Skip to main content

Kes PKR : Azmin vs Zaid


Oleh : AdukaTaruna

Kalau ikut jasa dalam PKR, Azmin lebih banyak. Tapi kalau ikut Islam, jasa bukan penentu, tetapi keahlian. Kalau ikut falsafah bodoh Kepimpinan Ulama, jasa adalah penentu terhadap satu-satu amanah. Gua ingat kalau Pele still main penyerang Brazil dalam kempen ke Afrika Selatan berdasarkan falsafah bangang ni, yakni jasa; memang sah pasukan Brazil bongok macam PAS punya.

Di masa akan datang, akan ada umat Islam merujuk falsafah Kepimpinan Ulama sebagai salah satu cabang fiqh dalam mazhab. Dia akan gunakan sbagai dalil, sedangkan Kepimpinan Ulama itu memang sah tokok-tambah dan sangka-sangkaan ulama semata. Kan ke kerja bodoh bertaklid buta terhadap satu-satu mazhab secara geografi dan keturunan?

Kembali kepada PKR, ikut berbulu, memang gua berbulu sama Azmin. Banyak kes Azmin nih. Salah satunya, dia punya poyo setia kepada Anwar, dia boleh langgar pemimpin PAS pasal PAS bagi ruang pada Mahathir dulu. Ewah2.... Cuma Azmin belum tergamak saman PAS pasal nak laksanakan undang2 hudud macam Zaid.

Tapi ikut kerja, Azmin lebih power dari Zaid. Cara dia depani provok media, cara dia turun ke akar umbi kawasan dia, memang tip top. Zaid belum diuji lagi. Demo gergasi pun baru sekali datang. Dia belum diuji lagi menjadi pembangkang yang hina-dina di sisi negara.

Dalam kes ini Zaid pun bercuti. 6 bulan beb. Nasib baik tak 4 bulan 10 hari. Satu sudut ada bijaksana dalam mengalah, give n take demi party. Dari satu sudut lagi, pengumuman bercuti seolah2 satu elemen publisity n simpati terhadap dirinya.

Gua ingat, BR kena tukar manisfesto lah. Macam2 kes PAS, PKR dan DAP nih. Gua ingat BR kena fokus kepada negeri. Tangguhkan dulu manifesto tawan putrajaya, tetapi lebihkan manifesto belajar memerintah di negeri2 yang sudah diberi mandat.

Hadi settle prob Ganu dulu, Azizan settle prob Kedah dulu, Nizar settle prob Perak dulu, Selangor, Penang. Yang selesa skang tinggal Kelantan jer.. Lu baru nak bertatih macamanalah rakyat nak kompiden lu perintah negara. PKR pun kelam-kabut Anwar woi... PAS dah beberapa kali hampir pecah ni Hadi woi... sembang maut. UG la, Putrajaya la..

Ni satu lagi. Ringan2kan amanah, agih2kan beban. Jangan semua nak sapu macam Hadi. Contoh Nizar. Lu baru nak jadi MB Perak... jangan la lu nak sapu semua. Bertatih buat cara bertatih. Sebatang jarum kalau satu, dia menusuk dan tajam. Tapi kalau 1000 jarum disusun rapat2, lu boleh pijak jarum tu tanpa tersusuk. Sebab apa? Sebab beban dah diagihkan kepada 1000. Dia jadi ringan.

Ini tak... apa kejadah lu sapu sekali Bola Perak? Bagi UMNO uruskan tak boleh ke? Azizan pun sama. Lu ingat kepala lu keras, lu boleh tundukkan gua? Gua tak ludah muka lu untung bai. Apa jadi skang Bola Sepak Kedah? Tak ke bangsat hasilnya bila lu bawa masuk kekacauan politik dalam segala benda. Berpada2lah. Apa jatuh hukum haram ke kalau lu biarkan UMNO teruskan mmenguruskan Bola Sepak? Barua punya ulama.

Cubalah cerdik sket bhai... mana yang perlu, kawallah kerana rakyat dah bagi mandat. Mana yang boleh lepak dulu, lepak la dulu... tu pun susah ke? Tak paham betul gua dengan org gila kose nih.. Kalau Nik Aziz pun sibuk nak pegang Bola Kelantan pun dah lama gua maki gak orang tua tuh.. pergi mampos la sama Nik Abduh... Dah berapa belas tahun Nik Aziz pegang Kelantan. Patut ikut teori Bola Sepak Kelantan dah boleh dah dirampas PAS. Tapi buat apa nak berebut sampai ke situ?

"Kita tidak sama. Kita ada cara sendiri."

Abah kau.

Comments

  1. TGNA sokong kepimpinan ulama tak?

    kalau sokong, TGNA pun termasuk dalam golongan yg ko kata bodoh bangang ni

    wassalam

    ReplyDelete
  2. Celaka.. ko citer pasal bola ke cita pasal zaid?? yg aku tau.. ko maki ulama.... mmg patut celaka...

    ReplyDelete
  3. FOR OD SAKE!!! Will someone save PR from themself.

    UMNO/BN will not have to try hard to destroy PR as PR has done remorkable job themself

    What about all 'elect best man for the job', 'ketuanan rakyat', 'thing of rakyat first', 'reformasi' etc bullshit!!!

    now what rakyat see that PR member only interested to fight for themself, their interest & jawatan.

    what don't they think long term, sanggup mengalah for the god of the country & parti.

    everyone can become a manager but not everyone can become a leader. it important for PR member to recognise their limitation & give way to other who are more qualify for the job. this PR/PKR fight is not because of anwar anymore, it about malaysian and if PKR did not recognise this, then thay are as good as dead.

    do not destroy malaysia future just for your short term gain & cemburu......you are destroying the peopel hope...and people will not take kindly to person who destroy their hope & dream

    you have been warn PR

    ReplyDelete
  4. Lu aper kes citer bola ni..bodoh la lu ni..macam kayu!!!STUPID!!

    ReplyDelete
  5. org dok pikir sara hidup yang makin susah ...pemimpin nak begaduh gaduh laa itu perkara biasa tapi rakyat mau jaga ringankan beban sikit...kalau tak begaduh pun bukan rakyat hidup senang pun ...kau makan la bola tu

    ReplyDelete
  6. AT bukan setakat bangang, malah lebih dari tu.., anjing salak bukit..

    ReplyDelete
  7. zaid berahim ni dok kampung sebelah jer ngan kampung wa.... adik dia kawan wa.... anak sedara dia yang keje di kementerian penerangan pun kawan wa.... cuma zaid jer bukan kawan wa.... hehehe.... bagi wa si zaid ni dari sudut memerintah bagus..... cuma pegangan agama.... cara idop jer wa kureng ngan dia ni..... bagi wa dulu cara idop dia ni jauh dari Islam..... wa malas ulas detail la..... ni citer dolu².... sebab tu lah dia berani saman hudud.... Islam liberal katakan..... tapi sekarang mungkin dah berubah kot..... 2 tahun lepas anak dia kawin pun dia jemput semua EXCO kelantan..... TGNA ada pegi majlis tu.... Annuar Musa jer tak silap wa tak pegi walaupun dijemput....

    -abanghensem

    ReplyDelete
  8. tapi kan rasanye pasal TG tak pegang KAFA la penyokong kelantan jadi semacam ganas dia. mungkin kurang Tarbiyyah Islamiyyah min Qiyadah al-'Ulama'he he

    ReplyDelete
  9. Lu punya artikel kali nie x fokus la bro... wa rasa lu lagi elok tulis artikel berat.. coz artikel berat lu lagi fokus dan mudh faham apa lu nak cite... hehe...

    Bai... johol apa cerita??... lu roger wa awal skit kalau ada apa2... wa nak adjust cuti nie.. . wa dah jatuh hati ngan negeri lu nie... wakaka

    ReplyDelete
  10. orang bodo yg syok sendiri tulih blog... pigi dah.. mmg lu SS.. isi kandungan taik kucin.. muahahahhaa

    ReplyDelete
  11. Gua agak lu suka bola, dan lu juga suka politik. Lu nak hentam siapa saja gua tidak kisah tapi gua nak tanya lu prestasi bola sepak negeri dan negara Malaysia tahap mana..?

    Gua pun suka pada pasokan bola sepak, pertandingan bola sepak tapi bukan dalam negeri... luar negeri punya.

    Pasal pemain bola sepak dalam negeri sudah terlibat dengan rasuah sama macam pemimpin UMNO dengan ahlinya. Harapkan gaya saja macho tapi bila bertanding main macam sial. Sepuluh kali bertanding sepuluh kali kalah.

    Apakah hanya orang UMNO saja yang mampu menyara / menaja kehidupan pemain bola sepak..?

    Lu ingat taraf bola sepak negeri ke negara ke boleh meningkat kalau orang UMNO jaga...?

    Gua ingat lu kena pergi jumpa presiden FAM supaya letak jawatan. Lepas tu lu cadangkan supaya kelab FAM dibubarkan dan digantikan dengan orang baru.

    Gua rasa kalau presiden FAM ikut cara macam Zahid Ibrahim pergi bercuti, gua rasa pasukan bola sepak Malaysia lebih baik dari Singapura.

    Lu tahu atau tidak, FAM sama spesis dengan UMNO...? Kalau lu kurang yakin, gua nasihatkan pada lu, pergi tanya dengan Azmin Ali..

    ReplyDelete
  12. alah sapa Lu org nk nasihat AT, dia kan pakai mazhab maki je
    TGNA ke sapa ke asal org sebut ulamak je mesti kena maki sampai mati, dia ni maksum apa, tak ada dosa, buleh mensucikan dosa apa, mazhab-mazhab dalam islam ni semua tak leh pakai, ikut quran dan hadith je, AT ni pakar dalam mentaksir alquran dan al alhadith, apa kelas pakai mazhab ni, Tulis story pkr pun sempat maki Haji hadi, sempat lagi maki azizan, kalau tak maki ulamak ni mcm tak ada makna hidup AT,

    ReplyDelete
  13. bro,
    proceed ngn hadi le bro.buhsan siot nak dengar cite azmin ali.

    Cam selalu jek die nih bergado dgn "pesaing".Blajar dr sami vellu ke?

    ReplyDelete
  14. Xenan, eh eh, dah mula dah tsunami dalam pakatan haram ya? he he he

    kan aku dah kata dulu!

    Anyway aduka, gua suka artikel lu bro! Fantastic and solid!

    ReplyDelete
  15. aku ingat aji hadi ter sontot mak dia dulu kot.. tu yg marah giler dgn hj hadi..wakakakakaa

    ReplyDelete
  16. ko memang bodoh dan celaka!menghina org biarlah berpada2!

    ReplyDelete
  17. heh parpu,

    Lu tak layak lepak sini bro.Lu level bawahan.Gi balik blog lu la

    ReplyDelete
  18. Hello Bai,

    Jaga sikit bahasa tu terhadap ulamak. Nak tegur, tegurlah, tapi biar beradab. Ikut bai punya ayat, semua ulamak yg bhai tak sukat tu bhai nak tibai. Apsal tak tibai aje. Apsal tak ludah aje azizan tu.
    Berapi-rapi bai punya cakap.
    Saya cabar !!!.

    ReplyDelete
  19. cabar.. cabar..
    Aduka ayuh mai turun Kedah ..
    wa eskot lu pi Aloq metaloon..
    tak pun singgah Guaq ..
    kot balik x pakai seluaq...
    muhahahaa...

    ReplyDelete
  20. Dong ah tak usah bikin ribut..cara kasaran enggak manis..orang lama bilang ya cawannya yang harus diminum perlu berlapik. baru cun.

    InysaAllah apapun jua semua ini untuk membina dan membela nasib rakyat...walaupun agak tajam..!

    ReplyDelete
  21. langkah pertama untuk ajar UG ialah
    para blogger istihar boikot harakah sehingga UG(UMNO GROUP) letak jawatan. UG berkenaan ialah Hadi, nasha, haruntaib, tantawim stopa ali dan hassan ali.
    MASA UNTUK BERTINDAK.
    AKU DAH TAK BELI 6 KELUARAN HARAKAH.
    KITA PENAT2 SOKONG YG DOK KAT ATAS SELAMBER BERUK JADI HANTU UMNO.

    ReplyDelete
  22. bila lu letak tajuk bola comfirm yg tak minat sure skip entri tu, semestinya ramai hheeehee...

    taktik marketing ke duka?

    ReplyDelete
  23. Hadi'nasha'haruntaib'stopa ali dan hassan ali gie membeli daging lembu dan tulang lembu untuk di buat sup..masa Pakatan Rakyat dok sibuk berperang dengan ISA Deramon.!

    ReplyDelete
  24. Aduka Taruna khabor angin dan Dipulau Menteri Besar Haram Perak anak angkat? Sedangkan dalam perlembagaan tubuh badan negeri Perak mesti Menteri Besar orang NYA ISLAM dan MELAYU..?

    Kot di buatnya anak MIC yang sah lagu mane.. apa kata kita pakat pie antor DNA kudeta ni apa macam ?

    SAH YA di buatnya anak MIC mesti gempak seluruh 1 Malaysia dan seantero Dunia. Al kudeta AL Semak Zombiee...Menteri Besor bertimbangkan Dacing UBNGOK melayu cop kepala lembu ....haram luar dan dalam..weh oii..?

    ReplyDelete
  25. bodoh punya manusia...
    jgn tunjuk kebodohan dlm penulisan...
    kl dh xda isu baik jgn tulis...
    kl dh power sgt try la jd MB sebulan.
    pecah kpala ko aku ganti ngn bola.
    cantekk???

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.