Skip to main content

Ulama bangang atau Islam bangang?

Oleh : AdukaTaruna

Setiap ulama Melayu adalah bangang piang.

Untuk memberikan kejelesan tahap melampau kepada pembaca blog gua yang belajar di luar negara, gua memaklumkan artikel ini ditaip selepas kitorang masak rendang. Pergh... gile seronok beb raya kat rumah. Apa barang belajar makan biskot meri kat sana. Kah kah kah.

Artikel ini mustahil anda jumpa dari kepala otak ulama Melayu kerana mereka adalah spesis keldai yang membawa kitab2. Terlalu bodoh. Ibarat software Al-Quran yang menyimpan data, tetapi tidak mampu mengaplikasikan kepada pembolehubah-pembolehubah relaiti di luar kertas peperiksaan.

Gosok gigi siang Ramadan, batal puasa. Kenapa ustaz cakap camtu? Dia pun petik kitab ulama zaman dinasor. Takda pemikiran dan kemampuan mentafsirkan sendiri. Lembu sungguh. Bodoh piang macam Kassim Tahir. Rela dipenjara memakai serban dari memakai helmet. Bangang nak mampos. Tapi naik motor, tak naik unta. Itu esok, kalau dia sertai perang jihad, orang lain guna senjata ikut zaman, dia guna sunnah pelepah tamar.

Tarikh bulan pose pun kelam-kabut. Sekor puasa dulu, sekor pose kendian. Sekor raya hari ni, sekor raya esok.

"Wahai ostad Melayu. Kenapa tarikh penentuan bulan2 dalam Islam kelam-kabut dan tidak seragam?"

"Maksud anta?"

Stendet la ulama Melayu. Kompom lembab sket nak faham soalan.

"Yerla. Contoh hari raya. Setengah raya hari ni. Setengah raya esok pulak."

"Laaa.... dah besar2 pun tak tahu lagi ke? Kan ke bumi ni bulat dan berpusing menjadikan malam dan siang. Siapa siang dulu, dia raya dulu la. Siapa siang kemudian, dia raya kemudian. Macam Jepun, dia siang dulu. Makna dia raya dulu. Macam London dia siang lambat. Maka dia raya lambat."

"Takper la ulama Melayu. Terima kasih jer lah."

Punyalah bangang ulama spesis Melayu beb. Nak tangkap soalan pun tak reti. Takanlah soalan siapa siang dulu nak tanya kot. Kaizen la. Ikut ulama Eropah. Guna astronomi. Pergi jahanam kaedah zaman dinasor. Kaedah tu berevolusi. Islam itu kekal.

Noordin Mat Top.

Terbaru kita diberitakan kematian Noordin, seorang ketua militan Islam yang sangat genius, terancang dan berpengaruh. Yang membezakan jemaah Norordin dengan jemaah yang ada di Malaysia ialah wadah yang dipilihnya.

PAS berdaftar di bawah perlembagaan negara untuk memperjuangkan Islam melalui undi. Al-Arqam berdaftar sebagai entiti ekonomi sebelum bertukar fokus kepada memiliki kuasa negara melalui pendaftaran ahli. Teorinya, apabila majority Malaysia adalah ahli Al-Arqam, maka, tertakluklah Malaysia di bawah kekuasan mereka.

Level-level militan Islam (level 1).

Masuk bab wadah militan, gua tak nak bincang benar atau salah wadah militan dalam negara macam Indonesia. Ada pendapat yang mengatakan walau kerajaan tu zalim tahap Abang Derih Bagan Pinang yang melewat2kan hajat gua nak kencing, tapi selagi azan dan solat masih berlaku dengan luas, selagi itulah wadah militan tidak diperlukan.

Tapi gua nak jelaskan kat lu level-level militan Islam. Yang ni lu takan jumpa dalam mana-mana ulama Melayu punya. Lu ludah jer muka diorang sebab benda alah ni dalam kategori berfikir, bukan berhafal. Keldai yang bawa kitab apa yang diorang tahu bhai.... poligami tahu la.

Jemaah Noordin Mat Top ialah militan yang mensasarkan kepentingan barat. Tak berapa tepat sebut kepentingan barat. Tapi kepentingan pihak musuh Islam. Dia ada sedikit berbeza dengan hasil kerja pejuang sebegini dengan hasil kerja CIA untuk mendamagekan imej Islam atau sebahagian kerja-kerja propaganda mereka.

Noordin Mat Top tidak akan meletupkan stesen keretapi walau stesen itu dipenuhi oleh warga US. Ini level mereka. Gua bagi nama level 1. Tahap paling bawah. Noordin Mat Top tidak akan meletupkan gereja, walau gereja itu dipenuhi warga Britain. Noordin Mat Top terlalu mestahil meletupkan lembu dan mencampakkan kepalanya ke kedutaan India.

Sasaran yang dipilih oleh jemaah level 1 ialah :

1. Perniagaan musuh Islam yang menyedut hasil bumi Islam. Katakan ada satu syarikat minyak US yang mengawal minyak Indonesia. Kepentingan ini adalah termasuk dalam sasaran jemaah level 1, cuma kemampuan level 1 belum berupaya meletupkan bangunan syarikat (bukan yang bebas dimasuki awam)

2. Tempat perjumpaan musuh2 Islam. Hotel Yang diletupkan Noordin Mat Top adalah tempat perjumpaan kapitalis2 US, perjumpaan ketua-ketua negara musuh Islam, lambang kemegahan US. Dan ianya bebas dimasuki orang awam. Bermakna berada dalam kemampuan jemaah level 1, dan berada dalam sasaran jemaah level 1.

3. Tempat maksiat musuh Islam. Jemaah level 1 tidak akan meletupkan kenduri atau majlis keluarga warganegara musuh Islam. Tetapi kelab malam yang dipenuhi warganegara musuh Islam adalah sasaran mereka. Dan apabila kelab malam adalah bebas dimasuki orang awam, maka ia terletak dalam kemampuan jemaah level 1.

Level-level militan Islam (level 2).

Up semata dari level 1 ialah level 2. Jemaah ini memiliki kemampuan yang lebih. Kepentingan musuh Islam yang tertutup kepada awam juga boleh dimusnahkan jemaah ini.

1. Jemaah boleh memusnahkan kedutaan.
2. Jemaah boleh memusnahkan aset syarikat musuh Islam.
3. Jemaah boleh memusnahkan peralatan ketenteraan musuh Islam.

Cuma ada beza penting jemaah level 1 macam Noordin Mat Top dengan jemaah level 2 macam Taliban.

Jemaah level 1 tidak mensasarkan polis atau tentera negara yang memburunya. Walau itulah halangan utama kepada misi mereka memusnahkan kepentingan negara musuh Islam. Tetapi jemaah level 2 sehingga memusnahkan segala bentuk halangan kebonekaan negara musuh Islam.

Jemaah level 1 tidak akan mengebom pendaftaran polis baru, sama ada mampu atau tidak; tetapi tidak kepada jemaah level 2.

Jemaah level 1 tidak akan meletupkan balai polis atau menembak tepat ketua polis yang berpaksi CIA, sama ada mampu atau tidak; tetapi tidak kepada jemaah level 2.

Faktor pembentukan jemaah level 1 atau 2.

Ada banyak pembolehubah yang membentuk sama ada jemaah itu level 1 atau level 2. Tetapi paling asas ialah majority rakyat dalam negara itu yang simpati dan terjun ke dalam falsafah perjuangan mereka.

Itu pembolehubah utamalah. Walau Indonesia tidak bersempadan dengan Russia seperti Afghanistan, tetapi seandainya terlalu ramai rakyatnya terjun ke dalam perjuangan seperti itu, ianya berupaya menjadi jemaah level 2 dalam wadah militan. Contoh terekat ialah Acheh.

Acheh adalah satu negara yang memiliki terlalu ramai, malah hampir kesemuanya menyokong wadah militan dalam menegakkan Islam. Jemaah level 1 tidak akan berperang dengan polis dan tentera, tetapi tidak kepada Acheh. Mereka berperang secara terbuka dengan tentera Indonesia dalam tempoh yang lama.

Adakah Acheh bersebelahan dengan Russia atau US yang membekalkan senjata? Tidak. Tetapi kerana perjuangan wadah itu telah menjadi perjuangan rakyat, sekarang mereka sudah berjaya.

Jangan tanya ulama Melayu kerana ulama Melayu adalah spesis bodoh dalam bodoh. Kalau Aceh guna Falsafah Kepimpinan Ulama dalam wadah mereka, memang mereka akan bangang 2x5 dengan PAS. Kalau Hamas berpresiden Kepimpinan Ulama, pun mereka jadi bangang dan tak tentu arah macam PAS.

PAS mahu memertabatkan Islam, tetapi apabila sampai ditangan Melayu, mereka mencipta satu falsafah tahap paling celaka dalam muka bumi. Setaraf falsafah kesultanan dan kerajaan turun-temurun.

Kesimpulannya, ulama2 dalam PAS yang tidak membetulkan segala kecelakaan / kesesatan hasil otak2 mereka, akan kekal dalam keadaan celaka.

Comments

  1. ko ulama atau militan level mana?

    ReplyDelete
  2. salam
    lu bila lagi nak bertanding jadi presiden PAS? gua sokong lu 100%
    " BI DDAM WA RRUH NAFDIK!!!"

    ReplyDelete
  3. At ni level yahudi, kau org mesti tau punya, kitab wirid kat umah dia cuma ada maki untuk ulama je. dia kan bukan melayu, dia campuran yahudi kau org apa tau, nak buat At bertanding presiden PAS di bukan org PAS dia org yahudi, dia kena bertanding ganti ehud, baru kelas, Cia, kgb mesti sokong dia ni, otak dia kelas dunia. Celaka dunia dan akhirat

    ReplyDelete
  4. salam,

    banyak yg x faham bahasa satira....

    slmt hari raya....

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.