Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Dec 29, 2009

Kecoh di Kelantan. Tantawi double standard.



Oleh Mohd Sabran Md Sani
sab@hmetro.com.my




KOTA BHARU: Suasana tegang menyelubungi perkarangan rumah isteri kedua bekas Ketua Penerangan Dewan Pemuda Pas Kelantan, Dr Rosli Allani Abd Kadir, 35, di Kampung Telipot di sini, semalam, apabila dikepung sekumpulan lelaki yang tidak berpuas hati dengan tindakan pasangan terbabit yang didakwa enggan mematuhi perintah mahkamah syariah mengarahkan mereka dimufarakah (dipisahkan) sehingga perbicaraan kes mereka selesai.

Tindakan mengepung kediaman Dr Rosli dan isteri, Ilyani Mohd Noor, 30, itu dipercayai dilakukan selepas bapa mentuanya, Mohd Noor Che Man, 58, tidak berpuas hati dengan tindakan pasangan terbabit yang didakwa gagal mematuhi perintah mufarakah dikeluarkan Hakim Mahkamah Tinggi Syariah Kota Bharu, Mohd Yusof Awang pada 21 Disember lalu.

Difahamkan, Dr Rosli bersama Ilyani dikatakan pulang ke rumah sewa terbabit kira-kira jam 9 pagi semalam selepas beberapa hari menghilangkan diri tanpa dapat dikesan bapa mentuanya.

Sebaik mendapat tahu kepulangan Ilyani dan Dr Rosli, Mohd Noor meminta bantuan beberapa rakannya mengepung rumah berkenaan, kira-kira jam 3 petang.

Keadaan menjadi tegang apabila satu lagi kumpulan dipercayai penyokong Dr Rosli tiba dan mengawal rumah dua tingkat itu sebelum melarang mana-mana pihak membuat liputan atau merakamkan gambar.

Bagi memastikan keadaan terkawal, beberapa anggota polis mengawal persekitaran rumah itu bagi mengelak kejadian tidak diingini.

Kira-kira jam 7.15 malam tadi, Mohd Noor yang menaiki sebuah kenderaan pacuan empat roda berwarna putih tiba di perkarangan rumah terbabit.

Dia kemudian dilihat berbincang dengan beberapa rakan sebelum meminta mereka tidak menimbulkan sebarang kekecohan, sebaliknya terus menunggu di depan rumah terbabit hingga jam 8 pagi esok (hari ini).

Kira-kira jam 7.30 malam, Mohd Noor dilihat berbual dengan Ilyani dari luar rumah itu dan meminta anak sulungnya itu menunjukkan surat nikah yang mengesahkan mereka sudah berkahwin secara sah.

Bagaimanapun, permintaan Mohd Noor untuk melihat kandungan surat terbabit tidak dipenuhi anak perempuannya itu sebelum seorang lelaki mengarahkan Dr Rosli menutup pintu rumah berkenaan.

Ketika ditemui untuk mengulas perkara itu, Mohd Noor berkata tindakan mengepung rumah anaknya itu akan dilakukan sehingga dia memohon waran tangkap pasangan berkenaan daripada mahkamah syariah, hari ini.

“Kita perlu tunggu sampai esok (hari ini) untuk mendapatkan surat daripada hakim Mahkamah Syariah Kota Bharu. Kita perlu tunggu (kepung) untuk elak dia (Dr Rosli) lari. Kalau dia lari, tidak ada bukti.

“Surat kebenaran untuk mendapatkan waran tangkap perlu. Sekarang waran tangkap belum dikeluarkan lagi kerana waktu pejabat sudah habis dan penguat kuasa tidak boleh berbuat apa-apa,” katanya ketika ditemui di perkarangan rumah terbabit, malam tadi.

Mohd Noor mendakwa Dr Rosli melanggar perintah mahkamah syariah yang mengarahkannya tinggal berasingan dengan Ilyani sehingga kes tuntutan pembatalan perkahwinan difailkan terhadapnya selesai.

“Dia melanggar arahan sebab mahkamah sudah putuskan pada perbicaraan 21 Disember lalu untuk mereka mufarakah dan nampaknya dia (Dr Rosli) melanggar peraturan yang melarang mereka tinggal bersama hingga kes selesai.

“Sekarang jelas mereka berada bersama. Saya pun tak tahu siapa lagi ada di dalam (rumah). Dia (anak perempuan) sudah lama menyewa rumah ini dan baru balik pagi tadi (semalam),” katanya.

Menurutnya, sebaik melepaskan jawatan pada 22 Disember lalu, anak perempuannya gagal dikesan sebelum menghantar pesanan melalui Internet mengesahkannya selamat dan sedang berehat.

“Bila saya balik ke rumah, dia (anak) tidak boleh dikesan. Tapi, bila saya periksa dia hantar mesej dan kata selamat. Kenyataan itu dikeluarkan dalam sebuah laman sosial yang turut menyatakan dia nak pergi berehat.

“Kalau dia (anak) kata nak pergi rehat, saya banyak rumah rehat dan saya boleh bagi. Saya boleh bagi rumah di Shah Alam, apartmen di sini pun ada dan dia perlu pergi sendiri dan mengapa perlu lari,” katanya.

Pada prosiding 21 Disember lalu, Dr Rosli diperintahkan Mahkamah Tinggi Syariah Kota Bharu supaya berpisah dan tinggal berasingan dengan Ilyani sehingga kes mereka dibicarakan pada 26 April depan.

Perintah itu dikeluarkan selepas bapa mentuanya menolak hasrat Dr Rosli untuk mengadakan perbincangan bagi mencari jalan penyelesaian di luar mahkamah.

Hakim Mohd Yusof Awang dalam keputusannya memerintahkan pasangan terbabit mematuhi perintah mufarakah yang dikeluarkan sejak 9 November lalu.

Mahkamah juga akan memberi keutamaan terhadap kes berkenaan dengan mempercepatkan perbicaraan bagi mendapatkan jalan penyelesaian kerana menyentuh kepentingan awam dan hukum syarak.

Mohd Noor dalam penyataan tuntutan pembatalan perkahwinan anaknya menamakan Dr Rosli serta Ilyani sebagai defendan pertama dan kedua.

Berdasarkan afidavit yang terkandung dalam pernyataan itu, Mohd Noor selaku bapa kandung dan wali mujbir (wali sah) kepada Ilyani mendakwa pasangan itu berkahwin di Masjid Subang Airport, Selangor, pada 26 Disember 2008.

Dia tidak bersetuju dengan perkahwinan itu disebabkan mengesyaki tidak memenuhi rukun dan syarat perkahwinan kerana mendakwa tatacara perkahwinan serta surat akuan nikah terbabit adalah dokumen tidak sah.

12 comments:

maLin said...

apa yg double standard nya?

lebih baik Ketua Pemuda diam bagi menghormati proses perundangan yg sedang berjalan...

bila mahkamah dah putus baru la kluar statement..ape la mangkuk nko ni Aduka!

CgLyn said...

Malulah, orang PAS berperangai macam ni. Larikan anak dara orang satu cerita, engkar perintah mahkamah satu cerita lagi.

Anonymous said...

baru ni sedang asyik wa berborak ngan sorang blogger.... tetiba Dr Rosli ni la tepon blogger tu.... kalau blogger tu baca blog lu ni aduka .... blogger tu kenal la sapa abanghensem ni..... jadi kalau lu nak kenal wa lu kena la kontek blogger tu..... hehehe

-abanghensem

saye said...

perintah mahkamah syariah kira sama la macam perintah sultan. kalau wali halim boleh meyebabkan sah nikah, maka hakim juga boleh menyebabkan nikah terbatal.... mamat ni tak penah g usrah ke. elok dibuang dari PAS je. langgar perintah.

Anonymous said...

saye.... wa sejak dari jaman balajar di U lagi wa kureng aktif dalam persatuan ala² islamik ni.... sebabnya ramai ahli ni hipokrit..... sampai sekarang orang ajak wa join PAS wa tolak..... elok wa aktif belakang tabir jer..... wa tau ramai yang aktif ni hipokrit jer..... imej jer islamik tapi realitinya jauhhhhh berbeza.....

-abanghensem

maLin said...

abangtakhensem..keje belakang tabir ape yg nko buat? kalau semua nak buat keje belakang tabir, sape nak jadi Ketua Pemuda? Ketua Ulama'? Ketua Nisa? YDP Kawasan?

nko kena ingat..akhir zaman ada 73 puak..hanya 1 saje yg selamat..nak tak nak kena join jamaah...

MaLin_0ri said...

abensem dok puok mana ? 72.5 ka? huhu

Anonymous said...

PUKIMAK LU...LU JAWAP ..NAK JMPA MANA???LU JGN SAMPAI GUA CARI LU SIAL...KALAU JUMPA,MUNGKIN GUA KASI PELUANG DGN LU LAGI..TAPI JGN SAMPAI GUA CARI LU...

MaLin_0ri said...

Dr. Rosli Allani adalah antara yang lantang mendesak supaya menantu Tok Guru sdr Ariffahmi meletak jawatan serta merta. Beliau juga dikatakan antara kelihatan hadir memberi sokongan kepada blogger Kickdefella semasa membuat sidang media selepas dipecat dari PMBK. Dr Rosli jugalah antara orang yang lantang mengkritik Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat di Seminar PAS yang mempertikaikan tulisan jahat Dr.Aziz Bari.
doc, Lu engkar perintah mahkamah syariah yeK, Lu syg luban* muda yeK huhuhu

Anonymous said...

jatesini@yahoo.com

TRY TENGOK LA..NAK CARI KA DAK...hehe..CUBA BAGI NO FON HANG PADA EMAIL DIATAS..TRY TENGOK..TAKPA AIH..TAK SAKIT AIH...TRY JA...BELUM CUBA BELUM TAU...TRY LA..

Anonymous said...

oiii MaLin lu bagi tau kat wa jamaah mana yang 100% tak dak hipokrit..... bak sini ari ni gak wa jadi ahli front line..... wa dulu pernah aktif dalam PAS..... wa pernah dicadangkan nama wa jadi ketua pemuda kawasan wa..... tapi wa malas...... sebab bila wa dok dari dalam wa tau berapa kerat jer yang btol² ikhlas berjuang..... ada ke sorang mamat tu mintak wa urus belia kawasan jadi dengan mintak peruntukan..... alahai .... cam UMNO jer..... sekarang wa aktif belakang tabir..... wa tak minta sesen pun duit parti wa buat aktiviti..... sekarang pun wa ada program nak buat kat area kota bharu..... peruntukan wa cari sendiri..... tak mintak duit parti pun....

-abanghensem

Anonymous said...

"wa dulu pernah aktif dalam PAS"

---------

wa perbetul skit ayat ni.....

wa pernah cuba aktif dalam PAS.... bukan aktif..... hehehe

-abanghensem