Skip to main content

Muhammad SAW bodoh atau Hadi Awang bodoh?

Oleh : AdukaTaruna

2004. 

Berapa kerat PAS berjaya mendapatkan undi Melayu sepanjang tempoh 60 tahun? Gagal. Graf paling cantik ialah ketika peristiwa pemecatan Anwar dulu. Dipacu oleh Ostad Fadhil. Memang majority Melayu memihak kepada PAS, sampai sempadan semula pilihanraya terpaksa dibuat.

Tapi sia-sia peluang tu. Pasal apa? Pasal Ostad Fadhil mengada-ngada nak tinggalkan kita. Kita patut salahkan Ostad Fadhil. Kerana dia buat kerja separuh jalan, dan dimusnahkan orang lepas dia untuk separuh lagi. Dan 2004, semuanya hancusss.

2008.


Katakan di Malaysia ada 100 Melayu dan 60 bukan Melayu. 2008, PAS hanya dapat 40 Melayu. Tetapi sempadanan semula PRU lepas menghukum BN apabila 50 bukan Melayu memberi undi kepada PAS. Jadi PAS dapat 90 / 160 undi.


Sekali lagi Allah bagi situasi ini kepada PAS supaya memanfaatkan peluang ini untuk mempromosi Islam dengan lebih luas dan tersusun. Tetapi tidak boleh ikut ijtihad ulama Melayu secara membuta babi. Islam dari mereka adalah Islam 3rd party. Begitu juga dengan penyampaian gua.

Sendiri rujuk bahan mentah, kemudian sendiri bandingkan dengan 3rd party. Jika anda setuju, barulah setuju. Hapuskan wala' secara babi dan taklid secara khinzir. Membuta tuli.

Benda baru.

SunnahAllah menetapkan sesuatu yang baru tidak stabil. Allah mencipta alam ini dengan 6 masa. Ini bahan mentah. Skang pergi kepada 3rd party oleh gua plak.

Mengapa Allah tidak mecipta hanya 1 masa sedangkan terlalu kacang baniNYA untuk berbuat demikian? Kerana itulah konsep sunnah yang Allah formatkan. Yakni, sesuatu yang baru belum tidak stabil. Memerlukan masa.

Kita pergi ke bahan mentah seterusnya.

Dalam hadis sahih, Nabi s.a.w bersabda:

“Jangan dipotong tangan (pencuri) ketika dalam peperangan” (Riwayat al-Tirmizi dan al-Darimi).

Al-Imam Tirmizi (297H) ketika meriwayat hadis ini menyebut:

“Sebahagian ilmuwan berpegang dengan nas ini, antara mereka al-Auza’i, mereka berpendapat tidak dilaksanakan hudud ketika peperangan, berhadapan dengan musuh kerana dibimbangi individu yang dihukum itu akan pergi menyertai musuh…”

Begitu juga dengan ini. Peperangan adalah satu proses awal dalam membentuk satu2 yang baru. Katakan Perang USSR-USA. Proses perang adalah proses untuk mendapatkan sesuatu yang baru selepas perang tamat. Membentuk New World Order nya sendiri. Kalau USA menang, maka USA yang membentuk sesuatu yang baru. Kalau USSR menang, begitu juga.

Jadi, selepas menang, maka, keadaan belum stabil. So, apakah yang perlu dilakukan? Ya. DAPATKAN KESTABILAN!

Kalau hudud pun Nabi minta dikrompromi dahulu untuk dapatkan kestabilan, inikan pula hal-hal ketuanan Melayu SELCAT yang Hasan Ali mengamuk secara media kerajaan pusat?

Biar kalah asal prinsip Islam tak kalah? Kepala ayah lu. Rujuk balik bahan mentah di atas. Kalau ikut ijtihad ulama Hadi Awang, biar kalah perang, asalkan hukum hudud ditegakkan. Jangan sesekali menggadaikan prinsip Islam.

Nabi Muhammad SAW bodoh atau Hadi Awang bodoh?

a. Muhammad SAW bodoh
b. Hadi Awang bodoh.

Kestabilan tonggorok ulama.

Harapan dan kepercayaan sesuatu yang baru, masih diperhati rakyat, telah hancuss teruk sejak Hasan Ali dan Nasharuddin Mat Isa berjumpa dengan UMNO secara gelap dan tidak mengaku dan mengugut saman.

Ketika diawal kemenangan PAS 2008, Husam diarahkan pusat menguruskan kemenangan di Perak. Mat Sabu menguruskan kemenangan Pulau Pinang dan Nasha menguruskan kemenangan di Selangor. Tapi pundek apa di Selangor sahaja berlaku perjumpaan dengan UMNO untuk mendengar tawaran? Menagapa Husam tidak jumpa UMNO dan Mat Sabu tidak jumpa UMNO kalau itu hasil mesyuarat PAS Pusat?

Bertitik tolak dari tulah, keadaan menjadi hancai. Lontar idea UG, then lari ke luar negara. Tipu tuduh PKR dan DAP sudah setuju. Sedangkan Lim Guan Eng meminta detail, dan Syed Sosialis menafikan. Kemudian, Hasan membuat kontroversi dalam setiap kali PRK yang Allah takdirkan. Semua ini menggoncang dan menggegar kestabilan yang WAJIB DIDAPATKAN SEPERTI MANA DALAM BAHAN MENTAH.

Malah, jangan cerita kestabilan sesuatu yang baru seperti BR, kestabilan sesuatu yang lama pun Hasan Ali musnahkan dengan mencabul perlembagaan memecat Khalid dan Saari dengan cara yang salah. Dan Presiden bangang ini membenarkan tanpa apa2 tindakan melindungi maruah perlembagaan jemaah sendiri. FAKAP!

Lihat bagaimana TGNA mengembalikan kestabilan.

Tidak cukup dengan itu, dengan kesilapan Husam yang membawa masuk manusia aneh dengan kontrak kerja aneh menggugat kembali kestabilan benda yang lama. Kali ini Kelantan.

Apakah yang telah TGNA lakukan demi kestabilan sesuatu yang lama?

1. Tentang habis2an UG.
2. Batalkan ibadah haji.
3. Terima nasihat PAS Pusat dengan meminta menantu meletak jawatan.


100 Melayu peranggan atas tadi, hanya 40 mengundi PAS. Dari 40 hanya 15 ahli PAS. Pengundi tegar PAS. Dari 15, 10 mula mengamuk, marah dan kecewa dengan kerja ulama2 barua. Ini bermakna 35 dari 40 Melayu menyampah dan meluat kepada PAS! Angka ini tidak lengkap dan tidak telus? Ini adalah perumpamaan.

Dan senarai di atas adalah apa yang dilakukan TGNA bagi menjaga kestabilan sesuatu yang lama. Apa pula yang TGNA telah lakukan demi kestabilan sesuatu yang baru?

Kestabilan sesuatu yang baru merujuk kepada jumlah kepercayaan dan harapan yang PAS perolehi dari bukan Islam. Dari 60 bukan Melayu di Malaysia, PAS dapat 50. Itu pun secara tidak kekal. Di mana perlu diusahakan kestabilan mereka kepada PAS. Jangan potong tangan dalam keadaan tidak stabil. Nanti mereka akan lari ke musuh. Ini bahan mentah. Terpulang semula kepada 3rd party pembaca untuk bersetuju dengan 3rd party gua.

Dari 50 yang dapat, dengan kesialan yan berpunca dari pembolehubah terbesar, yakni HADI AWANG, 50 dari mereka meluat dan menyampah. Di Bagan Pinang, pengundi luar tidak pulang untuk undi PAS. UPU bukan Islam yang menang dulu habis kalah semuanya.

Sekali lagi, apa pula yang TGNA telah lakukan demi kestabilan sesuatu yang baru?

1. Mohon EGM.
2. Up kisah Kolonet Mat.
3. Up doa musnahkan Najib.

Hari ini, anda lihat bagaimana keadaan mula berubah kepada SESUATU YANG BARU semula. Yakni pasca PRU12. TGNA keluar ke kawasan terbuka medan pertempuran, dan membuatkan keseluruhan senjata musuh menghala dan menembaknya bertubi-tubi.

Perlu letak jawatan

Nik Aziz patut salahkan diri sendiri

Biarlah Nik Aziz sedar sendiri

Nik Aziz jual agama demi politik - Muhyiddin

Doa Nik Aziz boleh kelirukan bukan Islam

Kementerian tak perlu siasat isu 'Kolonel Mat'

Zaman Nik Aziz sudah berlalu

Walau akhlak gua diluar Islam, gua tetap menyeru. Kembalilah kepada Islam. Kembalilah kepada bahan mentah. Kepimpinan Ulama adalah biadaah yang sesat. Ikutlah bahan mentah. Serahkan sesuatu itu pada ahlinya. Hadi Awang adalah bangkai dalam keahlian politik realiti, walau memiliki sehelai kertas dari university.

Kepimpinan Islam, bukan Kepimpinan Ulama.

Comments

  1. kau kata TGHH bangkai?!
    pukimak Adukataruna!!
    kau tu yg bangkai bernyawa!!!

    ReplyDelete
  2. poik... bahaya tajuk en3 lu kali nie...

    lu tau kan pembaca blog lu kebanyakkanya melayu... kalau la diorang ambik separuh lu punya tajuk pastu hantar pulak kat JAKIM, naya lu nanti...

    tapi tak tau la kot2 diorang nak hantar kat rusila ke..

    ReplyDelete
  3. aduka, lu kena cepatkn projek langgar hadi ehhhh dh tukar wacana ilmiah...kalu tak berkepol dosa lu dgn tok guru!

    bila jumpa baru lu kenal sapa tok guruku itu...

    ReplyDelete
  4. jgn cakap pukimak la pukimak...mak malin

    ReplyDelete
  5. Bro, seruan lu soh refer kat bahan mentah tu kena direct ke kena refer ulama... wa punya disiplin ilmu barai beb..

    ReplyDelete
  6. Bro, seruan lu soh refer kat bahan mentah tu kena direct ke kena refer ulama... wa punya disiplin ilmu barai beb..

    ReplyDelete
  7. -wlau tau yg TGNA tue panglima perang yg ampuh..ade gak cagu2 pas yg x sbr2 sruh TGNA trun..yg jadi liabiliti, yg jelas jd beban kpd pas,tak pulak cagu2 pas nie duk balon?..dasar bangang!!!

    -kpd pencacai2 UG,kpd proksi2 umno dlm pas, cube lu pkir,sape yg mampu utk menyerap serangan umno,mampu utk bertahan tembakan umno,menangkis sepak trajang, malah boleh menyerang blas blik umno dlm mase yg same?..lincah kaduk siot org tue nie..

    -kdg2 wa trpikir jike ditkdirkan ALLAh , cabut nyawa TGNA scara mngejut mcm Ustad Fadzil, sape lg yg mampu berpencak brsilat ngan umno?..Hadi awang?..Stopa ali?..hasan ali?..nasha?..yg duk kepingin nk brkelambu same ngan umno,mmg rmai...

    -AT, lu ptut siapkn peluru n UP kan skali isu Jwantankuasa Disiplin Pas, lame bebenor nk wat kputusan kes hasan ali tue,rase dah sbulan lebeh dah nie..nie mcm nk wat org lupe jer..

    -zargus-

    ReplyDelete
  8. -wlau tau yg TGNA tue panglima perang yg ampuh..ade gak cagu2 pas yg x sbr2 sruh TGNA trun..yg jadi liabiliti, yg jelas jd beban kpd pas,tak pulak cagu2 pas nie duk balon?..dasar bangang!!!

    -kpd pencacai2 UG,kpd proksi2 umno dlm pas, cube lu pkir,sape yg mampu utk menyerap serangan umno,mampu utk bertahan tembakan umno,menangkis sepak trajang, malah boleh menyerang blas blik umno dlm mase yg same?..lincah kaduk siot org tue nie..

    -kdg2 wa trpikir jike ditkdirkan ALLAh , cabut nyawa TGNA scara mngejut mcm Ustad Fadzil, sape lg yg mampu berpencak brsilat ngan umno?..Hadi awang?..Stopa ali?..hasan ali?..nasha?..yg duk kepingin nk brkelambu same ngan umno,mmg rmai...

    -AT, lu ptut siapkn peluru n UP kan skali isu Jwantankuasa Disiplin Pas, lame bebenor nk wat kputusan kes hasan ali tue,rase dah sbulan lebeh dah nie..nie mcm nk wat org lupe jer..

    -zargus-

    ReplyDelete
  9. Sebab tu lu kena sokong Husam. Husam musuh diorang ni 100% peratus.

    Tapi lu maki Husam mcmna Husam nak lawan diorang kalau lu pun pegi potong kaki Husam?

    ReplyDelete
  10. geng terengganu ni mana boleh nak pikir pasal undi non-muslim.negeri dia kan ramai melayu.diorg create isu mane nak pikir persepsi rakyat yg non muslim.bodoh melantun2

    ReplyDelete
  11. Tulang Besi.. AT tu belasah Husam ikut tajuk..
    secara total dia tetap prefer Husam jadi pimpinan PAS Pusat, menggantikan pemimpin sediaada...
    jadi calon ikon pemimpin negara macam Nizar..takyah sibuk2 kat Negeri...
    kau baca la blog AT ni dr awal,baru tau style dia macam mana...
    baca tulisan AT
    'Berikan Kuda Itu Kepada Husam'

    ~KOPI JANDA

    ReplyDelete
  12. aku tengok kau ni masih lagi ungkit-ungkit cerita yg dahbasi.sekrg serang dan kata pulak tok guru.macamlah kau hebat sgt,aku tengok org yg nak masuk blog kau cuma nak bantai pendapat kau yang sesat tu saja.kalau kau nak jadi baik kamidoakan kau diberi islam dan iman dalam jiwa kau dan menulis sebagai kerja ibadah dn dakwah tapi kalau memang kau x nak jadi baik dan sentiasa ungkit perkara fitnah kami solat hajat,yassin dan doakan supaya allah turunkn BALA ke atas kau.

    ReplyDelete
  13. bangsat anon 12.40!
    suka hati mak aku la!
    Aduka hina Tok Guru la bodoh!
    aku cuma balas balik je!
    ke kau tu Adukataruna?!

    ReplyDelete
  14. -TB, wa sokong ngan kopi janda bkn nk menggoda tp nk berniaga ,hehe..husam mmg bgus n ade kredibiliti utk memimpin bkn saje kt klantan tp utk mlaysia..tp yg silap,tetap silap,ikut tjuk bro..

    -mcm kes TGNA, die mmg hebat tp trsilap dlm kes lntik mnantu n haji,so die kna serang bab tjuk tue..yg penting kite tak wala' membabi buta or rabun dlm mletakkn sokongan trhadap sesuatu individu kecuali RASULULLAH S.A.W.

    -kes hadi awang sume tau cmner pnyokong2 ijtihad 2 pahale backing hbis hbisan..walupun damage yg dibuat trlalu bsar n xde pun lngkah nk kntrol blik..

    -zargus-

    ReplyDelete
  15. zargus..kalau berminat nak jadi ejen/stokis Kopi Janda calling2 aku.. 017335**** hahaha.....

    ~KOPI JANDA

    ReplyDelete
  16. kalau aku ada pedang ...dah aku lama penggal kepala haramajadah AdukaTurana ni ....


    Bapak lu tak baca doa bersetubuh ke sebelum main dengan emak lu....tu pasal dapat anak haramjadah macam lu..

    ReplyDelete
  17. nampaknya proakporandalah kita orang melayu hanya asyik nak gaduh samam sendiri hanya berani didalam blog dan kutuk sama sendiri sama ada anda di beli atau anda memang keji aku trak tahu tapi inilah pemusnah bangsa kita sama ade kita sedar atau tidak kita di rosakkan oleh orang kita yang bergini. menang sorak kampung tergadai. apepun niat anda tiade kebaikan yang anda lakukan.Ya Allah semoga anda diberi pentunjjuk untuk adukataruna bertaubat

    ReplyDelete
  18. mak cume nak nasihat MaLin.jgn ckp pukimak.x baik.lagi2 puki mak MaLin sendiri

    ReplyDelete
  19. orang bangang berginilah yang rosakkankita dan lah bangang nak tunjjuk pandai orang berginilah yang membuat kita hancur mereka ini tak ade duit dan cari duit dengan diupah hancurkan orang lain dan harus diingat jatuhnya melaka dahulu kat portugis oleh orang bergini.

    ReplyDelete
  20. tukar2 pendapat n soal jawab je pon...bukan nak "kafirkan" presiden pas pon.ape la yg besar sgt soal jawab ni sampai leh disamakan kpd membawa kejatuhan melaka..ad sp2 leh explain x?

    ReplyDelete
  21. isu yang diulang2..

    perangat balik ke bro...

    sebok2 lu perturunkan jh hadi, xpasal2 nik aziz yg diperturunkan..

    xdapat 'baca' ke bro?

    lembab..

    ReplyDelete
  22. pakat2 komen la,,,jgn tunjuk masing2 pandai nak kontrol org lain,,,sepandai mana pun masing2 masih walak pada buuduu,,mau bet,,tiap mase smua org igt tuhan buuduu dari tuhan2 lain,,,chec tgk ,,betul ke x

    ReplyDelete
  23. Bhai..

    Kemenangan adalah peluang....
    Dap hentak Pas lepas projek Negara Islam mula diperkenalkan...akan tetapi mula mempunyai respon positif bila wacana demi wacana diadakan...tapi umno...hamperggghhh!

    Perlaksanaan??? Bukan sekarang...PAS Kelantan bawah TGNA pun nak laksanakan hudud jugak..apa hal lu bhai..??? Apasal lu tak letak no (C) Nik Aziz Bodoh???? strategi tu untuk PAS nak tunjuk mereka bersungguh dalam apa yang mereka kata....tapi Lu guna bahan mentah berbeza untuk cerita benda berbeza...dan bantai benda berbeza...

    Lu memang kaki cilok, cincai buncai...lepas tu bantai ke lain...abih-abih yang naik Hasan Ali, Nasha Mat Isa....Yang Perak ngan Penang kena serbu kat Umno lu sorot kan main...punyalah lu nak kutuk Hassan Ali, ngan Nasha Mat Isa....Takde hujah, nanti yang kena mak-bapak diorang yang tak makan roti bun, mak-bapak diorang takde IQ, mak-bapak diorang yang makan belacan....huhuhuh

    Bhai..bhai...tektik lapuk bhai...ambik sekarat, bantai sekerat...kurang masak bhai....

    Oiit...bila nak buat projek langgar hadi ni??? Takkan suasana tak stabil lagi kut...heheheeheh

    -penembak bhabi-

    ReplyDelete
  24. KENYATAAN RASMI: PROJEK LANGGAR HADI -WACANA ILMIAH.

    Tarikh; 18 Disember 2009
    Tempat: Masjid Rhu-sila, Marang
    Masa; Selepas Solat Jumaat.

    Harap semua derkumpul di Hentian Seremban jam 5 petang, 17 Disember 2009

    Harap Sebarkan

    -TEAM LANGGAR HADI-

    ReplyDelete
  25. divide n rule tactics.
    sanjung sipolan,keji sipolan cari maklumat tanpa mengira maklumat fasik atau separa fasik, maklumat tulen reserved then buat perbandingan. datang pemuka-pemuka menampalmenambah kefasikan maklumat hasilnya pengunjung yang jahil keseronokan bertepuk sorai. kesudahannya yang benar ketepian yang fasik mendongak rasa hebat kendiri.

    ReplyDelete
  26. -cik @ puan jamaliah,nape nk dirujukkn sejarah melaka yg dijatuhkan portugis?..x brkembang lngsung..elok dirujuk nape empayar uthmanyah bole runtuh pd tahun 3 mac 1924..tue lbih afdal utk di wat rjukan or prbandingan,dr kerajaan meLAYU melaka tue..

    -kopi jnda, wa nk try gak minum,tp bini wa mrah ar,die tkut wa mngatl ngan janda pas minum tue..hahaha..minum kopi jntan xpe..haha

    -zargus-

    ReplyDelete
  27. pergh..

    team langgar hadi..siap sebar berita palsu bagai.Takut sgt ke kat nyamuk2 cam kitorg nih.Lek ler bro.

    anon 2:02
    "Perlaksanaan??? Bukan sekarang...PAS Kelantan bawah TGNA pun nak laksanakan hudud jugak..apa hal lu bhai..??? Apasal lu tak letak no (C) Nik Aziz Bodoh???? strategi tu untuk PAS nak tunjuk mereka bersungguh dalam apa yang mereka kata....tapi Lu guna bahan mentah berbeza untuk cerita benda berbeza...dan bantai benda berbeza..."

    Lu salah paham kot..artikel AT ni mmg tatabahasa tunggang langgang sket.Baco la 3 x kasi paham

    ReplyDelete
  28. Penentang Chin Peng ialah bekas "tentera penjajah"

    (dipetik dari Jiwa Yang Tenang, 28 November 2009)



    Dari laporan akhbar Utusan Malaysia yang selalu membesar-besarkan berita tentang Chin Peng, nampak benar bahawa yang menentang kuat kepulangan Chin Peng ke negara ini ialah bekas tentera Melayu dan orang Melayu.

    Hal ini barangkali tidak menghairankan, kerana pada zaman darurat dahulu merekalah yang berada di barisan hadapan untuk menentang Tentera Pembebasan Nasional Malaya (TPNM) atau pasukan bersenjata PKM yang dipimpin oleh Chin Peng.

    Sebahagian daripada tentera Melayu itu ada yang terkorban dan ada juga yang cacat seumur hidup kerana terpijak perangkap samar dan sebagainya. Sekarang bekas tentera yang masih hidup inilah yang begitu beria-ia mengutuk Chin Peng sebagai pengganas yang tidak boleh dimaafkan.

    Akan tetapi, bekas tentera ini agaknya lupa bahawa pada zaman darurat dahulu mereka sebenarnya bekerja sebagai "askar penjajah", dan sama ada secara langsung atau tidak mereka telah memainkan peranan mempertahankan rejim penjajah dan memanjangkan hayat pemerintahan penjajah.

    Sepatutnya pada zaman penjajahan, "orang jahat" yang mesti diperangi dan mesti dihalau dari negara ini ialah pihak penjajah, kerana merekalah yang menindas dan menghisap darah rakyat (walaupun secara halus).

    Akan tetapi, pihak tentera Melayu itu telah berjuang di pihak penjajah dan agaknya tidak sedar mereka telah menjadi tali barut penjajah. Dan ini adalah pilihan mereka sendiri.

    Oleh kerana mereka berpihak dan berjuang di pihak penjajah, maka tentu tidak dapat dielakkan mereka terpaksa berhadapan dengan TPNM yang berjuang untuk membebaskan Malaya dari cengkaman penjajah.

    Jadi kalau dalam pertempuran dengan TPNM ada di antara mereka yang terkorban atau terpijak perangkap samar, mereka sepatutnya tidak menyalahkan TPNM kerana mereka bertempur adalah atas pilihan dan kehendak mereka sendiri.

    TPNM ialah pejuang kemerdekaan yang mahu menghalau penjajah dari negara ini. Walaupun mereka berjuang secara bersenjata, itu adalah keperluan dan taktik perjuangan yang memang dijalankan oleh pejuang kemerdekaan di negara- negara terjajah yang lain pada masa itu.

    Memang penjajah telah melebalkan mereka sebagai pengganas. Tapi pada asasnya mereka berjuang untuk membebaskan negara ini daripada cengkaman penjajah dan ini adalah hakikat tidak boleh dinafikan.

    Isu sama ada mereka pengganas atau bukan pengganas sepatutnya tidak berbangkit.

    Perjuangan secara bersenjata untuk menentang penjajah sudah pun dilakukan oleh Datuk Bahaman, Tok Gajah, Mat Kilau dan para pahlawan Melayu yang lain. Adakah mereka itu pengganas?

    Jadi sekiranya tentera Melayu berjuang untuk mempertahankan rejim penjajah dan gugur dalam pertempuran dengan TPNM yang berjuang untuk menghalau penjajah, maka kita sepatutnya tahu siapakah yang benar dan siapakah yang salah.

    Pihak tentera Melayu tidak perlu menyalahkan pihak PKM dan Chin Peng dan menganggap Chin Peng sebagai pengganas, kerana pada hakikatnya mereka telah berjuang dipihak yang salah!
    Dicatat oleh Mat Amin

    ReplyDelete
  29. kau ni bercakap atas fakta ke auta, sejak bila Pru ke 12 baru ada persempadanan semula, Sempadan PRU ke 12 ada sempadan kawasan lama pada PRU11 lagi, bahalol le lu Aduka, cakap main sedap je, kalau buat angka pun baca le dulu, kau ni species yahudi ke apa, cakap ikut sedap je, Spr telah membuat sempadan baru pada 2004 lagi, lu kaut mana fakta ni, bawah kakang xenan ke, kali terakhir pada 2003 telah dilakukan persempadanan semula, kalau le fakta ini kau auta tak payah le projek langgar hadi,tapi lu org pro kan

    ReplyDelete
  30. aduka, lama tak anta komen...anyway, aku sokong ko 100%. kepada pembaca2 semua, ingat, tgk isi, bukan style..at least aduka ngaku gak akhlak islam dia rendah..tapi isi2nya, cukup segar, cukup padat, cukup taktikal... boleh jadi ketua perang saraf PR..tu pun kalu aduka nak masuk la..tapi aku rasa dia selesa jadi pemerhati bebas... (rujuk harakah terbaru, tajuk dr asri lebih baik di luar PAS)..lebih kurang mcm tu la maksud aku utk aduka ni..hehe

    anyway, kalau korang concern sangat cara dia sampaikan maksud, refer balik pada 3 tahun lepas rasanya, masa tu kat TKO, aduka tulis punya lah santunnya..kepada TGHH, tapi, biasa lah, ayat baik2, kadang2 tak sampai maksud..kena keras sket, ketuk sket baru nak paham baru kelam kabut...fitrah manusia...
    ada sesetengah manusia, nasihat baik2, lemah lembut, terus berubah..ada yg sampai kena tangkap, pukul, baru nak berubah, ada sampai masuk jel...tu kalau geng2 muda la...geng2 rempit, isap ganja semua... tapi kalau kita nak nasihatkan geng2 "ulama" kurang cerdik ni...ha, mcm mana? (aku tak sampai hati nak cakap ulama b*d*h..hehe)... apa2 pun, aku harap sangat PAS satu hari nanti dapat kuasai kerajaan pusat bersama parti2 PR yg lain..nak harap PAS sorang2 je, takat perlih, klate, ganu je lah..

    keep up your good work Aduka! gua salute lu!

    aku generasi lahir pada tahun 70an..memang kena kritikal dalam pemikiran...nak harap geng2 umur 50an..payah dah...geng2 20an, depa nak enjoy lagi..tak amik port lagi pasal politik..

    ReplyDelete
  31. kepada pembaca yg dok tensen/kelam kabut/marah pasal at dok maki ulama...ha, baca bawah ni, petikan dari TGNA (sinar harian)

    --
    “Akhbar kata ulama bidas, saya nak tanya balik ulama benda apa? Ulama ni siapa dia? Di zaman Nabi Muhammad SAW, ulamalah yang menentang Nabi Muhammad. Iaitu ahli kitab. Ahli kitab ni iaitu Nasara dan Yahudi dipanggil ulama. Kedua-dua ini disebut ahli kita. Jadi kedua-duanya sama. Jadi yang lawan nabi ialah ulama.

    “Maka sebab itulah Imam Ghazali tulis dalam buku Ihya Ulumuddin mengenai ulama jahat, kerana ulama ialah waris nabi. Bila kita jadi waris satu orang dan orang itu mati, kita terima pusaka. Pusaka itu apa yang ditinggalkan oleh si mati. Kalau si mati tinggalkan tanah kita terima tanah juga betul. Tetapi kalau kita terima lori sah dah lori haram.

    “Begitu juga ulama. Ulama ini pusaka nabi Muhammad SAW. Bila Nabi Muhammad SAW wafat ulama ini terima ilmu Nabi Muhammad SAW. Bukan ilmu daripada Inggeris, bukan ilmu daripada sekular. Ilmu Nabi Muhammad SAW barulah ulama orang panggil,” katanya kepada media ketika ditemui di sini, semalam.


    ---

    so, fakap ulama tu (baca: fakap ulama jahat or ulama kurang cerdik)..

    rujuk juga dari pak bakaq..
    --
    Berbalik kepada doa Tok Guru, sambil saya tak nak kata apa-apa sebab Tok Guru mempertahankan doanya itu dengan hujah, saya juga memohon agar Tok Guru bersungguh-sungguh merayu kepada Allah agar dihapuskan buruk kelaku di kalangan para pemimpin PAS khususnya.

    Seperti saya sebut sebelum ini, kadang-kadang kita tak boleh buang si buruk kelaku sebab penyokong bangangnya ramai dan membentuk jumlah majoriti. Nak-nak pula dia tu ulama'. Bukan senang nak buang - perangai mentaqdiskan ulama pemimpin PAS dan candu masyarakat yang bernama thiqah dan wala' sudah menjadi benda celaka yang amat sebati di dalam PAS.

    Yang boleh kita harapkan ialah si buruk kelaku itu membuang buruk kelakunya. Yang boleh kita harapkan ialah orang PAS tidak lagi memaksumkan ulama yang menjadi pemimpin mereka. Yang boleh kita harapkan ialah kita dapat menggerakkan "Opium War" untuk memusnahkan candu masyarakat yang bernama thiqah dan wala' di dalam PAS.

    Ingat tak sedih ka apabila ajaran Islam mengenai thiqah dan wala' yang begitu suci dan murni tiba-tiba menjadi candu masyarakat di dalam PAS!?!

    Saya harap sangat Tok Guru dan kita semua berdoa agar orang-orang PAS khususnya para pemimpin parti itu dapat melafazkan cerai talak tiga terhadap buruk kelaku mereka dan melaksanakan tuntutan cerai talak tiga itu. Jangan cuba-cuba nak Cina buta.
    ---
    http://penarikbeca.blogspot.com/2009/12/opium-war-di-dalam-pas.html

    ----

    kalau umno dok sebuk ngan ketuanan melayu...pas pulak dok sebuk ngan ketuanan ulama (tapi yg kurang cerdik)...adoiaaa..

    ReplyDelete
  32. kayu kelat,

    tertinggal otak kat kedai makan ke?

    Ni mmg tgh citer psl persempadanan 2003 ler.Utk pecah kan undi melayu n gabungkan undi Non melayu.Berhasil pada 2004 tapi kantoi besar pada 2008 sbb non melayu undi PR.

    meh la kutip fakta celah kangkang wa nih.Lampi betul(lambat pikup).

    ReplyDelete
  33. aku baru nak sound kayukelat..xenan dah kasik..kekeke

    kayukelat, baca 3x artikel AT..baru clear..

    ReplyDelete
  34. penembak babi,

    cari keje lain la bodoh....
    penembak kepala ulamak Hadi ke...

    -penembak sperma-

    ReplyDelete
  35. WOI ADUKA, lu nie islam ke buddha or hindu??? ko sanggup tulih title MUHAMMAD SAW BODOH?? makhluk macam ko harus di perangi sama level ko dgn george bush.... sial mak ko lahir kan ko di tepi pokok pisang. lu terima kifarat ASAP. ameeeeeeeeeen.

    ReplyDelete
  36. xenan
    kau pakai idea bawah kangkang kau rupanya bagi kat Aduka. Kalau kau kata berhasil pada 2008 tapi kenapa johor, negeri sembilan perlis, pahang tidak jatuh ketangan Pr, adakah non melayu kat negeri itu tolol dan bangang, bukan ke semua negeri itu melalui persempadan semula, pecahan undi non melayu yg kau sebutkan, perubahan pengundi non melayu tak wujud pun di negeri johor, perlis, pahang dan negeri sembilan, kau melihat melalui kangkang aduka rupanya, stubang betul

    ReplyDelete
  37. gua nak komen dalam n3 ni la

    tahniah kat TKO pasal sanggup sponsor demi menjernihkan segala persoalan. kita doa jela Allah buka hati masing2. semoga hasil dari wacana tu akan menguatkan lagi PAS sebagai pilihan utama rakyat m'sia.

    cuma gua heran la ramai sangat yang psyco lu. dah la taknak sponsor. bila ada org lain sponsor beria2 seronok mcm dapat berita AT kena hiv je he he.

    Dah nama lama dia projek langgar Hadi 2010 tunggu la 2010.

    lagi satu gua cukup tension org yang belajar debat debgan cara kotor. amik tajuk sekerat2 pastu make a big deal about it. tajuk ni nak persoalkan tindakan Ulama yang tak ikut cara nabi, so timbul la soalan sapa salah/tak betul/bangang/bodoh, tak kan tu pun tak leh paham. or paham tapi saje je nak guna perangai umno.

    apa pun kalau jadi wacana kena ada modereter yang bagus dan disegani yang boleh kawal audiens, gua dah banyak pengalaman tengok debat/bahas yang tak kemana pasal audien macam sial

    ReplyDelete
  38. Banget betul xenon anak otoramen taro nih...
    aku cite lain dipusing jadi lain....sah-sah kaki belit ni....

    bahan mentah lain, hentam yang lain...kayu!

    -penembak bhabhee-

    ReplyDelete
  39. Woi AT,aku kasi ko last warning yang ke seratus..Ko jangan nak libat2kan Nabi Muhammad SAW dengan ko punya blog.Ko dah lah mulut tak bertapis..Mulut dasar puaka..Cerita ikut sedap mulut..Kutuk ulama..Dalam blog ko cakap ko duduk tengah2 tak sokong sesapa..tapi aku tgk semua cerita pasal PAS jer aku tgk..Mmg takder pendirian..Ni last warning ok..

    ReplyDelete
  40. anon 4.59,

    last warning mcm anta bagus sgt

    anta nak buat apa dgn AT?

    -Tn. Guru Hj. Hadi Bawang

    ReplyDelete
  41. kayuketat nie memang ketat betul la... dah la kayu, ketat pulak !!

    menafikan majoriti 2/3 BN adalah satu kejayaan yang sangat besar dan sangat bermakna. kalau tak, kenapa orang sebut tiga lapan lapan sebagai tsunami politik?

    kalau ko tengok analisis, jumlah undi dalam semenangjung hampir 50-50. 50%BN dan 50%PR(semenanjung), tak pernah terjadi seumur hidup. walaupun tak dapat tawan johor, tapi undiBN di Johor pun jauh merosot.

    Aduka, kan aku dah kata, mesti ada spesis melayu yang akan kata kau murtad bila dia baca tajuk tu... aduhai...

    ReplyDelete
  42. alahai kayu kelat,

    statement lu
    "sejak bila Pru ke 12 baru ada persempadanan semula, Sempadan PRU ke 12 ada sempadan kawasan lama pada PRU11 lagi"

    memula lu ckp at salah fakta kan?wa betulkan pembacaan lu.

    Sekarang lu nak cita pasal johor, n sembilan bla bla pulak dah.

    gua malas nak layan sbb benda ni dah dibincang banyak kali dlm harakah dll.Teori persempadanan AT ni pon bukan baru atau pelik sgt pn.Lebih kurang jek cam ape yg ditulis dlm harakah.

    Wa rase lu cuma berdebat sbb benci, bkn sbb nak cari kebenaran.Gi la amik otak lu yg tertinggal kat kedai td tuh.

    ReplyDelete
  43. Aduka Taruna..,

    Nampaknya ramai yang memberi pendapat dan komen yang hebat-hebat terhadap artikel lu kali ini.

    Tajuk yang lu paparkan adalah "Muhammad SAW bodoh atau Hadi Awang bodoh?"

    Ada orang tersinggong dengan tajuk seperti itu sama ada atas nama Muhammad SAW bodoh atau pun Hadi Awang bodoh....

    Pada pandangan gua, tajuk itu mempersoalkan siapa sebenarnya yang bodoh. Muhammad SAW dilantik menjadi nabi oleh Allah sedangkan Hadi Awang dilantik oleh ahli PAS Terengganu.

    Mengapa TG Hadi menjadi bahan cercaan dalam blog ini perlu dinilai dari persepsi Aduka Taruna. Kebenaran atau kebatilan adalah pandangan si penulis iaitu Aduka Taruna.

    Kita sebagai tukang baca perlu menggunakan akal waras untuk menilaikan dan pertimbangkannya.

    Perlukah kita membiarkan akal fikiran kita terpengaruh dengan dakyah Aduka sedangkan kita tahu bahawa apa yang diceritakan itu hanya fitnah penuh rekaan saja...?

    Atau patutkan kita menidakkan pekara yang dihujahkan itu berlandaskan fakta dan bukti sebagai cerita palsu...?

    Kita perlu fokas kepada TG Hadi Awang sebagai presiden parti PAS dan kita perlu lihat kesan dari segala tindakannya melibatkan parti PAS keseluruhannya.

    Persoalan yang perlu kita semua jawab secara jujur dan ikhlas.

    1. Siapakah yang melantik TG Hadi menjadi presiden. Dan siapa yang berada dikelilingnya.

    2. Sepanjang pengelibatan beliau dalam politik dan memengang jawatan sebagai presiden parti apa kebaikan yang telah dilaksanakan untuk ahli parti dan juga rakyat Malaysia.

    3. Bagaimana TG. Hadi menyelesaikan segala masaalah yang berbangkit dalam parti, apa keputusan dan apakah kesan disebalik keputusan itu.

    4. Apakah TG. Hadi mempunyai ciri-ciri sebagai seorang pemimpin negara..? Mampukah dia menjadi ketua agama islam dalam negara. Bagaimana dia menyelesaikan masaalah yang dibangkit oleh segelintir pemimpin PAS di Selangor. Apa kesudahannya.

    Sebenarnya soalan seperti diatas hanyalah soalan mudah. Apakah dengan soalan seperti diatas itu kita telah menjatuhkan maruah TG Hadi..? Jika TG Hadi mempunyai kelayakan persoalan seperti itu akan menjadi basi.

    Walaupun TG. Hadi dikatakan amat bijaksana tapi tidak cekap dalam pentadbirannya maka dia akan ditegur setiap masa. Dan bentuk teguran itu berbeza-beza. Ada yang beralas, dan ada juga yang menegur secara terus terang seperti yang dilakukan oleh Aduka Taruna. Pada pandangan kita tindakan itu adalah biadap. Tapi ada juga pemimpin yang perlu ditegur secara biadap baru mereka sedar akan kesilapan mereka.

    Kita amat sedar dalam parti PAS mempunyai beberapa kelompok penyokong yang menyokong pemimpin tertentu yang mereka sukai. Namun begitu pemimpin akan menjadi lupa diri, sombong tapi bodoh sekiranya penyokong terlampau taksub dan wala' membuta tuli.

    Jika ada sesiapa yang menyanggah pemimpin yang kita sukai maka kita jangan cepat melenting tapi kita kena siasat mengapa mereka berbuat demikian. Buat pertimbangan secara adil.... kecuali kita sudah jatuh taraf sebagai pencacai, apa yang disuap kita kunyah saja tanpa mempedulikan apa yang kita kunyah.

    Pemimpin akan datang dan pergi tetapi parti akan tetap kekal menyatukan kita dalam satu perjuangan.

    ReplyDelete
  44. tulang bosi, hari tu kau tulih pasal bab mengaji tauhid start dr umur 12 thn. mesti dah hebat sekarang ni. tolong kau nasihat sikit bab tauhid ni kat AT. off line la.

    ReplyDelete
  45. ""Walau akhlak gua diluar Islam, gua tetap menyeru. Kembalilah kepada Islam. Kembalilah kepada bahan mentah. Kepimpinan Ulama adalah biadaah yang sesat. Ikutlah bahan mentah. Serahkan sesuatu itu pada ahlinya. Hadi Awang adalah bangkai dalam keahlian politik realiti, walau memiliki sehelai kertas dari university.""
    quaote dari ayat2 last AT.

    sini wa nak tanya??

    bahan mentah mcam mana?? Quran dan Hadis.. lu nak proses sendiri??

    Kepimpinan Ulama adalah bidaah sesat??

    kepimpinan ISLAM bukan kepimpinan Ulama??

    Apa moto yang lu pakai ni??

    Hadis Nabi" ulama pewaris nabi"

    Kepimpinan Ulama ialah kepimpinan yang berteraskan ISLAM sebagai asas dalam dunia sekarang yang agama banyak dipijak2..

    Lu nak sesatkan geng2 TGHH la ni??
    sebab promo kepimpinan Ulama!!
    TG fadhil pun promo kepimpinan Ulama..

    Fahamilah apa kepimpinan Ulama..
    bukan main belasah je..

    lu dah makin ego dengan pendirian lu..

    ReplyDelete
  46. Selagi si lembab jadi presiden yang hanya menggunapakai tangan dan kaki yg terdiri dari si bangang Stopa, si Bodoh Nasha dan si Bahalol Hasan.. selagi itulah PAS akan tetap terkebawah.. orang pun tak nak sanjong lagi.

    Untuk UMNO Selangor.. harap sediakan seorang yg OK, tiada rekod buruk dan boleh buat kerja di kawasan Gombak Setia utk menentang Hasan Ali.. tak perlu tokoh ternama pun, pasti majoriti yg mengundi Hasan Ali dahulu akan beralih ke orang baru... Yaa.. kita pastikan Hasan Ali tersungkorrr di Gombak Setia.

    ReplyDelete
  47. astaqfirullah... yg betul jadi x betul dah ni... mengucap saudara semua

    ReplyDelete
  48. search for heaven, lu baca tak komen yg aku petik dari kata2 TGNA? bukan semua ulama baik....

    sama la, bukan semua cikgu baik..bukan semua mak bapak baik..

    isk, logik tu pun takleh nak paham ke?

    maksud AT, ulama yg kurang cerdik la..PAS ni parti politik, bukan badan dakwah mcm JIM or Tabligh..presiden kena cekap, licik, pandai urus persepsi, tegas..

    kalau tak mau mcm tu, toksah masuk pilihanraya lah...

    fokus, fokus dan fokus..

    aku secara peribadi, respect ngan TGHH atas tajuk dia tu Tok Guru... aku suka dengar dia khutbah pasal agama..tapi kalau pasal politik, maaf cakap, dia kurang sket.. byk dah contoh AT dah kasi dan explain, mcm2 analogi AT dah kemukakan...

    ReplyDelete
  49. Faiz, bila kita sebut kepimpinan ulamak ni, maksud kita automatik ulamak yg baik la, yg amanah, yg alim, yg muktabar. takkan bila kita sebut ulama ni, maksud kita ulama yg jahat pulak. Kalau jahat, tak layak di panggil ulamak pun. Ulamak pura2 bole la.

    Contoh, bila Ustaz sebut ikutlah perintah ayah, maknanya perintah ayah yg x bertentangan dgn Islam la. Automatik macam tu. Takkan maksud ustaz tu kalau ayah suruh mencuri kita kena ikut pulak.

    contoh lagi, bila kita sebut taatilah Nabi, maknanya nabi ini nabi Muhammad lah, nabi2 yg Allah lantik. Takkan maksud kita 'Nabi' ni Nabi palsu pulak. Musailamah Kazzab pulak.

    Takkan benda2 senang macam ni sampai 6000 patah perkataan kena explain. Jangan la jadi bebal sangat.

    Byk songeh la puak2 ni.

    ReplyDelete
  50. hadi ok
    cume zaman beliau dah berlalu
    kasi jawatan presd tu
    pd sahabat2 yg lain
    yg punye ciri2 tertentu
    utk bersilat lincah
    dlm mcilok agamaNYA dlm bernegara.

    imej hadi
    mcm x leh mcilok agamaNYA dlm bernegara dgn game yg ada.

    kasi yg sahabat2 lain
    yg punye imej yg
    dpt mpgaruhi rakyat pbagai.

    klu org yg berstatus ulamak
    x leh mcilok dlm game ni,
    kita pakai org berstatus lain lak
    dlm mcilok game ni.

    tp klu ulamak jenis tamak jawatan
    wa x leh nak kata apa laa..
    just leh kata
    kasi hentak pale tu..haha

    ReplyDelete
  51. Tak sepatutnya lu tulis muhammad bodoh.... jangan walau pun untuk sindiran kerana Muhammad itu pesuruh allah bahkan kalau lu baca sikit kitab/buku dienul islam terdapat ayat berikut: Tidak aku jadikan alam ini melainkan kerana Muhammad. Gua mohon pada Adinda ku AT untuk memohon pengampuna allah atas perkataan itu. Tidak sekali kali dibolehkan tulis perkataan seperti itu walau apa jua kiasan atau selain nya kerana Muhammad itu kekasih allah "Habibullah" Tolonglah saya memohon AT. Tidak akan perlu rasa malu sekiranya kita mengakui keterlanjuran kata bahkan biarlah mendapat keredhaan allah dan junjungan besar Nabi dan rasul kita Muhammaad saw. Salam penuh air mata dari gua.

    ReplyDelete
  52. Olo, baca balik komen aku..dan juga petikan dari TGNA yg aku sertakan skali atas nun...

    ReplyDelete
  53. Jangan silap paham,
    orang kutuk TGHH bukan atas sifatnya sebagai ulamak, tapi sebagai presiden sebuah parti politik. Kalau sebagai ulamak, rasanya dia ok. Tapi kalau sebagai presiden parti politik di 1Malaysia, dia TIDAK berfungsi dengan baik, dia sangat lembab, tidak tangkas, tak tahu sepak terajang politik, tak tahu yg mana priority (contoh: tengah kalut di Malaysia, dia cabut pegi luar negeri), tak dapat bekerja keras berjuang untuk kepentingan rakyat. Dan yang paling haprak bila dia tak dapat kenal yg mana kuda dan yg mana kaldai .. sebab tu pembantu kanannya baik timbalannya, s/usaha agongnya, PJ negeri atau s/usaha politik yg diambilnya macam kaldai saja.. dahlah lembab, bangang, tak tahu buat kerja, tak mahu bekerja keras berjuang bermati-matian, yg dah 'rejected' dan hanya tahu merapu tak ada 'substance'.
    Oleh itu janganlah hanya kerana dia ulamak, maka disuruh semua orang wala' ke dia. Hakikatnya PAS mahu menang berjuang atau hanya setakat menjadi satu kabilah yg mengikut saja pemimpinnya... walaupun pemimpin tersebut sudah outdated.

    ReplyDelete
  54. Jangan silap paham,
    orang kutuk TGHH bukan atas sifatnya sebagai ulamak, tapi sebagai presiden sebuah parti politik. Kalau sebagai ulamak, rasanya dia ok. Tapi kalau sebagai presiden parti politik di 1Malaysia, dia TIDAK berfungsi dengan baik, dia sangat lembab, tidak tangkas, tak tahu sepak terajang politik, tak tahu yg mana priority (contoh: tengah kalut di Malaysia, dia cabut pegi luar negeri), tak dapat bekerja keras berjuang untuk kepentingan rakyat. Dan yang paling haprak bila dia tak dapat kenal yg mana kuda dan yg mana kaldai .. sebab tu pembantu kanannya baik timbalannya, s/usaha agongnya, PJ negeri atau s/usaha politik yg diambilnya macam kaldai saja.. dahlah lembab, bangang, tak tahu buat kerja, tak mahu bekerja keras berjuang bermati-matian, yg dah 'rejected' dan hanya tahu merapu tak ada 'substance'.
    Oleh itu janganlah hanya kerana dia ulamak, maka disuruh semua orang wala' ke dia. Hakikatnya PAS mahu menang berjuang atau hanya setakat menjadi satu kabilah yg mengikut saja pemimpinnya... walaupun pemimpin tersebut sudah outdated.

    ReplyDelete
  55. ko la yg kena baca balik paiz ooi. Aku bahan kau pakai logik ko gak.

    ReplyDelete
  56. Ko la yg kena mmbaca balik. Aku bahan ko pakai logik kpo gak paiz ooi.

    Len kali, kalu xreti logik, jgn nak reka2 logika tuh.

    ReplyDelete
  57. aku nak tumpang tanya lanjutan dr komen search4heaven ( bahan mentah apa yang lu pakai?) cukelat getoh ke

    ReplyDelete
  58. Olo, hehe, adohai... takpe, aku respect pandangan ko..cuma aku masih ngan pendapat aku....maksud aku, ulama kurang cerdik la bro...and TGNA pun cakap ada ulama tak baik, memesong ahli, meruntuhkan semangat ahli...kira tak baik la tu..isk...

    kepimpinan ulama utk JIM tak sama dengan kepimpinan ulama utk PAS (gerak kerja, buat keputusan, tegas)

    AT mungkin terlalu keras ayat dia attack TGHH.

    tapi aku setuju kepimpinan ulama Arwah Ustaz Fadzil Noor...

    ReplyDelete
  59. abg reti ke maksud ulama' tak baik tu mende? elaborate bang

    ReplyDelete
  60. apa-apa je lah...aku nak pi kencing.nak ikut?

    ReplyDelete
  61. Lastt Warning At......Khakkkkkkkkkkkkk Ptuiiiiihhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

    ReplyDelete
  62. Lastt Warning At......Khakkkkkkkkkkkkk Ptuiiiiihhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

    ReplyDelete
  63. AT....aku kasi last warning lagi nih...Baik ko tukar tajuk blog....Lu kalau gentlemen..jawab la kalau berani..Takdak telor kaaa...Cerita cam bagus...Tapi teloq takda...

    ReplyDelete
  64. quote Searchforheaven :

    " Kepimpinan Ulama adalah bidaah sesat?? kepimpinan ISLAM bukan kepimpinan Ulama?? "

    bhai..tajuk ni dah didebatkan dulu dlm blog ni, TKO, DD dan UO...kau rujuk2 la......

    quote Olo :

    " Faiz, bila kita sebut kepimpinan ulamak ni, maksud kita automatik ulamak yg baik la, yg amanah, yg alim, yg muktabar. takkan bila kita sebut ulama ni, maksud kita ulama yg jahat pulak. Kalau jahat, tak layak di panggil ulamak pun. Ulamak pura2 bole la. "

    bhai...sbb tu kena tolak ulamak yg menipu, berbohong dan khianat pd parti n pengundi yg bg sepenuh kepercayaan masa PRU lps..biar ulamak baik yg 'ahli' saje yg diberikan mandat....

    ~KOPI JANDA

    ReplyDelete
  65. Bongok, kalau khianat, takkan nak iktiraf ulamak.

    skrg, ko bgtau aku bila tghh khianat parti?

    Paiz, budak degil macam ko nih, mmg payah nak sedar!

    ReplyDelete
  66. Olo, aik? aku lak degil?

    suka hati ko la labu..kekeke

    ReplyDelete
  67. Aduka Taruna...

    Kamu dah sangat biadap sehingga menghina Nabi SAW. Beradablah apabila kamu bercakap tentang Nabi SAW. Sedangkan dalam Quran, ALLAH SWT mengharamkan kita meninggikan suara di hadapan Nabi SAW. Apatah lagi menjadi bahan bandingan dan permainan dengan perkataan bodoh. Mungkin kamu berhujah, kamu tidak berniat begitu, namun, bahasa kamu terhadap Nabi SAW tetap haram di sisi Quran. Bertaubatlah. Banyak lagi cara untuk berhujah.

    Saya pun tidak sokong TGHH. Saya menyampah dengan TGHH kerana terlalu lemah. Tetapi tidak bermakna saya setuju dengan tajuk artikel kamu. Saya berlepas tangan daripada kesilapan kamu.

    Jangan terlalu bersemangat sehinggakan lupa adab dengan Nabi SAW.

    ReplyDelete
  68. sungguh tergamak saudara menulis...hanya ALLAH yg maha mengetahui..jgnlah dikaitkan nabi jika ilmu tauhid saudara terlalu jahil..esok kelak bencana menimpa...berhati2lah sdr..hamba menegur sbgai seorg islam..krn kata2 sdr makin menyimpang..

    ReplyDelete
  69. JAHANAM PUNYA ADUKA!
    KO INGAT KO TU BAGUS SGT DAH KA?
    BUH TAJUK TU ELOK2 SIKIT..
    DAH LA SEBELUM TU CAKAP NGAN ALLAH MAIN LU GUA,
    KE KO KAPIR? KALAU KAPIR GUA PAHAM LA...

    PEACE NO WAR..

    ReplyDelete
  70. PAS ni parti Politik??
    betul..

    tapi POLITIK yang PAS bawa untuk DUNIA dan AKHIRAT!!!

    Lu nak menang di Dunia..
    wa nak utamakan Kemenangan di AKhirat!!

    Sebagai Ulama yang Baik..
    Mereka memimpin bukan untuk kesejahteraan di Dunia sahaja,
    tapi mereka mengajak untuk berbahagia di akhirat!!

    Lu nak turunkan TGHH..
    tapi TGNA nak TGHH turun sebagai Presiden ke??

    Hey.. Faiz..
    lu betul pasal lu Quote TGNA tu..
    wa faham..

    Wa pun tau lu orang faham apa Yang AT kutuk sgt Kepimpinan Ulama..

    TETAPI Wa IGNORANCE sebab itu yang mengelirukan pemahaman pembaca..

    Wa tegur ni, sbb blog ni ramai gak yang jenguk..
    so.. AT ada tanggungjawab..
    eitheir dia nak dengar atau sebaliknya.. pegi mampuss laaa..
    target wa bukan dia aje..
    wa hanya menyampaikan..

    yang bolak-balikkan hati..
    ALLAH SWT.. yang ni kita kena pegang!!

    sama mcam lu..
    Lu mintak itu ini...
    Lu ikut teladan TGNA tak??
    kalu betul lu rasa TGHH dah tak layak..

    Doalah mencari kebaikan..
    bukan atas logik dunia je..

    lain kali jgn asyik kutuk ulama je!!!
    walaupun lu declare dia orang bodo politik..

    Pemikiran macam ni, nampak sangat lu memisahkan antara dunia dan akhirat!!!

    Lu lebih pentingkan kemenangan DUnia...
    Dunia perlu juga, tp jgan lebih pada akhirat!!

    Ulama ni bukan pikir untuk dunia korang je..
    Dia juga cuba pikir untuk memmbawa korang bahagia di akhirat juga..
    Itulah Ulama Pewaris Nabi!!!

    macam mana lu kata 1st Party ISLAM??
    ambik terus dari Quran dan Hadis???

    heyyyyyyy!!!

    waspada laa..

    Lu nak menyeru kepada kebaikan..

    Lu baca elok2 surah al-ASR tu..

    lu kata nak pakai bahan mentah..
    amalkan bahan mentah surah Al-ASR tu..

    jgn berkobar2 nak ajar orang..
    tapi diri sendiri kurenggg...

    lu ajar suruh berfikir..
    lu berfikir cara lu berhikmah ke??

    cukup dulu.

    ReplyDelete
  71. hah mcm tu la cara berfikir yg betoi (setuju dgn search4heaven) raw material bersumberkan quran n hadith nabi saw, nih nak islamic state KUNUN rukun muamalat juai/beli charkautiew pon ntah reti ke idok? haha

    ReplyDelete
  72. bro search,

    Jgn tensi2..mmg lu boleh tanya2 pengamalan org seperti mana org lain leh tanya2 pengamalan lu.

    lepas tuh kita leh main tuduh2 sapo yg lagi beriman atau tidak.Terpulang pd lu.Kalau itu yg lu nak wat jadi hujah

    Tiada masalah dgn niatTGHA nya yg baik.Probnya, TGHA adalah Ulamak berpolitik(maksudnya pnegkhususan politik).Die terikat kepada kritikan dan teguran rakyat kalau tindakan die tak mencerminkan kehendak rakyat.

    Andai kata rakyat yg terpesong(ada non muslim cthnya)??Dia kene lah berhikmah n menunjukan sifat bijak dlm tindakan sperti nabi2 berdakwah dulu.Jadi segala kritikan/hujah pd batang tubuh TGHA ni berdsarkan senario di atas.Bkn suka2 mengumpat.

    Malang 8juta kali..penyokong TGHA cam lu membalas dgn tanya pengamalan org lain.Dah tdr hujah lsg ke utk membela tindakan TGHA?

    Cara lu langsung tak menyelesai masalah bro.Membuat org meluat kat lu n ade sikit terkenen meluat tuh kat TGHA jd nyer di sebabkan hujahan2 lu.

    "Mereka memimpin bukan untuk kesejahteraan di Dunia sahaja,
    tapi mereka mengajak untuk berbahagia di akhirat!!"

    Ok..cerita sket ikut tindakan TGHA dlm isu2 terkini mcm mana die menghayati statement lu nih.

    Tapi kalu lu nk sebuk gak dgn hujah tanya pengamalan org lain...wa takleh wat ape daa.

    ReplyDelete
  73. Bro Xenan..

    wa tak query pun pasal pengalaman..
    lu faham macam tu ke??

    lagi satu.. wa persoalkan keimanan ke?? wa persoalkan tindakan..
    part mana?, ayat wa yang mana memberi maksud tu.. kot2 wa tersalah susun ayat.. ( malu wa kang.. ngee3x)

    kalu wa salah.. sorry laa bro..so far wa tak jumpa ayat wa persoalkan pengalaman dan keimanan orang..

    wa persoalkan tindakan lu orang, apa yang dicerminkan dari tulisan lu orang..

    Lu betul..
    TGHH terikat dengan Politik dan open to criticise and so on.

    So, lu nak dia ikut kehendak rakyat..

    Tanggungjawab dia sebagai pemimpin untuk ISLAM, patut lebih dikutkan berbanding kehendak rakyat, kecuali rakyat itu semua tunduk kepada ALLAH..

    "Malang 8juta kali..penyokong TGHA cam lu membalas dgn tanya pengamalan org lain.Dah tdr hujah lsg ke utk membela tindakan TGHA?"" quote komen lu..

    wa nak tanya lu.. wa membalas dgn tanya pengalaman ke?? lu jgn buat cerita?? wa berhujah dengan pertindihan objectif.. dunia dan akhirat..

    Ulama ni membawa sinar utk dunia/akhirat.. tak kiralah politik atau sebaliknya..
    once dah ulama dia memimpin ke arah kebahagian dunia dan akhirat..
    that's why.. akan ada penentangan bila bertembung dengan kepentingan dunia...


    bro xenan,
    orang meluat dengan komen wa, biasalaa..

    lu nampak wa bela TGHH.. tetapi lu tak nampak ke wa bela cara pembawaan ulama yang berpolitik secara ISLAM.. kebetulan TGHH adalah selari dengan prinsip ini, termasuk dlm pembelaan laa..

    Seperti mana lu nampak TGNA bijak berpolitik, wa pun nampak TGNA berpolitik, tapi itu dengan cara TGNA.. konsisten dgn cara dia..
    tetapi, lu orang yang menyanjungi TGNA, lu faham ke tujuan sebenar apa yang didakwah TGNA dalam dunia politik??

    tak lain tak bukan adalah untuk dunia dan akhirat juga.

    So, sekarang, lu mahu wa kaitkan statement
    ""Mereka memimpin bukan untuk kesejahteraan di Dunia sahaja,
    tapi mereka mengajak untuk berbahagia di akhirat!!"

    dengan tindakan TGHH..

    1. UG: dulu kita dah debatekan, taktik ni utk tingkatkan ketuanan ISLAM.. tetapi sebab musuh2 dah bunuh idea ini dengan pandangan2 kotor, TGHH dah tarik balik. Lepas tarik Balik, diserang lagi..
    so, wa nak cakap apa?? Nak TGHH pull PAS dari PR untuk ISLAM??
    So, TGHH dah perjelaskan tapi semua dah persepsi serong.. (persepsi lagi.. hehhe)

    2. Isu Hasan Ali/Selcat, Isu selangor..
    belum keluar apa2 keputusan, lu orang semua dah tanam bermacam2 persepsi ke atas pimpinan PAS. Isu ini adalah sensitif. Lu orang dah letak Pimpinan PAS membuat keputusan mengikut aspirasi rakyat..
    Aspirasi ISLAM camana??


    Bro Xenan..
    ini pandangan wa..
    kesimpulan dari hujah lu, dengan hujah wa..

    Lu berpegang untuk terus menang dengan cara politik demokrasi ini..
    aspirasi rakyat..

    bagi wa..
    aspirasi rakyat dan aspirasi ISLAM berjumpa pada satu titik dan berpisah selepas titik itu..
    Perjuangan ISLAM dan aspirasi rakyat berbilang agama/kaum takkan selari untuk satu tempoh yang lama.. tapi PAS juga sudah memberi ruang untuk itu.. tapi bila PAS meminta Ruang untuk ISLAM dibuka luas lagi.. maka lu nampaklaa kesan macam sekarang..
    ditelan mati bapak.. diluah mati emak..

    sebab itu..
    kalu lu orang pernah kije dgn CIna/india/melayu/mat salleh di malaysia ini.. lu akan nampak jurang ini..
    kemudian lu baca quran.. pasal tegahan yahudi dan nasrani..
    lu akan nampak tanda2 ni menjadi kenyataan di dlm perjuangan politik Malaysia ini secara khusus.. namun secara am, berlaku kat seluruh dunia..

    so, please open our eye into nur of ISLAM..
    then use Quran and Hadis to understand world, not just use experience and so on..

    ReplyDelete
  74. 1. bro..peng "amal" an la..bkan pengalaman.Adei la...jauh sgt maksud dia tuh.Lu teliti la sikit.

    Pasal UG, tayah la buat lawak cm tuh.Banyak gila isu dah muncul.Malas nak ulang A to Z.Btw, wa tak kata tak setuju UG, yg wa tak suka TGHA suka lari dr masalah.Suka dok diam2 biar org bergadoh2.Suka wat tatau sampai kes DPP pon takleh tubuh lagi.

    Die Pres yg tak berkelaku pres.

    Hujah bela TGHA lu mmg superb.Patut la semua masalah tak setel2 lagi.Kene sabar n biar sampai org semua lupa kot.

    hum..serius tak berbaloi nak keco2 kalau pemikiran lu takat nih bro..

    bro,
    Dlm beberapa buku, ade ulamak kata nasionalisma selari dgn islam.Bagi wa agenda rakyat lebih dekat kepada Islam malahan dalam islam terkandung agenda rakyat nih.Sebagai mana ciri2 good governance dan lain2 lagi terkandung dalam islam.

    Pelik camner org cam lu ni berpikir

    ReplyDelete
  75. haha..
    wa salah lah part pengamalan tu.. kuang2..
    minda wa dah nampak lain..
    manusia beb.. lemah.. hahaha..
    tapi wak tak hentam pasal amalan pun, pasal tindakan je..

    bro xenan..

    kan wa dah cakap, ada sempadan/pemisahan pemahaman antara pemikiran kita..

    wa kata ada titik persamaan antara aspirasi rakyat dan aspirasi ISLAM tapi untuk seketika sahaja..
    dan wa minta kita semua kembali kepada rujukan Quran dan Sunnah..

    AT juga kata islam kita terima ISLAM 3rd party, lu sokong hujah AT..

    sepatutnya lu bagila tajuk buku tu bersama penulis dia, at least wa bleh cerna pemikiran wa ni..
    mana2 pemikiran wa yg songsang, wa boleh perbetulkan..

    lu plak kata ada buku nasionalisme selari dgn ISLAM..
    buku mana tu??
    memang ada selari tapi untuk SEKETIKA!!!



    wa bagi hujah atas beberapa isu je.. yang start semua persepsi buruk ke atas TGHH..

    lu nak masalah setel serta merta.. tapi lu faham tak root cause and foundation of the problem yang buat huru hara skarang..

    So.. pemikiran wa tak berbaloi laa..
    itu lu fikir.. wa takde hal..

    sbb pemikiran limited kalu tak berpandu quran dan hadis..
    lu tengok wa ni.. sbb pikir nak hentam lu, pengamalan dan pengalaman pun bertukar.. wakaka..
    lemahnya otak kita..

    wa tak kata aspirasi rakyat takde dlm agenda ISLAM..
    wa tak kata good governance takde dlam ISLAM..
    wa cuma stress agenda ISLAM yakni syiar ISLAM itu terlebih utama dari perkara itu..

    ISLAM itu SYUMUL.. ISLAM akan melengkapka kehidupan di DUNIA dan AKHIRAT.. tetapi bersyarat.. kena amal apa yang ISLAM suruh, tinggal apa yang ISLAM larang..

    ISLAM tak suruh kita tinggalkan DUNIA.. TETAPI jangan lebihkan Dunia drpd Akhirat!!

    lu takde idea ke.. lu hina wa berfikir cam ni?? hehe..
    tapi wa tak kesah.. wa jenis ignorance..
    wa open maa..

    ""Dlm beberapa buku, ade ulamak kata nasionalisma selari dgn islam.Bagi wa agenda rakyat lebih dekat kepada Islam malahan dalam islam terkandung agenda rakyat nih.Sebagai mana ciri2 good governance dan lain2 lagi terkandung dalam islam.""

    lu tengok perbezaan pemikiran lu dgn gua..
    lu rujuk drpd buku..
    tetapi berapa buku..??

    cantek dah tu..
    tapi lagi cantek kalu kita comparekan dgn quran dan hadis..
    kemudian kita comparekan lagi buku2 lain dlm tajuk yang sama (nasionalisme, aspirasi rakyat dan sebagainya.)

    Dlm ISLAM..
    kita di ajar untuk cintakan keluarga, kerabat, negara dan bangsa.. TETAPI jgn melebihi dari cinta kepada AGAMA!!

    mfhum hadis yang masyhur " tidak sempurna iman seorang muslim selagi dia tidak mencintai sedaranya seperti mana dia menyintai diri sendiri"

    ---

    wa ada setuju dgn lu atas berapa titik.. tetapi tak bleh bersetuju atas titik2 yang lain..

    lu bleh hina cara wa berfikir..
    i have to accept it openly..
    itu persepsi lu...
    bagi wa..
    ini la pemikiran wa..

    ----
    sama macam anuar Ibrahim..
    wa boleh accept dia dlm beberapa titik.. tapi dlm titik2 lain ada benda wa tak boleh selari...


    berbeza dgn pimpinan PAS..
    walaupun pada tanggapan lu orang TGNA dan TGHH berbeza..
    dia orang masih dlm landasan yang sama.. perjuangan ISLAM mereka tetap sama..

    sbb itu TGNA masih pertahan TGHH sebagai presiden..

    tetapi lu tak ikut teladan TGNA..
    kenapa??

    sebab pada lu orang.. TGHH mesti turun takhta..

    pada wa..
    even TGHH lucut jawatan pun.. jadi mursidul am sekalipun..
    pandangan lu tentang TGHH masih sama..

    atas sandaran apa wa cakap macam ni??
    bila lu baca surah2 dlm Al-Quran..
    lu akan jumpa sifat2 ini sudah diceritakan lama sejak zaman nabi lagi.

    itulah cara pemikiran wa yang pelik..

    it sad but true..

    hehehe

    ReplyDelete
  76. bro,
    Mmg berbeza pemikiran kita.Kalau bro bersetuju atas titik persamaan, wa pulak berpendapat nasionalisme dan agenda rakyat adalah subset dlm ajaran islam.

    Tak salah mengasimilasikan pemahaman ini dgn syarat tidak boleh melampaui islam n tak mungkin sama dgn pemahaman barat.

    Bak kata org minang

    "Adat basandi syarak, syarak basandi kitabuLLah, syarak mangato adat mamakai"

    Adapon salah satu rujukan wa pasal nasionalisme ialah konsep dari hasan al bana iatu konsep al-wathaniyah dan al-qawmiyah.Tak perlu wa terang lebih kot sbb rasanya bro lg tau.

    Pelik pemikiran bro ialah atas tajuk keengganan bro meletakkan sesuatu pada tempatnya.Bukan atas tajuk TGHA itu sendiri.

    Mmg benar, TGHA akan terus dipertikai kalau tak berkelaku setaraf dgn apa2 jawatan yg dipegang dlm PAS.

    Sama seperti Pak Lah dipertikai dulu kerana tak berkelaku seperti PM.

    ReplyDelete
  77. SFH

    "Lu nak menang di Dunia..
    wa nak utamakan Kemenangan di AKhirat!!"

    hehe..
    dunia bwk akhirat bro..
    menang dunia menang lg di akhirat.
    tu moto yg wa mau kan..

    mungkin lu x mau menang dunia
    coz lu utamakan kemenangan akhirat kot?

    wa mau menang dunia
    menang lg beso di akhirat..hehe

    ReplyDelete
  78. nape?
    klu hadi turun takhta
    dikira x menang akhirat ke?hehe

    klu main game ni
    kene menang dunia
    baru leh wat bwk negara menang lg
    di akhirat.

    org g perang zaman dulu2 pon
    nak menang dlm perang?
    sebab apa..
    saja2 je..
    sebab nak harta perang ke?

    masa perang tu
    ada tak pglima perang kluar kata2
    biar kita kalah asalkan islam menang masa perang tu?haha

    mungkin ada kot..
    coz wa blajo sirah x abis lg...hehe

    ReplyDelete
  79. uma,

    kalau taksub pd individu dah berkarat, susah nak tanggal bhai...lu cakap la macam mana pun, fikiran dia tetap tak boleh berfikir dgn rasional tanpa unsur emosi dan sentimen..candu dah jadi darah daging bhai......

    -penembak babi-

    ReplyDelete
  80. Bagus kupasannya. Bersetuju sekali dengan kamu. Sibijak TGNA telah perturunkan sebegitu banyak ilmu berpolitik. Ini sangat bahaya untuk kesihatan UMNO maka disantau dan diracunnya TGNA dengan pelbagai cara supaya dia segera mati. UMNO tahu ilmu TGNA tak mampu dimanfaatkan oleh sibodoh Hadi dan juak2nya yang didokong penyokong taksub. Hanya kematian TGNA sahajalah peluang mereka untuk melemahkan seterusnya mengkafankan PAS.

    ReplyDelete
  81. salam,

    Bro xenan,
    wa faham Lu pertikai TGHH kerana karisma dan kepimpinan dia itu, pada lu tak cukup untuk sistem demokrasi ini..
    then lu compare dengan pendekatan TGNA as benchmark utk masa sekarang dan TG Fadhil pada masa lalu..

    Then,
    wa plak defend karisma dia atas kapasiti utk kepentingan ISLAM secara keseluruhannya..

    Lu nak tau karisma TGHH akan memberi kesan atau tidak, lu orang takkan nampak skang..
    Masa sekarang akan merakam untuk sejarah akan datang..
    Seperti mana ketika saidina Umar melucutkan jawatan Khalid al walid sebagai panglima perang.. orang tak nampak kesan masa itu, tetapi kesan selepas itu.. walaupun masa berlalu sudah lama...
    Dan pada masa itu, apa Saidina Umar lakukan bukan satu tindakan popular ketika Umat ISLAM sentiasa menang dlm peperangan dengan Khalid al Walid..

    itu hujah gua buat masa sekarang..
    kalu lu nak tuduh wa sokong melulu,
    wala bodo..
    wa tak letak sesuatu pada tempatnya..
    Not fair laa..

    even.. katakan lu orang berjaya memaksa TGHH turun jawatan..
    wa akan wala dan patuh pada presiden baru mengikut prinsip2 ISLAM ini..
    BUT.. yang wa stresskan sekarang,
    untuk wa terima lu punya pendapat..
    Lu jelaskan logik dunia dan sandarkan dengan dalil2 naqli..
    then.. no point laa wa bising..
    sebab wa dah kalah hujah mutlak iaitu hujah bersandarkan Quran dan Hadis..

    Pada wa, TGHH berkelaku setaraf dengan corak pemikiran dia untuk kepentingan ISLAM..
    bila lu nampak dia membisu, dia membisu pada isu2 sensitif seperti kepala lembu, isu kerajaan selangor dan sebagainya..

    Isu2 seperti ini, bila TGHH buka mulut, akan memberi kesan..pertama kesan kepada pengundi melayu dan kedua kesan kepada bukan melayu..

    Kesan kepada melayu yang majoriti ISLAM dan kesan kepada non malay yang memberi undi kepada PAS atas dasar keadilan (bukan atas dasar ISLAM)..

    Sama ada kita nak admit atau deny,
    racism takkan hilang macam debu2 sahaja..
    Lu tengok DAP, Hindraf dan sebagainya..

    Kita tak nak racism tapi kita tidak boleh menolak kehadirannya kerana ia seperti duri dalam daging..

    Yahudi/nasrani takkan rela dengan ISLAM sehingga hari kiamat..
    Dan di malaysia ini, bangsa apa yang banyak menganut agama nasrani?? yang ni kita kena waspada.. tetapi tidak semestinya kita tidak berunding dan berbincang dgn mereka kerana sejarah Nabi pun ada buat macam tu tetapi lihatlah kesan2 nYa.. semua ini terkandung dlm Al-Quran dan Hadis..

    Jika lu lihat sejarah pembinaan negara ISLAM madinah, ISLAM ada baiah dengan bangsa Yahudi dan sebagainya, tapi lu tengokla sifat yahudi dlm negara ISLAM madinah tersebut.. dlm2 berbaiah pun mereka sanggup menolong kafir Quraisy memerangi negara ISLAM madinah, negara yang mereka tinggal.. DAN DALAM AL-QURAN, kita di suruh berwaspada dgn YAHUDI/NASRANI ini.. yang mana di MALAYSIA ini, pengikut2 mereka ada di seluruh negara..

    itu hujah gua..
    jika masih tidak meletak pada tempat sepatutnya..
    bagitahu la ye...

    ReplyDelete
  82. Salam,
    BRO Uma,

    Lu tak adil laa..
    lu ambil ayat wa sekerat2..

    memang wa kata wa utamakan kemenangan di akhirat.. tetapi tak bermakna wa nak biar kalah di dunia.. lu bacalah komen secara penuh.. panjang lebar wa explain tu..

    Sebab.. perjuangan ISLAM ini.. adakala kita terpaksa memilih antara dua, dunia dan akhrat, bila bertembung, akhirat la yang paling utama..
    selagi tidak bertembung..
    Kita harus menang kedua-duanya...
    BODOHLA kalu peluang menang kat DUnia ada, kita biarkan terlepas..

    Siapa cakap wa tak nak menang di Dunia.. jgn igorance dgn hujah2 wa yang lain..

    sebagai Ahli PAS..
    wa akan wala pada pimpinan selagi teguh dengn prinsip2 ISLAM..
    Itu yang wa defend TGHH..

    Jika lu kata sebab nak cilok ISLAMIC state dlm demokrasi ni,
    TGHH kena turun sebab nak ambik hati pengundi malaysia khususnya bukan ISLAM..
    atas Dalil NAQLI apa lu sandarkan untuk ini??
    logik dunia dah lu orang kuarkan, wa terima apa yang patut, dalil naqli.. mananya?? baru orang2 macam wa ni boleh tunduk atas desakan orang2 macam lu..

    Sbb orang2 mcam wa berpegang atas dua dalil, dalil aqal dan dalil quran/hadis..

    ye.. wa memang pelik berfikir macam ni.. but inilah sample pimikiran sebahagian ahli PAS yang lain...

    Lu nak hujah lagi.. wa akan detail satu persatu pemahaman wa dgn demokrasi MALAYSIA ini dan kaitan dengan syiar ISLAM satu persatu.. TAPI Lu kena bagi atas tajuk kita harus mencari point2 tersebut..

    wa admit.. mungkin wa ada kekurangan dlm hujah wa..
    normal laa tu.. that's why kita berhujah.. di sebalik meneguhkan pendirian, kita juga mencari kelemahan sandaran kita..

    thanks for that reason..

    ReplyDelete
  83. SFH

    masa sahabat kluar strategi gali parit.
    wa x tahu samada nabi ada minta sahabat tu nyatakan dalil2 dan sirah2 nabi2 dahulu kala.
    ada ke?
    klu ada
    minta lu tolong bg dalil yg diberi oleh sahabat tu dlm mlontarkan idea gali parit.


    bg wa
    hadi bg ruang
    org lain jadi presd PAS
    utk mcilok agamaNYA dlm bernegara.
    nape?
    x leh ke?
    klu hadi bukan org yg sesuai
    utk mpgaruhi org awam pbagai
    dan myusahkan PAS utk mdpt undi org awam..
    terajang je lah dia..
    coz matlamat kita utk dpt undi majoriti org msia
    dlm mcilok agamaNYA dlm bernegara.

    nape org lain x leh jadi presd ke?
    1 juta ahli PAS
    dia sorg je yg layak?
    dia sorg je ke iman tahap gaban Z?
    yg pimpinan lain
    semua iman tahap hampeh?

    klu itot sirah
    pasai puak kafir mekah
    tarak setuju dgn pjanjian sebab ada perkatan persuruh Allah.
    nabi leh padam kan..
    sedangkan sahabat2 x setuju.
    sebab nabi setuju
    apa strategi nabi?

    ni kan pulak hadi..
    bg wa
    klu hadi x leh diterima oleh rakyat pbagai dan myusahkan PAS
    dlm mpgaruhi undi majoriti
    maka terajang je lah dia..
    bubuh org lain.
    awat klu terajang hadi
    PAS bukan parti islam ke?
    klu terajang dia
    PAS mgejo dunio ke?
    klu terajang dia
    PAS jadi kafir ke?

    bg wa
    terajang hadi adalah 1 strategi
    utk mpgaruhi org awam
    mgundi PAS
    bg mcilok agamaNYA dlm bernegara.


    bg wa
    jawatan dlm pjuang yg mgatakan diri mereka adalah pjuang islam ni
    bukan pegang jawatan sampai mati
    tp mcari dan mberi jawatan pd individu yg
    punye ciri2 tertentu yg mampu
    mbwk pjuangan jauh kehadapan.

    sirah
    mgatakan.
    rasulNYA bdoa dan riki2
    individu yg punye ciri2 tertentu
    utk bersama islam bg mguatkan islam.
    nape?
    awat rasulNYA x cukup lg ke?
    nape nabi nak cari org punye ciri2 yg tertentu
    siap bdoa agar mereka bersama islam?
    utk apa saja2?

    klu nabi pon bdoa
    dan berusaha agar ada individu yg punye ciri2 tertentu pd masa tu
    dan realiti sana tu utk bersama pjuang islam.

    ni kan pulak PAS.
    kene usahakan individu tertentu
    yg punye ciri2 tertentu dan realiti saat ni sesuai dgn tuntutan semasa utk lead PAS
    dlm mpgaruhi rakyat msia utk bersama bg menangkan PAS
    dlm mcilok agamaNYA dlm bernegara.


    maap ckp
    buat totok2 hadi.
    bg wa
    hadi dah x relevan pd realiti la ni.

    ReplyDelete
  84. salam,

    Bro Uma..

    Masa sahabat cadang gali Parit..
    itu di zaman NABI SAW..
    pada masa itu, umat ISLAM ada panduan yang masih hidup iaitu Muhammad SAW..
    Kalu tak silap wa, yang cadang itu Salman Al-Farisi, (correct me if i m wrong)..
    Reason Salman bagi cadangan cam tu, kerana menurut pengalaman dia di parsi, Mereka bertahan dlm kota yang dikelilingi Parit2 yang digali..
    Itu dalil Aqli bagi Salman Al Farisi.

    keadaannya berbeda ketika ini,
    tetapi kalu lu tak nak bagi dalil naqli tersebut.. takpe laa..

    kalo macam tu, susah laa lu goyahkan pegangan orang macam wa ni, yang mana masih berlambak dlm PAS.


    wa bawa contoh baiah negara ISLAM Madinah bukan perjanjian Hudaibiah iaitu antara Quraisy dan ISLAM..

    lu bagi contoh Perjanjian Hudaibiyah,
    pada waktu itu, ISLAM sudah ada negara iaitu Madinah Al Munawwarah..

    wa punya contoh dlm hujah sebelum ini ialah dlm piagam Madinah,
    Dlm konteks untuk baru membina Negara ISLAM,
    Seperti sekaranglaa, dlm konteks nak menang demokrasi untuk ISLAMIC STATE.
    Di mana yahudi/nasrani dlm hendaklah mematuhi perjanjian untuk berkongsi negeri Yang ditadbir Rasullullah SAW iaitu MADINAH.
    Tetapi dlm mereka berjanji sekalipun, mereka berpaling ketika puak kafir Quraisy menentang Nabi SAW.
    Dan marahnya nabi pada golongan itu sehingga Nabi SAW memmanggil mereka dengan “ HEY anak-anak kera” merujuk kepada ketrunan mereka yang ingkar pada hari sabtu

    Dan, sejarah ini yang perlu kita ambil kira dlm perjuangan demokrasi untuk perjuangan ISLAM di Malaysia. Dlm kita bertahaluf dgn Non MUSLIM, kita seharusnya sentiasa berwaspada!!!

    so, lu punya counter isu kat sini void bagi wa.. tapi kalu lu counter dengan perjanjian ISLAM madinah dgn Yahudi..
    kalu point wa salah.. then wa harus admit hujah lu memang mantop..

    UMA,

    wa dah kata sebelum ni..
    wa defend TGHH atas kapasiti dia masih presiden dan masih mampu memimpin..

    Kalau lu berjaya dgn misi lu and geng2 lu untuk memaksa TGHH letak jawatan dan diganti dgn Presiden lain yang lagi berkaliber, wa takde masalah..
    Namun dalam konteks TGHH masih presiden, selagi tu wa defend pendirian dia as PRESIDEN.. sebab itu perwakilan lantik dia jadi PRESIDEN.
    Jika ada Presiden baru, wa wala laa pada PRESIDEN BARU..

    Itulah perbezaan kita,
    Wa boleh wala dgn PRESIDEN dulu, sekarang atau akan datang,
    Kenapa lu nak persoal hakikat pegangan wa Ini..
    Sama ada lu lontarkan wa ni Totok Hadi, tak jadi masalah..
    Kerana wa totok TGHH bukan atas kapasiti TGHH sebagai seorang insan sahaja tetapi sebagai current PRESIDEN dan masih ada sokongan ke atasnya..

    PERSOALANNYA..
    Kenapa marah bila ada yang Wala atas prinsip..
    Bukan Wala bodo dan taksub membabi buta..
    Sebab ini yang dianjurkan NABI SAW..
    Hendaklah bersama jemaah selagi tiada melanggar lunas2 ISLAM..

    Susah ke kita nak faham benda ni..

    ReplyDelete
  85. SFH wrot:
    sebagai Ahli PAS..
    wa akan wala pada pimpinan selagi teguh dengn prinsip2 ISLAM..
    Itu yang wa defend TGHH..

    YOU ARE WRONG BRO!

    Didalam tanzim, yang tertinggi ialah Mursyidul Am. Bukan Presiden. Presiden tertinggi di dalam organisasi sekular. PAS sebagai harakah Islamiah telah melantik TG Nik Aziz sebagai Ketua Majlis Syura. PAS sebagai organisasi sekular telah melantik secara demokrasi Hadi Awang sebagai Presiden.

    So anda menyokong PAS sebagai harakah Islamiah atau organisasi politik sekular?

    ReplyDelete
  86. SFH dah mengarut. Tak baca Perlembagaan PAS. Buka halaman 5.

    Kuasa Tertinggi di dalam PAS adalah Majlis Syura Ulamak yang wajib dibentuk supaya kekuasaan PAS dan mana-mana pemimpin yang dipilih oleh Muktamar mematuhi dasar perjuangan PAS yang berteraskan Al-Quran, Hadith, Ijma Ulama dan Qias.

    Dipengerusikan oleh Mursyidul Am yg diberi kuasa a) menguhurai, menjelas dan mentafsir dasar PAS ... b) mengeluarkan arahan dn perintah supaya dasar dipatuhi... c) menjaga, mengawal tatatertib PAS.

    Sahih, SFH tak baca Perlembagaan PAS.

    Bila kena tegur melenting tak tentu pasal.

    ReplyDelete
  87. well done kalu lu orang dah research pasal perlembagaan..

    honestly, wa tak baca pun perlembagaan yang lu bagitahu tu..

    tapi sejak bila plak lu main ikut perlembagaan ini bila tak setuju dgn TGHH.
    TGNA nik aziz setuju je dgn TGHH.

    Tindakan dia nak perbetulkan persepsi orang ramai terhadap PAS..

    TGHH as presiden adalah sebagai Kuasa executive, kuasa pelaksana.
    Manakala Majlis SYura Ulama adalah sebagai penjaga dasar. TGHH juga adalah ahli Majlis Syura..

    main tuduh secular la plak..
    haha..
    paku dulang paku serpih..
    mengata orang, dia yang lebih..

    wa tak tahu lu sape sbb guna anon,
    tapi kalu lu main tuduh secular cam ni, macam jumud PAS yang lain laa ( yang selama ni dilabel jumud),
    tak setuju, terus label macam2..

    sekarang, lu orang dah buat kita keliru..

    hahaha..

    Mursidul AM, pemimpin utama,
    Presiden pemimpin kedua.. cam tu??

    haha.. pandai lu pusing hujah wa di sebalik anon.

    patutla PAS dlm dunia maya sekarang nampak cam dua..

    ada orang tak bleh terima TGHH dan TGNA dlm satu landasan..
    Tak dapat bezakan antara tugas TGNA dan TGHH..

    lu boleh terima TGNA je..
    sedih laa cam ni..
    lu tak iktiraf TGHH,
    tapi TGNA iktiraf TGHH..

    hahaha.. keliru.. keliru ( mcm lagu ramli sarip)

    now, wa terpaksa admit.. dlm dunia maya ini, betulla ada orang nak pecah belahkan PAS dengan mengasingkan Pengaruh TGNA dan pengaruh TGHH...

    sebabnya jelas..
    gandingan TGHH dan TGNA menyebabkan kekuatan ISLAM itu terpancar kepada MUSLIM dan Non MUSLIM..
    so, mereka berdua ini kena dipisah..
    kalau tak buruk padahnya kepada perjuangan DUNIA..

    bila wa ditegur wa melenting??
    hehehe.. wa balas dgn hujah laa...
    melenting tu, lu bagi tahu yang mana??

    wa open maaa...
    tapi kalu lu cop wa melenting gak.
    nak wat camana..
    PERSEPSI maaaaaaa... hehehehe..

    ReplyDelete
  88. Tak baca Perlembgaan, betullah perkataan2 SFH sudah tidak boleh digunapakai lagi.

    Pergi baca dulu baru berhujjah.

    Anda tak faham PAS sebagai harakah Islamiah dan sebagai entiti politik di dalam kerangka organisasi kontemporari.

    Sebagai sebuah harakah Islamiah, semua ahli PAS dari Presiden sehingga kepada ahli PAS biasa perlu patuh kepada 1 arahan dan 1 nakhoda. Nakhoda tertinggi yang diperuntukkan oleh perlembagaan ialah Majlis Syura Ulamak yang dipengerusikan oleh Mursyidul Am.

    Apabila TGNA satu ketika mempersoalkan tentang karenah "pemimpin-pmimpin bermasalah" sehingga mencadangkan EGM yg diturunkan bererti satu teguran kepada TGHH dan kumpulannya.

    Tetapi kedegilan kumpulan pemimpin bermasalah tersebut menyebabkan TGNA malas nak layan lagi.

    ReplyDelete
  89. anon, lu tak payah layan SFH si mabuk UG tu.

    budak mentah, tapi berlagak hebat dgn memutarbelitkan hujjah oranglain.

    Sibuk minta dalil naqli, dia sendiri tak bawa walau satupun dalil naqli.

    Dia kata TGHH ada bawa dalil naqli untuk UG. Semuanya dah terbatal? kenapa tutup UG jika yakin sudah ada dalil aqli dan naqli?

    ReplyDelete
  90. hahaha..
    persepsi lagi..
    TGNA malas nak layan lagi..
    wakakaka..
    weh anon kat atas..

    itu TGNA cakap ke.. lu yang ulas??
    hahaha...

    TGNA kental dlm perjuangan ISLAMnya..
    kompem lu tak kenal TGNA dlm erti septutnya....

    boleh cakap TGNA malas nak layan..
    kalo ikut ayat ko ni.. TGNA dah putus asa nak nasihat laa..

    hahahaha...
    hahahaha..

    dah pecah tembelang siapa membawa cerita bukan2.. wakakaka

    wa dah kalah hujah laa..
    lu menang..
    lu power laa...
    wa admit lu power...

    wa masih nak main2 ni...
    jomla main2 lagi..
    hehehe..

    ReplyDelete
  91. hahaha.. jom main2 lagi.. kita buat rekod komen dlm entri ni.. wakakaka..

    alamak.. Bro Uma..
    jwapan aku kat komen lu dah naik atas laa..

    ada orang follow la plak..
    sending2hell... wakakaka..
    ko malaikatmaut ke??

    tak ori langsung.. wakakaka..

    ReplyDelete
  92. sfh, wa ulas lu punya perkataan yg lu kata lu wala kpd pemimpin.

    lu wala salah orang ler... TGNA is still the "highest" leader of PAS and not TGHH.

    Kalau itu tak faham lagi, gerenti lu punya ilmu masih manyak low class. God knows.

    ReplyDelete
  93. sfh, mmg anda sdg diikuti oleh malaikat2 yang tak mahu kamu terus menyesatkan manusia lain.

    tidak tahu kah anda bahawa apa yg anda tulis di sini tertulis juga di buku anda oleh kiraman katibin?

    jika Allah tak sayang kamu, kamu dibiarkan saja tanpa peringatan.

    ReplyDelete
  94. kalu ikut lu..
    TGNA highest leader..
    wa wala pada TGNA.. bila masa plak wa hentam TGNA..

    TGHH juga leader, wa pun wala laa..
    takde salah nya, dia pun still leader.. kalau 2nd leader sekalipun, wa masih wala.. wa wala pada semua pimpinan PAS..

    apsal kecoh pasal hierarchy plak ni??
    hahaha.. takde modal dah ke??

    haha.. wa punya ilmu masih low class..
    tak macam lu.. lu punya high class.. sbb tu la sembunyi disebalik anon..
    sbb lu punya high class.. wakakaka

    ALLAH knows..
    betul laa apa lu cakap..

    lu memang high class ilmuwan..

    wa salute lu..
    well done bro..

    ngee.. ngee...

    ReplyDelete
  95. aduh..
    wa menyesatkan orang ke??
    hahahaha...

    part mana eh tu..

    bang.. tolong tunjuk kat saya part mana..

    wakakaka...

    ReplyDelete
  96. padan ler kamu tuh
    menyoal tanpa keikhlasan dengan terhilai di hujung perkataan..

    nanti kamu akan dihilaikan kelak.

    baca artikel bongkarsauh yg terbacu, sipembaling kasut akhirnya dibalingkan kasut ke kepalanya.

    apa yg anda beri anda akan dpt semula!

    sunnatullah takkan berubah.

    ReplyDelete
  97. eh..
    faham laa plak...
    ingat tak faham...

    yg macam tu faham plak..

    OK laa cik ANON..

    TQ for the FUN..

    next time we play2 aaaaaaaaa...

    ReplyDelete
  98. “ Afakhasib-tum an-nama kholaq-nakum ‘abatsan wa an-nakum ilaina laa turja’un ?”

    “Apakah kau (manusia) menyangka bahwa Aku ciptakan kamu dengan main-main dan (kau kira) kamu tidak akan dikembalikan kepada KU?”

    ReplyDelete
  99. bro.SFH..

    mana dalil dari nas & sirah nabi zaman dulu kala disaat sahabat tu bg idea strategi gali parit?
    idea tu ada dibuat oleh nabi2 zaman dahulu kala ke?
    ada dlm kitab2 zaman sebelum tu tak?

    pastu lu tanya lak pglima
    yg bakar kapal apa dia nas dan sirah2 disaat beliau mberi cadangan dan melaksanakan tindakan bakar kapal tu.?


    nas dan sirah utk terajang hadi.
    guna pakai khalid al walid pon ok kot...hehe
    klu umar terajang khalid al walid sebab menang perang sokmo
    kita nak terajang hadi
    sebab hadi nampak gaya nye
    myusahkan PAS utk nak menang...haha


    wa bukan ckp soal kerjasama dgn non muslim.

    wa bercakap soal
    hadi perlu mberi ruang sahabat lain
    utk lead PAS.

    bg wa
    idea utk terajang hadi ni
    bukan persoalan wala
    ia mrupakan salah 1 dari byk2
    strategi utk mpergaruhi mentaliti pgundi yg pbagai yg ada
    dlm realiti semasa utk mgundi PAS
    bg mcilok agamaNYA dlm bernegara.

    klu hadi adalah punca nya
    myusahkan PAS
    dan myukarkan PAS
    mdpt undi dari pbagai lapisan rakyat msia..
    maka kita terajang dia..
    klu dia pon x leh pikir apa yg terbaik buat PAS di saat mharungi realiti semasa yg ada buat masa ni.

    masalah yg beso bg pjuangan yg mgaku bjuang utk islam..
    bg wa adalah,
    pegang jawatan sampai mati
    walaupon ada individu yg lebih berkelayakaan yg sesuai dgn realti dan tuntutan semasa, tp sebab dah pegang jawatan lama. maka sukar utk mbuang jawatan tu dgn sendiri..
    melainkan kene terajang.
    termasuk lah wa....hahaha


    bg wa
    hadi lebih sesuai dok mjadi pjaga dasar PAS..
    utk bersilat atas pentas
    bg kat org yg lincah
    dan licik dlm bersilat atas pentas
    demi utk mcilok agamaNYA dlm bernegara.

    klu PAS sebelum ni muka hadi
    x leh cari makan.
    kita bubuh PAS dgn muka lain
    yg sesuai dgn realiti dan tuntutan semasa dlm mpergaruhi mentaliti masyarakat msia yg pbagai.

    mcm product makanan laaa...
    bila bubub cop lambang masjid
    pale otak melayu pon ingat ia product org islam
    maka senang pale otak melayu
    nak terima.
    walaupon pd hakikatnye
    ia dtg dari org non muslim.
    nape non muslim x bubuh cop lambang tokong?

    begitu gak,
    kedai makan...
    bila kedai makan tu muka org melayu yg keje, pale otak melayu
    senang utk menerima kedai makan tu
    sedangkan kedai tu milik org non muslim...ayam pon x tahu sapa yg supply. tp melayu islam sonang nak terima.

    begitu gak dgn jenama
    or kedai ala nama melayu dan islam..
    senang bg masyarakat melayu islam
    utk menerima nya.

    maka,
    klu muka hadi tarak laku
    dlm mpgaruhi masyarakat pbagai
    dlm mberi sokongan atas kertas undi pd PAS
    maka kita terajang hadi
    bubuh muka yg baru
    yg mampu mpgaruhi
    dan mgoda masyarakat pbagai
    dlm mberi sokongan atas kertas undi pd PAS...

    bg wa terajang hadi
    adalah startegi marketing buat PAS...haha

    ReplyDelete
  100. salam,
    Bro Uma,

    lu dah bagi pendapat lu,
    wa dah bagi pendapat wa, then wa dah huraikan kenapa itu ini..

    dlm isu dalil sahabat Cadang gali parit, tu kan wa dah jawab kat atas tu,
    Nabi stuju dgn cadangan Salman al Farisi, itulah dalilnya.

    sbb pada masa itu, rujukan dalil adalah Nabi sendiri..
    Sekarang suasana berbeza dgn apa yang wa dalilkan...
    lu nak paksa wa keluarkan dalil lagi ke??

    apa pasal orang yang diseru keluarkan dalil??
    sekarang ni, lu nak paksa wa terima hakikat TGHH kena lucut jawatan, so kuarkan dalil lu..

    Wa pertahankan TGHH, wa dah guna dalil utk itu.
    Mudah je kan??

    Bro,
    kita bukan nak cari idea sape yang hebat,
    tapi kita nak cari kebenaran.
    kalu lu kata strategi marketing PAS akan lebih selesa tanpa TGHH..
    Go for IT..!!

    Since itu yang bro dah tanam dlm kapla, perjuangkanlah..

    tapi orang macam wa tetap perjuangkan falsafah mcm wa ni..
    lu tak bleh deny itu..
    KECUALI ternyata langkah2 wa ni tertolak secara mutlak oleh dalil quran dan Hadis..
    itu wa kena terima laa.. wa di pihak yang perjuangkan ideologi yang salah..

    Dan dalam kita berhujah, kita perlu tahu di mana kita perlu berhenti..

    So, adakah lu faham kenapa wa berhujah??

    lu nampak wa berkeras wa kata wa di pihak yang benar ke??

    tidak, wa hanya berhujah utk mencari kebenaran, sama ada kebenaran itu ada dalam diri wa atau lawan penghujah wa. itu kita perlu teliti..

    wasalam...

    ReplyDelete
  101. bro.SFH


    nabi setuju dgn salman
    tp adakah nabi btanya salman nas dan kisah sirah nabi2 zaman dulu bila mana salman bentang idea tu?


    begitu gak kisah pglima bakar kapal.
    apa dalil yg beliau kluarkan
    disaat melontarkan idea dan mgambil tindakan bakar kapal tu.
    apa dalil yg beliau nyatakan pd pjuang2 semasa beliau melontarkan idea tu..
    adakah pjuang yg ada masa tu,
    bertanye dalil nas or sirah bila beliau mgambil tindakan tersebut?
    klu lu tahu
    mungkin leh share bersama.

    nak terajang hadi kene kluar dalil.?
    so apa dalil yg lu org
    kluarkan semasa nak terajang asri?
    apa dalil yg lu org pakai utk terajang
    hasan sukri?
    apa dalil yg lu org pakai utk terajang harun taib?

    klu khalid alwalid kene terajang
    sebab menang perang sokmo..
    hadi nak kene terajang
    sebab myusah dan myukar kan PAS
    dlm mpergaruhi masyarakat pbagai
    atas sebab persepsi yg berlaku atas diri nya myukarkan PAS menang
    bg mcilok agamaNYA dlm bernegara.

    mcm wa kata,
    klu muka hadi x leh cari makan
    bubuh je lah muka lain
    apa susahnya..
    coz kita nak mpergaruhi masyarakat pbagai dlm beri sokongan atas kertas undi bg menangkan PAS
    dlm mcilok agamaNYA dlm bernegara.
    apa perlu nak ptahankan hadi nya.
    bg wa
    hadi bukan keutamaan utk wa ptahankan.
    keutamaan wa sekarang
    kemenangan PAS bg mcilok agamaNYA
    dlm bernegara.
    klu muka hadi x laku...
    wa terajang hadi
    bubuh muka lain
    yg sesuai dgn realiti dan tuntutan semasa.

    ReplyDelete
  102. Uma..

    dlm konteks panglima bakar kapal..
    Itu Pemimpin yang cadangkan..

    Sekarang TGHH pemimpin..
    lu penyokong PAS..
    lu nak TGHH turun atas arahan seorang penyokong,
    lu bukan pemimpin, tang ni baru ada isu wala..

    SO, lu nampak tak suasana nak menggunakan dalil sekarang??

    Kan terbalik songsang tu cara nak keluarkan dalil..

    dalil utk itu"

    Kena ikut imam sebagai suruhan Nabi..
    Imam ketika itu, Panglima tu laa..

    Sama dlm kes Salman,
    Salman cadang kat Rasullullah,
    Apa kejadahnya, Nabi nak mintak dalil dari Salman...??
    Nabi kan Pemimpin ketika itu..menerima wahyu direct dari ALLAH plak tu..
    Bila cadangan dari Salman dah dipersetujui, tambah plak, Yang buat keputusan adalah junjungan Nabi SAW..
    maka tak perlu dipersoalkanlah..

    kalu lu nak guna dalil dlm isu wa vs lu ni..

    lu boleh guna isu ketika pertembungan antara ALi dan Muawiyah ke..

    itu baru tepat bro..
    antara pemimpin dgn pemimpin,
    bukan antara penyokong dgn pemimpin..

    Itu wa bagi contoh kaedah untuk terbit dalil dan hujah laa..

    kalu lu tak setuju dgn wa part ni..

    wa nak cakap apa lagi..
    wa surrender jer laa...

    Itu yang wa nak perbetulkan..
    kalu lu insist gak nak suh ikut cara lu kuar dalil..
    seriously, wa tak bleh nak lawan lu..

    kalu macam ni, seriously, wa kena stop laa...
    nanti ada fitnah antara kita plak..

    ok bro..

    chilll........

    ReplyDelete
  103. bro.SFH

    tu mcm klu pimpinan bg cadangan dan arahan
    main ikut je..
    tanpe perlu mereka kluar dalil2 seperti mana lu nak kan.
    klu pyokong nak berdalil2
    jatuh dlm bab wala lak.

    tul ke bro?
    mcm ne kisah umar
    dihentak pale lak?
    pyokong selamba badak air je kasi dalil,
    dan umar membenarkan.



    bg wa
    bab dalil ni
    bukan sebab lu pimpinan or pyokong
    maka lu ada kuasa utk kluar dalil2..
    tp lebih kepada
    memberi hujah masing2
    bukan klu ia sorg pimpinan maka
    x leh berdalil2 dgn mereka.
    klu di macai bawahan
    kene kluar dalil.

    bab salman,
    salman mgluarkan startegi gali parit.. nabi bersetuju
    dgn idea tersebut,
    tp persoalan nya
    atas nas or dalil apa yg dikluarkan oleh salman utk mguatkan hujah nya dari idea2 sahabat2 yg lain?
    ayat quran mana salman pakai
    utk mgukuhkan idea gali parit
    dari idea sahabat2 lain?

    lu tgk sirah kisah tawanan perang.
    apa dalil yg dikluarkan oleh
    sahabat2 utk mguatkan pandangan mereka?
    idea mana yg nabi guna pakai?
    dan apa ayat yg Allah turunkan dlm kisah tersebut.
    ada yg mgatakan umar
    guna pakai dalil quran utk mguatkan hujahnya..

    alamak..
    dah lupooo bab2 sirah ni..
    kene study bukak kitab balik...haha

    wa x nafikan
    ada bede memang perlukan dalil2
    dan wa x nafikan
    ada bede x perlukan dalil2

    bg wa
    utk terajang hadi x perlu dalil2 nas yg khusus siap dgn kisah sirah.
    tu ijtihad semasa wa..
    cukuplah dgn pandangan wa
    klu muka hadi x leh cari makan
    bubuh muka lain...hehe
    yg penting PAS leh menang beso
    klu hadi myukarkan PAS
    utk menang..
    maka ijtihad wa..
    terajang hadi
    bubuh muka lain yg sesuai
    dgn realiti dan tuntutan semasa.



    utk AT,
    klu lu nak rembat hadi
    at least sirah2 dan kisah ulamak2 dulu2 kene gempak gak..
    baru senang nak cilok mcilok
    sambil menembak tepat.
    klu x, leh tergolek2.
    so make sure jgn main permainan yg
    hadi memang terer...hehe

    kebijaksaan mcilok amat diperlukan,
    seperti mana kisah mamat
    yg terajang semua ulamak serban beso..tp kantoi di tgn bdk kecik.
    so lu kene jadi mamat tu kekejap je..haha

    ReplyDelete
  104. kisah budak dan mamat yang terajang ulama besar itu ialah kisah ketika Imam Hanafi semasa kecil ..
    Imam hanafi la budak itu.

    lawannya ketika itu ialah seorang ateis yahudi, wa lupa plak nama dia..

    hehe..

    uma,
    wa tak condemn siapa yg patut guna dalil itu ini..
    yang WA STRESS IALAH..

    penggunaan Dalil berdasarkan peristiwa yang terdekat,
    macam lu nak terbit hukum yang takde hitam putih,
    Lu kena pakai Qias hadis yang terdekat..
    itu macam laa..

    Itu yang wa pertikai cara lu suruh wa hurai dalil ketika Salman cdang gali parit dan Ketika panglima Pembuka Cordoba membakar kapal2 mereka..

    Kan ada perbezaan tu, dengan cara kita berhujah sekarang, suasana berbeza,

    Bab Umar ditegur,
    Itu baru keadaan yang betul jika lu ambil dalil dari situ..

    TGHH pun amal cam tu,
    lu tengok seminar baru ni,

    selamba dek je dia dikutuk depan2 oleh prof hassan Abdullah dan Aziz bari..

    dari awal sampai habis, duduk je kat kerusi dia barisan depan..

    chill bro..

    wa puas hati pandangan lu..
    nak wat camne..
    itu jer laaa...
    takkan wa nak paksa lu terima hujah wa..

    But it good to have discussion like this,
    at least , kita tahu mana cabang2 yang kita kekurangan dan boleh improve..

    ReplyDelete
  105. "selamba dek je dia dikutuk depan2 oleh prof hassan Abdullah dan Aziz bari.."

    kaninabe
    SFH terlupa Trengganu hntr Abu Bakar Chik dan kamaruzaman Mohd dari Selangor dihantar untuk belasah Aziz Bari di seminar itu.

    ReplyDelete
  106. sfh, wa respect pandangan lu.. cuma, gua risau, kalau mcm tu la pandangan sebahagian besar ahli pas sekarang, silap2, kalah besar nanti PRU13...

    mula balik dari bawah...adoihai...

    penat2 kempen, kibar bendera, tampal poster, tanpa mengharap balasan, rakyat semua kaum dah kasi sokongan masa PRU12, skali, disebabkan imej tak PAS for ALL, hancus balik...mula dari bawah balik...penat seh....

    ReplyDelete
  107. to anon kat atas tu..
    Uish.. rileks laa..

    dia orang nak defend Pemimpin dia orang, itu yang dia orang menyinga..

    Lu pernah dengar hadis tak??

    Jibril sangup musnahkan satu bandar yang tolak nabi, tapi Nabi je bersabar..

    Sama macam lu laa..

    kalu bapak kita cool di marah..
    tapi kita cool ke??

    itu contoh senang laa..

    sama macam TGNA dihina,
    lu sanggup tengok TGNA dihina ke??

    Lu sanggup tengok TGNA dihina Mufti Harussani atau AJK agama Pemuda UMNO, affandi tu hina TGNA..
    wa tak sanggup..
    kalu masa tu, ada orang menyinga kat atas mereka..
    wa setuju...

    Faiz,

    Lu tengok contoh Erdogan di Turki dan Perjuangan IKHWAN di Mesir,

    Kenapa ERDOGAN menang dgn election??
    Sebb mereka commit dgn undang2 secular, ISLAM jadi halangan kedua,
    Sebab itu mereka senyap bila Bini Presiden ABdullah Gul yanag pakai tudung dihina oleh masyarakat secular...

    Tetapi..
    Ikhwan DI Mesir payah nak menang kerana mereka berpegang teguh pada prinsip ISLAM..

    Lu pilih laa nak cara mana..

    Lu agak2 ISLAM macam mana yang nak dibawa PAS dlm demokrasi ini??

    sbb itu PAS kena teguh dgn prinsip ISLAM...

    ReplyDelete
  108. bro.SFH

    seperti mana wa katakan.
    wa x nafikan
    ada bede memang perlukan dalil2
    utk mgukuhkan hujah.
    dan wa x nafikan
    ada bede x perlukan dalil2 berjela2..

    terus terang wa
    katakan..
    wa respect sikap hadi.
    tu x perlu wa dipertikaikan.

    cume
    klu klu benar muka hadi x laku,
    just kluar bubuh muka lain.
    bg memenangkan PAS
    dlm era realiti yg ada.

    bg wa
    tukar muka lain
    adalah salah 1 strategi.

    ReplyDelete
  109. sfh
    --
    Kenapa ERDOGAN menang dgn election??
    Sebb mereka commit dgn undang2 secular, ISLAM jadi halangan kedua,
    Sebab itu mereka senyap bila Bini Presiden ABdullah Gul yanag pakai tudung dihina oleh masyarakat secular...
    ---

    bagi aku, tu strategi...
    abih tu, dah kat sini PAS masuk pru, nak dapat kuasa thru election, kena ada very damn good strategy lah...kalau tak, toksah masuk pru, jadi NGO dan kumpulan pendesak... atau jadi freedom fighter utk dapatkan kuasa utk menjayakan objective islamic state...
    simple...

    kalau tak, toksah masuk pru. abih cite...

    prinsip islam..ok, gua tak bape pandai, lu jelaskan sket ok? apa pendapat lu TGHH buat derk je kat PJ selangor yg pecat ajk negeri tak ikut cara yg betul? apa pendapat lu, muktamar dah kata perkukuhkan pakatan rakyat, alih2 lepas nasha menang, terus nasha cakap pasal UG? prinsip mcm mana tu bro? apa TGHH buat? takkan tgk je?

    pastu PJ selangor dok cakap melayu islam tak abih2, mana dia PAS FOR ALL? tak ke khianat pengundi non muslim mcm tu? tu prinsip islam ke? apa TGHH buat? tgk je ke?

    dan mcm2 hal lain lah yg AT dah penat cakap dan explain...hehe

    ReplyDelete
  110. SFH wrote:
    sbb itu PAS kena teguh dgn prinsip ISLAM...

    Dia sendiri tak faham apa dia tulis.
    kontradiksi dimana-mana

    kalau teguh prinsip Islam kenapa tak nasihatkan TGHH supaya akur dan patu kepada TGNA?

    Kenapa perlu PAS Trengganu hanya pertahankan pemimpinnya dgn membelakangkan wala kpd Mursyidul Am yg dan memfitnah pula menyatkan TGNA kononny dihasut oleh penasihat2nya.

    Abis TGHH sndiri dngan penasihat2nya slama ini dah cukup betulkah?

    Come on lah bro,
    be real.
    jangan jadi katak
    secluded under the coconut shell

    gi jahanamlah semua penyokong totok TGHH
    wala gila babi

    ReplyDelete
  111. SFH tulis mcmni:
    "walaupun pada tanggapan lu orang TGNA dan TGHH berbeza..
    dia orang masih dlm landasan yang sama.. perjuangan ISLAM mereka tetap sama..

    sbb itu TGNA masih pertahan TGHH sebagai presiden..

    tetapi lu tak ikut teladan TGNA..
    kenapa??

    sebab pada lu orang.. TGHH mesti turun takhta.."

    Sedangkan hakikatnya TGNA begitu bekecil hati dengan tuduhan TGHH yang menuduh kononnya TGNA telah menerima pendapat yg salah dari penasihat2nya.

    Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengakui bahawa beliau tidak mengetahui individu yang didakwa memberi nasihat yang salah kepadanya sebagaimana yang dinyatakan oleh Presiden, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

    Beliau yang juga Menteri Besar Kelantan berkata, sebarang nasihat yang diterima akan dipertimbang dan difikirkan dengan sebaiknya sebelum beliau memutuskan sama ada menerima atau menolak cadangan yang diberikan.

    “Saya pun tidak tahu siapa dia penasihat saya yang tidak betul... orang beri nasihat, saya pilih yang betul... saya tidak tahu... tanya dialah( Abdul Hadi) siapa yang betul, siapa yang tidak betul,” katanya selepas hadir di Majlis Sambutan Hari Integriti Peringkat Negeri Kelantan 2009 di Kota Darul Naim di sini, semalam.

    Hey SFH
    anda membuat satu penilaian yang silap semata-mata untuk memberikan wala gilababi mu kepada TGHH.

    ReplyDelete
  112. uma,
    betul la tu, kalu lu kata strategi Tukar TGHH adalah salah satu cara marketing PAS..

    itu strategi pada lu, amat sesuai,
    dan lu dah explain,

    wa pun dah explain utk TGHH sebagai Presiden sekarang,

    Kalu TGHH letak jawatan, diganti orang lain, wa takde hal pun..

    Sebab sekarang, kita berhujah atas Tujuan Lu Orang memaksa TGHH letak jawatanm

    Wa berhujah untuk stay selagi TGHH teguh dgn Prinsip ISLAM..

    Dan rasanya,
    Kita berstuju utk itu..


    To Faiz,

    Bro,
    di sinila perbezaan pandangan pamikiran kita,

    Bagi wa, wa tak setuju langsung cara erdogan commit dgn undang2 sekular walaupun dlm masa yang sama mereka memegang sepanduk parti ISLAM..

    Dan wa tak nak PAS jadi macam ERDOGAN, menggadaikan prinsip ISLAM untuk Kemenangan DUNIA..

    Wa MAHU Kita MENANG Tanpa Menggadai Prinsip2 ISLAM..

    hehe..

    lu quote kata wa pasal bini Abdullah Gul, lu cakap strategi,
    abis tu, TGHH berdiam diri dlm isu kepala lembu, lu tak kata plak strategi.. hehehe..

    mana adil camni..
    yang sana senyap lu kata strategi,
    yang sini senyap lu kata presiden tido... huhu..

    PAS adalah wadah politik untuk ISLAM yang tulen bukan wadah ISLAM sekular, walaupun kita berjuang dlm medan demokrasi sekular..

    part ni laa lu kena faham evolusi perjuangan ISLAM..

    Dlm kita menyertai medan demokrasi ini, kita mahu membentuk rakyat yang cintakan ISLAM, kembangkan ISLAM kepada non mUSLim, dan tanpa mengorbankan prinsip2 ISLAM..

    kalu bergerak as NGO atau kumpulan pendesak, lu tengok macam JIM . ABIM laa.. ada kesan ke???

    dan Freedom fighter adalah evolusi perjuangan ISLAM yang terakhir bila kita mampu melakukan itu.


    dlm Isu UG.. (asyik2 UG.. sape yang selalu ungkit ni.. aku ke?? )..hehehe...
    suka betul diulang-ulang isu ni..

    kan dah tutup...
    Yang lepas muktamar tu, si Nash tu cakap pasal UG ke??
    bukan ke pasal keterbukaan utk berbincang dgn pelbagai pihak??

    sebab dia dah terpalit tahi Perjumpaan Gelap, senang laa jadi kambing hitam utk tolak pendirian PAS..hahaha

    yang terus mendesak dgn isu UG ni sape?? yang asyik buka tutup2 .. siapa yang tak nak terbuka??..

    Lu sebut UG2 ni.. lu tahu ke apa benda??

    TGHH explain, lu tak nak dengar, tak explain, lu cakap lembap..

    semua salah.. lu orang jer laa jadi presiden.. hehehehe..

    wa wala je selagi tak langgar prinsip ISLAM..

    PAS For ALL dan khianat utk non MUSLIM??

    hehe.. isu selangor wa tak dapat nak kuarkan pendapat lagi..

    lu bleh hentam wa sesuka hati pasal ni.. hehehe
    yang ni wa nak playsafe sebab wa tak tahu yang mana betul atau yang mana paling betul...

    kalu wa huraikan jugak dlm keadaan wa tak tahu dgn erti kata sebenarnya,, wa macam menegakkan benang yang basah.. wa tak nak tu..

    tapi kalu berkaitan TGHH, wa boleh lagi berhujah dgn maklumat yang ada...

    wa manusia lemah maa...
    mana mampu nak berhujah semua benda..

    ReplyDelete
  113. hehehe..
    anon kat atas..

    sumber mana lu dapat tu??
    wa tak tengok TV hari ni..
    ada video interview tak..
    kasi link...

    lu pun bersembunyi di sebalik anon..

    kalu guna dalil ayat 10 al-Hujurat,

    wa kena teliti dulu, betul ke tidak berita lu bawa ni..
    hehehhe..

    dahla pakai anon, ntah sape pun wa tak tau..

    hantu mana bersuara pun wa tak tahu.. wakakaka..

    kalu lu nak tegakkan kebenaran..
    bertindaklah dengan benar..

    kalu setakat lu copy paste dari jeebond.. dan jeebond pun tak tulis sumber dari apa..

    susah laa wa nak percaya...

    atau lu ni jeebond?? GB ?? wakakaka..

    ReplyDelete
  114. Menjadi dasar puak UG untuk menyatakan UG telah ditutup walhal merekalah masih menjalankan jarum2 untuk memecah-belahkan PAS.

    UG telah ditutup tetapi virusnya masih menular di dalam jemaah.

    ReplyDelete
  115. "kalu setakat lu copy paste dari jeebond.. dan jeebond pun tak tulis sumber dari apa..

    susah laa wa nak percaya..."


    wahai SFH
    ingatlah pesanan Saidina Ali,
    perhatikan apa yang dituturkan jangan melihat siapa yang menuturkan.

    Malah kalau diperhatikan di dalam surah hujurat yang anda sebutkan pun, dianjurkan untuk menyemak berita yang dibawa, bukan untuk diterima atau ditolak terus.

    ReplyDelete
  116. ehhehe...

    dok main label laa plak..
    sini puak UG.. sana anti UG... sini erdogan.. sana konservatif..

    hahahha..

    tak suka.. terus label..

    kalu lu label wa karat hijau ke..
    wa stuju maa..

    lu label wa wala kat TGHH , wa stuju maa...

    suka hati lu laa nak label wa puak mana..

    wa tak kisah... wa tak majuk maa..

    wa tak majuk macam aziz bari..

    dah menyinga sket, dah tak nak kritik PAS..

    pejuang mana bleh majuk2..
    hehehe..

    pejuang tak bleh putus asa...

    hehehe...

    ReplyDelete
  117. hey assalam..

    tu pasal wa tanya sumber..
    wa nak menyemak la berita lu tu..

    hahaha.. lu tak faham ka??

    ada wa kata nak tolak terus??

    kan wa dah cakap..

    wa susah nak percaya kalu cam gini..

    bukan tak nak percaya...

    hahahaha..

    lu bijak laa broo...
    pandai pusing2.. kapla wa pun dah kat bawah ni..

    hehehe

    ReplyDelete
  118. SFH, nasihat saya, usah tunjuk lagak dan angkuhmu seolah2 pandai dlm hal berugama, sesungguhnya Allah benci kepada mereka yang sombong dan angkuh.

    Usah selang-selikan perkataanmu dengan hilai tawa nakalmu untuk merendah2kan perkataan org lain, kelak Allah akan balasmu dengan yg serupa dimana sewaktu engkau diseret ke nerakaNya, semua akan mentertawakan engkau pula.

    Saya rasa anon memperolehinya dari
    http://www.sinarharian.com.my/com/content/story6126806.asp

    Mudah untuk mencarinya di google, sekadar copy dan paste balik ayatnya di google, nanti bertemulah punca asal berita itu.

    hanya anda SFH cari alasan mana sumbernya...

    ReplyDelete
  119. camtu laa baru betul..
    bagi sumber..
    walaupun dari sinarharian..

    berita ni.. TGNA tolak TGHH ke??

    berita ni, tak tulis nama penulis pun..

    dituduh plak wa malas nak cari sumber.. wakakaka..
    ada ke patut..
    lu.. time wa layan..
    lu seronok betul.. wakakaka..

    ReplyDelete
  120. Aziz Bari adalah tetamu yang diraikan di seminar anjuran PAS kemudian ABC dan puak Terengganu terutama dari kalangan jumud menempelaknya sampai "tak nak tgk muka" macamlah muka ABC tu hansem sangat...

    Anda panggil tetamu dan kemudian anda menempelaknya. Itu ajaran Islamkah?

    Jahat sungguh perbuatan itu.

    ReplyDelete
  121. kan dah jelas tu

    "tanya dialah( Abdul Hadi) siapa yang betul, siapa yang tidak betul"

    dan diberikan alasan lagi, tak da nama penulis.
    lepas ini entah apa lagi alasannya.

    ReplyDelete
  122. syukran
    kerana akhirnya tunduk juga SFH kepada kebenaran.

    jgn pusing2 lagi. tak baik.

    ReplyDelete
  123. bro.SFH

    bg wa
    wa mberi pandangan
    bukan utk memaksa..
    tp nk bg reason nape hadi wajib/sunat/makruh/haram utk
    diterajang utk diganti oleh muka lain as presd PAS.

    wa rasa
    begitu gak AT dan lain2.
    mereka bukan nak paksa tp mberi reason nape hadi perlu diganti oleh muka lain bg mcilok agamaNYA dlm bernegara.

    coz mereka berpandangan
    muka hadi x leh cari makan

    andaikata,
    ada ptandingan jawatan antara nash dgn harun taib..
    maka lu mesti ada reason
    utk memilih antara nash dgn harun.
    begitu gak..
    bila mana hasan sukri dgn nash...
    lu mesti ada reson utk memilih salah sorg..

    maka,
    utk jawatan presd...
    reason hadi utk diterajang
    adalah seperti yg mana bbuih2 AT
    dan sekarang prof.aziz & prof.abu nyatakan.

    la ni tugas kita,
    adalah
    brain wash perwakilan seluruh negara..haha
    agar reason2 tersebut didengari
    dan dipikirkan oleh perwakilan agar PAS punye muka lain
    utk jawatan Presd sesuai dgn realiti dan tuntutan semasa
    bg mcilok agamaNYA dlm bernegara.

    ReplyDelete
  124. terajang hadi
    bg wa
    bukan utk meninggalkan prinsip ISLAM..
    tp berusaha
    utk menangkan ISLAM
    bg mcilok agamaNYA dlm bernegara.

    ReplyDelete
  125. Uma,
    Masing2 ada prinsip masing2..
    tapi dlm kita menetapkan prinsip kita,
    kita tjuga tertakluk kepada memelihara keseburan jemaah yang memperjuangkan ISLAM..

    Lu betul, kalu lu nak terajang hadi... itu hak lu

    tapi, cuba lu fikir laa..
    kalu lu guna cara seni yang kasar,
    hanya orang yang memahami secara kasar laa yang boleh ikut,

    perwakilan yang berjiwa halus,
    yang mementingkan tatacara dan attitude..

    susahlaa dia orang nak terima..

    jika AT pilih cara ini..
    cara menongkah arus utk mengubah pimpinan..
    boleh mendapat sokongan..
    TAPI cukup ke???

    wa tak kata lu orang tak bleh kempen nak tukar presiden..
    tapi Kalu kempen lu orang berserta nilai2 Yang sunnah tunjuk..

    wa rasa, perjuangan lu orang tak sia2... kalaupun tak berjaya..
    sekurang-kurangnya meninggalkan sedikit kesan..

    tapi..

    kalu lu orang insists dgn seni bahasa keras,
    Then, orang2 yang beremosi lain tak sanggup nak ikut saranan lu..

    wa bleh fikir logiknya lu orang bertindak macam tu,
    tapi tak banyak yang akan berfikir secara tak emosional..

    lu kena faham, lu nak pengaruh pengundi dlm demokrasi..

    bukan lu nak pengaruh hanya orang educated.

    since AT genius..
    takkan benda ni, tak terfikir langsung???



    sejarah memberitahu kita,
    orang yang mengikut sunnah itu bahagia walaupun tak sempat mengecapi kemenangan.. walaupun kemenangan menjadi milik ISLAM selepas kemaatian mereka..
    mereka yang terkorban, terus harum..


    so,
    apa target sebenarnya??

    wa admit, TGHH juga melakukan kesilapan..
    Tapi itulah evolusi kepimpinan..

    Seperti TGNA,
    Kepimpinan dia mencapai di tahap dia adalah kerana evolusi dia dlm politik..

    ReplyDelete
  126. dan SFH, bila lagi kamu nak berubah?
    menunggu evolusi mendewasakan pemikiran dan tindakan yang kini baru di takuk membuat pengakuan bahawa TGHH juga mengaku kesilapan?

    kesilapan jika dilakukan oleh ahli biasa, mungkin boleh ditoleransikan tetapi apabila ia dilakukan oleh pemimpin yang dijulang oleh pengikutnya seperti SFH sudah pastikan akan melahirkan SFH-SFH yang ramai yang lebih merosakkan parti.

    Hadith Nabi : rakyat mengikut agama pemimpinnya.

    Kalaulah bukan kerana TGNA, kemungkinan PAS sudah hancur dikerjakan oleh Presiden dan Timbalan Presiden yang menerima nasihat dari penasihat yang salah dari terengganu juga.

    ReplyDelete
  127. oh aku mungkin lambat/tertinggal bas..hehe

    Ikut tajuk...menyirap darah...tapi kalau bukan tujuan menghina sapa-2...aku kata Nabi Muhammad s.a.w. memang ler bodoh juga..tapi takat mana gelaran baginda tu ler iaitu "ummi" (salah ejaan kot, tolong betulkan, ya?)..TAPI Rasulullah takat tak tau baca (pasal tak diajar secara formal,e.g gi sekolah?) TAPI BUKAN Rasulullah TAK BIJAK..iqra' kata Jibrail, Rasulullah pun ikut baca..ternyata INGATAN/MEMORI baginda sangat hebat...GENIUS. Begitu ler pengamatan seseorang yang hebat ingatan, cepat tangkap apa diajar. Hal-2 lain, ternyata Rasulullah advance ler..Bijaksana.
    TGHH walaupun bijak & dia ulamak TAPI dia pun ada bodoh dia...tu sebab makin ramai rakyat dah tak puas hati, gusar corak pemikiran & kepimpinan dia kini. Sini, aku senada dgn poin 'pemerhati'.. Demi kemenangan yang makin jelas, jangan ler ada pemimpin atasan PAS 'syok sendiri' dgn membiarkan keadaan/kemelut kepimpinan berpanjangan & tak terurus dgn baik. Populariti PAS berdasar rasional (common sense)& persepsi ramai maka seeloknya keep it going kalau pun takleh keep it up.
    For all,keep the faiths iaitu hanya Islam yg perlu dimenangkan, pemimpin salah/lemah perlu ditegur/dikritik, tak kira ler dia ulamak besar mana pun spt. TGNA atau TGHH, Harun Din, etc..kita tak mau 1 hari ada pulak ulamak suk (jahat) dlm jemaah Islam kita.

    ReplyDelete
  128. kalu perlu rombakan,
    tunggu muktamar satu lagi,
    kerna kalu kala ini prestasi merudum,
    dan kita tukar pimpinan, kemungkinan sama, berapa kali Muktamar nak elok plak..??

    So, kita harus bersabar (tak lama) dan menyusun strategi laa kalu nak naikkan persepsi..

    sementara itu, perhatikan mana2 pemimpin yang berpotensi.. kemudian lantikla jadi pemimpin..
    inikan dunia demokrasi..

    Kalu TGHH bodo bagi lu orang, tapi nak menukar TGHH kena berhemah dan kurangkan emosi..

    Kalu lu tengok sebelum ni..
    (kita tengok sejarah pergerakan)

    Masa sebekum Us Nasharuddin jadi Tim. presiden, ialah Us hassan shukri..

    Us Hassan shukri ketika itu nampak pro ulama. manakala Us Nasha profesional Ulama

    Us Nasha menang ketika itu adalah serba sedikit tempias pengaruh Tg Hj Fadhil..
    kerana yang menaikkan dan mempotensikan Us nasha adalah Allahyarham TG Fadhil..

    Dan sebuah Organisasi memerlukan Head and 2nd Man mestilah kena nampak boleh bekerja..

    Kalu sekarang, kita hentam semberono kepada pemimpin tanpa mengambil kira kesatuan jemaah..
    Itu merosakkan organisasi..

    lu tengok UMNO dah laa..
    kalu PAS dan PKR hentam, dia orang
    tak nampak kesan pun..
    tapi kalu dah ahli masing2 hentam menhentam...
    sape yang Untung??

    Pembangkang yang untung..

    sama gak dlm situasi PAS sekarang..
    kalu lu nak rosakkan jemaah atas persepsi lu orang.. tanpa prosedur yang ISLAMIK.. itu merugikan jemaah..
    itu yang wa hentam.. ( nanti ada plak suara sumbang cakap, dah tu pemimpin buat tak pe ke??.. lantak lu orang laa.. wa malas nak explain untuk komen ni.. lain kali boleh..hehe )

    Itu yang wa kata wa bersabar dan wala setakat prinsip ISLAM belum dicabuli..

    AND Of course, pemimpin kita tak maksum, tapi kalu lu nak hentam kesilapan mereka, mereka dah tunjukkan pintu, seperti seminar baru ini..

    Itukan satu lambang keterbukaan PAS..

    Parti lain ada buat ke??
    PKR ada buat ke??
    UMNO ada buat ke??
    DAP ada buat ke??

    so.. bagi wa itu satu evolusi dan satu cara wadah perjuangan kita..

    dan ini sepatutnya kita perjuangkan..
    keterbukaan dan berhemah..

    ALLAHUAKBAR!!

    ReplyDelete
  129. assalamualaikum...
    semoga Allah memberi taufik kepadamu wahai anak muda yang melampiaskan nafsu sbg keutamaan.

    aku mengingatkanmu dgn 1 peristiwa dizaman saidina Ali, seorang rakyat berkata
    "wahai ALI mengapa semua kekacauan ini tidak berlaku spt mana di zaman Rasulullah, abu bakar, umar dan uthman? "

    ALI: ini kerana pada zaman mereka, orang spt aku yang menjadi pengikut mereka, namun dizamanku, orang spt kamu yg mnjadi pengkitku!!!"

    wahai anak muda yg angkuh berbicara, kamu secara sinis dlm tulisanmu, bahkan kamu menjadikan tulisanmu bak seekor haiwan kerana akalmu berpandukan nafsu.

    bicara manusia itu perlu bicaranya alQuran, akhlaknya adlh panduan alquran. aku mengkritikmu sebgmna Rasul mengkritik mreka yg pantas melemahkan baris juang Islam.

    smoga kamu bertaubat!!!

    ReplyDelete
  130. Assalam....
    pertamanya tuduhan awak terlalu naif.awak bersandar pd nas apa untuk mengutarakan pandangan yg agak 'kurang ajar' ttg rasulullah.siapa saya maupun awak hendak meletakkan tahap 'bodoh' kepada baginda 'kekasih' Allah? kalau tidak kerana nabi Muhammad, maka tidak akan Allah jadikan segala apa yg ada didepan mata awak maupun diri awak sendiri...

    keduanya Islam tak penah mengajar untuk memaki hamun maupun mengherdik individu, institusi maupun agama yg bercanggah dgn budaya, agama maupun norma hidup kita.siapakah yg mengajar awak budaya memaki hamun.adakah ibubapa awak mengajar demikian atau awak berkawan dgn individu demikian?

    ketiga.sedarkah awak siapa yg awak maki?seorang islam yg ingin membawa awak kepada Islam yg syumul..adakah UMNO kesayangan awak membawa awak kearah Islam?atau mendorong awak ke jalan menjadi individu yg munafik?awak trlalu membanggakan orang yg memberikan awak tempat yg mulia di dunia dan sengsara diakhirat.ingat la..dunia ni ladang akhirat..bukan taman permainan kesenangan nafsu..

    akhir kalam.perhatikan diri awak?adakah awak sesuai untuk berkata sesuatu yg diluar dr bidang awak?seorang doktor tidak layak memberikan pandangan kepada seorang engineer ttg tugas mereka. begitu juga awak tidak layak berbicara kurang sopan dlm bidang agama yg bukan dlm pengetahuan awak.

    kesimpulan kayu yg bengkok tidak akan menghasilkan bayang yg lurus.perbetulkan diri awak sebelum menilai diri orang lain.
    cari la ilmu akhirat sebelum kita meninggalkan alam yg fana ini.

    wassalam

    (kasih seorang sahabat dgn sahabat yg lain adalah dgn nasihat..)

    ReplyDelete
  131. MMG BLOG NI KURANG AJAR..NK BECAKAP MCM PANDAI AGAMA..TP AYAT MCM PERLI MEHINA AGAMA ISLAM..PADAM MUDA KENA TANGKAP, PATUT KENA HUKUM PANCUNG..

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.