Skip to main content

Hukum Aduka, Hukum Mahathir Juga!

Oleh : Xenan

Dikutip dari Datuk Sak

(Datuk Sak was BN ADUN of Pulau Manis, Pekan.(2004-2008)

THE STRANGE CASE OF ADUKA TARUNA( OR WHATEVER HE CALLS HIMSELF).

Has Rais Yatim done a volte face? A few days ago, he was insistent and voluble asking the government to arrest this bloke Aduka and punish him. Now, he is reversing himself by saying that a formal apology is sufficient.

I don't mean to offend our non Malay friends- but Aduka deserved to be punished for despoiling the institution of our Monarchy. If a Malay condemns his own cultural emblem, who then shall defend his race?

Please charge and punish him. The more severe, the better. We want to know the offence for which a legal remedy is now sought to bear on him. Legislate the punishable offence and have it applied retrospectively. That would mean, everyone, most notably Tun Mahathir Mohamad for carrying out the 'guillotinization' of the Monarchy must also be punished under the same offence. The damage done to the Malay monarchy during that time was far more irreparable.

Perhaps Herr Rais suddenly becomes aware of the implications of punishing Aduka? Or has he changed his mode?

Comments

  1. Salam..

    Mungkin ada yang xtau apa itu 'guillotinization'.

    The guillotine (English pronunciation: /ˈɡɪlətiːn/ or /ˈɡiː.ətiːn/; French: [ɡijɔtin]) was a device used for carrying out executions by decapitation.

    adalah alat yang digunakan untuk melaksanakan hukuman mati dengan pemenggalan kepala.

    Gua pun xberapa paham gak apa menatang tu.. khakhakha..

    Anyway.. Hukum la sape2 pun.. Jom kita tengok orang hukum menghukum..

    Tu la.. bila dah kaitkan dengan politik, makin ramai yang akan terlibat..

    Yang penting.. diakhirat jua lah penghukuman sebenar yang akan kita terima.. teeettttt... PADAN MUKA.. hehehe..


    Berita hukum..
    Cerita bukan2..
    Artikel ntahpape..

    Posting Ngarut > http://dakmuo.frenzyfm.my

    ReplyDelete
  2. GUNAKAN HAK ANDA UNTUK MENGUNDI DI SINI SEKARANG!


    wajarkah sultan johor ke5 mohon maaf di atas apa yang telah berlaku masa dulu demi menambat hati sebilangan rakyat malaysia yang masih tak puas hati?

    ReplyDelete
  3. GUNAKAN HAK ANDA UNTUK MENGUNDI DI SINI SEKARANG!

    patutkah aduka taruna mohon maaf padahal dia tak buat salah apa pun cuma ada yang terasa dan buat laporan pdrm palsu pasal menghina sultan johor pula?

    ReplyDelete
  4. kah kah kah.. AT masuk ntv7 siap tutup muka.. tutup muka watpe kalo berani?
    bodoh nak mampos.. sama je banggang mcm member2 dia.. dok bekap org yg salah.. krooohh... kroohh...!! zzZZzZZZzZZzz..

    ReplyDelete
  5. Dapatkan Rahsia Bisnes Jus Jambu Batu

    Mudah, Murah, Cepat dan Lumayan
    ==> Jom Niaga Jus Jambu

    ReplyDelete
  6. bueekkk said...

    kah kah kah.. AT masuk ntv7 siap tutup muka.. tutup muka watpe kalo berani?
    bodoh nak mampos.. sama je banggang mcm member2 dia.. dok bekap org yg salah.. krooohh... kroohh...!! zzZZzZZZzZZzz..


    BKN UMNgOk & meLAYU KE YG BDH SBB BUAT LPRN PDRM TERHDP AT? YELAH, PSL MRK NI YG BANGANG NAK MAMPOSLAH YG MEMBANGKITKAN ISU2 LAMA SKANDAL SLTN2 KAT DUNIA NI SMPI UNDI NTV7 SKNG HINA RAJA PLK! NEXT TIME, JGN GLABAH MCM FAKAP...

    ReplyDelete
  7. AT x sepatutnya mintak maaf..lu x salah bro :)

    ReplyDelete
  8. byaklah tak salah...khadeeja,ko suka ke org kutuk arwah nenek2 ko??

    kita org islam ada adab,jgn sebb nk popular,kita buat mulut laser(Budak takde adab) tak tentu hala..

    kalau ada yg salah pun,cuba tulis dgn ayat beradab sikit...ke mak ayah dia ni ajar beradab ni..mgkin mak ayah pun kene maki hari2 ni...

    ReplyDelete
  9. padukasufi.blogspot.com said...

    byaklah tak salah...khadeeja,ko suka ke org kutuk arwah nenek2 ko??

    kita org islam ada adab,jgn sebb nk popular,kita buat mulut laser(Budak takde adab) tak tentu hala..

    kalau ada yg salah pun,cuba tulis dgn ayat beradab sikit...ke mak ayah dia ni ajar beradab ni..mgkin mak ayah pun kene maki hari2 ni...

    HOI PENYU! HEHE... DIA ADA SEBUT NAMA SAPE2, TAK? YANG HANG DOK REFER SULTAN PULAK, PASAI APA. PATUTLAH LU FAIL MASA AMBIK BM DULU...

    ReplyDelete
  10. ADOI la. lu org kat AT ni semua. Manusia jenis apa gak nya lu org ni ek?. Apa lu ni semua xde cara lain nak cari publisit ke?. Ingat dengan jual baju lu org dah boleh gegarkan dunia ke apa?. Lu fikir la sendri bai! kalau lu yang duduk kat tempat menteri yang ada sekarang, lu boleh ke ubah MALAYSIA ni jadi cam JERMAN? dalamasa 5 tahun selepas Hitler Jerman dah jadi negara maju. 2 sume pasal rakyat dia x cari salah pemimpin, tapi membantu pemimpin. Tapi lu org ni semua, asyik nak protes, 500 tahun lagi pun malaysia x boleh naik. Lu pikir sendiri la bai!. Gua yakin setiap pemimpin mesti nak majukan Negara dia untuk letakkan nama dorg sebaris dengan Tu Mahathir, Indra Gandhi, Margaret Tatcher, Mussolini, Mikhail Gorvachov, Lee Kwan yew, Mou Tze Dong dan Ramai lagi tokoh yang kalau aku tulis, komen aku penuh ngn nama dorg jek. Tapi setiap perncangan memerlukan sesuatu yang lebih tepat. Mana yang perlu didahulukan. Atau kalau korang x tau ckp melayu, dorg panggil (Planning Forecast). Jadi biarlah dorg wat keje dorg, dan kita bantu sehingga berjaya. Bukan Condemn, Mangkuk. Apa lu nak ke tengok anak lu nanti bila sakit, xde duit x leh masuk spital berubat. Belajar semua kena tanggung sendiri, bayar setiap bulan. Negara lain makan mi sepinggan guna duit sekeping, lu kena bayar guna duit pakai guni cam Afrika pasal matawang rendah. Lu nak ke tengok semua tu? Cuba lu tengok mat saleh datang malaysia, dorg bawak baju 5 helai, ngan duit 10ribu dollar. Shopping sakan kat Malaysia. Tapi lu tengok Org indonesia datang malaysia, bawak baju 1 guni, pastu berapa beg dorang kena bawak untuk samkan jumlah 10 ribu dollar yang mat saleh tadi bawak. Gua becakap ni pasal gua duduk JOHOR, sebelah gua SINGAPORE. Jadi gua dah nampak. Tapi, lu org yang bingai ataupun terlebih pandai ni, cuma duduk kat ofis komplen org, mana nampak. Lu FKIR LA SENDRI>

    ReplyDelete
  11. Kite kna la k0ndem bhai!!!Klu x k0ndem mkin mjadi2 pmimpin2 kite ni.Tgok la skang ngan plbgai isu2 n skandal.Dh bbillion duit ngara kite ni kna songlap@seleweng.Xkn kite nk mlopong jdi pak angguk2 cm bingai aje.Ada otak jgn letak kt pale lut0t la!Tu pun krajaan msih wat bangang rupe tahik..

    ReplyDelete
  12. sahih tak pernah g oversea.

    Lu gi thai tgk skang pakai rm ade org layan ke tak?

    Lu gi indon lu ingat ade org nak rm ke?

    perasan gila la lu nih

    ReplyDelete
  13. buat pngetahuan kau,mereka sgt malu dgn sjarah hitler.ko igt hitler 2bgus ke,leh jd kn rkyat die ad mentaliti bgus?x..die bnasib baik sbb die pimpin bangse yg bdisiplin.klo hitler 2 dulu buat bnde yg same kt msia...alahai x kemana...mcm mn nk jd tentera,bukn nk invade ngara org...enjin jet sndiri leh ilang...1lg nk jdkn mentaliti bgus,polisi 2penting.cth klo nk jdkn recycle 2budaya,diorg spend duit bg cukup fasiliti.dari kutip smpah(bahagi smpah ikt jnis) kt stiap rumah,smpai la stiap tong smpah kt public.kes msia pulak,kempen kt tv kaw2...tong hijau la tong biru celaka ape...hasil tarak...tong smpah recycle ad 3 or 4biji kt bndr.make sense?

    ReplyDelete
  14. PADUKASUFI : nenek x kesah..bahahahaha...


    *plizz..tak suke org reply comment aku..ngeee ;D *

    ReplyDelete
  15. Yang korang sumer dok bergaduh x tentu pasal naper?mana korang sumer tau yang kerajaan dah gelapkan duit berbilion ringgit?ada bukti?bodoh betul korang ni asyik nak bergaduh jer..Kita kena lah bersatu padu jangan sampai malaysia ni jdi macam pakistan dan iraq..korang nak ker malaysia ni dijajah kembali?korang yang dok sokong peliwat tu dapat apa?korang x to agenda sebenar dia..Macam AT..yang korang dok sokong sangat dia kenapa?kenapa korang x berani g sound depan2 kat kerabat diraja johor tu?Korang ni hanya brani belakang ajer..x ada teloq..bacul..ngalahkan pondan n bapuk..AT tu pun sama gak..Allahyarham sultan Johor dah mangkat n itu adalah urusan baginda ngan Allah..Korang SAPA NAK HAKIMKAN ALLAHYARHAM SULTAN JOHOR?KORANG INGAT KORANG NI LAGI BAGUS DARI ALLAH KER?Walaupun aku bukan rakyat johor dan aku pun x brapa setuju dengan tindakan alahyarham sultan johor tu, tapi aku sekurangnya hormat kepada baginda..Baginda telah mangkat..korang ni hanya berani cakap belakang jer..kutuk orang yang dah meninggal..korang ni dah x ada keje lain dah ker?Cuba korang pikir macam ner nak satukan kaum melayu dan jangan berpecah belah..

    ReplyDelete
  16. Yang korang sumer dok bergaduh x tentu pasal naper?mana korang sumer tau yang kerajaan dah gelapkan duit berbilion ringgit?ada bukti?bodoh betul korang ni asyik nak bergaduh jer..Kita kena lah bersatu padu jangan sampai malaysia ni jdi macam pakistan dan iraq..korang nak ker malaysia ni dijajah kembali?korang yang dok sokong peliwat tu dapat apa?

    LU ADA PLK BUKTI TDH DIA PELIWAT, HAH JONGOS? CKP X SRUPA BIKIN MCM KELDAI JGK! P LAH BLK SULAWESI TMPT ASL KAMU TUH WAHAI BKS2 LANUN SMUA...

    ReplyDelete
  17. MAKASSAR
    By
    Dr. Mahathir Mohamad
    on January 25, 2010 10:59 AM | Permalink | Comments (57) | TrackBacks (0)

    6. Air Asia flies there four times a week. There are great beaches, sparkling clear waters, abundant seafood and beautiful resorts. And friendly people. Things are cheaper than here. Malaysians should find Makassar a welcome change from the frenetic life in Jakarta.

    NAK KENA P NI. AWT DAH RAMAI X DTG SITE AT + LANGSUNG X DE NEW KOMEN, TAKUT DGN STAMENT SI PONDAN KE? ALAH... X SEMESTINYA WEB NIZAM UTK KT LUAHKAN PRASAAN X PUAS HT PSL SLTN JE, ANY HOT TOPIC WILL DO AGR PEMIKIRAN KRITIS DPT DITUNJUL & INFO BERGUNA MAMPU DIKONGSIKAN, GENG!

    --------------------------------

    IKHLAS DARI MAL +60128624623
    http://tagtag.com/conspiracy2012/

    ReplyDelete
  18. Lu hina isteri Nabi ummul mukminin tu pada aku keterlanjuran besar seorang muslim, panjang lidah dari akal kata alim ulama'. Dosa lu tu baik mintak ampun cepat-cepat sebelum Nabi tak mengaku umat beb...panas beb lu nanti dalam kubur.

    APA LAGAH, LPRLAH KE PDRM UTK KES NI PLK. X KAN SMUA AKU YG KENA BUAT. PAISEHLAH LAGU NI. MOGA2 SITE BLH MENARIK SMULA PELWT YG SMKN BERKRNGAN.

    Menziarahi Makam Almarhum Gus Dur
    By Anwar Ibrahim 29 Comments
    Categories: Aktiviti, Antarabangsa and Anwar

    Saya tiba di Surabaya tengah malam tadi khusus untuk ziarah maqam sahabat, alMarhum Abdurrahman ‘Gus Dur’ Wahid.

    Perjalanan ke Jombang pagi tadi mengambil masa sekitar 2 jam. Dalam kesempatan itu saya sempat menemui wakil keluarga almarhum dan beberapa ulama- kiayai yang turut berada di sana.

    Saya meninggalkan maqam almarhum Gus Dur di Jombang menuju Lapangan Terbang Djuanda Surabaya.
    Ratusan umat tanpa putus menziarahi maqam. Saya terharu sambil kagum menyaksikan kecintaan rakyat sedemikian.
    Kami kemudian ke rumah Gus Shalah, adik Gus Dur. Pastinya isu “Allah” dibangkitkan!

    Kupasan ringkas dibincang tatkala Rasulullah SAW memeterai perjanjian Hudaibiyah dengan kaum Musyrikin di mana kalimah BimikaLlah humma (dengan nama Allah, Tuhan kami) digunapakai sebagai muqaddimah perjanjian.

    ANWAR IBRAHIM

    PULAU JAWA PUN GERE GAK. KSHN MAMAT NI... DAH X DE ISU LAIN MRK NAK MAIN. BSN LAH! X HBS2 BENDA YG SAMA, LIWAT LIWAT LIWAT. CUBA LAH TOPIK LAIN, KAH MCM RGL MAK TIMAH JRN SBLH KAH, NENEK SDNG SIDAI KAIN KAH? INI X. INGAT, X SEMESTINYA ROUND KE 2 AKAN BG RESULT YG SAMA IAITU JAIL. JK X, MEMANG JELAK HBS, SEH.

    -----------------------------------

    IHLAS DARI MAL +60128624623
    http://tagtag.com/conspiracy2012/

    *P.S. AT TNJK NO AKAUN MAYBANK, AKU PLK HP HOTLINK. APA LG, TRACELAH.

    ReplyDelete
  19. bang..baik2 skit ayat pasal saidatina aisyah...kalo zaman para sahabat dah ke pancung dah ko...baik bertaubat..

    Terdapat kisah orang yang menghina isteri Nabi ini dan dibunuh oleh Ahli Bait sendiri,

    Utbah b Abd Allah al-Hamdani mengisahkan:

    Satu hari aku bersama Al-Hasan bin Zaid (keturunan Ali r.a) pemerintah Tabaristan. Beliau ketika itu hanya memakai kain suf (bulu kambing kasar) dan mengingatkan kepada rakyat agar melakukan kebaikan dan menjauhi kemungkaran. Beliau juga sering menghadiahkan hampir setiap tahun 20 ribu dirham ke Madinah untuk diagihkan kepada anak-anak para sahabat yang masih lagi hidup ketika itu.ran

    (pada satu ketika) berhampiranya terdapat seorang lelaki yang memaki hamun Aisyah dengan kata-kata kesat. Beliau lantas mengarahkan dengan tegas mereka disampingya, seraya berkata:
    "Wahai pengawal, pancung lehernya!" Mereka(teragak-agak) menjawab: "bahkan beliau ini adalah penyokong setia kerajaan Alawiyah dan dari kalagan kita!" Al-Hasan berkeras "Semoga Allah lindungkan(kita dari gologan ini) dan lelaki ini telah mencela nabi shallahu 'alaihi wasallam, sedangkan Allah telah berfirman:

    "Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula). Mereka (yang dituduh) itu bersih dari apa yang dituduhkan oleh mereka (yang menuduh itu). Bagi mereka ampunan dan rezki yang mulia (surga)"

    (An-Nuur ayat 26)


    "Maka sekiranya Aisyah seorang wanita yang jahat,jadi Nabi shallahu 'alaihi wasallam juga adalah lelaki yang jahat. Kesimpulannya lelaki ini telah kufur(kerana menghina) maka pancunglah dia!" lelaki tersebut pun dipancung lehernya dan aku(Utbah) hadir menyaksikan peristiwa tersebut.

    (Diriwayatkan oleh al-lalikai'ie-syarah I'tiqad Ahl al-sunnah wa al-jama'ah jld 2.hlm 232)

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.