeh ngeh..

Kalo lu baca POST PERTAMA gua pasal citer ADUKA TARUNA kat dalam BLOG Peciter? gua.. mesti lu tau.. kenapa gua leh tiba2 amek port pasal citer ni..

Sbb member gua yg bitau.. kalo member gua xbitau.. gua pun xlayan menda2 bodoh cam lu.. sbb lu mmg bodoh bro.. lu men sebat je nk ckp gua Samseng laa.. Gangster laa.. Lu pun xkenal sape gua.. Lu ni senget laa...


Citer Sengal..
Berita Panas..
Artikel Hangat..

Post Giler > http://dakmuo.frenzyfm.my

Cucu cicit Bani Adam said...

Ada orang kata AT tidak ada kena mengena dengan Pas berdasarkan kenyataan beliau bahawa dia tidak ada hubungan walau sebutir zahrah dengan Pas.

Tetapi kalau mengikuti tulisan beliau jelas dia amat prihatin terhadap Pas dan mahu Pas menjadi sebuah parti Islam yang unggul dan lebih kedepan untuk menjuarai kemenangan dalam pilihanraya. Mungkin cara dia menegur pimpinan Pas agak kasar, tapi mana lebih kasar seorang rakyat biasa yang menegur khalifah Omar r.h yang membuat ugutan akan memisahkan tengkuk Saidina Omar dari badannya kalau khalifah untuk membuat kesalahan yang bertentangan dan Al Qur'an dan Sunnah?

Kita kena akui Pemimpin Pas ada yang terlalu lembab dalam kerja mereka dan kadang-kadang membuat kerenah yang tidak elok. Dalam hubungan ini sebagai seorang yang bukan ahli Pas tetapi prihatin dan pengundi Pas, mengapa AT dituduh nak memecahbelahkan PAS? Apakah ahli Pas mahu semasa pilihanraya nanti , hanya ahli-ahli Pas saja yang mengundi Pas? Dan adakah slogan 'Pas for All' hanya gendang kosong yang kuat bunyinya tapi tak ada makna?

Komen diatas ditujukan kepada ahli-ahli Pas yang memaki AT. Memang saya akui perkataan yang ditulis oleh AT biasanya kasar dan tak senonoh, tetapi mengapa pula dilawan dengan makian yang sama taraf dengan gaya bahasa AT?

Kepada puak UMNO yang ingin menunjukkan rasa setia yang kononnya membara kepada Raja-raja Melayu , saya ingin bertanya , siapakah yang telah menurunkan taraf raja yang hanya menjadi ketua agama dan adat saja?

Betul Penjajah Inggeris, tetapi selepas penjajah berambus mana pergi pejuang Melayu tulin? mengapa tak mahu mengembalikan kedududukan Raja ke tempat asalnya sebelum penjajahan Inggeris berlaku?

Dan siapakah yang beria-iya hendak menghapuskan kekebalan raja Melayu, bukankah pemimpin Melayu UMNO?

Janganlah bercakap tentang kesetiaan pada raja wahai pencacai UMNO, kalau pelbagai tindakan pemimpin dan pengikut UMNO pernah dalam beberapa peristiwa bersejarah menyakiti hati dan perasaan raja-raja Melayu!!!!!

Biarkan AT membuat pilihan samada nak memohon maaf secara formal kepada Sultan Johor yang baru atau apa saja yang dikehendakinya. Bagi saya kesalahan AT masih dikira kecil kalau dibandingkan dengan hamba tuhan yang mengaku beriman tetapi menentang syariat Allah dan perintah rasul S.A.W.

DaKMuO said...

Salam..

See.. baru gua ckp td.. Gua tekan je "PUBLISH YOUR COMMENT", gua dah kena jawab soalan lain.. hahaha.. layankan..


CgLyn.. gua xtau la lu ni spesis apa.. spesis suka kena maki rupanya.. maybe HOBI lu la kot..

anyway kepada CgLyn dan yg mana2 xpuas ati ngan gua.. gua xde citer politik pun dlm ni bai.. Setipa Posting ngan Komen gua.. gua xde ckp POLITIK.. gua ckp pasal ADUKA TARUNA je.. opppss.. bukan cakap.. tapi menaip...

Jgn la lu sume senget sgt nk libatkan gua semacam je..
Lu ni mmg mental laa.. Kepala dah asik PK politik je.. sume ko ingt POLITIK.. mangkuk jamban style tol lu ni..


Citer Jamban..
Artikel Sengat..
Berita ampess..

Post Giler > http://dakmuo.frenzyfm.my

CgLyn said...

DakMuo, kalau setakat nak cakap pasal gosip artis je tak mau lah ambe. Kita kena amik tau pasal politik, pasal kita yang bertanggung jawab memilih pemimpin. Kita perlu menyediakan negara Islam untuk anak cucu cicit kita kemudian hari.

DaKMuO said...

Salam..

CgLyn.. gua xkisah sgt sape pemimpin negara ni.. asalkan gua selamat dan idop bahagia aman damai je ngan keluarga gua.. gua xsentuh lu.. lu xsentuh gua.. dh cukup baek..

Gua xkisah la negara apa sekali pun gua tinggal.. sama ada negara islam atau tidak.. yang penting pada gua.. PEGANGAN AGAMA GUA ISLAM.. bukan pegangan agama gua wajib kena NEGARA ISLAM.. Xkan kalo lu tinggal kat THAILAND, lu terus jadi Kapir bro? hek eleh..

sah gua cakap lu senget lu xmo ngaku..

dh la bro.. balik2.. bapak lu tgh goda janda tua nk mampos tu.. xkan nk tunggu gua shopping kain kapan baru lu nk sekel bapak lu.. ooopppsss.. MINTA MAAF.. kes settle sudah.. WAKAKAKAKAKA


Citer giler..
Berita seram..
Artikel ntahpape..

Post Giler > http://dakmuo.frenzyfm.my

Xenan said...

dakmuo,

chill la..lu dialu alukan dlm blog ni..

Maybe lu boleh fight kesalahan at dr segi undang2 lak.Asyik main pakai sentimen jek.

taktau undang2 lu google la.Gua kasi point kat lu.Ade dua akta yg at mungkin dah langgar akta hasutan n akta multimedia.

Sbb tuh hisam n rais yatim yg kuar statement..lu try usya statement at tuh boleh tak dibuktikan menghina.

kalu lu dpt wat ngn bagus..wa up jawapan lu jd artikel sekaligus promosi blog lu

serius kat blog nih lu perlu hujah kalu nak idup

DaKMuO said...
This comment has been removed by the author.
DaKMuO said...

Salam..

la Xenan.. ko ni pn satu laa.. seb bek x dua.. kalo x pening aku.. wakakka..

Lu usha la kat blog gua bro..
Meh usha cni > Hukuman Aduka Taruna!

Gua dah letak dah artikel baek punyo kat ctu..

Tu la budak2 kecik ni sume nk kondem gua kat cni.. tp gua post LINK blog gua tu diorang xnk lak usha2 dulu.. senget tol la.. gi la usha2 dulu pe kata gua.. baru la hentak gua..

So.. lu nk pacak besar mana LINK BLOG gua kat cni? haha.. kasik interframe cun2 sket.. gua leh wat Artikel FOLLOW UP khas utk Aduka Taruna je nnt.. keh keh keh..


Citer senget..
Artikel tergolek..
Berita terjunam..

Post Giler > http://dakmuo.frenzyfm.my

Mercedes_Freak said...

Assalamualaikum Warahmatullah,

Saya terpanggil untuk memberikan komen saya. Saya sebagai anak muda Johor (to be precise, org Muor) sedih apabila Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Johor mangkat dan rasa sedih itu bertambah apabila mendapat tahu adanya manusia seperti ini yang tergamak menghina Baginda Sultan yang telah mangkat.

Sahabatku semua, kita ini manusia biasa. Walaupun fahaman politik berbeza tetapi sebenarnya kita tetap sama, MANUSIA. Tetapi rakan2 dari negeri lain, pernah x anda terfikir apabila Baginda Sultan dari negeri kalian yang baru sahaja mangkat di hina sedemikian rupa?

DakMuo punya statement hanya lah general statement bukannya menujukan kepada sesiapa pun, kecuali kalau mereka tu makan cili dan terasa pedas and pedarnya... Saya x backing dia tetapi sedih apabila melihat kita semua x boleh berfikir dari pelbagai sudut. In other word, you have to think outside the box not inside the box.

Be a broad minded people not narrow minded people. Aduka Taruna, I am very disappointed with you, how could you? Sampai hati anda menghina Sultan yang kami sanjung tinggi yang baru sahaja mangkat? Adakah anda sudah cukup bagus untuk menghina Baginda Sultan?

DaKMuO said...

Salam..

Alhamdulillah... menitis air mata kiri gua ni.. Menitis darah mata kanan gua..

Akhirnya ada gak org yg paham apa yg gua tulis dan menaip selama kes ni wujud.. Huhu.. Trimas MERCEDES_FREAK.. kalo gua jutawan.. nk aje gua adiahkan lu MARIA MERCEDES untuk lu..

Mmg btol la Mercedes_Freak ni xbackup aku.. tp dia paham dah statement aku.. OPEN MINDED la sket geng2 sume.. Btol la jugak ckp Mercedes_Freak, ramai sgt pikir dlm kotak.. xreti nk kluarkan otak perah2 kasik darah kotor ilang.. khakhakha..

Oooopppsss.. MINTA MAAF...


Citer gempak..
Artikel Giler..
Berita senget..

Post Cun > http://dakmuo.frenzyfm.my

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
DaKMuO said...

Salam..

wakaka.. menggelabah btol la budak AnoyingMouse sekor ni...

Gua gelak guling2 dah kat cni.. member gua siap hentak kepala kat dinding baca lawak lu ni.. khakhakha.. gelak2.. pakat ramai gelak2..

Bila plak gua kluar statement perkauman? lu ni bro.. jgn bikin kecoh sgt la.. lu ni belasan taun ke pe? otak lu sket senget gua tgk..

Orang mcm lu ni la wat porak peranda menghancurkan orang lain dan menegangkan lagi keadaan.. seb baek la aku ni steady macho.. rilek je..

Statement yg gua xbuat.. lu kata gua buat.. Gua tulis lain.. lu PK lain.. adoiyai..

Setakat ni la bro.. gua tabik hormat kat SULTAN JOHOR dan kaum kerabatnya sbb jiwa mereka betol2 jiwa rakyat.. tiap2 tahun Tengku Mahkota ronda2 johor jumpa rakyat.. Ntah la bro.. gua sayangkan JOHOR ni.. gua dpt offer luar negeri pun gua xamek.. gua pilih Johor gak.. gua dulu blajar pun xjauh.. kat negeri pahang je.. sbb ada kaitan ngan johor gak.. kiranya.. gua mmg sayang ngan johor laa..

Gua celik2 mata je.. gua tau gua dah kat johor.. smpai gua dah tua skang ni pun.. gua kat johor lagik.. tu yg best pasal gua ni.. wakakaka..

Lu kena kaji la bro.. apa maksud RAJA dan SULTAN tu.. lu kena study lebih la sket ok..

Dalam byk statement gua.. gua xde pun citer berkaitan agama dan politik melainkan ada mangkuk2 jamban yg terpesongkan topic gua menyebabkan gua tersikit campur la kot.. tp gua rasa.. cam xde je gua ckp pasal politik dan isu keagamaan serta xde plak isu perkauman..

Gua x tau la mata lu ni rabun ke.. atau lu ni mmg sah senget.. Lebih senang.. gua respek lu mmg bangang! kah kah kah..

Adoi la.. dah la takut guna nama sendiri / nickname berdaftar.. lu punya typing gempak cam KLCC tumbang.. AnoyingMouse sungguh..

Moderator a.k.a geng2 Aduka Taruna.. please disable la kegunaan ANONYMOUS tu.. rasa palat je dak2 ni sume.. hahaha..

Lagik sekali buat kali ntah keberapa.. Gua bagi lu sume paham.. GUA DATANG CNI.. SEBAB CITER ADUKA TARUNA mengelirukan rakyat Johor yang menyebabkan POSTING beliau ada unsur2 seperti menghina SULTAN JOHOR merangkap kami rakyat JOHOR terasa hina jugak.

So.. gua xde dtg cni nk citer isu politik, isu keagamaan atau isu perkauman.. HARAP MAKLUM la woik mangkuk2 jamban... Toilet Bowl karat tol laa..

Ooopppss.. terlebey sudeh.. MINTA MAAF..


Citer senget..
Artikel AnoyingMouse..
Berita Mangkuk Jamban..

Post Sinki > http://dakmuo.frenzyfm.my

Anonymous said...

http://www.mykhilafah.com/dalam-negara/1903-setiap-yang-bernyawa-akan-pasti-merasai-mati

Takziah Dari Ana

DaKMuO said...

Ada plak tertinggal gua nk sambung tadi...

ADUKA TARUNA pun bahasakan diri beliau GUA... ada lu kisah x AnoyingMouse? xnak lak lu kecoh dia bahasakan dirinya camtu?

kalo part aku.. lu kecoh smacam.. lu ni.. xubah cam bangkai la AnoyingMouse...

Gua rasa la kan.. lu cam de xpuas ati something ngan gua je.. apa lu panas sangat ni bro? gua citer pasal lu ke? gua sentuh nenek lu berak ke? gua tampo awek lu ke? gua terajang mak lu ke? sampai lu terbakar kat gua???

Wakakakaka...


Penat gua post link blog gua..
http://dakmuo.frenzyfm.my

Anonymous said...

http://www.mykhilafah.com/dalam-negara/1910-gelaran-sultan-johor-yang-baru-johor-bahru-25-jan-gelaran-rasmi-bagi-sultan-johor-yang-baru-ialah

ibnu marzuki al firdaus said...
This comment has been removed by the author.
ibnu marzuki al firdaus said...

patutkah aduka taruna mohon maaf padahal dia tak buat salah apa pun cuma ada yang terasa dan buat laporan pdrm palsu pasal menghina sultan johor pula?


JOM UNDI DI SINI!

strannix said...

Adalah menjadi keuntungan kepada mana2 individu yang dicaci/maki/hamun oleh mana2 pemaki tanpa sebab kerana pahala/amal kebaikan sipemaki akan di perolehi oleh penerima makian. (dari perspektif Islam)..cuma budaya melayu je yg huru-hara,kelam-kelibut, porak-peranda bila dimaki/dicaci/dihamun tapi menjadi longlai,gemalai,kecut bila hak, harta,maruah dirampas, dirompak, dicuri, disonglap secara sopan.

Anonymous said...

kesalahan AT simple jerk
pengunaan perkataan mampos kt sultan..
kalo nk ckp apa pn guna bahasa baik skit
kn dh porak peranda sbb pengunaan bahasa kurang ajar
ni kt sekolah dh belajar pasal budi bahasa

Jebat said...

HAHAHAHAHAAA>>> SEMUA OTAK MELAYU DH KENA PSIKO SAMA ITU ADUKA TARUNA!

SYABAS wa ucapkan kepada AT kerana berani utk menggunakan dirinya dalam mengajar PAS tentang hakikat, "YANG BENAR TETAP BENAR, YANG SALAH TETAP SALAH".

tegur melalui tulisan blog, dh byk kali dh. kali nih wa rasa AT saje jer bwat isu nih utk menunjukkan kpd pas, HASAN ALI, kalau dh salah tetap salah. AT menunjukkan bahawa yg bersalah perlulah berani utk menerima hukuman. So hasan ali? ada berani cam AT tak utk serah diri utk menerima hukuman?

keh...keh...keh...

power siot AT!

Jebat said...

HAHAHAHAHAAA>>> SEMUA OTAK MELAYU DH KENA PSIKO SAMA ITU ADUKA TARUNA!

SYABAS wa ucapkan kepada AT kerana berani utk menggunakan dirinya dalam mengajar PAS tentang hakikat, "YANG BENAR TETAP BENAR, YANG SALAH TETAP SALAH".

tegur melalui tulisan blog, dh byk kali dh. kali nih wa rasa AT saje jer bwat isu nih utk menunjukkan kpd pas, HASAN ALI, kalau dh salah tetap salah. AT menunjukkan bahawa yg bersalah perlulah berani utk menerima hukuman. So hasan ali? ada berani cam AT tak utk serah diri utk menerima hukuman?

keh...keh...keh...

power siot AT!

Anonymous said...

hem.. kita ade sultan.. x kire jhat cmne, baik cmne, buruk cmne, lawa cmne, kite kene respect. about dat 'mampos' word, x sesuai lak kite nak guna utk sultan. klu gune 'meninggal' leh consider lg la... mampos tu cm kasar sgt la plak.. kite kena jga adab kite..

kite dok telagah kt cni, tade faedahnye.. sesama sndiri pn nak gadoh.. org dewasa mmg complicated.

shahril said...

to all my frenz x kesah ar yg sokong AT or Almarhum Sultan Iskandar..
Ikut hati aku mrh gler kat si AT sebab aku org JOHOR. tapi kn kita sedar x ms kita kutuk org, nilai org, kritik org, yg kt sebelah kanan n kiri bahu sdg memerhati n menulis je ape yg kte wat..
so jg dr sdr, sopan santun dr sdr.. melayu penuh dgn budi bhs.. ingat tue.. Islam x pnh ajr cerca2 org.. agama lain pn same kn?

so bkn tugas kite nk hukum2 org.. negara kita ada hakim.. biarlah dia yg bg hukuman.. klu dia salah bg, tu urusan dia dgn Yang Di Atas..
aku x pakse korg setuju dgn aku, tp renung2 kan..

no name said...

sy setuju ngn shahril ! =)

nizam said...

stannix.!,

saya tertarik dgn pendapat awak mengenai perihal "makian".. saya rasa lebih kurang jer dgn kepunden dan yg seangkatan dgn AT..

Jika sekiranya awak seorang Islam, awak selak di bahagian surah Yusuf (kisah nabi Yaakub menyuruf anak-anak Baginda ke Negeri Mesir)..

Semoga perihal "makian" akan lebih jelas tersuluh pengertiannya buat diri anda..

Tapi jika anda seorang non-muslim.. I have no comments.. Hentam saja lah ikut suka..

nizam said...

yg lelain pun.. sila lah berhemah bila bagi comments..

kalau rasa blog nie hanya lebih menaikkan darah anda (tidak mampu bersabar), tinggalkan saje.. lagipun blog nie lebih kepada provokasi dari info yg berfaedah..

Tiada apa-apa kerugian buat anda..

BatuApi said...

Silakan bagi pandangan anda...jangan berhenti...biar orang tahu...dunia ni bukan kau yg punya...

Wira Sakti said...

DAKMUO ni memang bodoh nak mamposs. Kau nak baca artikel bahasa melayu standard, bukan kat blog Aduka ni. Pergi masuk website Dewan Bahasa Pustaka.

Lagi satu DAKMUO ni nak cakap pasal sayang kat sultan tu, memang dia ni budak bawah umur. Kalau DAKMUO ni belum lahir lagi masa Prebet Adam mengamuk di Chow Kit dulu, jangan cakap banyak la. Pergi masuk tadika dulu baru nak masuk membaca kat blog ni.

sofea said...

wira<
salam.. alahai modal ko kat semua entry ayat same...

pastu nk bangkit2kan hal lama..
masuk bg salam dulu..
pastu br cerita k...

ibnu marzuki al firdaus said...

APA KATA KITA TUBUHKAN KELAB ADUKA? NANTI BOLEH BUAT GATHERING!

ibnu marzuki al firdaus said...

Blogger Wira Sakti said...

DAKMUO ni memang bodoh nak mamposs. Kau nak baca artikel bahasa melayu standard, bukan kat blog Aduka ni. Pergi masuk website Dewan Bahasa Pustaka.

Lagi satu DAKMUO ni nak cakap pasal sayang kat sultan tu, memang dia ni budak bawah umur. Kalau DAKMUO ni belum lahir lagi masa Prebet Adam mengamuk di Chow Kit dulu, jangan cakap banyak la. Pergi masuk tadika dulu baru nak masuk membaca kat blog ni.

Thursday, January 28, 2010 9:44:00 AM GMT+08:00
Anonymous sofea said...

wira<
salam.. alahai modal ko kat semua entry ayat same...

pastu nk bangkit2kan hal lama..
masuk bg salam dulu..
pastu br cerita k...

AKU PRO WIRA ANTI SOFEA

Anonymous said...

AT sengal!!!!! .......xd otak nak pk

Anonymous said...

ak nk tanya CgLyn niee?
CgLyn niee bini kepada AT kew...
ak tgk komen dye asik backup si mamat AT jewk..or ko niee skandal AT.
jawab??

salah tetap salah..
ak rase klu AT niee dh kluar mesti kena belasah or kena bunuh...
selambew kutuk isteri nabi..

hikhik. ak pn x berani.. sbb ak takut siksaan di akhirat...

klu berani AT tunjuk lah muka.. ak nk tgk gak muka dye... kate berani.. pada membew2 dye tujuk lah muka..dok backup2 dye.. nk pastikan ko yg backup2 dye niee kafir kew islam?

KepalaBapaKau said...

Salam..
Sebelum tu gua nk bg tau.. gua owang JOHOR. Gua memang cukup sedih dgn manusia spesis cam AT. Kompom mak bapak ko kesal lahirkan anak biadap mcm ko AT. Orang yg dah meninggal ko x hormat, ko nie... dah buang tebiat ker... dah nak sampai ajal? Agaknya kalo dengan mak bapak kau kat umah cam mana ko bercakap.. ikut sedap mulut ajer ekkk.. Maaf cakap laa.. Hidup kau ngan rakan sepejuangan ko AT kompom jahanam.. Ko kira laa.. berapa Juta owang JOHOR x masuk malaysia lagi.. kalo 1 percent dari rakyat malaysia nie..pun dah lahnat ko..Berapa balak bencana ko dapat.. Tak payah laa.. nak sembang lebih2. Ko kena terima kenyataan.. manusia mahluk ciptaan ALLAH S.W.T. Kalo ko dah hina ciptaan yang atass tuu.. Ko tunggu ajer bahagian ko. Semoga kepada kita semua nampak dan bukak mata? Apabila sesebuah negara melangkah maju.. Timbul mcm perkara aneh.. dan masyarakat yang pelik... Jutaan Ampun dan Maaf kalo gua salah statement. Aku cuma INSAN yang hina dan tiada apa2 semuanya yang ada hanya sementara.

Anonymous said...

TO Anon Thursday, January 28, 2010 12:40:00 PM GMT+08:00

komen ko pun guna anonymous..sibuk suruh org lain tunjuk berani...piiiiiraaaa mabuk!!!!!

hehe...aku pun anon gak..

Adif Firdaus said...

memang best kalau ada blog. bagi anda yg belum lagi ada blog sendiri dan nak tahu macam mana nak buat blog..dapatkan info tentang blog kat sini
==> Jom Buat BLOG

Anonymous said...

korang nie ape la nak gaduh2..yg pastinya AT mmg ttp slh....dia mmg xd adab...korang nie jgn la gdh sesame sendiri...gaduh sesame islam..ape nak jadi...xpyh nak gaduh2...kite just marah kan AT...so x perlu nak bermaki2 pd pengomen dlm nie....aku harap si AT nie dpt pembalasan...pk dulu sebelum wat sesuatu....jgn main sedap mulut jerk ckp

Anonymous said...

cglyn,klu lahanat AT tu ckp baik2 x bole ke..yg lu nk bacup die sgt apehal..klu dah tau mksudnye ln..ckp la baik2..BODOH..

Anonymous said...

cglyn,lu mcm la pndai sgt..damn parti sane,damn parti cni..lu ape ade..berckp je x gune bro..sape nk dngar lu ckp..lu g duk hutan ckp ngan monyet..crite lu punye ideologi kt monyet2 tu..lu brbual dlm ni..ape lu dpat..ape prubahan yg lu dapat..

Batu Api said...

Sudah-sudah la tu...

Kite semua dah tau Aku takde teruna ni orangnye mcm mane..buat apo dok ghoyat benda same berulang kali.semua ore tahu Aku takde teruna ni budak yg bangsat dan kurang ajar nak mampos...so kite kene la nasihat kan die...sebagai ore islam...sedara yg hanyut kite tolong...berikan la terguran yg membina yg dapat menolong beliau...

Aku takde Teruna perlulah membuat taubat nasoha di atas perkara2 memaki2 ore2 yg dah takdok kat dunia ni tidak...

pasai satu lagi tu...penghinaan yang dibuat oleh Aku masih teruna terhadap isteri dan sahabat Rasulullah s.a.w, maka hang telah melanggaq etika akhlaq dalam yang disebut oleh baginda yang bermaksud: Mencela seorang muslim itu fasiq. Kalau mencela muslim biasa pun dah fasiq, apatah lagi mencela sahabat. Lagi lah besar dosanya.

ini pun kene taubat nasoha...takmo la dok ulang2 lagi...janji Aku takde teruna ni dah buat part die...tunggu 2nd party yg dah takde kat dunia ni je tinggal samada nak maafkan beliau atau tidak di akhirat nanti...

Anonymous said...

pengikut2 dia kena tobat jugak woii, aku cadangkan pengikut2nya mendaftar nama kat pusat islam utk belajar cara2 mandi junub dan sebagainya.

ibnu marzuki al firdaus said...

pengikut2 dia kena tobat jugak woii, aku cadangkan pengikut2nya mendaftar nama kat pusat islam utk belajar cara2 mandi junub dan sebagainya.

PYR PUNYA LEMBU...

Mercedes_Freak said...

Salam semua,

Kepada rakan2 dari negeri yang lain, ini lah kelebihannya org yang berasal dari negeri yang diberi nama Johor Darul Takzim. Saya bersyukur ke hadrat Ilahi kerana menjadi org Johor kerana belum pernah saya melihat semangat negeri Johor yang membara di kala adanya manusia yang sanggup menghina Sultan Johor; mungkin kerana beliau menyangka yang beliay sudah cukup bagus untuk menghina Baginda Sultan.

Again and again, DakMuo nyer statement hanya lah general statement yang tidak menyentuh perasaan mana2 pihak. Tetapi apabila saya melihat budaya bantai membantai antara satu sama lain termasuklah mempolitikkan isu ini, saya merasakan kalian kurang matang dalam menilai statement DakMuo.

Tahukah anda bahawa negeri Johor adalah satu2nya negeri di Tanah Melayu yang tidak dijajah oleh British sekitar abad ke-19 sebaliknya mempunyai penasihat pentadbiran? Kerana apa? Kerana Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Maharaja Sir Sultan ABu Bakar menjalinkan hubungan diplomatik dengan kerajaan British dan Baginda juga melanjutkan pelajaran di England ketika itu. Johor merupakan satu2nya negeri yang tidak mempunyai residen Inggeris kerana keakraban hubungan dua hala antara Johor dan England.

Ketika itu juga Johor di katakan negeri termoden pada era tersebut.

Selepas Baginda Sultan Abu Bakar mangkat pada tahun 1895, takhta Kesultanan Johor di teruskan oleh Maharaja Sir Sultan Ibrahim. Sekiranya rakan2 menyedari akan gelaran tersebut, itu adalah darjah kebesaran yang diberikan oleh Ratu England ketika itu di atas hubungan dua hala antara Johor dan England ketika itu.

Begitulah hebatnya legasi Kesultanan Negeri Johor. Saya bangga menjadi anak jati Johor kerana legasi Kesultanan Johor yang melangkaui zaman.

ibnu marzuki al firdaus said...

Johor merupakan satu2nya negeri yang tidak mempunyai residen Inggeris kerana keakraban hubungan dua hala antara Johor dan England.

SATU2NYA ADA TAMPOI SAMA JGK DGN PRK (SLTN IDRIS BWK PISTOL) MILIKI TNJG RMBTN...

Anonymous said...

wahai ibnu marzuki - tampoi kat johor & tg rambutan di perak adalah hanya sekadar nama tempat.Kebetulan ianya tempat rawatan pesakit jiwa. skrg tampoi pesat membangun di tengah2 bandar johor bahru. HARAP MAKLUM.

DaKMuO said...

Salam..

Trimas Mercedes_Freak..

Kepada bro IBNU MARZUKI AL FIRDAUS..

Nama lu dh cukup manis cam pak arab gua tgk..

Tp apsal prangai lu cukup masin gua rasa?

Len macam la lu ni bro Ibnu? Gua ingat la kan.. Lu ni ada mental la.. Senget semacam je gua tgk..

Lu ada pergi jumpa pakar PSIKIATRI x?

Gua tengok cara lu la kan Ibnu.. cam nak kondem Orang Johor je? De gak gua tgk, cara lu ni cam benci kat NEGARA DAN BANGSA sendiri..

Gua xtau nk spesifikasi dan kategorikan lu camne.. Tp gua pasti, lu mmg senget..


Berita Senget..
Artikel Tenggelam..
Berita Terjunam...

Posting banjir > http://dakmuo.frenzyfm.my

ibnu marzuki al firdaus said...

Gua xtau nk spesifikasi dan kategorikan lu camne.. Tp gua pasti, lu mmg senget..

SENGETLAH BEST, BARU PEREMPUAN ADA SUKA. TAK CAYA KO PI TANYA EVELYN TU HAH! HEHE... KALAU TAK PUN, LU TRY BALIK NANTI.

LAGI 1, JIKA LU DAH TAK SUKA GUA, P LAH BUAT LAPORAN PDRM SAMA GENG UMNgOk LU TUH. GUA NAK TENGOK SAMA ADA GUA POPULAR MASUK TV MACAM AT KE TAK, BOLEH?

ibnu marzuki al firdaus said...

BKN KRABAT + SLTN JHR JE BUAT JHT TP BRUNEI, PRK & HABSYAH JGK?

DULU BPK SLTN BRUNEI (X SLP) GUA DGR DIA SUKA RGL ORG SMPI RKYT TERPAKSA LARI KE LABUAN & SRWK...

SO LU JGN NAK KUTOK NEGRI SLTN TNH AIR JE!

MOGUL BROTHERS said...

salam..
sbg rkyat johor yg sejati.. ak mmg sokong la kt DaKMuo.. negeri2 yg lain xyah la sibuk2 sgt .. pelik2 je korg bg comment la..politik la tmpat org skit jiwa la(tampoi).. bgus ape 2 tmpat org sakit jiwa..ade gak tmpat utk dorg.. dr yg xde..2 yg bsepah2 kt mne2..hoh0o.. sultan kami sultan bdaulat..dr ngeri yg xde sultan..xyh la sibuk2 dgn sultan ngeri lain..hoho.steady!!

ibnu marzuki al firdaus said...

salam..
sbg rkyat johor yg sejati.. ak mmg sokong la kt DaKMuo.. negeri2 yg lain xyah la sibuk2 sgt .. pelik2 je korg bg comment la..politik la tmpat org skit jiwa la(tampoi).. bgus ape 2 tmpat org sakit jiwa..ade gak tmpat utk dorg.. dr yg xde..2 yg bsepah2 kt mne2..hoh0o.. sultan kami sultan bdaulat..dr ngeri yg xde sultan..xyh la sibuk2 dgn sultan ngeri lain..hoho.steady!!

Friday, January 29, 2010 1:45:00 PM GMT+08:00

LU TUNNGU JELAH PRU KE 13, JHR AKAN DTWN DAP & SLTNNYA BLH BLK SULAWESI TMPT ASL... BKN KE MRK NI DULU LANUN? PATUTLAH MCM FAKAP JE!

ibnu marzuki al firdaus said...

LU ORG TGK SPONGE BOB SKRG... RAJA GILA RAMPAS APA JE DAPAT? CAYALAH TV9!

ibnu marzuki al firdaus said...

ABG KT PAKAI BAJU COKLATLAH HR NI... DIA TUTUP WJH SBB ADA GENG2 JHR BDH KANG P BANGANG KERJAKAN ORG TERANIYA PLK...

amar said...
This comment has been removed by the author.
amar said...

ibnu marzuki al firdaus says
Friday, January 29, 2010 4:48:00 PM GMT+08:00

wajarkah sultan johor ke5 mohon maaf di atas apa yang telah berlaku masa dulu demi menambat hati sebilangan rakyat malaysia yang masih tak puas hati?

lepas ni aku rase pdrm akan cari budak sekor ni!(ibnu marzuki al firdaus)

kengkawan!!!
aku rase si(ibnu marzuki al firdaus) ni mesti x dapat tido malam... kah kah kah.. hati x tenang gelisah!!!

ibnu marzuki al firdaus said...

kengkawan!!!
aku rase si(ibnu marzuki al firdaus) ni mesti x dapat tido malam... kah kah kah.. hati x tenang gelisah!!!


KANG WA CKP LU BDH, LU ANGIN. KAN WA DAH CKP MAU JOIN AT SAMA2 LWN ANASIR2 MANGKUK AYUN NI.

Adif Firdaus said...

Domain FREE

Dapatkan cepat di sini
=> Free Domain

natasha said...
This comment has been removed by the author.
natasha said...
This comment has been removed by the author.
TAUFIK SM™ said...

lawat http://www.taufiksm.com/jom-singkirkan-blog-aduka-taruna/ ..... utk pengajaran buat ko aduka taruna....

ali said...

lu pikir la sendiri

MOGUL BROTHERS said...

LU TUNNGU JELAH PRU KE 13, JHR AKAN DTWN DAP & SLTNNYA BLH BLK SULAWESI TMPT ASL... BKN KE MRK NI DULU LANUN? PATUTLAH MCM FAKAP JE!

oi ibnu marzuki al firdaus,
yg lu ni xpasal2 msuk cte politik ni pahal.. xmcm ye ye lak lu ni..
lu ni sbnarnye ada ape msalah? lu nk sangat backup AT ni pahal?? lu ni bdak mne sbnarnye ni ha..?