Skip to main content

Kisah Hadi dan Abduh dengan malaikat.

Oleh : AdukaTaruna

Satu hari di alam akhirat, Hadi dan Nik Abduh berpimpinan tangan dengan gembira nak masuk syurga.

"Yang tulus... yang mulus. Yang mulus yang kudus.." Nyanyi mereka bersama2.

Ketika Hadi dan Abduh mahu melangkah masuk syurga, dia ditahan oleh satu suara.

"Weh.. malaikat syurga. Lu stop si gemok n si kurus tu sat."

"Awatnya malaikat neraka?"

"Nih. Gua ada surat penangguhan mamat tuh masuk syurga."

"La... apa kes plak? 2 hamba Allah ini hamba yang soleh."

"Nih... ada bukti baru. Dia kena hukum dulu sebulan neraka."

"Kes hape?"

"Muhammad saw rejek diorang as pengikut. Kena hukum dulu."

"Reason?"

"Muhammad saw kata 2 ekor ni hafal hadis dia. Siap round satu dunia ajar manusia lain. Tapi dia tak amal. Hipokrit jer lebih."

Hadi dan Abduh dah cuak. Masing2 pandang muka masing2.

"Orang tak beramal kerana tak tahu 1 jer salah. Orang tak beramal tapi tahu, 2 salah. Kalau orang yang tahu, dan sibuk memberitahu sini-sana, namun tak beramal, berganda2 salahnya. Sembang kencang, tembak tak kena."

"Apa ilmu yang mereka ini tidak amalkan tu?"

"Nabi pernah cakap dulu. Siapa yang labuh2kan jubah atau kain dengan niat nak menunjuk, masuk neraka."

"Dah tu?"

"Kalau labuh kain pun masuk neraka, ni beli no plat mahal2, kalau bukan nak menunjuk, untuk apa plak? Untuk menakutkan musuh Allah? Fakap punya ulama. Siap la lu orang dalam neraka."

"Tengok bukti tu sat."

"Nah."



 

"Ni atas dasar apa beli no plat ni kalau tidak bermegah-megah?"

"Err... no plat begitu penting untuk ciri-ciri keselamatan sesuatu kenderaan." Jawab Abduh.

"Siapa cakap?" Soal malaikat syurga.

"Penasihat saya." Abduh jawab dengan yakin.

"Kepala otak lu!" Tengking malaikat neraka.

"Err... peace no war. Salam Kamunting." Abduh sengeh sambil siku Hadi.

"Err... betul. Dari Abu Hurairah ra..... " Hadi cuba menyampuk dengan hujah Islami.

"Dah... dah...! Berambus lu. Barua punya ulama." Marah malaikat syurga sambil menempeleng Hadi dan Nik Abduh sorang sedas secara bergilir-gilir.

Comments

  1. wei no plat tu bukan diorang beli la. jemaah Pas yang bagi. masa derma ceramah he he

    ReplyDelete
  2. PAS 17 tu macam rambut putih,kita inai bg jadi hitam,supaya
    musuh sejauh israel leh takut.
    x caya klo ko leh berbahasa hebrew ko
    tulis ini plat pmimpin muslim
    malaysia,lemah lutut bai yahudi kt israel 2..yang ak taw
    perut sahabat ad seketul batu,perut nabi ad 2ketul batu utk tahan lapa.
    nabi x pentingkn ciri kselamatan(kesihatan) ke?

    ReplyDelete
  3. bak sini ak fire ko.
    lu fhm bahan mentah x?i2 kain or jubah.ini plet kereta.kan lain 2,pembolehubah salah.
    mane ad hukum psl plet unta?lu
    jgn jadi sesat!!!!melayu palestin
    siap2 nak bunuh ko.darah aduka ni halal sbb salah tafsir hadis

    ReplyDelete
  4. bhai..

    lepas tu malaikat panggil sekor lagi budak itam legam...putih sikit dari hamba habshi....

    lalu pegi kedepan dengan muka konfiden....
    "horrey! horrey! turn wa nih...wa musti masuk syurga.."

    tetiba, datang satu pasukan laptop....dengan bukti-bukti yang tertera...

    "Perghh..."..mamat hitam ni terkedu..

    "Lu belum tentu ke syurga.."

    "ape keha...yop.." mat itam tuh, terkedu lagi hingga terkeluar loghat perak, walaupun dia bukan owang perak...whar4

    "Lu cukup samseng masa menulis...."
    "Dah lah lu sesatkan owang umah lu, bebudak baik cam uma, xenan, bumble bee, pun lu sesatkan..."

    ...bersambung....

    ReplyDelete
  5. tulis maki hamun hina org mcm ni pun lu brmotifkn utk brbangga bermegah kunun lu berani, tulus yg mulus yg kuduss...lg ditegur lg mnjadi...kunun nya

    klu lu benar2 ikhlas, lu pi jumpa derang yg tk brkenan sgt di ati lu...pi nasehat depa elok2...kalu ade teloq laa...brhujah bg tazkirah kt depa...tq

    ~gua tau ni blog lu :p

    ReplyDelete
  6. lpas ni PAS g jmpe najib
    nasihatkan encik rosmah suami si najib 2pakai tudung.haram hukumnye dedah aurat.
    ke pmimpin PAS takut,kat pentas sndiri brani r.PAS siap buat
    pentas untuk tunjukkn salah silap
    pmimpin amno,2mcm mn lak?np x g nasihat?ini cume cth org yg xleh jd pmimpin.jd korg jgn pilih org mcm ni.jgn dsbb kn ad ijazah agama,blaja agama smua leh jd pmimpin.ant yg bgus psl melayu ni pepatah,mmg tepat pepatah melayu;
    ketam mngajar anaknye bjalan dgn betul.klo pmimpin amno 2no question about it r,terang lg bsuluh..bdk kencing bcabang leh knal buruk nye pmimpin amno.kt negara arab,bukan se agama,sebangsa.sdara sndiri nk mkn
    sesuap nasi xtntu lg,tgk raja arab or pmimpin2 arab bsukaria,lompat2.jgn ttipu dgn jubah pmimpin arab ni.kete lambo ferrari siap nk wat custom lg.org putih pkai ferrari x custom kete die.

    ReplyDelete
  7. Fakap! duit derma aku wat beli no plat ngan kete.

    lepas nih kalau ahli pas nak kasi derme wat macam dulu2 kasi beras ke, pisang ke, kayu api ke

    melampau nih

    ReplyDelete
  8. Yong cadang PAS ambik nombor plet canggih ni untuk diguna pakai bagi kenderaan rasmi je. Ambik dari 1 hingga 100 je. Kot kome yang pangkat idak berape tinggi dalam PAS tu boleh le ambik no plet selepas tu, dari 101 hingga 9999. Camne? Boleh pakai idea Yong? Ini boleh elak fitnah Pemimpin PAS suka berbangga2 diri. Kalau ikhlas, ahli PAS yang ade plet nombor camtu sila serah dengan percuma kepada pucuk pimpinan PAS untuk diagih kepada kenderaan rasmi PAS.

    ReplyDelete
  9. Gua ingat ler..
    Ulamak PAS kene bagi tazkirah/betulkan puak2 penyokong PAS yang masih bini x pakai tudung mase dok lepak depan umah, yang isap ganja, beli no ekor, main judi,minum arak, tak semayang etc.
    Ini pengalaman gua! Bukan nak wat fitnah ler..
    Inilah salah satu bende yang gua tak respek ngan Ulamak2 PAS..
    Nak selak kain org lain, baik selak kain sendiri dulu kasi cuci mana yang patut...

    Note: Bukan semua Ahli/penyokong PAS ini mengamalkan ISLAM.

    ReplyDelete
  10. Lu kalu shari tak fitnah ulama' makan tak kenyang, mandi tak basah gamaknya....

    ReplyDelete
  11. kalau kau nak menyampah kat Hj Hadi Ngan Nik Abduh ni, kau punyo pasal la. tapi jagn la memandai mereka cerita yg bukan-bukan ni

    ReplyDelete
  12. cerita satu lagi, malaikat2 kat syurga awal lagi ambil aduka teruna untuk masuk syurga kerana aduka teruna buat fitnah dan caci hina org, ampa hisab lak tu. sebab fitnah dan caci org tu dapat pahala.

    kan aduka kan! kan! kan!

    kenapa kamu semua tak percaya ke? tak caya tanya aduka dia ada bil yg TGHH dan Nik Abduh bayar ke JPJ pulau pinang untuk tander no tu, mana ada fitnah, aduka yg bawak duit tu gi bayar. No PAS12 tu masa aku lepas SPM dulu TGHH dah pakai, sekarang aku 40 lebih dah, ketika itu juga Aduka Teruna jadi runner JPJ kat peneng, tu yg dia tahu tu, dia ah runner yg tander no tu.

    kan aduka kan! kan! kan!
    hari ni berapa hit blog ko aduka? :P

    ReplyDelete
  13. Jahat sungguh cerita. Mahu terguling2 sigemuk dan sikurus tu baca criter awak ni.

    ReplyDelete
  14. baju dah terbuka melalui penulisan..
    objectif dikaburi dengan pakaian makian..
    sindiran sesat boleh membawa fitnah.
    namun adakah kita sedar??
    namun adakah nampak jalan bagi mereka yang melampau..
    dan sifat melampau dlm perselisihan adalah salah satu sifat munafik...

    tepuk dada tanya iman..
    kalau berani dlm kebenaran..apakah kebenaran??
    kebenaran AL-Quran??
    Atau kebenaran dengan kata2 hasutan syaitan???

    mengaku lemah akhlak bukan alasan bersifat jahat..
    Namun kenapa dijadikan alasan??

    hanya teguran buat teman..
    siapa makan cili, siapa rasa pedas??

    ReplyDelete
  15. mcm bagus jek SFH. stended budak nerd bg komen. ayat bunga2 konon, tp takder isi. sini tak pakai ler ayat bunga2 hiasan ala nasihat tu. jgn nak simpang dr tajuk ler. bodoh.

    ReplyDelete
  16. muahahaha....
    relek arr Anon 11.33, SFH memang macam tu...bacul takde telor...
    dulu kat TKO cabut lari bila ada debat politik...
    dah tau takde telor tp lepak dlm room politik...bongok!
    skali kena sergah dgn Syahbandar, mencecet sembunyik....
    paling kuat pun kluar ayat berbunga dia tu..
    kengkonon org tengah @ atas pagar la....
    skali kena sergah dgn Pak Lang suruh nyatakan pendirian, menggigil jari nak menaip...
    terus log off...hahaha

    SFH, lainkali lu lepak room Usrah Muslimat je...
    borak pasal menjahit, memasak dan bergossip....

    gua otai TKO 7 tahun bhai....
    semua perangai forumer dlm poket gua je...
    gua kenal AT dan SFH ni, diorang je yg tak kenal gua....

    -penembak burung unta-

    ReplyDelete
  17. muahaha. itu ler pasal. gua rasa kalau kat TKO dia layak duk dalam borak agama atau borak umum tau borak sosial. patot sembang pasal masak-masak atau layan thread-thread suami soleh ke ape. apa barang layan politik ayat bunga2 tunjuk kengkonon atas pagar. mcm palat jek.

    ReplyDelete
  18. -wei si pencari sorga, kan wa dah ckp kt lu ade manusia yg sesat dlm mncari sorga..lu x pham2 lg ke?..

    -abgbro, lu x tau ade projek langgar hadi?..bace blik ar n3 AT sblm nie..

    ReplyDelete
  19. tak ada modal sekarang aku tengok AT ni.dulu aku berminat dengan gaya penulisan AT yg tersendiri.tapi sekarang bagaikan layang-layang terputus tali.
    kembalilah kepangkal jalan wahai AT.

    ReplyDelete
  20. untung jadi hadi n abduh.... dapat free pahala pasal tulisan aduka teruna... pahalanya mungkin dari sekarang dan selamanya (selama ianya tidak didelete dari blog dan tiada mohon kemaafan)

    ReplyDelete
  21. Anon 10.58, kalau macam tu gua rasa jadi Najib, Dolah Badwi dan Rosnah Mat Aris lagi untung. duit masyuk, poket tebal. pahala pun banyak sebab siang malam kena maki hamun rakyat Malaysia.

    apa punye bodoh la lu ni!

    ReplyDelete
  22. syurga dan neraka adalah perkara ghaib..
    kita wajib beriman kepada perkara ghaib seperti mana intipati ayat 1-6 surah al-baqarah.

    Tetapi adakah kita boleh mempermainkan perkara ghaib dlm sindiran kepada individu2 tertentu??

    senikah sindiran ini???
    seni sihat atau seni buruk??

    cuba tengok berapa orang tersenyum kerana lawak??
    tetapi concernkah kita kepada kesan keimanan???

    bila ditegur.. ditohmah..

    tetapi itulah dunia kahir zaman..

    selamatlah kepada yang berpegang kepada dua tali ALLAH iaitu quran dan hadis...

    lu orang nak tohmah..
    pikir dulu...

    ReplyDelete
  23. Aduka dan pendokong dia memang biasa buat kerja2 mcm ni.

    Mereka semua dah x rasa apa2 dah.. Dah mangli.., dah lali.

    Rasa seronok kalau dapat menghina ulama'. Memang dia dibayar utk itu.

    Akhirat nanti tanggung la.., kalau dia Islam dan beriman.., maka bertaubat la dia. Tapi kalau dia bukan Islam sekalipun.., dia kena minta maaf.

    Ini semua menggambarkan akhlak dan adab dia sendiri. Mungkin dah keturunan dia mcm tu agaknya.

    Wallahu'alam.

    ReplyDelete
  24. da redi msuk nerake agknye bdak ni..
    sdap je die g reka2 citer..
    ni lah bile org bdoh buat2 pndai

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.