Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Oct 13, 2009

Lu tahu ke tak isunya ni wahai pemimpin PAS?


Dey... pemimpin PAS. Hajat untuk menang tu memanglah ada, dan wajib ada. Tapi, sekor pun takda letak target menggila tinggi terhadap menang. Pergi mampos sama undi pos ke, tempat isa Samad ke, media ke, samseng ke. Benda tu kita dah memang tahu. Soalnya di sini ialah :

1. Mengapa UPU yang PAS menang tempoh lalu, kembali kalah?
2. Mengapa Cina dan India beralih arah dalam kemuncak kes Kugan, TBH, kepala lembu?
3. Mengapa pengundi luar enggan balik untuk mengundi PAS walau apa jua cabarannya?

Persoalan ni yang dituntut untuk jawapan. Apa jawapan PAS? Gua dah bagi dakwaan gua dan hujah2nya. Skang gua tuntut :

1. Kenyataan PAS akan persoalan itu.

2. Kenyataan Presiden parti, Hadi Awang. Kalau manjang nak nyorok kat Rusila, dan suruh wartawan cari lu, berhenti jadi Presiden parti. Sampai bila lu nak guna dasar menyorok terhadap isu2 yang melanda negara dan parti? Lahanat punya ulama.

3. Kenyataan Hasan Ali terhadap tuduhan dia punca Cina dan India lari. Nafi dengan hujah atau mohon maaf.

Mana bai? Mana?

26 comments:

Anonymous said...

sekarang ke baru nak sedar.... isu sensitif n kontroversi ni menggugat Pakatan Rakyat?????....wa yang hanya penyokong (bukan ahli) PAS pun dah lama dah sedar perkara ni....

-abanghensem

Anonymous said...

Indian Issue-Pakatan & BN sama juga kaluuuu - Malaysiakini

Human Rights Party supremo P Uthayakumar has accused both Barisan Nasional and Pakatan Rakyat of lacking the political will and determination to help poor Indians.

"Both treat Indians as insignificant. Both are virtually a lame duck vis-à-vis Indian issues," said the Hindraf leader and former Internal Security Act detainee.

He said Pakatan state governments could have resolved half of the Indian problems by allocating lands for Tamil schools, Indian settlements, Hindu crematoriums and temples.He brushed aside arguments by Pakatan leaders that the state governments were new to administrative politics, alleging that "they were quick to demolish Indian establishments, settlements and structures within a short period, but slow in fixing them."

Citing the Kampung Buah Pala fiaso in Penang as one of the examples, Uthayakumar said although PKR and PAS were not directly involved, "both parties watched silently while the DAP government executed the village's destruction."

He said the argument that Pakatan was new to administration does not hold water since the coalition, when ruling Perak, was quick to set aside land for Orang Asli, Malays and Chinese for their settlements, farms, temples and schools.

"But none for the Indians," he said, adding that the Kedah, Selangor and Penang governments practiced the same policies.

Boycott by-election

Inspired by Hindraf, Uthayakumar said Indians voted for change in the last general election hoping that Pakatan would provide the change they desired to end their predicament.

However, he said Indians felt shortchanged now, thus Hindraf had been put in a quandary because the community was now questioning the movement's strong electoral backing for Pakatan last year.

Uthayakumar said this was reason why his party has called on Indian voters in Bagan Pinang to boycott the by-election on Oct 11.

The by-election would see a straight fight between the BN's Mohd Isa Abdul Samad, who is also former Negeri Sembilan menteri besar, and Zulkefly Mohamad Omar, the Negeri Sembilan PAS commissioner.

Uthayakumar said HRP and Hindraf would never back the Umno-dominated BN but felt obliged to call on Indians not to vote for Pakatan as well.

"We want to send a message to both blocks that they cannot take Indian voters for granted - wooing therm during elections but abandoning them after that.

"We will explain our stand to the Indian voters in Bagan Pinang. It's up to them to accept or reject our arguments," he added.

Anonymous said...

Lu punya hujah cantik..tapi tak boleh bawa ketengah sebab belum cukup quality.

ANGAH said...

betul,betul,betul tu,angah pun setuju ngan abghensem dan AT,dia orang rasanya dah selesa duduk kat jawatan tu,tu yang lupa diri,kita terpaksa mengorbankan diri kita untuk orang maki dan kutuk kerana nak menyedarkan mamat yang sedang enak dibuai mimpi,ketulahan mengata paklah tido ni sekarang siapa lak yang tidoooo?

MOHD ZALI said...

2. Kenyataan Presiden parti, Hadi Awang. Kalau manjang nak nyorok kat Rusila, dan suruh wartawan cari lu, berhenti jadi Presiden parti. Sampai bila lu nak guna dasar menyorok terhadap isu2 yang melanda negara dan parti? Lahanat punya ulama.
Lahanat punya ulama.

Tuan Adukataruna,

Saya bukan ahli PAS dan bukan penyokong PAS TAK SANGGUP GUNA PERKATAAN INI KEPADA TUAN GURU HJ HADI, TUAN NI JENIS MANUSIA APA YA?

SAYA TAKUT SANGAT PERKATAAN INI MAKAN TUAN, BERHATI-HATILAH

SAYA SEDIH SANGAT TERHADAP TUAN TULIS MACAM TAK GUNA OTAK

Anonymous said...

Mohd Zali, dia mmg pakai otak, tp agak2 dia pakai iman tak masa menulis?

Anonymous said...

Tuntutan Aduka:

"Kenyataan Presiden parti, Hadi Awang. Kalau manjang nak nyorok kat Rusila, dan suruh wartawan cari lu, berhenti jadi Presiden parti. Sampai bila lu nak guna dasar menyorok terhadap isu2 yang melanda negara dan parti? Lahanat punya ulama."

Jwpn:

Engkau yg menyorok dlm komputer. Kau kata org lain pulak. Tok Guru ke sana ke mari berdakwah. Kau je yg jadi beruk dlm komputer mcm cacing kepanasan. Kau dah lah kurang ajar. Kau Islam iberal ni. Pura2 menyokong konon. Pii rah mabuk.. Satu hari nanti kau akan dibalas akibat kata2 kesat kau yg kurang ajar. Kau ni mental x betul ni..

agas linggi said...

aku kesian kat ahli2 pas yg keja bagai nk gila..pada aku selagi hadi dan nasa dok kat tempat skg ni tak kemana la pas..diaorg ni tak sesuai dgn keadaan politik skg ni..lembab beb......

Edyes said...

cik anon,

kenapa..?

orang yang bernama Mahathir je ke yang boleh dilontar kata2 kesat?

trend blog AT dah memang macam tu. bukanya tetiba je AT datang perangai maki hamun.

lainlah kalau tetiba blog nobisha maki najib kaw kaw punyer...

Anonymous said...

Untuk puak2 otak lembu, satu2nya kemenangan PAS ialah kat PRK KT. Yg lain tuh just pertahan kerusi je. So, bg aku yg lain tu zero.

Dan dekat PRK KT, punca kemenangan bagi aku adalah taktikal TGHH. Semua org tau tgna nak mat sabu n geng2 dalaman pas nak dr syed azman. Tp, TGHH pilih abd Wahid lepas solat istikharah.

Umum je abd wahid endut, terus kami org pas dh nampak yg kita akan menang. UMno terus down. Knp masa ni xde org nk bagi kedit kat tghh?

Ada masa tghh wat taktikal salah, ada masa ijtihad dia betul. Even para sahabat pun ada ijtihad yg salah. Mereka tak bangang, krn silap itu normal bg manusia. Yg bangang ni puak pembangang orang lain..


Macam duka

Anonymous said...

Trend blog AT ni mmg maki hamun la edyas. Kau ni baru bangun tido ke?

Anonymous said...

Blogger Edyes kata...

cik anon,

kenapa..?

orang yang bernama Mahathir je ke yang boleh dilontar kata2 kesat?

trend blog AT dah memang macam tu. bukanya tetiba je AT datang perangai maki hamun.

lainlah kalau tetiba blog nobisha maki najib kaw kaw punyer...

Jwpn:

Adakah bila Abu Jahal/Lahab dihina oleh Allah, maka Nabi Muhammad juga boleh dihina??

Bila org menghina Mahathir, adakah anda nak mengimbanginya dgn menghina Ulama' pula??

Jgn bangang dlm membuat pertimbangan..

Shannaro said...

Ostad AT mmg mcm tu. dia mmg bangang, dan terbuka untuk dirinya dikutuk. Wa sokong sama idea-idea lu ostad duka... bagus dan bernas. tapi di bawah tajuk maki ulama', wa tetap bpegang, lu adalah lahanat... lu pon bukan mulia sgt ostad aduka. jgn takbur dgn idea2 lu yg bernas tu. idea lu smua tu dtg dr Allah... takkan lu nak claim lu kutuk hadi tu adalah kutukan Allah thadap hadi, melalui lu? lu menyalak saja di entry lu. Taraf anjing salak bukit. lu anjing, hadi bukit. mana ada ubah maaa. klu lu hebat, tunjuklah belang lu kat medan. bukan makihamun... d bawah tajuk punca2 pas kalah di n31, wa sokong jugak lu, w/pun dr tajuk lain lu adalah lahanat. wa harap wa insaf, lu pon insaf. barua2 lu pon insaf... wakakaka...

Anonymous said...

Xpe maaa... boleh hina ulama maa... boleh bangangkan sahabat maaa.. boleh kutuk bini nabi maaa... xpe maaa... boleh fuck off mazhab maaa... boleh kata imam shafei bodoh maaa... tarak hal punya ngeeee...

Lu penyokong hadi taleh maa.. Lu bangang maa.. genetik melayu maa.. Lu bodoh tak tau pemboleh ubah maa..

Kah kah kah..

Anonymous said...

Pemboleh Ubah lah.., Pemalar lah.., dlm komputer boleh la menari. Cuba turun ke Medan Perjuangan baru tahu pahit maung.

Kalau asyik bagi peluru sesat saje sampai bila pun x selesai. Kalau saudara2 sekalian ada idea.., ayuh bergiat secara berjamaah.

Lontarkan Idea dlm medan yg sesuai. Tunjukkan keikhlasan saudara. Tunjukkan bakat saudara. Kita tolong menolong pada perkara kebaikan (maksud ayat al-quran).

Jgn jadi pencerca kepada orang yg nak buat kebaikan/menjalankan kerja Islam..

Mereka semua sekurang2nya telah menginfakkan diri utk Islam. Kalau nak wang., mereka x perlu susah2 duduk dlm PAS. Ada antaranya pensyarah, doktor, engineer dll.

Mari kita bahu membahu menegakkan Islam. Menentang golongan yg x mahu kpd Islam.

Satukan tenaga kita yg berselerak. Melalui wadah & fikrah yg satu. Allahuakhbar!!!

Wallahu'alam..

Anonymous said...

dengan penuh takzim semua pencacai umno dlm pas-hadi,nasa,tantawi,hasan ali,stopa ali d minta pegi angkat najis sama2 nakhaie dan ibrahim ali..lg cepat lg baik.

Anonymous said...

Jauhilah sangka jahat saudara. Saudara jgn terlajak komen sampai nk londehkan orang..

Saudara hanyalah agen provokasi shj..

x payah nk berlagak bagus laa.

Ikhlaskan diri saudara dulu ye.

Korban dulu.

Jgn main laa... Wallahu'alam...

Anonymous said...

Tak dinafikan bahasa AT kesat dan tajam namun itulah "kelainan" AT.Hadi Awang memang seorang ulamak,tak bolih dinafikan.Munkin AT terlalu kasar kepada Hadi Awang tapi AT membuat komen kepada Hadi Awang sebagai Presiden PAS,pemimpin atasan sebuah parti politik.Kalau ada yang tak faham dan mengerti apa tujuan dan matlamat sebuah parti politik,tak payahlah nak buat komentar.Atas dasar inilah AT membuat kritikan terhadap Hadi Awang.PAS bukan kumpulan tablig yang mengusung periuk-belanga dari mesjid kemesjid tetapi merupakan sebuah parti politik yang telah menyertai pilihanraya sejak tahun lima puluhan.Dengan itu wajar punya Presiden yang aktif,cekap berpolitik,bijak membaca keadaan dan suasana politik,disegani kawan dan lawan serta punya visi yang terang dan padu untuk partinya.Bukan seorang yang hidungnya dicucuk olih Mustafa Ali,Harun Taib dan Bakar Chik.Ini yang diperkatakan olih AT untuk membuka mata seluruh ahli PAS agar dapat membuat persediaan untuk PRU ke13 - bukan asyik bercakaran saja.
Bagan Pinang memang bukan milik PAS tetapi kekalahan ini menjadi "rahmat" untuk semua ahli PAS agar muhasabah diri dan mula melihat kedalam(kedalam PAS)apakah kepincangan dan kelemahan yang ada dan kalau ada kesilapan yang telah dilakukan harus diperbaiki serta-merta.
MCA telah pun menunjukkan jalan bagaimana hendak meluruskan saf yang bengkok.PAS tunggu apa lagi.

Anonymous said...

tolong jawab:

1. Apa bukti TGHH dicucuk hidung oleh Abu Bakar Chik n Mustapha Ali?

2. Sapa yg ada kaliber, kategori ahlul aqad, bijak dan pintar (kurang2 mesti level Anwar Ibrahim) yg nak ganti Tghh. Satu orang yg orang PAS akan bersatu dibawahnya (jadi unifying factor)

Nah, jawab. Buat penat kau mngutuk, baik kau bagi jalan. Nak buang mmg senang. Nak mengganti tu yg payah.

Baik kau bukak lampu dr mengomel bilik kau gelap.

Anonymous said...

hahaha.... dah hampir sepenggal jadi kerajaan baru wa dengar ayat ni..... DENGAR KE PERINGKAT AKAR UMBI..... mungkin kesan dari kekalahan teruk PR di bagan pinang...... tapi ni MB dari keadilan..... wa nak tengok plak apa kata negeri yang MBnya dari PAS yang baru sepenggal jadi MB..... ada ke ayat² lunak untuk rakyat....
http://harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=22803&Itemid=1

-abanghensem

Anonymous said...

Anonymous (Tuesday, October 13, 2009 11:12:00 PM) kata:

"AT membuat komen kepada Hadi Awang sebagai Presiden PAS,pemimpin atasan sebuah parti politik.Kalau ada yang tak faham dan mengerti apa tujuan dan matlamat sebuah parti politik,tak payahlah nak buat komentar."

Jwpn:

Politik Islam ke Politik Barat??

Apa tujuan Politik Islam??

Kalau Politik Islam ada Ilmunya (Siyasah Syari'ah).

Bila namanya Islam.., ada sahnya, ada batalnya, ada hukumnya, ada kaedahnya, ada tatacaranya..

Bukan semborono..

Dlm PAS ada Majlis Syura Ulama'.., utk membincangkan perkara berkaitan hukum2 yang melibatkan dalil2.

Jgn gopoh saudara. Jgn di kira menang sebagai jaguh. Baca sirah nabi2 dulu, ada pengajaran disana.

Kalau perjuangan ini senang sampai.., dah ramai org ikut.

Kalau menang dijadikan ukuran..,

mcmana dgn kekalahan Nabi Muhammad masa Perang Uhud??

mcmana dgn dakwah Nabi Nuh?? Hanya 80 org shj ikut??

mcmana dgn kisah Nabi dlm surah Yaasin.., 3 org Nabi berdakwah., hanya seorang shj pengikut (Habib An-Najar).

Ada Nabi yg mati masa berjuang.. Ada Nabi yg sempat mendirikan kerajaan.

Kalah dan menang bukan ukuran utama.

Apa guna menang, kalau kemenangan separuh masak/x masak??

Kemenangan akan datang bila tiba waktunya. Perlu mengikhlaskan diri dulu dlm perjuangan.

Allah x tanya kita menang atau kalah. Allah tengok usaha kita., kerja kita.

x nafikan kritikan2 yg membina. x nafikan segala kelemahan dan kekurangan yg ada dlm PAS.

Tapi kalau asyik hentam sampai tahap membenci pada pimpinan apa ertinya??

Anda menyokong atau membenci gerakan islam?? Kalau menyokong bagi pandangan yg membina. Jgn bagi kritikan yg bersifat khayalan.

PAS mengamalkan syura. kalau Syura telah menetapkan sesuatu., ikutlah. Kalau saudara nk membantah diluar apa guna.. Kehendak Syura.

Kalau x setuju., buatlah parti sendiri, lepas tu cuba tadbir. Nk tgk., boleh x mentadbir??

* * *

Anonymous said...

Anonymous (Tuesday, October 13, 2009 11:12:00 PM) kata:

"wajar punya Presiden yang aktif,cekap berpolitik,bijak membaca keadaan dan suasana politik,disegani kawan dan lawan serta punya visi yang terang dan padu untuk partinya.Bukan seorang yang hidungnya dicucuk olih Mustafa Ali,Harun Taib dan Bakar Chik."

Jwpn:

Saudara menilai aktif, cekap berpolitik, bijak membaca keadaan mcmana?? Cuba bg contoh yg jitu. Jgn jadi tin kosong. Jgn nilai dgn politik tanpa sempadan/politik barat. Politik Islam ada adabnya, kalau kau rimas dgn adab2nya apa boleh buat??

x nafikan setiap pemimpin ada gaya yg berbeza.. Khalifah Abu Bakar lain.., Khalifah Omar lain.., Khalifah Osman lain.., Khalifah Ali lain.

x nafikan juga Tok Guru ada kelemahan. Tapi perlu ke., ..kelemahannya sampai beliau terpaksa berundur. Saudara x sabar rupanya dlm menghadapi kekalan. Sabarr..

Kita boleh buat post mortem. Apa kelemahan dlm strategi kita?? ..x ada masalah., tapi yg saya nampak bukan saudara nakkan kebenaran. Tapi saudara mempunyai kebencian yg amat sangat terhadap Tok Guru. Kenapa agaknya??

Jgn sombong.. Umum masih memerlukan Tok Guru lg.. Kalau saudara x suka.., tapi pimpinan PAS masih suka/sokong lg pd beliau.., masih memerlukan bimbingan drpd beliau, nk buat mcmana??

Saudara buat parti lain laa.. Apa mcm??

Saudara x mengenali lagi gerakerja Tok Guru. Mungkin sebab saudara orang yg tidak sabar menghadapi ujian. Ada kaedah, ada hukumnya..

Saudara x pernah gagal atau tersalah ke?? Mmm., sempurnanya saudara.

Marilah kita bantu-membantu kalau kita ikhlas.. Ikut kemampuan. Kalau masih mcm ni, x kemana.

Hantarkan luahan saudara semua, kita susun dgn tertib.., kemudian faks kan pd PAS Pusat. Baru betul salurannya. Jgn banyak berdalih sangat.

Insyaallah. Semuga Allah mengurniakan kita kemenangan suatu hari nanti.

Aaminn..

Anonymous said...

Ramai orang yg cuba menjatuhkan taraf Ulama' Mukatabar/Imam Mazhab, serta menghina mereka dgn berbagai2 cara. Umpanya mereka berkata:

"Mereka itu (Ulama'), sama seperti orang2 lain juga, ..membuat kesalahan, ..terpesong dan x patut kita ambil/dengar pendapat mereka."

Tujuan mereka tidak lain adalah utk menghapuskan khazanah ilmu Islam yg dibina oleh Imam2 tersebut.

Pengkhianat terhadap Islamcuba mendatangkan keraguan ke atas peraturan & ajaran agama Islam.

Mereka membahagikan serangan itu secara berperingkat2. Antaranya:

1) Dimulakan dgn serangan ke atas Ulama’, kerana mereka sama seperti manusia lain juga.
2) Serangan kepada para Imam Mazhab Fiqah, kerana mereka tidak ma’sum.
3) Serangan kpd hadis2 Rasulullah, dgn mengatakan hadis2 telah ditambah atau diubah.
4) Akhir sekali mereka akan menyerang Al-Quran.

Jiwa mereka telah mendorong mereka kepada perbuatan demikian.

Firman Allah SWT:

maksudnya: “Mereka (pengkhianat) hendak memadamkan cahaya Allah (agama Islam) dengan mulut mereka, sedang Allah tidak menghendaki melainkan menyempurnakan cahayaNya, sekalipun orang-orang kafir tidak suka (akan yang demikian).”

Wallahu’alam.

-FZY-

Anonymous said...

SABAR MENGHADAPI UJIAN DAN MUSIBAH/BALA BENCANA

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ

﴿وَمِنَ النَّاسِ مَن يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَى حَرْفٍ فَإِنْ أَصَابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلَى وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيَا وَالاٌّخِرَةَ ذلِكَ هُوَ الْخُسْرَنُ الْمُبِينُ - يَدْعُو مِن دُونِ اللَّهِ مَا لاَ يَضُرُّهُ وَمَا لاَ يَنفَعُهُ ذلِكَ هُوَ الضَّلَـلُ الْبَعِيدُ - يَدْعُو لَمَنْ ضَرُّهُ أَقْرَبُ مِن نَّفْعِهِ لَبِئْسَ الْمَوْلَى وَلَبِئْسَ الْعَشِيرُ ﴾
"Dan ada di antara manusia yang menyembah Allah dengan sikap dan pendirian yang tidak tetap, iaitu kalau ia beroleh kebaikan, senanglah hatinya dengan keadaan itu; dan kalau pula ia ditimpa fitnah kesusahan, berbaliklah ia semula (kepada kekufurannya). (Dengan sikapnya itu) rugilah ia akan dunia dan akhirat, itulah kerugian yang terang nyata. Ia menyeru dan menyembah makhluk-makhluk yang lain dari Allah, yang tidak dapat membahayakannya dan tidak dapat mendatangkan kebaikan kepadanya; itulah kesesatan yang jauh terpesong. Ia menyeru dan menyembah makhluk yang - dengan perbuatan demikian - mudaratnya lebih dekat dari manfaat yang diharapkannya; demi sesungguhnya seburuk-buruk penolong dan seburuk-buruk sahabat karib ialah makhluk yang diseru dan disembahnya itu." Surah al-Hajj :11-13

Intisari ayat
Dalam ayat di atas, Allah S.W.T. menjelaskan bahawa orang yang tidak tetap imannya akan gembira apabila mendapat nikmat dan kebaikan. Sebaliknya akan murtad dan kafir apabila ditimpa bala bencana. Mereka sanggup menyembah selain Allah S.W.T. dengan harapan untuk melepaskan diri mereka daripada bala yang menimpa. Mereka akan mendapat kerugian di dunia dan di akhirat. Mereka termasuk dalam golongan yang sesat.

Huraian ayat

a. Allah S.W.T. menjadikan manusia dalam keadaan yang berbeza-beza sama ada diberi kesenangan, kesusahan, kelemahan, kemiskinan, kelaparan dan sebagainya. Setiap yang diturunkan adalah untuk menguji keimanan seseorang hambaNya.

b. Dalam menghadapi ujian daripada Allah S.W.T., orang yang beriman menerima ujian tersebut dengan sabar dan tabah kerana mereka sedar setiap perkara yang berlaku pada dirinya adalah ketentuan daripada Allah S.W.T.
c. Bagi golongan yang tidak beriman, mereka akan kecewa, putus asa, menyalahkan takdir Allah S.W.T. dan sanggup melakukan kemungkaran supaya terlepas daripada kesusahan yang menimpanya. Terdapat antara mereka yang meninggalkan agama Islam kerana terpengaruh dengan agama lain yang menjanjikan kemewahan hidup di dunia.

d. Orang-orang mukmin yang diuji dengan berbagai-bagai kesusahan hidup di dunia dan bersabar menghadapinya akan mendapat kedudukan yang mulia disisi Allah S.W.T. Orang yang demikian beroleh pahala yang lebih tinggi daripada orang-orang yang mengerjakan ibadat lain.

FZY

Anonymous said...

"demi sesungguhnya Kami mennguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan lapar (dengan berlakunya) kekurangan harta benda dan jiwa serta hasil tanaman dan berilah khabar gembira kepada orang yang sabar." surah Al-Baqarah: ayat 155

e. Ujian dan dugaan yang dihadapi oleh seseorang menunjukkan bahawa dirinya termasuk dalam golongan yang diberi keistimewaan oleh Allah S.W.T. Kesusahan yang ditanggung menjadi pembersih dirinya daripada berterusan melakukan perkara perkara tidak baik.
Firman Allah, maksudnya:
"apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan mengatakan
'Kami telah beriman' sedangkan mereka belum lagi diuji? Dan
sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka,
maka sesungguhnya Allah S.W.T. mengetahui orang yang benar dan orang yang dusta." Surah Al-Ankabut:ayat 2-3

f. Sabar ialah sifat yang mulia bagi orang-orang mukmin. Sifat tersebut dapat terhadap apa apa yang terjadi disekeliling. Itulah sebabnya "sabar" menjadi salah satu daripada nama nama Tuhan yang agung (yang Maha Penyabar). Tuhan tidak akan memberi pembalasan kepada hambaNya yang melakukan
kesalahan dengan segera.

g. Sabar terbahagi kepada beberapa jenis antaranya termasuklah:
i.Sabar mengerjakan perintah Allah S.W.T.
ii.Sabar melawan nafsu.
iii.Sabar terhadap sebarang dugaan yang terjadi pada diri.


h.Setiap orang Islam hendaklah sabar mengerjakan perintah Allah S.W.T. Perintah tersebut hendaklah dikerjakan dengan sepenuh kesabaran, keikhlasan, tekun dan berkekalan.

i.Sabar menahan daripada berbuat maksiat ialah berjaya menentang segala godaan yang tidak baik terhadap dirinya. Kesabaran yang lahir ini adalah kesan daripada kepercayaan dan keyakinan serta azam yang kuat untuk mencapai keredhaan Allah S.W.T.

Firman Allah, maksudnya:
"jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya
yang demikian itu sungguh berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk." Surah Al-Baqarah ayat 45

j.Setiap orang mukmin hendaklah sabar terhadap segala kejadian yang tidak baik yang berlaku pada dirinya sama ada harta, pangkat, kedudukan, keluarga atau sebagainya.

FZY

Anonymous said...

Implikasi tidak tetap hati kepada Allah

a.Akan memiliki Iman yang tidak teguh kepada Allah S.W.T. dan perkara yang wajib diimani.

b.Ibadat mereka sia-sia kerana Allah S.W.T. tahu niat mereka yang tidak ikhlas.
c.Hasil pekerjaan mereka tidak mendapat berkat

d.Mereka adalah golongan munafik yang berpura-pura dalam beribadat dan mempersendakan Allah S.W.T.

Bentuk ujian keatas manusia.
a.Ujian kesenangan seperti nikmat kesihatan dan kekayaan

b.Ujian kesusahan seperti kemiskinan, sakit dan sebagainya.

c.Ujian ke atas orang perseorangan

d.Ujian ke atas kumpulan, masyarakat atau jemaah.

e.Allah S.W.T. berjanji setiap orang mukmin pasti diuji oleh Allah S.W.T.


Kepentingan sabar
a.Mendapat darjat pahala yang tinggi disisi Allah S.W.T.

b.Melapangkan hati, tidak merasa runcing atau dukacita.

c.Segala urusan dunia dan akhirat menjadi mudah.

d.Mendapat berkat daripada Allah S.W.T.

e.Selamat dari gangguan mental dan emosi.


Fakta2 Penting
a.Orang Islam hendaklah bersyukur apabila menerima kurniaan Allah dan bersabar apabila menerima ujian daripadaNya

b.Maruah diri, agama dan bangsa hendaklah dijaga di samping mengejar kemewahan hidup di dunia.

c.Kesenangan dan kesusahan adalah merupakan ujian Allah terhadap hambaNya.

d.Orang yang tidak beriman menerima ujian daripada Allah dalam keadaan resah gelisah serta kecewa.

e.Islam melarang umatnya mempercayai perkara-perkara karut kerana perbuatan tersebut mendatangkan kesan yang tidak baik terhadap individu dan masyarakat Islam

FZY