Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Jan 26, 2010

Kronologi Penyerahan Diri Aduka oleh Topeng Perak

Aduka Taruna: Menterjemah Keadilan, Menjunjung Undang-Undang

Ahad 8:00 malam -

Dalam berita TV (aku tak tau TV berapa sebab dah lama aku tak tengok berita pengampu), kecoh isu Blogger Aduka Taruna (salah seorang penulis jemputan dalam website Perisik Rakyat) menghina Almarhum Sultan Johor. aku pun tak tau apa yang dilapor dalam berita malam tu & semua ni aku tau dari beberapa panggilan telifon dari kenalan & pembaca webite aku.

Apa yang pasti, bermula lebih kurang jam 8:20 malam hari sabtu, HP aku tak berenti-renti memekak & hampir semua pemanggil dok tanya khabar AT. ralat beb... lepas tu PinkTurtle pulak call & ajak kumpul geng-geng blogger yang dapat dihubungi untuk bincang masalah AT.

Dalam masa tak sampai setengah jam, kami dah berkumpul & keputusan yang dicapai ialah AT kena serah diri pada polis untuk mudahkan siasatan.
  • "Yang salah tetap salah & yang benar tetap benar"
Itu yang dicapai sejajar dengan apa yang kita perjuangkan selama ini. tak kira dari pihak mana. memang 1 keputusan yang sukar dalam keadaan macam ni. tapi itulah yang kita perjuangkan & itulah yang wajib kita praktikkan.

Lebih kurang jam 10:00 malam, PinkTurtle hubungi AT & bagi sikit penerangan & minta AT bertolak segera ke Kelantan (dari Negeri Sembilan) lepas AT bersetuju untuk serah diri & beri kerjasama pada pihak polis. sebab kenapa kami minta AT datang ke Kelantan dan serah diri di Kelantan ialah kerana isteri AT adalah anak jati Kelantan & lebih baik isteri AT berada dengan keluarga dia sepanjang AT berada dalam tahanan.

Jam 11:00 malam, pergi ke bank untuk bankin sikit duit pada AT yang kami kumpul kejap tadi untuk isi minyak & belanja sepanjang perjalanan. sebaik duit dimasukan, aku terus maklumkan pada AT dan pesan pada AT, tak payah balik rumah, gerak terus ke Kelantan.

Jam 11:30, AT bertolak dari Negeri Sembilan dengan isteri dia dengan sehelai sepinggang.

Sejam sekali kami berhubung untuk pastikan AT selamat dalam perjalanan & alhamdulillah semuanya berjalan dengan baik.

Isnin 9:00 pagi -

AT sampai ke Kelantan dengan selamatnya dan jam 10:30 pagi dah berada dirumah aku & setengah jam kemudian disusuli oleh geng-geng blogger yang berkumpul semalam. lepas berbincang lebih kurang & buat beberapa panggilan talifon, makan tengahari, lebih kurang jam 2:00 petang kami ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPPD) Kota Bharu di Pengkalan Chepa.

Sampai di IPPD, jumpa dengan pegawai bertugas, jelaskan pada dia hal-hal berkaitan dan tujuan datang ke IPPD. pegawai bertugas berhubung dengan beberapa pegawai atasan maklumkan kehadiran "Subjek" untuk menyerah diri.

Pegawai bertugas hubungi KP Johor, Bukit Aman dan lain-lain untuk makluman dan arahan tindakan lanjut mengikut prosedur menyerah diri. arahan seterusnya dari Bukit Aman ialah procede terima.

Jam 4:30 petang AT secara rasminya ditahan selepas menyerah diri di Ibu Pejabat Polis Daerah Kota Bharu bagi membantu siasatan keatas lebih 40 laporan polis terhadapnya yang didakwa menghina Allmarhum Sultan Johor. Pegawai yang diberi tanggungjawab untuk mengendali kes AT di Kota Bharu ialah Tuan Ramdzan.

Lepas "subjek" diterima, prosiding siasatan dimulakan. beberapa barangan AT dirampas (sebenarnya bukan beberapa pun... HP je yang kena rampas sebab AT datang sehelai sepinggang dari Negeri Sembilan). geng-geng blogger yang lain balik dulu manakala aku dan sorang lagi sahabat blogger stay di IPPD teman isteri AT yang diminta untuk menunggu sebentar sementara siasatan awal dijalankan.

Bersambung - "Rumah Mentua Aduka digeledah tanpa waran".

*aku nak gi mahkamah. pagi ni AT akan dibawa kemahkamah untuk mendapatkan perintah tahanan reman.

8 comments:

smithkurt said...

bole bela lagi org mcm tu.... ish2..

Evelyn said...

smithkurt,

Which part is it that is so bloody hard to understand?

Diorang tak bela penulisan AT, tp membela hak AT untuk mendapatkan pembelaan.

Salah benarnya, penghakiman menentukan.

Salah tetap salah, benar tetap benar.

M Asri B Ab Rahim said...

org salah tidak semestinya dihukum, betul x, maaf itu amalan lebih mulia dari menghukum...

DaKMuO said...

Salam..

Artikel menarik tentang Aduka Taruna
Layari http://dakmuo.frenzyfm.my

Artikel Terbaru!

Gempak! Aduka Taruna Terlepas!

ibnu marzuki al firdaus said...

aku takut jika AT mati dikerjakan orang JHR, keturunan AT pasti berdoa macam mahsuri then tak pasal2 kena serang dengan singapork (tanpa indon back up pasti MY tumpas sebab mereka lebih maju teknonya tambahan wali kita tak kan cover lagi bak dulu ada pedang berjalan sendiri di BP) pulak sepertimana langkawi kena lanyak dek siam... nauzubillah min zalik. so, pakai otak bukan telur untuk berfikir! kenapa sukar sangat nak belajar dari sejarah revolusi perancis, rusia, china & lain2 bagaimana raja mereka kena penggal kepalanya + kejatuhan empayar kesultanan melaka serta sultan mahmud mangkat dijulang?

dulukiniPas said...

Kalau macam tu pakat2 bunuh org..lepas tu mintak ler maap..dan lepas ni kita pakat2 kencing atas kepala org pAS atau PKR..and than kita mintak maaf..boleh ker?

ibnu marzuki al firdaus said...

"AT ada kah kamu melayu? bukan.."

buat apa jadi meLAYU, doh?

patutlah lembap nak mampos!

wakaka...


*p.s. 1) aku keturunan menyegar.
2) depa kata kita tak boleh hidup tanpa sultan. habis melaka & sarawak tuh apa kes? indon pun boleh survive! dasar bangang otak masih pakai keris untk bertahan, keldai untuk bergerak & burung merpati untuk berhubung BERBANDING pistol, kereta & HP...

ibnu marzuki al firdaus said...

patutkah aduka taruna mohon maaf padahal dia tak buat salah apa pun cuma ada yang terasa dan buat laporan pdrm palsu pasal menghina sultan johor pula?

GUNAKAN HAK ANDA UNTUK MENGUNDI DI SINI SEKARANG!