Skip to main content

Isu PAS Kelantan.

Oleh : AdukaTaruna

Kepada yang dok tunggu komen gua pasal PAS Kelantan, sila baca kat atas tu. Awal2 lagi gua dah maklumkan. Status gua skang ni ialah kumpul maklumat. Kalau terbukti mungkar, kompom gua pancung. Takder masa gua nak bela2. Gua bukan hipokrit macam ulama.

Isu taja Nik Aziz ke Mekah.

Dulu gua kalau ulas mesti dalam 2 tajuk. Satu falsafah, satu lagi taktikal. Skang tambah lagi tajuk di bawah tajuk taktikal. Yakni pengurusan persepsi.

Bab falsafah, tak salah langsung TGNA terima tajaan. Asalkan tajaan itu tidak berkaitan dengan apa2 perbendaharaan negeri, di mana TGNA menjaga amanahnya.

Bab taktikal, di fasa dahulu, tiada masalah mengenainya. Cuma, apabila sampai fasa serangan balas ke atas PAS Kelantan, maka, adalah tidak wajar TGNA menerima tajaan lagi selepas ini, sehingga keadaan reda kemudiannya. Menimbulkan fitnah tu adalahkerja bodoh kerana lebih elok tidak menimbulkan fitnah dari terkial-kial menguruskan fitnah dan persepsi.

Bab pengurusan persepsi plak, TGNA tahap A+++. Dia respon dengan cepat. Zaki Pemuda Kelantan turut menguruskan persepsi dengan mendedahkan budaya masyarakat Kelantan menaja para ulama ke Mekah. Bukan TGNA sahaja, tetapi turut kepada guru2 pondok. Itu bab persepsi.

Contoh.


TGNA mencetuskan kekeliruan persepsi dengan mendakwa TDM tidak tahu membaca Al-Quran. Maka TGNA menguruskan persepsi dengan memohon maaf dan menarik balik kenyataan.

Bandingkan dengan Paklah versi PAS. Bagaimana dia menguruskan persepsi idea UG? Dia berambus ke luar negara, dan Roslan sms terkial2 merapu untuk menjawab. Bila tiba pemilihan, di mana orang2 kelilingnya tumbang, maka, baru berlari2 jumpa wartawan mengumumkan UG ditutup.

"Ahli PAS malas membaca."

Then, bila Nasha menang, dia pun menang tanpa bertanding, di sidang media ketika muktamar, Hadi up semula UG. Memang pundek punya ulama. Berapa markah Hadi dalam tajuk persepsi?

Isu menantu TGNA.

Berkenaan dengan isu ini, gua dengan ini memberi penegasan kepada sesiapa yang terasa, bahawasanya, gua telah dihubungi oleh sumber yang rapat dengan TGNA bagi menjelaskan keadaan sebenar. Status gua ketika penjelasan yang diberikan ialah MENDENGAR DARI PIHAK PERTAMA.

Mungkin ramai yang terkejut apabila gua namakan pihak Husam dan kickdefella sebagai PIHAK KEDUA. Gua bagi masa seminggu kepada pihak kedua menjelaskan isu CEO Darul Digital, isu pencerobohan bangunan PMBK dalam kes demo peniaga Pasar MBKB, dan beberapa isu yang gua akan umumkan kemudian. PIHAK KEDUA boleh email gua atau telefon gua. Cane nak dapatkan no gua, gua pun tak tahu bagaimana PIHAK PERTAMA dapat no gua.

Kalau lu tanya siapa gua, gua pun tak tanya dah siapa lu. Janji siapa yang mungkar, gua pancung. Takda masa gua nak hipokrit2 nih. Gua dedahkan N3 berstatus penjelasan dari PIHAK PERTAMA dan N3 berstatus dakwaan kepada PIHAK KEDUA. Then, terpulang kepada readers gua menilai.

Benda ni boleh settle.


Lu berada di roda atas berapa lama? Sekali turn lu turun untuk digantikan dengan muka baru apa ada hal punya? Berjiwa besar lah. Tapi bila lu seret TGNA sekali dalam kancah duniawi lu orang, maka ini adalah satu perkara paling pundek.

Contoh. kickdefella ditakdirkan Allah menerima gaji RM4000 oleh PMBK sejak pertengahan 2007 tanpa perlu memasuki pejabat. Then, tiba masa Allah tamatkan pada tahun 2009.

1. Adakah penamatan itu dengan hak?
2. Adakah penamatan itu bukan hak?

Demi berlapang dada, jika penamatan itu dengan hak, buatlah cara dengan hak. Jika penamatan itu bukan hak, maka, ambillah tindakan undang2; dan hentikan serangan balas dalaman. Pro. Tetapi senarionya, tiada tindakan mahkamah. Maka, penamatan itu adalah dengan hak. Berlapang dadalah. Boleh settle punya ma..

Kesimpulan.

Ini masih berstatus dakwaan gua. Gua akan try adil dalam memihak. Gua bagi masa seminggu. Mungkin lu akan tanya siapa gua. No prob. Itu bermakna, lu tidak perlukan satu tajuk bernama pengurusan persepsi. Lu pilih sendiri. Gua bagi masa seminggu.

1. PIHAK KEDUA menjelaskan isu yang gua minta, dan semua settle secara baik. Tanpa memerlukan kuasa massa.

2. Keadaan akan menjadi PIHAK PERTAMA mendedahkan, PIHAK KEDUA menjawab. PIHAK KEDUA mendedahkan, PIHAK PERTAMA menjawab.

Kalau kepala otak gua ni gile glammer ala2 Hadi, maka gua dah tayang muka dah bai. Kalau kepala otak gua ni fikir popular an hit, maka, setiap tajuk N3 gua, gua guna word NIZAR. Untuk dapatkan link dari Malaysiakini. Ada gak gua guna, untuk N3 taktikal penting jer.

Kalau gua ni gila glammer ala2 Hadi, semua jawatan nak sapu, malam ni gak, lepas mendapat penjelasan PIHAK PERTAMA gua dah buat N3. Kejar hits. Takder masa nak glammer2 ni der. Payah nak korek hidung depan khalayak ramai beb.

Maka, gua bagi tempoh seminggu kepada PIHAK KEDUA. Takda? Maka keadaan no 2 akan berlaku. Peduli ape gua lu sapa.

Comments

  1. Salam Aduka...

    Bila lu sebut "pihak pertama" n lu ceriat pasal gaji dan kontrek Syeikh, gua dah tau sape koling2 lu...

    Gua dah dengar cerita dari 2-2 pihak n "persepsi" gua ialah (gua benci pakai ayat "persepsi" - macam siyal...

    Hahaha...

    Salah 1 pihak dari 2-2 belah pihak samada pihak pertama atau kedua "cenderung" menipu maklumaat.

    Kalau lu tak caya, lu siasat sendiri... nak kontek no..? lu kontek gua dulu la... pastu lu interview sendiri, pastu lu tau la...

    Ada banyak lagi yang gua tau, tapi selagi "pihak yang menipu" dan pihak yang "kene beli" tak bukak mulut atau start serang, gua nak "baca" je...

    Memang salah 1 pihak dari 2-2 pihak ni dok praktik style geng UG... sket2 TGNA, sket2 TGNA... sama macam acan ali la...sket2 sultan, sket2 sultan...

    Lu paham kan..? kalau lu tak paham, SAH lu pun 100% Gen MeLAYU..!

    Hahaha...

    ReplyDelete
  2. Gua nak tambah sket lagi supaya lu punya "persepsi" makin BENGONG...

    1 satu pihak dari ke 2-2 pihak ni skrg pun praktikkan benda yg sama macam geng2 UG praktikkan iaitu mendaoatkan khidmat "Blogger" sbgi "stdby" kalau kene serang.

    Lu nak tau blogger mana yang dah jadi "kambing hitam"..?

    Lu usya ngan gua la info tu... lama gua tak pekena kambing ni...


    kakaka...

    ReplyDelete
  3. kumpul maklumat apanya AT, atau kau tengah kumpul idea yg canggih utk menipu pembaca blog kau ni, sekejap org call sekejap org kedua, sebut nama org kan kena saman sawan mcm adun umno cepat mintak maaf, kena saman tak berbini le engkau AT, persepsi kau makin jadi pepsicola dah ni, berbuih kejap je slepas dibuka cm siyal je

    ReplyDelete
  4. Persepsi gua pulak... ha..ha..ha...

    ketawa sambil minum pepsi... TP.. lu luluk tiam tiam... jangan kacau AT kumpul maklumat...

    ReplyDelete
  5. Isa - lu punya Persepsi sama ngan gua punya Pepsi la...

    Gua saje nak tambah Pepsi AT ni... kasik lebey buih...

    Kakaka

    ReplyDelete
  6. kepala hotak wa kena baca banyak2 kali dan secara slow-slow=perlahan-perlahan N3 lu ni bro..

    lembab kan kepala hotak wa?

    peduli apa dengan kepala hotak wa ni...

    wakaka...

    ReplyDelete
  7. ceh... mati2 wa ingat ada benda baru.. lu mesti terperanjat kalau wa katakan adanya sumber ketiga dalam kes di kelantan... erm lu try la call wa... nanti wa cerita..

    wakaka... bley gitu??

    maka persepsi pembaca blog lu... lu akan call wa... hikhik

    ReplyDelete
  8. oooiii oiii wa dok belah mana ni.... takkan pihak ke 4 kot...

    -abanghensem

    ReplyDelete
  9. AT, Menantu Tok Guru bukan Tok Guru. Kickdefella dia punya hallah. Tapi menantupun ehem..ehem jugak. Pilah tanya kawan seUTMnya ka? Rakan sekerja sebelum dia masuk AKSB ka?. Macamana dia masuk AKSB? Cerita kat PMSB baru aje!Banyak hal tak terjawab. Apa ceritapun Pak Mertua tak boleh lantik menantu!

    ReplyDelete
  10. kes saman nasha mat isa ke atas kicdefella dah settle ke belum? saman juta2 tuu..

    ReplyDelete
  11. setakat ni citer camni berlegar dilkalangan politician n blogger... kat tempat wa blom kecoh lagi... cuma dikalangan yang rapat ngan pilitician kat sini jer bercakap pasla ni.... mungkin sebab tak masuk akhbar perdana lagi.... tapi perkara ni boley jadi peluru UMNO untuk serang PAS.... seperti yang pernah wa cakap.... kalau trend camni berterusan sampai PRU.... mungkin beberapa kerusi lagi akan jatuh kat tangan UMNO di Kelantan....

    -abanghensem

    ReplyDelete
  12. bg wa..
    saja cari pasai utk difitnah..haha

    pastu ckp
    kroni leh dalam islam..
    dgn dalil2 dan sirah.
    wa rasa tu sebab PAk lah & KJ
    sebab diaorg ikut sirah
    pastu scomi kasi project
    coz kroni leh dlm islam..
    mahadir pon ikut sirah gak tu..haha

    bg wa..
    saja cari pasai utk difitnah.
    jgn sekadar bijaksana
    salah kan org
    klu bengong lg bengap dlm bertindak.
    saja cari pyakit
    so pandai2lah yeaaa...haha

    ReplyDelete
  13. AT,

    Seperti biasa, jika dibuang bahasa kasar tu, right to the point.

    Saya nak tambah satu lagi contoh bijaknya TGNA menguruskan persepsi: Ketika isu UG sedang hangat dan Nasha galak bercakap mengenainya, TGNA bagi ultimatum dengan mencabar Nasha tinggalkan PAS dan sertai UMNO. Dari sini persepsi bahawa semua dalam PAS minat dengan UMNO diperbetulkan.

    Nak harapkan Hadi Awang? Senyap.

    ReplyDelete
  14. bai

    lu punya cara memang hebat


    ni gua nak bodek lu sikit

    gua harap in the future lu boleh dilantik menjadi setiausaha ketua pemuda pas akan datang (harap masa tu bukan tantawi lg). baru ketua pemuda pas ada umphh sikit dia punya strategi

    jibam

    ReplyDelete
  15. lu ingat kitorang bangang sangat ke AT?
    kitorang tau la apasal lu tak dedahkan diri lu..tanpa identiti sebenar, lu leh la sesuka ati kutuk orang lain kaw2.
    kalo tak, takde maknenya lu nak sembunyi identiti.
    gua cabar lu letak gambar lu sebijik kalo ada telur!

    ReplyDelete
  16. Anon 11:28 AM - aku cabar kau letak nama betul dengan pic betul kau dulu..!

    amacam..?

    stakat pakai nama "Anon" pastu nak cabar oorag dedah id baik tak payah... lu sndiri lagiii GAMPANG..!

    ReplyDelete
  17. weih topeng. betul ma apa dia cakap. apa kata kita mintak dia bayar dalam seribu dua untuk bagi gambar gua.

    siap pakej biodata skali. hobi, cita2, makanan kegemaran; semua skali la. Ngeeee

    ReplyDelete
  18. Kakaka... aku ada idea bagosss...

    Apa kata klu kau bukak tender... rundingan trus pun blh ma...

    hihihi...

    ReplyDelete
  19. hmmm...masing2 menawarkan service
    mcm pasaran gelapp jerr..
    bahaya nih!

    -sokong tender terbuka!

    ReplyDelete
  20. duka.. lu nak gua guna sistem ugutan ka?... btw wa ada beberapa keping gambar lu..

    tender terbuka.. sesapa nak bida.. sila email wa.. tq

    ReplyDelete
  21. AT
    wa punye bakal SU sulit utk prepare rebut jawatan PJ...haha

    jawatan CEO
    dah wa prepare utk AT bila
    wa jadi MB...haha

    ReplyDelete
  22. knowing both Husam and Arifahmi. I'm with Husam 100X.
    Both poor in public relation, at least Husam is not arrogant.

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.