Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Jan 3, 2010

Kenyataan rasmi Presiden PAS isu nama Allah.


Oleh : Hadi Awang, Presiden PAS
Dalam suasana keriuhan tuntutan pihak Kristian menggunakan kalimah Allah ini, semua ahli PAS diminta bangkit mempertahankan hak mereka.  PAS menyedari bahawa semua pihak menaruh harapan yang tinggi kepada PAS dalam isu ini.
Hakikatnya ialah kebenaran penggunaan kalimah Allah yang diberikan kepada mereka yang bukan Islam bukanlah isu politik sebaliknya satu pencerobohan terhadap agama rasmi negara ini. Keputusan mahkamah itu bukan sahaja melanggar peruntukan Perlembagaan Persekutuan malah melanggar akidah umat Islam dan ini tindakan yang tidak dapat diterima.
Dalam hal ini, seluruh umat Islam perlu bersatu membantah kebenaran yang diberikan selain menyokong rayuan yang akan dilakukan Jabatan Perdana Menteri (JPM) dan Kementerian Dalam Negeri (KDN) terhadap keputusan itu.
Akidah bukanlah perkara yang boleh dipandang mudah kerana ia adalah perkara wajib dalam Islam. Meskipun tiada tindakan yang akan dilakukan oleh pihaknya, namun sebagai pemimpin Islam saya akan sentiasa menyokong bantahan dan rayuan yang dilakukan.

Saya menyeru lebih banyak pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan umat Islam supaya bangkit menyuarakan hak agama Islam yang sedang diceroboh. Pada masa sama saya dan seluruh umat Islam yang lain akan terus bersatu menyokong rayuan yang akan dilakukan kerajaan.

Ya, kerajaan perlu menyegerakan proses rayuan itu kerana ia melanggar peruntukan Perlembagaan Persekutuan yang memberi jaminan orang bukan Islam tidak boleh melakukan sesuatu yang boleh meragukan umat Islam. Kalimah Allah dalam akidah adalah membabitkan soal tauhid dan isu berkenaan perlu diteliti secara halus dan jika perlu, ada campur tangan Majlis Raja-Raja untuk membuat keputusan bagi mengelak suasana tegang dalam masyarakat.

Jika kalimah Allah digunakan dalam agama Kristian, ia tidak membawa maksud sebenar dalam al-Quran kerana tidak menggambarkan ketauhidan. Kita tidak nafi ada istilah yang Allah sebut mengenai penggunaan Allah oleh bukan Islam, contohnya `Kalau kamu tanya mereka siapa yang menjadikan langit dan bumi, nescaya mereka kata Allah'. Dalam konteks penciptaan memang mereka mengatakan Allah tetapi nilai ketauhidan yang membezakan antara Islam dan bukan Islam.

Agensi berita FAKAP boleh dirujuk Di sini dan Di sini



Ulasan gua : Bodoh punya Presiden. Banyak lagi isu besar dari berebut nama Allah. Tak leh duduk diam-diam ke?

16 comments:

Anak Sungai Derhaka said...

Nampak macam dah masuk perangkap saja ni...

kepunden said...

Jangan bagi kat kafir lahanat nama ALLAh.
Nanti ibarat kate orang tue2...
"kere di berikan bunge"

gengkilang

bumblebee said...

Wakakaka.. Presiden PAS, jgn buang masa melayan isu-isu begini. banyak lagi isu penting seperti isu org Islam tak baca Quran, isu rasuah, isu lain2. Patutnyer Presiden PAS ignore je, apa nak rebut2 nama Allah ni kan? Apa kelas Presiden PAS layan isu2 mcm nih. baik pegi luar negara layan isu Palestin.

Anonymous said...

tak rosak akidah umat islam ke klu org kafir kata tuhan dia Allah tapi kita kata bukan pulak. hmmmm.....

kepunden said...

Lepaih ni kalimah ALLAH akan tergantung di gereja sebelah gambor mamat yang kene salib tuh...

Anonymous said...

Allah tak larang namanya digunakan knapa org melayu pulak yg larang? overlah org melayu ni.

Anak Sungai Derhaka said...

Woit Aduka!!

Cinabeng sungguh hang! Mana ada Hj Hadi keluar kenyataan media lagi.. yang bercakap Nasharuddin Mat Isa.

Terkejut jugak aku baca kenyataan media hang tu, pasal selama ni Hj Hadi dia fikir lama sikit baru dia bercakap..

kpunden said...

Ni bukan soal melayu ler siot...
Ni soal Islam..
Bukan hak semate2, tapi kesucian name ALLAH tu sendiri..
Ini yang dikatekan memberi pada yang hak..
Lepaih ni lu suruh anak2 lu pegi belajor agama Islam kat mubaligh2 kafir..
Sbb klu lu nak tau depa ni bab2 Islam memang pro.... & gua rase setakat lu pon boleh kene..
Gua biase kene ngan puak2 ni..
& gua bleh tau die org tahap sampai cm ner...

~PakKaramu~ said...

Kenyataan Hadi menggambarkan kenyataan kerajaan perpaduan hu hu hu

uma said...

kasi hadi masa..
mungkin beliau bz bebeno tu..
klu byk sgt jawatan..
mesti lah bz..hihi

Anonymous said...

pelik melayu nih. samakan bangsa dgn agama. nasib ler.

Anonymous said...

bodoh la hadi, fakap! aku lagi tau la bab ni dari dai, bullshit! wa sedih bhai! fakap fakap fakap! . sial PAS kerana mamat neh! mampos cepat!!!

CgLyn said...

Pak Karamu, itu bukan kenyataan Hadi tapi kenyataan Nasarudin. Ape kelas Hadi nak komen isu remeh-temeh macam isu nama Allah ni. Hadi layan isu besar je.

Anonymous said...

Siapa yang buat kenyataan resmi,TGHA atau Nasa ke,tak jadi soal.Mustafa Ali nak panggil mesyuarat Lajnah Politik PAS pun,tak jadi soal dan tidak akan mendatangkan sebarang kudis atas isu ini.
Yang bertanggungjawab penuh dan "berkuasa" ialah UMNO.Gulungan haprak ni boleh selesaikan konflik ni sebab mereka kuasai Kementerian Dalam Negeri dan juga Mahkamah.Kalau mereka mau,mereka boleh buat - mau tak mau saja.Itulah haprak dan hampeeehnya UMNO ni.Dalam pada tu,ada juga pemimpin PAS yang nak tidur sebantal dengan UMNO.Gulungan ni lebih haprak dan lebih hampeh dari UMNO.

uma said...

ada yg mgata
tergesa2 amalan syaitan..

tu sal,
hadi lepak dulu..
cool...kasi tenang.hehe

earl said...

MalinG mana woi?! Kemaluan membengkak ke? kehx3