Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Dec 26, 2009

Isu calon luar di Kelantan.

Oleh : AdukaTaruna

Sudut 1.

Macam biasa, apa2 masalah, kita kembali pada Islam. Ada beberapa bahan mentah. Dan gua nak 3rd party-kan bahan mentah tu bagi tujuan isu nih. Terpulang la kat lu orang nak setuju atau tidak. Janji jangan wala' dan taklid membabi buta ala2 jemaah Terengganu. Kuang3....

Muhammad saw bangsa Quraish. No kad pengenalan dia Mekah. Tapi pemimpin Madinah. Pemimpin kepada pelbagai bangsa, agama. So, kira tak berbangkit la isu calon luar. Bahan mentah la. Skang kita pergi kepada 3rd party plak. 3rd party gua ma... setakat 3rd party Hadi, lu sapu bawah karpet jer.. muahahaha.

Muhammad saw jadi pemimpin Madinah dengan segala fokus dan pergerakan hampir 100% berada di Madinah. Ketika itulah. Dah berlaku pembukaan kota Mekah baru fokus tu terpecah. So, pada gua, kalau calon luar tu hampir 100% pergerakkannya, fokusnya berada di Kelantan, takda masalah lah.

Yang masalah ialah persen fokus dan pergerakan. Letak calon anak tempatan pun, kalau manjang lari ke luar negara tak guna gak. Asal isu besar jer, ghaib, asal silap sampai jadi isu jer ghaib. Setakat bentang kertas kerja di dalam kelompok ulama akhir zaman, dalam dewan air-cond, makan-makan di hotel, then claim berjuang dan berjihad, memang wajar di FAKAP kan ajer. Bahan mentahnya, nabi kata golongan macam tu banyak. Tapi macam buih di lautan. Takda fungsi.

Sudut 2.

Di atas itu ialah sudut 1 lah. Satu sudut yang bertujuan membatalkan tindakan ulama itu dari menjadi satu fatwa atau kaedah Islami. Jika berlaku pemilihan calon dalam, maka TIDAK BOLEH dipandang dalam tajuk FATWA dan KETETAPAN ISLAMI. Bahaya bhai..

Sudut ke 2 ialah kestabilan Kelantan dalam politik. Dah 19 tahun dah PAS memerintah. Bermakna, jika anak, sudah mencecah umur 19 tahun. Satu anak yang boleh memimpin pasukan perang. Satu produk yang sepatutnya sudah cukup matang.

Analoginya begini. Katakan dunia Islam sejak kejatuhan sistem khalifah terakhir sangat menyedihkan. Huru-hara dan ditindas. Termasuk Kelantan. Kemudian, hasil kerjasama, perjuangan, dari seluruh dunia Islam (calon luar dan calon dalam), Islam berjaya mengambil Kelantan.

Kini dah 19 tahun usianya. Kalau sistem pendidikan, sudah 19 generasi yang kerajaan Islam Kelantan keluarkan. Jadi, di sini, bolehlah dihujahkan Kelantan sudah boleh berdiri di kaki sendiri. Mengutamakan produk tempatan, mengutamakan produk sendiri. Satu hujah politik semasa yang bukan ketetapan Islami.

Macam Malaysia yang sudah lama merdekalah. Sepatutnya, sudah tidak perlu lagi pemain import dalam segala sektor, malah mengeskport pula kepakaran pelbagai bidang membantu negara / jemaah lain.

Sejarah isu.

Para ulama kena mengetahui. Sebarang tindakan mereka akan dijadikan nas dalam bentuk sirah oleh generasi depan. Ada banyak kitab2 sekarang akan mencatit tindakan mereka. Dan kitab2 sekarang itu akan dirujuk dan dianalisis generasi depan. So, mereka kena hati-hati.

Kalau setakat ulama tahap Daud Iraqi, bahaya mencipta ketetapan Islami tanpa sedar agak kurang. Tapi kalau jenis TGNA, memang berat sket. Kalau tahap selipar pun kena rembat nak ambil berkat, inikan pula kalau TGNA memutuskan calon luar Kelantan ditamatkan. Lu boleh bayang tak kalau tindakan itu menjadi kaedah Islami? Orang yang membetulkan benda alah itu kelak akan dituduh kafir, wahabi, etc. Perpecahan pun berlaku.

Nak buat boleh, tapi kena umumkan bahawa itu bukan ketetapan Islami. Hanyalah keputusan politik berdasarkan zaman semasa. Kata lainnya, kalau tahap Muhammad saw tu, kalau dia solat, katakanlah tetiba baginda menggaru nyamuk di pipi di rakaat ke dua; maka sah la. Memang sampai hari ni, rakaat kedua jer, semua akan garu pipi.

Nak2 mazhab lurus bendul tiang letrik macam Shafie. Kalau nabi garu pipi sampai merah, maka wajib garu pipi sampai merah. Mampos pada kulit2 macam gua n golongan negro. Garu sampai berdarah pun mustahil pipi akan merah. Yang merah itu darah, bukan pipi. Maka solat tidak sah. Ujar Shafie. Ha... sudah. Nak buat caner, pengikut Shafie menetapkan barang siapa muslim berada di geografi Malaysia, maka, wajiblah dia kekal dalam mazhab Shafie sampai ke mati.

Sampai ke mati la lu batal wuduk bila sentuh bini lu. wakakaka. Tersentuh taik tak batal wuduk, kena basuh kasi bersih jer. Sentuh kulit isteri sendiri batal plak. Malaikat pahala dosa kiri kanan pun pening nak catat.

Kesimpulan.

So, apa pun yang diputuskan manusia berpengaruh macam TGNA, kena diberikan penerangan yang betul dan teliti. Kalau tak, jahanam. Kalau kerajaan Islam PAS mahu mengutamakan hasil pembangunan insannya yang sudah berusia 19 tahun, maka, gua berikan sokongan. Gua nak tengok anak2 Kelantan yang berumur bawah 30 berada di Dewan Parlimen mewakili parlimen Kelantan. Parlimen mereka sendiri. Sejuk dan bangga melihat mereka.

Tapi kalau berdasarkan menyampah kepada Nasha, gua ingat, tidaklah boleh sehingga benda ini menjadi falsafah Islami. Kerana sekor Nasha, satu kaedah Islami baru dibentuk. Bidaah sesat. Kerana sekor Nasha, habes bergenarasi sesatnya kelak.

Bab Nasha tu, buat sahaja pungutan suara yang menolak Nasha. Hasan Ali juga begitu. Bila ada pungutan suara, maka, party berdepan dengan falsafah cabang yang menentang falsafah jati. Antara kehendak party atau kehendak pengundi. Rela falsafah jati kalah asal falsafah cabang menang, atau tangguhkan falsafah cabang kepada calon ganti, asalkan falsafah jati semakin hampir dilaksanakan.

Tepuk serban, tanya kepala otak.

10 comments:

Anonymous said...

hahaha.... mentang² la lu ni kawin ngan anak buat TGNA.... trus jer cakap² ala² ostat....... bagi wa TGAN cakap pasal calon tempatan tu sebagai nak menyahut seruan sesetengah pemimpin PAS kat negeri lain la..... lu tengok la beberapa pilihanraya kecik sebelum ni...... apasal dok timbulkan pasal calon luar..... sedangkan sebelum ni bukan perkara besar pun dari mana calon...... negeri yang kononnya asobiyah melampau cam kelantan pun tak kisah asal calon ni dari negeri mana.... bagi wa.... wakosong pendekatan TGNA tu...... takde guna kita jer asyik berkorban...... tapi orang lain buta mata hati tak nampak jasa kita...... bila kita ditimpa masalah...... sorang² jer kita berjuang....... yang lain tengok jer.....

-abanghensem

saye said...

bagi gua soal calon luar or dalam kena ikut suasana/zuruf zaman la. dulu pas tak kuat mana so orang2 yang dirasakan boleh beri sumbangan dari segi gerak kerja atau sumbangan menjejaskan BN kt dun/parlimen wajar diletakkan sebagai calon kat tpt selamat a.k.a kelantan. sekarang nampak (presepsi) PAS mcm dak kuat le. so takde masalah kalau calon2 yang memang orangdah tau kehebatannya cth: salehuddin bertanding kat tpt sendiri. bagi la can anak kelantan berjuang untuk Islam dan pada masa yang sama mempertingkatkan kualiti kehidupan tempat sendiri.

AT bab bahan mentah Nabi tu gua boleh hadam. tapi bab shafie ni lu silap la bro. nampak bangang lu ni. kalau lu rasa kurang mantap bab fekah mazhab ni apa kata lu fokus kan kat pengikut mazhab bukan pada imam or ulama mazhab. contoh ayat: "tapi pengikut syafie yang tak habis belajar menganggap solat tak sah..." so kurang la sket nampak bangang lu ni he he

uma said...

utk parlimen
kasi yg mantap..
wa tarak kisah
tp klu jadi issue sampai
PAS x leh cari makan
sebab bubuh org luar.
maka bubuh lah anak tempatan.

cume harap jgn dok parlimen
sekadar tidooo je..
baik x payah..
moyang wa pon pun leh klu
sekadar jadi ahli parlimen tidoo...haha

Penembak Babi (ori) said...

Rukun Penjilat Hadi no.1 ;

"biar Jumaat dan Asar barai, yg penting blog penembakbabi.blogspot siap"

Rukun Penjilat Hadi no.2 ;

"biar ciplak/menyamar pakai nick org, yg penting dpt komen defend Presiden Hadi Bawang dan UG nya"

Rukun Penjilat Hadi no.3 ;

"wala' membabi buta, taksub jiddan dan taat tunduk kpd Presiden Hadi Bawang selagimana dia tak tinggal solat, bertaraf ulamak, menutup aurat dan tak fasiq walaupun Presiden seorang yg lembab daya fikiran, slow tindakan, bodoh politik, bangang strategi, menipu pengundi, khianat pd rakan Pakatan dan berbohong"

HIDOP PENJILAT HADI !!
HIDOOOOPPPPPPP !
HIDOOOOOOOOOOPPPPPPPPP..!!!

kutty hitam al-juburi said...

kau ni taw beza hadas dengan najis x?

Boar Shooter said...

Bhaii...

1. Lu tabley samakan Nabi yang berIC orang mekah jadi ketua di Madinah..itu strategi dalam konteks berbeza. Takkan nak lantik mamat ansar yang baru masuk Islam beb....

Lu cam biasa guna bahan mentah lain, tapi terjemah dalam posisi atau 3rd party yang berbeza....

Dalam isu orang tempatan, itu cadangan yang amat tulen untuk melahirkan pelatih yang bukan hanya tahu bahan mentah, tapi mampu menguruskan bahan mentah yang ada mengikut kehendak semasa dan pengalamn berada di Dewan negara...dewan negeri jangan cerita la...semua negeri amik orang tempatan bhai....Kalu lu perati, banyak menteri BN takpun paling kurang, timbalan ramai dari orang kelantan...apa salahnya, Pas jugak menyelinap pemain tempatan pulak...itulah dikatakan mengkaji keadaan semasa demi untuk mempraktikkan bahan mentah didada...

2. Lu terjemah hal Mazhab sejibik macam puak shiah sesat melaga-lagakan puak sunni...Bhaii...lu kena akur, lu punya fekah memang lembab dan bangang....Lu jangan sesuka memain kata kat Imam Shafei macam tuh...beliau tak sebodoh dan sebanggang lu, samapai tu...Lu lebih menghina dari memberi tahu...Imam Shafei guna hujah dan bahan mentah yang bertimbun-timbun hadith didada, kata-kata khalifah dan salaf lu jangan cakap...tapi lu??? Hampesss...yang lu ada beberapa hadith dan ayat yang lu hafal masa nak periksa agama masa form 3, tu pun ingat tak ingat....asyik-syik masa free lu cilok tengok video 3gp, anak melayu kena rogol..tak pun anak melayu main kat opis...(lu boleh pas video kat xenan sekali beb)...

Wa dah masak ngan tektik shiah sesat nih bhai....Lu jangan jadi bingai macam mereka bhai...nayaaaa...Abih-abih nanti diorang cakap, Imam Shafei kasi kawin anak sendiri, kalau luar nikah....tapi lu setakat pakai hujah akal, memang lebih dekat dengan syaitan bhai....hati-hati....nak-nak lu solat pun kekadang barai.....huhuhuh, nanti lu sendiri kena fakap...

3. Wa dah malas nak layan orang gila macam PB kat atas..tuh....cakap macam bebudak pakai cawat! (siap ada kurungan lagi...pergghhh macam siot!)

-boarshooter-

kicktheaduka said...

lu makin sesat le bhai, lepas ni mesti ada mangkuk yg akan sokong adukauntaruna ni, apa hal lak kutuk mazhab shafie ni, kalau kau teror sgt buat aje ikut hukum akal syaitan kau

Anonymous said...

Haa....
masuk round ke2, baru gua paham pe lu dok merepek AT.
Cm biase gua setuju ngan hujan lu...
Ape yg penting kerjasama....
ops2... tu wonder pet..
Ape yg penting kena bagi penerangan "member's", paling utama puak2 yang dh le bute tuli plak..

-gengkilangspeak-

Penembak Babi (ori) said...

mamat cibai takde telor yg rajin cilok nick gua a.k.a BOARSHOOTER di atas menfitnah;

"asyik-syik masa free lu cilok tengok video 3gp, anak melayu kena rogol..tak pun anak melayu main kat opis..."

setakat budak mentah penjilat ketiak Hadi macam ni, gua hentak pakai ayat2 dia balik je..

"Tobat la...kalu setakat nak buat kesimpulan macam tu, Rosol Wahid pun boleh cakap...mana ada bukti, setakat main balun lepas tu tak de bokti..baik blah....
Perggghh hebat lu punya firasat, tahap bukak hijab tuh...kalah naruto! Mana bukti beb! Lu salin tak tumpah cam umno tranung...Rosol Wahid..huhuhu"

KAH KAH KAH....

lu macam siyal la..org fitnah lu, lu melenting..lu fitnah org sukati mak bapak lu...dasar penjilat bontot berbulu Hadi tol la!

anyway congrates sbb berani pakai nick sendiri..walaupun bunyinya macam siyal 'BOARSHOOTER'.. kah kah kah....

bhai..ayat2 lu dah menunjukkan sape diri lu..dah menzahirkan pekung lu.. rupa2nya lu ni kaki lucah, kaki blue, kaki lancap...sbb lu rajin layan 3gp lucah yg berlambak di internet..hardisc lu penuh dgn video2 macam ni...

sbb tu bila lu marah dan emo, smua amalan lu jadi peluru fitnah dan tuduhan kpd musuh lu...bertaubat la bhai..kalau Hadi Bawang tau, mampos lu kena sumpah..

Rukun Penjilat Hadi no.4;

"biar tengok 3gp blue dan rajin lancap, yg penting wala' taksub membabi buta pd Presiden Hadi Bawang. ulama' pemberi syafa'at!"

KAH KAH KAH.......

Boar Shooter said...

Bhai..lu agak-agakla nak kondem wa...coba lu tengok balik, mana ayat wa yang wa tuduh si duka kaki blue macam lu....wa pakai kias macam orang tua-tua, tak macam lu nick name pun tak reti nak reka...lepas tu balun owang macam pondan siam...

Ajak berhujah, lari lentang pukang...tapi part menuduh, fitnah maki owang, itu lu punya kaki.

wa cabar buktikan yang lu cakap benar...kalu lu berani...

Tak main sesumpah macam si sepul gurek tuh....tak pun cam nek pidah, main depan, junjung qur'an...

hujah lawan hujah beb....lu setakat tuduh...lu boleh join Rosol Wahid...huhu

yang lu asyik gelak KAH KAH KAH, wa pun rase geli gelaman wo! Macam siot...!

-boarshooter-