Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Jan 23, 2010

Peraturan berkabung.


Mengenai peraturan berkabung, beliau berkata orang-orang Melayu perlu memakai tanda perkabungan kain putih selilit saja selebar dua inci pada songkok.Bagi lain bangsa dan agama, Abdul Ghani berkata mereka perlu memakai selilit kain hitam selebar tiga inci di lengan kiri dan bertali leher warna hitam.

Katanya, bagi yang memakai uniform dan memakai uniform pada majlis tertentu, mereka perlu melilit kain hitam selebar tiga inci di lengan kiri.

"Bagi perempuan Melayu, mereka hendaklah memakai tudung kepala warna putih manakala bagi orang perempuan lain bangsa dan agama, mereka perlu memakai selilit kain hitam selebar tiga inci di lengan kiri," katanya.

Abdul Ghani berkata bagi upacara pemakaman pula, lelaki Melayu perlu memakai baju Melayu teluk belanga serba hitam dan lilitan kain putih di songkok hitam manakala lelaki bukan Melayu perlu memakai lounge suit warna hitam, tali leher hitam dan selilit kain hitam tiga inci di lengan kiri.

Beliau berkata bagi yang memakai uniform, mereka perlu melilit kain putih berukuran dua inci di songkok.

Segala darjah dan pingat juga hendaklah dipakai, katanya.

46 comments:

shonzu said...

Lepas ini boleh la kau Aduka Tarakguna berkabung dalam jel selama 7 hari, sebelum masuk penjara jadi teman Al-Juburi.......

Anonymous said...

PANTAT KO ADUKA TARUNA, TAK PAYAH KO TAYANGKAN ARTIKAL KO TTG CARA BERKABONG, PERGI JAHANAM KO DENGAN ARTIKAL KO MEMANGGIL TUANKU SULTAN JOHOR DENGAN PERKATAAN 'MAMPUS'.

JAHANM KO BANGSAT.

Anonymous said...

adukataruna....
WTF...
lu mmg siyal...

Tok Pawi said...

Adukataruna? Huk alok. Pi minum racun la cepat hang mampus

Anonymous said...

hahahaha
ko ingat kitorg nk mkn dgn posting ko neyh??
pg mampos!

Anonymous said...

ko xlyak duk art malaysia..
xd rase hormat..
xlmer lg msuk la penjara..
xpown hukum gantung jerk..

Anonymous said...

gini ke perangai org yg sokong PAS. masyaAllah. tak da adab. perangai menyerupai binatang

Memanda Perdana said...

lu memang puki....
aemua orang lu tibai
lu baguih sangat ke...

holy said...

TU LA. LAIN KALI JGN MENGHINA SULTAN. SULTAN TU LAMBANG PERPADUAN. TAKDE SULTAN NEGERI HURU HARA. ISLAM MENGAJAR UMATNYA HORMAT MENGHORMATI WALAUPUN DGN ORG BUKAN ISLAM. NI LAGI LA ORG ISLAM. JGN KERANA MULUT, BADAN BINASA..

zack said...

aduka...
gua rasela...
klu gua lempang kepale lu sampai mampos lu nak tak....
suke hati hotak hang je nak hina sultan aku...
anak jati johor ni akan carik lu sampai kelubang cacing sekali pun...
lu ingat lu sapa ha!!!
lu memang lahanat...
sepatutnye lu mati semasa dalam kandungan lagi!!!
memalukan bangsa!!!
dah tu x cukup lagi lu nak tunjukan cara berkabung!!!
lu kencing pun x tos lagi!!!
satu johor membuak-buak dgn lu!!!
kalau terbakar kampung nampak asap...
terbakar hati siapa yang tahu!!!
tapi lu tau plak remove post tu....
tau lak takot....

jinggo said...

tau laaa ko nanti...masuk penjara.aku pun keje penjara.tau laaa aku nak pijak ko nanti

jinggo said...

nak jee suruh sultan masukan babi ni kat penjara ayer molek.senang aku nak libas anjing ni

zack said...

btl jinggo....
ko sebat pakai ekor pari...
nak sedap....
bagi aku peluang libas sekali....

FadzliAbuBakar said...

saya harap orang ini dikenakan tindakan sepatutnya... menghina institusi raja... apakah hukumannya? harap pihak polis yang memantau blog ini membuat tindakan sewajarnya... siapa sokong?

apadia said...

hai... tak sedar diri... langit dipijak... hidung dijunjung.. kau boleh cari negara yg takde pemerintah... dan buat ape yg kau suke lah...

Tok Sagor said...

Aduka...hang jangan dok tulis sesuka hati dlm blog hang nih. Kebebasan menulis yg terpesong akan membawa kecelakaan sampai MATI! Aku cuma ingatkan sajaaa...
Dah banyak org marah kat hang nih. Sendiri mau ingat laaa..mana nak lari...

mawar said...

Ko lh khalifah Allah swt yg berjaya mengamalkan ajaran dajal. Hanya manusia yg mengamalkan surah Kahfi yg akan terlepas dari ko. Weh! Cuba tengok cermin. Ntah kot ada satu mata...

Perentas masa said...

lain kali nak tulis tulis la benda berfaedah sikit aduka buat malu orang melayu tengok isu lah jgn jatuhkan martabat orang melayu

shark said...

Buat sembahyang hajat jer satu negara supaya si lahanat ni tak aman dunia dan akhirat sebab menghina sultan.. Tak patut duk kat malaysia.. Lahanat betul si aduka takguna ni..

helmi said...

Berjaga2 la kamu aduka..silap besar kalau ko nak bermain dgn api..Sultan Johor dan kerabatnya sgt lain drpd yg lain..rasalah macam mane nanti.

tunsaban said...

hukumnya lilit dikepala dan ikut peraturan itu adalah kurafat,benda yang benar kita kata n benar.kesian pada jenazah itu setiap lilit yang kita pakai akan disebat mayat didalam kubur .
taubat lah,jangan membela tak tentu pasal

aMyZaMRy said...
This comment has been removed by the author.
aMyZaMRy said...

kawan2 smua...saya xsempat nk baca post dia nih...tpi bila baca komen kawan2 smua sya dpat rasa dia nih dh post sesuatu yg kurang ajar dan menghina..boleh paste kn x saya nk baca....tQ kawan2!

muhaimins said...

inilah orang PAS=Politik Atas Sekali... cakap seperti xde iman..

C.V said...

TETAP JUMPE TUHAN YANG SAMA..
SEMUA MANUSIA DI DUNIA NI SAMA..



(orang skang mmg kuat "mengadu")

Adie said...

salam kepada kengkawan n RAKYAT JOHOR khas nyer.....saya pun xsempat bc post bangsat nie.....dpt tau pun dlm berita arus perdana....

pada tuan punya blog...selamat ke penjara n menerima hukuman dunia...sblm bertindak pk2 la dulu...bila dah jd pembangkang jgn sampai ilang kewarasan....1 PERINGATAN kepada penulis.....SULTAN itu BERDAULAT...paham2 la ape itu DAULAT....DAULAT TUANKU Sultan Johor yg baru dr anak jati johor yg di perantauan...

C.V said...

kalau tak suka jangan kutuk...
diam2 je laa...
tuhan pun suruh kite taat kepada pemerintah..huhu

lokam_boy said...

nak tau daulat sultan kan... ko tunggu la aduka... rase la puas2 ape yg dikatakan sultan yg berdaulat....

SAM said...

Teman rasa aduh Taruna dapat keje kat Istana Johor nanti...selamat...lah...teman x tau..a..yok...tak tau....2x ..sape buat dia kena....Daulat Tuanku.

ALI said...

huh..
stock maki bebakul2..
congratz all..
dapat pahal sorang sikit...

mmg aduka salah...
tp rs xyh maki kot..
dpt share phala sorg skit..
bravo..

ni jd sbab....
bter cri sndri...
why this hapen...??
kaji lah sndri..

aduka jd mcm ni mst sbab dia bnyk dgr citer psl sultn johor...

skrng org dah makin educated...
soon..
mlaysia mgkin xde sultn...
jd mcm nepal (klu x silap)...

ada lak hkuman bg rkyat hina sultn...
klu rkyat hina rkyat...??
org hina menteri??
hina pemimpin..??
sy ckp kias2 jek...
hehe

DAULAT....
ape 2 daulat...
sultn ada daulkat ke..
kalau ada,means dia ada mukjizat...
mcm ayah pin mybe...
think twice...
kita dah maju..
educated..

ALI said...

nasihtkn taruna nih suh dia amek kenegaraan...

ALI said...

peraturan berkabung da jd isu skrng..
wajib or xpakse...??
ckp xpkse...
tp cam pkse..
johorian pn konpius...

chuck said...

bro Ali, wa rasa lu kna fhm btol3 sjarah mlayu bro..

but if ko mmg bukan org mlayu ak rasa x payah la kot...

rukun ngara ada 5 sendiri mau baca la bai..

kalau x cukup 1 rukun sah ke jadi rakyat msia??

btw tepuk dada tnya selera bai..xde selera jgn makan..

p/s: tringat kata2 almarhum " ape sembah2? ak pon manusia jugak.."

alfatihah~

ALI said...

sy melayu la...
tp melayu awk pn da ilang..
kata org dia lbh...

sy jz bkak table..
ni y blaku skrng...

kira rukun negara ja..
rukun iman ...?
rukun islam..?

okies...
ada bbrape isu dlm otk sy...

1st...

ari2 lam blik mmbr sy bkak citer...
fungsi sultn kita x jelas...
tgs sultn kurang jelas...
rkyt makin educated..
org da pndai lwn sultn..
dulu tnah mlayu ni agama budha @ hindu...
sultn diaggap anak tuhan di muka bumi..
tp kita agama islam...

tp bg sy sultn pnting gak..
sultn sebagai ktua agama...
tp pemakaian emas haram bg llki...

daulat lak...
apa y sy nmpk..
penglipurlara y bt cita sultan ada daulat...
yup..sstgh sultn sy dgr mmg mmpunyai 'daulat'...
daulat ni dah mcm mukjizat lak..
x mgkin sultan ada mukjizat...
ada org kt sultn nih ada ilmu gak..
ktua agama mgamal ilmu...
mcm kurang sesuaikn...

sy pnh gak tny kwn psl isu nih..
pmikiran diorg lbh krng sme ja ..
sbab 2 la sy ckp rkyat da educated....

sy jz bkak table tuk kt discuss...
apa pndpat sdare sdari rakyat malaysia..??

Anonymous said...

kita kene belajar sejarah asal usul kita sebagai anak kelahiran tanah melatu.cari lah kebenaran itu sendiri.kebenaran takkan datang bagi orang yang tak mahu berfikir dan hanya mengikut membabi buta.
asalnya tanah melayu tu di diami oleh orang melayu yang semuanya beragama hindu dan ada yang beragama budha.sebab tu banyak nya candi di malaysia ni dan banyak lagi tinggalan hindu dan budha di sekeliling kita.
selepas itu para pedagang arab dan eropah datang.selain berdagang, mereka juga menyebarkan agama mereka.pedagang arab membawa agama islam dan eropah membawa agama ateis (freemason dll)...(cari sendiri klu nak tahu kebenaran)

ironinya masyarakat melayu walaupun berjaya masuk agama ISLAM akan tetapi tak berjaya meninggalkan adat hindu.
(cari lah adat hindu apa yang kita masih lakukan,BANYAK & SGT BANYAK sampaikan kita tak tahu membezakan arahan agama ISLAM dan adat ikut-ikutan nenek moyang hindu kita dahulu.mereka tak salah,kita yang sepatutnya yang perlu merubah dan mencari kebenaran.bukan membiarkan kita terus dengan budaya ikut-ikutan...

sedikit info pada yang terus mahu berfikir dan mencari kebenaran.
yang tak nak tahu dan tak nak cari kebenaran,teruskan lah dengan budaya ikut-ikutan anda itu.

kita semakin educated.gunakan mata hati.membezakan antara agama,adat serta budaya.agam yang penting.ISLAM no 1.

minta maaf jika tersilap kata terguris hati dan perasaan.

yang baik itu hanyalah dari ALLAH dan yang kurang itu disebabkan kekurangan dan kejahilan diri saya sendiri.

Anonymous said...

kita kene belajar sejarah asal usul kita sebagai anak kelahiran tanah melatu.cari lah kebenaran itu sendiri.kebenaran takkan datang bagi orang yang tak mahu berfikir dan hanya mengikut membabi buta.
asalnya tanah melayu tu di diami oleh orang melayu yang semuanya beragama hindu dan ada yang beragama budha.sebab tu banyak nya candi di malaysia ni dan banyak lagi tinggalan hindu dan budha di sekeliling kita.
selepas itu para pedagang arab dan eropah datang.selain berdagang, mereka juga menyebarkan agama mereka.pedagang arab membawa agama islam dan eropah membawa agama ateis (freemason dll)...(cari sendiri klu nak tahu kebenaran)

ironinya masyarakat melayu walaupun berjaya masuk agama ISLAM akan tetapi tak berjaya meninggalkan adat hindu.
(cari lah adat hindu apa yang kita masih lakukan,BANYAK & SGT BANYAK sampaikan kita tak tahu membezakan arahan agama ISLAM dan adat ikut-ikutan nenek moyang hindu kita dahulu.mereka tak salah,kita yang sepatutnya yang perlu merubah dan mencari kebenaran.bukan membiarkan kita terus dengan budaya ikut-ikutan...

sedikit info pada yang terus mahu berfikir dan mencari kebenaran.
yang tak nak tahu dan tak nak cari kebenaran,teruskan lah dengan budaya ikut-ikutan anda itu.

kita semakin educated.gunakan mata hati.membezakan antara agama,adat serta budaya.agam yang penting.ISLAM no 1.

minta maaf jika tersilap kata terguris hati dan perasaan.

yang baik itu hanyalah dari ALLAH dan yang kurang itu disebabkan kekurangan dan kejahilan diri saya sendiri.

Anonymous said...

kita kene belajar sejarah asal usul kita sebagai anak kelahiran tanah melatu.cari lah kebenaran itu sendiri.kebenaran takkan datang bagi orang yang tak mahu berfikir dan hanya mengikut membabi buta.
asalnya tanah melayu tu di diami oleh orang melayu yang semuanya beragama hindu dan ada yang beragama budha.sebab tu banyak nya candi di malaysia ni dan banyak lagi tinggalan hindu dan budha di sekeliling kita.
selepas itu para pedagang arab dan eropah datang.selain berdagang, mereka juga menyebarkan agama mereka.pedagang arab membawa agama islam dan eropah membawa agama ateis (freemason dll)...(cari sendiri klu nak tahu kebenaran)

ironinya masyarakat melayu walaupun berjaya masuk agama ISLAM akan tetapi tak berjaya meninggalkan adat hindu.
(cari lah adat hindu apa yang kita masih lakukan,BANYAK & SGT BANYAK sampaikan kita tak tahu membezakan arahan agama ISLAM dan adat ikut-ikutan nenek moyang hindu kita dahulu.mereka tak salah,kita yang sepatutnya yang perlu merubah dan mencari kebenaran.bukan membiarkan kita terus dengan budaya ikut-ikutan...

sedikit info pada yang terus mahu berfikir dan mencari kebenaran.
yang tak nak tahu dan tak nak cari kebenaran,teruskan lah dengan budaya ikut-ikutan anda itu.

kita semakin educated.gunakan mata hati.membezakan antara agama,adat serta budaya.agam yang penting.ISLAM no 1.

minta maaf jika tersilap kata terguris hati dan perasaan.

yang baik itu hanyalah dari ALLAH dan yang kurang itu disebabkan kekurangan dan kejahilan diri saya sendiri.

Anonymous said...

wAllahualam...

Anonymous said...

cari la hukum berkabung tu dalam ISLAM camner.dalam internet pun ada.GOOGLE jer.berbahagia lah bagi mereka yang terus mencari kebenaran & bukan terus berbudaya ikut-ikutan.

apabila kita bersengketa.kembalilah kita pada al-quran,as-sunnah 'ijma ulama.

saya ber istigfar...

Anonymous said...

cari la hukum berkabung tu dalam ISLAM camner.dalam internet pun ada.GOOGLE jer.berbahagia lah bagi mereka yang terus mencari kebenaran & bukan terus berbudaya ikut-ikutan.

apabila kita bersengketa.kembalilah kita pada al-quran,as-sunnah & juga 'ijma ulama.

saya ber istigfar...

Anonymous said...

tanyalah ustaz yang alim dan ahli ulamak.tanyalah mereka yang memang 'ahlinya'.bukan bertanya pada mereka yang bukan 'ahlinya' yang sesat lagi menyesatkan.

saya beristighfar...

Anonymous said...

KHUTBAH TERAKHIR NABI MUHAMMAD S.A.W.



Khutbah ini disampaikan pada 9hb Zulhijjah

Tahun 10 Hijriyang di Lembah Uranah, Gunung Arafah





Wahai manusia, dengarlah baik-baik apa yang hendak kukatakan, Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini. Oleh itu dengarlah deign telti kata-kataku ini dan sampaikanlah ia kepada orang-orang yang tidak dapat hadir disini pada hari ini.



Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini dan Kota ini sebagai suci, maka anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai amanah suci. Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak. Janganlah kamu sakiti sesiapapun agar orang lain tidak menyakiti kami lagi. Ingatlah bahawa sesungguhnya, kamu akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti membuat perhitungan diatas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba, oleh itu segala urusan yang melibatkan riba dibatalkan sekarang.



Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikuti dalam perkara-perkara kecil.



Wahai Manusia Sebagaimana kamu mempunyai hak atas isteri kamu mereka juga mempunyai hak di atas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka keatas kamu, maka mereka, juga berhak untuk diberi makan dan pakaian dalam Susana kasih saying. Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik dan berlemah-lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. Dan hak kamu atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai kedalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina.



Wahai Manusia, dengarlah bersungguh-sungguh kata-katku ini, sembahlah Allah, dirikanlah sembahyang lima kali sehari, berpuasalah di bulan Ramadhan, dan tunaikankanlah zakat dari harta kekayaan kamu. Kerjakanlah Ibadah Haji sekiranya kamu mampu. Ketahui bahawa setiap Muslim adalah saudara kepada Muslim yang lain. Kamu semua adalah sama; tidak seorang pun yang lebih mulia dari yang lainnya kecuali dalam Taqwa dan beramal saleh.



Ingatlah, bahawa, kamu akan menghadap Allah pada suatu hari untuk dipertanggung jawabkan diatas segala apa yang telah kamu kerjakan. Oleh itu Awasilah agar jangan sekali-kali kamu terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaaku.



Wahai Manusia, tidak ada lagi Nabi atau Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan ada lain agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah aku sampaikan kepada kamu. Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya, necaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah ALQURAN dan SUNNAHKU.



Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku, menyampaikan pula kepada orang lain. Semoga yang terakhir lebih memahami kata-kataku dari mereka yang terus mendengar dariku. Saksikanlah Ya Allah, bahawasanya telah aku sampaikan risalahMu kepada hamba-hambaMU.



~saya ber istighfar~

Anonymous said...

ANDA MELAYU???
MAKA BACALAH.......

http://id.wikipedia.org/wiki/Masyarakat_Melayu_di_Malaysia

http://manishelma.blogspot.com/2009/04/adat-hindu-yang-kita-tiru.html

http://www.syifa-alhidayah.com/coretan_list_one.asp?id=33

SO...DAH BACA,ANDA PILIH ANDA MELAYU ATAU ANDA PILIH MENJADI MUSLIM BERIMAN??? AGAMA YANG UTAMA DAN AGAMA ISLAM YANG DI DAHULUKAN.
BUDAYA DAN ADAT DATANG KEMUDIAN.
YANG PENTiNG ISLAM YANG BERIMAN.

TAHANAN DALAM PERANG PUN KITA PERLU LAYAN DENGAN SEBAIK2-NYA.TIDAK PULA DI-ZALIMI.

KITA BERPERANG PUN, RUMAH IBADAT MANA2 PIHAK PUN KITA TIDAK BOLEH SERANG.

ADAKAH ANDA BETUL MEMAHAMI AGAMA ANDA?????
DI MANAKAH TAHAP AKIDAH ANDA?????
ATAU ANDA CUMA MEMAHAMI ADAT & BUDAYA ANDA SAHAJA?????
ADAKAH ANDA DAPAT MEMBEZAKAN ANTARA ADAT,BUDAYA & AGAMA????
ADAKAH ANDA BERAGAMA ISLAM DISEBABKAN BAPA ATAU MAK ANDA BERAGAMA ISLAM???????
ATAU DISEBABKAN DATUK MOYANG ANDA BERAGAMA ISLAM??????
ADAKAH ANDA ISLAM IKUT-IKUTAN???????
CAMPUR-CAMPURAN????????
CEDOK-CEDOKAN?????????
ISLAM SEPARUH-SEPARUH???????

BERFIKIR & BERMUHASABAH DIRI KITA MULAI SAAT INI.CARI LAH KEBENARAN.TINGGALKAN KEBATHILAN.
AMBIL ISLAM SEPENUH-PENUHNYA.

(DI MANAKAH ANDA SEKARANG INI?????)
(ADAKAH ANDA TELAH BERSEDIA DENGAN KEDATANGAN IMAM AL-MAHDI?????)

Anonymous said...

mohon maaf jika tersalah kata.
yang baik datang dari ALLAH.
yang kurang datang dari diri saya yang jahil.

wallahualam.

saya ber istighfar.

ALI said...

thanx anonymous....

x smua adat kita kena buang...
pd sy, y sah salah & haram disisi agama kt prlu tggl...

Unknown said...

餐飲設備 製冰機 洗碗機 咖啡機 冷凍冷藏冰箱 蒸烤箱 關島婚禮 關島蜜月 花蓮民宿 彈簧床 床墊 獨立筒床墊 乳膠床墊 床墊工廠 產後護理之家 月子中心 坐月子中心 坐月子 月子餐 銀行貸款 信用貸款 個人信貸 房屋貸款 房屋轉增貸 房貸二胎 房屋二胎 銀行二胎 土地貸款 農地貸款 情趣用品 情趣用品 腳臭 水晶 長灘島 長灘島旅遊 長灘島景點 長灘島機加酒 長灘島必買 SD記憶卡 隨身碟 SD記憶卡 ssd固態硬碟 外接式硬碟 記憶體