Skip to main content

Lu memang nak kono tempeleng Berg.


Oleh : AdukaTaruna

Budak Berg ni baik orangnye.. sopan-santun. Memang gua rekemen lah kat sesiapa yang nak buat menantu. Pemuda PAS ma... Dia juga mempunyai sifat kepergantungan kepada Allah yang tinggi. Jenis tak plan, main redah jer. Yerlah iman dia bukan tahap gua.

Namun dia lupa.. kalau sikap kepergantungan dia kepada Allah itu dilakukan secara solo, gua rasa berkesan. Tapi kalau membabitkan manusia lain, Allah takkan izinkan. Kalau semua boleh direct kat Allah, baik tak payah minta maaf kat manusia kalau salah. Minta maaf kat Allah jer dah cukup. So, Allah ni dasyat gak adil dia. Dia hormati hambanya. Suh settle sama manusia tu dulu. Lu faham tak ni Berg? Tu la... sapa suh follow sangat mazhab. Kuang3

Contoh. Kalau hutang manusia, kena settle kat manusia, tak boleh terus settle kat Allah. Kalau plan membabitkan manusia, kena settlekan dengan manusia, baru settle dengan Allah. Kalau lu main kering tawakkal lu yang tinggi kepada Allah tu, solo boleh la Berg. Ni membabitkan urusan ramai manusia, kena ikhtiar dulu. Settle dengan setiap manusia yang terbabit. Jangan ikut ulama sangat. Yang mana bodoh piang tu campak jer dalam longkang.

Di permulaan PRK Bagan Pinang, dia sound gua. Nak tempeleng gua. Gua pun ok lah. Sebab gua tuan rumah. Dengan bantuan Dayat as org dalam PAS N9, dan Pendi, kitorang pun try macam-macam cara nak mudahkan dan raikan memeber bloggers. Dayat dapat cari satu rumah kat PD, bawa gesaan iktiraf blogger dalam PAS N9, dapat bantuan Abang Derih beradrenalin tinggi dan sebagainya. Alhamd. Itu untuk tajuk bloggers.

Untuk tajuk Berg plak, gua merayap pergi cari rumah kat PD. Sasaran gua budak poli. Koling sana-sini sket la. Dah settle, alhamdulillah. Untuk tajuk Berg, selesai. Cun.

Beberapa hari lepas, dia sms. Dia turun tak lama lagi. Stanby rumah. Gua memang dah stanby dah. Gua kol minta detail bila jam dia turun. Senang gua uruskan. Lu tahu dia cakap apa?

"Gua acah lu jer bro. Gua turun dengan PAS Penang. Dah ada rumah dah. PAS Penang sewa. Apa2 pun tq banyak2."

Pergh.... niamakahai budak pro ulama nih. Kalau bebudak kat sini tahu Berg buleh acah2 gua camtuh, mesti diorang respek. Adik2 gua mesti nak tahu siapakah gerangan Berg yang mampu memperolok2kan abang dia. Gua kena kencing sebijik macam Kassim Tahir Ketua Ulama N9 buat. Ceh.

"Oooo... yeker Berg. Ok2... selamat. Selamat. Apa2 hal kol gua." Releks. Cool. Hero mesti pandai kaber emosi. Gua tebalkan muka, kenselkan semua bantuan dari bebudak poli.

Sabtu memang gua plan mahu uruskan sedikit urusan keluarga di KL. Gua dah takda ayah, so, gua la jadi ayah. Dan Ahad gua kosongkan untuk Bagan Pinang. Tapi sebab Berg acah gua, maka gua tak perlu peruntukan Ahad. Sabtu tu gua boleh balik Seremban lewat sket, dan Ahad gua boleh sambung balik urusan gua. Cantet la, gua plan.

Jam 10 lebih malam, on the way balik Seremban, gua dapat kol dari Berg yang mempunyai tawakkal tinggi nih.

"Salam bro. Gua nak bas malam ni. Sampai dalam 7 pagi esok."

Ha? Gua dah terpinga2 sket.

"Lu dengan PAS Penang ka?"

"Taklah. Gua turun pun tak bagitau diorang nih. So, lu boleh jemput gua tak?"

Pergh..... ini budak gila babun punya tinggi makam. So, adakah gua kena minta sedekah rumah budak poli balik? Adakah gua kena kensel plan2 gua? Pagi esok, lu kompom kono tempeleng dengan gua Berg.

"Elo... semekom Berg. Sori la.. gua tak dapat hambek lu. Lu tawakkal lah dulu, planning2 kendian cerita. Insy... adalah jalan tu."


Comments

  1. nih namanya menyusahkan org. si berg ni ingat dia ni makam tinggi sgt kot sampai semua org nak bentang tikar tok dia. rasakan berg.. muahahaha..

    ReplyDelete
  2. ramai ugut lu la duka,so nampak gayanya lu kena setel dgn manusia jugak maaaaa.. kalau tak u kena bunuh la,memandai jer lu tulis entry macam tu baru buat tak tahu.hahaha.so lu keluarkanlah kenyataan maaf supaya org tak carik hang dan buat tak elok sama hang.setel sama manusia dulu sebab lu dah jolok sarang tebuan maaa.lu pandai cakap tapi buat harammmmmmmm

    ReplyDelete
  3. hahaha... trok la lu aduka... mentang² la berg tu pro ulama.... lu buat naya dia yer... sepatutnya by hook or by crook lu kena tolong kawan kita tu..... jangan memain tu.... tahap ulama kawan kita tu..... ilmu tahap 9 petala langit tu.... hahaha

    ReplyDelete
  4. perjuangan tak dibentang dengan permaidani merah. kalau nak senang duduk rumah sahaja.

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.