Skip to main content

Kronologi Penyerahan Diri Aduka oleh Topeng Perak

Aduka Taruna: Menterjemah Keadilan, Menjunjung Undang-Undang

Ahad 8:00 malam -

Dalam berita TV (aku tak tau TV berapa sebab dah lama aku tak tengok berita pengampu), kecoh isu Blogger Aduka Taruna (salah seorang penulis jemputan dalam website Perisik Rakyat) menghina Almarhum Sultan Johor. aku pun tak tau apa yang dilapor dalam berita malam tu & semua ni aku tau dari beberapa panggilan telifon dari kenalan & pembaca webite aku.

Apa yang pasti, bermula lebih kurang jam 8:20 malam hari sabtu, HP aku tak berenti-renti memekak & hampir semua pemanggil dok tanya khabar AT. ralat beb... lepas tu PinkTurtle pulak call & ajak kumpul geng-geng blogger yang dapat dihubungi untuk bincang masalah AT.

Dalam masa tak sampai setengah jam, kami dah berkumpul & keputusan yang dicapai ialah AT kena serah diri pada polis untuk mudahkan siasatan.
  • "Yang salah tetap salah & yang benar tetap benar"
Itu yang dicapai sejajar dengan apa yang kita perjuangkan selama ini. tak kira dari pihak mana. memang 1 keputusan yang sukar dalam keadaan macam ni. tapi itulah yang kita perjuangkan & itulah yang wajib kita praktikkan.

Lebih kurang jam 10:00 malam, PinkTurtle hubungi AT & bagi sikit penerangan & minta AT bertolak segera ke Kelantan (dari Negeri Sembilan) lepas AT bersetuju untuk serah diri & beri kerjasama pada pihak polis. sebab kenapa kami minta AT datang ke Kelantan dan serah diri di Kelantan ialah kerana isteri AT adalah anak jati Kelantan & lebih baik isteri AT berada dengan keluarga dia sepanjang AT berada dalam tahanan.

Jam 11:00 malam, pergi ke bank untuk bankin sikit duit pada AT yang kami kumpul kejap tadi untuk isi minyak & belanja sepanjang perjalanan. sebaik duit dimasukan, aku terus maklumkan pada AT dan pesan pada AT, tak payah balik rumah, gerak terus ke Kelantan.

Jam 11:30, AT bertolak dari Negeri Sembilan dengan isteri dia dengan sehelai sepinggang.

Sejam sekali kami berhubung untuk pastikan AT selamat dalam perjalanan & alhamdulillah semuanya berjalan dengan baik.

Isnin 9:00 pagi -

AT sampai ke Kelantan dengan selamatnya dan jam 10:30 pagi dah berada dirumah aku & setengah jam kemudian disusuli oleh geng-geng blogger yang berkumpul semalam. lepas berbincang lebih kurang & buat beberapa panggilan talifon, makan tengahari, lebih kurang jam 2:00 petang kami ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPPD) Kota Bharu di Pengkalan Chepa.

Sampai di IPPD, jumpa dengan pegawai bertugas, jelaskan pada dia hal-hal berkaitan dan tujuan datang ke IPPD. pegawai bertugas berhubung dengan beberapa pegawai atasan maklumkan kehadiran "Subjek" untuk menyerah diri.

Pegawai bertugas hubungi KP Johor, Bukit Aman dan lain-lain untuk makluman dan arahan tindakan lanjut mengikut prosedur menyerah diri. arahan seterusnya dari Bukit Aman ialah procede terima.

Jam 4:30 petang AT secara rasminya ditahan selepas menyerah diri di Ibu Pejabat Polis Daerah Kota Bharu bagi membantu siasatan keatas lebih 40 laporan polis terhadapnya yang didakwa menghina Allmarhum Sultan Johor. Pegawai yang diberi tanggungjawab untuk mengendali kes AT di Kota Bharu ialah Tuan Ramdzan.

Lepas "subjek" diterima, prosiding siasatan dimulakan. beberapa barangan AT dirampas (sebenarnya bukan beberapa pun... HP je yang kena rampas sebab AT datang sehelai sepinggang dari Negeri Sembilan). geng-geng blogger yang lain balik dulu manakala aku dan sorang lagi sahabat blogger stay di IPPD teman isteri AT yang diminta untuk menunggu sebentar sementara siasatan awal dijalankan.

Bersambung - "Rumah Mentua Aduka digeledah tanpa waran".

*aku nak gi mahkamah. pagi ni AT akan dibawa kemahkamah untuk mendapatkan perintah tahanan reman.

Comments

  1. smithkurt,

    Which part is it that is so bloody hard to understand?

    Diorang tak bela penulisan AT, tp membela hak AT untuk mendapatkan pembelaan.

    Salah benarnya, penghakiman menentukan.

    Salah tetap salah, benar tetap benar.

    ReplyDelete
  2. org salah tidak semestinya dihukum, betul x, maaf itu amalan lebih mulia dari menghukum...

    ReplyDelete
  3. aku takut jika AT mati dikerjakan orang JHR, keturunan AT pasti berdoa macam mahsuri then tak pasal2 kena serang dengan singapork (tanpa indon back up pasti MY tumpas sebab mereka lebih maju teknonya tambahan wali kita tak kan cover lagi bak dulu ada pedang berjalan sendiri di BP) pulak sepertimana langkawi kena lanyak dek siam... nauzubillah min zalik. so, pakai otak bukan telur untuk berfikir! kenapa sukar sangat nak belajar dari sejarah revolusi perancis, rusia, china & lain2 bagaimana raja mereka kena penggal kepalanya + kejatuhan empayar kesultanan melaka serta sultan mahmud mangkat dijulang?

    ReplyDelete
  4. Kalau macam tu pakat2 bunuh org..lepas tu mintak ler maap..dan lepas ni kita pakat2 kencing atas kepala org pAS atau PKR..and than kita mintak maaf..boleh ker?

    ReplyDelete
  5. "AT ada kah kamu melayu? bukan.."

    buat apa jadi meLAYU, doh?

    patutlah lembap nak mampos!

    wakaka...


    *p.s. 1) aku keturunan menyegar.
    2) depa kata kita tak boleh hidup tanpa sultan. habis melaka & sarawak tuh apa kes? indon pun boleh survive! dasar bangang otak masih pakai keris untk bertahan, keldai untuk bergerak & burung merpati untuk berhubung BERBANDING pistol, kereta & HP...

    ReplyDelete
  6. patutkah aduka taruna mohon maaf padahal dia tak buat salah apa pun cuma ada yang terasa dan buat laporan pdrm palsu pasal menghina sultan johor pula?

    GUNAKAN HAK ANDA UNTUK MENGUNDI DI SINI SEKARANG!

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.