Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Dec 31, 2009

Surat terbuka Presiden PAS kepada Tun Dr Mahathir.

Sumber : Agensi Berita FAKAP.


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.

PAS adalah merupakan sebuah organisasi siyasah, dakwah dan tarbiyah yang ditubuhkan sejak dari tahun 1951 dan pernah berhadapan dengan suasana yang lebih getir dalam lipatan sejarah perjuangannya. Saya, sebagai Presiden tidak pernah gagal untuk menempatkan PAS dalam setiap isu dan permasalahan negara.

Dakwaan Presiden PAS sudah lama wafat dalam arus politik negara adalah satu dakwaan jahat. Mengapa? Tidak percaya? plis.. plis.. plis.. kamu jangan nakal. Ini adalah buktinya. Surat ini saya akan faks kepada Tun Dr Mahathir selain menerbitkannya secara terbuka.

Untuk Tun Dr. Mahathir,

Tun,

Amat malang sekali PM telah menolak cadangan Tun supaya sebuah Suruhanjaya Diraja menyiasat pengurusan kewangan Tun dan Pak Lah dibentuk.

Alasan Najib sekadar melepas batuk di tangga. Sapu bawah karpet. Kemudian goyang kaki. Jika Najib seorang PM yang serius melihat pulihnya pengurusan prudent, beliau mesti berbuat sesuatu. Kalau pun enggan menubuhkan Suruhanjaya Diraja.

Menteri Kewangan boleh membentangkan Kertas Putih mengenai ke mana wang minyak RM 270 billion telah dibelanjakan. Tun harus menggerakkan cadangan ini. Paling tidak, Parlimen akan mendapat penjelasan melalui Kertas Putih MOF itu.

Ia mampu dilakukan oleh Kerajaan dan atas prinsip telus dan berakauntable, tidak ada sebab Najib enggan berbuat demikian. Tentang penggunaan wang RM 270 billion tersebut, memang ada kebenarannya untuk diragui.

Senarai ringkas di bawah sedikit sebanyak boleh memberikan gambaran bagaimana wang itu dibazirkan sesuka hati;

a. Pembatalan kontrak Landasan Berkembar Rawang-Ipoh.
Bayaran ganti rugi kepada DRB-Hicom - RM425mil


b. Pembatalan kontrak Jambatan Kedua Malaysia-Singapura
Bayaran ganti rugi kepada Gerbang Perdana - anggaran awal RM360mil


c. Bayaran ganti rugi kepada operator lebuhraya RM380mil

Compensation to be paid to nine highway concessionaires are as follows

(siapa kata saya tak pandai cakap omputeh?)


1. Ampang-Ulu Kelang Elevated Highway RM28 million,

2. North South Expressway (Central Link) RM18 million,

3. Seremban-Port Dickson Highway RM178 million,
4. Kulim-Butterworth Highway RM10 million,

5. Malaysia-Singapore Second Link RM6 million,

6. Sprint Highway RM34 million,

7. North Klang Valley Expressway RM9 million, and
8. Penang Bridge RM22 million.

d. RM 500 juta - pembelian bas baru untuk Rapid KL milik Khazanah. 1,000 bas sedia ada terpaksa disadai
e. Kompleks CIQ berharga RM 1 b menjadi gajah putih hasil pembatalan pembinaan Jambatan Kedua.

"The result is that more than RM1 billion has been wasted building the Customs, Immigration and Quarantine (CIQ) complex (left), foundation works for a new railway station, pilings and preliminary works on the road linking the CIQ to the bridge plus compensation to the contractors because of the cancellation of the projects."

f. Kos pembinaan Landasan Berkembar Rawang- Ipoh, mengikut PAC, meningkat RM 1.43 billion dari harga asal. Mengikut laporan lain, ia meningkat dari RM 2.7 pada Julai 2007 kepada RM4.8 billion pada Mei 2008. Peningkatan 77% dalam tempoh 10 bulan!

g. Pembatalan insinerator Broga - dianggarkan di antara RM 500 juta hingga RM 700 juta untuk bayaran pampasan dan berkaitan.

Angka di atas sahaja dah mencecah RM 5.5 billion!

Sebahagian kos ini berlaku kerana sistem runding terus. Sebahagian, untuk menyediakan peluang perniagaan kepada pihak tertentu semata-mata. Sebahagian kerana bayaran ganti rugi semata-mata.

Siapa patut disalahkan, tidak disentuh di sini. Namun, bagaimana wang yang sangat besar boleh diselamatkan jika Kerajaan cekap dan berhemat. Saya percaya, Tun mampu mempengaruhi Najib membentangkan Kertas Putih itu pada sidang Parlimen akan datang.

Atau, jika Tun ada cadangan lain bagaimana siasatan dan penjelasan terhadap isu ini boleh dilakukan. Apa pun, di sebalik isi-isi ini; saya tetap menegaskan bertahaluf dengan dengan UMNO lebih syarie.

Terima kasih.


Presiden Parti Islam SeMalaysia 

22 comments:

maLin said...

haha..baru nko tau Tok Guru Hj Hadi tu macam mana..cerdik, hebat dan pantas bertindak... Tuan Presiden berfikiran jauh, berpandangan jauh melangkaui akal cerdik pandai.

idea UG ditentang bertubi2..sedangkan itulah idea mentah dr fikiran Tok Guru yg sepatutnya dibincang dan huraikan dalam kabinet Pas..seterusnya dirangka dengan cantik.

ini tak, dibalun secukup rasa..sampai Nik Aziz maki Ustaz Nasharudin Md Isa kluar Pas..sekarang berdasarkan ucapan Presiden di atas, baru nko tau langit tu tinggi atau rendah..haha

Presiden hebat begini nko n geng nak langgar? haha..silap haribulan la..lebih baik nko langgar Nik Aziz yg makin meroyan tu..blogger celaka seberang laut nampak, blogger dalam rumah sendiri buat tak nampak...alahaiii seri suri...huhu

orang said...

ni surat dari Husam da, hehe

Anonymous said...

apa la ko Malin...AT perli Presiden UG kesayangan ko laaa...sebab dia slow sangat....

Huh...senang nyer kena goreng ko ni...wat malu Hj hadi jer ...

.....tengok yg tersirat laaa..Malin...Malin...tambah hujung G jer...dah jadi Maling ( makna ko cari sendiri )...

.... si rambut merah...

Anonymous said...

akhirnya malin puji husam.. haha

Anonymous said...

-wa xnak ckp byk, cume pade malin je..plis,plis,plis kamu jgn nakal.kahkahkahakah..

-p/s:jgn slahkn malin,umur die bru 15 thn,die trlebih mkn pil wala' smpai overdose..maling,truskang posting mung yg menbina dan sgt kritis tue,kite tgk penyu telor!!

-zargus-

Anonymous said...

kah kah aku sebagai ahli pas yg dah agak lama agak malu dengan malin(jika dia pas),otak dah beku dan malas membaca

Anonymous said...

sah lepas ni malin ghaib ala-ala hadi selama seminggu. dah reda baru muncul. kah kah kah

malin puji husam? kah kah kah

CgLyn said...

Sudah lama malin tertunggu2 saat sebegini untuk membuktikan bahawa kita silap mengatakan presiden kesayangannya itu sebagai lembab. Jahat sungguh empunya blog ini, memberi harapan palsu kepada maLin!

Anonymous said...

Cikgu : sila buat ayat menggunakan huruf M

Murid : Maling Main-Main, Main Menembak, Main menyorok, Maling marah, Maling Main Menipu, Maling Malu..Maling main musang ..miaw..miaw...miaw....muaaaahhh..

Cikgu : huh...musang bunyi miaw..miaw ker ?

...hahah...Maling Muka Merah...( tahan malu ngan marah )

//// .si rambut merah...

Anonymous said...

apa punya bodoh nak mampos budak MALIN ni....

artikel sinis penuh sindiran tu pun tak boleh detect..bodoh macam kapt_SHITqaqi la lu ni!

Rosnah Mat Aris punya budak! muahahaha.....

-penembak burung unta-

Penembak Babi said...

Bhai...

Lu pun agak-agak la...
Tubuh suruhanjaya kena lalu kut parlimen bhai...bukan memain kuar kut press je...

Cakap berdegar-degar kat press tapi kat parlimen dibuat bo layan, apahal?

Sesapa ahli parlimen boleh bawak usul..takyah tunggu Presiden kasi sound bebenda nih!

Brahim ali pun boleh cadang, kalau setakat nak tubuh suruhanjaya nih,kan dia tu barwa nomor wahid mahathir....tu pun kalu lu punya pak ngah setuju amik pot...

Bagi surat terbuka kat madir buat hape? Dia bukan speaker dewan bhai..huhuhu....Lu salah hantar surat bhai...hadi tak selemah dan banggang lu, cam spesis melayu kurang protein...huhuhu

La ni owang dah tak amek pot dah kat lu punya atok tuh....bukan dia boleh buat hape pun...pagi petang duk main ngan burung je kat umah ngan siti....wuawuawua

Lu memang sangap la bhai...Hadi dah kuar bebanyak statement ngan usul kat parlimen, lu letak bawah karpet umah xenan..tapi bila Hadi tak sound lu citer satu malaya cam bangsat je...whar3


-boarshooter-

Taliban said...

sial punya AT!
ko tipu maLin!

haha

Xenan said...

lawak siot malin nih,

bagus gak lu ader..terus ceria wa ari nih

bumblebee said...

Hurm.. pelik jugak.

Ada org bodoh, nampak bodohnya.

Tapi malin nih, terkeluar dari skala dia punya stupid.

Membuatkan gua tertanya2, takkanlah malin begitu slow. Ada kemungkinan kah?

Malin.. ooo malin..
Siapakah engkau?

Gua dah mula syak pada identiti malin nih. haha.

tapi, walau siapa pun engkau malin... gua salute lu sbb lu tak putus dan semangat memberi komen.. teruskan malin.. pedulikan komen2 org lain... kah kah kah.

Anonymous said...

Siul si maLin ni. Engkau memalukan kumpulan kita. Lain kali berhati-hati sikit. Study dulu baru komen. Wala' tu wala' juga. Tapi dengan AT ni kena otak lebih sikit. Jangan memalukan kumpulan kita lain kali.

Anonymous said...

Alahai maLin, apsal jd cam ni? Dulu time sekolah selalu ponteng ke? Iskh.. Iskh..

uma said...

hahaha..
cian sahabat kita tu..
harap jgn majuk..
x meriah Blog nie asyik dengo
komen puji2an kat AT je..
kembang bontot AT..
sapa susah?
dulu x kawen lain..
dah kawen klu kembang bontot AT susah ooooo....hahaha

mana sahabat2 yg lain..?

earl said...

Gua memula tak sampai ati nak tabur cuka atas luka. Tapi mengenangkan bodoh jenis ni payah nak dapat, gua pun nak keji lu jugak la. Rugi beb. Nak tunggu kapt shiqaqi takto gi mana. Woi AT! Lu culik kapt shiqaqi ke? kehx3

pegawai said...

kurang hajar kau Malin. kata TGNA meroyan....

saye said...

Malin=comenter paling glomour sekarang. disebut2 seantero dunia

armouris said...

Rahsia awet muda Tun Dr. Mahathir? - Rahsia Muda Dr. Mahathir

Anonymous said...

hahahahahaha..... oiiii MaLin lu ni takut sangat orang lain post komen dulu.... siasat dulu la surat tu dari sapa........ mwahahahahahahaha..... pasni ni lu jangan bawak diri plak MaLin...... hahahahahahahahahahahahahahahahaha........

-abanghensem