Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Nov 18, 2009

Politik tawar-menawar : BOIKOT PAS di SEPUTEH !!

Oleh : AdukaTaruna

Pertamanya, ini adalah suara individu yang bebas. Tidak melafazkan baiah atau terikat dengan tatacara mana-mana jemaah. Keduanya, perlu ditekankan falsafahnya, rakyat adalah kuasa dan pemimpin adalah balaci yang dibayar gaji. Jangan sesekali membenarkan ahli politik menterbalikkan falsafah ini.

Demi kelangsungan hidup rakyat (kita), keselamatan dan keselesaan keturunan kita, kuncinya terletak pada PRU13 nanti. Itu gua namakan perang besar. Untuk memenangi perang besar PRU13, maka, kita perlu harapkan balaci2 yang kita dermakan duit kita, yang kita sokong (PAS, PKR, DAP) perlu bersedia dan kuat. Jika tidak, kerja hanyalah menjadi kerja sia-sia. Seumpama berhabis jutaan duit rakyat menghantar bola sepak negara bertanding ketika Sultan Pahang + politikus UMNO memegang FAM. Kerja sia-sia.

Untuk itu, seandainya Allah anugerahkan satu PRK kecil di Seputeh, gua menyeru kepada sesiapa yang bersetuju supaya menganggap PRK ini pertempuran kecil bagi menghadapi peperangan besar (PRU13). Dan di sinilah wujud politik tawar-menawar.

Status kerusi Seputeh.


Sebelum kita pergi kepada pokoknya, mari kita lihat senario kerusi Seputeh seandainya ada pilihanraya kecil.

1. Kerusi Seputeh bakal ditandingi PAS.
2. Kerusi Seputeh tidak memberikan apa2 perubahan terhadap kuasa BR di Kedah.

Dan di atas tajuk politik tawar-menawar, gua menyeru kepada sesiapa yang bersetuju, demi kelangsungan hidup selepas PRU13 yang lebih penting, KITA BOIKOT PAS DI PRK SEPUTEH selagi :

1. Hasan Ali tidak dipecat dari PJ Selangor.

2. Nasharuddin Mat Isa tidak diambil tindakan disiplin kerana merosakkan parti dengan mengesahkan baiah taklik di hadapan bloggers UMNO.

Jika kita gagal dalam tawar-menawar ini, maka, BR akan menghadapi PRU13 dalam keadaan PAS sangat lemah sokongan dari bukan Melayu dan sudah tentu gagal secara tradisi 60 tahun terhadap sokongan Melayu.

Jika kita gagal dalam tawar-menawar ini, kita menghadapi PRU13 dengan sia-sia. Kita derma untuk PRU13 dengan derma sia-sia. Kita bekerja untuk PRU13 dengan kerja sia-sia. Ingat semula falsafah tadi. Pemimpin adalah balaci rakyat. Dan rakyat adalah kuasa sebenar. Wala'2 adalah falsafah pundek golongan ulama.

Demi kelangsungan hidup keluarga rakyat, demi bebasnya agensi keselamatan negara untuk rakyat di zaman selepas PRU13 :

KITA (bloggers, pengundi, sukarela politik, etc) BOIKOT PAS DI SEPUTEH SELAGI TUNTUTAN RAKYAT TIDAK DITUNAIKAN!!.




1. Mana dia postmortem Terengganu 2008?

2. Mana dia postmortem Bagan Pinang 2009?

3. Mana dia Laporan Lembaga Disiplin PAS terhadap PAS Selangor?

51 comments:

Anonymous said...

aku ni ahli PAS yg cukup tegar,sejak dulu lagi,pantang orang belasah PAS pasti aku akan guna skill aku untuk membantah dan selalunya aku berjaya.

dan hampir setiap PRK aku bantu semampu bole dalam perbagai cara.

dan kalu seputeh ni jadi kalau dapat sms dr bendahari aku mesti bank in duit juga

TAPIIIIIIIIIII


aku amat setuju dengan aduka pirana ni kalau jk disiplin buat bodoh dan blur saja kali, tiada tindakan terhadap 2 pelingkup pas ni, dengan berat hati aku akan BOIKOT....sebab aku juga cuba di bersihkan otak oleh dr hassan tapi tidak berjaya..dan aku tahu taktik mereka ni.

Anonymous said...

-aku stuju..dgn kdtangan prk nie,for sure isu2 yg sblm nie akan trpadam sndri atau dimalapkn..wa nk sgt tau ape lembaga disiplin wat utk kes hasan n nasha..

-aku sutju jika pas lmbt amik ape2 tndakan trhadap 2 malaon tue,kite boikot prk seputeh..

-zargus-

tanpa nama said...

jika sebelum ni wasetuju dgn lu, kali ni wa tak setuju dgn lu...

sory bro..
kene bezakan, berjuang krn individu berbeza dgn parti/jemaah..

umno reti bab ni, xkan kita xreti??..

Anonymous said...

tak setuju...ape la idea cmni..ikut time la bro..tak kan nk 'langgar' je manjang...alahaiii

D'ayo said...

Bhai...

Den setuju...

BuLan oH bULaN... said...

Aku tak setuju boikot pilihanraya Siputeh.....

Tapi aku setuju TGHH, Nasha dan Hassan Ali "direhatkan" sepanjang kempen pilihanraya tersebut.

Samada PAS menang atau kalah dalam pilihanraya tersebut TGHH, Nasha dan Hassan Ali akan tetap tergugat kerana :-

a) Kalau PAS menang...bloggers pro PR boleh melaporkan:-

Ketiadaan TGHH, Nasha dan Hassan Ali menjadi punca kepada kemenangan bergaya PAS merampas kota Siputeh dari BN..

b) Kalau PAS kalah...bloggers pro PR boleh melaporkan :-

Selagi TGHH, Nasha dan Hassan Ali terus berada dalam kepimpinan PAS..selagi itulah PAS akan ditolak oleh rakyat...

MaLin_ori said...

enko nak boikot ? enko pengundi seputih ko?

blogger2 nak boikot seputih? berapa % pengundi seputih baca? kalu pun depa baca depa pecaya ke? huhuhu

Anonymous said...

WOI PIMPINAN PAS, SILA TUNAI HAJAT KAMI NIE, KALAU TAK KAMI BOIKOT PAS DI KOTA SEPUTEH, MAKA AKAN PUTEH MATA KORANG. INGAT, JGN MAIN2 DGN RAKYAT.

Anonymous said...

malin ori. kau kena ingat. jentera untuk berkempen tu datang dari mana

aku sokong aduka. bahalol punya pemimpin. jangan ingat dah duduk atas tu org kat bawah ni boleh di pijak2..rakyat ni macam bom..nampak je tenang, kau buat la taik wahai pemimpin. itu serupa macam kau tarik pin dari bom tu..tengok je la macam mana damage dia boleh buat.

Anonymous said...

bila plak main2 ngn rakyat ni..kalau blogger betui jugak...

tak setuju boikot...aku yakin xkan ada tindakan terhadap pemimpin2 tersebut..so. aku xsetuju dgn cadangan ni..aku tetap nk join bantu azizan menang kat DUN KS tu...

kALAU XNAK BANTU XPE, TERUSKAN BERBLOG PUN DAH CUKUP YE..THANKS ATAS BANTUAN SELAMA NI...

SERANG KOTA SEPUTIH!!

Anonymous said...

LA ADUKA, DGR KATA KO DAPAT RAMAL MASA DEPAN, XKAN DLM ISU NI PUN DAH FAIL..

AKU YAKIN XDE TINDAKAN SAMPAI LA P/RAYA DIADAKAN..

SO, BAIK LU TUKAR JE TAJUK ENTRY LU NI

WA BOIKOT P/RAYA KOTA SEPUTIH....


BARU NAMPAK TERKEHADAPAN SIKIT...
TENGOK RAMAI TAK NAK BOIKOT....

HARAP TOK GRU NIK AZIZ TURUN...
HIDUP PAS!!

ROCK said...

EMOSI LA LU BHAI...

PRO SIKIT...

TIME PERANG DGN MUSUH LUAR, KITA PERANG. HARAM UNDUR..

PERANG DGN MUSUH DALAMAN, IKUT TIME LA..BARU NMPAK PRO.....NISIMAHAI

Anonymous said...

haha..awat jd cmni bhai.
habis pakat hentam lu...huahua..

ok la, pendapat wa, wa pun xsetuju dgn boikot1 ni..
tempat pas tu, kedah, rugi w0oo..
kalau tempat umno wa setuju...

-geng anti UG

akupas said...

alamak seram ni
mesti kalah pas kt kota seputeh
tanpa bantuan At, perak express tak turun, yg turun bas express je mampus le pas kat dalam kota seputih. AT punya pembaca blog aje dah hampir 75% mewakili pengundi kt kota seputih, mau hilang deposit calun pas. awal awal lagi AT dah boikot tu yg bahaya tu

Anonymous said...

Adukataruna,

Gua rasa geli hati membaca artikel lu berkaitan bab boikot pilihanraya.

Mungkin dengan tindakan itu lu fikir boleh menjadikan calon PAS kalah..? Tapi pada pandangan gua, tanpa boikot pun calon PAS tetap akan kalah. Cuma gua rasa UMNO memang kecut telur nak bertanding, mencari berbagai alasan bahawa kerusi DUN itu tetap ada orangnya.

Sebelum boikot pilihanraya, cuba lu fikirkan mengapa SPR bersikap lebih sudu dari kuah...? Mengapa SPR perlu merayu dalam mahkamah rayuan bagi pihak wakil rakyat BN...? Tugas SPR sebenarnya apa..?

Gua harap rakyat malaysia perlu tahu peranan SPR sebagai badan berkecuali dalam mengendalikan pilihanraya. Jika mereka menyeleweng, rakyat melaysia mesti bertindak menentang penyelewengan itu.

Gua percaya DUN Seputeh akan diboikot oleh Mahkamah Rayuan terlebih sebelum lu dengan geng yang lain melaksanakan tugas boikot.

Tak kan lu tak kenal siapa Mohd. Najib Razak... penjenayah yang terlindung...?

Anonymous said...

kah..kah..kah..bodoh nak mampus
memang spesis anak haram jadah si AT ni.

semua yang nak boikot kat sini, sorang pun tak jadi pengundi kat Kota Seputeh.

kah..kah...pegi mampuslah korang...bangsat cam sial!

joe penang said...

Aku setuju. Tapi aku rasa depa x peduli. Melainkan kita gerakkan suara mendesak egm diadakan dari cawangan ke kwsn dan pusat

Lyn said...

Boikot bukan bermaksud tak pegi ngundi. Blogger boikot PRK Seputeh dengan tidak mempromosikan atau berkempen untuk PAS. Ada faham?

Anonymous said...

Aku setuju dengan Aduka, cuma elok tambah satu syarat lagi, SEMUA PIMPINAN DIHARAMKAN MENERIMA TAJAAN SAMADA DARI DUNHILL, SYARIKAT, PERSEORANGAN, DARI GOLONGAN JIN MAHUPUN MANUSIA SEMASA MASIH MEMEGANG JAWATAN.

Kan Adil? Dapat mengelakkan persepsi dan fitnah.

Lyn said...

Katakanlah kita boikot, lepas tu PAS kalah. Kalau Hadi buat macam lembu kenyang macam mana? Ambe tak rasa orang PAS akan amik tindakan ke atas presiden mereka. Terlalu berisiko langkah ni.

Anonymous said...

aduka teruna bloger haramjadah ,dengkikianat busuk hati ,setiasa megadudomba terhadap pas.Kita sama-sama solat hajatkan mohon mereka yang kerjabuat seperti ini mendapat balasan Allah yang setimpal.

uma said...

lu nak blogger boikot
x ambil pot pasai PRK seputeh ke?
mcm lyn ckp tu?
or lu nak pgundi seputeh boikot PRK tu?
or lu nak hasut blogger semua agar mhasut pgundi seputeh boikot PRK?

bro.
kasi pencerahan skit?

bg wa
elok PAS kalah PRK ni
kasi muhasabah diri skit,haha
maka wa setuju pgundi PR
boikot PRK seputeh ni..
coz wa nak menang besooo masa PRU13.

Anonymous said...

gua tak setuju bai

kekalahan PAS dalam prk seputeh adalah kemudharatan yang lebih besar berbanding kebodohan hadi

moral penyokong pakatan akan lebih teruk. semangat untuk menang dalam PRU 13 akan hilang, PR akan hanya jadi team untuk pertahan kerusi2 yang ada sahaja.....mungkin lepas tu akan berlaku salah menyalah antara parti.....PR berkubur sekali lagi macam BA

so, strategi kena ubah, memula kena kuatkan lagi kempen untuk jatuhkan nasha dan hassan dalam pemilihan parti 2 tahun lagi

jibam

uma said...

jibam
klu PAS menang jgn haraplah nak terajang diaorg tu..hehe
abis dgn prof.aziz & prof.abu hasan kene maki,klu PAS menang..

tp klu kalah
mungkin pale otak diaorg leh pikir skit.


maka wa setuju
boikot
agar PAS kalah...haha

Anonymous said...

DUN Seputih ni kerusi UMNO(sebelum keputusan mahkamah) dan tidak pula menjejaskan Kerajaan PK diKedah.PAS nak menang(kalau boleh) diSeputih sekadar nak kuatkan kedudukan Us.Azizan.Itu saja.
Ana setuju dengan AT,kita boikot PR Kecil ni untuk tunjukan kepada Hadi Awang,dia jangan main-main dan jangan memperbodohkan kita.Kalau kita tak buat begini,Hadi Awang tak akan berbuat apa-apa dan dia akan terus tidur saja diRusila.Tindakan boikot ini juga wajar dijadikan pengajaran kepada pemimpin-pemimpin atasan PAS -agar tidak memandang ahli-ahli diperingkat grass-root ini sebagai "Gurkha bodoh" yang tak mampu untuk berbuat sesuatu.Ia juga akan menjadi pengajaran kepada pemimpin-pemimpin PAS dihari muka.
Memang kita amat sayangkan PAS tapi bak kata pepatah "Sayangkan anak tangan-tangankan".Kita wajar melakukan suatu "kejutan" untuk memperbetulkan keadaan kucar-kacir yang berlaku dalam PAS dewasa ini.

Anonymous said...

wa rasa ngan keadaan sekarang kalau kita tak boikot pun PAS tetap kalah.....

-abanghensem

Anonymous said...

Kerja boikot memboikot nih buang masa, gua x setuju lansung,kalau PAS kalah lagilah menambahkan persepsi BN tuh kuat,PR lemah, sedangkan PRK macam nih memberi impak yg besar kepada persepsi...takleh boikot, aku harap semua pengundi2 Seputeh Undi PAS/PR, jgn risau Hassan Ali & Nasha tetap akan dikena tindakan...

C++ said...

Bhai...

Gua cukup setuju....

Anonymous said...

ADUKA,

pas dah sama macam umno dah, sibok cakap pasal islam la itu lah inilah, dari segi keilmuan tak dinafikan tapi dari segi perlaksanaan macam munafiq, soalan ko tanmya pada pas sama macam HISYAMUDDIN RAIS tanya pada kerajaan tentang report projek2 terbengkalai dan beberapa report lain.

HAKIKATNYA PAS TAK BERUBAH, MACAM MAT SABU CAKAP, TUKAQ MB, TUKAQ EXCO DAN TUKAQ ADUN, SIATEM TETAP SAMA, sapu bawah carpet juga.

Anonymous said...

Anon 4.26...

Den lebih rela mendoakan agar HA dan NMI and Co keluar dari PAS...

inmaroon said...

selaku org kubang pasu, susah PAS nak menang kat sini coz UMNO dari org tua sampai org muda ramai belaka.
tambah plak masih dok terhutang budi ngan tok det.

Anonymous said...

TGHH, Nasha dah 'diboikot' pon tyme Manek Urai. Tyme tuh menang besar ke Pas bhai?

Nak tergolek ade la. Lbh kurang result bagan pinang je. Hilang 1000++ undi beb.

Kesimpulan, tak lu mmg taleh pakai punya.

Anonymous said...

AT... dari ajak boikot pas baik ajak sokong bn. Pi mampos la hampa.....

Anonymous said...

bangangnya makin bertingkat2 si AT ni...wakakaka

Ahmad said...

bodohnya cadangan ni, dah tak ada benda yg rasional lagi ker nak dicadangkan?

Anak said...

Woi Aduka Taruna yang bodoh piang. Hang nak boikot, boikot la. Tapi jangan jadi setan hasut orang lain. Jenih yang tak buat kerja meraih undi nie memang senang cakap. Hanya nak puaskan nafsu sendiri. Pernah ke terpikir dengan ribuan petugas yang datang dari seluruh negara dengan ikhlas dan bertungkus-lumus mengharapkan kemenangan jamaah kat sana? Jenih hang yang suka cari salah orang nie memang sesuai kawan dengan beruk aje. Sembahyang hang hari nie cukup ke? Kalau cukup, khusyuk ke? Jangan penat buat amalan, lepaih tu jadi setan penghasut. Kalau tak cukup amalan, lagi teruk.
Kalau ada yang setuju dengan cadangan bodoh nie, tak tahu nak nyakap le aku.

Anonymous said...

woi anak, pi la ajak semua petugas pas boikot skali tak yah datang kah kah kah . . . lagi senang tak payah berabis duit nak sapot pas . . .

Anak said...

Kalau ada yang marahkan nyamuk tapi pegi bakar kelambu memang keturunan Melayu Pak Pandir.

kapt_shiqaqi said...

enkorang jgn jd bodoH mcm at dan geng2 bodoH dia tuh, kamu semua dah tengok hasil kempen tanding timb presiden dah le. berbuih2 mulut , lenguih jari menaip, pijor bijik mate kempen naknya husam menang..Hasilnya? Lu pikirla hahaha

uma said...

kapt_shiqaqi
selamat kembali.. :D

elok blogger2 beso
kasi boikot...
sambil hentak pale pimpinan PAS..hehe

Anonymous said...

SORI BRO SEMUA

WALAUPUN AKU TAK SUKA UG N TAK SUKA AT N TAK SUKA NASA N TAK SUKA HUSAM N TAK SUKA HASAN ALI N TAK SUKA KHALID SAMAD..

TAPII...

BOIKOT JENTERA PAS SORI LA JGN HARAP AKU BUAT

TERUK CAMNE PON MASALAH PAS, AKU AKAN TETAP BG PAS MENANG.

ORG NAMPAK APA SAPE BUAT KEJE KE TAK? SO PEHAL PLAK KALAU PAS MENANG NSA N HASAN NAK TUMPANG GLAMER

LBH BAHAYA BIAR BN MENANG..LG SATU JGN SALAHKAN HJ HADI SANGAT

DIA PUN MACAM NIK AZIZ GAK..YANG BUAT HAL KJE HARAM ORG KELILING DIA..NAK TENDANG TAKLEH..BG NASIHAT TANAK DENGAR..SO SABAR JE LAH BUAT MASA NI

Anonymous said...

bro anon 1:15.....
wa pun kureng gak pasal boikot memboikot ni..... tapi sanggup ke Haji Hadi arahkan pemimpin PAS yang sering buat taik dalam parti tu supaya resign..... bila ada tuduh presiden PAS lembik ramai melenting.... bukan sekali ni jer TGNA suruh orang berenti..... mamat kurang ajar cam ADUN melor ( ADUN ni pernah cakap TGNA bodoh.... memang kurang ajar mamat ni.... sama la ngan lu aduka... hahaha ) pun dah berapa kali dah TGNA suruh resign.... berahim ali pun sama gak..... tapi wa tak pernah dengar arahan camtu dari tuan presiden aprti pabila timbul masalah dalam parti....

-abanghensem

Anonymous said...

Bukan pemimpin wat taik. Korang yg wat taik. Dasar budak2 hingus tak kering

Lyn said...

bg wa
elok PAS kalah PRK ni
kasi muhasabah diri skit,haha
maka wa setuju pgundi PR
boikot PRK seputeh ni..
coz wa nak menang besooo masa PRU13.
------------
suka baca komen uma yang ini. beres. kalu gitu ambe sokong boikot.

zul_neem said...

assalamualaikum

Nampaknya falasafah itu ada kebenaran nya jugak jika dibawa kesatu sudut didalam perbandingan gaji,elaun,harta,saham,projek dan... antara Umno(BN) dan Pas.Cara perbandingan umpamanya macam ini.Mana lebih jika dicampurkan akan yang disebut dialam perbandingan tadi yang diperolehi oleh pemimpinPas dan Umno.Siang-siang hari gua mengatakan pemimpin Umno yang lebih dapat dan pulun.Kalau mengikut kaedah ekonomi dan hendak jimat cermat lebih baik saya pangkah Pas,kerana mereka boleh berkerja dengan mendapat bayaran terendah dan boleh dimaki hamun tak payah guna Isa tangkap sana tangkap sini.Bodohlah rakyat sudah 50tahun asyik-asyik bayar lebih dah pulak itu, malas kat Ust. Azizan.Ya guna kuasa yang ada pada rakyat untuk membeli product mana yang murah dan berkualiti.Mesti datangnya dari Kilang Pas.FIKIR SENDIRI LAH LU.

zul_neem said...

assalamualaikum

Nampaknya falasafah itu ada kebenaran nya jugak jika dibawa kesatu sudut didalam perbandingan gaji,elaun,harta,saham,projek dan... antara Umno(BN) dan Pas.Cara perbandingan umpamanya macam ini.Mana lebih jika dicampurkan akan yang disebut dialam perbandingan tadi yang diperolehi oleh pemimpinPas dan Umno.Siang-siang hari gua mengatakan pemimpin Umno yang lebih dapat dan pulun.Kalau mengikut kaedah ekonomi dan hendak jimat cermat lebih baik saya pangkah Pas,kerana mereka boleh berkerja dengan mendapat bayaran terendah dan boleh dimaki hamun tak payah guna Isa tangkap sana tangkap sini.Bodohlah rakyat sudah 50tahun asyik-asyik bayar lebih dah pulak itu, malas kat Ust. Azizan.Ya guna kuasa yang ada pada rakyat untuk membeli product mana yang murah dan berkualiti.Mesti datangnya dari Kilang Pas.FIKIR SENDIRI LAH LU.

gengkilangspeak said...

Gua memang sallut lu bro. Penuh semangat, tapi.... tak cukup lagi. Lu nampak due orang jer. Ramai lagi ler bro. Jangan boikot PAS jer. Boikot terus PRK. Gua dah meluat tengok die orang main game ni. Suma cakap macam MELUDAH KELANGIT. BOIKOT PRK SEPUTEH. cau..............

gengkilangspeak said...

Gua memang sallut lu bro. Penuh semangat, tapi.... tak cukup lagi. Lu nampak due orang jer. Ramai lagi ler bro. Jangan boikot PAS jer. Boikot terus PRK. Gua dah meluat tengok die orang main game ni. Suma cakap macam MELUDAH KELANGIT. BOIKOT PRK SEPUTEH. cau..............

gengkilangspeak said...

Gua memang sallut lu bro. Penuh semangat, tapi.... tak cukup lagi. Lu nampak due orang jer. Ramai lagi ler bro. Jangan boikot PAS jer. Boikot terus PRK. Gua dah meluat tengok die orang main game ni. Suma cakap macam MELUDAH KELANGIT. BOIKOT PRK SEPUTEH. cau..............

Anonymous said...

Pi MAMPOS la dgn lu..Lu bz lu punya pasal lah..apahal lak lu nak cite dgn org...punya lah banggang bin bangsat punya budak...kahkahkah..

Anonymous said...

POLITIK banggang...ciptaan yahudi..PAS pun ikut banggang juga..kononnya nak tegak syiar ISLAM,tapi hakikat sebenarnya nak dapatkan jawatan dan kuasa..Dalam pimpinan PAS,TGNA sorang jer yg aku tengok yg penat ke hulu ke hilir utk sebar kan syiar ISLAM,tapi syg-nya, dia berada dalam jemaah yg silap.Yg lain lebih pada sibuk kejar jawatan dan nak dapat kuasa memerintah..MOTIF pimpinan PAS hanya nak dpt kuasa memerintah..takde langsung sibukan diri dgn dakwah islamiah.Asbab mereka ni lah..anak2 muda FOBIA dgn ISLAM dan org2 bukan ISLAM jauh dari ISLAM..JGN marah...nanti kena LELONG..ini pandangan gua jer..hehehe..