Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Oct 14, 2009

Gua dah tahu apa maksud 4 bulan 10 hari.


Oleh : AdukaTaruna

Maknanya 4 bulan 10 hari akan datang, gua akan try langgar Hadi di Rusila. Gua akan sediakan team, dan kolek dana melalui blog gua. Sapa2 yang nak saham langgar pewaris nabi dialu-alukan. Benda ni insyaallah esok akan jadi sejarah.

xenan selaku member yang selalu kena kifarah sebab jadi geng gua, mesti join. Kalau tak gua pecahkan rahsia dia kena kifarah naik kete minyak habes kat tengah jalan. Ebelin selaku tokey, mesti derma sket. abanghensem selaku kontraktor pon kena paksa gak. Kalau tak, gua dedahkan fail sulit lu dengan Rosmah mase memuda.

Dengan kelengkapan bidio kamera, team langgar Hadi demi percaturan besar mencilok Negara Islam akan bermula. Kerja gua study dan buat home work. Kerja xenan uruskan equipment, tukang rakam. C++ tukang tunjuk jalan g Rusila. Rusila tau, bukan Hatyaii. Kan jauh beza tuh..

Kita akan hantar surat mahu bertemu dengan Hadi di Rusila sebab dia selalu menyorok kat sana. Gua akan tanya soalan2 maut. Lu silap jawab lu mati, gua silap, gua mati. Berani mati tak mati! Pergh... ala2 komik Hong Kong dah nih. Team langgar Hadi ni hanya berdosa di zaman ini, tapi mulia dan berjasa di zaman depan.

Kalau team ni berjaya melanggar Hadi (secara atas kertas, macam ayam... tapi tak tau lah realiti), gua akan paksa uma, disman, iqhoi mencetus petisyen siap dedahkan no ahli PAS lagi. Menuntut Hadi meletak jawatan.

"Saya uma, no ahli 1234567 menggesa dengan kadar segera, supaya Hadi Awang meletak jawatan sebagai Presiden."

Kalau korang ada telor la. Ada tak uma? Heeee.... Pastu promosi + buat blog hujah corak ilmiah + buat booth main pacak kat memana ceramah PAS yang mampu dihadiri. Amacam? Terer tak gua bongkar maksud 4 bulan 10 hari.


54 comments:

C++ said...

Bhai...

Lu nak pi Rusila aaa... nanti gua supply GPS ... no hal punya... hehehe...

Tak sesat jalan punya... jangan riso... abis-abis pun cuma sampai ker Nakhonsitthammarat jer... hahahaha ..... atau sampai Krabi...

Xenan said...

Ceh,
Nama wa dipetik dlm ertikata lain ala2 dipaksa.Siap tanye ade telor ni.Hahaha.Ajak berg sekali oi!.Die pandai woo bab sekolah kan org ni.

Dah cam micheal moore le bro.Gua on!

Harap2 sampai ke Karbi.
Abg mek auu.hehehe

Anonymous said...

Undur hadi undur.undur hadi undur. Kalau tak mahu malu guna alasan tak sihat. Kalau nk malu tunggu blogger londehkan standard otak anta.tp anta mmg tak akan undur selagi umno tak bg anta berundur.anta adalah musang umno yg bertugas mengawal reban ayam pas.

sahabat kedaikopi said...

aku sokong!!!

kahkahkahhhh

undur hadi undur

Anonymous said...

Xyah sembang lebat, buat saja.

Aku nk tengok kau kena tiyau dgn Tghh. Tp, kalau kau xnak maruah kau level taik anjing nnti, baik kau lwn Ustaz Khalil je. Test dgn anak dia dulu.

Anonymous said...

cantek bro.bagi refresh pas dgn kepimpinan baru.kepimpinan ulama kasi tukar dgn kepimpinan islam.stok2 ulama ni suh duk dlm majlis syura.hujah lu kasi padat bro,bagi yakin sikit org tua tu.lu buat btul2 tau,jgn main2 pulak.gerakan islam kena pantas.pru13 makin dekat dah kalau lu tunggu 4bulan 10 hari.wa support je la,wa kat obersi.

Pemuda Pas said...

korang yg langsung tak reti nk berjuang sedap gak kutuk org yg dh lame dlm perjuangan...

Anonymous said...

wohoo... macam best ja ni..

wa nak on jugak bro..

-bukancalon-

Anonymous said...

pemuda pas..
klu dh lm dlm perjuangan pn tp dok syok sdri tk kemana sdare. Iklim politik M'sia ni slalu berubah2. Klu jenis slalu tk mampu nk kejar, baik bg kt org yg mampu. Gua respek team TGNA. Laju kemain smpai UMNO semput nk kejar.

Stkt ni gua tk nmpk ape matlamat & aspirasi presiden. Yg gua th, mursyidul am je yg slalu jd penyelamat. Jgn plak tuduh gua mls membaca or suruh gua pi rujuk kt ceramah Rusila. Nti tk psl2 gua jd team maki AT.. Hahahaha..

-pendekar laut-

Shannaro said...

berdosa zaman ni, mulia zaman depan... cita2 lu mmg tinggi la ostad. bagus. klu lu nak mulia semua zaman lg bagos. cepat la ke rusila klu lu ada telor.

Ikhmal & Izzatul said...

bro..
iqhoi maner nie bro?

Anonymous said...

hahaha.... wa ada fair ngan rosmah.... rosmah mana ni....

-abanghensem

Anonymous said...

wa sokong lu..
biar lu jd perintis blogger yg snggup berhadapan face to face ngan pimpinan..tunjukkan pada bloger2 yg lain agar brani tampil di alam realiti selain di alam maya..

insyaAllah,wa akan sumbangkan ape2 yg termampu..

-zargus-

Anonymous said...

salam bro

nie nak tanya sket, team korang ni dah di-recognize ker lom ?

atau ...

just wuf! wuf! menyalak bukit??

tanya jer..

Anonymous said...

bro anon 10:35...

lu tak payah tanya la.... just wala' jer.... yang lain biar kita orang setel.....


-abanghensem

Anonymous said...

Wa sokong idea lu AT ...tanya abeh2 apa yang lu nak tanya...buat satu n3...soalan2 maut untuk hadi...buka ruang sama soalan daripada pembaca2 blog lu utk hj hadi supaya lu boleh kumpul daripada 1000 soalan tuh 20 soalan paling mencabar utk hadi jawab...ini barulah namanya membawa hasrat rakyat ... dengan cara ni, lu bawak hasrat rakyat sambil mengangkat populariti lu ... bila dah popular wa rasa 5 tahun lagi ke 10 tahun lagi ker...kaum2 muda yang baca kat blog nie...pasti akan ngundi lu kalau lu jadi calon ADUN/MP ... utk pelapis stok2 cam ulama Hadi, Tantawi, nie ramai....lepas satu satu muncul....tapi stok2 cam Husam, Khalidsamad, Dr. Zul aku rasa cam makin takde jer dlm jawatankuasa PAS .... satu jer wa nak pesan, dah jadi orang PAS nanti peribadi kena jagalah...tingkahlaku, tutur bahasa kena la macam pemuda gerakan Islam jangan macam blogger lagi dah... mungkin dah tak jadi cam Aduka yang kita kenal sekarang nie...hehehehhe

sabri said...

kalau hj. Hadi mati kena langgar Aduka taruna, adakah beliau dikira mati syahid?

kalau Aduka taruna pulak yg terbabas masuk parit dan mati, adakah beliau dikira mati syahid?

dua2 nak tegakkan negara Islam.....

Anonymous said...

Ramai orang yg cuba menjatuhkan taraf Ulama' Mukatabar/Imam Mazhab, serta menghina mereka dgn berbagai2 cara. Umpanya mereka berkata:

"Mereka itu (Ulama'), sama seperti orang2 lain juga, ..membuat kesalahan, ..terpesong dan x patut kita ambil/dengar pendapat mereka."

Tujuan mereka tidak lain adalah utk menghapuskan khazanah ilmu Islam yg dibina oleh Imam2 tersebut.

Pengkhianat terhadap Islamcuba mendatangkan keraguan ke atas peraturan & ajaran agama Islam.

Mereka membahagikan serangan itu secara berperingkat2. Antaranya:

1) Dimulakan dgn serangan ke atas Ulama’, kerana mereka sama seperti manusia lain juga.
2) Serangan kepada para Imam Mazhab Fiqah, kerana mereka tidak ma’sum.
3) Serangan kpd hadis2 Rasulullah, dgn mengatakan hadis2 telah ditambah atau diubah.
4) Akhir sekali mereka akan menyerang Al-Quran.

Jiwa mereka telah mendorong mereka kepada perbuatan demikian.

Firman Allah SWT:

maksudnya: “Mereka (pengkhianat) hendak memadamkan cahaya Allah (agama Islam) dengan mulut mereka, sedang Allah tidak menghendaki melainkan menyempurnakan cahayaNya, sekalipun orang-orang kafir tidak suka (akan yang demikian).”

Wallahu’alam.

-FZY-

penawarrindu said...

wooo kaaaaaaa.....semua dah mabuk akibat terlebih makan tapai masa hari raya.....wa hentam lu...lu hentam gua....sekarang wa nak hentam lu....lu punya ideal sikit punya bagus, tapi lu lah sebenarnya blogger tahap gabam....kasi minta itu wang dari lu punya towkey la....kalau betul betul cowwww...4 bulan 10 hari ma....25 feb 2010...wa tunggu lu di Rusila, yessss wa mesti tunggu, jangan hanya kentut lu saja busuk tapi batang hidup tak nampak , hadi mesti hapus kan gantikan dgn dr Zul, zul punya kerja di Bagan Pinang cukup bagus, menepati ciri-ciri kepimpinan Islam...wakkkaaaaaaa...

Nizam Mahmud said...

Fatwa Hj Hadi bila PR kalah di Batang Ai:

""Semua pilihanraya kecil sebelum ini keputusannya memihak kepada kita. Cuma di Batang Ai sahaja kita kalah sebab mereka ini tidak reti undi, pakai cawat lagi. Saya bukan nak hina tetapi tempat yang pakai molek,undi PAS," katanya."

Yer lah tu di tempat yang pakai 'molek' undi PAS.

Pandai lak nak wat post mortem, pasal tak pakai jer fatwa Hj Hadi bengap nie?

Dia pergi hina orang-orang Iban di Batang Ai, Allah balas balik dekat PAS dengan kekalahan yang memalukan di Bagan Pinang.

Apa ingat dia ular dalam semak, Allah tak akan berlaku adil pada semua orang ker?

Padan muka kena balas.

Nizam Mahmud said...

Tak caya, saya bagi link. Baca sendiri.

http://www.malaysiakini.com/news/108272

Nizam Mahmud said...

Aduka,

Hang jangan takut-takut nak hina kan Hj Hadi ni.

Dia tue sendiri tau menghina orang. Apa dosa orang-orang Iban dekat dia?

Nampaknya pembalasan Allah dah sampai pada PAS kerana simpan Presiden yang tahu hina orang lain.

Nizam Mahmud said...

Pembetulan:

"Apa ingat dia ular dalam semak, Allah tak akan berlaku adil pada semua orang ker?"

sepatutnya ditulis

"Apa ingat dia Ulamak AKA ular dalam semak, Allah tak akan berlaku adil pada semua orang ker?"

Anonymous said...

Nizam Mahmud kata:

"Apa ingat dia ular dalam semak, Allah tak akan berlaku adil pada semua orang ker?"

"Hang jangan takut-takut nak hina kan Hj Hadi ni."

"Dia tue sendiri tau menghina orang."

"Nampaknya pembalasan Allah dah sampai pada PAS kerana simpan Presiden yang tahu hina orang lain."

Tok Guru kata:

"Semua pilihanraya kecil sebelum ini keputusannya memihak kepada kita. Cuma di Batang Ai sahaja kita kalah sebab mereka ini tidak reti undi, pakai cawat lagi. Saya bukan nak hina tetapi tempat yang pakai molek,undi PAS," katanya."

Jwpn:

Saudara salah seorang pengundi tu agaknya.. tu lah sebab saudara marahkan. Betul lah tu apa yg Tok Guru kata. Saudara ada kelemahan dlm Bahasa Melayu agaknya..

Baca balik apa yg saya tulis di atas, kalau ada pada diri saudara, timbang2kan lah. Selamat menghina Ulama', semoga puas hati saudara.

Tapi sebelum tu, bandingkan dulu diri saudara dgn org yg saudara kata tu. Dari segi: ilmu, amal, ikhlas, pengorbanan, tawadhu', takwa.

Adabnya.., sebelum nk kata, check dulu la diri saudara yaa.

-FZY-

Anonymous said...

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ

﴿وَمِنَ النَّاسِ مَن يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَى حَرْفٍ فَإِنْ أَصَابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلَى وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيَا وَالاٌّخِرَةَ ذلِكَ هُوَ الْخُسْرَنُ الْمُبِينُ - يَدْعُو مِن دُونِ اللَّهِ مَا لاَ يَضُرُّهُ وَمَا لاَ يَنفَعُهُ ذلِكَ هُوَ الضَّلَـلُ الْبَعِيدُ - يَدْعُو لَمَنْ ضَرُّهُ أَقْرَبُ مِن نَّفْعِهِ لَبِئْسَ الْمَوْلَى وَلَبِئْسَ الْعَشِيرُ ﴾

"Dan ada di antara manusia yang menyembah Allah dengan sikap dan pendirian yang tidak tetap, iaitu kalau ia beroleh kebaikan, senanglah hatinya dengan keadaan itu; dan kalau pula ia ditimpa fitnah kesusahan, berbaliklah ia semula (kepada kekufurannya). (Dengan sikapnya itu) rugilah ia akan dunia dan akhirat, itulah kerugian yang terang nyata. Ia menyeru dan menyembah makhluk-makhluk yang lain dari Allah, yang tidak dapat membahayakannya dan tidak dapat mendatangkan kebaikan kepadanya; itulah kesesatan yang jauh terpesong. Ia menyeru dan menyembah makhluk yang - dengan perbuatan demikian - mudaratnya lebih dekat dari manfaat yang diharapkannya; demi sesungguhnya seburuk-buruk penolong dan seburuk-buruk sahabat karib ialah makhluk yang diseru dan disembahnya itu." Surah al-Hajj :11-13

Intisari ayat
Dalam ayat di atas, Allah S.W.T. menjelaskan bahawa orang yang tidak tetap imannya akan gembira apabila mendapat nikmat dan kebaikan. Sebaliknya akan murtad dan kafir apabila ditimpa bala bencana. Mereka sanggup menyembah selain Allah S.W.T. dengan harapan untuk melepaskan diri mereka daripada bala yang menimpa. Mereka akan mendapat kerugian di dunia dan di akhirat. Mereka termasuk dalam golongan yang sesat.

-FZY-

Anonymous said...

Huraian ayat

a. Allah S.W.T. menjadikan manusia dalam keadaan yang berbeza-beza sama ada diberi kesenangan, kesusahan, kelemahan, kemiskinan, kelaparan dan sebagainya. Setiap yang diturunkan adalah untuk menguji keimanan seseorang hambaNya.

b. Dalam menghadapi ujian daripada Allah S.W.T., orang yang beriman menerima ujian tersebut dengan sabar dan tabah kerana mereka sedar setiap perkara yang berlaku pada dirinya adalah ketentuan daripada Allah S.W.T.
c. Bagi golongan yang tidak beriman, mereka akan kecewa, putus asa, menyalahkan takdir Allah S.W.T. dan sanggup melakukan kemungkaran supaya terlepas daripada kesusahan yang menimpanya. Terdapat antara mereka yang meninggalkan agama Islam kerana terpengaruh dengan agama lain yang menjanjikan kemewahan hidup di dunia.

d. Orang-orang mukmin yang diuji dengan berbagai-bagai kesusahan hidup di dunia dan bersabar menghadapinya akan mendapat kedudukan yang mulia disisi Allah S.W.T. Orang yang demikian beroleh pahala yang lebih tinggi daripada orang-orang yang mengerjakan ibadat lain.

Firman Allah,
"demi sesungguhnya Kami mennguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan lapar (dengan berlakunya) kekurangan harta benda dan jiwa serta hasil tanaman dan berilah khabar gembira kepada orang yang sabar." surah Al-Baqarah: ayat 155

e. Ujian dan dugaan yang dihadapi oleh seseorang menunjukkan bahawa dirinya termasuk dalam golongan yang diberi keistimewaan oleh Allah S.W.T. Kesusahan yang ditanggung menjadi pembersih dirinya daripada berterusan melakukan perkara perkara tidak baik.
Firman Allah, maksudnya:
"apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan mengatakan
'Kami telah beriman' sedangkan mereka belum lagi diuji? Dan
sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka,
maka sesungguhnya Allah S.W.T. mengetahui orang yang benar dan orang yang dusta." Surah Al-Ankabut:ayat 2-3

-FZY-

Anonymous said...

f. Sabar ialah sifat yang mulia bagi orang-orang mukmin. Sifat tersebut dapat terhadap apa apa yang terjadi disekeliling. Itulah sebabnya "sabar" menjadi salah satu daripada nama nama Tuhan yang agung (yang Maha Penyabar). Tuhan tidak akan memberi pembalasan kepada hambaNya yang melakukan
kesalahan dengan segera.

g. Sabar terbahagi kepada beberapa jenis antaranya termasuklah:
i.Sabar mengerjakan perintah Allah S.W.T.
ii.Sabar melawan nafsu.
iii.Sabar terhadap sebarang dugaan yang terjadi pada diri.


h.Setiap orang Islam hendaklah sabar mengerjakan perintah Allah S.W.T. Perintah tersebut hendaklah dikerjakan dengan sepenuh kesabaran, keikhlasan, tekun dan berkekalan.

i.Sabar menahan daripada berbuat maksiat ialah berjaya menentang segala godaan yang tidak baik terhadap dirinya. Kesabaran yang lahir ini adalah kesan daripada kepercayaan dan keyakinan serta azam yang kuat untuk mencapai keredhaan Allah S.W.T.

Firman Allah, maksudnya:
"jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya
yang demikian itu sungguh berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk." Surah Al-Baqarah ayat 45

j.Setiap orang mukmin hendaklah sabar terhadap segala kejadian yang tidak baik yang berlaku pada dirinya sama ada harta, pangkat, kedudukan, keluarga atau sebagainya.

-FZY-

Anonymous said...

Implikasi tidak tetap hati kepada Allah

a.Akan memiliki Iman yang tidak teguh kepada Allah S.W.T. dan perkara yang wajib diimani.

b.Ibadat mereka sia-sia kerana Allah S.W.T. tahu niat mereka yang tidak ikhlas.
c.Hasil pekerjaan mereka tidak mendapat berkat

d.Mereka adalah golongan munafik yang berpura-pura dalam beribadat dan mempersendakan Allah S.W.T.

Bentuk ujian keatas manusia.
a.Ujian kesenangan seperti nikmat kesihatan dan kekayaan

b.Ujian kesusahan seperti kemiskinan, sakit dan sebagainya.

c.Ujian ke atas orang perseorangan

d.Ujian ke atas kumpulan, masyarakat atau jemaah.

e.Allah S.W.T. berjanji setiap orang mukmin pasti diuji oleh Allah S.W.T.


Kepentingan sabar
a.Mendapat darjat pahala yang tinggi disisi Allah S.W.T.

b.Melapangkan hati, tidak merasa runcing atau dukacita.

c.Segala urusan dunia dan akhirat menjadi mudah.

d.Mendapat berkat daripada Allah S.W.T.

e.Selamat dari gangguan mental dan emosi.


Fakta2 Penting
a.Orang Islam hendaklah bersyukur apabila menerima kurniaan Allah dan bersabar apabila menerima ujian daripadaNya

b.Maruah diri, agama dan bangsa hendaklah dijaga di samping mengejar kemewahan hidup di dunia.

c.Kesenangan dan kesusahan adalah merupakan ujian Allah terhadap hambaNya.

d.Orang yang tidak beriman menerima ujian daripada Allah dalam keadaan resah gelisah serta kecewa.

e.Islam melarang umatnya mempercayai perkara-perkara karut kerana perbuatan tersebut mendatangkan kesan yang tidak baik terhadap individu dan masyarakat Islam

-FZY-

Nizam Mahmud said...

Tapi sebelum tu, bandingkan dulu diri saudara dgn org yg saudara kata tu. Dari segi: ilmu, amal, ikhlas, pengorbanan, tawadhu', takwa.
-----

Komen: Saya memang tertunggu jawapan penyokong Hj Hadi.

Dan saya memang nak kata, memang benar apa yang Aduka perkatakan selama ini, mereka ini golongan rajin copy & paste tapi tak tahu pun nak praktik kan dan amalkan.

Dalam kata lain golongan menghafal.

Sebagai contohnya:

"a.Orang Islam hendaklah bersyukur apabila menerima kurniaan Allah dan bersabar apabila menerima ujian daripadaNya"

Komen: Sabar apa namanya bila kalah menghina kaum Iban?


"d.Orang yang tidak beriman menerima ujian daripada Allah dalam keadaan resah gelisah serta kecewa."

Komen: Mereka yang mengambil tindakan menghina apabila kalah adalah termasuk dalam golongan yang beriman dan sabar menerima ujian daripada Allah?

Aduh... ilmu yang dipelajari dengan hafalan dan copy & paste. Gagal diterjemahkan dalam bentuk tindakan.

"Tapi sebelum tu, bandingkan dulu diri saudara dgn org yg saudara kata tu. Dari segi: ilmu, amal, ikhlas, pengorbanan, tawadhu', takwa."

Komen: Ayat self defensive. Kita membincangkan tentang amalan yang keluar dari mulut orang itu. Patutnya itu menjadi isu. Apakah dengan ada nya sijil-sijil, maka segala kesalahan dia mesti ditutup?

Heran, dah macam maksum la pulak.

Saya tak berilmu tinggi. Tetapi setahu saya, orang yang berilmu ini biasanya akan berkata seperti contoh di bawah

"Kekalahan kita di Batang Ai menunjukkan bahawa betapa perlunya ahli-ahli PAS pergi ke tengah-tengah masyarakat bukan saja untuk berdakwah pada mereka tetapi juga untuk menerangkan betapa pentingnya membuat keputusan yang bijak dalam memilih wakil rakyat"

ataupun

"Kita faham bahawa BN selalu menakutkan rakyat, terutamanya yang hidup di pendalaman dengan ugutan bahawa jika memangkah parti lain selain dari BN, mereka tidak akan mendapat pembangunan. Untuk menangkis dakyah itu saya telah mengarahkan Ketua Penerangan PAS untuk mencari jalan bagaimana kita mendekati dan menerangkan tentang perjuangan PAS bagi mereka yang tinggal di kawasan terpencil seperti di Batang Ai"

ataupun

"Kita faham dan simpati akan kedaifan masyarakat Iban dan bagaimana masyarakat Iban di Batang Ai merasa bimbang untuk mengundi PR. Saya telah mengarahkan Pengarah Pusat Penyelidikan PAS untuk mengkaji keadaan sosioekonomi, politik dan isu-isu kaum Iban. Insya Allah, kami akan suarakan isu-isu melibatkan kaum Iban. Saya ingin tegaskan bahawa PAS, walaupun sebuah parti Islam tetap memperjuangkan hak-hak orang bukan Islam sebagaimana dibenarkan di dalam Islam"

Baru saja saya tulis, dah 3 komen altenatif boleh bagi.

Jadi di mana terletak nya ilmu bagi orang yang kata "mereka ini tak reti undi", "masih pakai cawat lagi", "yang pakai molek pangkah PAS".

Adakah ilmu ini diukur sebagai sekeping kertas yang ada cop Al-Azhar ataupun dari perkataan yang keluar dari mulut, seperti mana yang dikatakan tadi, di kala 'kesusahan adalah merupakan ujian Allah'

Kalau 'berilmu' bermaksud sesuka hati menghina kaum lain apabila diuji dengan kekalahan, saya pilih tidak berilmu. Sekurang-kurangnya dengan kurang ilmu ini, masih saya dapat fikirkan contoh komen di atas.

PAS oh PAS.

Anonymous said...

Saudara Nizam Mahmud,


Pernah dengar ceramah TG Nik Aziz, pasal rogol? Kenapa kamu tak kata TG Nik Aziz menghina wanita bila dia cakap, padan muka kena rogol!!??

Tidakkah tu statement yang angkuh? Menghina kaum wanita? Sama aja kesnya kaum Iban belum dapat kefahamanan agama sebab tu mereka masih belum berpakaian molek, jadi macamana mereka nak undi PAS?

Anonymous said...

grandious tahap gaban! Masalah psychology nih budak minang nih...

Ujnag oh jang....masak air nuh

Malas nak berhujah dengan budak syiah yang tak abis belajar, tak pun belajar sekerat jalan dah rasa ilmu besar gunung....

lantak ko la jang....mampuih!

Anonymous said...

grandious tahap gaban! Masalah psychology nih budak minang nih...

Ujnag oh jang....masak air nuh

Malas nak berhujah dengan budak syiah yang tak abis belajar, tak pun belajar sekerat jalan dah rasa ilmu besar gunung....

lantak ko la jang....mampuih!

Nizam Mahmud said...

Saudara Annoymous,

Kalau tak tahu apa-apa sila la jangan cakap banyak. Dah la tak berani letak nama, yang mampu bagi kenyataan bodoh tanpa pengetahuan.

Untuk makluman penyokong Hj Hadi bongok;

1. Majoriti masyarakat Iban di Sarawak tidak lagi memakai cawat. Seringkali yang anda lihat pakai cawat pun golongan-golongan yang berumur dan di kawasan-kawasan yang agak terpencil.

2. Apa kaitan cawat dengan pandai mengundi? Pada tahun 1987, kaum Iban yang dikatakan masih pakai cawat ini telah pernah cuba melawan kerajaan BN. Banyak kawasan majoriti Iban telah jatuh pada tangan pembangkang.

Kekuatan ini didasarkan atas beberapa faktor. Kenapa kini tentangan pada hari ini tidak sekuat pada era itu ada sejarahnya tersendiri.

Tapi seperti biasa penyokong Hj Hadi boroi cuma tahu pasal Rusila saja. Balik Terengganu makang ikang la. Tak payah nak komen kawasan lain kalau jahil. Baca statement Hj Hadi pasal cawat pun dah tahu kejahilannya tentang senario politik Sarawak.

3. Kaum Iban belum dapat kefahaman agama? Kamu tak sedar kah bahawa majoriti dari masyarakat Iban bukannya beragama Islam. Mereka mempunyai adat nya sendiri, sistem masyarakat nya sendiri yang unik.

Ramai yang telah memeluk Kristian dan mereka ini sudah semestinya tidak bercawat lagi. Dan yang masih mengamalkan kepercayaan animisme pun ramai tidak bercawat lagi.

Seperti yang saya katakan, amat jarang kita melihat masyarakat Iban masih memakai cawat. Dan kalau pakai pun, bukan lah satu kesalahan dari segi apa pun sebab itu sesuatu yang diterima oleh adat dan norma masyarakat mereka.

Tolong lah keluar sekali sekala dari Rusila itu.

4. Apa kes dengan TG Nik Aziz? Orang bincang pasal Hj Hadi boroi, dia sebut psal Tok Guru Nik Aziz. Kalau kita bincang pun, jauh langit dengan bumi. Perumpamaan TGNA ini umpama orang yang tak kunci rumah waktu malam, kalau pencuri masuk, tuan rumah pun ada kesalahan sebab tidak mengambil langkah keselamatan.

Malah, banyak peringatan pada kaum wanita bahawa antara langkah berjaga-jaga adalah dengan memakai pakaian yang lebih sopan dan tidak menjolok mata.

Jadi apa kaitan nya dengan kalah pilihanraya=sebab pakai cawat?

Kesimpulan nya satu, intelek Hj Hadi boroi memang rendah. Kalau tak tahu sejarah politik Sarawak, kalau tidak mengenali masyarakat Iban, tutup lah mulut. Kan dah nampak kebodohannya dan kejahilannya di sini?

Siapa nak belajar agama dari Hj Hadi sila kan. Tapi siapa nak belajar tentang politik Malaysia (iaitu termasuk lah Sabah dan Sarawak), tolong lah jangan belajar dari dia. Nampak sangat kejahilan nya itu.
Pi rah Ulamak AKA Ular dalam Semak

Anonymous said...

Saudara Nizam Mahmud,

Terpulang pada saya hendak letak anonymous atau tidak,ada apa kena mengena dengan anda? Cawat anda akan jadi bocorkah?

Tolong jaga sikit bahasa kamu, kamu boleh menyampaikan point2 kamu, tetapi tak perlu mengeluarkan kata2 kesat dalam ayat kamu. Tanpa kata2 kesat pun orang boleh faham maksud kamu. Kalau kamu bukan datang dari hutan, tunjukkanlah kamu tuh dah modern. Jangan tidak ada adab dalam berbicara.

Kamu marah TG Hj. Hadi bercakap begitu kononnya kasar, sedangkan ada caranya nak mengatakan maksud Tg. Hj Hadi tuh dengan nada yang lebih lembut. Point saya pun sama, TG Nik Aziz pun boleh cakap secara nada lembut pada mereka yang kena rogol, tanpa perlu guna Padan Muka kena rogol. Betul? Tetapi masing2 dengan cara tersendiri.
Saya paham maksud TG Nik Aziz. Dan saya faham maksud Tg Hj. Hadi.
Maksud TG Hj. Hadi, mereka tidak reti undi lagi, maksudnya mereka belum pandai buat pilihan, kalau pandai dah tentu tak pilih UMNO??
Mereka pakai cawat lagi, maksudnya apa? Masih ada golongan yang belum terbuka pemikirannya dan mendapat maklumat sepenuhnya(kawasan hulu,hutan, perosok bukit takde internet,kurang pendedahan).Tempat pakai molek dah tentu undi PAS.


Setiap orang boleh ditolak dan diterima pendapat/hujah mereka melainkan Rasulallah SWT.
Dan Rasulallah sangat melarang keras cacian dan makian. Sampaikan point kamu tanpa perlu membodohkan,memboroikan,menjahilkan sapa2, cakap elok2 org boleh paham point kamu.

Xenan said...

Oih bro AT..

Ni wa dah jumpa sorg lagi.Nizam Mahmud nih pon boleh kita usung gi jumpa TGHA ni.Semangat membara bro ni.

Bro Nizam Mahmud.
Nak join tak pakej pelancongan rusila nih.Kalu nak wa nak kne amik lu nyer nama n deposit.

Byk paedah join nih.At least kene kifarah 3x.

Sapo nak join lagi kasi nama.

hehehe..

hussin said...

hj hadi jumpa paklah. nasha jumpa paklah. stopa ali jumpa paklah. tiga2 jumpa paklah. TAK NGAKU!

tolong jelaskan kpd saya yg bodo ni, usul fiqh mana diguna pakai sehingga boleh berbohong!

apabila paklah kata dah TIGA kali jumpa, kata dipersetujui majlis syura. ada ahli majlis syura kata tak pernah bincang. BOHONG kedua!

tolong jelaskan kpd saya yg bodo ni, usul fiqh mana diguna pakai sehingga boleh berbohong!

kemudian buat roadshow "WALA'" ke merata kawasan apabila ramai mempersoal "PEMBOHONGAN". turun padang jual "WALA'" untuk tutup "PEMBOHONGAN". apa dey!

dan masih ada yang berterusan 'menyokong/merestui' "PEMBOHONGAN" kerana "WALA'" apa dey!

tak payahlah nak bertegang urat tengkok kat sini kalau yang asas pun tak boleh nampak - "PEMBOHONGAN"!!!

Nizam Mahmud said...

Maksud TG Hj. Hadi, mereka tidak reti undi lagi, maksudnya mereka belum pandai buat pilihan, kalau pandai dah tentu tak pilih UMNO??
------

Siapa nak tengok kejahilan yang nyata?

Fakta: UMNO tidak wujud di Sarawak.

Kesimpulan: Kejahilan politik yang amat sangat.

Kesimpulan lagi sekali: Hj Hadi boroi dan pengikut-pengikut nya makin menampakkan kejahilan politik.

Orang ini nak yang di kempen sebagai calon Perdana Menteri Malaysia?



"Tolong jaga sikit bahasa kamu, kamu boleh menyampaikan point2 kamu, tetapi tak perlu mengeluarkan kata2 kesat dalam ayat kamu. "
--------

Double standard. Hipokrit. Munafik.

Ulamak AKA Ular dalam semak buat tak apa, kita keluarkan kata kesat balik tak boleh.

PAS is a gone case lah. Islamic State kamu itu tidak lebih dari sekadar mimpi-mimpi dan angan-angan kosong.

I rest my case.

Nizam Mahmud said...

Xenan,

Korang jer yg pergi. Mcm susah sangat berhadapan dengan Hj Hadi boroi.

Penyokong dia pun tak tau UMNO memang tak ada kat Sarawak. Jahil murakab dalam politik! Tapi ada hati nak gunakan wadah politik kononnya nak tegakkan Islam. Umpama orang ada kereta tapi tak tahu memandu. Patut la PAS Terengganu asyik masuk longkang.

Tak perlu aku join. Aku yakin korang boleh menang punya lah.

Anonymous said...

http://tehranifaisal.blogspot.com/2009/10/sebuah-komen-yang-menggelikan-hati.html

Anonymous said...

Macamana pula dgn kenyataan di bawah ini:

1- Kenyataan Tun Dr. Mahathir kepada wartawan pada 3hb Mac 1994 di Nilam Puri, Kelantan Darul Naim): Hukum rejam kepada penzina adalah primitif

2- Kenyataan Najib Razak pada 20hb April 1983 kepada para wartawan): Negara akan huru-hara sekiranya undang2 Islam dilaksanakan -

3-Ucapan Tun Dr. Mahathir pada 30 April 1992 di perjumpaan Ketua2 UMNO bahagian Johor). Saya nak tahu siapakan di antara ahli2 Pas yang sanggup memotong tangan orang jika hudud dilaksanakan di Kelantan. Barangkali Nik Aziz akan melakukannya. Jika benar kita nak tengok apa yang berlaku selepas hukum itu nanti.

4- Ucapan Tun Dr. Mahathir pada 14 Ogos 1994 di Pasir Mas Kelantan). Sukar dilaksanakan hukum syarak kerana masyarakat Malaysia bukan seratus peratus Islam.

5- Ucapan Tun Dr. Mahathir pada 3 Mac 1994 di Pusat Bahasa Arab, Nilam Puri, Kelantan). Apakah hukum hudud mesti dilaksanakan juga walau apa pun keadaan sehingga mendatangkan mudarat kepada orang Islam. Apakah dalam keadaan Islam sudah lemah, hukum2 yang boleh melemahkan lagi orang Islam mesti dilaksanakan? - Ucapan Tun Dr. Mahathir pada 3 Mac 1994 di Pusat Bahasa Arab, Nilam Puri, Kelantan)

6- Ucapan Tun Dr. Mahathir pada 3 Mac di Pusat Bahasa Arab, Nilam Puri, Kelantan) Hudud tidak boleh dilaksanakan kerana sukar mendapat saksi yang tidak fasik. -

FZY

Anonymous said...

7- Tun Dr. Mahathir Mohamad, temubualnya dengan media massa, 14 Julai 1992) “Apabila hukum rejam batu sampai mati kepada penzina dan potong tangan kepada pencuri, nescaya ramailah rakyat Islam yang mati dan kudung tangan.Ini sangat memalukan ummat Islam, kerana orang bukan Islam akan sempurna sifatnya dan boleh meneruskan kerja.”

8- Sulaiman Daud, temubualnya dengan media massa, 20 Ogos 1993)” Pada pendapat saya, undang-undang Islam tidak sesuai dilaksanakan di Malaysia sekarang. Lebih baiklah undang-undang yang ada dikekalkan

9-Tun Dr. Mahathir Mohamad, ucapannya di Pusat Bahasa Nilam Puri, Kelantan, 3 Mac1994. “Saya cabar Kelantan laksana hukum hudud di depan orang bukan Islam.”
Hudud tidak boleh dilaksanakan kerana sukar mendapat saksi yang tidak fasik

10-Tun Dr. Mahathir Mohamad, ucapannya di Pasir Mas, 14 Ogos 1994). “Al-Quran perlu ditafsirkan semula untuk disesuaikan dengan keadaan masa kini.” “Kerja yang paling sesuai bagi Tok Guru (ulama’) ialah mengajar, bukan mentadbir.” Sukar dilaksanakan hukum syarak kerana masyarakat Malaysia bukan seratus peratus Islam”.

11-Tun Dr. Mahathir Mohamad, temubualnya dengan media massa selepas sidang Majlis Tertinggi UMNO, 1994). “Saya akan mempastikan bahawa negeri-negeri yang diperintah oleh Barisan Nasional tidak akan melaksanakan hukum hudud.”

12-Tun Dr. Mahathir Mohamad, ucapannya di Pasir Mas, Kelantan, 14 Ogos 1994). “Kita (Kerajaan Pusat) akan ambil tindakan jika Kelantan meneruskan usaha melaksanakan hudud.”

FZY

Anonymous said...

13-Tun Dr. Mahathir Mohamad, kenyataannya kepada wartawan, 30 April 1992). “Bukan kerana dengan melaksanakan hukum hudud saja kita boleh menjadi Islam. Kita tengok banyak negara Islam yang tidak melaksanakan hukum hudud,tetapi tidak bermakna mereka tidak Islam.”

14-Tun Dr. Mahathir Mohamad, temubualnya dengan wartawan, 18 Ogos 1991. “Perlaksanaaan hukum hudud boleh menyebabkan umat Islam menjadi mundur kerana tidak boleh bersaing dengan orang bukan Islam apabila orang Islam dipotong tangannya dan dilakukan hukum hudud yang lain, sedangkan orang bukan Islam tidak dikenakan.”

15-Tun Dr. Mahathir Mohamad, bercakap kepada wartawan, 24 April 1992) . “Jika mereka hendakkan sangat hukum hudud, mereka kenalah cuba hukum mereka sendiri atau mahkamah mereka sendiri. Mereka seronok nak potong tangan orang, seolah-olah jika tidak potong tangan, tidak Islam. Sekarang kita nak tengoklah mereka boleh buat atau tidak.”

16-Datuk Seri Najib Tun Razak, bercakap kepada wartawan, 20 April 1992): “Kerajaan Kelantan harus dipertanggungjawab jika berlaku huru hara, ketidakstabilan politik, perpecahan di kalangan umat Islam dan kegelisahan
rakyat apabila hukum hudud dilaksanakan di negeri itu.rakyat harus menyoal perlaksaaan hukum itu menguntungkan atau menyebabkan perpecahan pertentangan dan ketidakstabilan politik. Tidak semua negara Islam mengamalkan hukum hudud, bahkan ada negara Islam lebih makmur tanpa hukum itu.”

17-Dr. Tun Dr. Mahathir Mohamad, ucapannya di Papar, Sabah, 2 Mei 1992). “Bagaimana kita boleh maju kalau orang Islam sudah tidak ada tangan dan kaki? Bagaimana mereka mahu bersaing dengan bangsa-bangsa lain, kalau sifatnya sudah tidak cukup? Hukum hudud tidak sesuai dilaksanakan di negara ini yang mempunyai rakyat berbilang kaum dan agama.”

FZY

Anonymous said...

18-Datuk Dr. Yusuf Nor, temubualnya dengan Radio Tiga Ibu Kota, 6 Mac 1994) “Sebarang undang-undang yang dilaksanakan di Malaysia sekarang yang selaras dengan undang-undang Islam boleh dianggap sebagai undang-undang Islam.”

19-Dr. Tun Dr. Mahathir Mohamad, ucapannya di Pasir Mas, Kelantan, 14 Ogos 1994). “Melaksanakan hukum hudud sehingga melemahkan orang Islam sehingga menjadi masyarakat kucar kacir dan ditindas oleh orang lain tidaklah secucuk dengan ajaran Islam.”

20-Tun Dr. Mahathir Mohamad 2/5/92) ‘Bagaimana kita boleh maju kalau orang Islam rakyat Islam yang mati dan kudung sudah tiada tangan dan
kaki. Bagaimana mereka mahu bersaing dengan bangsa-bangsa lain kalau sifatnya sudah tidak cukup. Hukum Hudud tidak sesuai dilaksanakan di negara ini yang mempunyai rakyat berbilang kaum dan agama’.

21-Dato’ Seri Najib TunAbd Razak 20/4/93) ‘Negara akan huru-hara sekiranya undang-undang Islam dilaksanakan’.

22-Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi: 13/11/99) ‘Apa erti negara Islam jika mundur’.

MENGHINA HUKUM MENUTUP AURAT DAN MENGALAKAN RATU CANTIK

23-Tun Dr. Mahathir Mohamad, Majlis Tertutup Majlis Agama Kebangsaan, 1997). “Apakah kalau kita tidak tutup (aurat) kita tidak Islam? Banyak benda yang disuruh oleh agama Islam yang kita tidak buat, tetapi kita masih Islam”.

24-Tun Dr. Mahathir Mohamad: 5 September 1997, PWTC, Perhimpunan Agung UMNO). Tujuan menutup aurat ialah kerana di zaman Nabi, Arab Jahiliyyah mempunyai nafsu yang kuat sehingga sering menculik dan merogol wanita daripada kabilah-kabilah lain. Akibatnya ialah peperangan antara mereka yang tidak pernah tamat”.

fzy

Anonymous said...

25-Tun Dr. Mahathir Mohamad, Utusan Malaysia, 19 Julai 1997) Apabila tiga orang gadis Melayu Islam, Fahyu Hanim Ahmad,18 (Alor Setar), Noni Mohamad, 19 (George Town), dan Sharina Shaari 23, (Alor Setar), menyertai pertandingan Miss Malaysia Petite 1997 yang diadakan di Classic Ballroom, Hotel Holiday Villa Subang Jaya 13 Jun 1997 ditangkap oleh lima pegawai JAIS, Tun Dr. Mahathir yang ketika itu sedang bercuti di Okoyama, Jepun mengulas: “Cara ini meninggalkan kesan buruk sampai ke bila-bila kepada pihak yang terlibat termasuk keluarga mereka. Orang-orang ini tidak faham apa yang dikehendaki oleh agama. Inilah masalahnya apabila kita memberi kuasa kepada orang-orang yang tidak tahu menggunakan kuasa”.

MENGHINA DAN MEMECAT ULAMA’

26-Tun Dr. Mahathir Mohamad, Majlis Tertutup Majlis Agama Kebangsaan, 1997). “Saya bukan lawan semua dengan mufti, tetapi mufti (Dato’ Ishak Baharom) yang semacam ini bukan mufti. Ulama’, macam-macam ulama’ ada.”Takkan satu orang boleh mendakwa diri dia ulama dan kita mesti sembah dia inilah waris nabi, bukan main senang. Masuk persatuan ulama’ jadi waris nabi. Syed-syed pun tak pernah berkata macam itu, yang kata dia keturunan nabi, keturunan sahabat-sahabat nabi - pun dia tak kata macam itu. Ini mana-mana tempat membuat dakwaan bahawa ‘ulama’ adalah waris nabi’. Mudah nak jadi waris nabi. Tak payah sapa pilih.”

27-Tun Dr. Mahathir Mohamad, 8 Nov.1991, Perhimpuan Agung UMNO, PWTC). ” Ajaran ulama’ inilah yang menyebabkan umat Islam menghabiskan hayat mereka semata-mata mebuat persedian untuk akhirat. Dan untuk ini, berbagai-bagai ibadat dicipta dan ditokok-tambah untuk memenuhi masa hidup mereka”.

Lanjutan dari gesaan Mahathirlah maka Sahibus Samahah Dato’ Ishak Baharom ditamatkan perkhidmatan beliau sebagai Mufti Selangor hanya kerana bertegas agar pelaksanaan hukuman Hudud dilaksanakan dan juga kerana menyebabkan tiga orang ratu cantik Melayu-Islam didakwa di Mahkamah Syariah.

fzy

Anonymous said...

MENGIZINKAN MAKSIAT MEMBELA ORANG BUAT MAKSIAT

28-Dato’ Seri Abdullah Ahamd Badawi Jun 2001 : Tiada sebarang peruntukan dalam Enakmen Jenayah Syariah (Selangor) 1995 yang memberi kuasa kepada penguatkuasa agama negeri untuk menangkap umat Islam yang berada di premis yang menghidangkan arak sekiranya mereka tidak meminumnya.

29-Menteri Besar Selangor Datuk Seri Abu Hassan Omar Jun 2001 : menyifatkan bahawa tindakan pegawai penguatkuasa Jabatan Agama Islam (JAIS) menangkap 31 orang mengikut Seksyen 10 Enakmen Jenayah Syariah Selangor 1995 pada 10 Jun merupakan satu kekhilafan dalam mentafsir undang-undang.

30-Dato’ Rais Yatim Jun 2001 mengkritik tindakan JAIS berikutan langkah pegawai dan kakitangan Jabatan tersebut melakukan serbuan dan tangkapan terhadap 25 orang Islam dalam sebuah pub “The Ship” di Damansara Utama, Selangor pada 11 Jun 2001 atas kesalahan orang Islam tidak dibenarkan membuat persembahan atau bekerja di dalam premis yang menjual minuman keras : “Apabila undang-undang ini dikuatkuasakan, saya percaya masalah seperti ini akan berkurangan dan dapat diketepikan. Walaupun undang-undang ini akan dikuatkuasakan, kita mesti terus berhati-hati juga tentang sistem penangkapan dan penguatkuasaan supaya persepsi orang ramai terhadap kuasa yang ada tidak bercanggah, konon sewenang-wenang dilakukan tangkapan dan sebagainya,” katanya

fzy

Anonymous said...

fzy
ko tak nak masukkan gak ke kata ostad azizan : hudud bukan keutamaan bagi kerajaan PAS kead

pendakwaan terpilih = HIPPOKRIT

Anonymous said...

Saudara Nizam dll. Jgn tidur. Bangun.

Saudara, belajar lah dulu saudara.

Saudara2 jgn fikir secara individu. PAS ada Majlis Syura Ulama'. Dan PAS sendiri terdiri ramai Ulama', kalau saudara nk cakap apa pun, saudara hanya bercakap secara individu.

Tetapi tindakan PAS adalah tindakan secara Jamaah. Keputusan bukannya keputusan individu.

Kalau PAS ni banyak sangat salahnya, dlm tu ramai lagi bijak pandai drpd saudara2 sekelian. Saudara dlm ni hanya tahu maki hamun sahaja, awal2 lg saudara sudah x berakhlak dan kalah.

Berakhlak lah dulu.., kalau nk tegur pun, tegurlah, tapi akhlak jgn dibatalkan. Ini tidak.., bukan nak tegur, tapi yg banyaknya dendam.

Bab berjamaah ni ada ilmunya.., saudara x kan dapat ilmu ini kalau sekadar menjadi pelajar jurusan Syari'ah.

Ulama' mcm Yusoff Qardhawi pun mengakui.. Beliau belajar syari'ah di Universiti, tapi hal2 Jemaah Islam beliau belajar drpd Hassan Al-Banna. Itu Ulama' terkenal tu saudara.

Tapi kalau dah sombong dlm diri menebal.., mcm Iblis laknatullah (abawastakbaro)., nk buat mcm mana? Belajar dulu. Baru boleh nk berhujah.

Hujah x ada, tapi hajat nk lwn ULAMA'. ..JAKIM pun kecut telur dgn Tok Guru, ini saudara2 di sini. ..he, he, he, lawak aje lah.

Jgn sembang kasi letup2 tapi abuk pun tarak.

Wallahu'alam.

fzy

Anonymous said...

Saudara, belajar lah dulu saudara.

Saudara2 jgn fikir secara individu. PAS ada Majlis Syura Ulama'. Dan PAS sendiri terdiri ramai Ulama', kalau saudara nk cakap apa pun, saudara hanya bercakap secara individu.

Tetapi tindakan PAS adalah tindakan secara Jamaah. Keputusan bukannya keputusan individu.

Kalau PAS ni banyak sangat salahnya, dlm tu ramai lagi bijak pandai drpd saudara2 sekelian. Saudara dlm ni hanya tahu maki hamun sahaja, awal2 lg saudara sudah x berakhlak dan kalah.

Berakhlak lah dulu.., kalau nk tegur pun, tegurlah, tapi akhlak jgn dibatalkan. Ini tidak.., bukan nak tegur, tapi yg banyaknya dendam.

Bab berjamaah ni ada ilmunya.., saudara x kan dapat ilmu ini kalau sekadar menjadi pelajar jurusan Syari'ah.

Ulama' mcm Yusoff Qardhawi pun mengakui.. Beliau belajar syari'ah di Universiti, tapi hal2 Jemaah Islam beliau belajar drpd Hassan Al-Banna. Itu Ulama' terkenal tu saudara.

Tapi kalau dah sombong dlm diri menebal.., mcm Iblis laknatullah (abawastakbaro)., nk buat mcm mana? Belajar dulu. Baru boleh nk berhujah.

Hujah x ada, tapi hajat nk lwn ULAMA'. ..JAKIM pun kecut telur dgn Tok Guru, ini saudara2 di sini. ..he, he, he, lawak aje lah.

Jgn sembang kasi letup2 tapi abuk pun tarak.

Wallahu'alam.

fzy

Nizam Mahmud said...

Saudara, belajar lah dulu saudara.
-----

Cuba la awak cakap macam tu dekat Hj Hadi boroi, kan bagus.

Bagi tau dia, kalau nak bercakap pasal masyarakat Iban, belajar dulu psal mereka. Baru komen. Kalau tak terserlah kejahilan dan kebodohan.

Nizam Mahmud said...

JAKIM pun kecut telur dgn Tok Guru,
---

HAHAHAHAHA

Jadi MB pun mampu cuma satu penggal, jadi Ketua Pembangkang lansung tak menyerlah. Jadi Presiden PAS ahli-ahli bergaduh sesama sendiri, pastu tak berani buat keputusan tanpa merujuk geng mafia Terengganu.

Siapa takut Hj Hadi boroi tue? Nama aku pun aku letak betul2 kat sini.

Tak macam ko tue asyik Annomous memanjang. Stended la pengikut Hadi boroi.

Anonymous said...

Salam.. Apa khabar saudara Nizam Mahmud.. Harap saudara sentiasa sihat dan sentiasa mendapat rahmat Allah.

Kenapa saudara terlalu bencikan Hadi Awang?

..kerana dia perjuangkan Islam ke? ..kerana dia lawan UMNO ke? ..dia ada kacau keluarga saudara ke?

Apakah saudara rasa puas hati bila saudara dapat maki hamun Tok Guru? ..seronok ke? ..bahagia hidup?

Saudara kenal x siapa yg saudara kata tu? (..saya x bermaksud boleh mengata ke org lain.)

Kenali dulu baru tahu, ..beliau seorang Ulama' saudara, .. bukan sekadar ahli politik sahaja.

Nak kritik Tok Guru kerana hal2 taktik ke.., x jadi masalah. Tapi saudara mencaci Ulama' saudara.

Saya bagi contoh penghinaan terhadap Islam, yg dilakukan oleh pemimpin kesayangan saudara (UMNO) di atas..

Apa saudara nak kata? Mengapa x maki mereka? kutuk mereka? hentam mereka? ataupun tegur mereka??

Aduka Taruna yg sampai tergamak menghina isteri Rasulullah, sahabat Rasulullah, Imam2 Mazhab & ulama'2 lain ini pun saudara nk sokong.

Jaga2 saudara?? Freemason ke saudara ni?

Kalau nak nilai orang, ..antaranya tengok kawan2nya., ..Kawan2 Tok Guru terdiri dari kalangan ulama'2 top dunia.

Antaranya: Wahbah Zuhayli, Al-Marhum Fathi Yakan, Mufti Saudi dll. Banyak sangat kalau nk ditulis.

Saya nak tanya kawan2 saudara siapa?

Aduka Taruna, Xenan, Abg Hensem, Hussin dll. Jadi nilailah ya.

kalau dah berkeluarga., didik anak & isteri elok2...

Saya sertakan satu kenyataan di bawah yg saya kutip dari satu buku..

Saudara semaklah diri saudara berada di paras mana?

* * *

Ramai orang yg cuba menjatuhkan taraf Ulama' Mukatabar/Imam Mazhab, serta menghina mereka dgn berbagai2 cara. Umpamanya mereka berkata:

"Mereka itu (Ulama'), sama seperti orang2 lain juga, ..membuat kesalahan, ..terpesong dan x patut kita ambil/dengar pendapat mereka."

Tujuan mereka tidak lain adalah utk menghapuskan khazanah ilmu Islam yg dibina oleh Imam2 tersebut.

Pengkhianat terhadap Islam cuba mendatangkan keraguan ke atas peraturan & ajaran agama Islam.

Mereka membahagikan serangan itu secara berperingkat2. Antaranya:

1) Dimulakan dgn serangan ke atas Ulama’, kerana mereka sama seperti manusia lain juga.
(Dilakukan oleh: Aduka taruna, Xenan, Abg hensem, Hussin, Nizam Mahmud dan penyokong2 blog beliau)

2) Serangan kepada para Imam Mazhab Fiqah, kerana mereka tidak ma’sum.
(Dilakukan oleh: Aduka taruna)

3) Serangan kpd hadis2 Rasulullah, dgn mengatakan hadis2 telah ditambah atau diubah.
(Dilakukan oleh: Kasim Ahmad)

4) Akhir sekali mereka akan menyerang Al-Quran.

Jiwa mereka telah mendorong mereka kepada perbuatan demikian.

Firman Allah SWT:

maksudnya: “Mereka (pengkhianat) hendak memadamkan cahaya Allah (agama Islam) dengan mulut mereka, sedang Allah tidak menghendaki melainkan menyempurnakan cahayaNya, sekalipun orang-orang kafir tidak suka (akan yang demikian).”

Semaklah.., mana taraf saudara.., saya sekadar menyampaikan.

Wallahu’alam.

-FZY-

Hanz_Azdi said...

hehe... aku pun sama ar cam Nizam Mahmud..team AT lu pegi ler, bawak dengan tenang van tu, sambil tangan tu jangan berenti membilang bijik tasbih & mengucap byk byk, mana tau penyokong TGHA tunggu tepi jalan baling kasut..hehe...InsyaAllah keselamatan lu olang terjamin..dengan berkat aku sebagai penasihat politik TGHA yang lain, aku merestui tindakan lu orang pegi langgar sorang tu..atas nama perpaduan aku halalkan tindakan lu olang langgar TGHA kat Rusia tu..eh silap pulak..kat Rusila.
Penyokong TGHA mesti ramai yg bijaksana (bijak dunia hingga akhirat sana) tapi pasai politik depa tau UG saja. Tu ler gagasan paling hebat depa boleh utarakan. Syok sendiri hingga tak nampak 1 kesilapan paling bangkai pernah aku saksikan. Kot dulu nih, tahun 60an aku tak lahir lagi, tu lain ler.
Scum!

Anonymous said...

Buat la apa yg anda nk buat. Jgn sembang je gempak, ..abuk pun tarak. Poodahh

Anonymous said...

Bodoh piang pengikut syiah sesat nih!!!

Letak nama, aku pun boleh letak....Nizam bangla ke, apae-ke...

Ape beza anonymous dengan nama bodoh yang palsu...bingai punya mamat....

ambil point la biol, bukan pasal nama...

Susah, tahu sikit rasa hebat macam gaban...