Skip to main content

Mencari jawapan Allah dalam Projek Langgar Hadi 2010.

Oleh : AdukaTaruna

Dengan Nama Allah Yang Maha Penyayang dan Maha Ego.

1.

Hadi Awang.

Begitulah nama manusia yang dianugerahkan Allah kepada jemaah Islam yang memilih wadah politik undi majmuk. Kepada Allah, memang gua tercari-cari reason Allah takdirkan manusia ini memimpin jemaah Islam di Malaysia. Dan lama gua berjuang menyampaikan kepelikan hati gua di tengah-tengah lautan manusia maya. Perlbagai hujah, pelbagai mantik, perlbagai story. Berbuih2 dah jari gua nih.

Katakan Malaysia ini dalam satu negara aman, bertamadun tinggi, bermoral, etc. Gua tak hairan, malah mempertahankan bermatian-matian seandainya Allah mentakdirkan Hadi Awang sebagai pemimpin utama. Siapa yang tak rasa bangga, selamat dan bersyukur kalau manusia amanah, lurus, berakhlak macam Hadi Awang yang menguruskan segala khazanah negara kita?

Tapi malangnya, kita berada dalam zon perang. Zon yang memerlukan kelicikan, kebijaksaaan bagi mendapatkan suasana perenggan di atas. Di sinilah gua tercari-cari apakah reason Allah memancung impak Ostad Fadhil terlalu awal dan menggantikan dengan Hadi yang tahap paling lembab, bodoh dan lurus macam pembaris? Gua memberontak.

Apa reason Allah dalam hal ini? Hanya selangkah mahu mendapatkan suasana Malaysia baru, diundurkan oleh pengganti Fadhil (Hadi). Bermula balik dengan tangga pertama. Gua memberontak.


2.

Kamu diwajibkan berperang, sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi (pula) kamu suka kepada sesuatu, padahal ia amat buruk bagi kamu. Allah jualah yang mengetahui, sedang kamu tidak mengetahuinya. (Al-Baqarah 2: 216)
Itu kata Allah dalam tajuk perang. Dan dalam tajuk perang inilah gua tertanya2. Apa sebab Hadi dalam fasa perang? Manusia paling lembab, terkial-kial dalam keahlian fasa ini. Pelbagai hujah telah dikemukakan sebagai dakwaan lembab. Bertahun lamanya, bertindih dari hari ke sehari. Dan ianya tidak terjawab.

  • Mengapa Hadi dalam fasa perang?

  • Mengapa Allah tarik Ostad Fadhil terlalu cepat?

  • Kalau tarik Ostad Fadil, gantilah degan yang setaraf, tapi mengapa ganti dengan kualiti yang rendah? Kualiti dalam tajuk cerdik keahilan politik.
Dan kemuncaknya, gua bersama rakan merancang mahu bersekemuka dengan Hadi, membentangkan segala soalan yang bersawang, dan merakamkan jawapan Hadi sebagai bahan sejarah. Di manakah terletaknya tajuk mencari jawapan Allah dalam misi ini? Kita akan bincangkan di bawah.


3.

Hadi dari tajuk amalan, pahala, akhlak, tak payah beza dengan gua lah. Beza dengan mana-mana pemimpin PAS kategori profesional pun terlalu jauh. Gua adalah pencari jawapan. Seorang bernaluri pemberontak yang nekad bersemuka mencari jawapan. Di tangan gua ada list soalan-soalan yang bersawang terlalu lama.

Hadi pernah bermimpi bertemu Rasulullah.

Tajuk amalan dan kemuliaan, Hadi pernah dianugerahkan mimpi bertemu Rasulullah. Rasulullah muncul dan memimta Hadi menyambut jemaah baginda yang akan sampai di tempat Hadi. Tepat pada tarikh yang dijanjikan, diriwayatkan, satu jemaah pedal (berjalan kaki) Tabligh sampai, dan Hadi melayan mereka dengan baik.

Tapi, itu tajuk kemuliaan. Ini tajuk serahkan sesuatu itu kepada ahlinya.


Abu Dzar r.a berkata: Ya Rasulullah tidakkah engkau memberi jawatan apa-apa kepadaku? Maka Rasulullah memukul bahuku sambil berkata: Wahai Abu Dzar, engkau seorang yang lemah dan jawatan itu sebagai amanah yang pada hari kiamat hanya akan menjadi penyesalan dan kehinaan. Kecuali orang yang dapat menunaikan hak kewajipannya dan memenuhi tanggungjawabnya. (Riwayat Muslim)[1].


Abu Dzar lebih mulia dari Hadi. Malah dia taraf SAHABAT, sedangkan Hadi hanya bertaraf ULAMA. Kalau taraf SAHABAT pun Nabi tegakkan falsafah KEPIMPINAN ISLAM, apa reason Allah takdirkan Hadi yang lemah dalam tajuk bidang politik menjadi pengganti Ostad Fadhil?

Apa hujah Hadi lemah bidang politik? Gua tak larat nak senaraikan dalam N3 ini. Rujuklah N3-N3 yang lepas. Tiada seorang pun mampu menumbangkan hujah itu kecuali membalas perkataan makian. N3 ini khusus membawa pembaca kepada persoalan :

Apa reason Allah mentakdirkan Hadi penganti Ostad Fadhil.

Hadi dirakamkan hamba Allah yang sangat soleh.

Lu tahu sedikit masa dulu? Tarikh gua lupa. Masa tu media alternatif melaporkan Hadi dimasukkan ke wad akibat serangan angin ahmar. Pada hari tersebut, Hadi diserang selepas sahur. Lu nampak? Time sahur tu bhai. Pada hari yang sama, gua Subuh pun lepas, inikan pulak nak bersahur dan berpuasa demi Allah setanding Hadi. Gua hanyalah pemberontak yang nekad mencari jawapan Allah dalam misi Langgar Hadi 210.

Jadi, di sini, reason soleh bukan sebab utama Allah takdirkan Hadi. Soleh, bukan sebab utama Allah tarik Ostad Fadhil dalam satu keadaan 'tengah sedap belasah menjaringkan gol' dan mengantikan Hadi yang selalu menjaringkan gol sendiri secara tiba-tiba. Kerana Ostad Fadhil juga soleh.Takan tarik orang soleh kerana ingin ganti kepada soleh.

Kita akan terus membincangkan apakah reason Allah tarik Fadhil dan ganti Hadi. Secara tiba-tiba ketika sedap menjaringkan gol bertubi-tubi.


4.

Bentuk jawapan Allah.

Dalam Misi Langgar Hadi 2010, jawapan Allah wujud dalam pelbagai bentuk. Kalau Dia nak bagi jawapanlah. Sebagai manusia, gua hanya mampu meneka dan menyenaraikan kemungkinan. Tetapi jangan lupa bahawa sifat Allah itu sombong dan ego. Boleh jadi Ego Allah aktif bila gua ramal bentuk2 jawapan Allah. Yerla.. apa barang kalau AdukaTaruna, satu hamba yang hina boleh tepat meneka bentuk jawapan Allah. Allah mesti ada EgoNya sendiri. Dia punya level kemuliaan taraf paling atas.

Dan atas sifat Ego tersebut, maybe jawapannya berlaku dalam satu keadaan yang tidak disangka-sangka. Yang tidak terfikir pun oleh gua dan lu orang semua. Itu hak Dia lah. Cuma, gua tetap rakam sebagai bahan sejarah, dan bahan persediaan bagi sebarang kemungkinan.

i. Kalau Allah halang perjalanan gua dan rakan-rakan dalam sebarang bentuk, van rosak misalnya, maka, motif Allah tarik Ostad Fadhil dan ganti kepada Hadi semakin kuat. Di mana, secara di luar pengetahuan kita semua, Hadi yang bodoh dan lembab itu lebih baik untuk kita, setakat sehingga gua cuba jauhkan dia pada tarikh tersebut. Cuma masih tidak tahu apakah reasonnya.

ii. Atau Allah izinkan dalam takdir, perjalanan atau misi gua disabotaj. Disabotaj dalam sebarang bentuk sehingga gua gagal untuk berdepan dengan Hadi pada tarikh yang ditetapkan. Juga logik Allah tarik Osad Fadhil dan ganti dengan Hadi semakin kuat. Dari orang laju dan cerdik kepada orang bodoh dan lembab. Yang sama cuma dalam kategori soleh. Dan apakah sebabnya sehingga Allah sanggup berbuat yang demikian? Masih belum terungkai.

Disabotaj.

Mari kita tulis kemungkinan ini. Walau paling kecil dan hampir2 mengarut, tetapi kita tidak boleh untuk tidak catit.

Tanyalah diri sendiri secara terbuka, berlapang dada, dan rasional. Jika anda adalah UMNO dan BN, anda pasti menyukai Hadi sebagai Presiden. Sama juga kalau kita tanya diri kita sebagai BR. Kita pasti lebih suka Paklah sebagai PM.

Tidak perlu nafi, tidak perlu tegakkan bulu ketiak kerinting yang basah. Bagi pihak UMNO dan BN; Hadi sebagai Presiden PAS adalah penting dan jika perlu dan terdesak, by hook or by crook, Hadi perlu dipertahankan sebagai Presiden PAS.

Dan dari sinilah gua catitkan kemungkinan ini. Katakan perjalanan gua disabotaj SB / UMNO / etc; dengan pelbagai bentuk, dikemalangankan contohnya (nauzubillahiminzalik), atau ditahan untuk dipukul contohnya, maka, gerakan itu ibarat bunuh 3 burung dengan satu batu.

1. PAS nasional mendapat nama busuk.

2. Hadi ditingkat-taraf sebagai wali yang membuatkannya semakin kukuh untuk kerusi Presiden PAS yang penting bagi UMNO.

3. Nama kumpulan gua akan drop. Dan membunuh pelapis2 baru yang sepatutnya muncul dengan banyak selepas berjayanya gua bersemuka dengan Hadi. Itu adalah satu amaran. Sama ada amaran dalam bentuk konspirasi ugutan, dan amaran kifarah dari tuhan.


5.

Jika peranggan di atas itu berlaku, maka kuatlah teori dan pembentangan, bahawa Ostad Fadhil ditarik Allah bukan semata2 kerana ajalnya telah tiba, tetapi kerana fasa tersebut memerlukan pemimpin bodoh dan lembab seperti Hadi. Atau kata lainnya, kemenangan jemaah Islam perlu dilengahkan Allah sendiri. Atau kata lainnya, umat Islam Malaysia belum mampu mengharungi suasana Malaysia Baru.

Gua berhenti setakat ini dahulu, dan akan terus mencatitkan Projek Langgar Hadi 2010 dari semasa ke semasa, secara pembenihan sejarah terbuka dan bebas.

Wallahualam.

Comments

  1. lu dah set buat appointment dengan Setpol TGHH ker belum nih? Kang pada tarikh yg dirancang "perlanggaran" tu, takut-2 TGHH gi umrah ker, gi seminar antarabangsa kat Oman ker Israel ker ada ijtimak ulamak sedunia kat Abu Dhabi ker? Baik lu 'chop' dia awal...bukan apa, bukan gak dia takut hingga melarikan diri tapi dia kan Presiden PAS, jadual sangat padat & dia sangat sibuk...hehe

    ReplyDelete
  2. PATUT PUN BUSY...TENGAH KARANG AYAT RUPANYA..

    TGH CARI IDEA YE DUKA..HAHA..LU BERTAPA DGN SAPE NI...HEHE..ULAMAK/TOK GURU ADUKA..EKEKEKE...

    OK LA, NOT BAD LA..

    TAPI XPERLU LA KECAH KATA LU BUSY LA APA LA SAPAI BUKA ENTRY BARU...NGADA2 PLAK WA TENGOK..

    HIDUP DUKA!!

    ReplyDelete
  3. alah mesti tak jadi punya, artikel hari ini pun dah nampak punya solution, alah geng ni penakut sebenarnya, auta je lebih, berani maki dalam blog aje, tak payah berselindung dengan keroskan van ke,org nak bunuh ke, konspirasi peringkat tertinggi ke, alah tak yah nak tulis semua tu, tu alasan nak menarik diri dari projek yg diagung-agungkan oleh hang, nampak gaya dah confirm tak jadi, tak payah nak meracau-racau le aduka, tak payah nak merekacipta masalah-masalh yg melanda, lepas ni mesti pencacai at masuk punya bagi point dan membela hang,

    ReplyDelete
  4. Gua sokong sangatla anon 12:27:00,
    nama lu aduka taruna..mmg gempak jer lebih..kata orang lembaplah,

    At least dia dipilih oleh perwakilan yg partinyer lebih sejuta org wooi!!!Luu..apa ada???
    bukan gua nak melecehkan luu..tapi klu pikir lu lagi pandai berpolitik
    lu ingat ckit TGHA tudah lama berjuang dlm PAS..smua pait maung..susah senang dgn PAS...

    Bro..biar diam-diam tapi penuh isi..

    Jangan bising2 tapi penuh taik..wakaka..Lu memang lawak gilerlaa..aduka
    HIDUP PAS!

    ReplyDelete
  5. Konspirasi la pulak, apesal orang lain senang benar nak dengar kuliah di Rusila tuh, tiba time dia, ckp nanti ada sabotaj lak. Kalau matlamat kononnya Islamic state, satu matlamat yg lebih besar dari PAS, lebih besar dari Hadi dan Nik Aziz, redah jer lah!! Nak pk sabotaj tak sabotaj aper lagi, saat lu dah mengwarwarkan utk langgar hadi, benda sabotaj nie tajuk yg dah lepas dah,patut tak perlu difikirkan lagi dah. Lu patut aware dah, bila lu petik nama Hadi, kemungkinan tuh pasti ada dari kalangan puak taksub hadi, so patut dah ada precaution solution dah bab tue. Kalau kena sabotaj, dah ada plan A plan B plan C dah. Ak elah benda strategi camtuh pun nak kena ajar ke? Kalau x jadi kemudian bagi alasan kena sabotaj, bagi wa lu tade la hebat mana pun, sama je ngan rata2 pemimpina yang lu kutuk lembap tuh...hahahahaha

    ReplyDelete
  6. Lu, sepatutnya dah paham, mestinya ada alasan/sabotaj/dolak dalih daripada Hadi ataupun geng2 dia.Tang situ nak kena bersilat lebih sikit.Selagi tak dpt jumpa, tekan,tekan,tekan dan tekan sampai dapat jumpa Hadi. Macamana nak buat? Lu jangan tanya kita org pulak, selalunya lu yang pandai sangat sekolahkan orang, lu pk sendiri la, janji kitaorg mau tengok result JADi aja benda tuh.
    Jangan pulak lu bagi alasan Tapa Ali halang la,jemaah Rusila tahan la,kelengkapan kena sabotaj la, semua tuh lu patut dah ada plan cilok kalau terjadi. Sebab apa, lu bukan main deraih sembang strategi itu strategi ini, MALU la WOI, kalau benda simple nak jumpa Hadi pun gagal, kemudian bagi alasan FAKAP...ooh kami kena sabotaj...itu maksudnya lu telan balik ludah lu kat N3-N3 lepas...lembap,takde perancangan, strategi hancuss,xde persiapan, blablabla...hahahahaha

    ReplyDelete
  7. Lu tersilap guna bahan mentah untuk hentam Hadi...Bahan mentah yang selalu Lu jaja saentero dunia pasal Abu Dzar yang ingin menjadi ketua.

    Tapi Hadi bukan dimintak jadi ketua...beliau dipilih, ulang suara dipilih jadi Presiden!

    Lemah atau lembab, bukan Lu punya analisis. Tapi, sebenarnya kemampuan bersama memikir sebarang statement Presiden kearah nilai positif. Sebarang gerak laku akan dicari kelemahan oleh musuh...yang salah lu banyak menggunakan sumber musuh...

    Hadi bising suh senyap, Hadi senyap kata lembab...tak kah ini ayat-ayat musuh???

    Tapi ada point-point besar yang dinyatakan oleh Hadi disimpan jejauh, malah digelapkan...point lain diputar belit, untuk memuaskan nafsu ketua musuh dan mengelirukan rakyat dengan persepsi negatif.

    Amanat Hadi? Mana silapnya...kuar-kuar Hadi kafirkan Umno..

    Dokumen Negara Islam? Mana silapnya? (mesti Lu bukak balik cerita 'jangan laksana ketika perang nanti pencuri sokong musuh' walhal baru sahaja nak memperkenalkan..-Bahan mentah lain, hentam lain lagi...)

    Pelbagai lagi, sumber musuh diguna oleh lu untuk hentam Hadi...

    Yang dah selesai dikorek-korek dan di'jadi-jadian'kan agar menunjukkan yang Hadi ni minat nak masuk UMno...Gile haper???!

    Kenyataan Hadi pasal Nik aziz dipusing-pusing supaya Hadi dinampak sokong Umno, walhal dalam teks ucapan asasnya Hadi ingin menghentam Umno..???? Apa rraa!!!

    LU masih bermain dengan isi hati kotor yang prejudis....!! Jadilah orang yang soleh pasal nak cuci hati dari sifat jahat prejudis sesama Muslim....

    Kurangkan guna sumber musuh untuk hentam sesama muslim. Prinsip blog lu 'Guna sumber musuh' bukan 'melawan sumber musuh'!

    -Penembak Bhabee-

    ReplyDelete
  8. Wa nampak lu punya N3 kali ni macam nak cari alsan tak jadi langgar Hadi jer...huhuhu

    Jangan jadi pondan Seremban aje...

    Jangan mareee....

    Tarikh pun takde lagi...tapi promosi bagai nak rak......huhuhu

    Dengar citer 18 Disember ni....??

    -Penembak Bhabheee-

    ReplyDelete
  9. Dah kecut teloq ka nak pi Rusila?? Sembang nampak cam lebat jerr... Walk the talk man... Jgn nak cari alasan biol plak... Org dah tak sabo nak tgk hasil pojek fantasi ko tuh..

    ReplyDelete
  10. Hahahhaha...mamat ni imaginasi kalah nomita citer doraemon....

    Lu ingat orang hingin nak sebat sangat lu ni...baik guna tenaga, masa intai janda...gegegegege

    Jahatnya otak lu...sampai pikir bukan-bukan...dah masuk hantu haperr

    Benda senang aje....Kumpul kat Hentian sremban...konvoi pi Rhusila....

    Team Rhusila dah offer lu & Geng macam-macam...kalu tak tahu rumah Hadi, lu ajak Laksmana Greenboc sekali..huhuhu

    -Penemnbak bhabbie-

    ReplyDelete
  11. yang korg nk pakse at
    ni g ke x np?sukati die la.
    mcm x biase je jnji mlayu
    x tepat.ape la sgt jnji nk jmpe hadi pastu x jd klo nk dbandingkn
    jnji nj bkerjesame dgn PR
    pastu buat idea yu ji(UG).at least
    motif AT ni jemaah(geng die) kcik.
    bukn parti pon.ak bukn ampu at,
    tp kt fikir tbuka r.sukati die
    r.skurng2nye klo at mnipu die bukn ulamak.

    ReplyDelete
  12. Bhai...

    Wa kasi nasihat sama lu, sebelum lu langgar hadi...wa ingat lu ngan geng tengok video "hadi langgar bebudak UK" bulan 6 lepas...

    Lu klik nih...

    http://www.youtube.com/user/har1011

    Lu & geng amati semua video nih...terutama part 7, Hadi kasi story pasal UG yang lu angin sangat tu...

    Tapi lu mesti angin orang sebelah hadi tu..hehehehehe

    Lu tenung, amati betul-betul semua video tu..Jawapan yang lu sesibuk nak tanya semua hadi jawab masa langgar bebudak UK nih.....Budak UK bhai...lu jangan memain...

    Tapi wa rasa apa-apapun musti lu cari silap Hadi dalam video tu...ati lu kotor standat lobang taik indah water bhai...kena cuci panggil indah water belum tetentu bersih....

    Ngucap bhai..banyakkan amal soleh, bangun subuh bhai...wa cadang lu owang buat qiamullail reramai, pas tu semayang subuh berjemaah sebelum langgar hadi...huhuhuhu..
    Ajak laksamana green boc ngan uma jadi tukang conduct qiamullail bhai....

    Nanti masuk N3 baru lu pasal video-video, jangan lupa...komen bhai, janagn tak komen....eh bantai, jangan tak bantai bhai...

    -Penembak Bhabheee-

    ReplyDelete
  13. Al Hamdulillah, tiada Kebesaran melainkan Dia. Sesungguhnya Dia Maha Pendengar rintihan Kalbu hamba-hambaNya yang meminta.

    Tidak ada kemulian melain kemulian disisiNya.

    Mintalah pertolongan dengan bersabar dan solat. Sesunggunnya itulah sebaik-baik jalan pilihan.

    Sahabatmu SeIslam...

    SP
    TKO

    ReplyDelete
  14. bala buat aduka alAbu Jahal Wal Munafiqun...

    Antara penyakit orang munafiqun ialah walpelawok albohongi walnipu..
    bilo nya tarikh demo nok bertentang mato denga songkok putih ni ... kawe nok gi tengok skali..

    ReplyDelete
  15. Allah s.w.t lembabkan Hadi di saat kritikal ini kerana kecerdikan Hadi akan membawa kerosakan yang lebih besar! Itu yang aku nampak.

    ReplyDelete
  16. Satu2 perjuangan sudah pasti ada onak dan ranjau. Konspirasi untuk menggagalkan pertemuan mungkin berlaku kerana ia merugikan kepentingan politik sesetengah pihak. Memang sukar untuk berhadapan dengan ulamak besar yang mempunyai lautan pengikut fanatik. Tabahkan hati. Banyakkan beramal dan berdoa. Turunlah ke medan peperangan dengan niat yang ikhlas untuk mendapatkan kebenaran. Insya-Allah, rakan2 seperti Songkok Putih akan memberikan perlindungan.

    ReplyDelete
  17. pergh.....penerangan lu memang hebat... gua pun jadi kagum

    jibam

    ReplyDelete
  18. ssalam sahabt... saya minta awak perhati kata2 awak dalam tulisan ini.. kalo di ikut landasan akidah ada yang tersasar seolah awak ini bersangka buruk dengan DIA YANG MAHA KUASA..

    INSAN JAHIL

    ReplyDelete
  19. -tabahkan hati bro, ingat smasa zaman kebodohan eropah dlm sgla segi baik dr sdut politik, agama, sosial, teknologi, dan ekonomi..lu ingat xde ke glongan2 revolusi yg nk fight glongan wala' membabi buta trhadap raja n gereja time tue..brbagai2 seksaan diorang dpt..

    -keindahan agama dibrukkan ngan penguasaan glongan gereja trhadap segenap khidupan manusia..hnggakan manusia dipaksa wala' tnpa soal trhadap tngkahlaku glongan agama yg bkn sja menindas malah brsekongkol ngan glongan raja utk menzalimi rakyat..stelah brbagai usaha, brbagai projek 'lnggar melanggar' time tue, kesannye trhasil zaman Renaissance,munculnye glongan cerdik pndai pas tue..

    -sbar bro, kecik atau bsar usaha lu, jika lu yakin ngan prjuangan lu nie dlm menongkah arus malawan kebodohan n kelembapan hadi yg jelas mndapat sokongan majoriti ahli pas sndri, lu truskan je,sebab wlau gagal or brjaya usaha lu nie,sbenarnye lu dah mncampak benih2 revolusi pemikran kpd glongan muda..itu yg pnting..dr benih trsebut akan trhasil plak pokok2 yg kuat yg dpt meneruskan prjuangan lu lpas nie..

    -ade sebab nape ALLAH menaikkan pemimpin yg lembap spt hadi,tak lain x bkn dr sdut pndangan wa,ini adalah proses dlm pmbntukan benih2 pmikran yg lbih mantap, laju n tegas..kite x bnci hadi, malah kite syg die, disebabkn itu lah projek lnggar hadi ini prlu dijadikan projek perintis dlm memerangi pemimpin2 yg lembap pd masa akan dtg..

    -zargus-

    ReplyDelete
  20. Aduka,

    Gua baca bahagian komen diatas, banyak komen yang memperlecehkan daya tahan lu untuk melanggar Hadi.

    Tapi gua mempunyai pandangan yang berbeza dengan komen diatas tu.

    Pada pandangan gua, lu sedang mencari "rakan kongsi" untuk melanggar Hadi.. agak-agaknya siapa lagi yang akan bersama dengan lu bila lu keluarkan artikel seperti diatas yang berbunyi orang putus asa.

    Projek Langgar Hadi 2010 adalah satu peperangan peringkat tinggi dalam parti. Lu kena ingat bahawa Hadi adalah presiden parti. Walau pun dia dipandang lembab tapi masih ada pengikut yang wala' terhadapnya.

    Jika Hadi lemah berhadapan dengan projek langgar itu dia akan melarikan diri ketepi... tapi jika Hadi diberi semangat oleh para penasihatnya dia menjadi kuat maka dia akan tunggu dan lawan projek langgar Hadi 2010.

    Aduka,

    Jika lu bertindak bersendirian, perbuatan lu tak ubah seperti menjolok sarang tebuan. Bahaya beb ! Pengikut Hadi akan menjadi orang gila apabila berhadapan dengan lu.

    Melantik dan menukar pemimpin adalah tanggongjawab ahli dan perwakilan. Oleh kerana untuk mengeluarkan Hadi dari tempat duduknya mestilah melalui ahli dan juga perwakilannya.

    Dalam pemerhatian gua, ahli dan penyokong PAS tidak mahu memikirkan kelayakan apa yang perlu ada dari seorang pemimpin peringkat tertinggi parti.

    Apa yang mereka lakukan adalah mengikut arahan iaitu wala'. Mungkin dengan wala' itu mereka akan dipuji sebagai pengikut setia dan tidak dikatakan sebagai pengikut yang derhaka pada pemimpin yang disanjung. Mudah-mudan murah rezeki dan masuk syurga...?

    Ahli UMNO menyokong pemimpin mereka adalah kerana rasuahnya. Dan ahli PAS menyokong pemimpin mereka adalah kerana wala'nya.

    Nak menjahanamkan pemimpin UMNO mesti memberi rasuah pada ahlinya dan jika nak menukarkan pemimpin PAS mesti perbetulkan makna wala' itu yang telah tertanam dalam diri setiap ahli.

    Ada yang gua setuju dan ada yang gua tidak setuju dengan artikel lu. Tapi berkaitan dengan projek langgar Hadi 2010, pada gua itu hanyalah cadangan lu saja. Dan projek itu tidak lebih dari "cakap tak serupa bikin..."

    Nak jatuhkan Hadi mesti tunjukkan bukti kelemahan Hadi pada ahli. Jika ahli tidak menerima apa yang lu buktikan bermakna lu masih perlu mencari lebih banyak bukti untuk menuduh Hadi yang memang tidak layak jadi presiden parti.

    Tapi jika kesemua bukti telah lu tunjukkan pada ahli tapi ahli masih tidak mahu menyingkirkan Hadi dari kerusi presidennya maka itu menunjukkan bahawa ahli PAS memang wala' tahap fanatik (bodoh tidak boleh diajar pandai tidak boleh diikut)

    Jika itu berlaku, gua nasihatkan lu tubuh parti baru yang lebih baik dari PAS.

    ReplyDelete
  21. "Tiada seorang pun mampu menumbangkan hujah itu kecuali membalas perkataan makian"

    Aku dah jawab soalan2 ko dulu. Ko je ytg suka jawab hujah aku sekerat. Tak pernah jawab pun ada..

    Poyo la ko ni mengaku macam tu.

    -Ali Zaidan-

    ReplyDelete
  22. Aduhhh bhai..berapa kali wa nak last warning kat lu nih..tak reti bahasa lagi ker..Org kritik lu...Lu jawab laa..takkan lembab jugak..mat sembab pon bleh jawab org lain kritik..tapi lu diam jugak..Aper lagi jawab laaa..Dan pandai main api..pandai2 aaa nak padamkan..
    Bagi aku projek ko tuh..memang terbaik..tapi lu cakap jer lebih..Cuma aku heran la..Org yg ko nak langgar tuh tak pernah nak suh org gi berzina,minum arak,rasuah,rampas suami org,rampas bini orang,letupkan org denga c4..etc.
    Yerlah..mungkin Allah dah butakan hati lu dengan jalan kebenaran kot..Tuh pasal lu leh cakap ALLAH itu EGO..Ko sebut hari2 sebelom makan,sebelom ambil air semayang Dengan Nama Allah yg maha Pemurah lagi Maha Pengasihani..
    Apa pon aku dok tunggu la result dia kat Utusan Meloya..Harap2 jadilaa..Itupon kalau Allah Izinkan..

    ReplyDelete
  23. bila lu pakai nas & dalil..
    dah jadi blog agama lak...haha

    bg wa
    lu leh je g hentak hadi
    tp niat kasi bersih :D

    ReplyDelete
  24. hpiii at, napa senyap je pencacai kau, xenan pi mana, tengah kering idea ke, ke memang dah confirm lu tak jadi langgar hadi, atau lu yg berlanggar dengan hantu belaan kau, tak kan tarikh pun nk pinda pinda mcm tuduhan pada nuar berahim, tarikh pun tarak, jgn banyak bagi alasan karut marut, strategi ke bahan mentah ke, plan ke tak akan tak ada kot, pemikiran lembab le kau ni mcm species melayu genetik gak, ke tengah reka alasan utk lari dari projek langgar hadi. kalu tak jadi projek ni lu tukar jantina je lah JADI ADUKADARA le pulak,

    ReplyDelete
  25. -wa stuju ngan saranan uma,ape2 hal niat lu kna kasi klorox lbih skit..brtambah bersih n putih brseri gitu..hilangkan kesan2 degil gitu..insyaAllah idea lu nti dtg mncurah2, strategi nk mncilok lu pun akan lbih mntap dr mat rempit yg mncilok dr rodblok polis..

    -pd geng2 2 ijtihad yg tak sbar2 nk AT umumkn tarikh brsunat tue,sabar la,die ngah kire2 formula yg pakcik die bg ari tue..'4 bulan 10 hari'..hahahaha

    -zargus-

    ReplyDelete
  26. anon December 6, 2009 4:34:00

    ad ke at kutuk hadi dr segi akhlak?
    stkt ni xpnah lak bc,
    kutuk physical(boroi) ad la.
    malahan at siap mngaku yg akhlak
    hadi ni bgande2 lg baik dr malaun at
    ni.ak smpai dh jemu dgr at
    ulas yg mslh encik hadi ni
    adlh dr segi strategi politik.
    hey at 1lg jgn jd bodoh,klo ad hlngn x smestinye mksdNYA adlh
    hadi 2mmg dtkdrkn utk jd presiden.
    PAS 50 tahun btnding klah,
    mksdnye PAS ni salah r?umno
    yg sdia maklum zalim 2betul?

    ReplyDelete
  27. bro yg tak sabar2

    wa kasi la sikit plan..susah no.Plan ni dah ditetapkan sblm dr songkok putih atau sapa2 offer utk tolong lagi.

    1st insyallah design t shirt utk tujuan vote n tempahan akan dibuka pd 8hb ni iaitu hari selasa minggu ni.

    2nd Dgn projek t shirt bermula, dengan rasmi nya blog malaysiareform akan beroperasi sepenuhnya.

    3rd macam dlm tajuk langgarhadi2010, maka tarikh nya ialah awal tahun 2010 la.bukan tahun ni.

    4th dari lu jerit2 tanya bila nak langgar baik lu respond pada hujah at.takan geng lu level pandai jerit2 jek.

    Apa2 hal wa bersykur sbb langgarhadi insyallah jadi wacana ilmu.At least boleh la berjalan dgn cara terhormat.

    Kalu lu org rase diri lu terhormat gak,balas la hujah at dgn hujah.Takat jerit2 TGHA pon lempang korang

    ReplyDelete
  28. Aikk...wa tak perasan plak yang AT boleh berhujah??? Oiit...Xenon anak otomen taro...biar betull!!

    Itu orang tak panggil hujah, itu helah...HELAH BUKAN HUJAH....

    -Penembak Bhabhee-

    ReplyDelete
  29. Pegi mamposla korang nak langgar Hadi bila...tapi janganlah helah longlai, separa masak kata hujah...cam bagus...

    Dah lah guna bahan mentah lain, hentam tajuk lain...pirrahhh!

    Nak buat teh, pegi hambik kopi...tak pon lu hambik arang buntut kuali buat kopi...blalang..ooo belalang....

    Mana ada istilah hujah dalam blog hamperghhh ni...yang ada merapu, helah dan fitnah!

    Prinsip asas blog ni; "guna sumber musuh' untuk hentam sahabat muslim...kalau guna sumber sahih pun, tapi ulasan cam preekkk! Putar belit...

    Insaflah kawan....banyakkan solat, mohon keampunan..biar hati kotor, sekotor lobang taik itu dicuci...

    -Penembak bhabhiee-

    ReplyDelete
  30. hurmm,

    pelik asal lu dok post comment lg kat sini.tak suke chow la bro..

    tade keje lain ke?

    ReplyDelete
  31. setiap orang akan menginterpresi hikmah disebalik qada' dan qadar Allah kat dunia, berdasarkan ilmu dan pengalaman.
    mgkn kita nampak hikmah disebalik penggantian pemimpin PAS sewaktu pimpinan lama (U.Fadhil) tengah dok top, berbeza antara satu sama lain

    bagi gua cuba tengok yang positif la, kelembabpan Pak Lah menampakkan lagi gelojohnya puak2 tu sampai rakyat yang dulu tak pernah peduli utk mengundi pun sokong pembangkang. cina india leh pangkah PAS

    so dalam kes TGHH yang gua nampak lah (ada rabun sket) telah mematangkan sesetengah ahli PAS or bukan ahli tapi berkehendakkan ISlam agar tidak melihat kepada susuk tubuh pemimpin sebagai ikutan tetapi tujuan serta prinsip Parti yang menjadi asas dan sandaran utama. juga mengajar kita tidak wala' membuta, menghormati pandangan orang yang "Ahli" walaupun menyakitkan. dan byk lagi la yang gua rasa penting disemai masa kini sebelum kerajaan bertukar nanti. kalau tak buat sekarang mungkin bila kerajaan bertukar kita akan melihat satu lagi "BN" yang memerintah m'sia.

    apa pun yang gua paham (kalau betul pemahaman gua)projek langgar hadi 2010 ni bukan nak gulingkan dia tapi nak g mempersoalkan beberapa perkara penting. kalau dia dapat jawab rasioanal semua tindakan dia dengan jayanya lu kena lapang dada la wala kat dia. atau kalau dia leh mengaku kesilapan dia (kalau betul dia silap la)dan berikrar nak berubah so kita semua kena bagi masa la kat dia.

    so yang psyco2 kat AT ni. macam orang Umno marah TGNA doa kat najib pasal takut mkbul doa TGNA, lu orang pun takut gak ke he he

    ReplyDelete
  32. Hahaheheh,

    Lu pehal xenon???! Wa punya pasal la...

    Wa ingat ini projek jual t-shirt la...bukan ikhlas sangat nak langgar Hadi...semua kena cincau kat AT...

    Ok...aku nak order satu..saiz XXXL tau...

    Nanti kalu untung untuk korang, bagi sikit sorang buat loan beli kete....huhuhuh

    Jap....kalau nak senarai pasar malam, wa buley bantu...

    -Penembak Bhai-

    ReplyDelete
  33. hehehe,

    wa rase lu minat At secara senyap nih.tapi lu malu nak ckp.

    its ok bro..wa paham lu marah2 sayang.wakakaka

    ReplyDelete
  34. ali zaidan takde telor..takut berdebat dgn aduka.....
    sama spesis dgn kapt-SHITqaqi...
    fakap la lu!

    ReplyDelete
  35. chill out ler brader & minah semua...
    1 puak sokong reform tu pasal TGHH ada sikit ler kureng dari segi kepimpinan (pasal ilmu,jasa, perangai dia ok dah..bagus. Hensem TGHH lagi dari DS Najib + Muhyidin..combined together? hehe)

    Bukan sangat nak TGHH kena buang gitu saja,pengganti dia kena ler lagi bagus..kalau tak ada,minta dia ubah/ edjas mana kureng..tu aje.

    Depa team reform pun sokong PAS insyaAllah, nak PAS menang..bukan depa sokong UBN, benci UBN lagi ada..hehehe.

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.