Skip to main content

Tidak setuju dengan Pak Bakaq

Oleh : AdukaTaruna

Skang gua nak guna hak demokratik gua plak. Gua tak setuju dengan Pak Bakaq. Dalam tajuk Nik Amalina guna blog ulas perihal PAS.

Kalau mengikut Hukum AdukaTaruna 1; Falsafah cabang boleh ditangguhkan apabila bertembung dengan falsafah jati.

Katakan begini. Falsafahnya Islamic State. Tetapi apabila bertembung dengan satu taktikal yang bermotifkan Islamic State, Islamic State itu sendiri boleh ditangguhkan.

Atau perumpamaan mudahnya begini. Falsafahnya ialah masuk universiti. Apabila bertembung dengan taktikal, seperti bekerja bagi mengumpulkan dana, masuk university boleh ditanggunhkan dengan syarat, penangguhan itu bermotifkan falsafah (masuk university).

Kes Amalina.

Dalam kes Nik Amalina, falsafah hak demokratik dia PERLU ditangguhkan apabila berdepan dengan keperluan supaya dia TIDAK MENYIBUK. Sama ada dilihat 22 juta awam atau dilihat 1 juta ahli PAS.

Dalam falsafah hak demokratik UMNO (konon), Jean (bini Paklah) PERLU tidak menggunakan blog bagi menyibuk menyerang Tun Mahathir yang menyerang Paklah.

Jika hak itu dilakukan, maka falsafah utama akan tumbang. Apabila falsafah cabang bertembung dengan falsafah jati, maka, pilihlah falsafah jati.

Bukan semua boleh menggunakan hak awam.

Hak asasi manusia tidak boleh diapply pada setiap manusia. Manusia jenis elite selalunya tidak sesuai menggunakan hak awam.

1. Keluarga Muhammad saw (manusia jenis elite) dinafikan hak menerima zakat.
2. Isteri-isteri Muhammad saw (manusia elite) dinafikan hak berkahwin selepas Muhammad saw wafat.
3. Keluarga Presiden US (manusia elite) dinafikan hak bergaul dengan bebas.
4. Keluarga jeneral perang tamadun Rom (manusia elite) dikuarantin selema tempoh perang.

Nik Amalina adalah jenis elite. Siapa suruh jadi anak TGNA? Ada gua suruh? So, padan muka lu lah. Bila TGNA berada dalam mode perang yang panjang dan rumit, maka, sudah pasti ada beberapa hak awam yang keluarga dia tidak boleh lakukan.

Falsafah utama adalah utama. Falsafah cabang boleh ditangguhkan demi taktikal falsafah utama. Ini Hukum AdukaTaruna 1. Lu orang nak follow mazhab gua, follow lah. Lu orang tak nak follow ikut suka lu. Nik Amalima bukan blogger cabuk. Dia ada title anak kepada TGNA. Manusia elite. Kalau ikut suka jadi macam blogger cabuk, maka apa akan jadi kepada pasukan perang?

Kalau Nik Amalina sudah menjadi penghalang kepada Islamic State macam Hadi; di mana rela falsafah jati kalah asalkan falsafah cabang menang; maka, Nik Amalina bakal masuk dalam list langgar gua. Pro.

AdukaTaruna dalam blog adalah ini. Macam yang lu baca. AdukaTaruna kat luar maybe lain. Maybe lah. Maybe lebih hensem dari dalam blog. Haha. Blog gua adalah suara gua. Macam diri gua yang second. Jiwa gua yang satu lagi.


Nik Amalina boleh berblog.

Pada gua, Nik Amalina boleh terus berblog. Walaupun kronologi kemunculan blognya cacat kerana wujud selepas peristiwa Arifahmi dan surat emo kepada Dr Mariah. Boleh berblog, tapi, sebagai elite, ruang lingkup perbahasannya terhad.

Dia boleh membela suaminya, tetapi dari perspektif isteri yang menyokong moral suami. Dia SESEKALI tidak boleh MENYIBUK perihal parti. Ini adalah falsafah cabang yang ditangguhkan demi falsafah jati. Lu degil, lu masuk dalam list langgar. Pasal lu sudah kacau falsafah jati.

"Tangan yang menghayun buaian, boleh menggoncang dunia."

Peduli apa sama gua. Lu nak goncang dunia siapa, ikut suka lu. Tapi Islamic State kalau lu sudah kasi kacau, maka, lu sudah serupa Hadi n Terengganu team. Gua langgar. Lu elite, mana boleh ikut level gua. Siapa suruh lu jadi anak TGNA? Ada gua suruh?

Comments

  1. salam,

    setuju sgt...isteri Nizar pun ada blog....tp terurus....

    ReplyDelete
  2. Berselisih pendapat perkara lumrah.

    Tapi penghujung nya kita kembali ke tali Allah.

    Nanti ada kebaikan dan hikmah terserlah,Insyallah.

    Jgn Maree!!!!

    ReplyDelete
  3. yang ni wa setuju, nik amalina tak boleh campur tangan dalam pentadbiran negeri Kelantan, nak harap mana2 exco kena pecat, buat statement terbuka menerusi surat dan blog.

    Tapi wa nak tanya, bila lu punya projek langgar nak mula? Jangan cakap songkok putih dah sabo lu plak. Kalau camtu baik lu cakap lu dah kena kidnap dengan FBI...

    ReplyDelete
  4. sama la,wa pun pk camtu gak.
    tapi wa ni x reti la nak buat ulasan cam lu ni.mudah paham,mudah cerna.sial la lu ni!

    ReplyDelete
  5. hehe..AT's back to his norm.
    a ah amalina ker amelina ker, jgn tambah fitnah dlm blog...walau cerita dia betul 100% pun..jgn fitnah/rosakkan PAS, TGHH kata camtu, jadi kita kena ikut kata TGHH...hehe

    lagi pun, buat apa tegakkan bulu/benang yg basah...sapa pun tau TGNA dah silap teknik & taktik dlm hal tu.

    ReplyDelete
  6. cakap je lebih macam meriam kosong buat list nak langgar hadi lah, nak langgar beruk lah, yg confirm lu memang penakut, baik jadi pondan tua le, dari duk buat taktikal, lu species kaum bushman hidup dalam lalang je

    ReplyDelete
  7. lu suruhlah dia bukak blog utk resepi masak2 ke.

    leh gak tau,
    resepi istimewa golongan elit...hehe

    org lain kene hentak,
    istri masing2 cool je..
    sapa suruh gatai nak jadi CEO syarikat kerajaan negeri
    yg mana BAPAK mertua jadi MB
    lu nak tiru ala KJ ke..haha

    apa2pon,
    sabooo je lah yeaaa.

    ReplyDelete
  8. Dah lah tu. Jangan kutuk2 Amalina lagi. Kesian akak. Dia tertekan, sebab tu lah dia bertindak emo. Harap2 Amalina kembali tenang dan bertindak rasional.

    ReplyDelete
  9. org pempuan memang emo..nafsu 9 akal 1...anak tok guru ke anak sape ke sama je....lepas tu kalau dah silap, yg back up nya pun org pempuan jugak..kalau Umno kuat sentimen racist, org pempuan kuat sentimen gender...apatah lagi pempuan Umno..lagi la triple emo..otak kat bontot, hheeeheeee....

    ReplyDelete
  10. apa da maLin..buat pa kutuk pompuan tara tu? Tak rasa cam kutuk mak sendiri ka?

    hehe

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.