Skip to main content

Khalid Samad: Keputusan JK Disiplin

http://www.khalidsamad.com/

Saturday, January 30, 2010


Keputusan JK Displin



Jawatan Kuasa Disiplin PAS telah mengambil keputusan untuk mengantung jawatan-jawatan dalam parti yang sedang saya sandang selama 6 bulan. Jawatan berkenaan adalah sebagai YDP kawasan Shah Alam dan sebagai ahli Lujnah Politik PAS Pusat. Sebenarnya, saya sememangnya tidak pernah mementingkan jawatan. Ada atau tidak, sama sahaja bagi saya. Yang penting, perjuangan perlu diteruskan. Kalau bukan sebagai seorang 'Jeneral', maka sebagai seorang askar biasa. Kalau Khalid Al-Walid suatu ketika dahulu pun sanggup, mengapa tidak Khalid Samad?



Ada juga yang bertanya tidakkah saya merasa kecewa? Mengapa pula saya perlu merasa kecewa? Keputusan sudah dibuat dan insyaAllah saya terima dengan hati terbuka. Ramai yang tidak sedar, tetapi pada hakikatnya matlamat minima saya telah pun tercapai. Tindakan Dato PJ selama ini yang saya tentang secara terbuka telah diisytihar SALAH dan beliau telah diberi amaran keras serta seterusnya dilarang mengeluarkan kenyataan yang bercanggah dan menjejas PR Selangor. Beliau tidak boleh lagi memberikan gambaran bahawa tindakan beliau direstui oleh pemimpin tertinggi. Ahli BPPNS harap ambil perhatian tentang perkara ini.



Ya betul, jawatan saya digantung tetapi itu tidak sepenting mendapat kata dua berhubung sikap dan tindakan Dato PJ selama ini. Jawatan digantung 6 bulan. Dasar perkukuhkan PR akan dipertahankan selagi mana PAS bersama PR.



Harap semua faham, saya dikenakan tindakan kerana cara saya menegur Dato PJ dianggap memudaratkan PAS. Mungkin betul, mungkin tidak. Namun saya telah lama berusaha sebelum itu, secara dalaman, secara surat kepada pihak atasan tetapi semuanya tidak berhasil. Budaya wala' terlalu menebal. Menghampiri ketaatan membuta tuli. Akhirnya saya tiada pilihan kecuali berhadapan perbalahan secara terbuka. Memang mengikut budaya Malaysia, apabila melawan 'tauke' kuli yang akan kena. Ikut macam mana pun pasti akan kena. Tetapi kali ini 'tauke' pun kena juga. Walaupun hanya sedikit tetapi pada saya sudah mencukupi. Kalau terus dengan cara lamanya, saya tidak akan menyanggahnya lagi. Saya sendiri yang akan buat Laporan kepada JK Disiplin. Seperti yang dibuatnya terhadap saya dalam kes ini. Itu caranya dan kita lihat pula sejauhmana kesungguhan amaran yang diberi.



Apabila menentukan sesuatu tindakan, saya telah diajar melakukan 'risk analisis' terlebih dahulu. Risikonya diketahui dan saya mengambil risiko tersebut kerana ada peluang yang baik untuk mencapai hasil. Seperti yang dijangka saya diadu kepada JK disiplin. Saya tidak mengadunya kepada JK Disiplin, pihak lain yang berbuat demikian. Risiko diambil dengan penuh sedar. Kesan datang melanda kita terima kerana memang telah dijangka. Namun hasilnya turut diraih.



PAS sememangnya mementingkan disiplin ahli, ketaatan kepada pemimpin, thiqah dan wala'. Saya tahu semua itu, tetapi semua telah saya usahakan. Bukan semakin baik, semakin parah. Akhirnya saya tiada pilihan kecuali melakukan apa yang pasti sukar diterima parti. Walaupun berasas tetapi akan dilihat melanggar disiplin. Ketua pemanah meninggalkan Bukit Uhud. Yang membantah dan menghalang dianggap melanggar disiplin jemaah kerana membantah dengan cara yang kasar.



Ada pula yang bertanya, adakah saya akan merayu? Saya masih belum lagi memutuskannya. Mungkin tidak. Seperti Saidatina Aisyah dalam kisah fitnah terhadapnya. Memadai dengan saya meyakini bahawa saya bertindak demi PAS dan PR. Lagipun, seperti yang telah saya nyatakan, jawatan itu tidak penting. Hendak merayu buat apa? PRU 13 semakin hampir. Bersama kita terus asak UMNO sehingga mereka tersungkur. Itu prioriti kita yang perlu dilakukan tanpa adanya kenyataan-kenyataan yang akhirnya akan menyulitkan diri kita sendiri.



WaLlahu 'Alam

KHALID SAMAD

Comments

  1. good politician.tau strategi dan mana yg penting mana tidak.wa salute.tak macam org pas kebanyakan lain.





    p/s: rajin betul ibnu marzuki al-firdaus ni.teringat pulak dulu ada sorang dlm blog ni yg rajin setiap n3 dia copy paste.hehe.istiqomah sungguh.haha.

    ReplyDelete
  2. "Harap semua faham, saya dikenakan tindakan kerana cara saya menegur Dato PJ dianggap memudaratkan PAS."


    Aii, khalid, kau sendiri tak faham isu ke? Kau dihukum sebab dedahkan perkara yang sulit dlm mesyuarat PAS negerikepada umum. Itu sebab utama. Bukan takat kau bantai Hasan Ali je. Takat bantai Hasan Ali, maybe kau kena amaran je. Macam Hasan Ali bantai Selcat.

    Cehh betulla..

    ReplyDelete
  3. Jus jambu memang berkhasiat dan baik utk badan.
    Lagi info mengenai jus jambu
    =>
    Rahsia Jus Jambu

    ReplyDelete
  4. Ali Zaidan, Hassan Ali lagi teruk sebab mendedahkan rahsia parti kepada bloggers UMNO. Kena amaran saje?

    Ambe ucapkan terima kasih kepada YB Khalid kerana berani dan tegas menyanggah tauke. Semoga semangat Khalid akan berjangkit kepada orang PAS yang lain pula.

    ReplyDelete
  5. Aduka tengok nih. Pastinya kickdefellar marah kat Aduka pasal tulisan berkenaan cermin Nissanya pecah. Baca di bawah yang Pak Din petik dari blognya.

    -Berdasarkan undang-undang Malaysia, kita pernah mendakwa beberapa orang kerana meninggalkan komen tidak manis kepada KDYMM Sultan Perak di ruang siber. Mengapa pula kita harus menerima sahaja permohonan maaf Aduka Taruna?

    Mungkin Rais harus berfikir semula dan seterusnya memohon maaf kepada pihak Polis, kepada Kaum Kerabat Al Marhum Sultan Johor dan rakyat Malaysia kerana cuba campur tangan di dalam siasatan polis dengan cadangannya semalam.

    Saya yakin, Rais berniat jujur atau ingin menunjukkan sikap toleransi di dalam pentadbiran Kerajaan Malaysia sekarang. Dan ini bukan kes Rais mahu meraih beberapa undi dari kaum kerabat Aduka Taruna di Negeri Sembilan-.

    ReplyDelete
  6. Weh Cg Lin. Kau paham isu ke tidak? Kau tahu cerita apa mereka dibicarakan ke tidak???

    Sebelum aku jawab, bagitau aku, pasal apa Hasan ali dan Khalid dipanggil mengadap jk disiplin??

    Jawab!! Aku nk tengok kau ni paham tara mana.

    ReplyDelete
  7. Pandangan aku tentang apakah rahsia yg didedahkan khalid samad sampai di hukum.

    http://ali-zaidan.blogspot.com/2010/01/rahsia-yang-didedahkan-khalid-samad.html

    ReplyDelete
  8. woit, surat2 aduan dan pertuduhan ke atas hassan ali ditapis oleh S/U sebelum dikemukakan kepada badan tatatertib ahahaha, patutler takde isu jumpa blogger umno, nasha pon tak sangkut seposen pon, ini S/U sudah mcm AG patail ahahahahahahah khhaakkk ptuih

    ReplyDelete
  9. Salam...

    Masa gua kecik2.. mak gua pernah pesan byk kali.. (sbb gua degil).. mak gua cakap..

    "Bila ada kuasa, jgn giler kuasa"

    "Bila ada kuasa, ingat amanahnya"

    "Bila ada kuasa, gunakan sebaiknya"

    Apa pendapat lu sume?



    P/s: Gua heran, de mangkuk masuk blog gua, ckp gua amek kesempatan ngan mamat AT ni semata2 nk femes.. masalahnya.. FEMES ke gua? khakhakha... mamat AT lagik femes.. masuk TV...


    Blog Popular..
    Citer Femes..
    Artikel Terkenal..

    Posting giler > http://dakmuo.frenzyfm.my

    ReplyDelete
  10. lawat http://www.taufiksm.com/jom-singkirkan-blog-aduka-taruna/ ..... utk pengajaran buat ko aduka taruna....

    ReplyDelete
  11. Salam...

    Bro Xenan and the geng..

    Xde update ke dari rumah Aduka?

    Update la sket pasal Majlis Persandingan beliau.. gua nk tau citer gak..

    Kot2.. ada menda besh ke :D


    Best > http://dakmuo.frenzyfm.my

    ReplyDelete
  12. JKD PAS dah macam JKD UMNO aje. Langsung tak menyakinkan.

    Orang ramai yg neutral pun tahu hal kontroversi Khalid-Hasan dlm PAS dr dulu lagi. Tu aku anggap biasa aje, adat ler dlm kancah politik. Ia masih boleh terima selagi dlm kontek persaingan sihat. Kalau nak salah-menyalah, kira 2-2 ada salah, so that's cancel each other out. Even. Lantaq pi depa, tak penting sgt.

    Tapi apa cerita Hasan Ali jemput bloggers pro-UBN ke rumah (? bet u know who) & pendedahan yg berupa ugutan & memalukan (fitnah? baiah cerai bini jika lompat parti?) kpd PAS tempoh hari? oh pasai Us. Nasha terang-terang duk sama majlis tu, tu pasal takda kes? Takkan tak ada sapa berani buat dakwaan pd JKD PAS? Tu hal penting untuk ditangani & pastinya mencabar kredibiliti PAS.

    p/s: Sapa ada jual pil kat sini? Bak mai aku pil wala' & thiqah sebungkus? hehehe

    ReplyDelete
  13. Beb, aku balik2 dah nampak benda ni. Ikhlas cakap, aku takde la terkejut, sebab aku predict dua-dua kena hukum gantung. Tapi aku dah agak dah masa baca berita ni, konfem ada blog2 bodoh akan mengamuk. Al-maklum la bhai, bila keputusan tak kena dgn hati depa, hah mula la mengarut benda bodoh. Tak adil la, apa la. Tak memasal nama Us Nasha pun naik sekali. Kenkonon, Hasan tak kena hukum sebab Us Nasha ada masa tu. Laa.. apa ke bodoh sangat la.

    So kepada adik-adik aku yg baru nak kenal dunia politik, meh abang bagitau apa kes depa berdua ni dibicarakan.

    1. Khalid dibicarakan kerana mendedah hal mesyuarat PAS negeri. Jadi dalam soal ini, dia dibicara dalam soal amanah kepada kerahsiaan parti. Nak bagitau, tak kirala kecik dan remeh mana pun sesuatu hal tu (dlm mesyuarat), tapi bila ia adalah rahsia, kesalahan mendedahkannya tetap jadik besar.

    Amanah bhai... amanah! Kalau tak sanggup pikul amanah, toksah duduk dalam mesyuarat. Pi main jejauh la..

    2. Hasan ni dibicarakan dlm kes selcat. Kes selcat ni lebih kpd kerajaan negeri punya masalah. Jadi, terulang pd TSKI nak pecat dia or tak. Dan teguran Hasan Ali ni tak proper. Tapi semua orang yang pakai otak dan hati tak busuk tau kritikan Hasan tu betul. Kalau tak betul, takkan TSKI pun setuju nak perbaiki Selcat!!

    Yang korang merepek pasal kes baiah itu, ia bukan rahsia pun. Dan orang dah tau sebelum dia bagitau lagi. Cuma jadi heboh bila orang UMNo popularkan isu baiah tu.

    Kalau TSKI pecat Hasan ni pun, aku tarak hal punya. Kuasa dia la. Tapi ingat sikit TSKI, kau kena ganti dengan orang PAS jugak. Kang tak memasal ada orang PAS tak puas hati pulak. Aku cadangkan nama YB Dr Shafei or YB Saari Sungib. Dua-dua ni sesuai la pegang peranan EXCO Hal Ehwal Islam, Adat-Adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam.

    So, sila paham isu sikit sblm nak bantai. Blog2 sekalian jangan jadi blog celaka pulak!!

    Okeh, babai..

    ReplyDelete
  14. ali zaidan, bagaimana pula agaknya keputusan jkd jika kerajaan selangor itu kerajaan pas?

    ReplyDelete
  15. Hussin, aku hanya akan jawab bila PAS pegang kerajaan negeri Selangor. Tolong ingatkan aku bila hari bersejarah tu berlaku. Takut aku tak ingat. :)

    ReplyDelete
  16. -AT,slamat pengantin baru..huhu..wlaupun wa dah prnah ucapkan dlu..wa arap lu jgn cuti lame sgt yerk..dah lame sgt ar tak bace ayat2 cinta lu,huhu..

    -rmai yg nk tau prkembangan semasa lu nie..

    ReplyDelete
  17. Salam..

    Terlupa plak..

    Aritukan Komputer AT dan beberapa barang lain dirampas untuk membantu siasatan Pihak Berkuasa..

    So.. AT kena gi CyberCafe plak la kalo nk Berblogging..

    Sape2 penyokong AT tu.. xde rasa nk sedekah satu laptop ngan 3G Broadband ke?


    Jom Baca > http://dakmuo.frenzyfm.my

    ReplyDelete
  18. khalid, kenapa hang tak cakap mcm nih masa kena panggil utk dengar keputusan? kenapa hantar wakil je?
    khalid khalid hang ni nak tunjuk apa hah?

    ReplyDelete
  19. Sambil baca BLOG nii.. BerDESUP Wang masuk maybank2u.. tak caya..klik nii.. => Sistem Bisnes Segera

    ReplyDelete
  20. Salam...

    Tujuan utama gua dulu, mmg nak hentam AT ni.. tp sifat berperikemanusian gua ni masih ada lagik..

    Gua tngok lu ni "ibnu marzuki" sifat kemanusiaan lu mmg xde dah.. tp lebih kepada sifat KEBINATANGAN..

    Sape setuju ngan statement gua?


    Blog binatang..
    Citer haiwan..
    Artikel Animal..

    Posting Gajah > http://dakmuo.frenzyfm.my

    ReplyDelete
  21. Sambil baca BLOG nii.. BerDESUP Wang masuk maybank2u.. tak caya..klik nii.. => Sistem Bisnes Segera

    Sunday, January 31, 2010 3:04:00 PM GMT+08:00
    Blogger DaKMuO said...

    Salam...

    Tujuan utama gua dulu, mmg nak hentam AT ni.. tp sifat berperikemanusian gua ni masih ada lagik..

    Gua tngok lu ni "ibnu marzuki" sifat kemanusiaan lu mmg xde dah.. tp lebih kepada sifat KEBINATANGAN..


    MANUSIA ADA 1/2 HAIWAN + 1/2 MALAIKAT, APA... BR BEST MENGHORSING KAUM HAWA! SAPE STUJU? P BUAT POLL LAH. SMKN RAMAI PUN YG AGREE DGN WA.

    ReplyDelete
  22. MAKASSAR
    By
    Dr. Mahathir Mohamad
    on January 25, 2010 10:59 AM | Permalink | Comments (57) | TrackBacks (0)

    6. Air Asia flies there four times a week. There are great beaches, sparkling clear waters, abundant seafood and beautiful resorts. And friendly people. Things are cheaper than here. Malaysians should find Makassar a welcome change from the frenetic life in Jakarta.

    NAK KENA P NI. AWT DAH RAMAI X DTG SITE AT + LANGSUNG X DE NEW KOMEN, TAKUT DGN STAMENT SI PONDAN KE? ALAH... X SEMESTINYA WEB NIZAM UTK KT LUAHKAN PRASAAN X PUAS HT PSL SLTN JE, ANY HOT TOPIC WILL DO AGR PEMIKIRAN KRITIS DPT DITUNJUL & INFO BERGUNA MAMPU DIKONGSIKAN, GENG!

    --------------------------------

    IKHLAS DARI MAL +60128624623
    http://tagtag.com/conspiracy2012/

    ReplyDelete
  23. Lu hina isteri Nabi ummul mukminin tu pada aku keterlanjuran besar seorang muslim, panjang lidah dari akal kata alim ulama'. Dosa lu tu baik mintak ampun cepat-cepat sebelum Nabi tak mengaku umat beb...panas beb lu nanti dalam kubur.

    APA LAGAH, LPRLAH KE PDRM UTK KES NI PLK. X KAN SMUA AKU YG KENA BUAT. PAISEHLAH LAGU NI. MOGA2 SITE BLH MENARIK SMULA PELWT YG SMKN BERKRNGAN.

    Menziarahi Makam Almarhum Gus Dur
    By Anwar Ibrahim 29 Comments
    Categories: Aktiviti, Antarabangsa and Anwar

    Saya tiba di Surabaya tengah malam tadi khusus untuk ziarah maqam sahabat, alMarhum Abdurrahman ‘Gus Dur’ Wahid.

    Perjalanan ke Jombang pagi tadi mengambil masa sekitar 2 jam. Dalam kesempatan itu saya sempat menemui wakil keluarga almarhum dan beberapa ulama- kiayai yang turut berada di sana.

    Saya meninggalkan maqam almarhum Gus Dur di Jombang menuju Lapangan Terbang Djuanda Surabaya.
    Ratusan umat tanpa putus menziarahi maqam. Saya terharu sambil kagum menyaksikan kecintaan rakyat sedemikian.
    Kami kemudian ke rumah Gus Shalah, adik Gus Dur. Pastinya isu “Allah” dibangkitkan!

    Kupasan ringkas dibincang tatkala Rasulullah SAW memeterai perjanjian Hudaibiyah dengan kaum Musyrikin di mana kalimah BimikaLlah humma (dengan nama Allah, Tuhan kami) digunapakai sebagai muqaddimah perjanjian.

    ANWAR IBRAHIM

    PULAU JAWA PUN GERE GAK. KSHN MAMAT NI... DAH X DE ISU LAIN MRK NAK MAIN. BSN LAH! X HBS2 BENDA YG SAMA, LIWAT LIWAT LIWAT. CUBA LAH TOPIK LAIN, KAH MCM RGL MAK TIMAH JRN SBLH KAH, NENEK SDNG SIDAI KAIN KAH? INI X. INGAT, X SEMESTINYA ROUND KE 2 AKAN BG RESULT YG SAMA IAITU JAIL. JK X, MEMANG JELAK HBS, SEH.

    -----------------------------------

    IHLAS DARI MAL +60128624623
    http://tagtag.com/conspiracy2012/

    *P.S. AT TNJK NO AKAUN MAYBANK, AKU PLK HP HOTLINK. APA LG, TRACELAH.

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.