Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Oct 12, 2009

Ulasan Bagan Pinang : Cina dan India menolak PAS.


Oleh : AdukaTaruna

Jika tiada undi pos, PAS hanya kalah 831. Masalahnya, bukan angka ini, tapi Cina dan India menolak PAS. Ini dakwaan gua.


Hadi adalah genetik yang bodoh. Dalam banyak2 presiden parti politik, Hadi setaraf dengan Paklah. Dalam kesemua Presiden PAS, mungkin Hadi yang paling bodoh. Mungkinlah. Kerana jika ikut zaman gua, di mana gua hanya sempat melalui zaman Ostad Fadhil, memang sahlah Hadi paling bodoh.

Hadi ni pemikirannya atas kertas pekse. Terapung dalam kitab tanpa mengetahui apakah pembolehubah realiti. Jika di kawasan majority Melayu dan Islam pun pimpinannya gagal (Terengganu), inikan pula di kawasan Selatan. Kalau kita ini muslim Jepun atau Eropah, kualiti seperti Hadi sudah lama digugurkan. Malah sudah lama dia sendiri meletak jawatan kerana faham dan sangat tahu banyak mana kekuatan dan banyak mana kelemahan diri, untuk kepentingan Islam. Islam first, not ulama.

Skang mari kita bercakap tentang genetik Cina. Pengundi Cina tidak berapa kisah hal-hal keruntuhan akhlak. Tetapi amat mementingkan ketelusan, integrity. Mereka tidak kisah jika PAS melarang konsert untuk muslim, menyebat Kartika, melarang arak untuk muslim.

Buktinya, semasa Hasan Ali buat hal kes arak untuk muslim di PRK Permatang Pasir, Cina masih bersama PAS. Padahal, Pemuda PAS Penang melakukan banyak desakan politik terhadap kerajaan DAP Penang sebelum itu. Tiada masalah.

Tapi apabila Hasan Ali buat hal kes SELCAT, satu tajuk di bawah ketelusan dan integrity, maka PAS menerima amukan media Cina. Diburukkan lagi ulasan Hasan Ali membela Melayu dalam SELCAT di mana persepsi benci Cina terhadap Melayu 'anjing' jenis penerima rasuah. 2 ganda buruk apabila Presiden membisu seperti biasa tidak berfungsi langsung terhadap party. 3 ganda buruk, PJ N9 diumumkan Hadi bersama-sama PJ Selangor pada malam itu. Kedua-duanya (jawatan PJ) ialah lantikan terus Hadi.




Tindakan SPR menghalang bendera PKR dan DAP di Bagan Pinang, memburukkan keadaan. Umum melihat bolotan PAS. Pengundi BR Bagan Pinang lebih ramai dari pengundi PAS Bagan Pinang. Mereka tidak melihat itu maruah BR, tetapi maruah PAS.

PAS pula lemah perang saraf kerana ulama adalah jenis bodoh dalam marketing. Sungguh2 punya bodoh, bukan separuh2. PAS masih kekal memacak bendera, sedangkan BN membuat pelbagai strategi marketing yang hebat.

i. Undi BN dalam bahasa jawi. PAS?

ii. Billboard2, ayat2 BN yang menyampaikan mesej efektif. PAS? Harapkan PKR.

iii. Hadi enggan mencipta satu debat dengan anak UMNO tempatan, dimana ianya adalah satu fenomena luar biasa yang melanda masyarakat tempatan. Jika ada VCDnya, maka, VCD itu dicari, jika ada pentasnya, pentas itu dikerumini.

iv. Pergerakan Hadi yang dikelilingi orang2 seperti Nasha, Hasan Ali, etc menyebabkan sentimen UG di kalangan petugas DAP dan PKR kembali.




Berani mahu mendapatkan kaizen dengan melakukan sesuatu? Berani menarik hanya satu ranting berduri dalam kapas besar yang basah?

Cabutlah Hadi, hampir kesemua masalah PAS dan BR selesai.

  • Masalah Hasan Ali
  • Masalah Roslan sms
  • Masalah Task Force Nasha
  • Masalah UG
  • Masalah Mustapha Ali
  • Masalah sokongan majoriti dalam wadah demokrasi
  • Masalah menciluk elemen Negara Islam dalam suasana Malaysia
  • Masalah skandal rundingan gelap
  • Masalah kerajaan Selangor
  • Masalah beri peluru pada musuh dalam setiap pilihanraya
  • Masalah doktrin sesat ciptaan manusia, Kepimpinan Ulama
  • Masalah prosedur / protokol organisasi (kejap kata BR setuju UG, lompat AJK PAS terus kata syura luluskan)
  • Masalah PAS yang dihuni veteran2 yang gagal mencapai waqi terkini

47 comments:

Lee Copper said...

Gua setuju betoi dengan lu... Lu buat undian kat blog lu untuk Hj Hadi letak jawatan.

Xenan said...

bro..jgn lupa faktor agak utama ialah LGE.

Ter"arrogant" sgt menyelesaikan kes kampung pala jugak antara penyumbang tader undi india.

Brand marketing PR ialah "Harapan Baru" N cam lu ckp itu arik, untuk menyokong PR perllukan IQ tinggi untuk cerna Info.

Kalau takat sama jek cam UMNO.."better the devil they know".

Anonymous said...

aduka x nmpk sume tu xenan, dia nmpk ulama je nk sepak..

Edyes said...

wa caya sama lu...

Anak Sungai Derhaka said...

Salam Bro..

Cepatnya analisa hang keluar..

Anonymous said...

alamak aduka tirana. walaupun pun gua condem lu bila lu kutuk ulama dengan bahasa kasar tapi apa yg lu tulis ni gua setuju 80% la,itu kra dapat A la kalu ikut markah kat sekolah anak wa la.

kalau lu tulis elok2 dan ayat cantik,pasti wa cut and paste kat website atau blog pimpinan PAS,wa sekolah tak berapa tinggi so tak pandai tulis la.

hj jamaludin said...

Bismilah Hir Rahman Nir Rahim
Sekalung bunga kemboja (gua ambil kat kubur buat kalung) untuk gua kalung kat Dr Hassan Ali YB / Exco Selangor.
Lepas nie kalu ader lagi PRK, gua nak tengok apa plak lagi agenda dan strategi Hassan Ali nih.... kalu samer gak.. tapi pimpinan atasan PAS/PR masih tak sedar lagi... Masih lagi nak simpan duri dalam daging atau musuh dalam selimut .Perbuatan onak Dr Hasan Ali perihal kes kes di Selangor , ramai bangsa India dan Cina dah mula takut dengan kedudukan mereka di dalam Pakatan Rakyat . Sepatutnya Pas PUsat lucutkan semua jawatan Dr Hasan Ali dari parti PAS mahupun Pakatan Rakyat . Buat apa kita simpan nila yang merosak susu sebelanga . Bodoh punya Pas .hj jamaludin

Yong said...

Tahniah kerana keberanian mike buat analisis. Yong amat sokong mike, walaupun Yong tak suka istilah "gua" dan "lu" yang mike guna. Tapi ade ke sape2 ateh sane yang dengor?

Rase nak nangih pun ade. Rase nak kate "padan muka" kat geng2 UG tu pun ade. Nak nangih sebab yang kalah ialah PR. Yang seronok ialah BN. Nak kata "padan muka" sebab dari dulu lagi ramei dah tegur kepimpinan PAS nih, tapi tetap bodoh sombong gak.

Masalahnya kok Hdi berenti, timbalannya pun ngok jugak. Camne?

sabri said...

duka, aku rasa tak salah letak pesuruhjaya negeri sbgi calon...
cina dan india takde masalah walaupun depa tau itu lantikan terus presiden yg depa tak suka.
calon Pas permatang pasir pun pesuruhjaya negeri.
yg mungkin jadi faktor ialah isu kontoversi yg dimainkan siang malam oleh media BN akibat kelemahan pemimpin Pas sendiri.
itu pandangan aku la....

asadi said...

jangan lupa plak, pengarah pilihanraya sdr. salahuddin ayub. Tanggungjawab mengarah dan menyelaras semua aktiviti kempen PRK diatas bahu mereka. Tak gunalah ada pengarah pilihanraya kalau semua presiden dan tim presiden kena buat kerja.

Hj Umno said...

Hj Jamaludin, Ko demam ker?? Camne kes Azeez yang kena santau ari tue? Mati dah ker tamil tue?

LanaBulu said...

hhmm..
hebat juga bahasa klasik kau orang ni haa..?
hee..ngeriii..

Anonymous said...

sabri, PJ calon Permatang Pasir sebelum kes SELCAT Hasan Ali. Kan ke duka dah tulis dalam tu. time line.

Anonymous said...

Gua sokong 100%. Hadi sbgai presiden terlalu lembik n tk effective. Najib nmpk lg bgs dlm hal ni. Dlm PAS, naib presiden PAS lg menonjol, mahfuz n salahudin ayub. Presiden wa tk th dok terlentang kt mn. Sm gak dgn timb presiden. Tp bl kuar isu kerjasama ngan UMNO, cpt je dua2 tu menyahut..

sabri said...

sebab tu la aku cakap yg mungkin jadi faktor ialah isu kontoversi yg dimainkan siang malam oleh media BN akibat kelemahan pemimpin Pas sendiri..iaitu isu SELCAT.

Anonymous said...

parlimen kat situ pkr pegang, tanya dia brapa kali dia masuk estet dan ladang kat bagan pinang jumpa pengundi india?

aku tak rasa pas kalah sebab isu pusat. tapi lebih kepada isu tempatan. pas memang lemah kat sana.

jadi kalau pas dah memang lemah, pkr dan dap lagi la hampeh. diaorang ahli sedniri pon tak leh jaga sampai nak jadi calon

so li pikir la sendiri. lu ingat pkr ngan dap punya leader maksum ke

lu sape nak kondem ulama? brapa sangat org terpengaruh ngan blog lu

Anonymous said...

Aku dah suruh lama dah PAS wat EGM waktu hangit isu UG dari dulu lagi..hangpa tak mau dengaq..aii..MCA boleh tendah Presiden dan TP..tak kan PAS tak dakk teluqqq kut???!!alang2 tendag Presdiden..angkut buang Hassan Ali sama..aku dah meluat tengok muka dia!

Anonymous said...

hang ingat senang ke nk tendang pres n tmb pres pas?..kalu mca bole la,diorang takde wala',tp pas nie wala' die lebeh skit tak kire la pemimpin tue x brape pndai nk memimpin..

kebanyakan ahli pas masih jumud gak..same mcm ahli umno cume lebih baik skit dr umno..

Anonymous said...

dalam PAS banyak tahi , ahli pas kena tengok benda ni, macam mana dalam sebuah berakan islam dan parti islam boleh jadi benda2 ni, inilah masalah PAS , pas kena buat rombakan besar-besaran, kalau tidak pasti hancor!, kita tak boleh nak harapkan ahli2 kita sahaja, sedang ramai melayu jahil, india bodoh dan cina bengong tak faham islam yang terpecaya sama bn, so kena kerja lagi kuatlah

Anonymous said...

Salam,

Harap lu punya article hantar satu copy ke Pas Pusat. Wa harap dia orang ambil isinya, tapi bunga bahasa lu dia orang tak yah ambil hati. Pasal lu mmg gitu..tapi kalau boleh ubah lah sikit.

Anonymous said...

ek eleh anon 2.10..

taksub tk bertmpt. Da klh kna la ngaku kelemahan sdri. Bila nk rkyt trime klu dok syok sdri. Sdri igt la bai. Ape kejadah wala'. Karut wala' ni.

Anonymous said...

tg nik aziz komen ko x nak ulas ke ?

Anonymous said...

Kau katalah yang Tuan Guru Abdul Hadi Awang bodoh. Tapi orang luar pandang tinggi terhadap dia.

Malah ada bekas Ketua Pengarang Utusan menggelarkan dia sebagai Ulama' Muktabar.

Beliau adalah nama besar dlm Gerakan Islam Abad Moden. Sebaris dgn Mehdi Aqif (Mesir), Azzam Tamimi, Qazi Hussain (Pakistan), Dr Fathi Yakan (Jordan), Dr Abdul Majid Zindanni (Yaman), dll.

Tuan Guru memiliki karisma sebagai pemimpin Gerakan Islam.

Ceramah & kuliah beliau semakin memikat hati pengunjung. Kepandaian beliau mengolah isi kuliah termasuk menggunakan kitab kuning seperti Munyatul Musolli ataupun menggunakan kitab tafsir moden seperti Fi Zilal mahupun kitab haraki seperti Maalim Fi Toriq.

Penonjolan beliau sebagai Idola PAS. Pandangannya kritikal, melalui hujah2 Quran & hadis.

Mengambil kesempatan belajar di luar negara dengan belajar berkitab dgn Syeikh2 terkenal Mesir & Madinah.

Menghabiskan masa zaman muda dengan menekuni ilmu agama. Menjadi pengunjung tetap Masjid Nabawi, juga sering mendatangi Ulama'2 besar di Madinah.

Lidahnya sentiasa basah dengan Quran & hadis. Mempunyai daya ingatan yang tajam.

Puluhan ribu berhimpun menadah kitab daripada Sang Mu'alim di Masjid Rusila pd hari Jumaat.

Kau pula Aduka?? Apa latar belakang engkau?? Selalu mendampingi Ulama' ke?? Lidah basah dengan Quran & Hadis ke??

Ohh lupa kau kan Syeikhul Islam Aduka Taruna/Hujjatul Islam Aduka Taruna. Aaminnn..

Anonymous said...

alah kat bagan pinang ni duit memainkan peranan yg amat besar, org melayu mcm aduka taruna op silap org melayu mcm org bagan pinang memang suka kan duit, kau ambik le karpal singh ke calon, kau sendiri ke, anuar ibrahim ke mesti kalah punya, jgn ckp banyak le, analisi kau tidak menepati langsung dlm alam realiti, kalau ada duit kat pengkalan pasir pun nyaris nak maut dah, analisis sesiapa pun presiden pas ke pemimpin agung pembangkang ke KAPLA AGUNG gak yg menang, cina dengan hal selcat ke india dgn makkal sakti ke sama je ni semua hal kapla agung gak, analisa yg kau buat tu sesedap otak kau je.

Anonymous said...

kalau buang hadi dgn nasa, sape calon pres yg berpotensi? sori kalau wa tertggal bas

Anonymous said...

anon 5.30..
hang taksub tk bertmpt. Soklan aku mudah je, np Ganu PAS tk dpt twn pdhl ko ckp Hadi ni femes giler. Muktabar plak tu.. Kt Rusila sdri pn dia penah kalah. Apehal ni bai??

Anonymous said...

Gua setuju dengan analisa aduka,kalau tak 100% ada betul 85% dan gua juga setuju analisa ni hantar kepada semua anggota PAS Pusat.
Hadi Awang memang ulamak tak payah pertikai TAPI dia bukan seorang Pemimpin Parti Politik yang baik.Dia lemah dan tak ada perancangan sendiri.Semua rancangan dibuat olih Mustafa Ali yang jerut leher Hadi Awang.Mustafa Alilah master-mind semua gerak-geri Hadi Awang dan juga apa yang sedang berlaku dalam PAS sekarang semuanya perancangan Mustafa Ali.Dia ni kepingin sangat nak jadi Menteri Kabinet UMNO sebab dulu dah pernah rasa jadi Tim.Menteri zaman Tun Razak.Kepala dia samalah dengan Hassan Ali yang siang-malam mimpi nak jadi MB Selangor.

Anonymous said...

salam....saya rasa tak perlu la perkara ini diletakkan kesalahan pada sesiapa2....masing2 dah lakukan tugas dan peranan memastikan kemenangan kat bagan pinang....tapi memang dah tersurat bukan milik PAS@Pakatan Rakyat.Sekiranya bertelagah berpanjangan begini,takut2 jadi modal nak pecahkan PAS,PKR,DAP....ingatlah tahun 1999.(barisan Alternatif.kita muhasabah diri,bukan menyalahkan sesiapa sebab tak kemana pun halatujunya.wslm

umnoanakbabiharamjadah said...

Wa cakap sama lu semua pencacai umno, kalu lu tak setuju dengansapa-sapa dalam PAS lu tak payah cakap banyak, lu masuk bertanding jadi presiden lagi baik tapi presiden umnobabi tu.PAS tak nak orang macam lu cakap pandai kitab ada baca ka...quran berapa kali khatam dalam satu tahun....cakap macam lu banyak pandai...

Hanz_Azdi said...

ok pasal kelemahan TGHH dalam kepimpinan perang dalam politik ni aku sokong AT...memang aku nampak kalau PAS nak lebih kehadapan memenangi hati rakyat M'sia Islam & bukan Islam, Melayu & bukan Melayu, PAS kena cepat-2 angkat orang lain sebagai peranan utama. Panglima perang PAS sapa? Eloknya Presiden tapi kalau orang lain pun tak apa lah..Mustafa Ali? OMG...u losing your mind? carilah orang lain. Geng UG ni 'onak' aje...tunggulah angkara mereka.

Anonymous said...

Nak tukarkan dgn sape? Sape paling layak, ada ilmu agama, kategori ahlul aqad, mujtahid n hebat lak dlm brpolitik?

Ingat sng nk cari pemimpin perfect camtuh? Even Allahyarham Ustaz fadzil pun xsampai level tu.

Anonymous said...

anjing Hadi dan kerajaan perpaduan mane? back up la pemimpin lu ni? teruk kena lanyak.

SearchForHeaven said...

Bila berjuang meninggalkan sunnatullah, beginilah jadinya..
salah sana sini..

Orang berilmu orang berhikmah..
Orang genius?? macamana nak explain? genius ke tanpa ilmu??..

Sebelum menyalahkan TGHH, cuba kita lihat pemimpin ISLAM serata dunia di zaman Sekarang?
Cuba kita lihat pimpinan ISLAM di Zaman sejarah2 terdahulu..
Kenapa Kita tidak menang??
Kenapa Golongan Agama seperti terkebelakang sejak PRK bertalu-talu..

Cuba lihat trend PRK..
ke mana hala tuju dan emosi penyokongnya??

Kenapa Manusia masih memilih pemimpin2 Zalim??
Apa akibatnya nanti??...
Kalian marah orang lain lemah.
Tapi apa kelemahan kita??

Kalau meninggalkan sunnatullah..
Sesungguhnya, kita telah lupa akan asal usul perjuangan kita..

nasir said...

ulasan paling bengap . Cina dan India marah kat Hassan Ali kerana kritik selcat untuk integriti oleh itu mereka Meyokong calon rasuah dan kerajaan rasuah ...

Cina lebih rela berUMNOkan dari melihat perangai Hassan Ali ..

ini tahap gaban punya benci

Ronn said...

ishh dah macam puak sunnah ngan syiah pulak dah... gaduh sama sendiri tak berenti

Anonymous said...

barua umno-hadi,nasha,hasan,stopa,tantawi dgn sgala hormatnya d persilakan berambus!

Anonymous said...

Anon:- (Monday, October 12, 2009 8:04:00 PM) kata:

"hang taksub tk bertmpt. Soklan aku mudah je, np Ganu PAS tk dpt twn pdhl ko ckp Hadi ni femes giler. Muktabar plak tu.. Kt Rusila sdri pn dia penah kalah. Apehal ni bai??"

Jwpn:
Bukan taksub x bertempat saudara. Saudara jangan berasa seronok sangat bila saudara menghina Ulama'. Sepatutnya saudara renung diri saudara?? Amal saudara, tawadu' saudara, ilmu saudara, zuhud saudara..

Bukan bermaksud x boleh di kritik langsung. Saudara mengenali Tok Guru drpd siapa?? Kalau x nanti bimbang lipas nak kritik singa.

Saudara jangan mengenali Nabi Muhammad drpd Abu Jahal. Saudara jangan mengenali Nabi Musa drpd Firaun. Saudara jangan mengenali Nabi Ibrahim drpd namrud. Bahaya tau. Kenalilah Ulama' dgn bertanya pada Ulama' lain yg jujur, ikhlas, tawadhu'. Ataupun saudara sendiri pergi ke Rusila semasa kuliah beliau sedang dijalankan. Lembutkan hati. Jangan keraskan hati. Benci Ulama' boleh memberi saudara dosa percuma tau.

Berkenaan dgn kalah/menang pula.

Masa Nabi kalah perang saudara nak kata apa?? Batil?? Kenapa saudara x cerita penipuan dlm pilihanraya?? Saudara x banyak maklumat sebenarnya. Study dulu baru tulis.

Saudara adalah antara orang yang memang suka membenci waris Nabi agaknya. Mungkin maksiat yang bersarang dlm hati ataupun dendam kesumat menyebabkan saudara tidak berlaku adil.

***

Anonymous said...

Anon:- (Monday, October 12, 2009 8:04:00 PM) kata:

"hang taksub tk bertmpt. Soklan aku mudah je, np Ganu PAS tk dpt twn pdhl ko ckp Hadi ni femes giler. Muktabar plak tu.. Kt Rusila sdri pn dia penah kalah. Apehal ni bai??"

Jwpn:
Bukan taksub x bertempat saudara. Saudara jangan berasa seronok sangat bila saudara menghina Ulama'. Sepatutnya saudara renung diri saudara?? Amal saudara, tawadu' saudara, ilmu saudara, zuhud saudara..

Bukan bermaksud x boleh di kritik langsung. Saudara mengenali Tok Guru drpd siapa?? Kalau x nanti bimbang lipas nak kritik singa.

Saudara jangan mengenali Nabi Muhammad drpd Abu Jahal. Saudara jangan mengenali Nabi Musa drpd Firaun. Saudara jangan mengenali Nabi Ibrahim drpd namrud. Bahaya tau. Kenalilah Ulama' dgn bertanya pada Ulama' lain yg jujur, ikhlas, tawadhu'. Ataupun saudara sendiri pergi ke Rusila semasa kuliah beliau sedang dijalankan. Lembutkan hati. Jangan keraskan hati. Benci Ulama' boleh memberi saudara dosa percuma tau.

Berkenaan dgn kalah/menang pula.

Masa Nabi kalah perang saudara nak kata apa?? Batil?? Kenapa saudara x cerita penipuan dlm pilihanraya?? Saudara x banyak maklumat sebenarnya. Study dulu baru tulis.

Saudara adalah antara orang yang memang suka membenci waris Nabi agaknya. Mungkin maksiat yang bersarang dlm hati ataupun dendam kesumat menyebabkan saudara tidak berlaku adil.

***

Anonymous said...

Anon: (Monday, October 12, 2009 10:34:00 PM) kata:

"Gua setuju dengan analisa aduka,kalau tak 100% ada betul 85% dan gua juga setuju analisa ni hantar kepada semua anggota PAS Pusat.
Hadi Awang memang ulamak tak payah pertikai TAPI dia bukan seorang Pemimpin Parti Politik yang baik.Dia lemah dan tak ada perancangan sendiri.Semua rancangan dibuat olih Mustafa Ali yang jerut leher Hadi Awang.Mustafa Alilah master-mind semua gerak-geri Hadi Awang dan juga apa yang sedang berlaku dalam PAS sekarang semuanya perancangan Mustafa Ali.Dia ni kepingin sangat nak jadi Menteri Kabinet UMNO sebab dulu dah pernah rasa jadi Tim.Menteri zaman Tun Razak.Kepala dia samalah dengan Hassan Ali yang siang-malam mimpi nak jadi MB Selangor."

Jwpn:

Kalau mereka nak jadi menteri x payah masuk PAS la saudara. Jangan jadi bodoh/bebal/bengap sangat sampai kelabu mata. Nak jadi menteri tapi duduk dlm PAS.., buat apa?? Saudara lambat siang laa.

Masuk UMNO la kalau nak jadi menteri, x gitu..

Jangan buruk sangka, nanti berdosa tau. Mereka telah buktikan keikhlasan mereka. Saudara?? hanya pencacai dlm internet yang sering syok sendiri. x pe teruskan kerja jahat saudara.

***

Anon:- (Tuesday, October 13, 2009 8:02:00 AM) kata:

"anjing Hadi dan kerajaan perpaduan mane? back up la pemimpin lu ni? teruk kena lanyak."

Jwpn:

Anjing kau kata pada seorang Ulama'.. Kau pulak apa?? babi?? Na'uzubillah. Bertaubatlah saudara. Jangan berasa x bersalah bila menghina Ulama'..

***

Anon:- (Tuesday, October 13, 2009 12:04:00 PM) kata:

"barua umno-hadi,nasha,hasan,stopa,tantawi dgn sgala hormatnya d persilakan berambus!"

Jwpn:

Kalau mereka barua UMNO, saudara barua siapa?? Syaitan??

*** *** ***

Kesimpulan:

Saya perhatikan ramai orang bercakap ikut sedap mulut aje tanpa menghitung soal dosa pahala. Jaga2 saudara sekalian. Sekecil zarah akan di hitung. Jangan terlalu seronok sangat.

Mungkin kerana telah lama hidup di bawah UMNO agaknya. Maka kurang ajar menjadi2 nampaknya. Jangan jadi munafik?? Jadilah muslim sejati. Tolong menolong pada perkara kebaikan.

Kalau ada salah dan silap biarlah beradab. Jangan sombong x memasal. jangan samseng x memasal. Masa PAS menang dipuji.., masa PAS kalah dimaki. Ini semua sifat x elok. Saudara yang hebat2 sangat ni apa sumbangan saudara terhadap Islam?? Dah ada jawapan ke??

Kalah itu ujian.., dan menang itu juga ujian.. Hikmahnya saudara tahu??

Saudara perhatikan UMNO menang di Terengganu.. Bergaduh sesama sendiri ke x??

Saudara lihat UMNO rampas Perak. Aman ke?? Rakyat suka ke??

Jangan terlalu gopoh dalam tindakan/perjuangan. Jangan terlalu gopoh nuntuk memaki hamun Ulama'.. bimbang terlajak kata..

Wassalam...

Anonymous said...

Aduka Kata:

"Hadi adalah genetik yang bodoh. Dalam banyak2 presiden parti politik, Hadi setaraf dengan Paklah. Dalam kesemua Presiden PAS, mungkin Hadi yang paling bodoh. Mungkinlah. Kerana jika ikut zaman gua, di mana gua hanya sempat melalui zaman Ostad Fadhil, memang sahlah Hadi paling bodoh.

Hadi ni pemikirannya atas kertas pekse. Terapung dalam kitab tanpa mengetahui apakah pembolehubah realiti. Jika di kawasan majority Melayu dan Islam pun pimpinannya gagal (Terengganu),"

Jwpn:

Aduka.., Aduka., x habis2 dgn perangai lama kau, berubah la. Jgn sombong sangat., jgn kurang ajar sangat., kalau ada tersalah strategi ke, tegur lah dgn berhikmah.

x habis2 nk maki hamun je. Kau ni mangsa dera ke dulu kala. Banyak sangat dendam kau pada Tok Guru Hadi Awang ni.

Kau UMNO karat ke sebenarnya., manalah tahu., saje menyamar je kot. Kau bukan pendokong/penyokong Harakah Islamiyah kan??

Kau adalah pendokong/penyokong Islam Liberal kan?? Semoga kau akan dapat pengajaran satu hari nanti. Wallahu'alam.

Anonymous said...

PAS sekarang bukan macam PAS dulu. PAS sekarang ada harapan untuk sama-sama memerintah negara. Seharusnya PAS sekarang dipimpin oleh mereka yg berwawasan kemasyarakat dan bijak berpolitik.

TG Hadi yg nampak tidak bijak berpolitik sepatutnya menjadi pemimpin hal ehwal ugama sahaja. Biarkan orang lain yg lebih berkebolehan untuk memimpin PAS dalam suasana politik sekarang yg jauh berbeza dari 10 tahun dahulu.

Aduka komen dari segi politik. TG Hadi sememangnya teramat layak sebagai pemimpin ugama. Mereka yg tidak dapat menerima komen Aduka di atas sebenarnya tidak bijak berpolitik. Jadi tukang pacak tiang bendera PAS saja la yg diorang ni pandai.

ABJ

Anonymous said...

Anonymous (Wednesday, October 14, 2009 12:34:00 PM) kata:

"Seharusnya PAS sekarang dipimpin oleh mereka yg berwawasan kemasyarakat dan bijak berpolitik."

Jwpn:

Mcmana saudara kata x bijak berpolitik? Apa bukti & contoh?

Sebab x rasuah ke ? Sebab x tipu ke?

Baca lah sumber2 drpd PAS. Jgn baca sumber lain, kemudian nak kondem PAS.

Parti Islam lain sgt kagum dgn PAS, kerana masih boleh bertahan, walaupun terlalu banyak kekangan yg kerajaan Malaysia buat terhadap PAS.

Saudara salah neraca ukuran.

Kalau Tok Guru x bijak berpolitik., dan menjadi beban dlm PAS kenapa beliau masih lg di lantik sbg Pres PAS?

Kalau dlm Jamaah sendiri memilih beliau, tapi org luar x nak., apa nk di kato? Pak Cik x dpt nk tolong. Teruskanlah usaha saudara.

Cuma saya nasihat, jaga adab dlm memberi pandangan, jgn melampau batas.

Islam x menyekat akal saudara. Tapi perlu kepada panduan.

Wallahu'alam.

Anonymous said...

Anonymous (Wednesday, October 14, 2009 12:34:00 PM) kata:

"Mereka yg tidak dapat menerima komen Aduka di atas sebenarnya tidak bijak berpolitik."

Jwpn:

x betul tu saudara.

Komen Aduka ada yg betul & ada yg salah. Yg betul boleh diterima. Tapi kalau komen tu melampau, tidak realistik x kan kita nk telan mentah2.

Kita kan ada akal fikiran, gunakanlah akal dgn sebaik mungkin. Kalau nk terima shj mana mungkin.

Sebab masing2 ada kecenderungan yg berlainan. Berdasarkan tahap ilmu, kajian, pengalaman, emosi dan sebagainya.

Komen AT lebih kepada maki hamun, caci nista, dendam, kebencian. Ini bukan adab. Benda betul tapi teknik salah.., x boleh..

x nafikan segala kelemahan/kekurangan dlm PAS. Tapi bukan mcm ni caranya. Kalau kita sayangkan Islam. Marilah bantu PAS. Tapi kalau sayangkan Melayu sahaja, tolonglah UMNO (itupun belum tentu)..

Tulis Memo.., faks kan kpd PAS Pusat.

Pejabat PAS sentiasa terbuka kalau saudara ikhlas.

Pergi ke sana.., baru tahu apa aktiviti kemasyarakatan PAS.

Wallahu'alam.

Anonymous said...

Ramai orang yg cuba menjatuhkan taraf Ulama' Mukatabar/Imam Mazhab, serta menghina mereka dgn berbagai2 cara. Umpanya mereka berkata:

"Mereka itu (Ulama'), sama seperti orang2 lain juga, ..membuat kesalahan, ..terpesong dan x patut kita ambil/dengar pendapat mereka."

Tujuan mereka tidak lain adalah utk menghapuskan khazanah ilmu Islam yg dibina oleh Imam2 tersebut.

Pengkhianat terhadap Islamcuba mendatangkan keraguan ke atas peraturan & ajaran agama Islam.

Mereka membahagikan serangan itu secara berperingkat2. Antaranya:

1) Dimulakan dgn serangan ke atas Ulama’, kerana mereka sama seperti manusia lain juga.
2) Serangan kepada para Imam Mazhab Fiqah, kerana mereka tidak ma’sum.
3) Serangan kpd hadis2 Rasulullah, dgn mengatakan hadis2 telah ditambah atau diubah.
4) Akhir sekali mereka akan menyerang Al-Quran.

Jiwa mereka telah mendorong mereka kepada perbuatan demikian.

Firman Allah SWT:

maksudnya: “Mereka (pengkhianat) hendak memadamkan cahaya Allah (agama Islam) dengan mulut mereka, sedang Allah tidak menghendaki melainkan menyempurnakan cahayaNya, sekalipun orang-orang kafir tidak suka (akan yang demikian).”

Wallahu’alam.

-FZY-

Anonymous said...

SABAR MENGHADAPI UJIAN DAN MUSIBAH/BALA BENCANA

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ

﴿وَمِنَ النَّاسِ مَن يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَى حَرْفٍ فَإِنْ أَصَابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلَى وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيَا وَالاٌّخِرَةَ ذلِكَ هُوَ الْخُسْرَنُ الْمُبِينُ - يَدْعُو مِن دُونِ اللَّهِ مَا لاَ يَضُرُّهُ وَمَا لاَ يَنفَعُهُ ذلِكَ هُوَ الضَّلَـلُ الْبَعِيدُ - يَدْعُو لَمَنْ ضَرُّهُ أَقْرَبُ مِن نَّفْعِهِ لَبِئْسَ الْمَوْلَى وَلَبِئْسَ الْعَشِيرُ ﴾
"Dan ada di antara manusia yang menyembah Allah dengan sikap dan pendirian yang tidak tetap, iaitu kalau ia beroleh kebaikan, senanglah hatinya dengan keadaan itu; dan kalau pula ia ditimpa fitnah kesusahan, berbaliklah ia semula (kepada kekufurannya). (Dengan sikapnya itu) rugilah ia akan dunia dan akhirat, itulah kerugian yang terang nyata. Ia menyeru dan menyembah makhluk-makhluk yang lain dari Allah, yang tidak dapat membahayakannya dan tidak dapat mendatangkan kebaikan kepadanya; itulah kesesatan yang jauh terpesong. Ia menyeru dan menyembah makhluk yang - dengan perbuatan demikian - mudaratnya lebih dekat dari manfaat yang diharapkannya; demi sesungguhnya seburuk-buruk penolong dan seburuk-buruk sahabat karib ialah makhluk yang diseru dan disembahnya itu." Surah al-Hajj :11-13

Intisari ayat
Dalam ayat di atas, Allah S.W.T. menjelaskan bahawa orang yang tidak tetap imannya akan gembira apabila mendapat nikmat dan kebaikan. Sebaliknya akan murtad dan kafir apabila ditimpa bala bencana. Mereka sanggup menyembah selain Allah S.W.T. dengan harapan untuk melepaskan diri mereka daripada bala yang menimpa. Mereka akan mendapat kerugian di dunia dan di akhirat. Mereka termasuk dalam golongan yang sesat.

Huraian ayat

a. Allah S.W.T. menjadikan manusia dalam keadaan yang berbeza-beza sama ada diberi kesenangan, kesusahan, kelemahan, kemiskinan, kelaparan dan sebagainya. Setiap yang diturunkan adalah untuk menguji keimanan seseorang hambaNya.

b. Dalam menghadapi ujian daripada Allah S.W.T., orang yang beriman menerima ujian tersebut dengan sabar dan tabah kerana mereka sedar setiap perkara yang berlaku pada dirinya adalah ketentuan daripada Allah S.W.T.
c. Bagi golongan yang tidak beriman, mereka akan kecewa, putus asa, menyalahkan takdir Allah S.W.T. dan sanggup melakukan kemungkaran supaya terlepas daripada kesusahan yang menimpanya. Terdapat antara mereka yang meninggalkan agama Islam kerana terpengaruh dengan agama lain yang menjanjikan kemewahan hidup di dunia.

d. Orang-orang mukmin yang diuji dengan berbagai-bagai kesusahan hidup di dunia dan bersabar menghadapinya akan mendapat kedudukan yang mulia disisi Allah S.W.T. Orang yang demikian beroleh pahala yang lebih tinggi daripada orang-orang yang mengerjakan ibadat lain.

FZY

Anonymous said...

"demi sesungguhnya Kami mennguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan lapar (dengan berlakunya) kekurangan harta benda dan jiwa serta hasil tanaman dan berilah khabar gembira kepada orang yang sabar." surah Al-Baqarah: ayat 155

e. Ujian dan dugaan yang dihadapi oleh seseorang menunjukkan bahawa dirinya termasuk dalam golongan yang diberi keistimewaan oleh Allah S.W.T. Kesusahan yang ditanggung menjadi pembersih dirinya daripada berterusan melakukan perkara perkara tidak baik.
Firman Allah, maksudnya:
"apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan mengatakan
'Kami telah beriman' sedangkan mereka belum lagi diuji? Dan
sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka,
maka sesungguhnya Allah S.W.T. mengetahui orang yang benar dan orang yang dusta." Surah Al-Ankabut:ayat 2-3

f. Sabar ialah sifat yang mulia bagi orang-orang mukmin. Sifat tersebut dapat terhadap apa apa yang terjadi disekeliling. Itulah sebabnya "sabar" menjadi salah satu daripada nama nama Tuhan yang agung (yang Maha Penyabar). Tuhan tidak akan memberi pembalasan kepada hambaNya yang melakukan
kesalahan dengan segera.

g. Sabar terbahagi kepada beberapa jenis antaranya termasuklah:
i.Sabar mengerjakan perintah Allah S.W.T.
ii.Sabar melawan nafsu.
iii.Sabar terhadap sebarang dugaan yang terjadi pada diri.


h.Setiap orang Islam hendaklah sabar mengerjakan perintah Allah S.W.T. Perintah tersebut hendaklah dikerjakan dengan sepenuh kesabaran, keikhlasan, tekun dan berkekalan.

i.Sabar menahan daripada berbuat maksiat ialah berjaya menentang segala godaan yang tidak baik terhadap dirinya. Kesabaran yang lahir ini adalah kesan daripada kepercayaan dan keyakinan serta azam yang kuat untuk mencapai keredhaan Allah S.W.T.

Firman Allah, maksudnya:
"jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya
yang demikian itu sungguh berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk." Surah Al-Baqarah ayat 45

j.Setiap orang mukmin hendaklah sabar terhadap segala kejadian yang tidak baik yang berlaku pada dirinya sama ada harta, pangkat, kedudukan, keluarga atau sebagainya.

FZY

Anonymous said...

Implikasi tidak tetap hati kepada Allah

a.Akan memiliki Iman yang tidak teguh kepada Allah S.W.T. dan perkara yang wajib diimani.

b.Ibadat mereka sia-sia kerana Allah S.W.T. tahu niat mereka yang tidak ikhlas.
c.Hasil pekerjaan mereka tidak mendapat berkat

d.Mereka adalah golongan munafik yang berpura-pura dalam beribadat dan mempersendakan Allah S.W.T.

Bentuk ujian keatas manusia.
a.Ujian kesenangan seperti nikmat kesihatan dan kekayaan

b.Ujian kesusahan seperti kemiskinan, sakit dan sebagainya.

c.Ujian ke atas orang perseorangan

d.Ujian ke atas kumpulan, masyarakat atau jemaah.

e.Allah S.W.T. berjanji setiap orang mukmin pasti diuji oleh Allah S.W.T.


Kepentingan sabar
a.Mendapat darjat pahala yang tinggi disisi Allah S.W.T.

b.Melapangkan hati, tidak merasa runcing atau dukacita.

c.Segala urusan dunia dan akhirat menjadi mudah.

d.Mendapat berkat daripada Allah S.W.T.

e.Selamat dari gangguan mental dan emosi.


Fakta2 Penting
a.Orang Islam hendaklah bersyukur apabila menerima kurniaan Allah dan bersabar apabila menerima ujian daripadaNya

b.Maruah diri, agama dan bangsa hendaklah dijaga di samping mengejar kemewahan hidup di dunia.

c.Kesenangan dan kesusahan adalah merupakan ujian Allah terhadap hambaNya.

d.Orang yang tidak beriman menerima ujian daripada Allah dalam keadaan resah gelisah serta kecewa.

e.Islam melarang umatnya mempercayai perkara-perkara karut kerana perbuatan tersebut mendatangkan kesan yang tidak baik terhadap individu dan masyarakat Islam

FZY