Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Dec 14, 2009

Kenyataan terkini Presiden PAS mengenai tarif elektrik.

Kurangkan untung IPP sebelum naikkan tarif elektrik
   
Presiden PAS, Abdul Hadi Awang sekali lagi mengulangi gesaan kepada kerajaan supaya mengkaji semula Perjanjian Pembelian Tenaga (PPA) dengan Pengeluar Tenaga Bebas (IPP) sebagai ganti menaikkan tarif elekrtik.

Premis bagi mengkaji semula PPA adalah mudah. IPP menghasilkan keuntungan berlebihan yang ditanggung oleh pihak industri dan pengguna Malaysia, dan mereka kini diminta untuk memotong lebihan itu bagi manfaat negara keseluruhan.

Keuntungan berlebihan dikumpulkan melalui peraturan yang melihat banyak IPP mendapat manfaat dalam persekitaran risiko yang hampir sifar atau amat minimum. Bayangkan, dilindungi daripada risiko sejak daripada pembinaan sehinggalah kepada peringkat operasi serta dalam pembiayaan projek.

Kontrak Kejuruteraan, Pemerolehan dan Pembinaan (EPC) menjaga risiko dalam kenaikan harga, kelewatan pembinaan, dan tukaran asing manakala penalti seperti kegagalan untuk memenuhi tarikh siap dan bagi pelaksanaan yang tidak memenuhi piawaian distrukturkan dalam perjanjian O & M dengan pihak OEM (Pengeluar Peralatan Asal).

Fakap! Kiamat datang dulu kalau nak tunggu Presiden terbodoh dan terlembab PAS membuat kenyataan media tahap intelek seperti ini. Kalau dah ahli majority low, pasti ketua pun low. Ini sunnah ma.

Soalan : AT, kalau begitu, apa tahap daya intelek Hadi Awang dalam arus politik Malaysia?

Lu tanya gua tahap daya intelek Hadi Awang? Meh gua kasi.

"Pengundi pakai cawat. Bukan sahaja di Sarawak, tapi di tempat saya bertanding sekali. Ramai yang pakai cawat di Terengganu."

Apa punya bongok tahap intelek da.... Dia tidak boleh hidup dalam fantasi sendiri. Kalau dia tahap wali sampai boleh doa air mineral jadi petrol, dan lilin jadi generator elektrik, tak semestinya itu adalah hujah dia enggan melibatkan diri dalam permasalahan rakyat.

Apa dia ingat semua rakyat tahap wali macam dia ke apa? Bodoh. Pinjam kata-kata ABC, Hadi Awang perlu turun dari wadah demokrasi undi majmuk; dan jadi wali sepenuh masa.

Setiap ahli PAS berdaftar adalah bodoss... Sampaikan orang luar pula bertungkus-lumus fight perkara ini. Jatuhkan Presiden bodoh sendiri pun tak lepas, lagi nak memekak jatuhkan Najib, jatuhkan Bush, jatuhkan Israel. Fakap!


عن أبي مريم الأزدي رضي الله عنه قال:قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : (من ولي من أمور المسلمين شيئاً ،فاحتجب دون خلّتهم ،وحاجتهم ،وفقرهم، وفاقتهم، احتجب الله عنه يوم القيامة، دون خلّته ، وحاجته ، وفاقته، وفقره )

Abu Mariam al Azadi R.A. meriwayatkan bahawa Rasulullah pernah bersabda :

“ Siapa yang memikul apa-apa jawatan atau tugas menguruskan orag Islam namun dia gagal memenuhi tanggongjawab dan dia mengelak daripada menyelesaikan keperluan mendesak, kepentingan, kemiskinan dan kepapaan umat Islam nescaya Allah akan mengelak (menjauhkan diri) daripadanya pada hari kiamat kelak daripada menyelesaikan keperluannya yang mendesak, kepentingan, kemiskinan dan kepapaannya pada hari tersebut.”

Hadith Sahih riwayat Abu Daud dan dianggap berstatus sahih oleh al Albani.

16 comments:

Anonymous said...

Aduka Taruna said;

Abu Mariam al Azadi R.A. meriwayatkan bahawa Rasulullah pernah bersabda :

"Siapa yang memikul apa-apa jawatan atau tugas menguruskan orag Islam namun dia gagal memenuhi tanggongjawab dan dia mengelak daripada menyelesaikan keperluan mendesak, kepentingan, kemiskinan dan kepapaan umat Islam nescaya Allah akan mengelak (menjauhkan diri) daripadanya pada hari kiamat kelak daripada menyelesaikan keperluannya yang mendesak, kepentingan, kemiskinan dan kepapaannya pada hari tersebut."

Hadith Sahih riwayat Abu Daud dan dianggap berstatus sahih oleh al Albani.

------------------

sekali lagi, gua persilakan pencacai2 di bawah mengemukakan hujah melawan Aduka Taruna bg mempertahankan Hadi Bawang:

1. searchforheaven
2. ali zaidan
3. kapt_shiqaqi
4. maLin
5. zaragosa
6. shannaro
7. FZY

peringatan : jgn copy paste semata ala FZY..buka minda jumud lu org dan berhujah dgn idea sendiri....

-Penembak Babi (ori, tulen lagi asli)-

maLin said...

malas aku nak layan cabaran tak bermakna macam ni..buang masa je.
baik aku layan filem Avatar,hehe....

kicktheaduka said...

ni mesti ambik kat kitab mastika hadith yg tulang besi belajar, hadith sohih ni dari aduka taruna, ni hadith aduka taruna ambik sendiri dri nabi, bukan bukan cedok ke copy and paste, aduka terima terus dari nabi ni, kau org jgn tak pakai caya pulak, bahan mentah ni. ambik je aduka taruna jadi pimpinan tapi bukan pimpinan islam le pimpinan yahudi ok per

maLin said...

respon kpd artikel AT..aku rasa nko ada masalah kefahaman terhadap sistem jemaah dan hierarki kepimpinan.

setiap PEMIMPIN ada kekurangan..dan kekurangan itu ditampung oleh SISTEM KEPIMPINAN....
dlm SISTEM KEPIMPINAN ada barisan pemimpin pelbagai peringkat yg pakar dlm pelbagai bidang..maka mereka ini saling menampung PEMIMPIN TERTINGGI..

Ulama' tak boleh jadi Presiden sbb bodoh undang2.
Lawyer tak boleh jadi Presiden sbb bodoh perubatan.
Doktor tak boleh jadi Presiden sbb bodoh agama..
eh kalau macam tu siapa yg layak jadi Presiden?

sbb tu aku jelaskan SISTEM KEPIMPINAN yg saling menampung PEMIMPIN TERTINGGI....

ada ketika pemimpin yg pakar dlm bidang A perlu sediakan kenyataan utk dikemukakan oleh Presiden..
ada ketika pemimpin pakar bidang B perlu utarakan buah fikiran utk dibentangkan oleh Presiden...

macam tu baru terlaksana konsep 'takaful' dlm kepimpinan, iaitu tampung menampung...takde pemimpin yg perfect bhai.....

Hanz_Azdi said...
This comment has been removed by the author.
Hanz_Azdi said...

Don't Fu(K Vp with AT nomore...hehehe...dia dah pandai keluar nash/dalil ler pulak...aduii la.
Biar ler Presiden PAS tu AT ...dah byk orang-2 PAS dah nak pemimpin camtu ...apa leh buat... demi kepemimpinan ulamak tak apa...hehehe

Anonymous said...

ulama2, apabila trdapat ssuatu khilaf, mreka tgur dgn pnuh bradab. ulama' pwaris nabi. malula kite ngan Allah n Rasul dgn sbb mghina mereka. para ulama xprnah bermusuh. mgkin mereka khilaf, tp mreka xbmusuh. adab tgur pmimpin tu kene btol bro.. wlaupn aku n hang anti-UG, sama fikrah, tp aku ttap hormat bliau atas byk pkara. sabar bro.. selamat mnulis dgn pnuh etiqa..

saye said...

maLin: "ada ketika pemimpin yg pakar dlm bidang A perlu sediakan kenyataan utk dikemukakan oleh Presiden..
ada ketika pemimpin pakar bidang B perlu utarakan buah fikiran utk dibentangkan oleh Presiden"

kenapa takde?

sangka baik : semua saf kepimpinan sama taraf (tinggi/lembab korang pikir sendiri) dengan Presiden.

sangka buruk : dah bagi pandangan tapi pres tak terima pasal tak islamic. biar tak keluar kenyataan bijak janji Islam menang

Anonymous said...

gigil gua seh
haha

bumblebee said...

Malin: respon kpd artikel AT..aku rasa nko ada masalah kefahaman terhadap sistem jemaah dan hierarki kepimpinan.

setiap PEMIMPIN ada kekurangan..dan kekurangan itu ditampung oleh SISTEM KEPIMPINAN....
dlm SISTEM KEPIMPINAN ada barisan pemimpin pelbagai peringkat yg pakar dlm pelbagai bidang..maka mereka ini saling menampung PEMIMPIN TERTINGGI..

Ulama' tak boleh jadi Presiden sbb bodoh undang2.
Lawyer tak boleh jadi Presiden sbb bodoh perubatan.
Doktor tak boleh jadi Presiden sbb bodoh agama..
eh kalau macam tu siapa yg layak jadi Presiden?

sbb tu aku jelaskan SISTEM KEPIMPINAN yg saling menampung PEMIMPIN TERTINGGI....

ada ketika pemimpin yg pakar dlm bidang A perlu sediakan kenyataan utk dikemukakan oleh Presiden..
ada ketika pemimpin pakar bidang B perlu utarakan buah fikiran utk dibentangkan oleh Presiden...

macam tu baru terlaksana konsep 'takaful' dlm kepimpinan, iaitu tampung menampung...takde pemimpin yg perfect bhai.....


selalu gua malas nak reply komen bodoh2 nih, tp gua tak dapat menahan diri ini dari memberi respon kepada komen bebal si Malin nih.

encik Malin, masa lu komen tu lu mabuk todi ke aper? lu punya otak melekat kat bontot lu ker?

lu tak paham isu ker?
dah cantik lu punya analogi tu, tapi analogi lu fakap nyer analogi. lu memang nak kena stick label bebal kat dahi lu ker?

bukannya kita tak suka hadi sebab dia bebal dlm undang2 atau bebal dalam kedoktoran atau bebal dlm mana2 subjek sains atau subjek sastera.

tapi sebab kualiti sebagai pemimpin yang cerdik,laju dan berdaya saing dalam situasi dan arena politik hari ini yang mana beliau sudah terbukti banyak kali agak kebelakang!!

maLin said...

wow..sedap je awek bumblebee kutuk aku mabuk todi otak kat bontot..nko jgn memain bumb, nko kutuk2 aku kang ditakdirkan ada jodoh antara kita tak pasal2 nko jadi teman hidup aku nanti... org tua2 kata benci biar berpada2, sayang biar berganda2..kah kah kah....

'tapi sebab kualiti sebagai pemimpin yang cerdik,laju dan berdaya saing dalam situasi dan arena politik hari ini yang mana beliau sudah terbukti banyak kali agak kebelakang!!' (bumblebee)

wahai awek bumb yg comey (penembak bhabee yg ckp, aku follow je)..cuba tampilkan bukti2 yg TGHH ni byk kali terbelakang? nak jugak aku tengok..hehe

Anonymous said...

Cantik punggong Bumblebee..bulat lagi.nak jilat sekali bolehh??hehehe.

-Penembak Babi (ori, tulen lagi asli)-

KONTOL said...

penembak babi, lu gi jilat bontot mati lg bagus..spesis lu jugak
kah kah kah.......

bumblebee said...

giler geli aku.

kene cakap lagi sekali ker.

GUA TAK LAYAN MAKHLUK SEJENIS.

khakk tui.

geli.

uwweekkkkk.

kalau lu sangap sgt lu gi layan blog sabul laaa. wakakakakaka

maLin said...

blog sabul?
biar betul nko ni bumblebee?!
awek comey macam nko ni layan blog macam ni..berdosa hoi!?
nko gile ke ape promosi blog macam tu..astaghfirullah.....

Anonymous said...

aku ada terbaca dlm satu blog, tapi dah lupa blog mana

hadi.. (smcm pak lah) .. lembek sampai kepenguhujungnya...