Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Nov 9, 2009

Penjelasan berat : Persepsi - Dzan.

Oleh : AdukaTaruna

Memula ini penjelasan berat. Kalau kepala otak bangang macam ulama, baik tak payah baca. Setakat kepala berat dengan serban, tapi otak macam gampang, lu berhenti takat ni jer. Memang berat punya penjelasan nih.

Gua dah cakap. Punca asas sebarang kekalutan ialah genetik bodoh Melayu. Masuk bab ulama, maka, ia pun bangang macam keldai bawak kitab. 2005 gua tegakkan idea gua yang ini. Skang 2009.

Bila kita sedar dan faham genetik kita ni bangang, maka :

1. Bawak2la berhenti taksub taklid membabi terhadap satu2 orang yang bergelaran. Tak kiralah ulama ke, PM ke, Rosmah ke, Al-Tanjung Malimi ke. Asalkan Melayu, mesti elemen bangang tu banyak sket. So, teliti betul2. Termasuklah gua nih.

2. Bawak2lah berusaha mengubah tabiat, pemakanan, persekitaran, pendidikan, budaya ke arah lebih baik, bagi mendapatkan baka yang berevolusi.

Bab persepsi.

Sebab ulama ni gen Melayu, kena plak dengan sistem usrah Ganu, maka, lebih dominan bangangnya. Bila kita berada dalam perbincangan politik, maka, ianya lebih rumit dari perbincangan perang.

1. Sebab ulama ni baka bangang tak terkata, maka, step satu gua asaskan sebagai wadah undi. Ini ijtihad yang lu gigit dan sumpah ketika menyertai PAS.

2. Sebab ulama ni baka punya la lahabau, maka, step kedua gua asaskan persepsi pengundi adalah penting. Pengurusan persepsi pengundi adalah sangat2 penting. Kalau lu rela kalah asal prinsip tak kalah, tak perlu masuk wadah undi. Lu keluar dari PAS, dan tubuhkan NGO pendesak. Bodoh melantun punya ulama.

Skang cuba lu baca anak sengat. Gua selalu ambil contoh mamat ni untuk model bangang puak2 ulama. Dia bahaskan persepsi ada buruk dan ada baik. Sebijik macam Roslan sms bahaskan UG. Sebab lu orang jenis bodoh gua buat satu mantik lain.

Mat Rempit. Mat Rempit ni memang akhlak out. Skang ni perbahasan adalah dalam landasan bagaimana menguruskan persepsi Mat Rempit supaya meyakini PAS berupaya menyelesaikan pencarian hidup mereka. Supaya memberi kuasa kepada PAS, untuk PAS sediakan hala tuju mereka, menguruskan permasalahan mereka, etc.

Tapi sebab ulama ni jenis bangang, dia bahaskan persepsi Mat Rempit itu rosak, terbatal akidah, kurang ajar. Ini adalah Dzan. Persepsi ini adalah tertolak. Persepsi ini tidak boleh dibiarkan memfitnah PAS. Kepala ayah dia tuh.

"Jangan hina Ayah Chik."

Ayah dengan anak serupa bangang. Ni persepsi gua. So, bagaimana lu nak uruskan persepsi gua supaya gua memberikan kuasa kepada lu? Setakat lu nak tuding kata persepsi gua haram dan membawa kepada murtad? Pergi mampos sama lu. Pedulik hape gua.

Si bodoh At Tantawi.

Si ulama kata Hadi tidak boleh meletak jawatan hanya kerana persepsi. Itu kata ulama. Genetik paling skema, selalu dibuli, lurus batang paip dalam kelompok Melayu. Sedangkan kepada orang yang cerdik, kita dapat tangkap bahawa :

HADI PERLU MELETAKKAN JAWATAN ATAS SEBAB GAGAL MENGURUSKAN PERSEPSI PENGUNDI.

bukannya

HADI PERLU MELETAK JAWATAN ATAS PERSEPSI PENGUNDI

Bodoh punya ulama. Orang bincang bab basikal, dia bincang bab akhlak pencipta basikal. Pastu claim pewaris nabi. Pastu claim ijtihad 2 pahala. Macam pundek.

Jadi, persepsi si bodoh At Tantawi akan Prof Aziz adalah agen UMNO lagu mana plak? Macam sohai. Bila dah malu, pamdai pulak uruskan persepsi pengundi yang meluat ambil gambar mesra bersama Prof Aziz.




Sebenarnya, ulama Melayu ni tahap super duper bangangnya dalam penetapan ijtihad, pemahaman masalah, penetapan falsafah. Orang2 bodoh macam ni, lu bagi soalan direct :

2+2 = ?

Mesti laju punya dia jawab. Tapi bila masuk alam realiti, di mana dia perlu menetapkan apa masalah sebanarnya, dan apa jawapannya, kompom gagal. Nak tetapkan masalah pun gagal.

Abu ada 2 biji kek. Kemudian Kasim bagi 2 biji kek. Tapi tak jadi. Bila jalan ke Rusila ada sekor orang gila bagi 2 kek. Dah terkial-kial. PAda hal kalau bagi direct atas kertas pekse (2+2=4) kemain handal. 4#.

FAKAP punya ulama. Pastu cipta falsafah KEPIMPINAN ULAMA. What the fuck is that? Serahkan sesuatu bidang itu kepada ahlinya, mangkok.

12 comments:

Kapak Besi said...
This comment has been removed by the author.
Kapak Besi said...

kejap lagi datang penyokong tegar puak ug mempertahankan

dato' said...

BRADER!!!itulah masalahnya bila buta warna... tak nampak lain hitam putih je.... banyak lagi warna yang indah dalam dunia ni....

memang kueh teaw tu putih...kicap tu hitam.... tapi udang tu merah...kucai tu hijau....

jangan ko borong semua tu hitam putih....

radiohead said...

rebel tul la lu..
"marching to rusila" bila mau start?
banjir ka?

joostspring said...

nik ajis mu nate ape...ulama ko erdogan..

base babi kalu dah terlebih pdi gak payah r..

renzo said...

wa harap2 laa sgt si tantawi tu baca blog lu ni AT kahkahkahkah... seball punya ketua pemuda:))

Anonymous said...

TAKPE ISLAM KALAH ASALKAN PR MENANG

hidup AT!hidup AT!hidup kumpulan anti islam! hidup blogger anti islam!

Shannaro said...

wakaka...
btol tu...lu takkan nak tgk Islam kalah, smata2 nk PR menang? lu ingat PR menang, Islam ble menang ka? lu bukannye tau apa yg tg hadi nampak sbg presiden. lu tau maki je jang!

Kalo tuko presiden, lu jamin ke Islam boleh menang? ke lu mmg kemaruk nak tgk PR menang?

- pandai lu orang trace ip wa...wakaka...kono tipu la lu orang! jgn ingat lu je reti trace ip org... wa bkn admin pon ble tau lu punya ip. wakaka... lu try la cari software fake ip, baru lu reti bab ip-ip nih... ops..bocor rahsia lak.

Anonymous said...

Kalau dah presiden PAS tu bebal, tak faham-faham apa dia persepsi, apa dia realiti. Pun dia tak faham apa kehendak ahli, kehendak pengundi. Dia juga tak faham yg PAS menang PRU12 pun atas ehsan pengundi yg ramai pun bukannya ahli PAS.

Agak-agaknya presiden PAS ni faham ke berapa jumlah ahli PAS seluruh negara, dan berapa jumlah undi yg diterima oleh calon-calon PAS seluruh negara semasa PRU12 dulu?

Agaknya presiden PAS ni ingat calon-calon PAS dulu menang hanya disebabkan kekuatan PAS sendiri dan undian ahli-ahli PAS semata-mata.

Bebal bebal bebal.....bodoh tapi sombong!!!

- kuntau

Anonymous said...

Bukan semua orang masuk PAS nak berjuang utk Islam..... kebanyaknya nak jawatan.... harta kekayaan..... dan nak tolong Melayu (UMNO!!!) lagi banyak. Tapi tak dinafikan ada individu yg ikhlas dgn perjuangan menegakan syiar islam dan dakwah islamiah,dgn mengunakan PAS sebagai platform kearah itu.PAS bukan lah ISLAM,pas hanya sebuah parti politik yg konon2nya memperjuangkan syiar islam,tetapi maksud sebenar kebanyakan individu berjuang dlm pas hanya lah utk mendapatkan jawatan,kedudukan dan kuasa pemenrintahan dari kerajaan yg memerintah sekarang.Dan utk itu mereka mengunakan agama dalam setiap perkara yg dapat menarik sokongan manusia terhadap mereka(bukan atas maksud DAKWAH).Apabila ada individu diantara mereka yg sudah mendapat jawatan dan kuasa ,maka terserlah lah watak mereka yg sebenarnya.Ini kita dapat lihat dari kekalutan yg terjadi di antara mereka sekarang,kata-mengata,tuduh-menuduh,fitnah-menfitnah diantara mereka pun bermula..Apa kah ini akhlak org islam yg kita mahu contohkan pada org bukan islam?...TO BE CONTINUE…Insyaallah…
WALLAHUA`ALAM

DR.NARA

Anonymous said...

mung yang celaka
jangan dok labelkan presiden pas tapi mung yang sangat celaka..
moga kamu insaf dan bertaubat kembali
kepangkal jalan kebenaran.

Anonymous said...

Anon 9.,28pm,

Jangan pandai sangat nak suruh orang bertaubat.Apa? Hadi Awang tu Tuhanke? Nabike? Untuk makluman anta,Hadi Awang adalah pemimpin sebuah parti siasah(politik).Kalau tak mahu diumpat dan dikritik - jangan berani nak memimpin sebarang parti politik.Kalau dia jadi Imam diMesjid Rusila,tak orang akan kritik dia.Pepatah Melayu menyebutkan:"Kalau takut dilamun ombak,jangan berumah ditepi pantai".Ini pepatah Melayu, "mung: fahamke?