Skip to main content

Kisah dulu-dulu : Awek Terengganu gua.

Oleh : AdukaTaruna

Masa tahun 2000, gua ada satu awek beb. Budak Terengganu. Comei bai... kecik2 jer budaknya. Gua kenal masa gua praktikal belajar dulu. Latihan Industri dalam bahase Melayunya. Haha. Budak ni anak tokey tempat gua praktikal dulu. Nama bos tu Hadi. Lu jangan memain.

Yang gua pasan, awek ni selalu curik tengok gua. Memantang muka Brad Pit macam muka gua, dia nak tuduh gua iras2 Brad Pit la tuh. Last2 pendek citer punye pasal kitorang kapel la. Kapel punya kapel, sekali kantoi dengan bos gua. Mr Hadi. Ni semua gara2 awek tu punya cerdik pergi sms gua pakai enpon bapak dia.

Gua kantoi Ahad. Isnin gua dah berdebar masuk kerje nih. Mampos la fail gua punya parktikal nanti nih. Tapi hero punya pasal, gua cool. Releks jer. Masuk jer opis, nampak kakak konter depan. Belum sempat say salam, dia terus kepit memo kat jari dan layang2kan.

"Ni... bos bagi memo. Tu la.... degil. Kalau kapel dengan akak kan dah selamat."

"AdukaTaruna. Saya ingin jumpa Selasa pagi."

Pergh.... bermakna Selasa adalah hari neraka untuk gua. Baru plan nak basuk RXZ gua esok. Gua sms awek gua, anak kepada bos gua, tak balas. Geram siott. Sebab ni semua pasal dia.

Gua tekan send banyak2. Masa tu pakai Adam. sms dari Adam ke Adam free. Niamakahai. Nasib baik time tu gua belum terfikir nak buat clash taklik dengan dia. Gua try kol, masuk peti suara la plak. Jibauk!

Selasa.

Selalu, 3 minit 48 saat. Itu waktu yang gua peruntukkan berada di jalan raya sebelum sampai ke opis dari rumah gua. Belintino Rosi pun dengki dengan gua. Tapi pagi Selasa tu, gua bawak motor macam Pak Imam. Semua peraturan gua ikut. Kalau nak berhenti kat traffik light, gua siap angkat2 tangan macam yang diminta ketika ujian lesen JPJ. Semoga hari bertuah untuk gua ketika itu.

Sampai opis.. tu dia. Nissan Terrano dah terparking. Adoi.. orang tua ni awal la plak. Tolak pintu. Gua masuk. Letak Magnum fiberglass kaler hitam gua kat meja gua. Tanggal jaket Adidas gua, sumbat dalam helmet. Akak tu pandang gua tak lepas. Hero mesti cool dan under control.

Tepon bunyi. Akak tu angkat.

"AdukaTaruna. Bos panggil masuk." Walau suara akak tu seksi, tapi gua dengar dah macam halilintar dah bhai.

Gua pandang jarak pintu bilik bos gua dari meja gua. Nak kira berapa tapak. Then calculate ngam2 supaya gua langkah masuk dengan kaki kanan.

Dalam bilik bos.

"Awak tahu kenapa saya panggil awak?"

"Tahu bos."

"Kenapa?"

"Ini semua persepsi, bos. Ini semua Dzan."

"Persepsi apa? Ni apa?" Bos tunjuk sms dalam enpon dia.

"Ini fitnah melalui media baru bos."

"Ini bukti, bukan fitnah!"

"Kajian bos tidak terperinci. Saya ambil maklum sahaja."

"How dare you."

"Saya akan buat road show tertutup. Enpon dan pen pun tidak dibenarkan."

"What the hell?"

"Bos agen UMNO."

"Ha?"

"Saya tak nak tengok muka bos. Tapi untuk hari ni jer lah."

"Saya pecat awak!"

"Saya tidak akan buang baju amanah saya."

> Kah kah kah. Gua mempermainkan persepsi lu orang.

Comments

  1. patut lu marah sangat ngan haji hadi awang, rupanya lu ada skandal dengan anak dia, ceh...jiwang karat lu ni at cam cite hindustan...
    wakaka

    -fanatik

    ReplyDelete
  2. nampak sangat kemaruk nak berbini, tapi tak laku, biasale genetik yahudi mesti cari yahudi gak kan. yg pasti nak dengar camno dengan projek hang nk langgar hadi, cakap aje ke

    ReplyDelete
  3. persepsi tu apa bro...? ha..ha..ha.. gua ketawa pasal lu ketawa...

    sebab persepsi boleh buat main2 pulak...??? ha..ha..ha... ketawa..lagi...

    ReplyDelete
  4. TAKPE ISLAM KALAH ASALKAN PR MENANG

    hidup AT! hidup anti Islam

    ReplyDelete
  5. perumpamaan mudah bagi mereka yang lambat berfikir.

    cglynblog.blogspot.com

    ReplyDelete
  6. siakkk mati2 wa ingat cite psai awek tu kahkahkahkah... langgarrrr jgn x langgarrrrrrrrr

    ReplyDelete
  7. bangsat gila pagi2 buta lepas liverpool seri ni lu bikin wa gelak gila bangsat...

    lu memang style=bergaya bro!

    waakakakakaaka....

    ReplyDelete
  8. gila lu bhai kl geng UG bc ni mesti dorang cakap, "sy nk tgk muka awak pn xsggup lg AT" " syirik lawan ulama" hahahah..
    lu punya analogi mmg cntik bro

    lu punya kias sampe mangkuk2 ayun kat atas ni pn xfhm lg, btul ckp ko, dasar gen melayu...mangkuk ayun btul..

    dorang xblaja nahu lg ni, br bc kitab hikam bab munakahat, nak kawin 3 kah kah kah

    ReplyDelete
  9. Bhai...

    Persepsi tue PEPSI ker... kalu PEPSI best gak.. hahaha

    ReplyDelete
  10. tak juga Lyn..klu dah lembab tu lembab lah jugak..jawapan dah terhidang bhai......

    ~KOPI JANDA

    ReplyDelete
  11. wa nak tanya satu jer.... > sign ni kat bawah tu makna apa bro.... ada sambungan lagi ke citer lu ni aduka....

    -abanghensem

    ReplyDelete
  12. "Ni... bos bagi memo. Tu la.... degil. Kalau kapel dengan akak kan dah selamat."

    WOW..!!! kalau la awek cakap macamtu kat wa, hati cair beb...benda lain plak keras..mesti wa ajak gi rumah sewa punya.......muahaha.........

    ReplyDelete
  13. Astaghfirullah......

    Apa maksud anta ya akhi Kontol?

    Firman Allah yg bermaksud,

    "Janganlah kamu mendekati zina"

    Bukan sahaja berzina tapi mendekati zina pun jangan!

    Cegah bunga-bunga zina dalam hati, melalui pandangan dan perbuatan. Jangan racuni pemikiran ummah dengan jarum-jarum zina.

    Sesungguhnya mati itu adalah pasti.

    ReplyDelete
  14. excuses legacy Hj Hadi ni kalau dapat kat budak sekolah boleh haru nih! lu berjaya merugikan wa pagi tadi. Terpancut kopi o wa seposen bila baca n3 ni.

    ReplyDelete
  15. aduka anjing umno wehh.cybertrooper umno tu.ko layan dia buat perr

    ReplyDelete
  16. Aziz Bari gagal membawakan bukti atas tuduhan terbukanya sebelum ini. Walaupun Dr Abu Hassan cuba mempertahankannya dengan hujjah bahawa tulisan Aziz Bari itu cuba satu "persepsi" yang kemudiannya terbentuk menjadi "informasi". Maka apakah kerana ia hanya sebuah "persepsi" maka kita tidak terikat dengan hukum Islam?..Jangan menghalalkan apa yang haram dengan hanya bersandarkan kepada hujjah "perubahan zaman dan era".

    ReplyDelete
  17. sekor penyedot telor Hadi dah timbulkan kepale.
    yg lain masih kuat menyedot dr celah kain.
    terbatuk2 Hadi menahan senak.
    3 soalan Adukataruna masih tak dijawab oleh sang penyedot.

    ReplyDelete
  18. Memang puak Pas totok tak boleh terima. Katalah apa pun.....kiaslah camne pun...sergahlah camne pun. SEMUA SALAH ORANG!!!

    ReplyDelete
  19. PENGisaP kapla KOte AT sedap ke?

    ReplyDelete
  20. mcm mana puok totok pas nak terima jika yg beri komen tuh lebih bodoH dari mereka?

    ReplyDelete
  21. persepsi bro, parti islam tak kalah. yang kantoi geng ug!

    ReplyDelete
  22. AT..kirim salam kat akak konter yer...

    ReplyDelete
  23. OooOOoooiii dah dah la tu nyedot telor Hadi...naik senak org tua tu...sedot la telor Tantawi plak..byk lemak tu...

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.