Skip to main content

Berjumpa dengan ahli sufi.. (5)


Oleh : AdukaTaruna

Menanti Hadi keluar dari persembunyian setelah tewas Bagan Pinang ibarat menanti xenan belanja gua makan kambeng pagang nusantara. Kita tinggal dulu sebab email gua dah memekak pasal isu sufi. Siap ada yang letak syarat plak tu. Ceh. Jangan masukkan citer mazhab dalam citer sufi gua. Gua punya N3, dia plak yang bagi syarat.

Orang tua tu citer tentang jurus. Ceh.. macam la gua ni seguru dengan dia. Detik hati gua. Tapi satu lagi ajaib berlaku. Pak Din ni macam tahu2 jer hati gua. Tionaseng punya ahli sufi. Gua tak tahu ahli sufi ori ke tak. Sebab depan dia ada bekas abu rokok. Hahaha. Tionaseng tu burung Tiung kepada Ah Seng la nur.

"Ni... ni... tengok! Ni... ni tengok." Dia cakap sambil pandang gua. Gua memang terkejut gak la sikit2. Tapi tetap menten ayu gitu.

"Pandang pusat. Tarik nafas sambil alirkan kalimah Allah dalam darah, bawa ke atas dan dongak ke langit." Pak Din cakap sambil buat demo.

"Masa dongak, tahan nafas, dan detikkan hati Allah lihat. Detikkan hati cinta pada Allah." Pak Din sambung demo lagi.

"Zikir Hu semula dari langit bawa ke pusat." Demo lagi.

"Kemudian lepaskan nafas sambil lepaskan zikir Allah.... perlahan2. Pastikan zatnya meresap membersihkan hati." Demo lagi.

Baru gua nak tunduk tengok pusat comel gua, Pak Din sound lagi.

"Ni... ni... dengar ni. Kalau buat sekali sekala, baik tak payah buat. Kena amalkan sunguh2." Ekeleee... ske hati gua la kan.

"Pernah dengar ada orang boleh menyelam lama dalam air? Tahu kenapa bayi tak lemas dan tak lapar dalam rahim ibu? Semuanya datang dari pusat kita nih. Dari perut kita nih."

Ha.. Pak Onchu Rembau pun dah sahkan identiti Pak Din Rantau. Nanti lu orang suruh Pak Onchu jumpa dan cerita pengalaman dia plak. Biar ada 2 perawi sket.

Pendekkan cerita, sebab dah masuk pukul 2 pagi, gua pun cam biasa dah rimas bersila kat situ. Besi kat tulang peha gua nyaris2 memberontak menikam Pak Din kerana lenguh, maka, gua pun buat skill memberambuskan diri.

"Jadi, macam Pak Din cakap tadilah yer. Buku tadi tu. Insy.. saya akan cari." Kata gua sambil pandang jam gua depan Pak Din dan bebudak nih. Selamba badak jer gua memperkeldaikan perkataan Insy sebab memang gua tahu, minat gua nak sunguh2 cari buku tu takan ada.

"Saya ucapkan terima kasihlah pada Pak Din kerana kongsi ilmu, tolong bantu masalah kawan2 saya ni. Nanti, insy saya akan datang lagi."

Kitorang pun salam2. Masa turn gua salam, sempat lagi gua tanya maksud 4 bulan 10 hari. Cam biasa jawapan yang diberi lagi macam gampang. Gua pun dah lupa apa yang dia sebut. Yang gua ingat lebih kurang :

"Dia macam mak kamu la. Mak kamu kandungkan kamu berapa lama? Jadi 4 bulan 10 hari nanti ibarat begitulah. bla bla angin bla bla kandungan pot pet rahim ibu pot pet." Nak jer gua tempeleng orang tua tuh.

Time melangkah keluar pintu, gua bagi Iwan keluar dulu. Hahaha. Gua maleh kalau2 mata gua tertangkap jin2 silat Iwan nih. Tadi dah la gua kutuk Tok Kenali dia. Sekali tertengok kang, atau kena lempang kang, mau tak tido gua kat rumah gua. Habis khatam Al-Quran berabuk atas almari tu kang gua mengaji. Takut punya pasal.

Tamat.

Comments

  1. Kata Aduka:

    "Menanti Hadi keluar dari persembunyian setelah tewas Bagan Pinang ".

    Dia x menyorok mcm kau bangang. Dia Berhadapan dgn org ramai. Bagi kuliah, bentang kertas kerja, seminar dll.

    Ada yg dlm negeri., ada yg antarabangsa.

    Kau ni sape agaknya?? Yahudi ke? Nasrani ke? Islam Liberal ke?

    Dgn gaya bahasa yg kurang ajar. Kau ada mak bapak ke x?? Kau cakap dgn mak bapak kau mcm mana?? Kau x belajar adab berguru agaknya.. Mungkin kau bukan Islam agaknay?? Wallahu'alam.

    ReplyDelete
  2. org ada mak bapak pun cakap kasar. sedap mulut je ckp org bukan islam, yahudi, nasrani. tok guru hadi ajar macam tu ke?

    ReplyDelete
  3. cek bahasa kau dulu. baru nk kata kat org bodoh.

    ReplyDelete
  4. kau caci maki ulama' x pe. tapi kalau kena btg hidung sendiri nk mengamuk. Kepala hotak kau. kau org sakit jiwa agaknya.

    ReplyDelete
  5. bertaubatlah selagi masa ada.

    ReplyDelete
  6. nabi kena ludah..malaikat nak hancurkan semua penduduk tp nabi kata jangan...itu nabi yg maksum dan dijanjikan syurga....

    nampak gaya pengikut ulama lebih sudu dr kuah..ulama tak balas maki,dia yg lebih2 memaki..dah takde beza antara penghina dengan pembela ulama..dua2 suka memaki mengikut emosi..baru kena provoke dah hilang kawalan emosi dan iman..

    orang macamni yg Umno dok sayang dan suka..mudah melatah dan melenting..bila time kempen,baru kena jerit dah nak angkat tangan..TV pun rakam masuk berita..terus jadi modal Umno...

    mengapa begitu?

    atau mungkin ulama rusila lebih maksum dr nabi yg mulia....

    ReplyDelete
  7. Bukan soal ulama' Rusila lebih maksum dari Nabi Saudara.. Saudara pun sangka jahat jugak. Kalau Aisyah, Muawiyah, Saidina Ali dan Imam Mazhab pun dia berani kondem & perlekehkan. Apa maksudnya?? Siapa dia?? Wahabi?? Syiah?? Yahudi?? Majusi??

    Siapa dia sebenarnya?? Saudara pn sama, anti Tok Guru Hadi Awang ke?? x perlu nk berdolak dalik laa. Memang saudara memusuhi ulama'. Darah daging UMNO kot??

    Musuh Islam ada di mana2??

    Awas Islam Liberal..

    ReplyDelete
  8. "Dia Berhadapan dgn org ramai. Bagi kuliah, bentang kertas kerja, seminar dll"

    Err..TGHA ni keje die pres PAS ke pensyarah?

    Kalau nak jadi pensyarah sile letak jawatan Pres PAS.

    Kalau nak jadi Pres PAS aktif2kan la diri dlm semua isu.

    Selesaikan la masalah YB PAS yg tak bape reti ilmu Public Relation.

    Selesaikankan isu Dewan Penyokong PAS yg sampai sekarang tatau status.

    ReplyDelete
  9. saya tak tau macam mana aduka tafsirkan MAZHAB.

    izinkan saya bagi definasi dan takrifan saya.

    hadis itu bahan mentah-barangkali sama dengan definasi aduka.
    seperti ubat dari akar kayu.

    mazhab itu akar kayu yg telah diproses.
    mazhab 1-buat ubat dalam bentuk pil dengan hujahnya.
    mazhab 2-buat ubat dalam bentuk cair dengan hujahnya.
    mazahab 3-buat ubat dengan bentuk suntikan.
    dan mazhab seterusnya....ada yg muktabar dan ada yg untuk pakai sendiri sahajanya dengan hujahnya.

    andainya anda rajin dan pandai,maka anda rebuslah sendiri akar kayu tu dan tak perlu beli/makan/pakai/guna/ikut cara/ ubat yg telah diproses oleh tukang mazhab itu.

    ada pun saya yg malas ni...saya memilih untuk menggunakan ubat yg telah tersedia..
    ada ketika sesuai mazhab 1, ada masa sesuai mazhab 2...begitulah dengan hujahnya.

    wallahullam.

    ReplyDelete
  10. Saudara Xenan jgn buat2 bodoh. Asal bentang kertas kerja je.., kira pensyarah la ye?? Apa la lembap sangat pemikiran saudara ni. Itu salah satu aktivitinya sebagai penggerak jamaah Islam.

    Tajuk apa.., tanya dulu.., jgn buat2 bengap.

    Tok Guru melaksanakan setakat yang termampu.., dengan bertangan dua dan berkaki dua..

    Dalam kaedah Fiqh ada di sebut: "barang yg x boleh buat semua.., jgn tinggalkan semua". Belajar lah dulu saudara Xenan.

    Saudara ni orang yang teramat sempurna agaknya, sampai x boleh silap/terkurang langsung. Bukan salah pada perkara dosa/akidah saudara Xenan.

    Saudara pendokong Jemaah Islam atau bukan?? Atau sekadar pengomen x bergaji??

    Apa sumbangan saudara agaknya?? Nampak gaya mcm bagus2 je.. Tapi merapu..

    Wallahu'alam.

    ReplyDelete
  11. hahahahahahhaah........ meh kito pikir kan apa kah yg tersirat daripada tulisan aduka ini,,,,,,, jgn terperanjat beruk,,,, jgn jadi latah,,,, jgn membingai kandiri sendiri,,,,,,, hahahah BTW Aduka, sey sokong ekau,,,, !!!!!!

    ReplyDelete
  12. sori aa wa lari tajuk jap.


    N3 aduka pasal aishah tu,bila wa pk balik...nabi pun ada bangang dalam tajuk gak.awat pi kawen dgn aishah muda sgt?motif atau reason kawen budak kecik umo 9 thn (7 thn ke 12 tahun ke tetap budak kecik gak) tak jelas dan tak dpt diterima umum dari dulu smpai skrg.org bukan islam pun pertikai lagi skrg ni.cuba korang test kawen dgn budak kecik.apa pandangan org?dah disyariatkan bole tu.nabi bole.tu yg wa rasa bangang dlm tajukla bagi wa.lain2 hal mmg dia tiptop la.

    ReplyDelete
  13. hehe..anon..kasi taruk nama la.

    Sumbangan wa kene ngn taraf wa la.Wa pres PAS ke?

    Wa anggap la TGHA ni mmg la layak jd Pres.

    Level die adalah level nasional,bkn level rusila jek.Kenapa die tak jd seperti Nik Aziz yg di anggap idola rentas bangsa?

    Andai kate takat yg ade sekarang ni jek la TGHA mampu buat...sile undur diri jek la.

    Bagi wa simple jek..lu kasi la dalil ape pon, kalau tak nampak perfom tuh tetap wa kate tak perform walau mcmana pon tinggi ilmu die,tak kesah mcm mana pon alim die.

    Kalau gua stakeholder n TGHA jd CEO company..dah lama wa vote out sbb tak perform.Tdr PROFIT!!

    ReplyDelete
  14. Anon 7:40 jangan tunjuk bangang. kalau tak tau sejarah tanya personely kat guru sirah. jangan tanya kat sini. nampak sangat bodoh nak mampus.

    AT gua rase lu takyah la kutuk Ulama lagi. orang dok sibuk citer pasal kutukan tapi tak ramai yang respon isi lu.
    apa gua nak dengar gak jawapan lu pasal soalan :
    PRK k.terengganu ijtihad (?) TG Hadi menjadi nae takde Pujian?

    7 PRK pakatan menang = kemenangan bersama 1 kalah = salah presiden ngan Hasan Ali je? macam dialog penyokong bola sepak je?

    p/s
    1.Nabi kawen Aisyah umur 9 salah satu pendapat dari kitab sirah. ada gak yang tulis umur Aisyah 16. penah buat Tarjih ke nak komen2.
    2. Ramai dok komen pasal kawen umur 9 tapi pendapat tu gak ckp nabi bersama umur 11. dua tahun tu! bukti nabi kawen bukan pasal nafsu. وما بنطق عن الهوى

    ReplyDelete
  15. Saudara Xenan masih x mengenali lg Tuan Guru Abdul Hadi Awang sebenarnya. Saudara kata level dia Nasional.. ha.. ha.. ha.. Saudara katak bawah tempurung agaknya.. Tertinggal bas laa saudara.

    Saudara kata dia x perform?? Contoh & bukti?? Macamana dgn kejayaannya?? x kan nak sorok kot?? Adil la saudara dlm menilai.

    Kau nk kiaskan dgn CEO Sykt.. Piirahh mabuk. Asyik kondem Ulama' je. Kritik biar beradab saudara.

    Kalau asyik bagi peluru sesat saje sampai bila pun x selesai. Kalau saudara2 sekalian ada idea.., ayuh bergiat secara berjamaah.

    Lontarkan Idea dlm medan yg sesuai. Tunjukkan keikhlasan saudara. Tunjukkan bakat saudara. Kita tolong menolong pada perkara kebaikan (maksud ayat al-quran).

    Jgn jadi pencerca kepada orang yg nak buat kebaikan/menjalankan kerja Islam..

    Mereka semua sekurang2nya telah menginfakkan diri utk Islam. Kalau nak wang., mereka x perlu susah2 duduk dlm PAS. Ada antaranya pensyarah, doktor, engineer dll.

    Mari kita bahu membahu menegakkan Islam. Menentang golongan yg x mahu kpd Islam.

    Satukan tenaga kita yg berselerak. Melalui wadah & fikrah yg satu. Allahuakhbar!!!

    Wallahu'alam..

    ReplyDelete
  16. seorang pemimpin umno pernah berkata selagi hadi pimpim pas selama itu umno untung. Para blogger bulehlah lancar kempen Undur Hadi Undur!

    ReplyDelete
  17. tentang mempersoalkan sahabat dan isteri nabi, wa memang tentang A.T-100%

    Tapi mempersoalkan DS Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang sebagai Presiden PAS memang wa sokong...

    Menggantikan DS Presiden dengan orang lain bukan menentang wala' tetapi ia perbuatan yang wajib dalam meletakkan orang yang betul di tempat yang betul.

    Tanpa menafikan kealiman DS Presiden, tetapi sebagai seorang Presiden yang kurang respon kepada isu semasa, suatu tindakan yang dilihat kadang-kadang lembab dan lemah..

    So buatlah apa-apa yang patut

    ReplyDelete
  18. wa tau la umur aishah kawen tu mmg ada beza pendapat.ni gua tanya motif kawen dgn budak.

    kenapa nabi kawen dgn budak kecik?ha jawablah..

    kalau lu tak boleh nak duduk luar kotak sampai bila2 lu takkan dpt jwb.selagi lu anggap manusia ada yg maksum,selagi tu lu tak jmpa jawapan.

    ReplyDelete
  19. dgn mendapat jawapan hasil dr pemikiran luar kotak adakah keimanan dan ketakwaan diri sendiri makin meningkat... atau sekadar kehebatan utk berhujah...
    tanya la diri sendiri...

    ReplyDelete
  20. lu duduk zaman mana bhai? kawen budak? 9-12 tahun budak? sekarang memang la budak. dulu standart je kat malaysia budak umur 12-13 kawen, tu malaysia arab tak tau la. ikut zaman tu la. mgkn zaman tu umur mcm tu dah matang. or mgkn ada adat nikah gantung,
    lagi satu statement "selagi lu anggap manusia ada yg maksum" bukan nabi maksum ke? kalau lu rasa bukan tak yah citer lagi la. macam ayam ckp ngan itik jadinye

    ReplyDelete
  21. Kalau Jamaah masih nak Tok Guru Hadi Awang mentadbir nak buat mcm mana?? Ada yg serabut ka?? Jgn lebih sudu dari kuah.

    PAS adalah Jamaah Islam. Ikut adab Islam.

    Kejayaan/sumbangannya kenapa x diceritakan?? Kenapa nafikan?? Adil dlm membuat pertimbangan.

    Apa silap besar Tok Guru sampai saudara sekalian nk kan beliau letak jawatan??

    Kalau ada org lain yg layak nk jadi Pres PAS, saya ingat Tok Guru akan lapang dada.

    Beliau memikul amanah ini dgn daya upaya yg termampu. Kalau saudara yg ada disini layak ayuh.., maju kehadapan.

    Jgn duduk dlm komputer shj.

    Penuhkan ilmu sebelum bertarung. jgn ilmu separuh tapi hajat besar.

    Jawatan dlm PAS bukannya kelebihan. Tetapi adalah amanah yg harus di pikul. Berlumba2 buat kebaikan.

    x payah nk rosakkan Jamaah la dgn cara yg basi. Saudara masuk medan perjuangan dulu, baru kenal siapa jaguh..

    Wallahu'alam...

    ReplyDelete
  22. hang yg bubuh nama anon baik sikit dari ZIONIS,,,,,,,,,,

    ReplyDelete
  23. Ramai orang yg cuba menjatuhkan taraf Ulama' Mukatabar/Imam Mazhab, serta menghina mereka dgn berbagai2 cara. Umpanya mereka berkata:

    "Mereka itu (Ulama'), sama seperti orang2 lain juga, ..membuat kesalahan, ..terpesong dan x patut kita ambil/dengar pendapat mereka."

    Tujuan mereka tidak lain adalah utk menghapuskan khazanah ilmu Islam yg dibina oleh Imam2 tersebut.

    Pengkhianat terhadap Islamcuba mendatangkan keraguan ke atas peraturan & ajaran agama Islam.

    Mereka membahagikan serangan itu secara berperingkat2. Antaranya:

    1) Dimulakan dgn serangan ke atas Ulama’, kerana mereka sama seperti manusia lain juga.
    2) Serangan kepada para Imam Mazhab Fiqah, kerana mereka tidak ma’sum.
    3) Serangan kpd hadis2 Rasulullah, dgn mengatakan hadis2 telah ditambah atau diubah.
    4) Akhir sekali mereka akan menyerang Al-Quran.

    Jiwa mereka telah mendorong mereka kepada perbuatan demikian.

    Firman Allah SWT:

    maksudnya: “Mereka (pengkhianat) hendak memadamkan cahaya Allah (agama Islam) dengan mulut mereka, sedang Allah tidak menghendaki melainkan menyempurnakan cahayaNya, sekalipun orang-orang kafir tidak suka (akan yang demikian).”

    Wallahu’alam.

    -FZY-

    ReplyDelete
  24. SABAR MENGHADAPI UJIAN DAN MUSIBAH/BALA BENCANA

    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ

    ﴿وَمِنَ النَّاسِ مَن يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَى حَرْفٍ فَإِنْ أَصَابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلَى وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيَا وَالاٌّخِرَةَ ذلِكَ هُوَ الْخُسْرَنُ الْمُبِينُ - يَدْعُو مِن دُونِ اللَّهِ مَا لاَ يَضُرُّهُ وَمَا لاَ يَنفَعُهُ ذلِكَ هُوَ الضَّلَـلُ الْبَعِيدُ - يَدْعُو لَمَنْ ضَرُّهُ أَقْرَبُ مِن نَّفْعِهِ لَبِئْسَ الْمَوْلَى وَلَبِئْسَ الْعَشِيرُ ﴾
    "Dan ada di antara manusia yang menyembah Allah dengan sikap dan pendirian yang tidak tetap, iaitu kalau ia beroleh kebaikan, senanglah hatinya dengan keadaan itu; dan kalau pula ia ditimpa fitnah kesusahan, berbaliklah ia semula (kepada kekufurannya). (Dengan sikapnya itu) rugilah ia akan dunia dan akhirat, itulah kerugian yang terang nyata. Ia menyeru dan menyembah makhluk-makhluk yang lain dari Allah, yang tidak dapat membahayakannya dan tidak dapat mendatangkan kebaikan kepadanya; itulah kesesatan yang jauh terpesong. Ia menyeru dan menyembah makhluk yang - dengan perbuatan demikian - mudaratnya lebih dekat dari manfaat yang diharapkannya; demi sesungguhnya seburuk-buruk penolong dan seburuk-buruk sahabat karib ialah makhluk yang diseru dan disembahnya itu." Surah al-Hajj :11-13

    Intisari ayat
    Dalam ayat di atas, Allah S.W.T. menjelaskan bahawa orang yang tidak tetap imannya akan gembira apabila mendapat nikmat dan kebaikan. Sebaliknya akan murtad dan kafir apabila ditimpa bala bencana. Mereka sanggup menyembah selain Allah S.W.T. dengan harapan untuk melepaskan diri mereka daripada bala yang menimpa. Mereka akan mendapat kerugian di dunia dan di akhirat. Mereka termasuk dalam golongan yang sesat.

    Huraian ayat

    a. Allah S.W.T. menjadikan manusia dalam keadaan yang berbeza-beza sama ada diberi kesenangan, kesusahan, kelemahan, kemiskinan, kelaparan dan sebagainya. Setiap yang diturunkan adalah untuk menguji keimanan seseorang hambaNya.

    b. Dalam menghadapi ujian daripada Allah S.W.T., orang yang beriman menerima ujian tersebut dengan sabar dan tabah kerana mereka sedar setiap perkara yang berlaku pada dirinya adalah ketentuan daripada Allah S.W.T.
    c. Bagi golongan yang tidak beriman, mereka akan kecewa, putus asa, menyalahkan takdir Allah S.W.T. dan sanggup melakukan kemungkaran supaya terlepas daripada kesusahan yang menimpanya. Terdapat antara mereka yang meninggalkan agama Islam kerana terpengaruh dengan agama lain yang menjanjikan kemewahan hidup di dunia.

    d. Orang-orang mukmin yang diuji dengan berbagai-bagai kesusahan hidup di dunia dan bersabar menghadapinya akan mendapat kedudukan yang mulia disisi Allah S.W.T. Orang yang demikian beroleh pahala yang lebih tinggi daripada orang-orang yang mengerjakan ibadat lain.

    FZY

    ReplyDelete
  25. "demi sesungguhnya Kami mennguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan lapar (dengan berlakunya) kekurangan harta benda dan jiwa serta hasil tanaman dan berilah khabar gembira kepada orang yang sabar." surah Al-Baqarah: ayat 155

    e. Ujian dan dugaan yang dihadapi oleh seseorang menunjukkan bahawa dirinya termasuk dalam golongan yang diberi keistimewaan oleh Allah S.W.T. Kesusahan yang ditanggung menjadi pembersih dirinya daripada berterusan melakukan perkara perkara tidak baik.
    Firman Allah, maksudnya:
    "apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan mengatakan
    'Kami telah beriman' sedangkan mereka belum lagi diuji? Dan
    sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka,
    maka sesungguhnya Allah S.W.T. mengetahui orang yang benar dan orang yang dusta." Surah Al-Ankabut:ayat 2-3

    f. Sabar ialah sifat yang mulia bagi orang-orang mukmin. Sifat tersebut dapat terhadap apa apa yang terjadi disekeliling. Itulah sebabnya "sabar" menjadi salah satu daripada nama nama Tuhan yang agung (yang Maha Penyabar). Tuhan tidak akan memberi pembalasan kepada hambaNya yang melakukan
    kesalahan dengan segera.

    g. Sabar terbahagi kepada beberapa jenis antaranya termasuklah:
    i.Sabar mengerjakan perintah Allah S.W.T.
    ii.Sabar melawan nafsu.
    iii.Sabar terhadap sebarang dugaan yang terjadi pada diri.


    h.Setiap orang Islam hendaklah sabar mengerjakan perintah Allah S.W.T. Perintah tersebut hendaklah dikerjakan dengan sepenuh kesabaran, keikhlasan, tekun dan berkekalan.

    i.Sabar menahan daripada berbuat maksiat ialah berjaya menentang segala godaan yang tidak baik terhadap dirinya. Kesabaran yang lahir ini adalah kesan daripada kepercayaan dan keyakinan serta azam yang kuat untuk mencapai keredhaan Allah S.W.T.

    Firman Allah, maksudnya:
    "jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya
    yang demikian itu sungguh berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk." Surah Al-Baqarah ayat 45

    j.Setiap orang mukmin hendaklah sabar terhadap segala kejadian yang tidak baik yang berlaku pada dirinya sama ada harta, pangkat, kedudukan, keluarga atau sebagainya.

    FZY

    ReplyDelete
  26. Implikasi tidak tetap hati kepada Allah

    a.Akan memiliki Iman yang tidak teguh kepada Allah S.W.T. dan perkara yang wajib diimani.

    b.Ibadat mereka sia-sia kerana Allah S.W.T. tahu niat mereka yang tidak ikhlas.
    c.Hasil pekerjaan mereka tidak mendapat berkat

    d.Mereka adalah golongan munafik yang berpura-pura dalam beribadat dan mempersendakan Allah S.W.T.

    Bentuk ujian keatas manusia.
    a.Ujian kesenangan seperti nikmat kesihatan dan kekayaan

    b.Ujian kesusahan seperti kemiskinan, sakit dan sebagainya.

    c.Ujian ke atas orang perseorangan

    d.Ujian ke atas kumpulan, masyarakat atau jemaah.

    e.Allah S.W.T. berjanji setiap orang mukmin pasti diuji oleh Allah S.W.T.


    Kepentingan sabar
    a.Mendapat darjat pahala yang tinggi disisi Allah S.W.T.

    b.Melapangkan hati, tidak merasa runcing atau dukacita.

    c.Segala urusan dunia dan akhirat menjadi mudah.

    d.Mendapat berkat daripada Allah S.W.T.

    e.Selamat dari gangguan mental dan emosi.


    Fakta2 Penting
    a.Orang Islam hendaklah bersyukur apabila menerima kurniaan Allah dan bersabar apabila menerima ujian daripadaNya

    b.Maruah diri, agama dan bangsa hendaklah dijaga di samping mengejar kemewahan hidup di dunia.

    c.Kesenangan dan kesusahan adalah merupakan ujian Allah terhadap hambaNya.

    d.Orang yang tidak beriman menerima ujian daripada Allah dalam keadaan resah gelisah serta kecewa.

    e.Islam melarang umatnya mempercayai perkara-perkara karut kerana perbuatan tersebut mendatangkan kesan yang tidak baik terhadap individu dan masyarakat Islam

    FZY

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.